Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1964 október

2014. október 05. - fovarosi.blog.hu

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Október 1: Korzó lesz a Váci utca. A Belváros új forgalmi rendjéről és Budafok városközpontjáról tárgyalt a Fővárosi Tanács vb. (...) A Fővárosi Tanács és a közlekedésrendészet elsődleges célnak tekinti a híd és a hídfő teljesítőképességének maximális biztosítását, ezért a pesti hídfőben több szervezési és forgalomszabályozási intézkedést hoznak. Megszüntetik például a hídfőben a közúti forgalom kereszteződését, s a Váci utcát a Vörösmarty tér és a Pesti Barnabás utca között mindennemű járműforgalom elől lezárják. Ilyenformán a Váci utcának ez a szakasza korzó, sétáló utca lesz. Ezzel egy időben lezárják a Párisi utcának a Petőfi Sándor utca és Váci utca közötti szakaszát is: a Párisi utca szélessége ugyanis nem teszi lehetővé a járművek megfordulását. Ugyanakkor megengedik a Váci utca keresztezését a Türr István utca - Kristóf tér vonalában és a Régiposta utcánál. (...)

Megtárgyalta a végrehajtó bizottság a XXII. kerület új központjának, Budafok belvárosának rendezéséről szóló javaslatot is. Az új városközpont helyét eleve meghatározzák a már ott lévő intézmények, elsősorban a tanácsház, a rendőrség és a posta épülete; mellettük épül az SZTK rendelőintézete, s tervezik már a bírósági épület, az áruház és a közfürdő építését is. Ezeken az objektumokon kívül tízemeletes OTP-lakóház, valamint korszerű étterem egészíti ki a jövő budafoki városközpontját, amelyet négy körzetre osztottak. Az első körzetben már az a harmadik ötéves tervben 620 lakást, 75 férőhelyes óvodát és 150 gépkocsit befogadó garázst építenek. A távlati tervek értelmében két másik körzetben összesen csaknem 1500 lakást építenek, egy nyolctantermes általános iskolával. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: JozsefAttilaLtp-Regi2-ABC - indafoto.huOktóber 8: Megnyílt az ország legnagyobb ABC-áruháza a József Attila-telepen. Szerda délelőtt a József Attila lakótelepen megnyitották az ország legnagyobb ABC-áruházát. Az ötmillió forintos költséggel épített és hárommillió forint értékű berendezéssel ellátott ultramodern, úgynevezett szupermarketet Tausz János belkereskedelmi miniszter adta át; a megnyitáson részt vett Sarlós István, a Fővárosi Tanács vb-elnöke, s ott voltak a Fővárosi Tanács elnökhelyettesei, a SZOT, a IX. kerületi Pártbizottság és tanács képviselői is.

Az önkiszolgáló rendszerű, reggel hat órától este fél 9-ig nyitva tartó ABC-áruház, amelyet az eredetileg tervezett 9 kisebb üzlet helyett építettek fel, 1600 négyzetméternyi területet foglal el: a 30x30 méteres tágas, világos eladótéren fűszer-, csemege- és italárut, gyümölcsöt, zöldséget, rövidárut, papír-, játék- és vas-műszaki cikkeket, háztartási kellékeket, villamossági felszereléseket vásárolhatnak az új lakónegyed lakosai. (...) ...a vásárlók kényelmét külön presszóhelyiség, gombnyomásos árukereső vezérlőasztalka, két tucatnyi mérleg, hét pénztár szolgálja. Az önkiszolgálásra gördülő bevásárlókocsik állnak rendelkezésre, egy részükbe kisgyermekeiket is elhelyezhetik a bevásárló háziasszonyok. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: NehruPart-1970esEvek-fortepan.hu-5897 - indafoto.huOktóber 14: A Ferencvárosban létesül a pesti Duna-part legszebb sétánya. Évtizedek óta vajúdó városrendezési probléma jutott el a megvalósulás közvetlen küszöbére. A lakosság és a kerületi tanács kitartó küzdelmének eredményeként a ferencvárosi Duna-parton, még a tél folyamán lebontják az elavult épületek egy részét és tavasszal megkezdik a több évi ütemre beosztott parkosítási munkálatokat. A IX. ker. tanács végrehajtó bizottságának keddi ülésén jelentették be ezeket az intézkedéseket és részletesen megvitatták a program lebonyolítását. A végrehajtó bizottság ülésére meghívták az érdekelt vállalatok, intézmények, szakhivatalok képviselőit.

