Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Új képek a fortepanon

2013. november 12. - fovarosi.blog.hu

Ismét frissült a fortepan! Ezúttal nem kevesebb, mint 25 adományozó képeiből válogattak, így került egymás mellé a régi és az új Erzsébet-híd, a századforduló utáni látkép, a hatvanas évek városképei és a rendszerváltás körüli Berlin. Az alábbiakban egy kis ízelítőt láthat a Nyájas: 25 budapesti kép a legújabb képadagból, sok Erzsébet-híddal. (A kép azonosító számára kattintva nagy felbontásban is letölthető a kép.)

fovarosi.blog.hu: Balna-1960asEvek-fortepan.hu-44072 - indafoto.hu

44072: Kilátás a Gellért-hegyről Ferencváros felé. Az előtérben a Szabadság híd, mögötte a néhány napja megnyitott Bálna raktárépületei, még a hatvanas években.Nehru parkról még szó sincs.

fovarosi.blog.hu: BlahaLujzaTer-1960asEvekEleje-fortepan.hu-41842 - indafoto.hu

41842: 1963-64 körül járhatunk, még éppen áll a Blaha Lujza téren a régi Nemzeti Színház, de mögötte már árkádosították a sarokházat - ahol amúgy sok évtizede gyógyszertár működik. Jobbra befigyel még a Sajtóház is, aminek a helyén ma az Europeum áll. És még van villamosvonal a Rákóczi úton, azt majd csak 1972 végén, a 2-es metró átadásával búcsúztatják el.

fovarosi.blog.hu: Citadella-1945-SzabadsagSzoborNelkul-fortepan.hu-45581 - indafoto.hu

45581: A második világháború még csak most érhetett véget. A régi Erzsébet-hidat már felrobbantották, tehát 1945 januárja után járunk. De még nem áll a Szabadság-szobor a Citadella mellett, tehát 1947 áprilisa előtt.

fovarosi.blog.hu: DobrenteiTer-1970esEvekEleje-fortepan.hu-44317 - indafoto.hu

44317: A hetvenes évek elejére datált képen már egész rendesen lezajlott a Döbrentei tér, a Tabán egykori alsó végének rendezése. Talán korábbi a kép, mert a túlparton még nyoma sincs az új szállodasornak.(?)

fovarosi.blog.hu: DunapartiSzallodasor-1930asEvek-fortepan.hu-44913 - indafoto.hu

44913: És ha már dunaparti szállodasor: ezen a harmincas évekbeli képen még a háború előtti épületegyüttes sorakozik, az előtérben a régi Erzsébet-híddal. Északra, Angyalföldön még az ipar kéményei uralták a tájat.

fovarosi.blog.hu: ErzsebetHid-1930asEvek-fortepan.hu-44487 - indafoto.hu

44487: A régi Erzsébet-híd éjszaka, a harmincas években. Figyeljük meg a kis házikót a kép jobb alsó sarkában, és a pesti oldalon az ortodox templom két tornyát.

fovarosi.blog.hu: ErzsebetHid-1960asEvekEleje-fortepan.hu-42435 - indafoto.hu

42435: A Március 15. tér északi oldala a hatvanas évek elején. A felrobbantott Erzsébet-híd torzója közel két évtizeden át tartozott hozzá a város látványához. Balra az a kis "rotunda" lóg be, amely eredetileg ahhoz az Erzsébet-szoborhoz készült, amely ma a túlparton áll. (Vagy inkább ül.)

fovarosi.blog.hu: ErzsebetHid-1960asEvekEleje-RegiHidBontasa-fortepan.hu-45571 - indafoto.hu

45571: A hatvanas évek legeleje: elkezdték elbontani a régi Erzsébet-híd maradványait, hogy aztán...

fovarosi.blog.hu: ErzsebetHid-1963-fortepan.hu-41834 - indafoto.hu

41834: ...1963 körül már az új Erzsébet-híd épülhessen a helyére.

fovarosi.blog.hu: ErzsebetHid-1964-fortepan.hu-44100 - indafoto.hu

44100: Furán hat a végleges színezése nélkül még vöröses színben úszó híd, 1964 körül.

fovarosi.blog.hu: FerenciekTere-1960asEvekEleje-fortepan.hu-44101 - indafoto.hu

44101: A hatvanas évek elején is éppen fel volt túrva a Ferenciek tere - csak akkor még Felszabadulás tér volt a neve.A Párisi udvar épületében már ott találjuk az IBUSZ irodát.

