Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

4-es metró: gyalog már járható...

2011. március 09. - fovarosi.blog.hu

A 4-es metró építése körüli kritikahegyek egyik kis kiszögellése az, hogy a Bocskai út és a Móricz Zsigmond körtér állomások túl közel vannak egymáshoz. Ezt most nem fogjuk eldönteni, de bemutatjuk, hogy mit láttunk, amikor bejártuk az építkezés e két állomását, és a köztük lévő alagútszakaszt.


A Móricz Zsigmond körtér állomás Dél-Buda egyik legfontosabb közlekedési csomópontjába kerül. Két kijárata és a kiépülő aluljáró rendszer - melynek egy része már járható a felszíni tömegközlekedési járatokhoz ad majd kapcsolatot. 2002-ben a Bartók Béla út felújításához kapcsolódva felújították a teret, akkor épült ki az aluljárórendszer ma már használható része is.

A metróállomás 106 méter hosszú, a peron 80 méter hosszú - ez megfelel a 4 kocsis szerelvények hosszának is. A peron 24 méterrel van a felszín alatt. Az állomás építését cölöpök leverésével kezdték, hogy megtámasszák a környező házakat. Ezt kövezőten készült el a 80 centi vastag (!) falú vasbeton résfal, majd a bélésfalak. A padlólemez 3 méter vastag (!) vasbeton - reméljük, senki nem hagyott alatta semmi fontosat :-) Jelenleg a belső terek kiépítése folyik: néhány korlát már a helyén van, szerelik a szellőztetést, fent vannak az első alapfestések. És akkor innen meséljenek a képek:

fovarosi.blog.hu: Metro4-Moricz-20110131-07-630
Itt megyünk majd le az aluljáróból a metróba a tér felől

fovarosi.blog.hu: Metro4-Moricz-20110131-12
Ez az összekötő folyosó a metrókijáratokat köti majd össze. Kis üzleteknek alakítottak ki helyeket - a kép jobb oldalán látható az egyik. A folyosó elég szűkre szabott lett...

fovarosi.blog.hu: Metro4-Moricz-20110131-20
Az állomás jellegzetes elemei a kocsik fölé hajló vasbeton ívek, amelyek az alagút keresztmetszetét folytatják a peron két oldalán.

fovarosi.blog.hu: Metro4-Moricz-20110131-21
A háromszög keresztmetszetű részen ér majd le a mozgólépcső

fovarosi.blog.hu: Metro4-Moricz-20110131-33 2011-ben már a vágányok is bekerülhetnek



A Móricz Zsigmond körtérről egyszerűen átsétáltunk a másik állomásra, az 1597-es számú tübbinggyűrűtűl indulva, egészen az 1413-as tübbingig. Még a gyűrűkön botladozva se tartott még 10 percet sem a séta. Ezért is érte kritika a két állomás elhelyezését. Az alagút itt nagyobb méretű, mint a 2-es metró vonalán. Volt, aki azt javasolta, hogy inkább egy közös állomás épüljön mozgójárdákkal megtoldva. Ez olcsóbb lett volna, és az utazási időt is csökkentette volna az átutazóknak. Viszont a 4-es vagy a 6-os villamoshoz igyekvőknek még egy plusz mozgójárdázást vagy sétálást is be kellett volna iktatniuk. Hogy melyik változat a jobb? Mindenki döntse el magának. Az alagútban nemsokára megkezdik a vágányok beépítését is - a vasbeton talapzat már elkészült hozzá.

A Bocskai úti metróállomás már csak 15,6 méter mélyen van a felszín alatt - a Duna alatt átérve már emelkedik a vonal. Az állomás itt 125 méter hosszú - a szűk hely miatt ugyanis keskenyebb és hosszabb metróállomást kellett építeni. A peron természetesen itt is 80 méteres, mint minden állomáson. Most 3 mozgólépcsőt építenek be, ami távlatilag további hárommal lesz bővíthető. Hacsak ez a fejlesztés is úgy nem jár, mint a Széna téri metrókijárat. A helyszűke a magyarázata annak is, hogy a Fehérvári út alatt ferde cölöpfalakkal tervezték meg az állomást. Végül egyenes résfalakkal épült meg, és a sarkok levágásával nyertek helyet a közművek számára. A tervezők úgy ígérik, hogy a belső terek hangulatát a lépcsőlejárat egyedi kialakítása is gazdagítja majd. Szerencsére az állomás így sem tűnik összenyomottnak - kíváncsian várjuk, hogy milyen lesz a végleges kialakítás. A tervezők úgy számoltak, hogy a Móricz Zsigmond téri állomás közelségének dacára is nagy lesz a forgalom, mivel a Bocskai út metróállomásnál van a Fehérvári úti piac, az Allee bevásárlóközpont és a 4-es villamos végállomása is.  (Mondjuk az vicces, hogy a 4-es metró honlapja még mindig a Budai Skálánál tart...)
 
