Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1964 május

2014. május 05. - fovarosi.blog.hu

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Május 1: Felhőkarcoló a Duna-parton. Nagy beruházások a Budapesti Műszaki Egyetemen. A gépek és az építőmunkások már hónapok óta dolgoznak, az első friss falakat már fel is húzták a Petőfi-híd budai hídfőjénél: bővül a Budapesti Műszaki Egyetem. 


(...) Az illetékes gazdasági szervek a várható fejlődésnek megfelelően kidolgozták és jóváhagyták az egyetem 20 éves fejlesztési tervét. A kiviteli tervek egyes részletein még dolgoznak a Középülettervező Vállalat mérnökei, időközben azonban már megkezdődött az első létesítmények építése is.

A felszabadulás után emelt jellegzetes, vörös téglás épülettömb mellett az elmúlt hetekben tető alá hozták a hatemeletes gépészkari épületet, amelyben tanszékeket és nagy hallgatói laboratóriumokat helyeznek el. A tömb másik oldalán, az Egry József utcában alapozzák az úgynevezett 3. számú tanulmányi épület falait is, ennek 11 emeletén 48 nagy rajzterem, két tanszék és három tanterem kap helyet; az épületet a tervek szerint 1965 végére kell átadni. A terv szerint ugyanerre az időre elkészül a szemközti park helyén - a 66-os villamos végállomásával szemben - egy ezerszemélyes fiúdiákotthon. A kilencemeletes, főhomlokzatával a vásárvárosra néző, hatalmas épület nemcsak kívülről, elrendezésében is a legkorszerűbb kollégiumok egyike lesz, ahol az eddigi három-négy helyett kétágyas, rajzasztalokkal felszerelt, kényelmes szobákban kapnak otthont a mérnökjelöltek. A fiúkollégium mellé telepítik a villamoskar 2. számú épületét az erősáramú tanszékekkel és laboratóriumokkal.

A leányhallgatók szintén új kollégiumba költöznek az egyetem területéhez közel, a Stoczek utcában. A hasonlóan jól felszerelt épület mellett az ország legnagyobb étterme, egy 2000 személyes menza működik majd. Mindkét létesítmény elkészül még ebben az ötéves tervben.

Harminc emelet

A következő tervidőszakban még két, egyenként 3500 személyes menzát terveznek a Stoczek utca környékére, s ezzel a mammutegyetem valamennyi hallgatójának étkezési problémáját megoldják.

Az építkezés során egyébként is sok érdekes megoldást alkalmaznak: Itt építik fel Budapest első igazi felhőkarcolóját, egy csupa üveg, fémvázas toronyházat. Ez az új központi épület 30 emeletes és 100 méter magas lesz, így bőven elférnek majd emeletein az egyetem jelenleg teljesen szétszórt igazgatási hivatalai, és azok a tanszékek, amelyek nem igényelnek laboratóriumot. A városképi szempontból is jelentős, és a szó szoros értelmében kiemelkedő alkotás tervezése már folyik, a tervezést előreláthatólag 1965-re, az egész épületet valószínűleg 1968-ban fejezik be.

fovarosi.blog.hu: Muegyetem-19640501-Nepszabadsag-02 - indafoto.hu

A toronyházat közvetlenül a Duna-parton, a Hauszmann-féle mai központi épülettől délre emelik; a két tömböt a képen is látható, úgynevezett 4. számú tanulmányi épület köti össze, amelynek hat emeletére további tanszékeket és laboratóriumokat telepítenek. Az összekötő szárny területén több kisebb, egyszintes épületet szanálnak; a ház lábakon áll majd s előtte kis teret képeznek ki. A nagy helyet igénylő laborcsarnokok a mögé tervezett 5-ös épülettömb egyik részében lesznek, a másik szárnyban pedig egy 1200 személyt befogadó díszterem.

A terveket úgy állították össze, hogy a létesítményeket lehetőleg kis helyre összpontosítsák. A jó közlekedés érdekében minden épület kapcsolódik valamelyik szinten szomszédjához, így az építkezés befejezése után az egész hatalmas intézmény végigjárható anélkül, hogy ki kellene lépni az utcára.

