Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1964 február

2014. február 19. - fovarosi.blog.hu

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Február 2: A nagykörúti fényújság premierje szombaton alkonyatkor zajlott le. A Lenin körút és Dohány utca sarkán felszerelt tranzisztoros fényújság a kéthetes próbaadás alatt jól olvashatóvá vált. Naponta 17 és 21 óra között ad műsort. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Hazgyar-SzentendreiUt-Regi1 - indafoto.huFebruár 4: Házgyár épül a Szentendrei úton. A cölöpverő gép kalapácsa nagyokat csattanva sújt le az acélhegyével lefelé fordított betonoszlop felső végére. Mintha darabokra akarna törni, akkorákat rázkódik a rámért ütésektől a kilenc méter hosszú vasbeton cölöp, de a fagyos föld ellenáll, s a 18 mázsás test csak milliméterekkel hatol lejjebb és lejjebb.

A 31-es vállalat építőmunkásai Lipták János építésvezető irányításával egy különleges gyár különleges alapozását készítik elő: házgyár épül a Szentendrei úton, a máshová költöztetett 2. számú épületelemgyár helyén. Magyarországon ez lesz az első ilyen korszerű üzem - gépi berendezését a Szovjetunióból kapjuk -, amely a harmadik ötéves terv időszakában gyáriparszerűen termeli majd az új lakásokat, házakat.

Az alapozástól a kulcsátadásig

Az itt dolgozók valamennyien tudják, Oláh László brigádvezető-helyettes is beszél róla, hogy most elsősorban rajtuk, s a velük vállvetve dolgozó többi brigád kitartásán, szorgalmán múlik, hogy augusztus végére felépüljön a majd ugyancsak itt a helyszínen előre gyártott vasbeton elemekből a házgyár legfontosabb és legnagyobb épülete, utána pedig megkezdhessék a darupályák építését, és a Szovjetunióból folyamatosan érkező gépek, gyártósablonok alapozását, elhelyezését. A munkát 1963 novemberében kezdték el. (...)

Budapesti Házépítő Kombinát lesz a neve a jövő esztendő végére már próbaüzemre kész házgyárnak, illetve a megalakuló vállalatnak, amely 1968-tól kezdve évente mintegy 1800 lakást gyárt majd futószalagszerűen, az alapozástól a kulcsátadásig.

A kombinát végzi majd el az építkezésen az úgynevezett szint alatti munkálatokat: a földkiemelést, az alapozást (esetleg a közművesítést is). Az ezt követő ütemben magában a házgyárban, annak zárt üzemeiben az időjárástól függetlenül végzik el az eddig az építkezés színhelyén hagyományosan végzett munkák túlnyomó részét. A nagymértékben automatizált gépsorokon különleges szigetelésű vasbetonból igen nagy pontossággal, alig 1-2 milliméteres tűréssel évente 45 700 darab különféle tipizált elemet készítenek: a házak összes szerkezeti és válaszfalait, beépített ajtókkal, ablakokkal, lépcsőegységeit, födémeit stb. S odakinn az építkezésen a gépkocsikról már egyenesen a helyükre emelik be a gyárból pontos menetrend szerint érkező épületalkatrészeket, s így a feleannyi munkás is kétszerte gyorsabban, termelékenyebben dolgozhat majd, mint ma a hagyományos építési technológiával.

Hét hónap alatt 174 lakás

A három, összehangolt munkafolyamatban készül el a házgyár végterméke: hét hónap alatt egy-egy tízemeletes, 174 lakásos lakóház, amelynek építése a régi módon 14 hónapig tartana, akkor is, ha az építkezésen megdupláznák a munkások számát.

A házgyár alapozási munkálataival csaknem egy időben kezdték el az ÉM43-as Építővállalatánál a korszerű építés legfontosabb posztjaira kerülő szakemberek oktatását, kiképzését. Ebből a vállalatból alakul majd meg a házépítő kombinát munkás- és műszaki gárdája. (...)

Mit kell tudnia majd egy ácsnak

(...) ...az ácsoknak például fával már nemigen lesz dolguk ezután., viszont meg kell tanulniuk a vasas szakma sok fogását, el kell sajátítaniuk a hegesztést, hogy az épületelemek acélcsatlakozásait pontosan össze tudják majd hegeszteni. És hasonlóan megváltozik a munka jellege más építőipari szakmákban is. A kőműveseknek nem kell sem falat rakniuk, sem vakolniuk, ellenben érteniük kell a gyárból készen kapott tökéletes simaságú panelfalak gépesített összeszereléséhez.

