Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Fővárosi blog

Tényleg a következő megálló jön majd - indul a FUTÁR

2012. július 11.

Vitézy Dávid (BKK) sajtótájékoztatóján bemutatták a már elindított FUTÁR projektet. A kijelzőkön tényleg a következő megálló lesz majd látható - és még sok-sok újdonság jön több mint 2000 járművön, a megállókban, és a mobilodon.

A projekt támogatási szerződését még 2009 június 30-án írták alá, a vállalkozói szerződéseket pedig 2010 októberében. A fővállalkozó a Synergon Rendszerintegrátor Kft. lett, a szoftverrendszert az IVU Traffic Technologies Italia S.r.l. fejleszti és szállítja. Ez az Új Széchenyi Terv legnagyobb, most futó közlekedésfejlesztési projektje.

BKK-Futar-Logo-2012.jpg

Milyen a mai rendszer?
A mai rendszer színvonalát mutatja, hogy tőlünk nyugatra a hetvenes években használták, a fővárosban pedig a 90-es években vezették be. Mára tehát igencsak elavult. A kilencvenes években még minden végállomáson ült egy forgalomirányító ember, aki indította, irányította a járműveket a végállomáson. De hogy utána történt-e valami a busszal, azt ő már nem látta. A járművezető tud ugyan jelezni a diszpécserközpontnak, ha lerobbant a busz, vagy baleset miatt nem tud továbbhaladni, de ez egyenként megy, és a sok múlik a sofőr tájékoztatásán.

Miért kell változtatni?
Az elavult járműállomány miatt mindennapos esemény a buszok lerobbanása. A kiesés miatt egy buszvonalon két jármű között megduplázódik a távolság, azaz dupla annyit kell várni a következő jármű érkezéséig. Ehhez hozzáadódnak az előre tervezett útfelújítások, rendezvény miatti lezárások, és a nem várt események, mint pl. egy vízcsőtörés. (Budapesten naponta több mint 500 ilyen esemény van!) Ezt ma csak úgy tudják kezelni, ha minden érintett járművet egyesével felhívnak, tájékoztatnak. Az utastájékoztatás is gyakran elmarad, mert embert kellene kiküldeni minden érintett megállóba - nincs olyan kijelző a megállókban, amely azonnal tájékoztatást tudna adni a forgalmi gondról. (Leszámítva néhány, hangszóróval felszerelt megállót és a hangosbemondóval szintén rendelkező metróvonalakat.) Arról pedig semmilyen információ nem állt eddig rendelkezésre, hogy egy vonal összes járművének helyzetét egyszerre lássák.

Miből áll az új rendszer?
-GPS rendszer követi majd a járművek mozgását - ez önmagában nem új dolog, kamionos cégek és a MÁV is használ hasonló követő rendszert.
-A Szabó Ervin tér 2. alatti forgalomirányító központ hatodik emeletén új diszpécserközpont épül ki, ahol a beérkező adatokat kiértékelik, probléma esetén a szükséges módosításokat megteszik. Az új, egyelőre még sötét képernyős monitorok már ott is állnak az asztalokon.
-Dinamikus utastájékoztató rendszer: az egyik újítás az, hogy a kijelzőket ezentúl nem a sofőrők állítják majd, hanem központilag vezérlik a kijelzőket és a hangosbemondást is. A régi FOK-Gyem kijelzők eltűnnek, az újabbakat átépítik az új rendszerhez.
-Jelzőlámpa befolyásolás: a jelzőlámpák rendszerébe is bele lehet majd nyúlni 30 kereszteződésben (lista pdf-ben itt), így például egy 5 másodperccel meghosszabbított zölddel prioritást lehet adni egy pár perc késést összegyűjtött autóbusznak. Persze ez azért korlátos lehetőség, a város forgalmát nyilván nem lehet felborítani néhány BKV jármű kedvéért, de a forgalom egyenletességének kialakításában ez is szerepet kap majd.

