Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A fővárosi tömegközlekedés 2014-ben

2015. január 15. - fovarosi.blog.hu

Milyen évet tudhat maga mögött Budapest, ami a tömegközlekedését illeti? Mozgalmas év volt, az egyszer biztos! Az első részben a "vaskerekes" üzemeket tekintjük át a metrótól a HÉV-en át a villamosig. A második részben az autóbusz, a trolibusz és társai következnek majd, és egy kis kitekintés 2015-re.

fovarosi.blog.hu: BKV2015.png - indafoto.hu

Metrók: a vadiúj, a problémás, a felújított és a cserére érett

Az év legnagyobb eseménye természetesen a 4-es metró elindulása volt. A vonalra az első érdemi tervek 1990-ben születtek, de az építkezés csak a 2005-ös vasúthatósági engedély megszerzése után indult el. 2014 elején már 98 százalékban kész volt a vonal, éppen átadták a Keleti pályaudvar állomást is. A metró átadásával a felszíni közlekedés is jelentősen átalakult, kb. 50 vonalon változott a menetrend az átadást követően. Január 16-án a kilencedik metróállomás, a Fővám tér is megkapta a használatbavételi engedélyt, majd tízből a tizedikként Kelenföld is, január 28-án. Január 23-án elkezdődött a sötétüzemi teszt. "Az ellenőrzött tesztek során megfelelően kell működniük többek között a biztosítóberendezéseknek, az ajtóknak, a fékeknek, a menetrendi vezérlő- és vonatfelügyeleti berendezéseknek, nem lehet rendszeres, a megengedettnél nagyobb túlfutás, az egész rendszer működésére ható kommunikációs hiba, ahogy a menetrend tarthatóságának, a járműkísérői beavatkozások és a menetkimaradások számának is a hatóság és a megbízó által közösen előírt határértékeken belül kell maradnia" - írta a metro4.hu. Bár február elején még úgy tűnt, hogy bukásra áll a tesztüzem, a Siemens néhány nap múlva cáfolta ezt, amihez hamarosan az Alstom is hozzáfűzte saját cáfolatát. És láss csodát, március közepére ki is derült, hogy jól áll a tesztelés, így 2014 március 28-án 9 órakor átadták a metróvonalat:



Az első, még ingyenes hétvégén kb. félmillió látogatója volt az új metrónak, köztük egy négy éves srác is. Bence első látogatását videón is megörökítették:



Az utasforgalom az első hetekben már jelentősen elmaradt az EU felé kommunikált korábbi ígérettől: 500.000 utas helyett alig 100.000 jött össze. Igaz, a vállalás messze túlzó volt, és van még tartalék a felszíni párhuzamos közlekedés visszavágásában és a behajtási díj ("dugódíj") bevezetésében is. A metróvonal megszületésének történetét itt bogarászhatjuk végig. Az átadást követően nem kellett sokáig várni az első hibára sem: április 8-án metrópótló buszok jártak egy meghibásodott metrószerelvény miatt, majd június első napján egy mozgólépcsőnél észleltek füstöt. Az első beázásra pedig szeptember 12-én került sor, a Kálvin téri összekötő alagútban.

A 4-es metróról még egy album is született. Petruska András a vonal egyes állomásairól írt zenét - ez itt például a Szent Gellért tér, dallamokba fonva:



A 3-as metró esetében már a régóta esedékes felújítás volt az év vezető témája. A 2-es metróvonalról kivont szerelvényekkel lehetett ugyan némiképp frissíteni a gördülőállományt, de ez természetesen nem elegendő. Az év elején még a felújítás mikéntje is kérdéses volt. A szerelvények felújításának költségét 65-75 milliárd forintra becsülik (később már 90 milliárdról cikkeztek), új kocsik beszerzése legalább a duplájába kerülne. Plusz a vonal felújítása, amelyből idén csupán kb. 30 kilométernyi sínszál cseréjéig jutottak - és akkor még nem számoltunk a vonal esetleges káposztásmegyeri meghosszabbításával. A 2011-es Forgách utcai metrótűz után ugyan kivontak 43 régi kocsit a 370-ből, de így is van több mint 150 metrókocsi, amelyik elmúlt már 30 éves. Január végére az is kiderült, hogy a kormány a meglévő kocsiállomány felújítását támogatja. A vonal felújításának előkészítése 2011-ben indult csak el érdemben. Egy alapos, több mint 1000 oldalas dokumentáció már elkészült, a teljes felújítás 7-10 év alatt valósulhat meg, de ma még nem tudni, hogy pontosan mikor is indulhat el a kivitelezés. A vonal felújítását 60 milliárd forintra becsülik. Ami már idén elindult, az a sínek cseréje. Április végén a BKV több százmillió forint értékben írt ki pályázatot a síncserére, valamint az utastájékoztatás és a rádiórendszer korszerűsítésére. Az előrehaladást nyilván nem tette könnyebbé, hogy júniusban a miniszterelnökségen lehúzták a listáról az uniós támogatott projektek listájáról a 3-as metró felújítását. Kisebb csörte alakult ki: Lázár János szerint mivel Közép-Magyarország már elérte az EU fejlettségi szint átlagát, sokkal kevesebb pénzt kaphatunk közlekedésfejlesztésre az EU-tól. Csakhogy a közlekedésfejlesztési projektek a Kohéziós Alapból finanszírozottak, amiben nincs olyan kitétel, hogy egy fejlett régió nem kaphat belőle, mivel ez a közlekedési korridorokra és kiemelt infrastruktúrákra koncentrál. Miután a már most elérhető 635 millió forint EU-s forrás mellé a főváros is megszavazott még 1,2 milliárd forintot, június 30-án elindulhatott a felújítás előkészítése. Július végére a finanszírozás is eldőlni látszott: a főváros vehet fel rá hitelt, amire az állam garanciát ad. Augusztusban Tarlós István főpolgármester már arról beszélt, hogy a kocsikat felújítják, a vonal felújítása pedig 2019-re fejeződhet be leghamarabb. A káposztásmegyeri meghosszabbítást és az új szerelvények vásárlását elnapolták. A felújítás egyértelműen az orosz gyártónak, a Metrowagonmash-nak lehet előnyös, hiszen csak náluk van meg a szerelvények teljes dokumentációja, ráadásul ők a projekt finanszírozására is ajánlatot tettek. Augusztus 25-én a Fővárosi Közgyűlés döntésével megnyílt az út a metrókocsi felújítási tender meghirdetéséhez. A felújítással a főváros lemondott a 3-as metró szerelvényeinek átjárhatóságáról és a légkondicionálás beépítéséről is.

Ehhez képest az elmúlt években teljeskörűen felújított, új Alstom szerelvényekkel közlekedő 2-es metró vonalán szinte eseménytelenül telt az év. Ugyanakkor a metrószerelvények egyáltalán nem problémamentesek, gond van a kerékkopással, a hajtással, az ajtónyitással. Komolyabb fennakadás eddig szerencsére csak egyszer történt: 2014. március 26-án egy áramszedő alá szorult tárgy miatt ki kellett menteni az utasokat az alagútból.

A földalatti felújítása is régóta várat magára: bár a vonalat a 90-es években felújították, a szerelvények 1973 óta futnak, megértek a cserére. Ennek kapcsán született meg Kukorelli Péter terve, ami persze nem több egy koncepciónál:

fovarosi.blog.hu: Foldalatti-2014-KukorelliPeterTerve-01 - indafoto.hu

Februárban már egy komolyabb koncepció is született a FŐMTERV jóvoltából: ebben sok lift, egyterű szerelvények, és egy Vigadóig történő hosszabbítás szerepelt - 40 milliárdos összköltséggel. Június 26-án egy furcsa hír kapcsán került előtérbe a vonal: az 1-es villamos felújítása során egy munkagéppel megbontották a földalatti födémjét, így négy napig csak az Oktogonig járt a földalatti.