A házgyári lakásokat Kelenföldön építik majd fel, az ott létesülő új lakótelepen, továbbá az óbudai-békásmegyeri lakótelepen, a Típustervező Intézet tervei alapján, központi fűtéssel, összkomforttal, beépített szekrényekkel, zömében négy- és öttagú családoknak megfelelő szobaszámmal. De erre még csak 1966-ban kerül sor. Addig a házgyár építésének sok-sok feladatát kell még jól elvégezni. A Szentendrei úton az anyaggal, a tervekkel egyelőre nincs baj. Az IPARTERV szakemberei, a szovjet mérnökökkel példásan együttműködve, tavaly soron kívül elkészítették az épületek kivitelezéséhez szükséges műszaki dokumentációt. A gépszállítások, a technológiai tervek, s a kivitelezési munkák jó összhangját a beruházásért közvetlenül felelős Kelemen László építészmérnök igyekszik biztosítani. A legnagyobb akadály most, mint más építkezéseken is: a tél. Vele birkózik a 31-es építők hatvanas létszámú előőrse, derekasan és hősiesen, hogy nyomukban tavaszra munkához kezdhessen a 140-150 főnyi erősítés is. (Népszabadság)

Február 6: Átadták lakóinak az ötödik lottóházat. Kis házi ünnepség keretében avatták fel szerdán a Baross tér 20. szám alatt felépült ötödik lottóházat, majd átadták a 41 lakás kulcsát a boldog nyerteseknek.

A hatemeletes, 13 millió forintos beruházással létesített modern épület terveit dr. Radnai Lóránt, az ÉM Lakóépület Tervező Vállalat mérnöke készítette. Az új házban 29 egyszoba-hallos és 12 kétszoba-hallos lakás van. A korszerű lakások központi fűtéssel, hideg-meleg vízzel és beépített bútorú, gépesített konyhával, étkezőfülkével várják a napokban már beköltöző tulajdonosokat. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: BarossTer-Cipoaruhaz-20120531 - indafoto.hu

Február 6: Cipőáruház épül a Baross téren. Szohár Ferenc, a Sportfogadási és Lottó Igazgatóság vezetője szerdán ünnepélyesen átadta a kulcsokat az új, Baross tér 20-21. szám alatti OTP-ház szerencsés tulajdonosainak. A hatemeletes épületben 41 egy, illetve két szoba, hallos lakást vettek birtokukba a nyertesek. Földszintjén még javában tart az építkezés: az ország egyik legnagyobb cipőáruháza nyílik meg itt, előreláthatólag áprilisban. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: GanzVillamos-1965-villamosok.hu - indafoto.hu(kép: villamosok.hu)

Február 8: Az újfajta csuklós villamoskocsi tervei elkészültek a Ganz Villamossági Művekben, és a Ganz-MÁVAG-gal együttműködve az év közepére átadják az első kocsit. Az új, korszerű csuklós villamos 25,6 méter hosszú lesz, s egyszerre 270 utast szállít majd. Három részből áll, öt tágas ajtaja lesz, a torlódások elkerülésére két ülőkalauz teljesít majd rajta szolgálatot. (Magyar Nemzet)  

Február 8: Milyen lesz az újpesti szövetkezeti lakótelep? Most hagyták jóvá az újpesti városkapui lakásépítkezések beruházási tervét.

A program 290 szövetkezeti lakás építését tűzte ki célul a IV. kerületi Váci út és Árpád út találkozásánál levő téren. Itt kap majd helyet három kilencemeletes, öntött salakbetonból épített kockaház, egyenként 37 lakással. Ezek az épületek egyébként az Árpád-híd pesti hídfőjénél megépített lakóházak "ikertestvérei" lesznek. A többi telken 3 négyemeletes ház épül, 41-41 lakással, típustervek alapján, míg az Árpád út 16-18. szám alatti házhoz kapcsolva háromemeletes, hagyományos szerkezetű épületet emelnek.

