Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

50 éve szakadt le az Astoria aluljáró mennyezete

2014. május 21. - fovarosi.blog.hu

A 2-es metró építéséhez kapcsolódóan épültek meg a második világháború utáni első aluljárók Budapesten. Az EMKE-aluljáró és az Astoria aluljárója is a metróhoz kapcsolódóan készült el - akkoriban szenzációszámba menő újításként.

fovarosi.blog.hu: Astoria-1960asEvek-02 - indafoto.hu
Az Astoria a hatvanas években

Az aluljárót 1963 november 30-án adták át, Budapesten ez volt az első modern aluljáró. "A napokban az Astoria aluljárónál egy idősebb vidéki bácsi gyalog akart áthaladni a kereszteződésnél. A rendőr ráfütyült, majd odament az öreghez, hogy miért nem a lépcsőn, az aluljárón megy le. Mire a bácsi: - Ugyan, hát tegnap már láttam!" - írta a Népszabadság 1964 januárjában. Májusban már komolyabb cikkek születtek az aluljáróról.

fovarosi.blog.hu: Aluljaro-Astoria-Regi1 - indafoto.hu
Az aluljáró eredeti állapotában: a világítás szerelvényei még a mennyezeten

1964 május 21-én az aluljáró közepén, a négy fekete burkolatú oszlop által kijelölt négyzetes területet le kellett zárni, alá kellett dúcolni. A rabitz-mennyezet, amely a hangszigetelést szolgálta, a felszíni közlekedés keltette rezgések miatt meghajolt, és a vakolat lehullott.

Néhány nappal később már megnyugtathatták a lakosságot: az aluljáró 50-60 cm vastag vasbeton födéme, amely a közúti és a villamos forgalom terhét viseli, továbbra is megfelelő állapotú. E födém alatt 15-20 centiméterrel alakították ki az álmennyezetet. Ennek takarásában vezettek el kábeleket, szellőzőcsatornákat, és ebbe építették be a világítótesteket. Ez az álmennyezet részben az aluljáró falaihoz és oszlopaihoz csatlakozott, részben felfüggesztő vasakon (kampókon) lógott. A probléma abból adódott, hogy a felszíni rezgésekre másképp reagált az álmennyezet és a födém szerkezete - ez odáig fajult, hogy a tartóvasak egy része elszakadt - a középső részen, ott ahol a rezgés a legnagyobb volt.

fovarosi.blog.hu: Aluljaro-Astoria-19640521-EstiHirlap - indafoto.hu
"Úgynevezett álmennyezet": karikatúra az Esti Hírlapban, 1964 május

fovarosi.blog.hu: Aluljaro-Astoria-2012 - indafoto.hu A következő hetekben a hibát kijavították, a lámpatesteket pedig átszerelték, úgy, hogy részben a mennyezethez, részben az oszlopokhoz rögzítették őket. Azóta is így világítanak az Astoria aluljárójában. Amikor a 2-es metró átadása kapcsán megszüntették a villamosközlekedést a Rákóczi úton, az aluljáró két lépcsőjét veszítette el - 12 helyett ma már "csak" 10 lépcsősora van.

Források:
Aládúcolták az Astoria aluljárót. Magyar Nemzet, 1964. május 22.
Miért kellett aládúcolni az Astoria aluljárót? Magyar Nemzet, 1964.május 28.
Az Astoria-aluljáró műszaki hibájának okairól és a felelős szervekről nyilatkozott Kelemen Lajos vb-elnökhelyettes. Népszabadság, 1964 május 28.
http://index.hu/belfold/tegnapiujsag/2008/11/30/1963_atadjak_az_astoria_aluljarot/
http://lasdbudapestet.blogspot.hu/2012/03/astoria-aluljaro.html 
 

 



A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Milán Bp · http://htcdesire.blog.hu 2014.05.21. 11:43:11

Csak a régi fotó miatt tűnik úgy, hogy az Astoria szálló melletti csúnya zöld csíkos épület már a hatvanas években is rozoga volt?

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2014.05.21. 12:47:00

@Milán Bp:
Az kérem valaha a Neumann-féle áruház volt, a második világháború utáni helyreállítás idején kapta meg most látható homlokzatát - valaha jóval díszesebb volt a ház!
varosszive.blog.hu/2012/10/02/rejtelyes_muzeum_korut_1_b
süti beállítások módosítása