Fővárosi Blog

A legújabb fortepan feltöltések Budapestről

2017. március 31. - fovarosi.blog.hu

Ismét frissült a fortepan.hu, az egyik legnagyobb online fotóarchívum. Visszatérve az ősi technikához, ezúttal nem egy múzeum vagy intézmény anyagából válogattak, hanem több, mint 50 családtól válogattak képeket. Én pedig a budapesti képekből nyújtok át virtuálisan egy-egy csokorral. Első rész. (Az azonosító számokra kattintva a fotó nagyban is letölthető!)

fovarosi.blog.hu: AttilaUt-1945Korul-fortepan.hu-116654 - indafoto.hu

116654: Az Attila út a második világháború végén. A Vérmezőt a második világháború idején kisebb repülőgépek leszállópályájaként használták, elsősorban a Várban székelő intézmények és alakulatok ellátására - gondoljunk csak a Honvéd Főparancsnokságra, a minisztériumokra, vagy éppen a Sziklakórházra. Az egyik repülőgépnek nem sikerült a leszállás, 1945. február 5-én az Attila út 37. számú ház tetejébe csapódott.

fovarosi.blog.hu: BudaiVar-1905Korul-fortepan.hu-115844 - indafoto.hu

115844: A pesti rakpart villamossal a Március 15. térnél, a háttérben a Budai Vár. A villamos a Népliget felé tart a táblája szerint. A Vár és a Mátyás-templom tornya között kábé félúton a volt Honvéd Főparancsnokság épületének a kupolája is előbukkan. Na, az a kupola már rég nincs meg...

fovarosi.blog.hu: BudaiVar-1945Korul-fortepan.hu-115934 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: BudaiVar-1945Korul-fortepan.hu-115936 - indafoto.hu

115934  és 115936: A második világháború végén készült képeken a súlyosan sérült, kiégett Budai Vár. A második képen viszont az is látszik a Savoyai-szobor mögött, hogy a Habsburg lépcső nem sérült meg helyreállíthatatlanul. Mégis elbontották, ma néhány nagy kapu látható a helyén. A több évtizeden át tartó felújítás során ugyanis teljesen átépítették a belső tereket, így ma ez a lépcső kábé a semmihez vezetne fel. Vajon a mostani állapot marad a következő évtizedekre is, vagy elindul egyszer az a hatalmas projekt, amely helyreállítja az eredeti tereket? A korábbi nagy nekilendülés után mostanában nagy a csönd e téma körül.

fovarosi.blog.hu: ErzsebetHid-1957Korul-fortepan.hu-115442 - indafoto.hu

115442: A második világháború után hosszan elhúzódott a hidak helyreállítása. Először ideiglenes hidakat építettek (pl. Kossuth-híd, Manci-híd), majd elsőként a legkönnyebben helyreállítható Szabadság-hidat adták át a forgalomnak. Az Erzsébet-híd esetében szélesebb, nagyobb kapacitású hidat szerettek volna építeni, így a régi híd pilléreinek felhasználásával új híd született. Ezt azonban csak a hatvanas évek legelején kezdték el építeni, így a pesti nép 1945-től úgy 1961-ig nézegethette a régi Erzsébet híd pesti oldalán a fenti képen is látható maradványokat. Az új Erzsébet híd építéséről bővebben >>> 

fovarosi.blog.hu: FelvonulasiTer-1959Korul-fortepan.hu-114991 - indafoto.hu

114991: A talapzat ott van, a teret Felvonulási térként emlegetik, de Sztálin elvtárs már le méltóztatott dőlni. A kép tehát egyértelműen 1956 utáni állapotot ábrázol. A háttérben még látható a rondó szökőkútja is.

fovarosi.blog.hu: FlorianTer-1981Korul-fortepan.hu-116311 - indafoto.hu

116311: A Flórián tér az 1980-as évek elején. A felüljáró még nincsen sehol, a forgalom a felszínen zajlik, de már áll a Flórián Üzletközpont, és nagyban dolgoznak a tér parkjának területén is. Balra fent a Vörösvári út és az Óbudai Faluház. A 116312-es képen már az építkezés következő fázisa látható.

fovarosi.blog.hu: Fogaskereku-1905Korul-fortepan.hu-115821 - indafoto.hu

115821: A Fogaskerekű a huszadik század hajnalán. A kép az Orgonás megálló közelében készült, a háttérben a János kórház egyes épületei látszanak. Akkor még gőzvontatással jártak a szerelvények. Mai szemmel nézve feltűnő, hogy milyen alacsony beépítettségű volt még a környék - a fogas inkább a túrázókat és a svábhegyi nyaralókat, mint a tömegközlekedést szolgálta.

fovarosi.blog.hu: Fogaskereku-1960Korul-fortepan.hu-114752 - indafoto.hu

114752: Ez is a Fogaskerekű, de már 1960 körül járunk időben. Akkoriban már kábé annyira sürgető volt a felújítás, mint manapság a 3-as metróé és a HÉV-vonalaké. Utoljára 1973-ra újult meg igazán nagyon ez a különleges járat. Hogy akkor milyen sürgető volt már a felújítás, azt elképzelhetjük abból, hogy az 1926-ban beszerzett szerelvények közel öt évtizeden át jártak. Erről bővebben itt >>

fovarosi.blog.hu: Halaszbastya-1906Elott-fortepan.hu-115773 - indafoto.hu

115773: A Halászbástya építkezése a huszadik század legelső éveiben. A Halászbástya épületegyüttese teljesen 1905-re készült el, a Szent István szobrot a rá következő évben avatták fel. Érdekes lenne tudni, hogy pontosan milyen munkálatok zajlanak felvételen az előtérben... A szintén újonnan feltöltött, 115774-es számú képen a Szent István szobor, a 115775-ös képen pedig az elkészült Halászbástya látható.


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr1912371077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

liget · http://ujjealigetben.blog.hu 2017.03.31. 11:46:14

A Felvonulási teret ábrázoló képen nem a "Sió szökőkút" látható, hanem a rondó szökőkútja. A Siónak nevezett valójában rendes nevén világító szökőkút beljebb volt a Ligetben, a mai nagyréten, az Iparcsarnok előtt állt. Nem értem miért keverik rendszeresen ezt a kettőt.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2017.03.31. 12:10:31

@liget: Valóban. Köszönöm az észrevételt, javítottam!

Bgs 2017.04.04. 14:12:35

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Eléggé úgy néz ki. A megfelelő emberek akkor is be tudtak szerezni szinte bármit. Az év is stimmel.