Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1967 július

2017. július 08. - fovarosi.blog.hu

Megnyílt az első budapesti szabadtéri autómosó. Egyirányú utca lett volna a Váci utca, a Szabadsajtó út alatti autós aluljáróval. Felbukkant egy harmadik, soha meg nem épült margitszigeti strandfürdő terve. 30000 "bevándorló" érkezését várták Kelenföldön. Erről írtak ötven évvel ezelőtt.

fovarosi.blog.hu: 196707-Javszer - indafoto.hu

Július 5: Kerületfejlesztés - az egész főváros érdekében. Mivel gazdagodik 1970-ig a Lágymányos és környéke. A XI. kerület minden öt lakosából egy 1960 óta költözött oda, 1970-ig pedig további 30 százalékkal nő e városrész népessége, s eléri a 170 ezret. A Lágymányos és környéke Budapest leggyorsabban fejlődő kerületévé vált. A kerületi tanács a napokban, alapos vita és sok értékes kiegészítő javaslat kíséretében, véglegesen jóváhagyta az 1970-ig terjedő kerületfejleszétsi tervet, azt a programot, amely meghatározza, hogyan lehet és kell lépést tartani a városrész népességének és igényeinek gyors növekedésével.

30000 "bevándorló"

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1960asEvek-Epul - indafoto.hu

Érdekes kiragadni néhány jellemző részletet, amelyből kiderül, hogy a városrész gazdagítása azokat a százezreket is érinti, akik a kerületen kívül élnek, dolgoznak. Vonatkozik ez például a három éven belül teljesen felépülő kelenföldi lakótelepre, ahová a főváros minden részéből költöznek családok. Rövid idő alatt harmincezer lakos népesít be itt 8 ezer modern otthont, amelyeknek költsége, a hozzájuk tartozó kommunállis létesítmények költségeivel együtt a kétmilliárd forintot is megközelíti. (...) (Népszabadság)
Július 6: Csak a metró segíthet. A fővárosban múlt év ősszel megtartott utasszámlálás eredményei választ adtak a főváros több égető közlekedési problémájára. Kiderült a felmérés nyomán, hogy egyes főútvonalakon, így a Rákóczi úton, az Üllői úton, a Váci úton és a Kiskörúton még autóbuszok és villamosok együttes közlekedtetésével sem lehet leküzdeni a közlekedési nehézségeket, a járatok számát ugyanis a szűk úttest miatt már alig lehet sűríteni. Elengedhetetlen tehát a metróhálózat kialakítása és sürgősen meg kell építeni a Baross téri aluljárót, majd a metróhálózat kialakításával egyidejűleg közúti vagy gyalogos aluljárót kell létesíteni a Marx téren, a Felszabadulás téren, az Üllői út - Nagykörút kereszteződésében, a Nagyvárad téren és több más csomóponton is. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: OrsVezerTere-1969-Epul - indafoto.hu
1969: Épül a Fehér úti végállomás

Július 8: Gyors ütemben halad a földalatti gyorsvasút végállomásának építkezése. A földalatti gyorsvasút Albertirsai út és Fehér út között létesülő felszíni végállomásán nagyméretű építkezés folyik. A beruházásnak ez a része gépi berendezések nélkül 180 millió forintot igényel, ebből 60 millió forint a mélyépítési munkák költsége. (...) A földalatti vasút céljait közvetlenül szolgáló létesítményeken kívül folyamatban van a Törökőri pályaudvar vágányhálózatának bővítése és a közelmúltban fejeződött be a Lóversenytérre vezető aluljáró építése. A forgalmi vágány és a vágányhálózatnak az a része, melyen a vontatást a metró motorkocsija végzi, különleges felépítményűek. A járósínek új rendszerű vasbeton aljakon, műanyaglemezeken helyezkednek el, és más olyan berendezéssel vannak ellátva, melyek az áramszigetelés mellett zajcsökkentő hatásúak. A 23. Építőipari Vállalat irányításával folynak a 200 méter hosszú és 110 méter széles kocsiszín építkezései is. Itt épül a földalatti vasút nagy terjedelmű műhelye, raktára, pályafenntartási és áramátalakító állomása, irodaépülete. Egymillió kilométernyi próbautat tesz majd meg a szerelvény a kísérletek során és a többi kocsi gyártását e próbajáratok tapasztalatai alapján kezdik meg. Az előző tervek módosításával a Pillangó utcánál is lesz a földalatti vasútnak megállója, 80 méter hosszú peronnal. Eredetileg itt nem terveztek megállót. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: VaciUtca-1970esEvek - indafoto.hu
A Váci utca a hetvenes években

