50 méterrel a föld alatt, a 2-es metró építkezése kapcsán épült meg a Rákosi-rezsimet még az atomháborútól is megvédeni hivatott bunker, amelyben Rákosi Mátyás valószínűleg soha nem fordult meg. Mi viszont igen. A KÉK által szervezett Városi Séta ezúttal a föld alá vitt.
A Kossuth téri metróállomáson 23:29-kor az Örs Vezér tere felé, 23:36-kor a Déli pályaudvar felé is elment az utolsó metró. De még mindig nem vághattunk neki az alagútnak, ugyanis még egy szerelvényt meg kellett várni. Éjfél előtt ugyanis jön még egy vonat. Nem az, amit a Kontroll c. filmben láthattunk, nem is rohantunk az életünkért. Inkább megvártuk, amíg megjön az utolsó szerelvény. A célja rendkívül prózai: összeszedi a szemetet azokon az állomásokon, ahol a felszínen nem nagyon van hely kukatárolónak. Például a Kossuth téren. Összegyűjtik a nagy zsákokat, bedobálják a vonattal húzott konténerekbe, aztán mennek tovább. Ez a TVG szerelvény a "szemetesvonat". (Én inkább szemétvonatnak hívnám.)
A szemetesvonat
Ezután már elindulhattunk a meglepően tiszta alagútba. A tisztaság oka az, hogy a néhány éve véget ért felújítás-sorozat részeként az alagút kábelerdőit kicserélték, a tübbingeket letakarították:
A 2-es metró építése még az ötvenes években indult be, a Rákosi-korszak legnagyobb építkezése lehetett volna, ha bele nem rokkannak az anyagi terhekbe. Az alagútfúrást álcaként használva egy komoly bunker is megépült, amely a felszínnel és a metróalagúttal is kapcsolatban áll. Lehet, hogy úgy tervezték, hogy a Parlamenttel is közvetlen földalatti összeköttetésben legyen, de ilyen járatot a mai napig nem találtak. Három bejárata ismert: a Szabadság téren álló, ráccsal fedett lépcső, a Steindl Imre utca 12 / Zoltán utca 13 udvarában levő pincelejárat, és a 2-es metró alagútjából nyíló bejárat. Az építkezés 1949 és 1953 között - lényegében Rákosi hatalmának csúcsán - zajlott le. A vidékről felhozott, így Budapestet nem ismerő munkások úgy tudták, hogy a metrót építik. Ennek érdekében a bunkert ugyanolyan tübbingekkel "falazták ki", mint a metróalagútnál. Ez volt a 4-es számú föld alatti helyszín - innen jön az "F4" elnevezés. Érdekes módon F1-F2-F3-ról nem tudunk, az F5 és az F6 pedig a 2-es, ill. 3-as metróvonalon található helyszínek. A kódolást azért is vezették be, mert az építkezéseknek nem volt postacímük. A megépítés után még 50 fős állandó szolgálatot terveztek az állagban tartásra, ők a Zoltán utcai ÁVÓ-s házban lakhattak. ÁVÓ-sok később már nem voltak, de a bunkert a 70-es évek végéig fenntartották. Addig folyamatosan tároltak lent élelmiszerkészleteket, karbantartották a berendezéseket.
A bunker tübbingjei
A bunkert aztán soha nem használták. A Sztálin-korszakban még sokszor biztosnak hitt újabb világháború, a nukleáris összecsapás - szerencsére - sosem történt meg. Így aztán a bunkerbe soha sem menekült le az államvezetés. 2200 fősre építették ki a bunkert, hogy ne csak egy szűk hatalmi elit, hanem akár a teljes pártvezetés, a parlamenti stáb stb. elhelyezést kaphasson néhány napra. Aztán a Keleti felé lehetett volna kimenekülni egy páncélvonathoz.