Megváltozik a városkép

A közlekedési problémákat szeretnék elkerülni azzal is, hogy az utolsó szakaszban létesítendő újabb kollégiumokat és az egyetemi sporttelepeket viszonylag közelre tervezték. Erre a célra az úgynevezett Nádor-kert kijelölését kérték a fővárostól - vagyis az új vásárváros mögötti, jelenleg teljesen elhanyagolt Duna-parti részt. Itt zöldövezet lesz, a 2700 hallgató részére tervezett diákotthonokat ennek megfelelően, pavilonszerűen kell felépíteni. Három, egymástól független kollégiumtömböt terveztek, amelyek mindegyike három, 5-6 emeletes pavilonból áll majd, menzával. A kollégiumok mögött, a létesítendő park szélén emelkedik majd az egyetem sportcsarnoki tornateremmel, két játékteremmel, és egy-egy cselgáncs-, illetve súlyemelő csarnokkal; mellette, a parton csónakház épül és fedett uszoda. Nagy számokról beszélhetünk a szabadtéri sporttelepekkel kapcsolatban is: két futball- és atlétikai, tíz tenisz-, három kosárlabda-, négy röpladba- és két kézilabdapályáról.

Az ismertetett létesítmények teljesen megváltoztatják Dél-Buda képét. Az építkezés arányai óriásiak: a tervezett beruházási összeg több mint 1 milliárd forint. A hatalmas munka fölött a KISZ központi bizottsága vállalt védnökséget: a műszaki egyetemisták idén már nem a Hanságba, hanem saját egyetemük építkezésére mennek építőtáborba. (Népszabadság)

Május 4: Új autóbusztelep. Elkészült az Andor utcai MÁVAUT autóbusz telep. Az építkezés munkálataira 47 milliót költenek. A garázsban ötszáz túrakocsi elhelyezésére, rendbentartására lesz lehetőség. A tervek szerint a Széna téri kocsik kerülnek át ide. A megnyitás napja előreláthatólag június 30. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: GanzVillamos-1965-villamosok.hu - indafoto.hu Május 4: Jönnek a budapesti "kétéltű" járművek. A főváros közlekedési szakemberei, a pesti közönség nagy érdeklődéssel várja a villamosvasút idei újdonságát, a szupervillamost. Az új járművek bemutatására - amelyek a harmadik negyedévben: júliusban és augusztusban jelennek meg a pesti utcákon - Gintl Józsefet, a Fővárosi Villamosvasút főmérnökét kértük meg:

-Megfigyelhető, hogy a villamos járművek szerte a világon reneszánszukat élik. Az új pesti villamos minden eddiginél gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb lesz.

A hat- és nyolctengelyes jármű egyik legérdekesebb jellemzője, hogy Merklin-rendszerben épül. A hattengelyes villamost például "házon belül" egy szelvény beiktatásával nyolctengelyessé lehet átalakítani, ezzel a 200 személyes villamos órák alatt 275 személyesre alakítható át.

- A szupervillamos - lehet mondani - "kétéltű" jármű. Egyaránt alkalmas föld feletti és föld alatti közlekedésre. A tervek szerint Budapest jövő kéregvasútjain ez a fajta szupervillamos bonyolítja majd le a forgalmat. (...) Egyben ez lesz az első villamos, amelyet télen fűteni is lehet. (...)

Az utasok négy- illetve ötszárnyas ajtón szállhatnak fel a csuklóskocsira, amelynek hangszórói "kifelé" is hallhatóak lesznek: a kalauz a megállóban várakozó utasoknak ad majd tájékoztatást. A csuklósvillamos panoráma ablakait az utasok maguk állíthatják majd be. (...) A jármű végsebessége a jelenlegi óránkénti 45 kilométerről 60 kilométerre emelkedik. Egy félautomata rendszer biztosítja, hogy a villamos egyenletesen, de igen rövid idő alatt gyorsuljon fel. Az ajtókat nem pneumatikus rendszer, hanem elektromos berendezés működteti majd. (Esti Hírlap; kép: villamosok.hu)

Május 5: Külkereskedelmi vállalati székház és 14 emeletes irodaház épül a Rákóczi úton. A Rákóczi út és a Szövetség utca sarkán, a volt Divatcsarnok telkének felhasználása ügyében döntés történt. Többféle lehetőség közül azt a javaslatot fogadták el az illetékesek, hogy a központi fekvésű, értékes telken külkereskedelmi vállalati székház épüljön.

A Rákóczi út - Szövetség utcai telken a MOGÜRT és a Tannimpex Külkereskedelmi Vállalat részére létesül az új székház. A BUVÁTI műtermeiben készült el a székház terve és eszerint a Rákóczi úti fronton az Otthon Áruház épületéhez csatlakozva, a földszinti részen árkádos nyolcemeletes lesz, mögötte pedig a Szövetség utca felől 14 emeletes irodaház épül. A Rákóczi úti épület földszintjén kereskedelmi üzlet nyílik. A saroktelek egy részét nem építik be, meghagyják autóparkolás céljára.

