Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1964 január

2014. január 23. - fovarosi.blog.hu

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Január 5: Nagyszabású sporttelep létesítését tervezték a Fehér út környékén. Több sportpályát akartak itt építeni, hogy a főváros különböző kerületeiben szétszórtan levő kisebb sporttelepeket megszüntethessék. A központi sporttelep gondolata azonban most lekerült a napirendről és értesülésünk szerint új lakónegyed, TEFU-garázs és autószerviz épül majd a területen. (Magyar Nemzet)

Január 6: Troliutasok, figyelem! Csak a kapaszkodót fogja meg felszálláskor! - Miért ráz a troli? Mikor jó áramvezető az utas? A múlt hét végén egymás után két áramütéses baleset történt trolibuszon. A Hungária körúton egy férfit ért ilyen baleset, a Damjanich utcából, a 70-es trolitól egy tizenkét éves kisfiút szállítottak a mentők áramütéssel kórházba. (...) A trolikon úgynevezett testkötés van, s ha a kábelek közül valamelyik megsérül, a kocsiszekrény áram alá kerül és ez áramütést okozhat. (...) Minden kocsinkra földelőláncot szerelünk. Ez a kis lánc - amely a kocsik aljára függesztve érintkezik a földdel -, hivatott arra, hogy levezesse az áramot. Műszakilag is nagyon gondosan átvizsgáljuk kocsijainkat, azonban akadhat olyan rejtett hiba, amely csak menet közben lép fel, vagy esetleg éppen útközben sérül meg valamelyik vezeték. Ilyen esetben előfordulhat, hogy az utas jobb áramvezetőnek bizonyul, mint a lánc és áramütés éri. (...) (Esti Hírlap)

Január 7: Az aluljárónál. Aki hallotta, jóízűen kacagott, hadd mosolyogjon más is az eseten. A napokban az Astoria aluljárónál egy idősebb vidéki bácsi gyalog akart áthaladni a kereszteződésnél. A rendőr ráfütyült, majd odament az öreghez, hogy miért nem a lépcsőn, az aluljárón megy le. Mire a bácsi: - Ugyan, tegnap már láttam! (Népszabadság)

Január 7: Milyen lesz az Akadémiai Könyvtár új épülete? A Magyar Tudományos Akadémia és az Építésügyi Minisztérium 1963. szeptember 5-én pályázatot írt ki az Akadémiai Könyvtár új épületének terveire. A pályázat - mint már hírt adtunk róla - eredményes volt, 27 pályaművet bíráltak el, hármat megvásároltak és ötöt díjaztak. A 45 000 forintos, első pályadíjat Havassy Pál és Réfy Imre, a Középület Tervező Intézet építészei nyerték el.
Az új épületet a Tudományos Akadémia épületével szemben, a Roosevelt tér - Dorottya utca - Apáczai Csere János utca által határolt telken helyezik majd el, illesztik hozzá a Duna-parton kialakult jellegzetes városképhez. Építészetileg különleges feladatot jelentett, hogy az új könyvtárépületnek 30-40 évre kell biztosítania az erősen gyarapodó könyvállomány, levéltár stb. elhelyezését amellett, hogy a könyvtár állománya jelenleg is mintegy egymillió egységet számlál (könyv, folyóirat, kézirat, mikrofilm). A könyv- és folyóirat olvasótermek mellett szakosított olvasóhelyiségek állnak majd a tudományos kutatók rendelkezésére.
A Magyar Tudományos Akadémia új könyvtára a hazai könyvtárépítészet legnagyobb önálló létesítménye lesz. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Trolibusz-196401-MagyarNemzetKarikatura - indafoto.hu

Január 11: Fedett uszodát és tornacsarnokot kap a TF - Új létesítmények születőben.
1964-ben megkezdik a Testnevelési Főiskola területén egy fedett uszoda és tornacsarnok építését. A modern vonalú épületben a 35x20 méteres tornacsarnok alatt kap helyet a 25 méter hosszú uszoda. Az építmény, amelynek kiviteli terve most készül, a Kiss János altábornagy utcai részen fog állni. Így egy helyen lesznek a pályák, a tornacsarnok és az uszoda. Ez megkönnyíti majd a hallgatók és a tanárok feladatát, hiszen nem kell az úszóórákra a Sportuszodába utazni. A modern, korszerű létesítmény minden kényelmet biztosít. Szép öltözők, nagyméretű zuhanyozók állnak majd a leendő tornatanárok rendelkezésére.