A ferencvárosi Duna-part rendezésének szükségessége már a Tanácsköztársaság idején napirendre került. Már akkor javasolták, hogy parkosítsák a területet. Azóta évtizedek múltak el, a terv változatlanul aktuális maradt, de végrehajtása mindmáig elhúzódott. Az év végéig a Hídépítő Vállalat végleg kiköltözik a ferencvárosi Duna-partról. Az építményeket saját költségén lebontatja.

A Duna-parti épületekben vannak a Fűszert raktárai, ahová vasúti kocsikban érkezik az áruk tömege. A KPM vasúti főosztályának képviselője hangoztatta, hogy a vasút szempontjából előnyös lenne a Duna-parti iparvágányhálózat megszüntetése. Elismerte, hogy nem lehet már tovább tehervonatokat vontatni a város közepén. A MÁV vállalja, hogy azokat az árukat, amelyeket eddig a Duna-parti iparvágányokon szállítottak, valamelyik közeli pályaudvarra irányítja.

A fővárosi tanács közlekedési igazgatóságának képviselője közölte, hogy a tervek szerint a csepeli gyorsvasutat a Dimitrov térig hosszabbítanák meg és ott létesülne kapcsolat az észak-déli földalatti vasúttal. A ferencvárosi Duna-part zöld területének kialakítását tehát ennek a tervnek figyelembevételével kell megoldani.

A felszabaduló területet 65-70 méter szélességben fogják parkosítani és a munkálatok lebonyolítását négy ütemre osztják be. Az első szakaszban a Petőfi tértől a Zsil utcáig mintegy 27 000 négyzetméter területen végzik el a parkosítást. Erre a Jövő évben kerül sor. A következő két évben a Duna-part melletti sávon. az áruraktárak melletti területet ültetik be, majd harmadik ütemként a Boráros térhez csatlakozó területen, a Ganz-MÁVAG Hídgyár helyén 7000 négyzetméter park létesül. Az utolsó ütemben az áruraktárak helyén 13 000 négyzetmétert parkosítanak. A Budapesti Városépítési Tervező Vállalat elkészítette az erre vonatkozó terveket, amelyeket a végrehajtó bizottság ülésén ismertettek. A parkosított területen több játszóteret alakítanak ki, nagyobb gyermekek számára aszfaltozott játszóhelyeket létesítenek. A fákkal, virágokkal teleültetett sétányok mentén sok pihenőpadot helyeznek el. Közvetlenül a Duna-part szélén alakul ki a pesti Duna-szakasz legszebb sétánya. A Petőfi-hídhoz közel eső területen reprezentatív cukrászdát terveznek, amely a Duna-part gyöngyszeme lenne. A kerületi tanács felveti a tervet, nem volna-e helyes kishajó állomást létesíteni a Duna-part e szakaszán?

A bontási és parkosítási munkákra nagyszabású társadalmi munkát szerveznek, amelyet elsősorban a kerületi KISZ és a kerületi vállalatok, gyárak patronálnának. A minden részletre kiterjedő beható vita után Bojtor György dr., a végrehajtó bizottság elnöke határozatban foglalta össze az elhangzottakat. A fővárosi tanács 2. sz. Építőipari Vállalata még a tél folyamán hozzákezd a bontásokhoz. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Cimer-Budapest-1960asEvektol - indafoto.huOktóber 16: Budapest címerének terve. A fővárosi tanács végrehajtó bizottsága - mint már közöltük - megvitatta Budapest címerének tervét, amely a XVI. századi Buda és Pest kőcímere alapján készült. A címertervezetet a fővárosi tanács legközelebbi teljes ülésén hagyják jóvá. (Magyar Nemzet)

Október 18: A földalatti gyorsvasút építői a legutóbbi napokban már a Nemzeti Színház alatti térségben, az építkezés legnehezebb munkahelyén dolgoznak. A Blaha Lujza térnél a felszín alatt körülbelül 30 méternyire három, egyenként nyolc és fél méter átmérőjű alagutat építenek. A geológiai viszonyok eddig kedvezőek. (Magyar Nemzet)


Október 20: A Margitszigettel szemben épül fel Budapest legkorszerűbb városnegyede.
Az Árpád-híd pesti hídfőjétől a Szent István parkig húzódó terület egy része csak gyéren beépített. A BUVÁTI-ban most készült el ennek a területnek részletes rendezési terve, amelyet a Fővárosi Tanács végrehajtó bizottsága elfogadott.
Új városnegyed épül majd itt: a Duna partján 18 emeletes "öntött" lakóházak, mögöttük sávházak, összesen mintegy tízezer lakás. Három nagy üzletgóc, továbbá iskolák, bölcsődék, óvodák, 500 férőhelyes garázs, a hídfő közelében pedig 25-30 emeletes szálloda egészíti ki a lakótelepet.
fovarosi.blog.hu: DravaUtcaiLtp-1950es-60asEvek-BVTV-RendezesiTerv - indafoto.hu
A részletes rendezési terv megállapítja az építkezés ütemeit is. Mivel elavult házakat is le kell bontani és üzemeket is át kell helyezni, az első ütemben, a második és harmadik ötéves terv időszakában 780 lakás készül.

