Fővárosi Blog

Továbbmenet nincs - bezár a Vidámpark

2013. szeptember 30. - fovarosi.blog.hu

fovarosi.blog.hu: Vidampark-20100402-29 Ez is eljött. A mai nappal ütött a Vidámpark utolsó órája. Egy nagy sztori végére ért Budapest: Angol Park, Vurstli, körhinta és hullámvasút - van, ami odalett, van, ami fennmarad. Te melyik játékot szeretted a legjobban, Nyájas Olvasóm?
A Vidámpark elődjei az Angol Park és a Vurstli voltak. A Vurstli a 19. század első felében jött létre egy bizonyos Stuwer Antal jóvoltából, és a kevésbé úri közönség szórakoztatását szolgálta. Bábjáték, céllövölde, körhinta, forgóhinta várta a vendégeket: szobalányokat, szakácsnéket, mesterinasokat, és még ki tudja, hányféle népséget. A Vurstliban összenőtt embereket, vadállatokat mutogattak a közönségnek, és persze egy sor más attrakció is várta a nagyérdeműt, a körhintától a bábszínházon át a kötéltáncos produkciókig. Három színház is megtelepedett itt. A Műszínkörben romantikus és drámai jeleneteket adtak elő, a Hőköm színházban zenés bohózatokat. De a legnépszerűbb a Törpeszínház lett. Mindezek mellé a millenniumra felépült Ősbudavára is: az elképzelt török kori Buda fából és gipszből összeállított mása, melynek épületeiben bormérések, vendéglők sorakoztak. Az itteni Kristálypavilonban mutatták be először Puskás Tivadar Telefon-hírmondóját, és 1896-ban az Ősbudavárában játszották le a Lumiére-fivérek filmjét. Tizenöt évvel később az Ősbudavárát lebontották, de jött helyette az Angol Park. Ez egész a második világháború utáni államosításig működött. Először a Sárkányvasút épült fel 1908-ra, majd jött a favázas hullámvasút, egy körhinta, és az Elvarázsolt Kastély. Az "alpesi falu"-ban tiroli zenekar, tánc és ének szórakoztatta a közönséget. A Vurstli és az Angol park sokáig szórakoztatták még a közönséget. Egy ideig még a Feszty-körkép is a látványosságok között volt! 1938-ban a Vurstli centenáriumán a Latabár testvérek is szórakoztatták a közönséget. A második világháború után aztán eltüntették az Angol Park és a Vurstli közötti kerítést, és a kettőt egyesítve létrehozták a Vidám Parkot.

fovarosi.blog.hu: Vidampark-20100402-04
1906-ban adták át a régi körhintát. 1994 és 1997 között a Ráday Mihály vezetésével létrehozott Körhinta Alapítvány mentette meg az enyészettől. A felújítás 1998-ban Europa Nostra díjat érdemelt ki. 17 réteg festék alól kerítették elő az eredeti színezést. A körhintát mozgató gépezetben még eredeti, részben fából készült fogaskerekek működtek, ezeket is sikerült megmenteni. Az alumínium ajtók helyett Baliga Kornél tervezésével helyreállították a faragott kapukat. A második világháború után elbontott kupola helyett régi fotók alapján építettek a réginek megfelelő újat. A finanszírozás az akkor távozó angol nagykövet, Sir John Birch érdeme volt. Szerencsére védett műemlék, így jövőre is biztosan felülhetünk rá. Sőt, már az utcáról is megközelíthető. Ha bemész, nézd meg a fából faragott lovakat: mindegyik pofája, kifejezése más és más, a nyergeik pedig valódi bőrből vannak!

fovarosi.blog.hu: Vidampark-Regi9-Barlangvasut

1912-ben létesült a barlangvasút. Ebben egy sárkányt formázó vonaton járhattuk végig János vitéz kalandjait. A huszár hol a francia királlyal beszélgetett, hol az óriásokkal harcolt, hol meg griffmadár hátán repült az egymást követő jelenetekben. Ugyanebben az évben létesült a Kanyargó első változata is, amelyben nagy fotelek mennek körbe-körbe az utasokkal, a kanyarokban jól kivetődve. 2013-as látványa leginkább a szocialista kivitelezés hatvanas évektől tapasztalható lehanyatlását idézi.

