Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Milyen évet zár a BKV 2013-ban?

2013. december 21. - fovarosi.blog.hu

Hogyan zárja a 2013-as évet a BKK alá rendelt BKV? Mik voltak az év legfontosabb eseményei? Az alábbiakban ezt próbálom meg egy cikkbe sűrítve közreadni. Szovjet metró helyett Alstom, Ikarus busz helyett bárhonnan szinte bármi, plusz villamos és troli tenderek, valamint totál szétrohadó metrók - ez volt 2013 a fővárosi tömegközlekedésben.

(Megjegyzés: a 4-es metróról és az Alstom Metropolis metrószerelvényekről külön cikkben olvashat majd a Nyájas.)

Január 2: A BKV már nem csak a rendszerváltás előtti, hanem a 90-es években gyártott Ikarus 415-ös buszokból is selejtezni kezdett - egyre kevesebb Ikarus busz van a BKV állományában. (Az utolsó ZIU troli december 31-én búcsúzott. Ez azért okozott átmeneti problémát, mert a helyükre beszerzett használt trolik az első hónapokban nem biztosítottak elegendő kapacitást.)

Január 3: Megkezdődött a FUTÁR forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer éles tesztelése.

Január 4: Az NGM bejelentette, hogy egyes agglomerációs járatok üzemeltetését a Volánbusz veszi át. Egészen pontosan: " A Budapesti Közlekedési Központ 2012-ben közvetlen odaítéléssel kötött közszolgáltatási szerződést a BKV Zrt-vel. A személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és a vonatkozó uniós rendelet alapján így a BKV belső szolgáltatónak minősül, és 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ezért jogszabályi kötelezettsége alapján e határidővel a VOLÁNBUSZ Zrt.-t bízza meg a járatok üzemeltetésének átvételével." (forrás) Bár eleinte Tarlós István főpolgármester is védelmébe vette a sárga buszok bevetését, mondván, a BKV bérletek ezekre a buszokra is érvényesek lesznek. Felmerült a HÉV-ek MÁV-hoz átszervezése is, de már január 11-ére kiderült, hogy ez nem fog menni. Februárban BKV-s szakszervezetek tiltakoztak a vonalak átadása ellen.

Január 21: Pályahiba miatt lassabban közlekedtek a 3-as metró szerelvényei - a lassulás oka síntörés volt. Néhány nappal később a vonal utasai egy kis vizet is kaphattak a nyakukba, mivel eltört az alagútban egy nagy nyomású tűzoltó vezeték. A tűzoltó víz a metrókocsi tetején megtelepedett grafitporral keveredett, majd a szellőzőkön keresztül jutott az utastérbe. A vonal felújításának költségeit 200 milliárd forintra becsülték.

Január 30: Bejelentették, hogy februártól két ütemben, újabb 13 vonalon vezetik be az első ajtós felszállás rendszerét. A járművezetőknél emelt áron, 350 ft helyett 450 forintért lehet jegyet váltani.

Január 30: Egyre jobban körvonalazódtak az elektronikus jegyrendszer részletei. A papír jegyeket és bérleteket kártya váltja majd, a névre szóló bérletet pedig pótolni tudják majd, ha elveszik. A költségeket 20 milliárd környékére becsülték. Első lépésként 300, már az új rendszerrel is kompatibilis új jegyautomata beszerzését kezdte meg a BKK. A finanszírozó EBRD szigorú feltételek mellett adott 16 milliárdos hitelt a projektre - egyebek között saját maga is utánaszámoltatott a beígért jegyáremelésből várható bevétel-növekedésre. A bevezetés egyik első lépéseként a Corvin-negyed metróállomáson új beléptetőkapuk tesztje kezdődött meg júniusban. A megállapodást az EBRD július 23-án jóváhagyta.

Február 1: Mivel a főváros költségvetését kötelező volt nullszaldósra tervezni, Budapest csak az első fél évre rendelte meg a tömegközlekedési szolgáltatást a BKV-tól. A második félévet az első évi bevételekből tervezték fedezni. A hiány legalább 30 millliárd forint, de egyes becslések ennek duplájáról szóltak.