Először a Váci út, a Bessenyei utca, a Visegrádi utca és az Alig utca által határolt területen építkeznek. A Dráva utcától délre beépítik a foghíjakat. A terv szerint a Duna-partot széles- helyenként 120 méteres sétány szegélyezi majd. Később az újlipótvárosi pályaudvar helyén is park lesz. A lakóépületek mögött sportközpontot helyeznek el. Elegendő parkolóhelyről is gondoskodnak: a jövendő lakótelep minden hat lakosának jut egy autóparkhely. (...)

A Duna partjára tervezett új lakónegyed szerencsésen fejezi be a pesti Duna-part beépítését és fokozza a városkép esztétikai hatását. Szemben a Margitszigettel ez lesz Budapest legkorszerűbb és legreprezentatívabb városnegyede. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: GanzICS-3730-Regi1-villamosok.hu - indafoto.hu
(kép: villamosok.hu)

Október 22: Novemberben bemutatkozik az óriásvillamos. Hossza 26 méter, 265 utas, 10 széles ajtó, csupa ablak és fűthető. Kényelmes az ülése, a láb nem akad el alatta, télen fűthető. A kalauznak trónja van, gombnyomásra nyithatja, csukhatja az ajtót, jelezhet, villanyt gyújthat ujjhegyének egyetlen pici mozdulatával.

(...) Ez a kocsi nyolctengelyes, 26 méter hosszú, 265 utas elszállítására alkalmas. A kisebbik típus a kétrészes 198 személyes csuklós villamos. Sok külföldi tapasztalat felhasználásával együtt alakult ki végül is ez a két típus. A pesti villamosok Dávidja és Góliátja egyelőre még festékszagú. Annyira új, hogy a gyár más műhelyeiből is ide hozza a kíváncsiság az érdeklődőket. Alakja a legdivatosabb formatervezés szerint készült: széles, magas ablakok - az utas állva, szemmagasságból is kényelmesen látja az utcát, könnyen tájékozódhat.

A villamos oldalai szögletesen találkoznak a tetővel - így praktikus, így divatos, ilyenek most az autóbuszok vonalai is. Huszonkét ablaka, két oldalán összesen tíz széles ajtaja van, amelyek tágasabbak a jelenleg forgalomban levő kocsikénál. Nagy felszálló utastér van az ülőkalauz trónja előtt. Így a forgalom áramlása is gyorsabb lesz. A kalauz nem csak a kocsiban, hanem a járdán tartózkodó utasokat is tájékoztatja majd a kívül és belül elhelyezett hangszóróval. (...) A villamos belsejét vaníliasárga műanyag lemezzel burkolták, mennyezete hófehér. Érdekes: számtartója szögletes, az eddigieknél nagyobb, és a kocsitető elején, a jobb oldalon fekszik, közel a járdán várakozó utasokhoz. (...) November végére kimegy a Rákóczi útra, beáll a forgalomba. A kalauz csönget, az ajtó, a motor, a villamos berendezés, a kocsi minden porcikája működik. Ez lesz az igazi vizsga, ekkor derül ki igazán: mit gyártottak a Ganz-MÁVAG-ban. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: LutherUtcaiHaz-1960asEvek-BVTV - indafoto.huOktóber 23: Az Erkel Színház környékét csúfító földszintes épületet lebontották, s a Köztársaság tér és Luther utca saroktelkének beépítését megkezdték. 107 lakásos, modern OTP-háztömböt építenek itt. Közvetlenül a sarkon mintegy 500 négyzetméteres gépkocsi-parkoló teret is létesítenek. (Magyar Nemzet)

Október 28: Házbontás robbantással. Kedden került sor az első robbantásos házbontásra Budapesten, az Engels tér 14. számú házban, amelyet a József Attila utca és a Bajcsy-Zsilinszky út forgalmi csomópontjának rendezése miatt le kellett bontani.