Úgy látszik, ez az év az "uszodák éve" lesz, mivel a tervek szerint tavaszra elkészül a BVSC fedett uszodája. Itt a tornaterem hiányát úgy oldják meg, hogy a 25 méter hosszúságú medence egyik végén nagy szabad teret hagynak, ahol a versenyzők bemelegíthetnek, s télen itt végezheti az alapozó tornát. Előreláthatólag az idén elkészülnek az egri és a szolnoki fedett uszoda kiviteli tervei is. Fedett uszoda felépítésére készülnek Kaposvárott is.

Januárban már megnyílik az év első új sportlétesítménye: az Újpesti Dózsa jégpályája. A lila-fehér jégkorongozók már új pályájukon akarják fogadni a nagy ellenfelet, az FTC csapatát. Már dolgoznak a Sportcsarnok térségében felépülő nagyméretű edzőcsarnok tervein is. A tornacsarnok a Sportcsarnok és az edzőépület - a Jégszínház - közötti térségen áll majd. (...) Ezenkívül jelentős összeget fordít majd az MTS a turistaházak felújítására és korszerűsítésére. (...) (Esti Hírlap)

Január 11: A legnagyobb magyar országcímer.
A Kőfaragó- és Épületszobrászipari Vállalat dolgozói elkészítették a budai várpalota új ékességét, a legnagyobb magyar országcímert. A vállalat 17 kőfaragójának csaknem négy hétig tartott a hatalmas kőalkotás megformázása. A nagy dombormű átmérője 2,5 méter, de a címer alapja - a jelvény szalagdísze miatt - már öt méter hosszú. Több mint tíz elemből rakják majd össze, mert lehetetlen lenne a 262 mázsás kőalkotást egy darabban felerősíteni. A budai vár dunai homlokzatát, a kupola alatti palotarészt ékesítik majd az új kőcímerrel. (Esti Hírlap)

Január 14: A II. kerület megújulása - 15 emeletes toronyházak, több ezer új lakás, gépkocsi parkoló terek.
Több éves terv készült a II. kerületi foghíjak, valamint az összefüggő üres területek beépítésére. A korszerű városrendezés elvei szerint kidolgozott program a "rekonstrukcióra" leginkább rászoruló két körzet, a Viziváros és a Zsigmond tér környékét kívánja elsősorban rendezni. A tervek szerint - a helyi építészeti hagyományokat megtartva - 4-6 szintes épületeket emelnek, s 1966 végéig folyamatosan mintegy ezer lakás készül el. A rendelkezésre álló terület jobb kihasználására azonban négy, 15 emeletes, szabadon álló toronyház is épül majd - egyenként 140 lakással - a Bem rakpart, a Csalogány utca, az Erőd utca, a Mártírok útja és a Bem József utca által határolt területen. 1970-ig újabb 1400 lakást hoznak létre, s ezzel befejeződik a Viziváros beépítése.

fovarosi.blog.hu: VitezUtca2-1959-Egykor.hu - indafoto.hu
A Vitéz utca 2. 1959-ben (kép: egykor.hu)

A program szerint - s erre a kerületi tanács nyomatékosan felhívta a beruházók figyelmét - az új lakótömbhöz kellő számú üzletet, továbbá szociális és művelődési intézményeket is terveznek. Például két óvoda épül, összesen 250 gyermek részére, továbbá három bölcsőde. A különféle típusú kereskedelmi egységek alapterülete összesen mintegy 2500 négyzetméter lesz. Nyolcszáz személyes mozit is kap a környék a Csalogány utca, az Iskola utca és a Gyorskocsi utca közötti részen. A zárt területeken megfelelő játszóhelyeket biztosítanak, az épülettömbök előtt pedig gépkocsiparkoló tereket jelölnek ki.