Az építkezésre kiválasztott terület viszonylag jól közművesített, s a közúti hálózathoz is kapcsolódik, ami csökkenti a járulékos költségeket. Az építkezés miatt szanálni kell több kisiparos és három ktsz helyiségeit, valamint a vegyesipari javítóvállalat ott levő irodahelyiségét. A felépítendő lakások közül 227 lesz a kétszobás, 40 a két és fél szobás, 15 a háromszobás és 8 az egyszobás. A lakások átlagos alapterületét 55 négyzetméterre tervezik, s összesen mintegy 1200 személy kényelmes otthonául szolgálnak majd.

fovarosi.blog.hu: UjpestVaroskapu-1960asEvek - indafoto.hu

Valamennyi lakás fürdőszobával és beépített szekrényekkel, néhány kivétellel pedig beépített konyhával épül. A fürdőszobákban a meleg vizet autogejzír biztosítja. A lakások fűtése központilag történik: 208 lakás távfűtéssel - a Táncsics Bőrgyár hőközpontjáról, távvezeték útján -, míg 82 lakás a hagyományos központi fűtéssel. E lakások a távvezetéktől távol esnek, s ezért nem lenne gazdaságos a vezeték kiépítése. A lakótelep részére üzletház épül, 650 négyzetméteres alapterülettel. A földszintes üzletházban élelmiszerüzlet, bisztró, és postahivatal kap helyet. A beruházás összes költsége: 55 millió forint.

Az új lakóházak építéséhez a jövő év első negyedében kezdenek hozzá, s 1966 végén adják át a lakásokat rendeltetésüknek. (Népszabadság)

Február 12: A Deák-tér alatt. A Fehér út és a Deák tér között dolgoznak a budapesti földalatti villamosvasút építői. Néhány hét óta az említett szakasz mindegyik részén erőteljesen folyik a munka, hogy a várost keletről nyugatra átszelő hálózatot 1970-ig átadhassák a pesti forgalom megkönnyítésére. A második szakaszt - a Deák tér és a Déli vasút közötti részt - 1973-ig készítik el. (...) (Esti Hírlap)

Február 13: Autópályák, emeletes útkereszteződések - Új híd - Korszerű úthálózat terve. A Közlekedéstudományi Egyesület városi közlekedési szakosztálya, a közúti és városi forgalmi szakcsoport, valamint az út- és pályaépítési szakcsoport a Technika Házában ma délután vitát rendez a Budapestre bevezető autópályákról és a városi autóutakról.

A tanácskozáson szakemberek ismertetik terveiket, elképzeléseiket. Mindezt időszerűvé teszi az a körülmény, hogy a következő ötéves terv elején megkezdik a Budapest-Vác és a budapest-gödöllő-miskolci új autópálya építését, valamint a közös bevezető szakasz elkészítését a Kacsóh Pongrác útnál. Az elképzelések szerint a Budapest-Debrecen, a Budapest-Szeged, az új balatoni és az új bécsi műútnak is a fővárosi forgalomba közös bevezető szakaszai lennének. A tervek szerint a balatoni, a bécsi új műutak forgalmát a déli összekötő vasúti híd szabad pilléreire épített új hídon vezetnék át a pesti oldalra.

A tervezők eddig kialakult közös álláspontja magas vezetésű hídszerkezetű, három-három nyomvonalas autópályákat javasol a növekvő forgalom korszerű lebonyolítására. A Budapestre vezető autópályák félgyűrűs gerince lesz a teljesen átépülő Hungária körút. Csomópontjain - például: a Kacsóh Pongrác útnál, a Thököly útnál, az Üllői útnál, a Soroksári útnál - két, illetve többszintes kereszteződésmentes szerteágazó csatlakozók építését javasolják a tervezők. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: NemzetiSzinhaz-1964Korul-Fortepan.hu - indafoto.hu

Február 16: Lebontják a Nemzeti Színházat - December végéig kiürítik az épületet. Sarlós István, a Fővárosi Tanács végrehajtó bizottságának elnöke csütörtökön televíziós nyilatkozatában bejelentette, hogy lebontják a Nemzeti Színház épületét.

A színházi épület elavult, már évtizedek óta nem tudja biztosítani a korszerű színjátszás feltételeit. Alig néhány évvel ezelőtt erősítették meg a tetőszerkezetet és a nézőtéri mennyezetet, s már ismét nagyon sok és költséges javításra lenne szükség. Nem maradhat helyén a színház azért sem, mert a földalatti Blaha Lujza téri állomásának, valamint a Nagykörút és a Rákóczi út többszintes kereszteződésének felépítését is akadályozná.