Az új felállásban a diszpécser nem csak egyenként tud beszélni a sofőrökkel, hanem lényegében átveszi az utastájékoztatást egy adott terület felett. Ha például az Orlay utcában történt csőtörés miatt le kell zárni a Gellért teret, akkor nem a járművezetőknek kell egyenként az utasokat tájékoztatniuk, hanem a diszpécserek küldenek ki infót a járművek és a megállóhelyek kijelzőire és hangszóróira. Ezzel egyrészt egységes, másrészt kiterjedtebb lesz a tájékoztatás. És az is megszűnik, hogy a buszsofőr tojik rá, hogy a kijelzőn nem a következő megálló, hanem az előző, vagy éppen csak a végállomás látszik. Úgy vélem, az utasok számára ez lesz az egyik legnagyobb durranás ebben a projektben. A járművek és a központ közötti rádiótelefonos összeköttetést is újra cserélik.

FUTAR-terkep-2012.jpg

Közterületi kijelző lesz 257 megállóhelyen (nagyobb térkép itt). 2024 új kijelző eszközt szerelnek fel. Egyes, újabb típusú FOK-Gyem kijelzők is megmaradnak, és újak is jönnek bőven. Azt is kiépítik több helyen, hogy már pl. a Széll Kálmán téri metróállomáson lássuk, hogy a felszínen mikor milyen járat indul - így már rögtön a megfelelő irányba indulhatunk a mozgólépcső tetejéről. (Hasonló kijelzőt a Boráros téren, a 4/6-os villamos megállójában láthattunk már.)

Persze a BKV is jól jár. Csökkenhet a papírmunka, egyértelműbben megállapítható lesz pl. az is, hogy egy sofőr hány óra hány percet vezetett, hogy a menetrendhez képest hány járműkilométer teljesült. Ez a bérelszámolásnál is vitákat szüntet meg, és az alvállalkozói szerződéseket elszámolását is segíti.

A rendszer most 2295 járműre épül ki - villamosokra, trolikra, buszokra és a fogaskerekűre. Egyelőre kimarad a HÉV és a metró - és egyelőre a kishajók is, mivel a projekt 2009-es indításakor ezek még nem is jártak. (A metrónál és a HÉV-nél egészen más, a vasúthoz hasonló irányítás létezik, ennek köszönhető, hogy pl. a 3-as vonalon utazva ma is lehet tudni, hogy mikor jön a következő szerelvény.) A 2-es metrón jelenleg azt látjuk, hogy mennyi ideje ment el az utolsó szerelvény. Az Alstom metrók és a kapcsolódó irányítási rendszer fejlesztését követően, még 2013-ban itt is átállnak arra, hogy a következő szerelvény várható érkezését lássuk az állomásokon. A jövő zenéje lehet a rendszer továbbfejlesztése is. Bekapcsolható az e-ticketing jegyeladásba, a járműdiagnosztikába, de akár az utasszámlálásban is segíthet. És a BKK pont azért létezik, hogy ne csak a BKV-n belül szervezze a forgalmat, hanem a MÁV-val, Volán-nal is egyeztethesse a FUTÁR-t a jövőben. FUTAR-busz86-2009-logisztikaikepzes.blogter.hu.jpgA 86-os busz vonalán gyakran utazók emlékeznek arra, hogy néhány éve teszteltek a vonalon egy olyan rendszert, ami piros LED-ekkel térképen mutatta a buszok helyzetét, és kijelzőn írta ki a következő busz várható érkezését. Ez egyfajta "barkácsolás", egy rövid kísérlet volt, a most kiépülő rendszernek nem ez az alapja, bár első tapasztalat-szerzésre alkalmas volt. Egyszerűen nincs értelme annak, hogy házon belül fejlesszenek egy ilyen komplex rendszert. A feladat nagyságát az is mutatja, hogy az egész világon 3-4 cég foglalkozik hasonló rendszerek kiépítésével. (Kép: logisztikaikepzes.blogter.hu)
Az új rendszer bevezetését követően várhatóan egy csomó műanyag viszonylatjelző táblát vásárolhatunk majd a cégtől. Az új kijelzős rendszer bevezetésével ugyanis ezek selejtezhetők lesznek. A táblás rendszer hátránya akkor bukott ki leginkább, amikor egy metrópótláshoz kellett buszokat átcsoportosítani. A buszokon ugyanis csak olyan tábla volt, amit a garázsban / végállomáson bepakoltak. A kijelzők megjelenésével ez a probléma is eltűnik. Az a fura helyzet is megszűnik, amit egyes budai Tatra villamosokon láthattunk: a villamosban kijelző mutatja a következő megállót, de a villamos oldalán műanyag tábla jelzi a viszonylatot.