Az elkövetkező tíz évben véglegesen kialakul az egyéb összefüggő, nagyobb területek városképe is. A Törökvész út, a Ferenchegyi út és a Gomba utca mentén kijelölt lakóterületeken ezer családi otthon létesítését tervezik, a Lajos utca, Szépvölgyi út, Ürömi út között a Zsigmond térig húzódó területen pedig 1500 lakás épül majd. A Gugger-hegyi erdő közelében 3000, Pesthidegkúton 2000 megépítendő lakás helyét jelölték ki. (Magyar Nemzet)

Január 14: Üveghomlokzatú iskola a VII. kerületben.
Az Alsóerdősor utcában négyemeletes modern iskolát építenek. Az üveg homlokzatú épület tantermi szárnyát erős pillérekre állítják, s így a földszinten árkádszerű átjáróval nyitnak széles utat az iskola udvarához. (Esti Hírlap)

Január 16: Röviden. Különleges panorámatársalgóval bővül az idén a Citadella turistaszállója.
A 21 méter hosszú és öt méter magas üvegfal mögül kitűnő kilátás nyílik majd a pesti oldalra. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: JozsefAttilaLtp-1960asEvek-PerenyiAKorszeruVaros - indafoto.hu Január 17: Több mint ötszáz munkás dolgozik a József Attila lakótelep épületein.
Pöfögő pótkocsis vontató jár épületről épületre a József Attila lakótelepen: az építkezés központi üzemében készített meleg habarcsot két szigetelt tartályban hordja szét a téliesített munkahelyekre. A gépészek ügyes ötlettel kompresszort is szereltek a kocsira a tartályok mellé, s így az anyagot, fárasztó lapátolás helyett, csövön keresztül, egyszerűen benyomják az épületekbe, és melegíteni sem kell még egyszer.
Bent a nemrégiben tető alá hozott K-8-as négyemeletes, blokkos épületben már vakolásra kész habarcsot kap a Horváth-brigád. Igaz, éppen ideje - már 11 óra is elmúlt, és elég nagy a szó szerinti belső munkanélküliség. Az előző nap befejezték a munkahely téliesítését, elzárták a kisebb nyílásokat is, ahol a hideg behatolhatna, előkészítették az anyagot. Most viszont az emberek egy része kénytelen volt ácsorogni, amíg a belső hőmérséklet eléri a vakoláshoz szükséges szintet.

A fűtést a ház elé állított koksztüzelésű hőlégfúvók szolgáltatják, s ezek bizony, különösen mínusz öt fok alatt, elég nehezen fűtik át a nyers, fagyott épületeket. Pető István elvtárs, a 44-es vállalat főépítésvezetője tavaly nyáron még úgy tervezte, hogy a fűtést a téli munkahelyek többségében a távfűtés bekapcsolásával oldhatják majd meg. Ebből azonban a távfűtés zavarai miatt nem lett semmi. Nagy erőfeszítésekkel sürgősen 13 hőlégfúvót vetettek be a hideg ellen. (...)

A toronydaruk a nagy hidegben is dolgoznak, épületeket szerelnek össze előre gyártott falelemekből a négyes ütem területén, ahol összesen mintegy 1800 lakás épül. A tavaszi megnyitásra tervezett korszerű ABC-áruházban Bódis Lajos művezető irányításával szorgos munka folyik. Szerdán már megkezdhették a csarnok falainak belső vakolását, utánuk pedig hamarosan jöhetnek majd a festők, s a díszítéseket végző más szakipari dolgozók is. A 12 tantermes közgazdasági technikum alapozásánál kubikosbrigád csákányozza a fagyott földet - a kőművesek fölé nádpallóból, hullámlemezből építettek védőtetőt, a pincét falazzák. Az öltözőket, irodákat fűtik (jogos panaszok azért előfordulnak), s a szakszervezetnek gondja van rá, hogy munka közben forró tea is jusson az embereknek. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: DelPestiKorhaz-Regi1 - indafoto.hu Január 17: 820 ágyas új kórház épül Pesterzsébeten.
Budapesten a harmadik ötéves terv időszakában 820 ágyas új kórház épül. Helyéül Budapest déli részét, Pesterzsébetet, a Virág Benedek utca, Köves út és az Alsóhatárút között elterülő tízhektárnyi területet jelölték ki. A legjobb tervek jutalmazására és megvásárlására 200 000 forintot tűztek ki azzal, hogy a legnagyobb pályadíj 55 000 forintnál nagyobb és a megvétel 10 000 forintnál kisebb nem lehet. (...)

