Fővárosi Blog

Az UV villamosok utolsó napjai

2007. április 24. - fovarosi.blog.hu

A BKV 2007 október végéig teljesen kivonja az UV villamosokat. Első ütemben a Combinók megjelenésével kezdődött el a folyamat. A Combinók folyamatosan érkeznek, a Ganz villamosok pedig folyamatosan váltják ki a régi, elavult UV villamosokat. A régi modellek még kb. másfél évig lesznek forgalomban.


A régi járműveket a BKV elárverezi, de néhány példányt a szentendrei Tömegközlekedési Múzeum kap meg, egy példányt pedig korábban Bécs városának adtak. Egy példányt a Kada utcai Általános Iskola kapott meg.

A tavaly 50 éves villamosokat a BKV ZRt. egy kis ünnepség keretében köszöntötte a Jászai Mari téren 2006. március 31-én (a 3200-as pályaszámú motorkocsi állományba vételének 50. évfordulóján).


1939-ben mutatta be a Ganz gyár a "Stuka" becenevű motorkocsiját, ezek 1940-től futottak. Ezek közül hármat, amelyek a háborúban súlyosan megsérültek, "Szellem" becenéven újítottak meg, ezek lettek az UV-k elődjei.

A tömegközlekedésben a forgalom viszont egyre nőtt, így egy kocsi egyre kevésbé volt elegendő. Át kellett tervezni a modellt - vagy csuklósra, vagy több kocsi összekötésével távvezérelhetőre. Így jelent meg az "U" típusú modell távvezérelhető, "V" változata - innen az UV rövidítés. Az első ilyen szerelvényt 1956 április 3-án mutatták be. 1956 és 1965 között 375 darab ilyen villamos készült a Ganz gyárban.


Kezdetben szólóban a 2-es villamos vonalán közlekedtek, majd két kocsis összeállításban a 28-as, 48-as és 63-as vonalakon is megjelentek. Később közlekedtek ilyen villamosok egy sor viszonylaton: 42, 63, 4, 6, 47, 49, 50, 52, 52/A, 66 stb.


Nekem leginkább a nosztalgikus hangulatuk miatt tetszettek ezek a (hamarosan végleg kiiktatott) járművek: szépek a kis izzók, a fa burkolatok, ablakkeretek, székek. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy bizony nagyon eljárt felettük az idő: a kocsik nem fűthetőek, az ablakok sokszor beragadtak, és iszonyatos csattogással, nagy zajjal közlekednek ezek a modellek. Az üzemeltetésük drága, áramot nem táplálnak vissza a hálózatba, és már hosszú évek óta csak bontásból van hozzájuk alkatrész. Cseréjükre tehát nagyon is megért már az idő.


A modell emlékére a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) gondozásában megjelent "Az UV villamosok – 50 év parádé” című könyv - megrendelhető a http://veke.hu honlapon.


És ha a könyv nem lett volna elég: április 18.-ig két hét alatt a BKV licitjén mind a 66 darab, eladásra felkínált UV motor-, illetve pótkocsi elkelt. (Tavaly 20 db kelt el.) Magánszemélyek, civil szervezetek, alapítványok és kisebb cégek is tettek árajánlatot. Van, aki sörözőnek vette, van aki csak a kerti törpéjét szerette volna valami nagyobbra cserélni. Mindez annak ellenére, hogy az önkormányzat engedélye nélkül még a saját kertünkbe se tolhatjuk be a kiselejtezett járgányt. Az elszállításról bővebben itt olvashatunk.

 

 

Források:

http://www.veke.hu/index.php?fc=cikk&par=271

http://varosikozlekedes.freeweb.hu/villamos/uv.php

http://www.origo.hu/uzletinegyed/magyargazdasag/20070420elkeltek.html

http://www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=148789

http://varosikozlekedes.freeweb.hu/villamos/uv.php

http://www.villamosok.hu/tipus/uv.html


 

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr61751429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.