A képek 2011. január 28-án készültek
Mivel a bunkert 2200 fősre tervezték, belső terei többnyire tágasak. Egymást követő folyosók, jó nagy lépcsőházak. Csak persze elegancia vagy luxus nincs itt semmi. Beljebb haladva egyre melegebb, párásabb és elhasználtabb a levegő. Az egész nagyjából H alakban épült ki, összesen kb. 3500 négyzetméteren. A hosszabbik alagút kb. 160 méter hosszú. A keresztágon találtunk rá a lenti "üzemeltetés" helyiségeire:
воздух = levegő. A szén szűrőbetétes levegőszűrők motorjai még mai is működőképesek. Best of CCCP, 1950-es évek eleje
A következő helyiségben olajoshordók sorakoztak. Az olaj szaga még mindig jól érezhető volt, pedig a bunkert már évtizedekkel ezelőtt feladták, mint titkos biztonsági létesítményt.
És hogy mi szükség volt a hordókra? A benne tárolt üzemanyag hajtotta meg az áramfejlesztőket, amelyeket a szomszédos teremben helyeztek el. A 2 hengeres dízelmotorok (gyártja: Kismotor és Gépgyár, Fehérvári út 50., típus: 2JMC) 30 kW áramot tudtak termelni. Az egyiken megtalált 1962-es évszám is arról tanúskodik, hogy nem csak a Rákosi-rendszerben tartották fent a titkos bunkert.
Hogy volt alternatíva is, arra a következő teremben bukkantunk rá. Ezeket az akkumulátorokat már nyilván nem lehetne használni semmire:
A folyosó végén, az utolsó "terem" egy fal tetején lévő nyíláson át tekinthető csak meg. A létrán felmászva, a vasajtót kinyitva nagy sötétségbe bámulhatunk be. Belevakuztam a sötétbe - ez bizony a 150 köbméteres víztartály:
A hetvenes évek végéig fenntartott helyet végül feladták, és 1981-ben rálőcsölték a BKV-ra. Csakhogy a BKV nemigen tud mit kezdeni egy ex-bunkerrel, így funkció nélkül, üresen és tönkremenve rohad a létesítmény. (Egy részét a Nokia TrafiCom bérli, de nagy része üres.) Kifelé menet ugyanazon a lépcsőn kellett felmenni a metróalagút szintjéig, mint amin eredetileg lejöttünk. A lépcső egész jó állapotban van ma is - úgy látszik, ezt karbantartják. A bunker már több, mint 20 éve nem titkos objektum.
Arról is érdeklődtünk, hogy mi lenne, ha ma lenne atomtámadás. Ilyen esetben kb. 20 percünk lenne elrohanni a legközelebbi metróállomásra, és lemenni, Utána lezáródnak a nagykapuk. Bár ösztöneink azt súgnák, hogy "Futás!!!!", valójában autóba ülni, a várost elhagyni nem lenne ajánlatos. Ilyenkor ugyanis pont a legdurvább radioaktív szennyezésnek tennénk ki magunkat. A legjobb, ha a felszín alá, de legalább egy épület belsejébe menekülünk. Tehát ne a vasútállomásra rohanjunk, hanem inkább a legmélyebb pincébe. Ott jobban védve vagyunk a sugárzástól.
Az angliai Wiltshire-ben megépített hidegháborús földalatti bunkerről egy csomó kép kíséretében itt olvashatunk.
Források:
http://belfold.ma.hu/tart/cikk/a/0/66301/1/belfold/Atombunker_Budapest_sziveben__Rakosi_helyett_a_BKV_hasznositana?place=srss
http://indafoto.hu/fovarosiblog/rakosi_bunkere
http://www.rtlklub.hu/hirek/erdekes/cikk/311059
http://index.hu/tudomany/tortenelem/rakbu080911/
http://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A1kosi-bunker
http://www.stop.hu/articles/article.php?id=381135
Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is!
Mr Garrison 2011.03.27. 09:50:10
Mr Garrison 2011.03.27. 09:52:14
Mikrobi 2011.03.27. 09:54:36
A bunker mélységét lehet tudni? Meg hogy fölötte milyen talaj van? Van egy olyan érzésem, hogy ma már nem hogy nem atombiztos, de még egy komolyabb bunkerromboló bombával is ki lehetne ütni az egészet.
Peppone Botazzi 2011.03.27. 10:46:34
chaser 2011.03.27. 11:04:21
igényes 2011.03.27. 11:06:00
zsitva 2011.03.27. 11:12:20
----------------
Nem.