A dél-pesti kórház azt a célt is szolgálja majd, hogy a főváros gyermekkórházi hálózata tovább fejlődjön. A Budapesten jelenleg működő, vagy szervezés alatt álló négy gyermekkórház mellett ugyanis a dél-pesti terület ellátása érdekében szükség lesz még egy gyermekkórházra. Ezért a Pesterzsébeten létesülő új kórháznál egy komplexumban lesz az általános kórház és a gyermekkórház. A felnőtt osztály 600, a gyermekosztály 220 ágyas lesz. Az építkezés költségeire körülbelül 150 millió forintot irányoztak elő. A tervpályázat határideje május 25-én jár le és a bíráló bizottság június 30-ig hirdeti ki döntését. (Magyar Nemzet)

Január 17: A főváros egyik legmodernebb éttermét
és sörözőjét, az Alba Regiát, csütörtökön nyitották meg a lágymányosi lakótelep tövében, a Fehérvári út 38. számú házban. Az Alba Regia étteremben egyszerre 200 személy étkezhet. A söröző érdekessége, hogy egész nap árusít zónaételeket. Nyáron, a tető- és az utcai teraszokkal együtt mintegy 600 személy befogadására képes a kis kombinát. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: IfjusagiSzallo-Rozsadomb-Regi1 - indafoto.hu Január 18: Elkészült az Ifjúsági szálló.
A Rózsadomb új épülettel gazdagodott. A 41-es Építőipari Vállalat dolgozói most adták át a Zivatar utcában az Express Ifjúsági Szálló négyemeletes, modern épületét. A szálló érdekessége, hogy a korszerűen felszerelt konyha, a cukrászda és a 400 személyes étterem az épület legszellősebb részén, az utolsó emeleten kapott helyet. Az új épületben 102 vendégszobát építettek, valamennyit fürdőszobával látták el. A szállóban két helyen rendeznek be eszpresszót, s a földszinten fodrászüzletet, társalgót és klubszobát nyitnak, amelynek gyorsfelvonó szállít majd édességet és üdítőitalt az emeleti cukrászdából. Februárban kerül sor a bútorok elhelyezésére, s a hideg enyhülése után egyengetik és parkosítják az épület környékét. A szállót előreláthatólag március elején nyitják meg. (Esti Hírlap)

Január 18: A KÖZÉRT tervei - 27 új nagy élelmiszerüzlet, ABC-áruházak, fél-önkiszolgáló boltok.
(...) Az Üllői-úti lakótelepen nyílik szeptemberben a főváros első nagy ABC áruháza. Az 1600 négyzetméter alapterületű kombinátban az élelmiszereken kívül a háztartásokban naponta szükséges iparcikkeket, rövidárukat és divatcikkeket is árusítanak majd. Ezen a lakótelepen épül még egy ABC kisáruház, amelyhez hasonlót Lágymányoson, Kőbányán, Angyalföldön és Zuglóban is létesítenek. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: KoztarsasagTer-20100325-01 - indafoto.huJanuár 19: Toronyház autóparkoló-hellyel.
Budapest legmagasabb lakóházának építését kezdik meg még ebben az évben. A Köztársaság tér és a Népszínház utca sarkán emelkedik majd a 15-szintes, modern kiképzésű lakóépület, amelyben 96 lakás lesz. A Köztársaság teret - a régi OTI bérházak után - így újabb magasépületek fogják szegélyezni, mert rövidesen az Erkel Színházzal szemben, a Luther utca sarkán is 14 emeletes lakóház épül.

A Népszínház utca sarkán levő üres telekre a Fővárosi Tanács saját beruházásaként épül az 50 méter magas toronyház. Mellette a Népszínház utcai fronton hatemeletes, de szorosan hozzá tartozó lakóépület csatlakozik a toronyházhoz. A 15-emeletes épületben 72, a hatemeletesben 24 lakás épül, valamennyi a legkorszerűbb kiképzéssel, beépített konyhával, garderobbal. A toronyházat két főlépcsőházzal látják el, és két gyorslift szállítja majd a lakókat.

Papp Dezső, a BUVÁTI építészmérnöke tervezte Budapest ez idő szerint legmagasabb lakóházát, amelynek kivitelezési költségeire 21 millió forintot irányoztak elő. Az építkezést 1965 végén fejezik be. A toronyház földszintjén és első emeletén eszpresszó-cukrászda kap helyet. A nagyobb méretű udvarban a ház lakói autóikat parkolhatják. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: CsaloganyUtcaiHaz-20120304-01 - indafoto.hu Január 21: Loggiás, öröklakásos ház a budai Dunaparton.
Az Erzsébet-híd építése felvetette a budai Duna-part rendezésének kérdését is. Nem csupán az új híd környékéről van szó, hanem a Margit-hídig terjedő partszakasz képének kialakításáról is. Aktuálissá teszi ezt a problémát a Víziváros küszöbön álló rendezése is. A budai Duna-parton még van néhány beépítésre váró foghíj.