fovarosi.blog.hu: GellertTer-1945-fortepan.hu-45572 - indafoto.hu

45572: Gellért tér, 1945. A felszabadító hős szovjet csapatok egyik legsürgősebb feladata az volt, hogy emlékműveket emeljenek a felszabadító hősöknek. A szétlőtt városban ott ragyogtak az emlékművek a Gellért téren és szemben, a Vigadó téren.

fovarosi.blog.hu: GellertTer-1960asEvek-fortepan.hu-44074 - indafoto.hu

44074: A hatvanas években már egészen más arcát mutatta a tér. Frankó kis üvegpavilon, ostornyeles kandeláberek, nagyon csinos forgalmi jelzőlámpák. És csak semmi sziklakápolna - az éppen el van falazva!

fovarosi.blog.hu: Harmashatarhegy-1950esEvek-fortepan.hu-44934 - indafoto.hu

44934: A hármashatárhegyi sportrepülőtérről sok kép jelent meg - ez az egyikük.

fovarosi.blog.hu: JaszaiMariTer-1950esEvek-fortepan.hu-44054 - indafoto.hu

44054: A Jászai Mari tér az ötvenes években. A KÖZÉRT hentesáru üzlet helyén ma McDonald's üzemel. És persze ma már nem macsaköves a Szent István körút.

fovarosi.blog.hu: JaszaiMariTer-1960asEvek-fortepan.hu-44068 - indafoto.hu

44068: A Jászai Mari téri kis park, még mindenféle kiemelt növényágyások nélkül, egy remek babakocsival a fák között, a hatvanas években.

fovarosi.blog.hu: KalvinTer-1945-DanubiusKut-fortepan.hu-45557 - indafoto.hu

45557: A második világháborúban szétlőtt Kálvin tér. A közepén a Danubius-kút romjai, amely ma az Erzsébet tér parkjában áll. Vajon mi lehet a táblák felirata középen?

fovarosi.blog.hu: KeletiPalyaudvar-1945-fortepan.hu-45605 - indafoto.hu

45605: A Keleti pályaudvar a második világháborús pusztítás nyomaival.

fovarosi.blog.hu: KossuthTer-1930asEvek-fortepan.hu-44912 - indafoto.hu

44912: A Kossuth tér az 1930-as években, légifotón.

fovarosi.blog.hu: Lagymanyos-1920asEvek-fortepan.hu-44911 - indafoto.hu

44911: Lágymányos az 1920-as években. A háttérben a déli vasúti híd, a budai oldalán még feltöltetlen területtel.Az előtérben a Gellért-fürdő. Hol van még az Infopark...

fovarosi.blog.hu: MagyarRadio-1956-fortepan.hu-44887 - indafoto.hu

44887: Mivel tévékészüléke még alig volt valakinek, az 1956-os forradalom idején az uralta a médiát, aki a Magyar Rádiót uralta. A jobb oldalon álló épület ma az Andrássy Egyetem, balra a Nemzeti Múzeum kertjének hátsó kerítése lóg be egy kicsit.

fovarosi.blog.hu: Marcius15Ter-1930asEvek-fortepan.hu-43888 - indafoto.hu

43888: A Március 15. tér a harmincas években, a jobb felső sarokban a piaristák épülete.

fovarosi.blog.hu: PasaretiTer-1930asEvek-fortepan.hu-44841 - indafoto.hu

44841: A Pasaréti tér új épületei a harmincas években. Még bal oldali közlekedés volt érvényben, azt csak 1941-ben állították át.

fovarosi.blog.hu: SzabadsagHid-1945-fortepan.hu-45570 - indafoto.hu

45570: A második világháború után sebtiben "helyreállított" Szabadság-híd. A 30867-as képen az is látszik, hogy egy jókora Sztálin-portrét azért nem felejtettek el kitenni...

fovarosi.blog.hu: VigadoTer-1945-fortepan.hu-45583 - indafoto.hu

45583: A Vigadó tér a második világháború után, a "repülős" szovjet emlékművel. 


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HM | photography 2013.11.12. 19:12:37

Ha jól tudom az utolsó képen nem a Lloyd-palota lóg be jobbról, az ugyanis a ma Széchenyi István téren állt, a Sofitel helyén.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2013.11.12. 20:25:36

@HM | photography: Igaz, javítottam, köszönöm az észrevételt!