Mibe fáj mindez? Összesen 6,7 milliárd forintba, amelyből 4 milliárd az Új Széchenyi Tervből, azaz EU-s pénzből jön.

Az összegyűjtött, rendszerezett adatok ezután már ezerfelé szórhatók. Megjelenhetnek a megállóban, a járműveken, a hangosbemondókon, az interneten stb. - sőt, már mobiltelefonos applikációja is fejlesztés alatt áll, tehát akár a rákosborzasztói százezredik utcában is láthatja majd az utas, mikor jön a következő busz. Ez nyilván nem a hárompercenként járó metrónál fontos, hanem elsősorban a ritkábban járó vonalakon.

Az évtized legnagyobb közlekedési rendszer beruházása 2013 február 28-án zárulhat le. Ezután sokkal jobb utastájékoztatással, némileg rövidebb eljutási időkkel, precízebb menetrend tartással és sokkal pontosabb tájékoztatással utazhatunk majd, ha minden jól megy.


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:


A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr924645724

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.07.12. 10:09:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

hartg 2012.07.11. 21:47:12

Nyilván nagyságrenddel kisebb méretben, de Győrben talán már egy éve működik ilyen GPS alapú rendszer a buszokon és megállókban, és jó lesz, ha végre Budapesten is lesz!

bertrollnok 2012.07.11. 22:59:13

"És a BKK pont azért létezik, hogy ne csak a BKV-n belül szervezze a forgalmat, hanem a MÁV-val, Volán-nal is egyeztethesse a FUTÁR-t a jövőben"

Milyen szégyen, hogy eddig ilyen nem volt! A BKV nyilván képtelen az egyeztetésre és a forgalomszervezésre. A főváros cége. (Melyik is?)

Parafon 2012.07.11. 23:08:37

Nem vagyok benne biztos, hogy ez annyira értelmes húzás lesz pl a 15 éves ikarus 400-as(sorozat)okon lecserélni a fok-gyem kijelzőt, hogy aztán (optimális esetben) 2-3 éven belül lecseréljék, leselejtezzék az egész buszt.

Heródesch 2012.07.11. 23:43:36

Annyira szép dolog ez a kormánypropaganda.

Új Széchenyi Terv így meg úgy, de a pénzt valójában a büdösmocskos EU állja, magát a projektet meg a büdösmocskos Demszky kezdte. De ez az "Új Széchenyi Terv legnagyobb, most futó közlekedésfejlesztési projektje".

Mint ahogy az Alstom metrók fékjei is sokkal biztonságosabbak lettek egy szoftverfrissítéstől (meg néhány borítéktól) és már az ipari termelésünk is kezd emelkedni, hála annak, hogy a kormány ide hozta nekünk a Mercedes gyárat. Mármint a büdösmocskos Gyurcsány kormány.

Éljen az Új Széchenyi Terv, a Széll Kálmán Terv és többi csodálatos terv, no és ez a sok-sok pozítív eredmény, amit pártunk és kormányunk letett az asztalra az elmúlt 2 csodálatos év alatt, szemben az elmúlnyolcévvel.

