Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A fővárosi tömegközlekedés 2014-ben

2015. január 22. - fovarosi.blog.hu

Milyen évet tudhat maga mögött Budapest, ami a tömegközlekedését illeti? Mozgalmas év volt, az egyszer biztos! Az első részben a "vaskerekes" üzemeket tekintettük át a metrótól a HÉV-en át a villamosig. A második részben az autóbusz, a trolibusz és társai következnek, és egy kis kitekintés 2015-re.

fovarosi.blog.hu: BKV2015.png - indafoto.hu


"Take The Bus" - A De Lijn közlekedési társaság reklámjai

Buszok: használttól újig jöhet minden, ami fiatalít

fovarosi.blog.hu: Busz-atlageletkor - indafoto.hu2014-ben is folytatódott a buszállomány cseréje, a legkisebbtől a legnagyobbig, újtól a használtig. Nem is csoda: 2014 elején a buszok átlagos életkora a korábbi beszerzésekkel együtt is még mindig 17 év volt (szemben a 2013 eleji 19 évvel), a flottából 800 busz kifejezetten kritikus műszaki állapotú. A hosszú távú bérlet is felmerült, de ez a főváros elutasítása miatt hamarosan elbukott, hogy aztán július elején egy jóval kevesebb busz bérléséről szóló javaslatot szavazzanak meg helyette.

A várba járó midibuszok üzemeltetését megnyerte ugyan az Orangeways, de végül mégsem tudta teljesíteni a feltételeket sem az Orangeways, sem a többi pályázó.

Szeptemberben hirdették ki az új pályázat eredményét, eszerint a a török Karsan Otomotiv szállíthat Atak midibuszokat, többek között a Várba közlekedő 16-os busz vonalára.

fovarosi.blog.hu: Volvo-Agglomeracio - indafoto.hu

Nagy vitát váltott ki márciusban, hogy egyes agglomerációs buszjáratokat - új járművek beszerzése mellett - a Volán társaságoknak terveztek átadni. Ez április 4-én az első 150 busz átadásával meg is történt, április 26-tól az 196E és 956-os vonalakon jelentek meg először az új buszok. További tíz agglomerációs vonalat (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Halásztelek, Nagykovácsi, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint) több ütemben, június végéig vette át a Volánbusz. Ezzel 400 dolgozó is átkerült a Volánhoz.

- 2014 januárjában 3 darab alacsonypadlós Solaris Urbino 10 midibusz érkezett a délkelet-franciaországi Antibes-ből, ahol az Envibus üzemeltetésében közlekedtek. A lengyel gyártmányú buszokat Solymár felé, a 157-es vonalon állították forgalomba .

- 2014 januárjában 15 darab Volvo B9L-Alfa Civis szóló busz érkezett Debrecenből Budapestre. A buszok a debreceni 2-es villamosvonal átadása után váltak feleslegessé vidéken, így a BKV kibérelte őket 2020-ig. A járműveket még a székesfehérvári Alfa Busz gyártotta, majd 2014-ben Rákoskeresztúr felé vették az irányt. 
 
- Január végén röppent fel a hír, hogy a BKV újra Ikarusokat vásárol, különleges konstrukcióban. Az Ikarus V127-es buszok vázként érkeztek a BKV-hoz, majd házon belül történt meg a fényezés, az utastér kialakítása és a főegységek beszerelése a BKV kelenföldi telephelyén, a BKV dolgozóival. Ezt a beszerzési módot PKD-konstrukciónak (partially knocked down kit) hívják. Először 3 példányt szereztek be, további 15 példányra kötött opcióval. Az első példány május 16-án állt forgalomba a 8-as vonalon. Július 3-án az is kiderült, hogy a sikeren felbuzdulva a további 15 példányt is megrendelik. 2014 december közepén a BKV közleménye szerint "A 15 darab Ikarus 127 V2 típusú alacsonypadlós szóló városi autóbuszból 4 darab már novemberben forgalomba állt, 5 darab levizsgázott, és további 6 darab kocsitest még gyártás alatt van." 
 