A Nemzeti Színházat a jövő év elején bontják le, december végéig tehát ki kell üríteni az épületet. Az új Nemzeti Színház megtervezése és felépítése azonban sokéves munkát jelent. Addig ideiglenesen oldják meg a társulat elhelyezését. Előreláthatóan a művészek két évig a Nemzeti Színház két kamaraszínházában és a Nagymező utcai volt Petőfi Színház épületében játszanak. Ezalatt az építők korszerűsítik, bővítik az Izabella téri volt Magyar Színház épületét.

A Nagymező utcai színházban rövidesen megkezdik a munkát, s az épületszerkezetek megerősítése után, még az idén átadják az épületet a Nemzeti művészeinek. A nyáron azonban már hozzáfognak az Izabella téri épület munkálataihoz is. A budapesti színházak költöztetésének és az építési munkák határidejének egyeztetéséről kidolgozott végleges javaslatot február végén terjesztik illetékesek elé.

A földalatti vasút építésének irányítói elmondották: a Nemzeti Színhát lebontásával forgalmi szempontokból sokkal előnyösebben lehet elhelyezni a földalatti Blaha Lujza téri állomásának kijáratát, és könnyebb lesz az állomás felszín alatti térségének építése, kialakítása. A Rákóczi úton a földalatti vasút két mélyben húzódó alagútja ugyanis nem követi teljesen a felszíni úttest nyomvonalát, hanem kissé oldalt húzódik, a Nemzeti Színház alatt.

A Blaha Lujza téri állomás felszíni kijáratának kialakítására két elgondolás született. Az egyik terv azt a verziót vette figyelembe, hogy a Nemzeti Színházat nem bontják le. Ebben az esetben a Blaha Lujza téri, mélyben levő állomástérségből igen bonyolult műszaki megoldással egy olyan alagutat kellett volna kiképezni, amely az Emke és a Nemzeti között levő úttest alá vezet. Onnan húzódott volna a felszínre, az úttest közepére a mozgólépcső. Ez azért is előnytelen megoldás. mert így a felszíni kijárat a Rákóczi út közepére került volna, s akadályozta volna a felszíni közlekedést.

A másik terv számolt a Nemzeti Színház lebontásával. Ebben az esetben a színház alatt húzódó két alagút között kialakított mélyben levő állomásból törés nélkül építhetik ki a mozgólépcsőt. A kijárat a Blaha Lujza tér legkedvezőbb helyére kerül, a Nemzeti Színház helyére. Ez a kijárat már nem zavarja a Rákóczi út felszíni közúti forgalmát. Műszakilag pedig azért kedvezőbb, mert kisebb föld alatti térségeket kell kialakítani. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: SzenaTer-19640217-EstiHirlap-02 - indafoto.huFebruár 17: Két toronyház épül Budán - 19 emeletes lakóház a Széna-téren - 20 emeletes irodaház a Krisztinában. A Széna tér - Retek utca - Lövőház utca sarkára tervezik az első budai toronyházat, oda, ahol ma a MÁVAUT autóbuszok állomásoznak. A tervet Vedres György és Rimanóczy Gyula, a BUVÁTI tervezőmérnökei készítették. A Széna téren tanácsi lakóház épül majd, hatvanhárom méter magas lesz, 19 emeletes. A toronyház földszintes, szélesen elterülő üvegépületből emelkedik ki. A földszintes épület bútoráruháznak készül, tetejét a magasház lakói pihenőhelyül használhatják, ezt a tetőteraszt növénytartókkal, padokkal látják el. A toronyház első emeletén a lakóknak kis raktárakat terveztek. Emeletenként hat lakás lesz, mindegyik egyszobából és két félszobából, valamint étkezőhelyiségből áll. Emeletenként szemétledobót építenek. A két felvonó közül az egyik bútorszállításra is használható.

A toronyház terve beilleszkedik a Moszkva tér és környéke részletes rendezési tervébe. A Mártírok útján - a kis Rókus és a Lövőház utcai szakaszon - építik majd meg a Klement Gottwald Villamossági Gyár 26 méter magas, ívesen tört vonalvezetésű, lábakra állított irodaházát. Ennek tervét az IPARTERV készíti. Később a Fény utcai piac közvetlen közelében levő rozoga kis házakat lebontják, s helyükön építik fel a budai nagyáruházat.