Gáborom 2012.07.12. 00:55:40

@Heródesch: az elmúltnyolcévben építették azt a sok méregdrága autópályát? Akkor kezdődtek a rendkívül előnytelen - azaz méregdrága - ppp projektek? Akkor kezdték el a nevetségesen méregdrága és felesleges négyesmetrót (abból a pénzből mennyi de mennyi villamos vonalat lehetett volna rendbe tenni és újakat is építeni ) ?
Akkor szaladt el az államadósság ötvenvalahány százalékról kilencven környékére?
Akkor tették tönkre a liberális pártot, hogy mostanra a fiatalság fájóan nagy része jobbik szimpatizáns legyen?

És szerinted ezt a sok-sok kidobott-elcsalt-elhazudott pénzt két év alatt vissza lehet szerezni?
Két év alatt el lehet végezni 20 év elmaradt reformjait úgy, hogy nyakig eladósodtunk és közben válságban az EU?

Nem vagyok elégedett Orbánékkal, de már bocsánat, ami előtte volt az egy rémálom, főleg,ha a következményeit nézzük.Úgy gazdaságilag mint társadalmilag.

Végül: szépek ezek az utastájékoztatók, csak épp nem Budapestre valók. Mert ebben a városban semmit nem becsülnek meg. Pár hét alatt össze lesznek firkálva, be lesznek törve, tönkre lesznek téve.Mert ugye a jogvédők szépen elmagyarázták az elmúltnyolcévben, hogy a csőcseléknek mindent lehet, mert ugyé áldozat a szerencsétlenje....

Nem szeretem Zorbánékat de hogy az elődök sem voltak jobbak, abban biztos vagyok.
És most is szánalmasak ellenzékben...

Heródesch 2012.07.12. 01:43:46

@Gáborom:

Nem várja senki, hogy 2 év alatt minden rendbejöjjön, de mondj egyetlen egy eredményt, ami azt bizonyítja, hogy legalább jó irányba fordultunk 2010-ben! Csak egyet! Bajnai 1 évig volt kormányon, de az alatt az egy év alatt legalább előre mentünk, most viszont fénysebességgel száguldunk hátrafelé.

Az autópályák talán most olcsóbban épülnek? Vagy a vasútfejlesztések lettek olcsóbbak? Ugye viccelsz?! PPP projektek helyett most mindent államosítunk, miközben télen iskolák vannak fűtés nélkül, aztán nevezgetjük ki a Fidesz kádereket és adjuk a Fidesz cégeknek az immár államosított megrendeléseket. Köszi szépen, tényleg jobb mint a PPP. Közgép?! Kell még mondanom erről valamit? MOL részvények 500 milliárdért, amik ma érnek vagy 400-at? Rába 10 milliárdért? Állami mobil szolgáltató 100 millárdért? Malév? Ezekkel mi van? És ez még csak a jéghegy csúcsa.

Aztán hol vannak a reformok? Adóemelések vannak minden héten, de a strukturálisan semmi sem változott, csak ömlik ki a pénz az ablakon végtelenül.

Sok 100 milliárdot húztunk le a WC-n pusztán az IMF-es "szabadságharc" miatt, amiből semmi hasznunk nem volt, csak annyi, hogy a kormány pár hülye hívének előadhassa, a de kurva kemények vagyunk műsort, aztán két saller után visszakullogjunk ugyanoda ahonnan indultunk. Erre ment el 2 év, de minek?

Az összes létező mutatónk romlott 2010 óta, a forint negatív rekordot döntött az unortodoxia csúcsán, a vállalati hitelezés gyakorlatilag leállt, a gazdaságunk iránti bizalom romokban. Sőt, a gazdaság már recesszióban van, miközben a régió emelkedik. Hetente kerülünk a világsajtó címoldalára hol demokratikus intézmények/fékek lebontása, hol a sajtó/szólásszabadság, hol a növekvő antiszemitizmus-rasszizmus, hol az unortodox gazdaságpolitikának nevezett ámokfutás miatt. Hetente jön ki egy újabb statisztika amiben a régió utolsó helyén díszelgünk. Ez is mind az elmúltnyolcév eredménye lenne? Aligha.