Az 1919-es vörös diktatúra látványos programokkal igyekezett a munkásgyerekek kedvében járni, így nem csoda, hogy hamar rátaláltak a Vidámparkban rejlő lehetőségekre is. Olcsó jegyekkel csábították be a közönséget, így nem csoda, hogy sikerült is telt házat csinálni:


Némafilm 1919-ből: Élet a Vidámparkban. Júliusban "proletárünnepet" is szerveztek

1922 óta áll a favázas Hullámvasút. A szépnevű Dragon Ervin tervezte. Még megvan az eredeti tervrajza is. A pálya 980 méteres, a menetidő úgy öt perc. Állványzata 17 méter magas, megépítéséhez ötszáz köbméter faanyag kellett. Sofőrje is van, ő egy teherautóból áthozott ülésen ül, és a hullámhegyek tetején a megfelelő sebességre fékezi az amúgy egyáltalán nem túl gyors vasutat. 2005-ben még egy nemzetközi hullámvasút rajongó klub is meglátogatta a műemlék vasutat. A legrégebbi hullámvasút 1902-ben épült Pennsylvaniában - így érthető, hogy a budapestit miért hívták régen amerikai magas vasútnak.


A Vidámpark játékai 1942-es filmfelvételen a dodzsem elődjével

A mai Vidámpark 1950. május 22-én nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, a Vurstli és az Angol Park területeinek összevonásával, immár állami intézményként. Eltűnt a liliputi falu, a Kék Hordó vendéglő és lebontották a Feszty körkép épületét. Az Álomvasút helyére a Robogó került, amely az új falusi életet volt hivatott bemutatni, a végén budapesti és moszkvai képekkel. Az átalakítás 1953-ra fejeződött be, mintául a moszkvai Gorkij Park szolgált. A hullámvasút alatti csodacsónak képei helyére a régi és az akkori Kína életét és gazdasági átalakulását bemutató képeket helyeztek el. 1949 nyarán az akkor már haldokló panoptikumba két új viaszfigurát helyeztek, lábuknál hatalmas felirattal: "Éljen az ötéves terv!". A propaganda a Vidámparkba is betört, de itt sem aratott nagy sikert - az emberek szórakozni jöttek, nem olvasni.

1956-ban már 2 millió felett járt az évi látogatószám. A kovácsoltvas figurákat felvonultató főbejárat 1953-ra készült el Kéri Gyula tervei szerint. A sárkányhajós, körhintás és hullámvasutas vidámparki jeleneteket ábrázoló kovácsoltvas figurákat Buczkó Géza készítette. (A legkeményebb Rákosi-korszak ellenére csupán egy úttörő figurája utal a rendszerre.)


A Tanú c. film részlete a Szocialista Szellem Vasútjával

fovarosi.blog.hu: Vidampark-Regi8-10EvesAVidampark1960-ra pedig már az első automata játékokat is kipróbálhatta a közönség. A hatvanas években azonban leálltak a fejlesztések, így egyre inkább elszakadt a kínálat a közönség igényeitől. Ha újat nem vehettek, hát átépítettek: a csodacsónakból például mesecsónak lett. 1965-ben, a 15. évfordulóra megnyílt a gokart pálya és a hajóhinta. 1966-ban felmerült, hogy a Széchenyi-fürdő mellett új területre költöztetik ki a legkisebbeknek szánt Kis Vidámparkot, hogy a helyére kiterjeszkedhessen a nagy - de a kiutalást később visszavonták, a park területe nem változott. 1967-ben született döntés arról, hogy a Vidám Park Vállalat legyen önálló, azaz tartsa el magát a saját bevételeiből. 1970-től külföldi játékok is megjelentek: a legnépszerűbb a Villanyautó és a Játékház volt. Utóbbiban 144 játékautomata üzemelt, három teremre osztva. A hetvenes évek elején óriási siker volt: az elektronikus játékokra beindult az ifjúság - otthon még nem voltak saját számítógépek. 1973-ban a robogót a modern szörnyekkel és fényorgonával működő szellemvasút váltotta fel. A hullámvasút pedig hamarosan konkurenciát kapott a Ciklon képében.

fovarosi.blog.hu: Vidampark-20100402-05

A Villanyautó pálya csarnoka a hatvanas-hetvenes évek fordulóján épült. Szerkezete tizenkét összetámasztott félív között elhelyezett elliptikus héjszerkezet. Ez a látni hagyott szerkezet, és a körbefutó üveg-alu nyílászárók határozzák meg az épület megjelenését. Középen egy kör alakú nyílást hagytak, ez a szerkezet dilatációját oldja meg. Az ívtartók közötti héjszerkezet mindössze 6 cm vastagságú! A kiviteli terveket a Kereskedelmi Tervező Iroda szállította, kivitelezője a Fővárosi 3. sz. Építőipari Vállalat volt.

