Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

1934: az Árpád sínautó

2014. március 31. - fovarosi.blog.hu

1934-ben az akkor vadonatúj "Árpád" motorvonat 70 perc alatt suhant le Budapestről Komáromba. Valahogy hazánkban a menetidők elég rögzültnek tűnnek: a MÁV Start honlapja szerint ma gyorsvonattal 74 perc, személlyel 83 perc a menetidő. Lassan 100 éve nem bírt felgyorsulni a vasút?

A filmhíradóban bemutatták az új járművet: "A 72 üléses pullman-sínautó 23 méter hosszú 3 méter 30 széles. Senn Ottó dr., a MÁV elnöke Práger és Klein Ganz gyári vezérigazgatók társaságában fogadta Dálnoki Kovács államtitkárt és a megjelent előkelőségeket. A 220 lóerős Ganz-Jendrassik nyersolajmotor simán szalad, még a maximális 127 kilométeres sebesség mellett is."

Az Árpád motorvonat egy példánya egyébként megtekinthető a Tatai úton, a Vasúttörténeti Parkban - én első látásra beleszerettem, és nyilván nem vagyok egyedül ezzel a "problémával". Azt a példányt 2002-ben újították fel. A sínbusz egyébként olyan sikeres konstrukció volt, hogy az egyik példánya 1975-ig volt forgalomban. 7 darab készült összesen, ezeket nem csak számozták 20-26-ig, hanem történelmi nagyjainkról is elnevezték: Árpád, Előd, Huba, Tas, Szent István, Szent László és Mátyás király vonatok száguldoztak Budapest és Bécs között. Tulajdonképpen a mai InterCity vonatok elődjét tisztelhetjük benne.


További Nava Filmhíradókhoz katt ide!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lezlidzsi84 2014.03.31. 07:18:30

Az IC/Raijet kb 60-65 perc alatt van két megálló után Komáromban, csak éppen áthalad rajta, így a menetrendben nem látod, hogy gyorsabb az egykor megállás nélkül haladó motorvonatnál.

bloggerman77 2014.03.31. 13:44:48

"Az Árpád motorvonat egy példánya egyébként megtekinthető a Tatai úton, a Vasúttörténeti Parkban - én első látásra beleszerettem, és nyilván nem vagyok egyedül ezzel a "problémával". Azt a példányt 2002-ben újították fel. A sínbusz egyébként olyan sikeres konstrukció volt, hogy az egyik példánya 1975-ig volt forgalomban. "

***

1. 1987-ben újították fel a 150 éves osztrák vasút jubileumi ünnepsége alkalmából, mert az Árpád - eredetileg Tas - képviselte Magyarországot a strasshofi ünnepségen.

2. A motorkocsi sorozat nem élte meg a 2. világháború végét, 1944-45-ben elpusztultak három jármű kivételével, az 50-es évek végén már csak a Tas volt meg, amit igazgatósági motorkocsivá alakítottak. Ezután 1958-ban a GySEV-hez került, ahol a Fertővidéki HÉV vonalán közlekedett 1975-ös selejtezéséig.

3. 1987-ben az akkor már rég nem használt Tast vették elő, és újították fel a sorozat névadó járműve tiszteletére Árpád néven.

zdanee 2014.03.31. 13:53:07

A világegyetem fénysebességgel tágul, még jó, hogy egy picit lelassultunk azóta...

kvp 2014.03.31. 14:03:02

A railjet maximum 160-al mehet a magyar sineken, jellemzoen atlag 120-al megy. Az arpadok 127-el tudtak volna menni, 120-al mehettek es atlag 100-al mentek is. A 100/120*70=58.3 kb. 60 perc. Ennyivel gyorsabb ma a railjet. A gond persze nem a railjet-tel van, hanem azzal, hogy a Budapest Becs vonal 120-rol csak 160-ra gyorsult az elmult 100 evben, pedig akar 230-ig is fel lehetne vinni es az a railjet maximalis sebessege is. Csak ehhez meg mindig tul sok szintbeli keresztezodes van a vonalon es csak ketvaganyos, tehat a lassabb vonatokat nehez kikerulni. De azert fejlodunk, ha lassan is.

Ghézaa 2014.03.31. 14:20:10

@kvp: Felhoztad példának az egyetlen magyar vonalat, ahol értelmes sebességgel lehet(ne) haladni.

(A -val/-vel toldaléknak meg nézz utána, bántja a szemem.)

HaCS 2014.03.31. 14:45:34

Keleti - Wien-Ost (ma Südbahnhof) kevesebb, mint 3 óra 1934-ben ez nem kis teljesítmény volt.

Akik itt pályaviszonyokat emlegetnek, azoknak megjegyezném, hogy akkoriban Komáromig még a régi, hosszabb, kanyargósabb vonalon mentek a vonatok. (Jellemzően 100-as pálya viszonylag sok lassújellel.)

vttv 2014.03.31. 14:55:31

Sajnálattal néztem, hogy már 1934-ben is a Budapest táblát elhagyva csak "le"-felé lehet haladni ...

Bárdos Imre 2014.03.31. 15:14:12

@bloggerman77: Az '50-es évek végén a Tas-on kívül az Előd is megvolt, 49. psz. különcélú motorkocsiként. Baleset miatt selejtezték 1969-bn.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.31. 15:41:36

Kaposvár - Dombóvár ugyanannyi ma is a menetidő, mint 1941-ben.

mikka 2014.03.31. 16:41:18

A film jó, a múlt szép, a blog rendben van..a MÁV viszont kibaszott lassú, bárki, bármilyen szakember, bármit is mondjon. LASSÚ. Pont.

Baloldali érték 2014.03.31. 16:53:24

@mikka: Ne zavarjon hogy a Railjet az ősgermán Linz-Salzburg-München között sem vágtat gyorsabban mint nálunk az 1-es vonalon. Sőt, Salzburg előtt 80-90-100 környékére is lassul egyes szakaszokon.

lombozódó 2014.03.31. 17:31:47

Na és a Hegyeshalom - Budapest 160 km/h sebességre felújított vonalon van kb egy 60 km-i szakasz amelyik még nem készült el, ott max 70 km/h a sebesség :DDDDDD

ajm 2014.03.31. 18:44:26

a MÁV Start honlapja szerint ma gyorsvonattal 74 perc, személlyel 83 perc a menetidő. Lassan 100 éve nem bírt felgyorsulni a vasút?

Személyvonattal akkoriban 156-158 perc volt a menetidő!
Ennek nincs hírértéke?:-D

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.31. 18:57:25

@ajm:

Igen erre a honlapra gondoltam!

Amit linkeltél, 9 közbülső megállással 60 perc a menetidő 1943-ban. (2x59, 1x61)

Elvira
Ugyanúgy 9 közbülső megállással, megkövetlek, mert 10 perccel gyorsabb lett.

1943, egy köztes megállással 40 perc.
2014, köztes megállás nélkül 36 perc.

Ez utóbbi tükrében nem sietnék védeni a megmagyarázhatatlant.
süti beállítások módosítása