- 2014 februárjában fejeződött be a Mercedes-Benz O530 Citaro buszok forgalomba állítása. 31 darab még 2012-ben érkezett, ezt egészítette ki a 2014-es kilenc darab. A buszokat 2005-ben gyártották, áruk mindössze 24 millió forint volt darabonként, az árba beleértve a Budapestre szállítást, a műszaki vizsgára felkészítést és a magyarországi forgalomba helyezést is. 

- 2014 márciusában nekiállhattak az előző év októberében beszerzett 37 darab Van Hool New A330 CNG gázüzemű buszok honosításának is. Az első négy közülük a 182-es és a 184-es vonalakon, Dél-Pesten állt forgalomba. A buszok Dijon-ból érkeztek Budapestre. Elképesztően jó áron, darabonként 8 millió forintért szerezték meg őket, mivel a kinti szolgáltató felszámolta a CNG gázüzemét. 

- 2014 márciusának végén Magyarországra érkeztek honosításra az első MAN Lion's City buszok is. Üzemeltetőnek immár a Volánbuszt szemelték ki a 106 agglomerációs példányhoz

- 2014 áprilisában új busztípus forgalomba állítását jelentette be a BKK. A 28 darab vadonatúj csuklós, dízel-elektromos hibridmeghajtású, alacsonypadlós, légkondicionált, a legmodernebb, EURO VI-os motorral felszerelt Volvo 7900-as típusú dízel-elektromos hibridbuszokat sem a BKV, hanem a T&J Busz Projekt Kft. kapta meg üzemeltetésre. A hibridbusz 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos meghajtással közlekedik, ennek köszönhetően a végállomásról, megállókból történő indulás szinte zajtalan, valamint füstmentes. Az első busz novemberben állt forgalomba, a teljes állomány 2015 februárjára érkezik meg. 

-2014 júniusában 25 darab Van Hool New AG 300 típusú autóbusz vásárlásáról írt alá szerződést a BKV, a BKK által biztosított beruházási forrásokból. A csuklós, alacsonypadlós, Euro 3-as motorral rendelkező autóbuszok a hollandiai Utrechtből érkeztek. 

- Júliusban újabb 12, CNG gázos használt Van Hool NEW A330 CNG beszerzését jelentették be. A franciaországi Lausanne-ból érkező, 2004 és 2006 között gyártott, darabonként mintegy 6,5 millió forintért megvásárolt buszokkal együtt 49-re nőtt a sűrített földgáz üzemű buszok száma. Az újabb adag busz Dél-Pesten állt forgalomba. 

- Szeptemberben 75 új, alacsonypadlós autóbusz beszerzésére kiírt pályázaton hirdettek eredményt . Ez alapján a Mercedes szállíthat 15, majd opcionálisan 60 további Conecto típusú, alacsonypadlós, klímás, FUTÁR kijelzős autóbuszt Budapestre - az új járművek 2015 tavaszán állhatnak forgalomba. Ezzel párhuzamosan 37 darab elöregedett Ikarus buszt vontak ki a forgalomból

Mint a fenti listából is kiviláglik, egyre kevesebb buszt üzemeltet a BKV Budapesten. Ennek logikus, és egyben szomorú következménye, hogy a BKV bérbeadásra vagy eladásra kínálta fel egyik buszgarázsát - annyira rugalmasan, hogy sem bérleti díj igényt, sem konkrét buszgarázst nem írtak bele a pályázati anyagba.

Történelmi pillanatok is voltak 2014-ben. Május 11-én közlekedett utoljára a forgalomban a BPI-005 rendszámú Ikarus 412-es típusú autóbusz, amely a BKV első teljesen alacsonypadlós autóbusza volt, és 1999-ben állt forgalomba: 


fovarosi.blog.hu: BPI005 - indafoto.hu

A felújítások közül kiemelkedik az első Ikarus 415-ös autóbusz megmentése. A jármű 1985. április 19-én állt forgalomba a BKV-nál, a típus első, tesztelésre épített példányaként. 2012 óta nem közlekedett, 2014 végére azonban eredeti állapotába került vissza.