A MOGÜRT raktározási gondjai is rövidesen megoldást nyernek. Szigethalmon, a Csepel autógyár közelében, 16 000 négyzetméter alapterülettel, öt nagyméretű modern raktár épül, mintegy 30 millió forint beruházással. A terveket az Iparterv készítette. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BlahaLujzaTer-1960asEvek-Terv - indafoto.hu Május 8: A Blaha Lujza téren is megkezdik a földalatti mélyállomásának építését. A Blaha Lujza téren még ebben a hónapban megkezdik a földalatti vasút mélyállomásának építését. Részben a Rákóczi út, részben a Nemzeti Színház alatt 120 méter hosszban három, egyenként 8,5 méter átmérőjű alagutat fúrnak, amelyek között sűrűn átjárókat törnek úgy, hogy a három egymás mellett levő alagút szinte egy óriási föld alatti térségnek tűnik. A középső helyiségből nyúlik majd a felszínre az a ferde alagút - lejtakna -, amelybe a mozgólépcsők kerülnek.
A Blaha Lujza téri mélyállomás kiépítése körülbelül három évet vesz igénybe. Hatalmas feladatot kell elvégezni, hiszen mintegy 20 000 köbméter földet, agyagot, sőt esetleg iszapot kell légnyomásos munkatérségben kibányászni. Az alagutat körülbelül hétezer tonna öntöttvas tübbinggel kell kibélelni, és mintegy háromszáz tonna cementet kell injektálással az alagút béléséhez juttatni. A talajviszonyok ezen a környéken a legrosszabbak, ezért lehetséges, hogy kémiai talajszilárdítást is alkalmaznak. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Cimer-19640510-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság,1964. május 10.)

Május 8: Eredeti szépségében állítják helyre a Párisi-udvart. A főváros egyik legérdekesebb épülete a Petőfi Sándor utca és a Felszabadulás tér sarkán a Párisi-udvar. A háború végén súlyosan megsérült, most - az Erzsébet-híd újjáépítésével egy időben - mintegy húszmillió forintért eredeti szépségében helyreállítják. A helyreállítás során a térre és a Petőfi Sándor utcára néző üzletek, a fedett átjáróban levő boltok új portált kapnak. (...) A Párisi-udvar üzletportáljai június végére elkészülnek, az átjáróban levő üzletek novemberre kapják meg belső berendezésüket. Az év végén az átjáróban megnyílnak a reprezentatív új üzletek, elsősorban külföldi vendégek kiszolgálására. Ajándéktárgyakat, népművészeti cikkeket és más magyar különlegességeket árusítanak majd. A Párisi-udvar átjáró üzletcsarnoka részére különleges díszkivilágítást is terveztek.(Esti Hírlap)

Május 10: Tizenötemeletes toronyépület a Bethlen téren. A Magyar Nemzet nemrég hírt adott arról, hogy határozat született a Budapesti Állatorvostudományi Egyetem korszerűsítésére. Eleinte megoszlottak a vélemények afelett, vajon a fővárosban maradjon-e az egyetem, vagy pedig vidéken építsenek új állatorvosi egyetemet. A döntés végül is a fővárosi tudományos intézmény fejlesztése mellett történt, mert minden szempont amellett szól, hogy az egyetem Budapesten maradjon.

E döntés alapján elkészült a minden részletében kidolgozott tanulmányterv, amely az egyetem jelenlegi területének felhasználásával a beépítést célszerűen és gazdaságosan oldja meg, nem hagyva figyelmen kívül a városkép érdekeit sem. A tanulmányterv - amely Schmidt Lajosnak, az Általános Épülettervező Vállalat mérnökének munkája - a Bethlen térre helyezi át az egyetem főbejáratát. Ezen a területen jelenleg elavult gazdasági épületek állnak, amelyek már régen megérettek a lebontásra. A tervező erre a helyre javasolja az egyetem tizenöt emeletes főépületének elhelyezését, ebben a toronyépületben rendezik be a különböző tanszékeket, a könyvtárat, a földszinten lesz a nagyméretű aula. A főbejárat díszburkolatot kap. Részben a lábakon álló toronyépület alá bújtatva terül el a kétemeletes melléképület, amelyben előadótermet, az auditorium maximumot, az egyetem tornatermét, laboratóriumait, kísérleti állatházait, konyháját és önkiszolgáló diákéttermét rendezik be. Egy harmadik új épületben lesz az olajtüzelésű kazánház, a mosoda, és a garázs.