Az üres telkek száma rövidesen kettővel csökken. A Bem rakparton két hatalmas méretű öröklakásos lakóház építése indul. Először a Bem rakpart 30. számú telken, a Csalogány utca sarkán kezdődik az építkezés. Ezen a telken 8 emeletes, 72 lakásos modern ház épül. A másik öröklakásos ház, amely 7 emeletes lesz, és 52 lakást foglal majd magában, a Bem rakpart 9. szám alatt, a Pala utca sarkán épül. (...) (Esti Hírlap)

Január 24: Ismét megnyílik
szombaton reggel a Lenin körút és a Wesselényi utca sarkán az Élelmiszer Áruház, ahol kéthetes rohammunkával nagyobb átalakításokat végeztek. Az osztályok átcsoportosításával és egyes eladó területek megnagyobbításával kényelmesebbé tették a kiszolgálást és a vásárlást, a pénztárakat is megfelelőbben helyezték el. (Magyar Nemzet)

Január 24: Startol a Merkur.
-Az AUTÓKER nem akar használt kocsikat szállítani... -A bontótelep valószínűleg Dunaharasztiban lesz... -Elfogadták-e már a használt kocsik fogyasztói árát?... Mondatfoszlányok ezek, amelyek egy új vállalat irodájában, a volt Kilián-laktanya vastag falai között hangzanak el. Az új vállalat neve: Merkur, a feladata: hogy eladja az új és a használt gépkocsikat.

Az első ilyen állami vállalat Magyarországon. Már van igazgatója, főkönyvelője, néhány osztályvezetője. Még nincs telefonja, elég helyisége, berendezése, teljes apparátusa - ilyen a kezdet - viszont van sok ezer, eladásra váró új és régi gépkocsija.

A Merkur-program: kulturáltabb autókereskedelem. Csepel-szigeti telepén felépítik Közép-Európa legkorszerűbb telepét, amelyben lesz nagycsarnok, próbapálya, sok akna, emelő, s minden, ami csak kell. Az építkezés márciusban kezdődik, és 1965-ben: a vevő kiválasztja a neki tetsző gépkocsit, fizet, s félóra múlva ott áll előtte a megtisztított, levizsgázott autó. Viheti, az övé. (...)

A Merkur megkezdi a használt gépkocsik átvételét az AUTÓKER-től, s a Röppentyű utca 73. szám alatt előreláthatóan január 25-én kezdi meg az érdeklődő vevők kiszolgálását. Kedd kivételével mindennap kilenctől három óráig, szombaton kilenctől tizenkettőig a régi autók eladásával foglalkoznak. Az üzleti munka egyszerű lesz. Nem kell kiutalás a vásárláshoz. A vevő fizet - és már be is ülhet frissen vásárolt kocsijába. (...) (Esti Hírlap)

Január 25: A belvárosi szállodák bővítési nehézségei - Érdekes vélemények a kerületi tanács ülésén.
A szállodakérdésről tanácskozott az V. kerületi tanács végrehajtó bizottsága. Igaz, hogy csak - hatáskörénél fogva - területi vonatkozásban, a belvárosi szállodák helyzetét vizsgálta meg, de ennek kapcsán is kibontakozott a budapesti szállodaipar sokrétű, általános problémája. A Belvárosban ez idő szerint csupán három szálloda van üzemben, de ezek is sok problémával küzdenek. Tavaly mind a három szálloda: a Duna, az Astoria, az Erzsébet száz százalékig volt telítve, majdnem kivétel nélkül külföldi vendégekkel.

fovarosi.blog.hu: DunapartiSzallodasor-1962 - indafoto.hu

A Duna Szállónál évek óta előtérben van a tűzfalak takarása végett az épülethez mindkét oldalon toldalék szárnyak hozzáépítése. Erről a kérdésről folyton vitatkoznak, egyik oldalról sürgetik az építkezést, más oldalról húzzák, halasztják arra hivatkozva, hogy ezzel az üggyel várni kell, amíg végleg megoldódik a Duna-part rendezésének ügye. Pedig nagy szükség lenne az új szállodai szobákra.