Február 5: A BKK újabb használt buszokkal fiatalította a BKV járműflottáját. 25 alacsonypadlós, légkondicionált Volvo 7700A típusú buszt vásároltak a HOMM Kft.-től.

Bécsben óriási siker lett a 365 eurós éves bérlet bevezetése. A "napi 1 eurós" bérletet a helyi zöldek javaslatára vezették be. Mivel egy 60 percig érvényes vonaljegy 2 euróba kerül, tömegeknek érte meg az éves bérletet kiváltani. Ennek eredményeképpen a tömegközlekedést használók aránya az 1993-as 29 százalékhoz képest 39 százalékra nőtt. Emiatt a túlzsúfoltság enyhítésére új járművek beszerzése is szükségessé vált. A havi bérlet 45 euróba (300 forintos euróval számolva 13500 forintba) kerül Bécsben. A jegyárak Budapesten nem csökkentek ugyan, de már az emelés eltörlése is a bevétel növekedését hozta magával - itthon 55% körülire emelkedett a tömegközlekedést használók száma. Február 15: Egyre több járművet szerelnek fel biztonsági kamerákkal, mert ez hatékonyan szorítja vissza a rongálásokat.

Február 15: Megjelent a BKK 43 milliárd forintos villamostendere. A 37 új villamos a megújuló 1-es és 3-as villamosvonalakra, valamint a fonódó villamos projekt által érintett 19-es és 61-es villamosvonalakra kerülhetnek. Ezek megérkezése után a BKV legöregebb Ganz ICS villamosaiból selejtezhet. A projekt része a Hungária, a Száva és a Budafok kocsiszín felújítása is. Ezen kívül 14 szóló és 10 csuklós trolit is be kívánt szerezni a BKK a budapesti tömegközlekedés számára.

Február 18: A BKV állományába kerül vissza a BKV jó két évtizeden át üzemben tartott Ikarus 260.00 autóbusza, ezzel bővítve a cég nosztalgia busz állományát. A felújított busz először 1981-ben állt forgalomba.

Február 23: Elkészült a Credo Econell City  busz első, tesztelésre szánt példánya. A második ajtóig alacsonypadlós, belső lépcsős buszt több hazai beszállító bevonásával gyártották le. A Credo ezzel a busszal kívánt indulni az agglomerációs buszjáratok Volánbuszhoz szervezése okán kiírandó buszbeszerzési pályázaton. (A BKV-nál tesztelt buszok listájához katt ide.)



A kettes metró vonalán 30 másodperc alatt (Garx Pixels videó)

Február 26: A villamossín kivetődése miatt pótlóbuszok jártak az 1-es villamos vonalának egy szakaszán. Az eset rámutatott a BKV egyik nagyobb projektjének, az 1-es és 3-as villamos felújításának szükségességére. Március 14-én jelentette be a BKK, hogy kiírták az 1-es villamos felújításának közbeszerzési eljárását. Ezt március 29-én a 3-as villamos közbeszerzési eljárásának kiírása követte. A tender kapcsán akár a világ leghosszabb villamosai is lehetnek az 1-es vonal új járművei. Május 23-án megjelent a meghosszabbításra és a felújítás második szakaszára kiírt közbeszerzési eljárás is. A villamostenderre a cseh Skoda, a spanyol CAF, a német Siemens és a svájci Stadler is adott be ajánlatot. Ha marad még pénz az elnyert EU-s támogatásból, akár a tervezettnél több villamos is érkezhet Budapestre. Augusztus 22-én a CAF ajánlatát jelentette be a legjobbnak az index.hu - a Skoda azonban megtámadta az eredményt. A cég az ellen is tiltakozott, hogy a BKK offshore hátterűnek nevezte őket. Az állításokra a BKK is reagált. A Közbeszerzési Döntőbizottság a tendert - a Skoda panaszának helyt adva - megsemmisítette. A BKK egymillió forint büntetést kapott, és új jármű pályázat kiírására kényszerült. November 4-én viszont megkezdődött az 1-es és a 3-as villamos pályájának felújítása is. 