Július 8: Milyen legyen a Váci utca - Pályázat a belvárosi üzletközpont megtervezésére. A Belváros rendezési tervében szerepel az az elgondolás, hogy az üzleti centrumban úgynevezett passzázsokat, üzletekkel, szórakozóhelyekkel teli sétáló utcákat kell kialakítani. Ez az elgondolás most elérkezett a megvalósítás küszöbére. Az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, a Belkereskedelmi Minisztérium és a Fővárosi Tanács közös elhatározással kiírta a nyilvános pályázatot ennek a belvárosi üzletközpontnak a megtervezésére. A pályázati kiírás utal az előbb említett városrendezési tervjavaslatra, amely szerint az üzleti negyedben a Váci utca környékén, a meglevő üzletutcáknak gyalogos forgalmú belső átjáró utcákkal történő kiegészítése kívánatos. Ilyen passzázsok létesíthetők a Pesti Barnabás utca - Váci utca - Régiposta utca között, a Váci utca - Petőfi Sándor utca - Régiposta utca között, az úgynevezett Trattner-ház udvarán keresztül a Petőfi Sándor utca és a Városház utca között és más helyeken.

(...) A Belváros jóváhagyott rendezési terve a Váci utcát távlatban, mint egyirányú forgalmi utat jelöli meg olyképpen, hogy a Szabadsajtó útját szint alatt keresztezné. Jelenleg azonban ennek a tervnek megvalósítására nincs lehetőség. Kívánatos azonban, hogy nagyobb távlatban a terv ilyen helyzettel is számoljon.

Javaslatba hozhatók különböző vendéglátóipari és szórakoztató létesítmények, intim jellegű speciális éttermek, eszpresszók, libresszók, táncos szórakozóhelyek, továbbá bárok, mozik, különféle divatáru és iparcikk üzletek, speciálisan a külföldieket ellátó szalonok, a légiforgalmi társaságok irodái, kiállító termek, kozmetikai és fodrászati szalonok. Kiterjedhet a tervezők figyelme tisztálkodási helyek, gyermek- és csomagmegőrző helyek létesítésére. Számoni kell a Belvárosban még meglevő vállalati irodák, raktárak, műhelyek megszüntetésével. Nagyáruház a területen nem tervezhető. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: AlagutUtcaiToronyhaz-19670708-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1967. július 8.)

Július 14: Gyalogos aluljárórendszer és közúti híd épül a Baross téren. A Baross tér forgalmának rendezéséről, a Hungária körúti és a Kacsóh Pongrác úti közúti felüljáró építéséről tartott csütörtökön sajtótájékoztatót Daczó József, a Fővárosi Tanács közlekedési igazgatójának vezetője. Kétéves előkészítés után készült el a terv, amelynek megvalósítása már ebben a hónapban elkezdődik és 1970-ig tart - mondotta.

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1969-TerrendezesMakettje - indafoto.hu

A Baross téren az átalakítások július 30-án kezdődnek. A napi százezres gyalogosforgalom teszi szükségessé az aluljárók építését, amelyek egy 2500 négyzetméteres süllyesztett, felül nyitott térbe torkollnak. A Rákóczi út torkolatánál egy olyan nagy felszín alatti térséget létesítenek, mint az Astoria aluljáró: itt több üzletet nyitnak. A HÉV a metró üzembe helyezése után csak a Fehér útig közlekedik majd; a trolibuszok a tér északi oldalán (Garay és Bethlen Gábor utca) visszafordulnak, a zuglói és dél-budai villamosok hurokban megkerülik a teret. A csomópont legkényesebb részén, a Rottenbiller utca - Mező Imre út irányban közúti híd ível majd át a téren. Az átépítés után 550 gépkocsi parkolhat a Baross téren. Megoldják a Keleti pályaudvar és az aluljárórendszer föld alatti gyalogos kapcsolatát is. (...) A Hungária körút teljes korszerűsítése is megkezdődik. Megépítik a Soroksári út és Mester utca között hiányzó szakaszt. A sok bosszúságot okozó sorompók eltűnnek; a vasút felett átívelő Hungária körúti felüljáró (két-két nyomsávos, 20 méter széles, 300 méter hosszú, gyalogjárdás híd) része lesz a tervezett autópálya-körgyűrűnek. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Muegyetem-196707-MagyarNemzetHirdetes - indafoto.hu

Július 14: Strand- és melegfürdő épül Zuglóban - A Széchenyinél lényegesen nagyobb lesz. A gyógyvizéről századok óta híres Budapesten ma kevés a gyógyfürdő és zsúfoltak a melegvizű strandok. A szakemberek már hosszabb ideje szorgalmazzák új strandok építését, hogy a külföldiek által különösen látogatott fürdőket legalább némileg tehermentesíthessék. A fővárosi tanács közmű- és szolgáltatási igazgatósága - mint a budapesti fürdők gazdája - elkészítette a fejlesztési tervet.

1965. augusztusában a XIV. kerületben, az úgynevezett Pascal-malom mellett - az Egressy út - Rákospatak által határolt területen - hévízre bukkantak, amelynek, a felmérések szerint, percenként 900-1000-1200 liter a vízhozama, s a kút 70 fokos, ásványi anyagokban gazdag vizet ad. A víz összetétele hasonló a Dagály-fürdőt tápláló források vizéhez. Megfelelő kiterjedésű üres terület áll rendelkezésre, ezért a fővárosi tanács véleménye szerint erre a kútra "telepítve", a Széchenyi fürdőnél lényegesen nagyobb melegvizű strandot kell kialakítani, majd később télen is használható medencéket. A közmű és szolgáltatási igazgatóság a közeljövőben tervpályázatot hirdet a Pascal-malmi strandfürdő kialakítására. Az elgondolások szerint a terveket még ebben az esztendőben el kell készíteni.