fovarosi.blog.hu: DeakTer-1950esEvek-Fortepan.hu-13894 - indafoto.hu
Az ötvenes években már bontani kezdték az Erzsébet (Engels) tér Bajcsy-Zsilinszky út felőli házsorát (kép: fortepan, 13894)

Az épület tetőzetét már előzőleg lebontották a Fővárosi Tanács 2-es számú Építőipari Vállalatának bontómunkásai. Az omlasztásra kijelölt első falrészt a Hídépítő Vállalat robbantó üzemegységének dolgozói több mint kétszáz helyen aknázták alá, összesen 40 kiló robbantóanyaggal; ezt is két részletben "lőtték el", délelőtt a ház udvar felőli falait omlasztották, majd délután az épület Bajcsy-Zsilinszky úti tűzfalának első harmadát távolították el. Legközelebb csütörtökön délelőtt 11 óra és fél 12 között robbantanak. A robbantások jelentősen meggyorsítják a munkát és csaknem a felére csökkentik a bontás költségeit. (Népszabadság)

Október 31: November 10-ig befejezik az Erzsébet-híd pályatestének aszfaltozását. Az aszfaltútépítő Vállalat dolgozói már aszfaltozzák az Erzsébet-híd pályáját s ezt a munkát - a tervek szerint - november 10-ig befejezik. Bontják a szerelőszőnyeget, jövő héten már teljes szépségében bontakozik ki a pasztellszürkére festett kábel. A Ganz-MÁVAG szerelői a híd pályáján már majdnem teljesen elvégezték a munkájukat, a hídon azonban dolguk még bőségesen akad. A híd két oldalán milliméter pontossággal kell helyére illeszteni az úgynevezett dilatációs - a hőmérséklet okozta tágulást kiegyenlítő - szerkezetet, helyére kell emelni és össze kell szerelni a pályatest alatt az Elektromos Művek, a Posta és a Fővárosi Villamos Vasút kábelcső-hálózatát. A csöveket hajóról emelik a magasba. Le kell bontani a különböző állványokat. Megkezdték azoknak az acéltartó oszlopoknak a szerelését is, amelyre a villamos felsővezetékét erősítik és a világító testeket szerelik fel.

Jelenleg a pesti hídfő körül dolgoznak a legtöbben, elsősorban útépítők. Az új utak szegélyét a pesti hídfő körül már elkészítették, többhelyütt fektetik a betonréteget, néhol már aszfaltoznak. Elkészült a rakparti támfal is, a mellvédet hamarosan építik. Nagy munkagépek egyengetik a talajt, s a Fővárosi Kertészeti Vállalat mindkét hídfő körül hozzálátott a nagyarányú parkosításhoz.

Budán kiszélesítették a Hegyalja utat. A járművek jelenleg az új nyomvonalon haladnak, a régi pálya felújításán már dolgoznak az útépítők. A feljáró elkészült, festik a korlátokat, s a budai hídfő körül hamarosan világítanak a hatalmas kandeláberekre szerelt fényszórók. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BekeTer-19641031-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1964 október 31.)

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLakotelep-Regi1 - indafoto.huOktóber 31: Befejeződik a jubileumi park építése - Érdekes tervek a Lágymányos és az Erzsébetváros fejlesztésére. (...) Befejeződik a gellérthegyi jubileumi park építése. Több helyen létesülnek kisebb parkok, gyermek sportpályák. (...) Már az év elején hozzákezdenek az új kelenföldi lakótelep építéséhez a Fehérvári út - Andor utca - Mohai út - Somogyi út - Bartók Béla út - Sárbogárdi út által határolt területen, ahol a harmadik ötéves terv időszakában 7500 lakás létesül. A beruházás értéke megközelíti a 2 milliárd forintot. Az első ütemben 1665 lakás épül és megkezdik egy 16 tantermes általános iskola, 100 férőhelyes óvoda, 2 bölcsőde, 1 ABC-áruház és több üzlet, étterem, szolgáltató intézmény létesítését. (...) A jövő évben 126 millió forintot szánnak az erzsébetvárosi lakóházak felújítására, ebből a hitelkeretből 19 épületben fejezik be a tömb- és sortatarozást, illetve az állagvédelmi munkát. Komplex brigádot szerveznek a födémcserék gyorsabb elvégzésére. Több épületben rendbehozzák a központi fűtőberendezést és a lifteket és 240 bérleménybe vezetik be a gázt. (...) (Magyar Nemzet)


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr325837327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.