Március 7: Elkészültek a budai fonódó villamos projekt részletes tervei. Eszerint a mostani 17-es villamos vonalát a Batthyány térnél kötnék össze az onnan délnek induló vonalakkal, és összeköttetést hoznának létre a Széll Kálmán tér felé haladó Margit körúti vonallal is. A Margit híd alatt nem férne el egymás mellett két normál szélességű villamosvonal, ezért kell őket egybe "fonni" - innen a projekt neve. (A projektről bővebben itt és itt.) A projekt összköltségét tíz milliárd forintra becsülték.

Március 13: Elkészültek a Budapestre gyártott Mercedes Citaro 2 típusú autóbuszok első példányai. A 79 szóló és 80 csuklós autóbuszt nem a BKV, hanem a VT-Transman üzemeltetésébe adták.

fovarosi.blog.hu: Buszok-20130430-MercedesCitaroBemutato-02 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: Buszok-20130430-MercedesCitaroBemutato-33 - indafoto.hu

Az új buszok és a csuklós változat belső tere az április 30-iki bemutatón (kép: Fővárosi Blog) A 2013-as év egy sor járműtesztet hozott magával. Márciusban MAN Lion’s City A37-es típusú CNG gázhajtású autóbuszt teszteltek Budapest és Maglód között, majd Budapesten belül. Júniusban egy Iveco Citelis típusú, szintén CNG-s busz járta körbe Sopront, Kaposvárt, Pécset, Miskolcot, Budapestet, majd Szegedet és Zalaegerszeget is. Szeptemberben a Várba járt fel egy midibusz, a Rampini elektromos autóbusza. A busz mindössze 7,7 méter hosszú, és 9 ülőhelyes, 33 állóhellyel. Bécsben ennek a busznak egy áramszedős változata közlekedik, amely nem csak a garázsban, de akár a villamos felsővezetékéről is feltölthető. Ugyancsak szeptemberben tesztelték a kínai gyártású BYD elektromos szólóbuszt is a 172E, illetve a 240-es vonalon. Március 27: Jóváhagyták a Budapest 21 szerződést, amely a kormány és a főváros közötti együttműködést rögzítette a tömegközlekedés finanszírozása, a 4-es metró forráshiányának megszüntetése, az elektronikus jegyrendszer bevezetése, a dunaparti területek fejlesztése és a főváros adóssága egy részének állami átvállalása területén.

fovarosi.blog.hu: EVMetro-1970esEvek-Fortepan.hu - indafoto.hu
(kép: fortepan.hu)

Március 29: Mivel azbesztet is tartalmaznak, a régi szovjet metrókocsik zöme ócskavasként, bontóban végezte. Az Alstom Metroplisok beállításával feleslegessé vált, elképesztően elöregedett szerelvények egy kocsija a szentendrei múzeumban vált ereklyévé. Húsz kocsit, amelyek még használható állapotban vannak, a 3-as metróvonalra irányítottak át. A csere szükségességét alátámasztották a régi szovjet szerelvények meghibásodásai is: áprilisban a Széll Kálmán térnél egy szerelvény átmelegedett fékberendezése okozott leállást a 2-es vonalon, a 3-as vonalon pedig egy szerelvény egyik tengelyének beállása miatt kellett 47 pótlóbuszt beállítani. " A főváros két közlekedési cége által készített közös műszaki tájékoztatóból meglehetősen drámai kép rajzolódik ki. A HÉV-ek lassan hat évvel hosszabb ideje szolgálnak, mint amire tervezték őket, a metrószerelvényeknek még hiányzik fél év a gyári élettartamból. De nincs jobb helyzetben az autóbusz üzletág sem, hiszen a 15 évi szolgálatra tervezett gumikerekesek már 3,5 évvel túllépték a nyugdíjba vonulási idejüket. Az optimális szintet 15–21 évvel lépték túl a BKV járművei. Műszaki állapotukat 30-42 százalék közöttire taksálja a fővárosi közlekedési cég. (Egyetlen kivétel az új Metropol szerelvényekkel gazdagodó M2-es vonal.) Az optimális 75 százalék feletti átlagos érték lenne. De az elfogadható szint is 50 százalék feletti." (forrás)Március 31: Folyamatosan érkeztek az új Mercedes Citaro autóbuszok Németországból. A 150 új busz mellé még 4 szóló és 5 csuklós is érkezett pluszban, tartaléknak. A szóló buszok az MHU 801 - 879, a csuklósok az MHU 701 - 780 rendszámokat kapták, és az Andor utcai, illetve az észak-pesti (Bogáncs utcai) buszgarázsba kerültek.