"Tíz éve nem volt ennyi bűncselekmény, mint tavaly"
hvg.hu/itthon/20120711_polt_peter_buncselekmenyek

"Az elmúlt 20 évben sose volt ilyen magas a magyarok körében a migrációt tervezők aránya"
index.hu/belfold/2012/05/24/sosem_emigralt_volna_meg_ennyi_magyar/

"Soha nem született még olyan kevés gyermek - 88 050 -, mint 2011-ben"
index.hu/belfold/2012/07/11/nepesedesi_vilagnap_ksh/

"Magyarországon megy csődbe a legtöbb cég - 2012 első három hónapjában több mint 20 ezer cég vált fizetésképtelenné Európában, ebből minden negyedik, 5700 magyar cég volt"
index.hu/gazdasag/magyar/2012/06/27/magyarorszagon_megy_csodbe_a_legtobb_ceg/

Akarod tovább?

Ha az elmúltnyolcév rémálom volt, akkor ez szerinted mi? Gyurcsány katasztrófa volt, Megyó méginkább, de Orbánnál basszus még ők is jobbak voltak, hiszen itt az élő példa: a Fidesz még most, 2 évvel a kormányváltás után is az elmúltnyolcévvel parádézéik. Akkor a sok szar mellett legalább néha történt valami előrelépés, legalább történetek beruházások, jöttek befektetők, lettek új munkahelyek. Most? Ki franc kezdene bármilyen fejlesztést egy olyan országban, ahol bármikor véletlenszerűen kívetnek rá visszamenőleg bármekkora adót?

Ilyen ámokfutást mint amit a jelenlegi kabinet művel, a kommunizmusban látott utoljára ez az ország. És ebbe beleértem a pátoszoktól tocsogó populista néphülyítést is, alkotmány asztalostól, Hoffman Rózsástól, NYENYI-stől, Nyírőstől, mindenestől. Cáfolj meg, ha tudsz. Sok sikert!

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.07.12. 06:50:36

De
b@zz
Erre van pénz?
Buszokat kéne venni, ember, mert a roncstelepen álló vasakra mindegy, mi van kiírva :D

ggaborx 2012.07.12. 07:28:56

"A feladat nagyságát az is mutatja, hogy az egész világon 3-4 cég foglalkozik hasonló rendszerek kiépítésével."

Tényleg kurva nagy feladat. Én magam pl. csak 10 éve foglalkozom a térinformatika különböző területeivel. A rendszer szoftvert max. 6 hónap alatt tudnám prezentálni - nem milliárdokért. És ebben már útvonal optimalizálás is lenne, akár az utasoknak (mely járatokkal menjek), akár a sofőröknek/központnak forgalmi akadály esetére.

De persze el kell hitetni megint a laikusokkal, hogy ez aztán megint valami hatalmas nagy rendszer, amit csak a vérprofi 3-4 külföldi cég tud szállítani. Nem gond, megélek enélkül is. Nem kell a magyar kisvállalkozókat támogatni. Minek?

Rocko- 2012.07.12. 07:44:53

@Parafon: 2-3 év? hahahaha!

@ColT: arra van pénz amit haver csinál.

fidesz = házmesterek pártja 2012.07.12. 08:00:56

@Heródesch: rákosiék óta hol láttál te ilyesmit?

Don Quixote de la Ferko 2012.07.12. 08:41:15

"És az is megszűnik, hogy a buszsofőr tojik rá, hogy a kijelzőn nem a következő megálló, hanem az előző, vagy éppen csak a végállomás látszik."