Villamosok: új pályára új villamost

Erős indítással indult az év villamos fronton: január 1-én tudtuk meg, hogy december 31-én a spanyol CAF (kiejtve: kaf) nyerte a BKK villamos beszerzési tenderét. A döntést hosszas vita előzte meg, a Ganz-Skoda többször is megtámadta a döntéseket. Ezzel azonban csak időt nyertek, tendert nem. Sőt, tavasszal az is kiderült, hogy az eredetileg meghirdetett 37 villamos helyett 47 Urbos3 érkezik a spanyol gyártótól, az erről szóló megállapodást augusztus 13-án írták alá. A hosszabb (56 méteres) változatból 12 darab az 1-es vonalára, a rövidebb (34 méteres) változatból 25 helyett 35 darab a 3-as, a 19-es és a 61-es villamos vonalára. A szerződés opciót tartalmaz további 87 új villamos beszerzésére is, megfelelő anyagi források megléte esetén. (Bár ez most nem tűnik túl valószínűnek.) További jó hír, hogy gyártásuk részben Dunakeszi is részt vesz majd, így egy kicsit magyarok is lesznek az új járművek. Június 19-én a CAF villamosok megkapták az előzetes típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

fovarosi.blog.hu: CAF.png - indafoto.hu
A CAF villamosok rajza 2014-ből (forrás: BKK)

A 3-as villamos felújítása még 2013-ban kezdődött meg. A kőbányai Kőrösi Csoma Sándor úton füves pályaszakasz is épült. Először elszállították a régi anyagokat, majd a munkagödörbe először a beton alapot terítették le. Az alapra a sínszálakat tartó betonvályúk épültek, ezekbe rögzítették a síneket. Gondoskodni kellett a füves pályán a locsolásról, vízelvezetésről is. A vonal felújítása augusztus 14-én a Mexikói út és a "királyi kereszteződés", azaz a Nagy Lajos király útja - Erzsébet királyné útja kereszteződése között is megindult. Iskolakezdésre az Erzsébet királyné útja és Ecseri út közötti hosszú szakasz átadására kerülhetett sor. A megújult peronokat már a 2015-től érkező CAF villamosokhoz is méretezték, új FUTÁR-kijelzőket telepítettek, új villamospályát építettek, Kőbányán elkészült a füves pályaszakasz is. November közepén aztán újra elindult a forgalom az Erzsébet királyné útján is. A Laky Adolf utcánál érdekes, új megoldás született: egy keskeny kerékpársáv mellett a villamospályára terelték az autóforgalmat is. November 30-án befejeződött a 3-as villamos rekonstrukciója, így a 13,5 kilométeres pályán 6 perccel csökkenhetett a menetidő.

Az 1-es villamos vonalának teljes rekonstrukciója is 2013-ban kezdődött meg az északi szakaszok felújításával, ez részben áthúzódott 2014-re is, miközben január 24-én a Közvágóhídnál elkezdődött a déli szakasz felújítása is. A projekt 93,92%-os EU-támogatás mellett, 44,4 millárd forint értékben valósul meg. Nagy vitát váltottak ki a robosztus betonszerkezettel megépített megállók, de idővel ezeket is megszoktuk. Az Árpád hídon május 5-én haladt át először újra villamos, ezzel helyreállt a közlekedés a Bécsi úti végállomás és a Reitter Ferenc utca között. A Közvágóhídnál nem csak északi irányban indult el a munka: az 1995-ben átadott Lágymányosi (Rákóczi) híd irányában elkezdték továbbépíteni a villamosvonalat. A 3,2 kilométeres új villamospálya a hídon át a Szerémi úton és a Hengermalom úton át halad az ideiglenes, Fehérvári úti végállomásáig:

fovarosi.blog.hu: Villamos1-20140414.png - indafoto.hu

A Szerémi úton és a Hengermalom úton is füves pályaszakasz épül - ilyet már láthatunk élőben a Rendelőintézet és a Flórián tér közötti szakaszon. A budai oldal kivitelezése április 7-én indult el a közművek kiváltásával. Június 16-án a Fehérvári út - Hengermalom út kereszteződésében is megindultak a munkálatok. Szeptember 7-én indult meg újra a forgalom a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd között. November 19-én a zuglói vonalszakasz 2013 szeptemberében kezdődött rekonstrukciója is elkészült, így az 1-es villamos újra a teljes (korábbi) szakaszán közlekedhetett, a Bécsi úttól egészen a Közvágóhídig. Közel 16 kilométer villamospályát újítottak fel, illetve cseréltek ki, 26 új vágánykapcsolatot építettek ki (a villamosok esetleges visszafordítását elősegítendő) és 24 megállót korszerűsítettek, 370 méteren füves pályát építettek. Az új, dél-budai vonalszakaszt 2015 tavaszán adhatják át.