fovarosi.blog.hu: Metro4-BocskaiUt-20110131-02
A keresztgerendák rejtik majd a világítótesteket

fovarosi.blog.hu: Metro4-BocskaiUt-20110131-06
A peron feletti, az állomás mennyezetéről lelógó teret utólag építették be, az eredeti terveken ez a rész nem is szerepelt - ez a "fenti" tér egyik fele

fovarosi.blog.hu: Metro4-BocskaiUt-20110131-10

fovarosi.blog.hu: Metro4-BocskaiUt-20110131-19
Itt lesz a huzatot csökkentő légtér - a metrókocsik "bokájánál". Hasonló megoldás látható az Árpád hídnál is

fovarosi.blog.hu: Metro4-BocskaiUt-20110131-18
Az aluljáró palánkjának túloldala

fovarosi.blog.hu: Metro4-BocskaiUt-20110131-24 
Itt járt egy macsek

fovarosi.blog.hu: Metro4-BocskaiUt-20110131-26
Átjáró a két alagút között. Simán lehetne itt valami világvége utáni témájú sci-fit forgatni. 
Mondjuk a 28 hónappal később c. filmet?




A 4-es metró állomásainak építése folytatódik - dacára a metrókocsik körüli hercehurcának. Az építők úgy számolnak, hogy az állomások építésével ezen a részen 2012 végére elkészülhetnek. Ez nem jelenti azt, hogy akkortól már utazhatunk is a metrón - a metrókocsik beszerzése, valamint a járművek és a vezérés összehangolása még jó ideig eltart majd.

Tetszett a cikk?
Kövess Facebookon is!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2011.03.09. 08:30:12

Nem értek a tervezéshez, de a közös állomást meg lehetett volna oldani úgy, hogy magát az állomást a móricz-bocskai út közé berakni valahogy félúton. A kijáratok pedig két irányba nézhettek volna. Mivel az állomásköz gyalog sincs túl messze egymástól, így az a minimális rágyaloglás ami ehhez a megoldáshoz kel szerintem bőven bevállalható, plusz mozgójárdák nélkül.
És ha ehez hozzávesszük, hogy hány mrd forintot lehetett volna megspórolni.

(megjegyzem egy ilyen közös állomást a Kálvin tér-Fővám tér esetén is jobban el tudtam volna képzelni. Elhagyható lett volna a méregdrága technológia a Duna alatti állomásépítésnél)

kamarawood 2011.03.09. 14:13:03

Lóf@szt nem haladtak tavaly óta! Szégyen.

EvilHedgehog 2011.03.09. 19:03:13

@kamarawood: Most, hogy nem lehet "belátni" már másabb a morál.. :D

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.03.09. 19:58:44

Két megjegyzés:
1. A Bocskai útnál nem ferde cölöpfal épült. Ez volt az eredeti tervekben, de végül résfalas megoldással épült meg az állomás itt is. A létrejövő doboz felső sarkait háromszögszerűen lecsapva nyertek teret, hogy a közműveket el tudják helyezni.
2. Míg a Határ útnál megépült az elágazó műtárgy, addig a bocskai útnál nem. Ha valaha meg is épül a budafoki szárnyvonal, akkor azt majd csak a metró leállítása mellett fogják tudni kialakítani.

l.gabi 2011.03.11. 06:02:20

Nem akarok kontárkodni, de az állomások hiába vannak két helyen is közel egymáshoz (Bocskai és Móricz, valamint a Kálvin és a Fővám terek), az ott fel/leszállók száma igazolja a külön állomásokat. Nem jó megoldás gyalogtúrára kényszeríteni az embereket (mint például az Őrsnél).

l.gabi 2011.03.11. 06:03:57

Illetve egyetlen szívfájdalmam van. Ott a Petőfi híd budai hídfője. Azt kár, hogy nem érinti a 4-es metró. Szerintem a Gellért tér helyett ideális állomás lett volna. A Gellért térre nem mennek olyan sokan, mint a Petőfi híd budai hídfőjéhez, ahol reggelente balkáni körülmények vannak.

Quick_6 2011.03.11. 23:00:58

És mi a határidő az állomásokra? Hány milliárdos kötbér csordogál majd vissza a fővárosnak a csúszás miatt?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.03.16. 02:19:01

3 éve jártam lenn a BKV Figyelő csapatával ezen az állomáson. Akkor sem voltak sokkal visszább a készültségben mint ma. Bár az emlékek bizonyára csalókák ma már... Vagy sem?
2008: bkvfigyelo.blog.hu/2008/05/18/bkvfigyelo_4esmetro

bakaohki (törölt) 2011.05.02. 12:03:14

Félelemetes, hogy milyen gyorsan haladnak. Vajon ha elkészül, lesz benne szerelvény is, vagy kézihajtány kell hozzá?

Ndre 2012.01.01. 19:44:49

Én is hajlok arra, hogy kihagyható lett volna egy-két állomás, ugyanakkor ne felejtsük el, hogy a közösségi és az egyéni közlekedés közötti versenyben sokat nyom a latban az átszállások esetleges kényelme / kényelmetlensége. Ezért, ha minden fontos csomópontnál megáll a metró - még ha azok éppen közel is vannak egymáshoz - , az hosszútávon sokkal vonzóbbá teheti , mintha egy-két száz métert gyalogolni (mozgójárdázni) kellene egy átszállásnál. Drága, de talán kifizetődő. Az egész vonal menetideje meg minimális, ezért nem jelent túl nagy időkiesést egy-két plusz megállás.
süti beállítások módosítása