Ezen azért jót röhögtem.
A szemét buszos.
Ahelyett, hogy a kijelzőt baszkurálná folyamatosan, holmi hülyeségekkel, mint forgalom, sebesség, le- és felszállók, stb... foglalkozik.
Ki velük. Mi a bánatért ülnek ott. Néhány fideszdroid simán elvezérelné a buszokat távirányítással.

a_tom 2012.07.12. 08:58:27

Alig vannak használható járművek, egyre sűrűbben romlanak el mert nincs pénz még a javításukra sem. Mi a megoldás?
Veszünk egy irányító-tájékoztató rendszert ami sokkal rövidebb idő alatt megmutatja hogy hová kell küldeni a lerobbant helyett a cserebuszt, ami NINCS...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2012.07.12. 09:58:25

@a_tom: Az egyik nem zárja ki a másikat. Szerintem nem buszokat kell venni a FUTÁR helyett, hanem mind a kettőt meg kell csinálni.

@Don Quixote de la Ferko: Igenis a sofőr munkájának része, hogy beállítsa a kijelzőt. Nem csak vezetnie kell, az utasaival is kell foglalkoznia.

@Parafon: A kijelzőket, berendezéseket majd kiszedik a régiből, és átszerelik az új(abb) buszba.

KevinMulder 2012.07.12. 10:11:05

@a_tom: fontos ez is és az is. Annak sincs értelme, ha a lerobbanós buszokat pluszban még gazdaságtalanul is üzemeltetik. Ha a rendszerhez lesz majd valamilyen automata/manuális utasszámláló is, akkor az egyes vonalakat lehet optimalizálni, ezzel pedig akár pénzt spórolni. Ha buszokat venne a BKK és ugyanebben a vízfejben üzemeltetné tovább, akkor 1-2 éven belül simán eltapsolná ezt az összeget feleslegesen.

Az irány jó, csak legyen a megvalósítás is az.

KevinMulder 2012.07.12. 10:26:16

Én csak a "FUTÁR" elnevezést nehezményezem. Nem nagyon illik a kezdeményezéshez.Lehetett volna valami frappánsabb ...

vauvauvau 2012.07.12. 10:34:49

Ha egy busz pl. 15 percenként jár rendszeresen, akkor mi a feének kell ilyen rendszert kiépíteni?
Éjszakai járatoknál, ahol ritkán jár, OK, de egyébként mi a fenének?

Tapogatott Kukorica 2012.07.12. 12:06:27

@vauvauvau: gondolom azert, mert a busz utana visszafele is jonne. Ha viszont lerobban, akkor a 15 perces kovetes 30 lesz, mivel nincs cserebusz ami feltoltse az uresedest. Ezzel a rendszerrel allitolag hamarabb tudnak majd reagalni az ilyen lyukakra.
Pl. most elromlik egy busz es csak 2 oraval szamolunk, az mondjuk egy 1 oras szakasznal osszesen 4 jarat kieseset jelenti. Ha elindul egy ilyen rendszer es 2 helyett mar 1 ora alatt tudnak cserejaratot inditani, akkor mar csak 2 szakaszt fog erinteni a lerobbanas. Ami meg mindig nem tokeletes, de Murphyvel ugysem lehet mit kezdeni, akkor legalabb hatekonyabb lesz az emberek szallitgatasa.

Arrol nem is beszelve, ha mondjuk egy busz lerobbanasa feltartja a tobbit (mert mondjuk olyan helyen romlik el, ahol nem tudjak rogton kikerulni). Csak 3-4 busz feltorlodasa 1 oraig akar 8 teljes kiesest okoz, ami tele buszokkal mar ezer+ embert erint. Ha latjak mindezeket egy helyen, akkor hamarabb kitalalhatnak valamit a cserere, kikerulesre stb. stb.

Tapogatott Kukorica 2012.07.12. 12:08:22

Mondjuk a Futar nevet en sem ertem, a kattintaskor valami TNT vagy DHL-re asszocialtam.

Leslee 2012.07.12. 20:06:39

Forgalomirányító UtasTÁjékoztató Rendszer

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.17. 13:20:39

És évek múlva is fog működni? Mert a Margit hídnál múltkor már nem üzemelt.