Linusblabla 2013.11.12. 23:04:50

A 44074-eshez azért én megjegyezném a szépen befalazott sziklakápolnát is!

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2013.11.12. 23:37:17

A HHH reptéren készült képek apám fotói; a kiragadott példán pedig egy különleges gép, az Olympia Meise (Cinke) utolsó Magyarországon repülő példánya van, amit pár évvel később össze is törtek...

A hitleri Németországnak rendkívül fontos volt a vitorlázórepülés, hiszen az első VH-t lezáró békeszerződések nyomán (többek közt) légierőt sem fejleszthetett, a sportrepülés amolyan trójai faló volt, azzal az alig titkolt szándékkal képezték a vitorlázó pilótákat, hogy a majdani háborúban belőlük lesznek a harci repülők. Ezért Németország lett ennek az akkor még elég fiatal technikai sportnak az úttörője, és amikor 1936-ban olimpiát rendeztek, beszorították az olimpiai számok közé a vitorlázó repülést is. A tapasztalatok alapján aztán elhatározták, hogy a '40-es olimpián már azonos, sztenderd géppel fognak repülni a versenyzők, hogy azonosak legyenek az esélyek. Erre a célra módosították a korábbi Meise típust, megkapta az azóta is standard osztály paramétereit (pl. 15 m-es szárnyfesztáv). A gép elég jól sikerült, ellenben az 1940-es olimpiát elsodorta a háború...

A háború után számtalan országban gyártották tovább a típust, nem csak az egykori tengelyhatalmak államaiban, de a szövetségeseknél is. Nálunk Cinke néven építették a pár ponton módosított gépeket.

Ekkor, az ötvenes évek végén, hatvanas évek elején azonban már öreg, ritka gépnek számított, a határhegyi "B" reptéren repülő Postás Repülő Klubé volt az utolsó példány, míg az is össze nem tört... Mivel Magyarország ekkor már (és még...) gyakorlatilag önellátó volt vitorlázó gépekből (köszönhetően elsősorban Rotter Lajosnak és Rubik Ernőnek), az öreg, német származású gép ritkaságnak számított.

A kép azért is érdekes amúgy, mert ma már itt, a "B" reptéren nincs vitorlázó üzem, a sárkányosok és a siklóernyősök használják a terepet, az egykori postás hangár az ő bázisuk. Egykor e között a hangár közt, és a Vöröskővár közt (itt van ma a szélzsák) volt a "B" placc. Lent, a "C" repteret viszont ma is az a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület használja, akik akkor is ott repültek.

Szamiz67 2013.11.13. 10:46:07

@Pirx pilóta: Köszi az érdekes információkat, nagyon jó, izgalmas, mesélő képek

mattheba 2013.11.26. 22:06:01

A Danubius kútnál egy ehhez hasonló cirill betűs útirányjelzés lehet

m.cdn.blog.hu/ur/urbanista/postimage/037_1_1355080716.jpg

a bal felső táblán például Bécs (Вена) lehet kiírva.

Albu 2014.06.26. 00:30:22

44487: Komoly lett volna az Erzsébet lánchíd díszmegvilágítással!

45557-hez: a kutat újra kellett készíteni, ma az Erzsébet téren áll. Száva szobra pedig itt: maps.google.hu/maps?q=R%C3%A1day+u.+1. benn az udvaron
lasdbudapestet.blogspot.hu/2012/06/danubius-kut.html

Ad 44911: a képen a híd nem a déli vasúté, hanem az összekötő vasúté. hu.wikipedia.org/wiki/Vita:%C3%96sszek%C3%B6t%C5%91_vas%C3%BAti_h%C3%ADd

Végül ad 30867: a Sztálin-képes ,,Szabadság'' prov. hidat nem ismertem, köszi!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.24. 20:42:30

Mai ésszel felfoghatatlan, hogy majdnem 20 évig nem volt Erzsi-híd...Manapság megrogyna a város, ha csak pár hétre is kiesne, lépni nem lehetne valszeg...
Valahol azt olvastam, hogy a szovjetek magukat semmilyen szinten nem mondták felszabadítónak, simán egy ellenséges országot mexálltak, leigáztak.Ez valszeg csak a hűbéres magyar s3ggnyaló kommunisták fogták rá a dologra, hogy "felszabadítás"... :-(
süti beállítások módosítása