fovarosi.blog.hu: Fonodo - indafoto.hu

A fonódó villamos projekt (Hogy mi az? Olvassa el itt) kivitelezése is elindult 2014-ben. Április 14-én kezdték buszokkal pótolni a nagy múltú 17-es villamost. Ez így is marad 2015 őszéig. A vonal teljes rekonstrukciója során új áramellátó rendszert építenek ki, felújítják a pályát. Néhány új CAF villamos is érkezik majd a Ganzok mellé - de akkor az már nem is 17-es lesz. Így elmondható: 2014 április 13-án elment az utolsó 17-es villamos. Több hónapos késéssel ugyan, de július 4-én a kivitelezés tenderén is eredményt hirdettek: a Bem rakparti ágat a BEM Tram konzorcium 4,4 milliárd Ft-ért, a Margit körúti ágat az Óbuda Tram konzorcium 8,2 milliárd Ft-ért építheti meg. A kivitelezés szerződéseinek megkötését szeptember 5-én a Közbeszerzési Döntőbizottság is jóváhagyta, így szeptember 29-én elkezdődhetett a kivitelezés. A Margit híd és a Batthyány tér között október 22-én indult meg a munkavégzés.

A Kossuth tér felújításához kapcsolódóan a 2-es villamos érintett szakasza is megújult, a próbameneteket több villamos típussal március 10-én tartották meg, a Jászai Mari térre március 16-án érkezett újra 2-es villamos.

fovarosi.blog.hu: Tatra - indafoto.hu

Villamos selejtezésre is sor került: az UV-k néhány évvel ezelőtti búcsúját követően a Combinók előtt a Nagykörutat uraló Ganz ICS villamosokból vontak ki 13 példányt februárjában. Hivatalosan a 1301-es példányt jelölték ki múzeumi megőrzésre az 1967-től gyártani kezdett villamosok közül. A 7663-as számú UV villamos viszont megmenekülhet. Ez az, amelyiket először tanulóvillamosnak alakítottak át, majd 2006-ban a Kada utcai iskola udvarán helyezték el. (A két vezetőállású szóló motorkocsinak meghagyott tanulókocsik olyan berendezéssel lettek felszerelve, amely lehetővé teszi hibák, üzemzavarok szimulációját, ezt az oktató vezérli.) Hihetetlennek tűnik, de a Combino villamosok első nagy felújítása is megkezdődött 2014-ben: a 2006-2007-ben érkezett villamosokon a forgóvázakat, a fék- és hajtásrendszert, a vontatómotorokat, és az áramszedőket is felújítják. Sőt, 2015-ben kamerákat és ingyenes wifit is kapnak a Combinók! Folytatódhatott a Tatra villamosok 2002-ben kezdődött felújítása is. A még régi állapotú 260 kocsi felújítása során energiatakarékosabb hajtási rendszert, új ajtónyitást és új belső festést is kapnak a prágai gyártású villamosok, amelyek az 1-es villamos vonalára kerülnek, de 2015-ben jut majd belőlük a 18-as vonalára is.

HÉV: egy látványtervig jutottak

A villamosokhoz képest vajmi kevés történt a HÉV vonalak ügyében. Pedig itt is volna bőven mit tenni: a pályák is sok helyen rossz állapotúak, a szerelvények átlagos életkora 36 év. Egyetlen pozitív hírről lehet beszámolni: március 17-én jelentette be a BKK, hogy a szentrendrei (H5) vonalra egy három kocsis szerelvényt felújítanak. Az 1970-es években az NDK-ból érkezett, "Honecker"-nek becézett MXA típusú szerelvény új üléseket kap, korszerűsítik a fűtését, új kijelzőket szerelnek be, konnektorokkal és wifivel ápgrédelnek:

fovarosi.blog.hu: HEV - indafoto.hu

(Folytatjuk)


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2015.01.17. 00:30:51

Jó lenne, ha végre befejeznék az elkezdett felújításokat, mert minden csak csúszik és csúszik. A látványterveknek én már nem hiszek, teljesen más lesz, már ha egyáltalán elkezdik megvalósítani.

gmihaly 2015.01.17. 09:42:34

Ez a lendület megtörni látszik a "vezérváltás" óta.

jet set 2015.01.24. 09:35:49

A románoknak bezzeg sikerült Bukarestbe annyiért metrószerelvényeket venni, amiből mi csak felújítanánk.
süti beállítások módosítása