1975. ápr 4-én, azaz ma 35 éve állították fel a Nulla kilométerkövet a Clark Ádám téren. Borsos Miklós alkotása a Sikló alsó állomása előtti kis parkban kapott helyet. Azért itt, mert innen indul a főbb útonalak kilométerszámlálása. Pontosabban az egyszámjegyű utak számozása, kivéve a 8-ast, de hozzátéve a 10-es, 11-es utakat is.
Eredetileg nem itt, hanem a királyi palota küszöbénél állt a nulla pont. Ez a műtárgy nem maradt fent sajnos, pedig a Lánchíd építésekor még át is helyezték a mai nulla pont helyre. A 20. század elején Festetics Pál vetette fel, hogy újra fel kellene állítani egy jelet. A Hungária Automobil Club felkarolta az ötletet, és 1932-ben felavatták a szobrot az akkori Kereskedelmi Minisztérium mellett, a járdán. Ennek alkotója Körmendi Frim Jenő volt. Felül Patrona Hungariae márványszobra állt, alatta a talapzaton három alak (gyalogos, kocsis, autóvezető) domorműve jelképezte a közlekedést, elől pedig felirat hirdette: "A magyar országutak kiinduló pontja. 0 Km. Állította a Magyar Automobil Club. 1932". A szobor a második világháború alatt megsérült, ezért lebontották. 1953-ban a mai kilométer kő helyén egy újabb szobrot avattak fel, ez egy távolba (a jövőbe?) néző munkást ábrázolt, mellette autókerékkel. Molnár László volt az alkotó. Ezt a szobrot aztán 1974-ben áthelyezték Rákoshegy vasútállomás mellé.
A kép forrása: http://jelesnapok.oszk.hu/
Borsos egy mindenki által könnyen dekódolható jelet alkotott. Az ellipszis alakú, középen lyukas kő egy kis talapzaton áll, amire a KM betűket vésték. A szabályos tipográfiájú, szépen ívelt formájú szobor három méter magas.
Már az ókorban is voltak hasonló jelek. A Forum Romanumon Augustus császár állíttatta fel a Millarium Aureumot - innen eredt a mondás, hogy "Minden út Rómába vezet".
Rengeteg hasonló szobor, jel van a világban. Párizsban a Notre Dame előtt van egy kő a macsakkövek közé ágyazva, ez a Párizsból kiinduló autópályák 0 km pontja. Sydney városában a Macquarie Place-en áll egy obeliszk, ott ez a kiindulópont. Havannában az El Capitolio fő csarnokában egy 5 grammos gyémánt jelzi a padlóban a jeles pontot. Kecskeméten a Kossuth téren állítottak fel egy olyan emlékművet, ami az ottani utak kiindulópontja. Az indiai Delhiben pedig az a hely (Raj Ghat) szolgálja ezt a célt, ahol Mahatma Gandhi halottégetését végezték. Tokióban a vasúti kiindulópont a Tokyo Station pályaudvaron, az autós pedig a Nihonbashi híd közepén található. Mexikóvárosban a hatalmas katedrális előtti teret jelölték ki erre a célra. Pozsonyban a Mihály-kapu tövében (Michalská veža), Bukarestben a Szent György templom előtt van ilyen jel.
Ez pedig megjegyzésként érkezett, de kiteszem ide is: "Szintén szobrászművész édesapám mesélte, tehát valószínűleg nem anekdota, hanem igaz történet, hogy a 0 kilométerkő átadásakor Borsos megkérdezte az avatáson szintén jelen lévő kollégáját, Metky Ödönt, hogy neki hogy tetszik a mű. Metky: - Amit akartál, azt elérted. Borsos: - Hogyhogy? Metky: - Te egy nullát akartál, és ez egy nulla!"
Források:
http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/a_0_kilometerko_felallitasa_a_budapesti_clark_adam_teren__1975
http://www.kozterkep.hu/~/374/nulla_kilometerko_budapest_borsos_miklos_1975.html
http://hu.wikipedia.org/wiki/Nulla_kilom%C3%A9terk%C5%91
http://en.wikipedia.org/wiki/Kilometre_Zero
http://www.vendegvaro.hu/0-kilometerko-Budapest
http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kjc/0/7801/0kilometer.html
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/2000/0014/kronika/kronika.html
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
nekem 2010.04.04. 09:58:23
Metky: - Amit akartál, azt elérted.