A hatvanas években a Szovjetunióból került Budapestre a 2013-ig üzemelő, 31 méter magas óriáskerék. Nem olyan magas, mint a bécsi Riesenrad (az 50 méteres), de így is jól belátni a tetejéről a Városligetet és a belvárost. Állítólag a hatvanas években Záhonynál szállítás közben megsérült, így kárpótlásul küldték az Auróra nevű játékot, amely a Kis Vidámparkba került. 1962-ben az óriáskerék egyik tengelye eltört, két utas kiugrott. Ők megsérültek, de a helyükön maradó másik két utasnak semmi bajuk nem lett.

fovarosi.blog.hu: VidamparkTort-02

1975-től 1986-ig működött az egyik nagy szenzáció, a kék-piros festésű Ciklon hullámvasút, amely pontosabban az olasz Pinfari Z64-es modellje volt. Az akkori legújabb automatizálási és technikai lehetőségeket építették bele. Pályahossza 580 méter volt, a négy, egyenként három kocsis szerelvény két perc alatt futott rajta végig. A végállomás előtt 17 méteres magasságból "zuhantak le" a bőszen sikongató utasok.

fovarosi.blog.hu: Vidampark-Regi4-Robogo
Ilyen volt a Robogó

1984-re fejeződött be a Vidámpark nagy rekonstrukciója. Több éven át tartott a Hullámvasút felújítása, amely ma már az egyik legrégebbi és európai szinten is ritkaságnak mondható favázas hullámvasút. A Viharvasút sci-fi változatban született újjá. Új pályát kapott a Kanyargó.

fovarosi.blog.hu: Vidampark-Regi3

Megszülettek a tervek az Elvarázsolt kastély újjáépítéséről is. A korábbit ugyanis egy piromániás látogató felgyújtotta. Az újabb változat 1987-re készült el, Török Ferenc és Puhl Antal (BME) voltak az építész tervezői. A lassan körbeforgó hordó viszont az eredeti, az nem égett le, csak a kastély épülete. A benne levő játékokat az eredetinek nagyjából megfelelően állították helyre, de az építészeti részletek kiképzésében a posztmodern játékossága is érezhető. A szép kerámia homlokzati burkolatok Schrammel Imrét dicsérik.

A rendszerváltást követően 1994-től egyszemélyes részvénytársasággá alakult a Vidámpark. Akkoriban kerültek be olyan újabb játékok, mint az Óriáscsúszda vagy a vattacukros vásári hangulatot idéző Break Dance, valamint az 1999-es Ikarus, amely több emeletnyi emelkedés után "zuhant le" a boldogan sikongató közönséggel. 2000-ben pedig az egyik legsikeresebb játék, az átfordulós hullámvasutas Looping Star érkezett, amely egészen 2009-ig volt bérletben Skóciából Budapesten. Ám idővel egyre kevesebb ütős, új játékot tudtak beszerezni, így aztán új attrakciók híján egyre csökkent a nézőszám, miközben a devizában törlesztendő bérleti díjak egyre nagyobb anyagi terhet róttak a menedzsmentre. A kétezres évek elején még nyereséges vállalat az évtized végére már ellehetetlenült.

2008-ban merült fel először, hogy az egyre csökkenő vendégszámú, és így egyre jobban eladósodó Vidámparkkal kezdeni kell valamit. A területre már régóta áhítozott az Állatkert. Akkor még a Vidámpark kiköltöztetéséről volt szó, a területet úgy kapta volna meg az Állatkert, hogy a védett játékokat megtartja. 2008-ban 422 ezer látogatója volt a parknak, 2009-ben - a rossz időjárás és a gazdasági válság miatt - már csak 390 ezer. Bár fővárosi tulajdonú volt a Vidámpark, a főváros egy fillért sem akart beletenni a kötelező ellátásnak egyáltalán nem mondható intézménybe, így az kizárólag a jegyárakból volt kénytelen eltartani magát.