Trolibusz: not dead yet

Elég nehezen indult az új trolibuszok beszerzése: az első "forduló" még 2013 júniusában elbukott. 2014 áprilisában a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott a Skoda panaszának, és elkaszálta a trolibusz-tendert. A kiírásban csak akkumulátoros segédhajtás szerepelt, dízel üzeműt nem fogadtak el, ezt támadta meg sikeresen a Skoda. A BKK vezére szerint szakmailag indokolatlan döntés született, mivel az akkumulátoros hajtás több évtizedes sztenderd a piacon. (A tíz éves Ganz-Solaris trolibuszok is ilyenek.) Június végén aztán újra (immár harmadszorra) is nekifutottak a tendernek: 24, plusz opcionálisan további 84 alacsony padlós, azonos típuscsaládba tartozó, új járműre kértek ajánlatot. A troliknak felsővezeték nélkül is tudni kell haladniuk 4 kilométert. A 24 járműre 3,4 milliárd forintot szántak, 99% feletti EU-támogatás mellett. A végső döntés halogatása szeptember elején már az EU támogatás elvesztésével fenyegetett. Csakhogy szeptember 17-én a bíróság a BKK-nak adott igazat, elmeszelve a Közbeszerzési Döntőbíróság korábbi elmeszelését. Így aztán október 9-én eredményt is hirdethettek: 14 darab 64 fős kapaciátú szóló és 10 darab 104 fős csuklós, légkondis trolibuszt szállíthat a Solaris-Skoda Budapestre. Ezek 2015 júniusa és októbere között állhatnak forgalomba a belvárosi és a zuglói vonalakon. Az erről szóló szerződést november közepén írták alá. (A járművekről bővebben itt olvashatunk.)

Közben augusztus 13-án bejelentették, hogy a svájci Neuchatel-ből 42 millió forintért használt trolibuszokat vásárolt meg a BKK. A három használt trolibusz a már ismert Solaris-okkal lényegében azonos jármű. 2015 elején állnak forgalomba, Ikarus 280T trolikat váltanak le velük. A trolibusz üzletág tehát nem hogy nem szűnik meg, hanem új életre kelhet a következő években.

Kishajók: új megállók, látványterv-álmok

A kishajók 2012 júliusa óta állnak ismét a fővárosi tömegközlekedés szolgálatában. 2014-ben néhány szerény fejlesztés is megvalósulhatott. Így a Várbazár átadása után augusztus 29-étől a kishajók új kikötőhelyet kaptak, a Batthyány téri és a Petőfi tér (Erzsébet híd) megállók közé illesztve. Október 15-én pedig a Kossuth tér felújítási programja részeként adtak át új hajóállomást. A BKK az év végén egy nagyobb tanulmányt is kitett a honlapjára a kishajók lehetséges fejlesztéséről, de ezek már inkább fiókban maradó terveknek (1. rész, 2. rész) tekinthetők, mint a közeljövő bemutatásának.

fovarosi.blog.hu: BKKkishajok-20141010-KossuthTerKikotovel - indafoto.hu

Persze az egyes közlekedési ágazatokon kívül is egy csomó változást hozott a 2014-es esztendő. Több szakaszban elindult a FUTÁR utastájékoztatási rendszer - kijelzőkkel a nagyobb megállókban, GPS jeladóval a járműveken, térképes applikációval az okostelefonokon. A FUTÁR hivatalos átadására 2014. október 1-én került sor.
 


Jelentősen átalakult a jegyvásárlás is: új automaták érkeztek, amelyek már bankkártyát és bankjegyeket is elfogadnak, és bérletet is árusítanak. A 300 automata telepítésével egy sor bérletpénztárat be is zártak, miközben több nagy csomópontban - Kelenföld vasútállomáson, a Keleti pályaudvaron, a Király utca–Rumbach Sebestyén utca sarkán, a Deák téren, a Móricz Zsigmond körtéren új ügyfélközpontokat nyitottak.

fovarosi.blog.hu: Jegyautomata-201402-BKKFoto - indafoto.hu
(fotó: BKK, 2014 február, via iho.hu)

Júniusban felmerült a BKV államosításának terve is: eszerint a HÉV-eket a MÁV venné át, a buszágazatot a Volánokkal közösen menedzselnék, a BKK pedig megszűnne. Ebből persze nem lett semmi, bár a BKK hatáskörét az év végén jelentősen lecsökkentették, egy új városigazgatási holdingot szerveztek, és érdemei elismerése mellett menesztették Vitézy Dávidot a BKK éléről.