A Déli-vasút és a Vérmező között, a Krisztina krt. 39-41. és 43. számú telken építik meg a második budai toronyházat, a Magyar Villamosművek "felhőkarcolóját", amelyben helyet kap az Erőberuházási Vállalat és az Országos Villamostávvezeték Vállalat is. Az irodaház tervét Vedres György, Kis Albert és Iványi László készítette. A Krisztina körúti irodaház 68 méter magas, 20 emeletes lesz. Az árkádsoros épület alagsorában ötven autónak építenek garázst. Az épületben 1600-an dolgoznak majd, lesz egy 1500 adagos önkiszolgáló étterem és hatszáz személyes kultúrterem is. A hat felvonó közül kettő 24 személyes. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: JozsefAttilaUtca-20120207 - indafoto.huFebruár 19: Június közepéig befejeződik a József Attila utca árkádosítása. Az V. kerületi tanács végrehajtó bizottságának legutóbbi ülésén bejelentették, hogy elkészült a József Attila utca árkádosításának végleges terve. Eszerint az utca 1. számú épületét az árkádosítással egy időben teljesen felújítják. A 3. és 5. számú épületeknél - műemlék jellegük miatt - a homlokzatot eredeti formájában meghagyják. A 7. számú háznál az árkádosítás és felújítás szintén megkezdődött, az árkád alatti üzletek végleges kialakításának határideje szeptember 15. Az ugyancsak műemlék jellegű 9. számú épületnél érték el eddig a legnagyobb előrehaladást az építkezésben. Egyébként az összes épületnél az árkádosítást legkésőbb június 15-ig be kell fejezni, mert július 1-én már megkezdődik az útépítés. (Magyar Nemzet)

Február 21: Megkezdték a földalatti munkálatait a Blaha Lujza és a Baross téren. A Földalatti Vasútépítő Vállalat az idén elsősorban a Baross téri és a Blaha Lujza téri állomások építésére összpontosítja az erőket. A Baross téren a munkálatok a park bontásával már megkezdődtek. A megfelelő munkahely kialakítására hétméteres sávot kell kihasítani a Kerepesi út úttestéből, ennek ellenére a Kerepesi úton nem lesz jelentősebb korlátozás a közúti forgalomban. A Blaha Lujza téren a Rókus kórháztól a Corvin Áruház bejáratával egyvonalban, az autóparkoló helyén lesz az állomásépítkezés munkahelye, ezért az autóparkolót megszüntették. A munkahelyre már felvonultak a gépek. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: ObudaiLtp-19640221-EstiHirlap-02 - indafoto.hu
1. Az Árpád-híd budai hídfője; 2. Flórián tér; 3. Korvin Ottó utca; 4. Szentendrei út; 5. Vörösvári út; 6. Kórház utca. (Mező Lajos városterve)

Február 21: Óbudából - Új Buda. Az építész képzeletben már lebontotta Óbuda nagy részét. Nála már nincsenek macskaköves utcák, roskatag deszkakapuk, kis ablakok, ódon falak; helyükre magas házak, színes falak, épületbokrok emelkednek, világos, széles utcák, parkok. Óbuda három korszakához, megmaradó emlékeihez hozzásimul az új, a modern építészet: Óbuda - új Buda lesz. (...)

Az Árpád fejedelem útja, a Hajógyár, a Főtér, a Kórház, a Zápor, a Kiscelli, a Szőlő, a Nagyszombat utcák által határolt területen le kell bontani háromezerötszáz lakást, helyére öt körzetben hétezer újat építeni, hogy végül is a megmaradóval együtt 8200 otthonban a mostani 15700 ember helyett 30 ezer óbudai élhessen szebb, kulturáltabb, modernebb környezetben. (...) Szemben a Flórián tér kapujaként harmincemeletes irodaház, ettől balra és jobbra modern áruház, szálloda, étterem, kaszinó, tanácsháza, mozi, kiállítóterem, eszpresszó, bisztró, csillogó üzletsorok. A Duna-parti hét-tizenötemeletes házak a Margitsziget felől a hegyekkel együtt alkotják az új Óbuda enteriőrjét, modern tájképét. (...) És a múlt, Óbuda három korszaka még úgy is jelen lesz, hogy az újban a régiből meghagynak három rezervátumot: a Lajos utca és Fényes Adolf utca találkozásánál az egy-, kétemeletes műemléki házakat, a római katolikus templom környékét és a Fő-teret a Zichy-kastéllyal. Óbuda - új Buda lesz. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: JozsefvarosiLtp-1972-BudapestUjsag - indafoto.huFebruár 22: Több mint 13 ezer új lakás épül a Józsefvárosban - Ülést tartott a VIII. kerületi Tanács. A VIII. kerületi Tanács pénteken ülést tartott. Legfontosabb témaként a Józsefváros távlati fejlesztési programját vitatta meg. A terv a József körút, a Népszínház utca, a Mező Imre út és az Üllői út által határolt lakóterületen nagyarányú épületbontást, s új lakótömbök létesítését irányozza elő, a lakosság igényeit kielégítő egészségügyi, szociális, kulturális és kommunális beruházásokkal együtt. A kerület többi részén csak szükség szerinti bontásokra kerül majd sor.