Az egyik utolsó új attrakció a 2011-ben beszerzett "UV Magic Panoptikum" volt. Különleges, UV fényben aktivizálódó festményekkel készült képeket lehetett itt megnézni, amelyek elemeit meg is mozgatták.

fovarosi.blog.hu: Vidampark-Regi72009-től már folyamatosan, minden évben napirenden volt a bezárás, a kiköltöztetés, a privát formába adás ötlete. 2010-ben, a hatvanadik évfordulón már nagyon szomorú volt a helyzet: közel félmilliárd forint adósság mellett elegendő készpénz sem volt már a kasszában. Az év márciusában döntöttek arról, hogy a legkisebbeknek kialakított Kis Vidámparkot megszüntetik, a helyén póniparkot hoznak létre, a "százéves" körhintát pedig az Állatkert üzemeltetésébe adják. 2011-ben a főváros már a park privatizációjáról is tárgyalt, ám egyikükkel sem sikerült szerződést kötni. (Időközben 2011 novemberében bezárt az 1961 óta üzemelő pécsi vidámpark, jelezve, hogy korántsem csak Budapesten probléma az elavult játszóközpont fenntartása. Az emberek nem szórakoznak jól olyan helyen, ami egyre jobban hasonlít Észak-Koreára.)

A gazdasági válság és az egyre szaporodó vízi élményparkok, játszóházak, kalandparkok egyre jobban elszívták a látogatókat, a csökkenő bevételek mellett ráadásul egyre drágább lett a devizában bérelt játékok fizetése is. 1991-ben még másfél millió látogatójuk volt, 2011-ben már a 300 ezer fő is növekedést jelentett az előző évhez képest. A 6,5 hektárnyi terület pedig túl kicsinek bizonyult - nem csak a 85 hektáros kaliforniai Disneylandhez, de még a 48 hektáros bécsi Praterhez képest is. A nagyok már nem is csak a belépőjegyekre támaszkodhatnak, hanem a szállodákra, éttermekre - utóbbiak jóval több bevételt képesek termelni. Budapesten ilyen lehetőségek híján a jegyárakat emelték az egekbe, a végére már 5900 ft volt egy teljes árú napijegy, a bent elköltendő pénzekről nem is beszélve.

Hogy hová költözzön a Vidámpark, arra több javaslat is született, ám végül egyik sem valósult meg.

-Az elsők között merült fel a Népliget, és Csepel déli része, de egyikből se lett semmi. A Népliget már az első tárgyalási forduló után elbukott, a csepeli helyszín pedig a befektető konkrét pénzügyi teljesítőképességének bizonyítása hiányában nem valósult meg.

-2011-ben Rákosrendező, mellett érveltek, mondván, a Nyugatiból vonattal percek alatt megközelíthető a területe, és a rozsdaövezet amúgy is új funkció után kiált.

-"A Józsefvárosi pályaudvar lenne a legjobb választás, hiszen kihasználatlan és a belvárosban, mindenki számára könnyen elérhető helyen fekszik" - nyilatkozta 2011 júniusában Kocsis Máté kerületi polgármester. Azzal is érveltek, hogy az Orczy-park és a Népliget közelségének köszönhetően akár egy nagyobb szórakoztató negyed is kialakítható lenne a város belső részén.

-Felmerült a XI. kerület valamelyik külsőbb területe is. A XVII. és XVIII. kerület is szívesen látta volna valahol a területén a Vidámparkot, de érdemi finanszírozást nem tudtak felajánlani sem az átköltöztetéshez, sem a későbbi üzemeltetéshez.

-A IX. kerületben a Kopaszi-gát projektjét is jegyző Wing Zrt. fejlesztett volna a Lágymányosi híd pesti hídfőjétől délre eső területen, ott, ahol korábban a Duna Passage projekt dőlt dugába. Ide is költözhetett volna a Vidámpark, étteremmel, szállodával és hajókikötővel kiegészítve. Ők jutottak a legtovább a fővárossal és a Vidámpark menedzsmentjével folytatott tárgyalások során, de a nagy bejelentés egy új Vidámparkról a mai napig sem történt meg.