Az egyetem Rottenbiller utca felőli pavilonépületeit - Steindl Imrének, a Parlament tervezőjének alkotásait - eredeti formájukban, de belsőleg tökéletesen korszerűsítve megtartják. A Földművelésügyi Minisztérium Oktatási Főosztályának elkpzelése szerint az Állatorvostudományi Egyetem új toronyépületét 1970-ben, a többi épületeket 1973-ban adnák át rendeltetésének. Időközben folyamatosan történik majd a régi épületek átalakítása.

fovarosi.blog.hu: AllatorvostudomanyiEgyetem-19640510-MagyarNemzet-02 - indafoto.hu

 

Képünkön bemutatjuk az Állatorvostudományi Egyetem új épülettömbjének tervjét. (Magyar Nemzet)

Május 10: 45 millió a budavári palota képzőművészeti alkotásaira. Nyilatkozik a Vár főépítésze, a Nemzeti Galéria főigazgatója és a Képzőművészeti Lektorátus igazgatója. A budavári palota újjáépítése elérkezett abba a stádiumba, hogy most már dönteni kell dekorációjáról. A Duna-parti főhomlokzat párkányzatán szoborminták láthatók, amelyekkel az a cé. hogy megállapítsák, milyen méretű és tömegű szobrok nyújtanak legmegfelelőbb távlati hatást. Az a terv ugyanis, hogy a palota párkányzatára és erkélyeire 34 szobrot helyeznek el, ezek közül 22 a külső homlokzaton, 12 pedig a nyugati oldalon díszlene. A szobrok kérdése körül azonban élénk polémia folyik. (...) A Magyar Nemzet munkatársa beszélgetett Hidasi Lajossal, a Vár újjáépítésének főépítészével, dr. Pogány Ö. Gáborral, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatójával és Ormos Tiborral, a Művelődésügyi Minisztérium Képző- és Iparművészeti Lektorátusának igazgatójával, akik a palota képzőművészeti alkotásainak meghatározására javaslatokat tettek. A képzőművészeti alkotások költségeire 45 millió forint áll rendelkezésre.

Legyen-e szobor

Élénk vita tárgya: szobrokkal, vagy szobrok nélkül álljon-e a homlokzat, s ha a döntés a szobrok mellett történne, mit, vagy kiket ábrázoljanak. A többséget képviselő álláspont utal a palota barokk stílusára, amely homlokzatilag megkívánja a díszítő elemeket. Miután a palota helyreállítása az eredeti formában történt, most nem lehet ezen változtatni a díszítések elhagyásával. Azokkal szemben, akik azt hangoztatják, hogy az ilyen épületplasztika nem korszerű, azt az érvet vetik fel, hogy a palota műemlékjellege megköveteli, hogy stílusos szobrok kerüljenek megfelelő helyekre. Nem kétséges, hogy ez a vita most már hamarosan eldől és az sem kétséges, hogy a szoborpártiak győzelmével végződik.

Pogány Ö. Gábor, a Galéria főigazgatója (...) szerint Derkovits Gyula személyével és halálának dátumával kellene lezárni azoknak a históriai érdemű magyar festőknek, szobrászoknak, grafikusoknak, műtörténészeknek a sorát, akiknek szobrai a Magyar Nemzeti Galéria új otthonának palotáját díszítenék. Javaslata szerint a kupolától jobbra és balra a következő öt-öt nagyméretű szobor kerülhetne elhelyezésre: id. Markó Károly, Barabás Miklós, Ferenczy István, Izsó Miklós, Madarász Viktor, Székely Bertalan, Munkácsy Mihály, Paál László, Mészöly Géza, Szinyei Merse Pál.

Az úgynevezett B- és D-épület dunai és belső erkélyeinek mellvédjére: Mányoki Ádám, Broczky Károly, Borsos József, Orlai Petrics Soma, Zichy Mihály, Than Mór, Lotz Károly, Benczúr Gyula, Henszlmann Imre, Pulszky Károly, Gyárfás Jenő, Stróbl Alajos, Fadrusz János, Bihari Sándor, Mednyánszky László, Rippl-Rónai József, Hollósy Simon, Ferenczy Károly, Csikász Imre, Nagy Balogh János, Csontváry Kosztka Mihály Tivadar és Derkovits Gyula szobrait javasolja.

A 12 hónap figurái

Ezzel az előterjesztéssel szemben felmerült, hogy a budavári palota történelmi és politikai jelentősége nagyobb, mint hogy csak egyedül képzőművészek szobraival díszítsék. Felmerült az az észrevétel is, hogy a portrészerűen ábrázolt szobrok csak egész közelről élvezhetők, márpedig a palotán felállított ilyen szobrok közeli megnézése egyszerűen lehetetlen. Azt az érvet is felhozzák a portrészerű ábrázolás ellen, hogy nehéz egyszintre hozni a különböző alkatú személyek alakját, hiszen az egyik művész magasabb, a másik alacsonyabb volt, ezért nehéz, szinte megoldhatatlan feladatnak látszik a megmintázandó személyek harmonikus egységben ábrázolása. (...)