A Józsefváros megfiatalítását szolgáló program méreteire jellemző, hogy a távlati terv megvalósításával körülbelül 9000 ósdi, életveszélyes lakás kerül szanálásra, s helyette 13500 új családi otthont létesítenek. Ez annyit jelent, hogy a Józsefvárosban a lakószobák egyharmada új épületben lesz.

Számottevő lesz a különböző szolgáltatások fejlesztése is. A Vas utcai kórházat például emeletráépítéssel bővítik, s öt új körzeti orvosi rendelőt építenek. Új áruház létesítését tervezik a Baross tér vagy a Blaha Lujza tér közelében; a Kerepesi úti piac megszűnik; helyette üzletházat vagy az ott létesülő épülettömbben élelmiszerárusító kombinátot hoznak létre. (Népszabadság)

Február 25: Kőbányán a harmadik ötéves terv első felében a következő helyen épül fel az 1100 lakásos új lakótelep: a Bánya utca és a Halom utca között, a Harmat utca - Kőrösi Csoma Sándor út - Ónodi utca közötti területen, a Kőrösi Csoma Sándor útnak a Bánya utca és a Gizella kórház közötti szakaszán, az Ónodi utca és a Liget utca kórház mögötti részén. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: GriffHotel-19640225-EstiHirlap - indafoto.hu
Ma Griff Hotel néven fut. (Esti Hírlap, 1964 február 25.)

Február 25: Hétfőn megindult az idei első belföldi repülőjárat. Hétfő reggel hat óra után néhány perccel felcsendült a Ferihegyi repülőtér hangszórója: "Kérjük debreceni utasainkat, hogy jegyvizsgálatra jelentkezzenek!" Az utasok egymás után szállnak fel a gépbe, s 6:25 órakor a 32 személyes IL-14-es gép felemelkedett a repülőtér betonkifutójáról. Ezzel a járattal életbe lépett a MALÉV 1964-es belföldi menetrendje.

A repülőtéren elmondták, hogy valamennyi belföldi járat indítására február 24-én került volna sor, de a terveket meg kellett változtatni, mert a hirtelen olvadás következtében a legtöbb vidéki repülőtér talaja felázott, és így alkalmatlan a gépek fogadására. Így a kitűzött időpontban csak a debreceni és a pécsi járatot indították el; utazási idejük az IL-14-es gépekkel 55 perc. Ha az időjárás jobbra fordul, fokozatosan megindítják a többi belföldi légi járatot is. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: DobrenteiTer-1972 - indafoto.hu
Az Erzsébet híd budai hídfőjének környéke, 1972

Február 26: Nagyszabású parkosítás az Erzsébet-híd környékén. A Fővárosi Kertészeti Vállalat nagyméretű parkosítással készülődik az Erzsébet-híd avatására.

A pesti hídfőnél a belvárosi templom környékét modern útvezetéssel, széles kőlapokkal építik ki, mellette nagy zöld területekkel, sétautakkal, padokkal, virágágyakkal, és kombinált kerti támfalakkal, csaknem egyhektárnyi területen. A budai hídfőnél parkosításra váró, hatalmas terület 22 hektáron vonul végig a Rác-fürdő környékétől egészen a Horváth-kertig, felfelé pedig a Gellérthegy északi oldalától a Tabán jelenleg rendezetlen parkterületein át a Gellérthegy utcáig. A Döbrentei téren reprezentatív parkot létesítenek, dús virágdíszítéssel, nagy víztükörrel, sétányokkal, padokkal. Ezen a részen két gyermekjátszótér is lesz; egyik a tér után, a hídlejáró közelében épül, s felújítják a Bethlen-udvar előtti régi játszóteret is. (Népszabadság)