Egyik áthelyezési ötletből sem lett semmi, elsősorban azért, mert senki nem vállalta fel az átköltöztetés legalább 15 milliárd forintra becsült költségét. Azt még érdemes volt megvárni, hogy a játék lízing szerződések zöme kifusson, így a bezárásig nyertek még egy szezont: nem 2012 őszén, hanem 2013 őszén zárnak be. A főváros bezárással kapcsolatos kiadásai 500 millió forint körül végződhetnek, miközben az értékesíthető tételekből úgy 100 és 250 millió forint közötti bevétel várható. A bezárás éve tehát még igencsak veszteséges lesz. 46 játékot értékesítenek - ha tudnak, az első körben ugyanis nem sikerült egy csomagban értékesíteni a játékokat. Az azonos feltételekkel kiírt második kör is sikertelen lett - ami nem csak a gazdasági válságnak tudható be, hanem annak is, hogy pont az ilyen játékok szezonjának végén hirdették meg az eladást. Így az tűnik legvalószínűbbnek, hogy egyenként adják el a játékokat, az érdeklődésre számot nem tartó játékok pedig valamelyik vastelep bontójában végzik.

Hogy mi lesz ezután a terület sorsa? A műemlék játékok a helyükön maradnak, a terület az Állatkert tulajdonába kerül. Ami a helyén marad: a favázas hullámvasút, a már az utcáról is megközelíthető régi körhinta, a céllövölde hátsó falrésze, a Barlangvasút és a Villanyautó vasbeton tetőszerkezete. Az Állatkert pedig újabb látnivalókkal gazdagodik: Az új területen – a Pannon Parkban – egy hatalmas, 2 hektáros, fedett, télen-nyáron látogatható Pannon Ősvadon szubtrópusi csarnokban („biodómban"), és a hozzá kapcsolódó külső kifutókban és egy nagy Pannon-tenger akváriumi kiállításban egy „elsüllyedt világ", Budapest mintegy 10 millió évvel ezelőtti képe elevenedik majd meg a hajdan volt állatok mai megfelelőinek bemutatásával. Lesz a csarnokban elefántcsorda, csónakázható folyó, amelyben az állatok szinte mellettünk úszhatnak, lesz tengeri akvárium hatalmas cápákkal, fókákkal, hogy csak a legnagyobb érdekességeket soroljuk. A Pannon Ősvadon csarnok és a Pannon-tenger akvárium mellett létesül a Magyar Mesepark. Ebben egyfelől magyar őshonos állatfajták és egyéb országok, kontinensek háziállat érdekességei kapnak majd helyet, és ősmagyar mesterségek, hagyományok elevenednek meg. Másfelől a Mesevárban és a körülötte elterülő Elvarázsolt Kastélykertben a magyar állatos népmesék, animációs filmek, mondák, címerek, állatos játékok szolgáltatta interaktív kiállítás, játszóház és foglalkozások, előadások várják majd a látogatókat. Lesz bábszínház, lovarda, kézműves foglalkozás, a kíváncsiskodó szemet is beengedő madárkórház és még sok-sok minden, ami a mostani Állatkertből – hely hiányában – hiányzik.

A Pannon Tenger megvalósítása akár 10 milliárd forintba is kerülhet, így egyáltalán nem biztos, hogy a 2012 tavaszán közzétett tervek meg is valósulnak. A Fővárosi Nagycirkusz is elhagyja jelenlegi épületét, ha a kormányzati tervek megvalósulnak: ők új épületet kapnának valahol a Vidámpark felhagyott területén, a mostani épület helye pedig az Állatkerté lesz.



Sok-sok kép a Vidámparkról annó és napjainkban

Egy utca pedig megszűnik. Most ugyanis van egy névvel is rendelkező kis köz a Vidámpark és az Állatkert között: a Varannó utca.

2013 szeptember 30-án a Vidámpark végleg bezárt. Élt közel két évszázadot. Továbbmenet nincs.