Egy legújabb javaslat elképzelése szerint a kupolától jobbra és balra az ipar, a műszaki tudományok, az iparművészet, az építőművészet, a képzőművészet, az irodalom, a zene, a színművészet, a természettudományok, a mezőgazdaság allegorikus figurái kapjanak helyet. A mai kornak megfelelően ábrázolnák a művészetek és tudományok jelképeit. A Dunaparti homlokzat mellvédjeire kerülő 12 figura a 12 hónap jelképe lenne. (...)

Döntés júniusban

(...) A döntés sürgős, meg kell állapítani a szobrok témáit és közvetlen megbízás útján kell kijelölni a művészeket, akik az egyes szobrokat legkésőbb a jövő év végéig elkészítik. (...) (Magyar Nemzet)

Május 13: A budai Várpalota fűtését távvezetéken át látja el majd a Kelenföldi Erőmű. A Gellérthegy előtti szakaszon máris megkezdték a távvezeték építését, s a Rudas fürdő előtt és az Imre fürdő mellett a legkritikusabb 500 méteres szakaszt augusztus végére el is készítik. (Magyar Nemzet)

Május 14: A metró, az Erzsébet-híd és a Vidám Park a Fővárosi Tanács vb-ülésének napirendjén. (...) A szovjet építőgépek, motorkocsik, mozgólépcsők időben való szállítása biztosítottnak látszik, s a jövő héten a magyar tervezők első csoportja Moszkvába utazik a metróépítés tapasztalatainak összegyűjtésére. Az idén öt munkahelyre koncentrálják az erőket. Az Astoriánál 25 millió forint értékű munkát végeznek a kivitelezők. Folynak a munkálatok a Deák tér és a Blaha Lujza tér alatt, ez utóbbinál a magas légnyomás miatt igen nehéz viszonyok közepette. A Vérmezőn a betonállomás szigetelési munkáit folytatják, a Baross térnél pedig a felszíni kijáró épül, itt egy év múlva visszaadják rendeltetésének az építkezés céljaira most lefoglalt területet. A Baross téri állomás elkészülte után az elképzelések szerint kétszintes aluljáró épülne a Rottenbiller utca és a Mező Imre út között a gyalogos- és járműforgalom részére, ehhez a munkához azonban 1966 előtt nem fognak hozzá.

fovarosi.blog.hu: ErzsebetHid-1960asEvek-Fortepan.hu-20081ut - indafoto.hu
(kép: fortepan.hu, 20081)

Az Erzsébet-híd építkezése tervszerűen halad, ma már a kilencedik pályaelemet emelik be. A hídépítéshez szükséges anyagok biztosítottak, s a híd minősége is kiváló. (...)

Meghallgatta a vb a Vidám Park működéséről szóló jelentést. Az 1950. évben 640 ezer látogató kereste fel a Vidám Parkot, tavaly pedig már kétmillió 400 ezer. Néhány "üzem" nemsokára eltűnik: műszaki okokból 1965-ig le kell bontani a Velencét, a ligeti céllövöldét, a lánchintát és a robogót. Az előterjesztés javasolta, hogy a mindjobban tapasztalható zsúfoltság megszüntetésére helyezzék át a kis Vidám Parkot a főbejárattal szembeni területre, egyúttal létesítsenek korszerű, nevelő és szórakoztató jellegű gyermekparkot. Több javaslat utalt arra, hogy a Vidám Park bővítésével mód nyílik új sport- és ügyességi játékok, automata berendezések beállítására, népszerű képkiállítások rendezésére, művészi szobrok elhelyezésére, pihenőhelyek kialakítására és a közvilágítás javítására. Az előterjesztést a végrehajtó bizottság jóváhagyta. (Népszabadság)

Május 14: Pénteken megnyílik a kibővített Citadella-szálló. (...) A fővárosi tanács 2-es számú Építőipari Vállalatának dolgozói alig fél év alatt kibővítették és Budapest egyik legérdekesebb szállójává alakították át a Citadella rondellájában a turistaszállót. (...) Az ünnepélyes megnyitás pénteken lesz. Természetesen már valamennyi szálloda foglalt, megnyitása napján 186 vendége lesz a Citadella rondella szállójának, főleg külföldiek. A szobák tágasak, komfortosak. Az ablakokat az erőd hajdani lőréseinek helyére építették be. Kilátás nyílik a Gellérthegy déli lejtőire és a Dunára, a keleti szárny szobáinak ablakaiból Pestre és Vác fel, míg a 23 méteres üvegfalú "Panoráma hallból" úgyszólván az egész városra és a budai hegyvidékre. A kétágyas szobák fürdőszobásak, a négy és több ágyasak zuhanyzóval és mosdófülkékkel ellátva épültek meg, szép berendezéssel. Tavaly 14000 vendége volt a 96 személyes Citadella-szállónak, az idén október közepéig még egyszer ennyi lesz. Jövőre már fűtést is kap a romantikus hotel, s ekkor télen is nyitva tarthatják. Ősszel megkezdik a Citadella-borozó és étterem bővítését. Az étteremkombinát érdekessége lesz, hogy épülnek benne palóc, göcseji, bakonyi szobák. (Magyar Nemzet)