Április 1: Nem áprilisi tréfa volt: a BKK valóban beszerzett 1, azaz egy darab használt autóbuszt. A francia La Plange-ból érkező Van Hool newA330 szóló buszt itthon festették át strandkorlát-kékre. A használt buszokkal a 20-30 éves, a végletekig elöregedett Ikarus buszokat váltotta ki a BKK.

Április 6: Egészen érdekes helyzet állt elő az elővárosi buszjáratok kiszervezésének ügyében. A minisztérium a Volánbusznak adta volna át a járatok üzemeltetését, a Volánbusz azonban nem tudta ellátni a feladatot. Visszaadták volna a feladatot a BKV-nak, ők azonban nem adtak be megfelelő ajánlatot a saját szolgáltatásuk kiváltására - saját maguk által. Így végül az a döntés született, hogy a Volánbusz veszi át a főváros környéki buszjáratokat, és rögtön vissza is adja üzemeltetésre a BKV-nak. A BKV sofőrök nem szívesen mentek volna át a Volánbuszhoz, a szakszervezetek és a cég menedzsmentje is ellenezte a változtatásokat - a Volánbusz viszont továbbra is nyitva tartotta tenderét az átvételhez szükséges buszok bérlésére. Április végén az a döntés született, hogy az agglomerációs buszjáratok maradnak a BKV-nál, ezzel azonban még nem került végleg pont az ügy végére.

Április 8: Több megállóban fém "akasztófák" megjelenése jelezte: elindult a FUTÁR projekt keretében telepített kijelzők kihelyezése. A teljes, éles üzem felállását az év végéig remélte a BKK, de ez végül nem valósult meg 2013-ban.

Április 16: A 3-as metróvonalra 20 metrókocsit irányítanak át, mihelyst azokat ki lehet váltani a 2-es vonalon az új Alstom szerelvényekkel. A leghosszabb metróvonal síneinek cseréje is megkezdődött: 3000 méter hosszban új síneket fektettek le, és megrendeltek 12000 méter további új sínt is az elöregedett pálya felújítására. Ezzel párhuzamosan a BKK, a BKV és a főváros megkezdte a teljes metróvonal felújításának előkészítését.

Április 25: Buszsávot alakítottak ki a Deák tér és a Nagymező utca között a Bajcsy-Zsilinszky úton, ugyanis május 1-étől átszervezték a 9-es buszcsalád közlekedését. A korábban csak este és hétvégén járó 109-es buszok vonalát állandósították a hét minden napjára, 9-es buszként. A város egyik leghosszabb buszjárata így mindig Kőbánya-Városközpont és Óbuda, Bogdáni út között jár májustól.

Május 1: Forgalomba álltak a BKK által beszerzett, a VT-Transman által üzemeltetett Mercedes Citaro autóbuszok első példányai. Az új járműveket április utolsó napján a Hősök terén mutatták be a sajtó képviselőinek. Az első rongálásig sajnos nem kellett sokat várni: május 8-án este negyedmillliós kárt okoztak az első Mercedes-vandálok. Május 1-től 50, június 1-től újabb 50, majd július 1-től az utolsó 50 új autóbusz is forgalomba állt. Ezzel párhuzamosan a BKV folytatta a legöregebb Ikarusok selejtezését. A BKK azt is "belengette", hogy a mostani beszerzést újabb 150 új busz beszerzése követheti.



Szovjet metrószerelvény utolsó útja utasokkal a 2-es metróvonalon, 2013 április 30-án. A szovjet metrók június 4-én búcsúztak el végleg és hivatalosan is a 2-es metrótól. Az első Alstom Metropolis szerelvény 2012 szeptember 7-én állt forgalomba, ekkor kezdődött meg a járművek cseréje.

fovarosi.blog.hu: Metro2-20130604-UtolsoSzovjetMetro-VorosAttilaFelvetele-iho.hu - indafoto.hu
2013 június 4. (kép: Vörös Attila, iho.hu)

Május 6: Mivel a Kopaszi-gát kishajó állomása magántulajdonú, és a tulajdonosai nem adtak be időben kérelmet a használatbavételi engedély meghosszabbítására, a BKK kishajói május 6-tól nem érinthették ezt az állomást.