 
Források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Budapesti_Vid%C3%A1mpark
http://timelord.blog.hu/2012/09/30/varosligeti_mulatsagok
http://filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=5286
http://filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=5296
http://index.hu/kultur/eletmod/hullam050717
http://w3.zoobudapest.com/mi-igaz-allatkert-vidam
http://index.hu/belfold/budapest/2009/02/28/lebontottak_a_looping_start/
http://www.vidampark.hu/2009/hun/images/szomorkas_2.gif
http://index.hu/belfold/budapest/2010/01/25/bajban_a_vidam_park/
http://index.hu/belfold/budapest/2010/03/31/ponipark_lesz_az_egykori_kis_vidampark_helyen/
http://index.hu/belfold/2011/05/25/rakosrendezore_koltozik_a_vidampark/
http://nol.hu/mozaik/20110610-csak_vidaman
http://jozsefvaros.hu/hir/503/jozsefvarosba_koltozik/
http://hvg.hu/itthon/20110707_budapest_vidampark_koltozes
http://nol.hu/kult/idegenek_a_holdon_alice_szobajaban_
http://www.hirado.hu/Hirek/2011/11/05/12/Vege_a_pecsi_vidamparknak.aspx
http://ingatlanmenedzser.hu/nagyitas/2011/10/31/Igy_nez_ki_egy_eszakkoreai_vidampark__kepek_TDZ17M
http://hetivalasz.hu/kultura/mi-lesz-a-vidampark-helyen-47681/
http://index.hu/belfold/budapest/2012/09/28/a_rakoczi_hidnal_lesz_az_uj_vidampark/
http://www.origo.hu/itthon/20120928-felmilliard-forintba-kerul-a-vidampark-bezarasa.html
http://www.origo.hu/gazdasag/20121003-iden-eleri-a-veg-a-budapesti-vidam-parkot.html
http://www.origo.hu/itthon/20121128-jovo-szeptemberben-szunik-meg-a-vidam-park.html
http://www.origo.hu/tudomany/20130208-persanyi-miklos-biodomot-es-meseparkot-epit-a-fovarosi-allatkert-a.html
http://www.mfor.hu/cikkek/Senkinek_sem_kell_a_Vidampark.html
Halász Zoltán: Ujjé, a Ligetben... - Városligeti kalauz. Helikon, 1996.
Vidámpark fedett villanyautópálya-csarnoka. Magyar Építőipar, 1971/5.
Elvarázsolt kastély. Magyar Építőművészet, 1988/1.
Október ötödikén száz éves lett! Budapest újság, 2006/10.
Körhinta rekonstrukció, Vidám Park. Magyar Építőművészet, 1999/melléklet.
http://www.turizmusonline.hu/cikk/bertolongok__torpe_vilagkongresszus_es_egy_piromanias_amokfutasa
http://nol.hu/belfold/20130906-tovabbmenet_nincs?ref=sso
http://www.zoobudapest.com/rolunk/hirek/indian-nyar-a-vidamparkban


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr965447768

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Volt egyszer egy Vidámpark... 2013.10.02. 02:45:50

Volt egyszer egy Vidámpark... Pelikán elvtársnak szeretettel

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Battlestar Galactica 2013.09.30. 21:03:47

Köszönjük Tar(há)lós Úr! Köszönjük Orbán Úr!

A gyermekkorunk vágyainak tárgyát, egy nosztalgikus misztikus világot vettetek el most tőlünk anyagi érdekből! Jellemző a hebehurgya ötletelős vezetésetekre!
Biztos sokan voltak úgy gyerekként, hogy már a földalattin eltervezték, hogy miket fognak kipróbálni, mikre fognak felülni. Biztos sokan itt játszottak először videojátékokkal, és itt vezettek benzinmotoros kisautót is. Nem folytatom, aki 25 évnél idősebb, az tudja miről beszélek...
Stadionokra persze milliárdokat költünk! Arra van bőven pénz, pedig a kutyát nem érdekel az ócska magyar foci! A többség oda is csak őrjöngeni jár ki, nem a sport élvezete miatt! De számoljunk csak! 10 milliárdért építünk egy pályát, amit kéthetente 5000 ember látogat. Ez önfenntartó távolról sem lesz, de a vezír örül, mert a hóbortja rendben van! Mennyi is 26 hét x 5000 ember egy évre? És mennyi is volt az éves látogatottság még így lepusztultan is a Vidámparkban? És hány stadion is épül? És ugye jól gondolom, hogy mindkettőt az adónkból tartjátok fenn, vagy abból kellene fenntartani, csak nem költötök rá? Az még nem magánfinanszírozás, ha egy cég az adóbefizetés helyett focicsapatokat támogat, az még pont ugyanúgy a mi adónk rendeleti úton átirányítva!