Mert akit érintett (50 éven felüliek) azok LÉGÓ oktatás címén láttak ilyet épp eleget ha városban éltek.
Akik fiatalabbak azokat meg általában nem a valóság érdekli, mert az hűvös, büdös, vizes, kopott, hanem a valóság köré szőtt legenda.
-----------------
a katasztrófa túrizmusnak nélunk még nincs fizetőképes kereslete.
Mikrobi 2011.03.27. 11:21:56
wow12 2011.03.27. 11:30:19
Grigorij 2011.03.27. 11:54:03
Az Index mát forgatott is itt!
Persze egy újszülöttnek...
Ratnet 2011.03.27. 11:57:13
Yakk 2011.03.27. 11:59:48
mqqq 2011.03.27. 12:08:00
load error 2011.03.27. 12:30:37
petix 2011.03.27. 12:33:46
2. Oké, hogy volt már az indexen, de én például most olvastam, úgyhogy köszi.
3.onlinepénz: szerintem is tedd azt,a mit mqqq javallott :)
Elstron 2011.03.27. 12:38:16
krferi 2011.03.27. 12:43:18
himpellér 2011.03.27. 12:51:04
krferi 2011.03.27. 13:13:14
Ratnet 2011.03.27. 13:16:31
anyahajókabinajtóhajtogató 2011.03.27. 13:18:00
load error 2011.03.27. 13:19:04
GGG77 2011.03.27. 13:34:25
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.03.27. 13:38:34
Goompah 2011.03.27. 14:08:25
benkoo 2011.03.27. 14:23:39
Lehet hamar meglenne a költségvetési hiány egy része...
zsitva 2011.03.27. 14:27:09
-------------------
Persze, hogy lehozza. Jó téma nem kell újból megírni. 1990 óta már 21-ik alkalommal olvashatjuk.
1990-1995 között még halkan suttogó (minek a TV-ben suttogni) riporter közölte világgal, hogy : Kedves nézők most olyat látnak amit még soha senki, csak most, csak önöknek, stb.
Soha senki.
Nagy lóf@t.
Megépítettee kb. 2000 ember.
Utána karbantartotta kb. évente 20-30 ember.
Tudorr róla mert munkája ez (is) volt + 300 ember.
Titok.
A fenét.
LÉGÓ oktatáson járt lent évente 10-20.000 ember. (nem elírás).
Ezek után arról beszéltek, hogy titok.....:-)))
Gyáli úr 2011.03.27. 14:37:27
És épp múltkor volt cikk, hogy Csepelen múzeumot nyitottak a "kerületi" óvóhelyből. Ott elhangzott, hogy minden kerületnek (!) volt ilyen óvóhelye, tehát elvileg megvannak valahol.
Azért néha érdemes egy lépés távolságot venni, és belegondolni, mennyire súlyos a világ, ahol élünk. A Pincebörtönöket mindenkinek ajánlom megtekintésre.
video.google.com/videoplay?docid=-8978608650730116322#
Bal 2011.03.27. 14:47:06
Atomtámadás ellen pedig megvéd, de a metró is. Egy totális atomháborúban a nukleáris robbanófejek tipikus alkalmazása városok ellen nem felszíni, hanem légköri robbantás, így lehet a lökéshullám és hőhatás hatóterületét maximalizálni. Ez ellen egy ilyen mélyen föld alá épített óvóhely megvéd, még akkor is, ha a fejed felett robban (bár a primer sugárzásból kaphatsz valamit).
Felszínen csak nagyon kiemelt célok ellen robbantanak, például az ellenség tűzvezetési pontjai ellen. Egy amúgy is gyorsuló ütemben radioaktív sivataggá váló jelentéktelen szatellitállam jelentéktelen vezetőire kár egy robbanótöltetet pazarolni. Ha kiütik a pártvezetést, úgyis lesz helyette más.
Tehát a bunkernek volt értelme.
Morfeusz 2011.03.27. 14:48:45
Óvóhelyet építettek Magyarországban egy lehetséges atomháború küszöbén...
Borzasztó!
Megsúgom: a mai napig mindenhol vannak óvóhelyek, bár ezeket Magyarországon évtizedek óta elhanyagolják a rendeletek ellenére.