Videó 2014 novemberéből: mit adott nekünk a BKK?
 
 
Mit hozhat 2015?

- Meg kell oldani az Alstom metrókocsik műszaki problémáit 
 
- Sürgősen el kell indítani a 3-as metróvonal átfogó rekonstrukcióját, ideértve az állomásokat, a vonalat és a járműveket is
 
- A 4-es metró kelenföldi végállomásának térsége további kiépülése várható, plusz jön  egy új pláza és egy új irodaház is a térségbe
 
- További komoly viták jöhetnek arról, hogy mire költsük az EU-s forrásokat, mivel a HÉV-ektől a földalattiig egy sor felújítás még nem indult el, miközben a források szűkösebbé váltak 
 
- Eltávolíthatják a vezetőfülkéket a 4-es metró szerelvényeiből. Ezután a metró elejében ezt láthatjuk majd:



- Bár még nincs a zsebünkben az új plasztiklap, javában folyik már a fejlesztés, és 2017 végén elindulhat az új elektronikus jegyrendszer - 800 beléptetőkapuval a metróállomásokon, másfél millió bérletes, majd egy későbbi fázisban még kilencmillió "jegyes", azaz rövid határidős chipkártyával, mobiltelefonos és internetes jegyvásárlási lehetőséggel, és remélhetőleg sokkal kevesebb biorobot ellenőr megtartása mellett. Elektronikus jegyrendszer működik már Washingtonban, Londonban, Párizsban, Brüsszelben, Bukarestben és Prágában is.
 
- A CAF villamosok érkezéséhez kapcsolódóan fejlesztik a Száva és a Hungária kocsiszínt. A Száva kocsiszínben előszerelő pódiumokat építenek, új mosóberendezést telepítenek, új emelőket szereznek be, és bővítik a homokszóró rendszert. A Hungária kocsiszínben 3 vágány teljes cseréjét, új tetőszerelő pódium beépítését és egy forgódaru telepítését végzik el.
 
- Novemberben jelentették be, hogy kétszáz új busz érkezik Budapestre 2015-ben. 82 szóló MAN Lion's City A21 és 132 csuklós Mercedes-Benz Conecto G autóbusz érkezik, az üzemeltető a VT-Transman lesz. Emellett opcionálisan 45 további busz beszerzésére is lehetőség nyílik. A buszok a főváros déli részén közlekedhetnek majd.
 
- 2015 és 2016 során megérkeznek az első CAF villamosok: a hosszabb változat az 1-es, a rövidebb változat a 3-as, 19-es és a 61-es vonalára.
 
- 2015 őszén elindulhat a Margit híd alatt, majd a budai rakparton a Batthyány térig továbbvezett fonódó villamos. Hogy az mi a szösz, arról korábban itt írt a Fővárosi Blog.
 
- 2015 tavaszán már a Fehérvári útig közlekedhetünk az 1-es villamoson, át a Rákóczi hídon. Sőt, ahogy az már évekkel ezelőtt is felmerült egyszer, hétvégenként Combino villamosokat is adnak majd ki a vonalra, ahová a mostani Tatrák mellé új CAF villamosok is érkeznek majd. Igazi járműparádé lesz a Hungária körgyűrű. Ezzel párhuzamosan megszüntetik a 103-as buszjáratot.
 
- A Combino villamosokat bekamerázzák, és az utasok ingyenes wifit is kapnak.
 
 
Te mit vársz még 2015-től? Írd meg kommentben! 


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szb9 2015.01.22. 18:41:21

Budafok kocsiszínt is átépítik a CAF-ok miatt tudomásom szerint.