Május 15: Nemzetközi tervpályázatot írnak ki a Nemzeti Színház új épületére. (...) ...az új színházépület tervezésére nemzetközi tervpályázatot írnak ki. Erre azonban csak akkor kerül sor, amikor a Dózsa György út rendezési terve - szintén tervpályázat útján - már elkészült. A színház építésének 1967 első felében kell megkezdődnie és 1970-ben lenne az átadása. A régi Nemzeti Színház bontásának a megkezdése a földalatti építésének az ütemétől függ. Ha már 1965 elején szükségessé válik a bontása, akkor a Nemzeti még ebben az évben átköltözik a Petőfi Színházba, majd onnan 1966-ban az Izabella téri színház épületébe. A Petőfi Színház társulatának tagjait a többi színházaknál helyezik el. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: LagymanyosiLtp-19640515-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1964. május)

Május 17: Az Astoriában 110 szoba már júniusban beköltözhető lesz. Milyen lesz a Szabadság Szálló? Hogyan haladnak az építési, bővítési munkálatok Budapest két szállodájában, az Astoriában és a Szabadságban? - erre kértünk tájékoztatást az Országos Idegenforgalmi Szálloda és Étterem Vállalat vezetőitől. Elmondották: az Astoria szállóbeli építkezések befejezésének határideje - legalábbis "papíron" - december 31. (...) Az új konyha és étterem, továbbá a bővítéssel nyert 52 új kétágyas szoba azonban aligha készül el határidő előtt, a Múzeum körúti szárnyon a volt Rómeó Ruhaház területén elhelyezendő presszó és büfé építését pedig csak a jövő év májusában tudják befejezni.

fovarosi.blog.hu: GrandHotelHungaria-1960asEvek - indafoto.hu

A 80 millió forintos költséggel épülő Rákóczi úti Szabadság Szálló két és fél éve tartó munkálatai most értek el ahhoz a ponthoz, amikor minden óra késedelem is jelentős határidő eltolódást jelentene. A generálkivitelező 41-es Állami Építőipari Vállalat és a szállodán dolgozó 12 alvállalkozó vállalat határozott ígérete szerint december 19-re átadják rendeltetésének a létesítményt. Itt is egyes szerelőipari munkálatoknál mutatkozik két-három hetes elmaradás, ez azonban még pótolható.

A csoportos külföldi turistaforgalom igényeit kielégítő Szabadság Szálló felépítése után 400 szobával és 700 ággyal rendelkezik majd, a korábbi 150 szoba 250 ágya helyett. 280 szobához tartozik majd fürdőszoba, de a többit is ellátják hideg-meleg folyóvizes mosdóval. Egyszerre 400 vendéget befogadó étterem is épül a hozzátartozó konyhával, ezenkívül 120 ülőhelyes bárhelyiség, 200 személyes galériás eszpresszó, valamint fodrászat és kozmetikai üzlet is helyet kap a szállodában. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: GellertHegy-JubileumiPark-Regi1-BVTV - indafoto.hu

Május 18: Dübörög a Gellérthegy - Ma megkezdték a sorozat-robbantásokat. Robbantottak ma a Gellért-hegyen. A Búsuló Juhász vendégeinek, a Műszaki Egyetem és a Kertészeti Főiskola hallgatóinak, vagy a Vigadó téri Duna-terasz napozóinak nem a harang jelezte ma a delet. A Hídépítő Vállalat szakemberei 12-től 2-ig gyújtották a gyutacsokat. A pestiek már megszokták, hogy a robbantás hozzátartozik a Gellérthegy karbantartásához: makacs szikláit csak így lehet eltávolítani. Ezt alkalmazták tavaszi tatarozáskor a meglazult részek leválasztására: s ehhez folyamodtak most is, a jubileumi park építésénél.