Az Astoria Szálló jelenleg zárva van, nagyban folyik az átépítése, a Magyar utcai fronton pedig egy új épületszárny emelése. A régi szállodában május 1-re tervezik az átalakítás befejezését, az új épületrészt pedig az év vége előtt adják át. Az 52 új szobával bővülő, 20 millió forint költséggel korszerűsített szállodának azonban már most nagy gondot okoz, hogyan fogadja a megnyitás után vendégeit. A közlekedésrendészet ugyanis megtiltotta a szálloda bejárata előtt az autók megállását és az egész környéken tilos a parkírozás. (...) Most folyik a vita az illetékes szervek között a forgalmi korlátozás visszavonására, mert ez ellenkezik az idegenforgalmi érdekekkel.

Az Erzsébet szálló bővítését is tervezték. A mellette levő üres telken szerettek volna a szállodához új épületszárnyat emelni. Addig folyt azonban a tervezgetés, amíg a telket lakóház céljára jelölték ki, és a szálloda-építés kútba esett. Most legalább azt szeretnék elérni, hogy az ott létesülő új épület földszinti részét kapja meg a vendéglátóipar és ez esetben ott rendeznék be az Erzsébet Szálló korszerű éttermét.

Rózsa Miklós, az Országos Idegenforgalmi Szálloda és Éttermi Vállalat igazgatója érdekes bejelentéseket tett a kerületi tanács végrehajtó bizottsági ülésén. Elmondotta, hogy a jövőben a szállodai szobaárakat a reggeli fogyasztás költségével együtt állapítják meg.
Legalább egymilliárd forintra lenne szükség a harmadik ötéves terv időszakában építendő szállodák céljaira. A Duna Szálló toldaléképítkezését a vendéglátóipar saját eszközéből is megoldaná, mert ezt nagyon sürgősnek tartja.
A Vörösmarty Cukrászda bevételét sok millió forinttal lehetne növelni, ha visszakapná régi helyiségeit, amelyeket a Terményforgalmi Vállalat részére utaltak ki irodák céljaira. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: KeletiOnkiszolgaloEtterem-BarossTeriKFC-Regi1 - indafoto.huJanuár 25: Ez már nem a Fehér Ökör.
Új neve nem a Fehér Ökör, hanem Keleti Önkiszolgáló Étterem. Az új cégér még ki sincs téve a Thököly út 6. szám alatti étterem homlokzatára. De az a fontos, hogy a hírhedt italbolt-étterem helyére végre korszerű, világos, szép éttermet teremtettek.
A műanyaggal borított falú étteremben a déli órákban hatalmas a forgalom. Az emberek hosszú sorokban várakoznak, hogy "önkiszolgálják", tálcájukra tegyék a kiválasztott ételeket.

Gyors körkérdést - intézünk a vendégekhez. Egy fehér köpenyes tisztviselőnő: "Régóta dolgozom a szomszédban, de csak azóta étkezem itt, amióta átalakították. Nagyon szép az új étterem." Egy szőrmekucsmás gépkocsivezető: "Az önkiszolgálás és az étkezés gyors, az étel jóízű. Csak betévedtem, de ha utam erre vezet, máskor is itt ebédelek." Egy idősebb szemüveges férfi: "A régi Fehér Ökröt csak az újságokból ismertem. Ez az új önkiszolgáló étterem kellemes meglepetés. Egy kissé távolabb dolgozom ugyan, de tavasztól rendszeresen itt szeretnék étkezni." Egy kisfiú, aki most érkezett az iskolából: "Hétfőn még anyukám is velem jött. hogy megnézze ezt az éttermet, azután azt mondta, most már ide járhatok ebédelni."

Az összegyűjtött válaszokból kiderül, hogy az étterem vendégei újak. Egyetlen "stabil ember" maradt, Goldstein Béla, az üzlet vezetője. Mi véleménye az eddigi munkáról?
- Ilyen sima és gyors átmenetre nem számítottunk. A régi vendégek az első napon be-bekukkantottak, de látták a tisztaságot, a rendet, s főleg azt, hogy italt csak ételhez adunk, elmentek. Jelenleg a napi forgalmunk 80 százalékát az étel teszi ki. Átlagosan ezer adag tejeskávét és hidegkonyhai terméket és körülbelül 2000 adag meleg ételt adunk el naponta.