Borsos: - Hohgyhogy?
Metky: - Te egy mullát akartál, és ez egy nulla!
andrisi 2010.04.04. 10:19:23
Igaz Juhász 2010.04.04. 10:41:04
Mert sokáig ott volt.
No komment.
yarisugi 2010.04.04. 10:47:06
A szociálizmusban a Lánchíd budai hídfőjénél a körforgalom nem volt körforgalom (alárendelt útkereszteződés volt álkörforgalom alakban, a híd és az Alagút forgalma élvezett elsőbbséget), virágágyás volt, kiemelkedő ötágú vörös csillagot formázott de a nulla kilométer ugyanott volt ahol ma is.
Tudtommal sose volt az (ál)körforgalom közepén de a dolog érdekes, van rá valami jó kis forrásod?
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.04.04. 11:09:56
Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2010.04.04. 11:11:09
Lorenzaccio 2010.04.04. 11:37:46
2010.04.04. 11:41:58
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.04.04. 11:46:09
retronom.hu/node/4952
egy hang a hátsó sorból 2010.04.04. 12:00:26
Demotivation postah · http://www.demotivalo.com 2010.04.04. 12:35:56
mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.04. 12:46:15
konyvelomo 2010.04.04. 13:13:32
cso zsi 2010.04.04. 13:19:56
smartdrive 2010.04.04. 13:55:50
cso zsi 2010.04.04. 14:17:17
Ha régit a Lánchíd építésekor (kb 170 éve) áthelyezték, az annyit jelent, hogy még Nagy-Magyarország is "főváros-centrikus" volt. Ami akkor kizárólag Budát jelentette, még az egyesítés előtt. Az ország megcsonkításával a keresztirányú vasútvonalaink szűntek meg.
London, Párizs, Washington azok olyan pitiáner helyek, hogy szót sem érdemel a Charing Cross, a Notre Dame, és a Fehér Ház szomszédságában lévő jelölés.
fakof 2010.04.04. 14:33:55
Certificate of Words 2010.04.04. 16:36:26
Megköszönöd az italt,hazamész, kivered 2010.04.04. 16:56:15
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.04.04. 17:27:56
maestro1 2010.04.04. 18:16:50
AkarkiJ 2010.04.04. 18:26:35
TROLLFORGATÓ!!!!!!!!!44négy | problem? · http://akinemmekintosthasznalazbuzi.blog.hu 2010.04.04. 20:03:58
Ugyehogyugye, már akkor is tudták hogy a BICIGLIS nem része a közlekedésnek!
Picsasereghajtó 2010.04.04. 20:08:24
Talán mert a lánchídnak csak az egyik oldalán van körforgalom :) A másik oldalán, bár a Roosevelt tér körül körbe mennek az autók, az mégis inkább térnek néz ki mint körforgalomnak.
Aranylab6 2010.04.07. 17:08:32
Vidéki vagyok és nem szeretem a "kicsiny hazám, Budapest" hozzáállást, de annak örülök, hogy van egy ilyen szimbolikus hely, ahonnan az "utak kiindulnak". Semmi jelentősége, csak egy gesztus, de szerintem jó.
És annak is örülök, hogy valóban punci formája van. És annak is örülök, hogy a Kálvin aluljáróban, a városfal emlékműnek is punci formája van.
Kéne egy ilyen öntevékeny gyűjtés Budapest, vagy az egész ország punci formájú építészeti elemeiből. És természetesen a fallikus elemekből is (ez utóbbira javaslom, hogy mindenki csekkolja az Andrássy-Bajcsy sarkán található Business Center épületének sarok tornyát.... anatómiai tanulmány lehetne:)
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.04.07. 18:35:05
tabaniember 2010.04.07. 22:52:27
Aranylab6 2010.04.08. 10:43:50
Labancz 2013.04.04. 10:40:12
NMihalY 2016.04.25. 23:17:49
(Borsos Miklós műveit tekintve külön freudista tanulmányt lehetne írni. A legtöbb műve p*naábrázolás...)