A park a felszabadulás 20. évfordulójára készül el. Játszótereket, függőkerteket és rózsabemutatót terveznek ide, a Citadella déli oldalába. Ma a rózsaliget helyén robbantottak. Itt dolgoznak még holnap is, és egész héten, a déli órákban. Naponta körülbelül tíz elektromos robbantást hajtanak végre. Ez háromszáz méteres körzetben hat, veszélyt nem jelent, mert a környék lakatlan. Hangja két kilométeres körzetben hallatszik, úgy mint a dísztűz vagy a repülőgép hangrobbanása.

A robbantások után süttői csiszolt kőből süllyesztett ágyakat készítenek a rózsáknak, hogy jövőre már virágozzanak. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: JozsefvarosiLtp-1972-BudapestUjsag - indafoto.huMájus 20: Harminc elavult épület helyén öt toronyház épül a Józsefvárosban. A VIII. kerületi tanács végrehajtó bizottsága keddi ülésén elmondották, hogy a felsőbb szervek által jóváhagyott beruházási program szerint a Tömő utca, a Szigony utca, az Illés utca és a Práter utca által határolt területen - mintegy 30, jórészt lebontásra érett épület helyén - öt, egyenként 15 emeletes magasházat építenek. A Józsefváros rekonstrukciójának ez lesz az első üteme, s ezzel mintegy 450, túlnyomórészt a múlt század második felében épült lakás helyett 750 korszerű szövetkezeti lakást kap a kerület. Minden családi otthon fürdőszobával, beépített szekrénnyel, modern konyhával épül, a fürdőszobákban autógejzer szolgáltatja a meleg vizet. A magasházak között földszintes összekötő szárnyak készülnek, amelyekben kereskedelmi, ipari létesítmények, valamint óvoda és bölcsőde kap helyet.

Az összesen mintegy 140 millió forint értékű beruházás részletes tervei szerint az első magasházat a Jázmin utca 15. és 21., valamint a Tömő utca 46. és 54. számú házak közötti területen építik. (Magyar Nemzet)
 
Május 20: Élelmiszer-automaták premierje Budapest négy pontján. Szerdán a budai Margit-hídfőnél, a Művész mozi előcsarnokában, a Lenin körút 122. számú KÖZÉRT-bolt kirakatában, s a Lenin körút 76. számú házban működni kezdenek a néhány napja felszerelt élelmiszer-automaták. A Fővárosi Tanács Élelmiszerkereskedelmi Irodája az NDK-ból vásárolt 105 korszerű árusító automatát, közöttük úgynevezett kiejtő rendszerű gépeket -, aho a pénz bedobása után a kívánt áru kiesik, és rekeszes automatákat, amelyek gombnyomásra működnek, a pénz bedobása után a vevő a kiválasztott áru rekeszénél megnyomja a gombot, ezzel megnyílik a rekeszajtó, és kivehetjük a csokoládét, a kávét, a kolbászt, gyümölcsöt, befőttet stb.

Somlai László, a fővárosi tanács élelmiszerkereskedelmi irodájának vezetője a régóta várt premier alkalmából mondotta el a Magyar Nemzet munkatársának, hogy nagy jelentőséget tulajdonítanak az automaták megjelenésének, mert remélik, meggyorsul az önkiszolgálás. Hamarosan Budapest más helyein is működni fognak ezek a külföldön már jól bevált gépek, többek között az Astoria-aluljáróban, és az Engels téren, majd fokozatosan másutt is. A gépek 650-féle árucikket szolgáltatnak és roppant gyorsan feltölthetők. (Magyar Nemzet)
fovarosi.blog.hu: AstoriaMetroallomas-20120229-05 - indafoto.hu
Az Astoria aluljáró 2012-ben

Május 22: Aládúcolták az Astoria aluljárót. Az Astoria aluljáró zsong az emberektől, a fülül tovarobogó járművektől. Az aluljáró közepén, a négy fekete oszlop által meghatározott négyszöget lezárták. A mennyezeten a kiszerelt fénycsövek helye feketén tátong. Az emberek megállnak egy pillanatra, majd továbbmennek a gondolattal - aládúcolják az Astoria aluljárót.

Miért?

fovarosi.blog.hu: Aluljaro-Astoria-19640521-EstiHirlap - indafoto.hu
(Esti Hírlap, 1964 május 21.)

A Fővárosi Tanács Közlekedési Igazgatóságának a Magyar Nemzet részére adott tájékoztatója szerint a rabitz-mennyezet, amely a hangszigetelést szolgálja, a dinamikus hatások - vagyis a rezgések - következtében a gyalogaluljáró néhány oszlopa környékén meghajolt és a vakolat lehullott. A szakemberek azonnal megtették a szükséges intézkedéseket. Csütörtök délutánra a mennyezet meglazult részét alátámasztották és megkezdték a javítási munkálatokat. Az aluljáró forgalma és a felszíni közlekedés a javítás idején is zavartalan.