Május 13: Az új és a használt buszok beszerzése mellett új módszerrel is frissítette a BKK a budapesti járműflottát. A cég három, majd opcióként további tizenöt buszt vásárlására írt ki tendert úgynevezett PKD (Partly Knocked Down) konstrukcióban. A nyertes társaság csak a karosszériát szállítaná le, majd a művezetésük mellett a BKV végezné a gépészeti elemek beszerelését, az utastér kialakítását és a karosszéria fényezését. Az első buszok 2014 végén állhatnak forgalomba.

Május 29: 2013 végéig 32 darab, használtan vásárolt Van Hool autóbusz újult meg. Világosabb és graffiti-mentes belső teret, erősebb világítást, új üléshuzatokat, egységes strandkorlát-kék fényezést is kaptak a járművek. Az első felújított példányok szeptemberben jelentek meg a forgalomban.

Június 11: Norvégul tanulnak a BKV sofőrei. Nem a Norvégiából érkező turizmus ugrott meg, hanem a budapesti sofőrök között terjedt el annak a híre, hogy Oslóban havi egymillió forintnak megfelelő fizetésért lehet buszt vezetni.

Június 17: 14 szóló és 10 csuklós trolibusz megvásárlására írt ki tendert a BKK. Olyan trolikat keresnek, amelyek legalább 4 kilométert képesek felsővezeték nélkül is megtenni. A beszerzést opcionálisan akár 84 további jármű megrendelése is követheti a kiírás szerint. A legtöbbet a nettó ár számít az elbírálás szerint.

Július 1: Új bérletet vezetett be a BKK: az 5/30 bérlet egy hónapon belül ötször 24 órán át jogosít utazásra, 45%-kal olcsóbban öt napijegyhez képest.

Július 3: Genfből vásárolt használt Volvo buszokat állított forgalomba a BKK. A 25 Volvo 7000A csuklós autóbuszt itthon festették át, de megkapták az új FUTÁR kijelzőket is. Július 15-től pedig 1, azaz egy darab MAN A76 típusú midibuszt is beállított a BKK.

Július 24: Ismét előkerült a 3-as metróvonal északi meghosszabbításának ügye: a BKK megjelentette azt a közbeszerzési pályázatot, amely a vonal rekonstrukciójára, illetve meghosszabbításának előkészítésére vonatkozik. Ugyanakkor a kivitelezésig még legalább három évet kell várni. A vonal felújítása és meghosszabbítása a 2014-2020 közötti időszakra eső EU-pénzekből valósulhat meg, a munkálatok 2016-ban kezdődhetnek meg.

Augusztus 6: A sorozatos meghibásodások, kimaradások jelzik: halaszthatatlan a 3-as metró vonalának felújítása. A BKK kiírta a pályázatot, amelynek keretében felújítják a teljes vonalat, és új járműveket is beszereznek. A munkálatok 2016-ban kezdődhetnek, a teljes költséget 200 milliárd forintra becsülték. A pályázatra három ajánlat érkezett be. A francia Systráé mellett a magyar Főmterv, illetve a Közlekedés Kft. nevével fémjelzett pályázatokat hiánypótlásra visszaküldték. A vonal felújítása mellett a program részévé vált a káposztásmegyeri meghosszabbítás is.

fovarosi.blog.hu: Ikarus260-BPO370-Felujitott-iho.hu - indafoto.hu
(kép: iho.hu, Fábián Olivér felvétele)

Augusztus 11: Egyetlen Ikarus 260-as autóbusz átalakításával létrejött a típus alacsonypadlós változata. Új, nagy üvegfelületű ajtókat, sötétített üvegű ablakokat is kapott a csak a hátsó ajtónál alacsonypadlós busz. A BPO-370-es rendszámú busz 25 éves.