Február 27: Új tervek a Vigadó felépítésére. Döntöttek a volt Haas-palota helyén levő jelenlegi kocsiparkoló telek beépítéséről. A Vigadó tűzfalát takarva, azzal egy magasságban, nyolcemeletes karcsú irodaházat terveznek. A 30-35 millió forintos beruházás programja március második felében készül el véglegesen, s előreláthatóan a jövő év nyarán kezdik meg az építkezést, amelyet két év alatt fejeznek be. Vannak olyan javaslatok is, hogy süllyesztett parkolóhelyet építsenek ki az irodaház előtt. Az épület földszintjén reprezentatív helyiséget nyitnak, ahol a legfrissebb hazai zenei "termést" mutatnák be a hazai és a külföldi érdeklődőknek, magnetofonon, lemezekkel, kiszenekarral. A földszintre hangszerüzletet is terveznek (...)

A Vigadó sorsáról még nincs végleges döntés. (...) Az újabb javaslatok szerint a műemléképületet belső és külső formájában egyaránt eredeti állapotában kell visszaállítani: helyiségeiben kiállítási termekkel, földszintjén, a Deák Ferenc utcai oldalon, reprezentatív étteremmel, amely az új irodaházat is kiszolgálná. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: HungarotexIrodahaz-1960asEvek-BVTVKonyv - indafoto.huFebruár 28: Tizennégy emeletes irodaház épül a Nemzeti Kaszinó helyén. A Kossuth Lajos utca és a Szép utca sarkán bekerített romos telken nagy munkába kezdtek a 23-as építőipari vállalat dolgozói. Tizennégy emeletes irodaházat építenek a külkereskedelem három vállalatának.

A külkereskedelmi irodaház lesz a belváros legmagasabb új épülete, ezért erős és csaknem hat méter mély alapra kell állítani. Az idén mintegy 15 millió forint értékű munkát végeznek el az építők. (Magyar Nemzet)

Február 29: Alakul a főváros külső kerületeinek új arca. (...) Nagyszabású program alapján valósul meg az Üllői út és a mellette épülő új lakótelep folytatását jelentő kispesti és pestlőrinci főútvonal - a Vöröshadsereg útja - környékének rendezése. Az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem városépítési tanszéke által készített terv szerint Kispest központját a Kossuth téren és annak körzetében alakítják ki. Itt kapnak majd helyet a kerület fontosabb politikai intézményei, míg a kulturális célokra szolgáló épületeket a Kossuth téri piac helyét elfoglaló park köré telepítik. Ugyancsak a közelben, a Vöröshadsereg útja déli oldalán lesz a kerület kereskedelmi központja. A Határ út és a Lehel utca közötti részt az ipari övezet számára tartják fenn, ezt a lakónegyedektől zöldsáv választja majd el. A várható igények részletes elemzése után határozták meg a közintézmények fejlesztésének ütemét.

A szomszédos Pestlőrincen - ahol nagyobb terület áll rendelkezésre a terjeszkedésre - valamivel előbbre tartanak már. A Vöröshadsereg útja és a Lakatos utca szögletében épülő új telepre eddig mintegy ezer lakó költözött, s az év végéig még legalább öt-hatezren találnak itt új otthonra. A több mint félmilliárd forint értékű beruházás összesen mintegy 2800 lakás építését teszi lehetővé (...)

A Váci út és az újpesti Árpád út találkozásánál is nagyobb méretű építkezés helyét jelölték ki. Az elképzelések szerint itt nyolc épületben mintegy 300 szövetkezeti lakást emelnek. (Magyar Nemzet)

Február 29: Az Egyesült Izzó tizenegy emeletes irodaháza már áll és októberben beköltözhetnek a műszaki és adminisztratív főosztályok, részlegek dolgozói. Ebben az évben mintegy 1000 műszaki és adminisztratív dolgozó költözhet az üzemekből az irodaházba. Ezzel körülbelül 4 ezer négyzetméter olyan terület szabadul fel a gyárban, amelyet eddig üzemekre alkalmasabb helyiségekből szakítottak ki irodának. Ezeket ismét eredeti rendeltetésüknek adják át. (Magyar Nemzet)


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

 

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr435814524

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.02.18. 11:26:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karavan · http://sajatkezuleg.blog.hu/ 2014.03.02. 21:12:44

"Három részből áll, öt tágas ajtaja lesz, a torlódások elkerülésére két ülőkalauz teljesít majd rajta szolgálatot. (Magyar Nemzet)" a buszos szakszervezet figyelmébe:)