Óvóhelyi szabályok: lakossag.katasztrofavedelem.hu/index.php?pageid=126&content=1
Ha egyszer háború lesz, majd a hajatokra kenhetitek ezt a cikket is.
A metró minden országban óvóhelyként szolgál. Mindegyikben.
Háború esetén pedig minden vezetésnek van saját óvóhelye. Esetleg kérdezzetek rá a mostani kormányoknál! Amilyen buta itt mindenki, még néhányan követelni is fogják a titkos bunkerek helyének felfedését, ill. felháborodnak, hogy "A mi pénzünkből!"
Morfeusz 2011.03.27. 14:55:36
Tita nick 2011.03.27. 15:15:40
Amatőr 2011.03.27. 15:26:00
Mikrobi 2011.03.27. 15:29:00
Szóval nem véletlen, hogy ezek ma már nem számítanak titkos bunkereknek.
Bal 2011.03.27. 15:30:04
Nem vagyok fideszes 2011.03.27. 15:32:20
"Akár szerverteremnek is jó lenne."
Egyfelől túl párás, másfelől a hűtést meg kéne oldani. Nem volna 2 fillér, szóval rossz ötlet.
Bal 2011.03.27. 15:35:37
Na meg akkor azért hülye is lenne, aki a Kossuth tér alatt akarna ücsörögni, és nem mondjuk egy kis mátrai faluban.
medvetoka 2011.03.27. 15:45:15
Érdekes érvelés, elvégre szervertermet még sosem építettek olcsón, vagy ahogy te írod, "két fillérből".
Szerintem teljesen ideális hely lenne egy szerverteremnek. Sokkal nyakatekertebb módokon is alakítottak már ki ilyen termeket, pl. a Datanet Váci utcai irodájában, vagy a Duna Plazaban is. Itt legalább ki van építve a hely a generátornak és a szellőzésnek is.
Gyáli úr 2011.03.27. 15:48:42
Hát igen, még 20-25 éve is azon ment a para, hogy lesz-e totális atomháború, ahol már nem katonai döntés eredménye a totális háború, hanem pusztán számítógépek reakciója. Olvassatok Paul Viriliot, a Tiszta háború vagy a Háború és televízió című könyve alapművek az atomháború kapcsán is.
for-avar 2011.03.27. 16:11:29
2éve voltam lennt
Mivel az egyik kijáratot lebontották így 1etlen kijárata van...
Vaklaki bulihelyet vizionált benne:Bassza+ 50méterre van a felszin alatt!!!20EMELET!amikor pánik van akkor ki fog ennyit futni:ja cigaretta nincs ugye füstgép szintén...Annyiba kerülne felújítani,nem éri meg!
Az atomtámadásnál állj fel nézd meg jól hagyd hogy elégj...mert a többi mese...30évig a cézium az úr,te addig nem leszel lennt
minyimaaa 2011.03.27. 16:45:14
Idet 2011.03.27. 17:12:43
elizon pucsnik 2011.03.27. 17:20:49
AzHofi 2011.03.27. 17:21:23
lutria 2011.03.27. 20:38:54
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.03.27. 21:53:43
Stirlitz_the_spy 2011.03.27. 22:01:57
Jankanéni 2011.03.27. 22:12:19
Dér I. Balázs · http://kexvideo.com 2011.03.27. 22:16:15
Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2011.03.27. 23:55:33
A kurva anyád
tőzegmalac 2011.03.28. 00:57:22
xanthy 2011.03.28. 01:50:06
nagypapi · http://kozosgomba.blogspot.hu/ 2011.03.28. 09:06:48
TVG-ről már hallottam - Train á Grande Vitesse
annyi amennyi · http://gadgetshop.blog.hu/ 2011.03.28. 10:33:52
KAMA3 2011.03.28. 11:13:31
A sineket egyébként kb 8 perc, 25 másodperc alatt tudják felszedni a szakaszhatárokon.
tomekk 2011.03.28. 21:13:43
Majd pedig nézzétek meg ezt a filmet:port.hu/bombabiztos-fail-safe/pls/fi/films.film_page?i_film_id=36909&i_city_id=-1&i_county_id=3&i_where=2&i_topic_id=2
Jankanéni 2011.08.23. 13:34:52