Egy ekkora város ilyen létesítmény nélkül, mint a Vidámpark, az gyalázat! Szégyen! De nyilván van már B terv, és a Közgép még választások előtt megkapja a megbízást az új Vidámpark felépítésére! Nem kérdés! Igyekezzetek, mert nincs sok időtök hátra!

Tapmancs 2013.09.30. 22:11:15

Köszi a képet a Ciklonról, sehol sem láttam még. Állítólag volt rajta egy halálos baleset, ezért bontották le. Szinte semmit sem találni róla.

Én is itt vagyok 2013.10.01. 01:16:40

Én azt sem értem, hogy miért is van kőkerítés mögött az egész. Miért kell belépődíjat fizetni? Külföldön nem egy vidám parkban voltam már a gyerekekkel. Volt egy nagy tér, mező, akármi, s ott volta felállítva akkor ciklon, hogy ihaj. Meg a többi. A dodzsemtől a félkarú rablós kaszinóig.
A "mutatványosok" Vagy mit tudom én, hogy hívják ezeket, meg szépen a szerződésük szerint fizettek az ottani helyi önkormányzatnak.
Ennyi. Sem kinyitni, sem zárni nem kellett. Este kigyúltak a fények és kezdődött a buli. Csak nálunk van mindig szarkavarás, mert hol a Hajógyári sziget területe kell, hol a Vidámparké.

==T== 2013.10.01. 06:52:31

@Battlestar Galactica: Az véletlenül se zavarjon, hogy - amint azt a cikk is írta - a látogatottság a rendszerváltás óta az ötödére (20%) csökkent, és masszívan veszteséges. A kutya nem járt már ide. az, hogy a te (meg az én) gyerekkoromban menő volt, az csak egy dolog, a múltból nem lehet megélni.

Jankove 2013.10.01. 07:27:10

"korántsem csak Budapesten probléma az elavult játszóközpont fenntartása. Az emberek nem szórakoznak jól olyan helyen, ami egyre jobban hasonlít Észak-Koreára"

Mindíg felmegy a pumpa bennem, amikor Diznilendet, és társait vesszük etalonnak, és ha nem tudjuk hozni azt a szintet, akkor halál rá. A vidámpark nemcsak egy elhasznált taknyos zsebkendő, amit ki lehet dobni a kukába, hanem a városliget része, egy kis darabka történelem, amire generációk gondolnak vissza jó érzéssel. Egyébként az újszülöttnek minden új, így biztos vagyok benne, hogy a mai fiatalságnak is épp olyan szórakoztató lehetne a vidámpark, mint egykoron nekünk, ha nem lenne ez az kibaszott elégedetlen, rongyrázós, kivagyi "mindíg a másé kell, ami van az mindíg szar" mentalitás...

@==T==: "a látogatottság a rendszerváltás óta az ötödére (20%) csökkent, és masszívan veszteséges"

Ez nemcsak a vidámparkra igaz, és nem is feltétlenül a vidámpark hibája. Mamár az emberek leginkább otthon ülnek, bámulnak valami kijelzőt, és nem feltétlenül azért mert nincs pénzük, hanem mert egy ilyen k*baszott befordulós társadalomban élünk. Már a haverok, rokonok látogatottsága is 20%-ra csökkent, mert inkább virtuálisan csetelsz velük, ahelyett hogy ápolnátok a kapcsolatot személyes kontaktussal. Mamár csak akkor mozdul ki a paraszt valahová, ha utána meg tudja tölteni a webalapú fényképalbumát, hadd lássa a világ hol volt. Szörnyű. Nem a vidámpark avult el, hanem a társadalom ingerküszöbe és elvárásai lettek irreálisan magasak.

Behajtó70 2013.10.01. 07:28:53

Idióták nem tudják ezt jól csinálni! Az előttem szólónak van igaza. Én még megspékeltem volna egy valódi pólerkaszinóval, ami a napközbeni játékok zárása után nyitna, pl 50-100 pókerasztallal...akkor aztán lenne forgalom, bevétel. Egy hónap alatt nyereséges lett volna az egész cucc. Mivel ilyen legálisan máshol nincs, így csak nyerni lehett volna vele. Az engedélyekkel sem lett volna baj, hiszen állami cégről beszélünk, olyan engedélyt kapna, amilyet akar.