Nicolas Reök 2015.01.23. 18:33:25

@szb9: A legkisebb, egyben leghátsó csarnok megmarad és a lakó épület is. A többit (egykori erőmű, a régi és az új csarnok, forgalmi/tartózkodó) elbontják és teljesen új komplexum épül. Június/júliust hallottam legutóbb a kezdésre, a korábbi február helyett.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.23. 22:32:44

Az elektronikus jegyrendszerből mikor lesz valami? Már 10-15 éve is tervezték, 2 éve elvileg már szerződést írtak alá a finanszírozásról és akkor 2015-2016-ról volt szó... Gyakorlatilag minden nagyobb európai városban ilyen működik, Budapest megint lemaradt: London, Lisszabon, Párizs, Szófia, Tallin, Lyon, Berlin, Riga, Róma, Bukarest, Amszterdam, Osló, Moszkva, Madrid, stb.

A földalattit érdemes lett volna kivinni a Bosnyákig, többet nyertünk volna vele, mint a 3-as villamos felújítása miatt épített betontömbbel a lepukkant Mexikói úton (az 1-es villamosnál is csodás a Müpa melletti megálló betontömbje, hol voltak a városképvédők?) és akkor komolyabb érv lenne a 4-es metró meghosszabbítása mellett.

jet set 2015.01.24. 09:29:28

@Online Távmunkás: Nem lesz itt elektronikus jegyrendszer még évek múlva sem.

jet set 2015.01.24. 09:29:28

@Online Távmunkás: Nem lesz itt elektronikus jegyrendszer még évek múlva sem.

jet set 2015.01.24. 09:31:32

Mondjuk a futárt kiokosíthatnák és bemondhatná, illetve kijelezhetné az átszállási lehetőségeket, nem hiszem, hogy ez olyan nagy cucc lenne.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.24. 12:04:32

@jet set: Erre én is gondoltam, nem lenne olyan nagy dolog. Mondjuk az se lenne gond, ha valós adatokat jelezne ki, mert néha már a következő megállónál jár a jármű, amikor kiírja, hogy jön...

Az elektronikus jegyrendszerrel az a probléma, hogy kiszűri a bliccelőket. Egy óriási tömegről van szó, akiknek számít a szavazata... Nagy változás lenne: hirtelen 15-20%-kal csökkenne az utasok száma, 10-15%-kal megnőnének a jegybevételek, eltűnnének a hajléktalanok és a kéregető cigányasszonyok, kevesebb lenne a szemét és csökkenne a takarítási költség.

Nicolas Reök 2015.01.24. 14:30:16

@Online Távmunkás: Ott a Müpa mögött, a városi autópálya közepén, az oly gyönyörű Közvágóhídi miliőben hova kéne városvédő? Mit ront ott a látképen az a teljes hosszban fedett villamosmegálló? Hagyjuk már..

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.24. 18:03:46

@Nicolas Reök: Az egyetlen normális épületet, a Müpát takarja el. A fedett megállóhoz nem kell 6 méter magas betontömb, ez a ronda látszóbeton lett a divat az utóbbi évek komcsi-nosztalgiájában...

Nicolas Reök 2015.01.26. 19:47:56

@Online Távmunkás: Honnan takarja el? Most komolyan, heti többször járok arra. BKV busszal vagy vonattal is.. én eddig mindig láttam a Müpát és semmit nem rontott a hatalmas tömb képén. Arányaiban eltörpül, a Müpa meg pont nem onnan mutat legjobban. Plusz maga a környék, vagy a híd alja, ahogy érkezel a kettes villamos felől eleve nem egy felemelő élmény.. mit ront a megálló? (Nem vagyok látszóbeton fetisiszta és aggasztónk találom ezeknek az új megállóknak a gyors lepukkantsát/nem takarítását. Csak mellékesen.)

humorpalanta 2015.01.27. 17:14:56

@Online Távmunkás: Na hagyjuk már. A Müpát? Mit kell azon védeni? Egy kalap lótrutyi, amit a Duna-partra építettek, hogy még véletlenül se lehessen egy normális helyet kialakítani ott. Egy értelmes városvédő épp a Müpa, meg a Nemzeti ellen tiltakozna. Beépítették azokat a területeket, hogy a szél még véletlenül se fújjon be a városba. Be kéne azokat dózerolni. Orbánimázs az egész, az urizálás első kormányos verziója... Szégyen.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.27. 17:29:33

@humorpalanta: A Nemzeti szerintem is giccses és ronda, de a Müpa tetszik.
süti beállítások módosítása