Augusztus 22: Az Alstom szerint nincs veszélyes keréklaposodás a Metropolis metrókon - kivéve négy szerelvény egyes kerekeit. Az év végére azonban egyre egyértelműbbé vált, hogy gyakorlatilag minden járműnél felmerül a keréklaposodás problémája: ha fékezéskor nem forog megfelelően a kerék, akkor egy szakaszon jobban kopik, felülete íves helyett egyenes lesz, ami menet közben ütést mér a sínre, jelentős zajproblémát, rázkódást okozva. A probléma a korábban beszerzett varsói Alstom-szerelvényeknél is jelentkezett.

Augusztus 28: Ezúttal Dijon-ból, Franciaországból vásárolt használt buszokat a BKK. A 46 darab, 4-8 éves, alacsonypadlós Van Hool NewA330 típusú jármű CNG gázzal hajtott. Továbbá 9 darab Mercedes Citarót is vásároltak Frankfurtból és Oslóból. A beszerzés összesen 512 millió forintba került, a járművek 2014 elején állnak forgalomba.

Szeptember 18: Kísérletképpen néhány busz, troli és villamosvonalon lehetővé tették a kerékpárok szállítását. A járművek kialakított kerékpárszállító részén tépőzáras fülekkel lehet a bicikliket rögzíteni. A babakocsis, illetve kerekesszékes utat elsőbbséget élvez a kerékpárossal szemben.

fovarosi.blog.hu: BKVKishajo-20120710-MederUtca-HungariaHajo-02 - indafoto.hu
A Hungária a Meder utcai kikötőben, 2012 júliusában (kép: Fővárosi Blog)

Szeptember 19: 2015-től új kishajók  állhatnak forgalomba a BKK dunai vonalain. A 13 új hajó beszerzésének és a kikötők felújításának költségét 9,6 milliárd forintra becsülték.

Szeptember 23: A ferihegyi 2B terminálon megnyílt a BKK ügyfélközpontja, ahol minden nap 8:45 és 20:20 között tájékozódhatnak az utasok a budapesti tömegközlekedésről, és válthatják meg jegyeiket. A 2A terminálon egy ideiglenes központtal nyitottak, a véglegest 2014-ben, az ottani előtér átépítése után alakíthatják ki.

Szeptember 24: 7 milliárd forint rendkívüli támogatást ítélt meg a nemzetgazdasági tárca a BKV-nak, hozzátéve, hogy ezzel megoldódott a vállalat finanszírozása az idei évre.

fovarosi.blog.hu: Ikarus412-Regi1-iho.hu - indafoto.hu
Az Ikarus 412 típus selejtezése is megkezdődött (kép: iho.hu, Istvánfi Péter)

Szeptember 24: Az újabb és újabb használt busz beszerzéseknek köszönhetően egyre csökkent a BKV állományában futó Ikarus autóbuszok száma. Októberre már elérkezett oda a vállalat, hogy a rendszerváltás után gyártású Ikarusokból is nagyobb arányban selejtezhessen. Így megkezdődött az Ikarus 412-es buszok kifuttatása.

Szeptember 25: Hogy rugalmasabbá tegyék a jegyek kiadását, nyomtatását, a BKV saját kezébe venné a bérletek és jegyek, jegytömbök nyomtatását. Ezeket a jövőben hőpapírra nyomtatnák a jegypénztárakban.

Szeptember 25: Újabb midibusztendert jelentetett meg a BKK és az I. kerületi önkormányzat. A jelenleg futó 30 midibuszból egy adott napon csak kb. 21 tud kiállni. Ezért vásárolnának 16 új járművet, amire 2,2 milliárd forintot szánnak a Várnegyed közlekedési infrastruktúrájának rekonstrukciós programja keretében. Októberben trolibuszokra is új tendert írtak ki. A korábbi tenderen ugyanis két ajánlattevő is nem javítható hibát vétett, így az eredménytelenül zárult. Az új tenderen is 24 járművet szereznének be, opcióval további 84 jármű beszerzésésre. Egy hónappal később a BKK a buszflottát Debrecenből bérelt Volvo szóló buszok beállításával is bővítette.

fovarosi.blog.hu: Futar-20130711-SzellKalmanTer - indafoto.hu
Futár kijelző a Széll Kálmán téren (kép: Fővárosi Blog)

Október 6: Megkezdődött a FUTÁR kijelzők éles tesztje, az első kijelzőkön megjelentek a közlekedési információk.