A vendégek és az, étterem dolgozói elmondtak néhány bíráló észrevételt is. Az építésnél túl rövidre szabták a tálalók előtti területet, és így különösen délben állandó a torlódás. Ezen úgy kívánnak segíteni, hogy a pénztárakat áthelyezik. Csúcsidőszakban előfordul, hogy egy-két percre megakad a kiszolgálás, mert nem készítettek elő kellő mennyiségű ételt az önkiszolgáló pultok közelébe. De mindezen viszonylag könnyű segíteni. (Népszabadság)

Január 26: Csepel új városközpontjának építését megkezdik az idén.
A tervek szerint a gyorsan fejlődő munkáskerület szívében, a Kossuth Lajos utca, a Tanácsház tér, a Rákóci Ferenc utca és az Ady Endre utca által határolt területen még ebben az évben 290 új lakás építését kezdik meg. A lakások hőellátásáról a Csepel Vas- és Fémművek hőközpontja távfűtéssel gondoskodik. A városközpont építkezésének első ütemében megkezdik az úgynevezett járulékos beruházások építését is. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Astoria-1960asEvek-Terv - indafoto.huJanuár 26: Új fejezet a földalatti építésében - Épül három nagy állomás.
Ebben az évben új fejezet kezdődik a budapesti földalatti építésében. Hozzálátnak a Blaha Lujza téri állomás kialakításához, folytatják az állomásépítést a Baross téren és az Astoriánál.

A Baross tér alatt már kiképezték a mintegy 120 méter hosszú állomást, amelyhez most a felszínre kell kijáratot nyitni. Amint enyhül az idő, megkezdődik a földmunka. Először a felszínen építenek meg két óriás vasbeton szekrényt. Ezek magukba foglalják a mozgólépcső gépházát, az utasforgalmi csarnokot és a mozgólépcső-alagút felső részét. A két szekrény süllyesztése után elkészítik a mozgólépcső-alagút alsó részét, amely a mélyállomásba torkollik.

Az Astoria szállónál eredetileg nem terveztek földalatti állomást. A korábbi tervek felülvizsgálata és átdolgozása során azonban az a meggyőződés alakult ki, hogy a kelet-nyugati vonal csak akkor töltheti be egyik fő célját - a Belváros jó megközelítését és a Rákóczi út tehermentesítését -, ha a Rákóczi út mindkét végén épül állomás. Az utasforgalmi számítások azt mutatták, hogy a földalattinak éppen az Astoria lesz az egyik legforgalmasabb állomása. Így a tervezőknek a részben már megépült vonal-alagutak helyén kellett az állomást megtervezniük, mégpedig úgy, hogy a korábban elvégzett munka ne vesszen kárba. Az UVATERV mérnökeinek sikerült is olyan állomást tervezniük, amelyek alapján a korábbi építményeket felhasználhatták. Az állomás építése néhány hét múlva kezdődik meg s körülbelül egy év alatt készülhetnek el az állomási alagutak.

A Blaha Lujza téren három állomási alagút építését kezdik meg, lehetőleg még áprilisban. Korábban az állomás a Rókus kórház alatt helyezkedett volna el. Az újabb feltárások eredményeként azonban célszerűnek látszott az állomás áthelyezése a Lenin körút - Akácfa utca közötti részre. Ez nemcsak építési, hanem utasforgalmi szempontból is előnyös, mert a kijárat közvetlenül a kereszteződésbe torkollik, így a villamosra történő átszálláskor az utasoknak nem kell mintegy 120 métert gyalogolniuk.