Eddig a közlemény a nem égbekiáltó, de mégis kellemetlen hibáról - amely gondosabb előrelátással talán elmaradhatott volna. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: VaroskapuUzlethaz-196405-MagyarNemzetHirdetes - indafoto.hu

Május 28: Az Astoria-aluljáró műszaki hibájának okairól és a felelős szervekről nyilatkozott Kelemen Lajos vb-elnökhelyettes. (...) Kelemen Lajos, a Fővárosi Tanács vb-elnökhelyettese az MTI munkatársának elmondotta: az aluljáró 50-60 centiméter vastag vasbeton födéme, amely a közúti- és a villamosforgalom terhét viseli, a műszaki számításoknak megfelelően, kifogástalan, tehát magában az aluljáró építményében semmiféle korlátozás nem jelentkezett. A vasbeton födém alatt a szerkezettől 15-20 centiméterre alakították ki a tervezők az álmennyezetet, amely eltakarja a kábelvezetékeket, a jobb szellőztetésre szolgál, és a világítótesteket is magába foglalja. A villamosok okozta rázkódásra azonban másképpen reagál a födém és másképpen az álmennyezet, hiszen az egyik tömör, vastag vasbeton test, a másik pedig vékony lemez. Mivel a dinamikus hatások okozta rezgéseket az álmennyezet és a födém másképpen vette át, az álmennyezetet tartó vasak egy része elszakadt, mégpedig ott, ahol a legnagyobb volt a rezgés, az aluljáró középső térségében, a két villamosvonal kereszteződésénél. Az álmennyezetet az esetleges leszakadás megelőzésére ideiglenesen alátámasztották.

fovarosi.blog.hu: Aluljaro-Astoria-Regi1 - indafoto.hu A tervezőknek - folytatta Kelemen Lajos - más megoldást kellett volna alkalmazniuk. Kétségtelen, hogy az álmennyezet nem egy villamoskereszteződés alatti, tehát nagy rezgésnek kitett építménybe való. A mostani eset nem következett volna be, ha a tervező: az UVATERV, a beruházó: a Földalatti Vasút Vállalat, és a kivitelező: a Fővárosi Tanács 4-es számú Építőipari Vállalata körültekintőbben járt volna el. Meg kell állapítani, hogy a Fővárosi Tanács illetékeseinek is gondosabban kellett volna ellenőrizniük a terveket. (...) (Népszabadság)

Május 29: Tecát kicserélték egy villamosbérletre - Traktorra ült a söröskocsis - Negyvennégy ló nyugdíjba megy. Mi lesz a pesti sörös lovakkal, ha "kimennek a divatból?" Mi lesz a sorsa az utolsó 44 lónak, amely az egykori háromszázból még megmaradt? Megszületett a döntés: napjaik megszámláltattak. Pedig hányszor szerepeltek a szólás-mondásban: erős mint a sörös ló. Az idő azonban bebizonyította, hogy a motor náluk is erősebb. Az utolsó sörös lovak helyét is Zetor-vontatók foglalják el.

(...) Ha a kocsis végigaludta az utat, a lovak akkor is hazatalálnak a legnagyobb forgalomban is. És a többi járművel együtt megállnak, ha pirosat mutat a lámpa. A régi kocsisok közül a legtöbben Zetort vezetnek már. A bakról a volánhoz ültek. Van azonban, aki nem találja helyét a lovai nélkül. (...)

Tecát, a lovászmester bricskás lovát is most "nyugdíjazták". Átcserélték egy villamosbérletre. Azzal közlekedik ma a régi gazdája, amikor ellenőrzésre indul.

-Mennyi utat tett meg a legidősebb sörös ló?

-Tizenhét év alatt 50 ezer kilométernél is többet.

A kocsikat kijavítják és vontató után kötik. De az egyetlen épségben maradt kapcsos kocsi, amelyen négy évtized előtt szállították a pesti sört, a közlekedési múzeumba kerül. Műemléknek. A sörgyár telepén "zárás előtti" a hangulat. Kongó istállók, rozzant kocsik - csak a megmaradt 44 ló viszonylag fiatal itt, azokat meg elviszik. Hová?

-Olaszországba. Ott még felhasználják őket. Mi meg valutát kapunk értük.

Egy pesti "szakmát" lezárt az idő. (Esti Hírlap)


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2014.05.05. 23:49:54

Nos akkor ezek szerint a "Z" épület nem egy félbe-, hanem harmadába vágott felhőkarcoló.
süti beállítások módosítása