Október 31: Néhány napon belül kétszer is kisiklott a földalatti. A balesetek a végállomási kihúzó vágányon történtek, így személyi sérülés nem történt. Ugyenezen a napon megkezdődött a 3-as villamos rekonstrukciója

November 4: Új szolgáltatásként telefonon hívható, ún. telebusz járatokat vezettek be az új 219-es vonalon, és a 260-as busz Virágosnyereg útig meghosszabbított szakaszán. A busz csak akkor közlekedik, ha az igényt előzetesen telefonon jelezték.

November 25: Két forrásból is pluszpénzhez jut a fővárosi tömegközlekedés: egyrészt a FUTÁR forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer szállításának csúszása miatti kötbérezésből, másrészt az államtól, amely újabb 14 milliárd forintot szavazott meg erre a célra.

December 4: Újra kiírták a trolibuszok beszerzésére irányuló tendert, majd két napra rá a fonódó villamos tenderét.

December 15: Átadták az 1-es villamos felújított szakaszát a Lehel út és az Árpád híd, metróállomás között. Azért még itt is maradt tennivaló: a végleges utastájékoztatási felületek még nem készültek el, a liftek, mozgólépcsők még nem üzemelnek, és a padok, szemetesek is csak ideiglenesek. Ám a forgalom ezek nélkül is megindulhatott az immár sebességkorlátozásoktól mentes szakaszon.



A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JohnHenry 2013.12.23. 01:18:06

direkt lettek kihagyva a 3-as metró őszi, kvázi napi meghibásodásai? tudom, gyakran nem a kocsikkal volt gond, hanem az áramellátással, de utasszempontból tökmindegy.

kalandfereg 2013.12.23. 08:35:01

Az új utastájékoztató kijelzőkről írok, mert állatira a bögyömben vannak...

Amikor megláttam a kijelzőket, örültem. Vágre valaki rájött, gondoltam, hogy az embereket nagyon érdekelné az, hogy melyik busz, villamos mikor fog indulni. Kell-e futni, vagy lehet sétálni a buszig? A 18-as csak 10 perc múlva indul, ezért érdemesebb 61-gyessel menni, plusz 1 megálló valamivel? Stb.

Mert eszembe se jutott, hogy a táblákat nem ezért tették ki.

És jött a hidegzuhany. A táblákat azért tették ki, hogy a következő fontos információkat juttassák el az utazóközönséghez:
- Kedves Utasaink!
- Figyelem, forgalomváltozás!
- Tájékoztatjuk kedves utasainkat, hogy a ...-ra való tekintettel ...

Egy sor üresen hagyva az esztétikum miatt, aztán pedig a maradék 3 vagy 1 sorban fut egy bazi hosszú szöveg, amiben biztos van érdemi információ is, kábé 1 tőmondat, de ezt csak az láthatja meg, aki megáll a táblánál olvasgatni, lekésve minden közlekedési eszközt.

Ezt az egészet ki és hogy gondolta, mégis???? Egy vagyonba került ez a nagy semmi!!! ...Bár biztos EU-s pénzből készült, és biztos sokan jól jártak vele, persze szigorúan magánemberként és nem az utazóközönség részeként...

Lényegretörő tőmondatok, emberek!!!!! Udvariaskodásra meg nincs hely, nem tünt fel????
Ha forgalomváltozásról tájékoztatnak, és csak 3 vagy 5 soruk van, akkor nem kell odaírni az elejére, hogy "figyelem, forgalomváltozás"!!!! Csak azt, hogy mi, mi helyett, mikor és honnan! És még azt is tömören kell, ahhoz, hogy az infó hatákonyan célbajusson!

És nincs üres sor!!! 5 sorban 5 közlekedési eszköz indulása fér el, a Moszkva téren pl. még az is töredéke a járműveknek!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.30. 03:15:44

Érdekelne, hogy december eleje óta hova tűntek az új Citarok a Budakeszi útról. És miért.
süti beállítások módosítása