Az Astoria állomás teljes kiépítése a melléklétesítményekkel együtt körülbelül három évet igényel, a Blaha Lujza téri állomás kialakítása négy-öt évet. Ezt követik majd a vágányfektetési és szerelési munkák. (Magyar Nemzet)

Január 29: A HŰVÖSVÖLGYI VADASKERTBE telepítik át
fokozatosan a népszerű budapesti Állatkertet. Városligeti telepén ugyanis egyre nagyobb gondot okoz a jelentősen megnövekedett állatállomány elhelyezése, s alig van lehetőség tudományos megfigyelésekre. Az Állatkert új otthona több mint 100 hold kiterjedésű lesz. Az áttelepítési tanulmányterv a jövő év végéig készül el. (Magyar Nemzet)


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr85766415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.01.24. 10:19:32

Jó kis gyűjtés... Nézem az MTA Könyvtárával kapcsolatos infót, de nem vagyok képben. A Könyvtár ma az Arany János utca 1-ben van, itt viszont a Roosevelt tér - Dorottya utca - Apáczai Csere János utca által határolt telekről van szó. Mi van ma ezen a telken? Egyáltalán elkészült ez az épület? Most nagyon nincs előttem.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2014.01.24. 12:23:28

@Palotabarát: Úgy volt, hogy az MTA-val szemben, az akkor még "üres" (szétbombázott szállodák helyén) területre építenék fel az Akadémia új könyvtárát. Remek kilátás lett volna onnan a Dunára. Végül mégis úgy döntöttek, hogy oda inkább a szállodasort viszik ki - nagyjából az Atrium Hyatt = Sofitel került a helyére. Az ide álmodott könyvtár tervei végül fiókban maradtak.

Lxxxx 2014.01.24. 15:29:50

..."és 1965-ben: a vevő kiválasztja a neki tetsző gépkocsit, fizet, s félóra múlva ott áll előtte a megtisztított, levizsgázott autó. Viheti, az övé"..."Az üzleti munka egyszerű lesz. Nem kell kiutalás a vásárláshoz. A vevő fizet - és már be is ülhet frissen vásárolt kocsijába"...:))))))

turbocat 2014.01.24. 15:46:08

@Lxxxx: ez úgy volt, hogy kifizetted a gépkocsit...., 4-5 év múlva elmentél a merkúrhoz, abból az egy levizsgáztatott autóból kiválasztottad, hogy kell, vagy nem kell, aztán hazamentél vele a józsefattilalakótelepre, aholis trikóban, klottgatyába, gumicsizmában lemostad slaggal, hogy mindenki láthassa, de fasza urigyerek vagy !!!
hát...., kb ennyi

Fandor 2014.01.24. 16:49:23

nagyon jó poszt! és vajon mi lett azzal az óriási faragott címerrel? (ami egyébként nem is rémlik, hogy hol volt.....). És mi lett a Csalogány u - Gyorskocsi u. környékére tervezett 800 férőhelyes mozi tervével????

lüke 2014.01.24. 16:57:23

igen, akkor is álmodoztak............
vagy hazudtak?

♔batyu♔ 2014.01.24. 17:11:07

Abban az önkiszolgálóban mennyi kakaót megittam és mennyi rántotthúst megettem zöldborsó főzelékkel.

Érdekes a József A. Lakótelep, én soha nem láttam így, az én időmben már elég rendesen benőtték a fák.

J.László 2014.01.24. 19:56:09

"...1965-ben: a vevő kiválasztja a neki tetsző gépkocsit, fizet, s félóra múlva ott áll előtte a megtisztított, levizsgázott autó. Viheti, az övé...."

Ezt nem hiszem el. Ezt komolyan gondolták?

J.László 2014.01.24. 20:01:06

A Keleti Önkiszolgáló Étterem (Thököly út 6.) helyén ma KFC van. Még emlékszem a régi önkiszolgálóra. Alumínium evőeszközök, háromszög alakú tálca, ötvenes dagadt nő foltos fehér köpenyben a pénztárban.

lüke 2014.01.24. 20:05:53

@J.László:
ez volt a kommunizmus
(mint minden urslkodó osztály mindig)>
az igényei szerint részesült a javakból:)

@♔batyu♔: hál`istennek

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2014.01.24. 21:01:57

Azért tegyük hozzá, hogy a cikk a Merkur indulásakor született. Érdekes, hogy a hatvanas évek közepén még tök lelkesek voltak a házgyárak, panelházak ügyében is. A hetvenes évek elejére már jobban kinyíltak a szemek - de kezdetben tényleg elég lelkesek lehettek.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.27. 23:42:23

Azt vágjátok, hogy a trolikon a lánc napjainkig kitartott.

Locassen 2014.01.30. 15:02:43

Vajon mi lehetett a Fehér Ökör, micsoda szaturnuszi lebuj lehetett, hogy elpusztítása felett ily nagyon örvendeztek vala?