Jankove 2013.10.01. 07:32:18

@Battlestar Galactica: "De nyilván van már B terv"

Azon csodálkozom, hogy nem plázát építenek a helyére...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.10.01. 07:50:24

Vasárnap elmentem megnézni még utoljára. Hát, nagy nosztalgiagyilkos volt.
Konkrétan pont a Magic Panoptikum volt az a pont, amikor úgy éreztem, hogy ha ennyi tud, akkor tényleg megérett a bezárásra. A misztikus "zenei" aláfestés csak még inkább kiemelte a látvány igénytelenségét.
Hogy őszinte legyek, a hullámvasút még mindig menő, a viharvasút utódja is jópofa, de a többi olyan, mint egy vándorvurstli. Az interaktív horrorház ügyes munka, de annyira rövid, hogy mire kezdenéd átvenni a hangulatot már vége is.
Sajnos, (bár nagyon látszik rajta, hogy igyekeztek, de) szűk helyen, kevés pénzből ennyit lehetett kihozni.

@Jankove:
Lehet, hogy az emberek elvárása is emelkedett, de a Vidámpark, sajna, tényleg baromira elavult. Ma már egy (törött) hungarocell pók és egy gumikoponya nagyon kevés ahhoz, hogy azt mond, hogy ez horror. Vagy néhány görbe tükör nem varázsol el egy kastélyt.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2013.10.01. 09:52:30

Csatlakozom Lord Valdez-hez, ami a "magic panoptikum" dolgát illeti. Eleve durva, hogy 300 Ft külön belépőt kell fizetni, ami négyünknek 1200 volt, de oké. Az viszont, hogy az egész nem több, mint 20 méter, nincs bent az ember egy percet se, és mindemellett vérgagyi az egész, na, az igazán felháborító. Ha ez alig 1-2 éves beszerzés, hát nem tudom, honnan kukázták, de ekkora szart egy kisiskolás osztály is összecsap pár hónapos szakköri ténykedés alatt.
A többi játékkal személy szerint elégedett vagyok (leginkább, mert én egyiket se szeretem és nem is használom), a gyerekeknek viszont nagy élmény volt. Többször is voltunk az utolsó napokban, az biztos, hogy ők teljesen el voltak varázsolva!
Összességében kár érte, szerintem igenis át(vissza)vehette volna a főváros, valami agilis vezetéssel, a parkolási problémák megoldásával, némi koncepcionális modernizálással és simán mehetne a dolog akár nyereségesen is. Sokkal nagyobb szarságokra elverik a pénzt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.01. 18:35:28

A csónak, amely belecsúszott a vízbe. Emlékszem régen sokszor álltunk a medence végénél, a kormányosok meg igyekeztek úgy fordulni, hogy lefröcsköljék az embereket.

Volt egy versenyautópálya, amire sosem ülhettem fel, csak a bátyám.

Volt egy tengeralattjárós játékgép is. Az mondjuk miokor végre felértem a nézőkét, egy csalódás volt. Volt egy autóverseny is, amit kormánnyal lehetett irányítani.

Volt egy olyan gép, amiben egy üveglapon kétforintosok voltak. Ha ügyesen dobta be az ember a pénzt, akkor a széléről le lehetett lökni 1-2 db másik kettest, és így négy forintot nyert az ember.

A robogót szerettem. A két üvegezett verandán is végigment.

Voltam az új Elvarázsolt Kastélyban is. A régit csak kívülről láttam. Emlékszem a szoknyafújóra.

Nyolcvanas évek végén olvastam egyszer, hogy az Állatkertet elköltöztetik a helyéről, és a területét a Vidámpark kapja meg. Az Állatkertnek végül is nem egy forgalmas elővárosi vasút mellett van a helye, a város közepén. Mára fordult a kocka.

Volt egy olyan kiskecske is, amit egy emelkedő pályán kellett fellökni. A pálya tetején ült Uncle Sam, őt kellett a kecskének megbökni a szarvával.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.01. 18:42:38

@==T==:

Ahogy el kell gondolkozni rajta, hogy fejenként közel 6000 Ft-os belépővel meg lehet-e élni.