Sokszor esik szó arról is, hogy a Margitszigetet jobban kellene hasznosítani, az óriás parkban sok tízezer budapestinek kellene valóban nyugodt pihenési lehetőségeket teremteni. Ennek egyik módja a meglevő Palatinus strand bővítése - esetleg alkalmassá tétele téli fürdőzésre - és egy új gyógyfürdő építése. A fővárosi tanács közmű- és szolgáltatási igazgatósága úgy véli, hogy kb. 16 000 négyzetméternyi parkfelülettel már a közeljövőben kibővíteni lehetne a Palatinus strandot, mégpedig déli irányban, és új medencéket kellene építeni, olyanokat, amelyeket a fürdőzők télen is használhatnak. Az erre vonatkozó beruházási terv már el is is készült.

fovarosi.blog.hu: MargitFurdo-1890Utan-KloszGyorgy-fortepan.hu-83513 - indafoto.hu
Klösz György 1890 után készült felvétele az Ybl Miklós tervezte Margit fürdőről (fortepan.hu, 83513)

Ugyancsak a Margitszigeten kell megépíteni - az illetékesek véleménye szerint - az új gyógyfürdőt, annál is inkább, mert a három meglevő mélyforrású kút vízhozama jelenleg nincs kihasználva. Erre legalkalmasabb hely a régi, lebontott Ybl-fürdő jelenleg parkosított területe. Az új gyógyfürdőben az elképzelések szerint lenne termálosztály, súlyiszap, kádfürdő, uszoda és ivócsarnok. Erről a lehetőségről is tárgyalnak már a fürdőügyi szakemberek. (Magyar Nemzet)

Július 15: Új élelmiszer-áruház. A VIII. kerületi KÖZÉRT vállalat a Köztársaság téri új társasházban rendezte be a kerület egyik legkorszerűbb élelmiszer-üzletét. A Melódia elnevezésű élelmiszer-áruházat húsbolttal is ellátták. Az üzletben képezik ki a vállalat tanulóit. Az új üzlet péntek délelőtt nyílik meg. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: MariaMagdolnaTemplom-20120304-02 - indafoto.huJúlius 18: Automata kocsimosó. Az Autószerviz Vállalat engedélyt kapott a Fővárosi Tanácstól, hogy a Műszaki Egyetem diákszállójával szemben, a Petőfi-híd budai hídfőjéhez közel szabadtéri szervizt állítson fel. Az idei nemzetközi vásáron megvásárolt olasz gépberendezés segítségével samponmosást és elektromos szárítást végeznek, 3-4 perc alatt. Az első budapesti szabadtéri autószerviz nagy tehermentesítést jelent a szervizvállalatoknak, és különösen a Balatonról érkező kocsik tulajdonosai fogadják örömmel. Az újfajta szervizállomás a hét közepétől dolgozik. (Népszabadság)

Július 18: Új kilátótorony a budai Várban.
Július 26-án nyílik meg a nagyközönség előtt a budai Vár-hegy legújabb idegenforgalmi nevezetessége; a 700 esztendős, úgynevezett Magdolna-torony, ahol a budapesti TIT helytörténeti kiállítást és panorámakilátót rendez be. Az 50 méter magas építmény földszintjén a környék építészettörténeti emlékei mutatkoznak be, a torony négy szintjén pedig városnéző távcsövek várják a látogatókat. A torony környékén - a most folyó ásatások befejezte után - a Fővárosi Tanács romparkot alakít ki, ahol a hajdani Artemis-kutat is felállítják. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: HungariaFeluljaro-1968 - indafoto.hu
1968: Épül a Hungária felüljáró

Július 19: Megkezdődött a Hungária körúti felüljáró építése. (...) A szobi és a ceglédi vasútvonal fölött húsz méter széles - tehát négy nyomvonatú - 300 méter hosszú vasbeton közúti felüljáró húzódik majd kétoldalt gyalogjárókkal. A felüljáró tervezésénél figyelembe vették a ceglédi vasútvonal villamosításával kapcsolatos előírásokat is. Az új felüljáró építésével egyidejűleg - annak folytatásaként - a Hungária körutat az Ajtósi Dürer sorig kiszélesítik, négy nyomvonalúra alakítják, s emiatt a Kacsóh Pongrác út és az Ajtósi Dürer sor között néhány kisebb üzemi telepet lebontanak, szanálnak. Megépül a Kacsóh Pongrác úton is a ceglédi vasútvonal fölött a körülbelül száz méter hosszú közúti felüljáró. A nagy beruházás mintegy 170 millió forintot emészt fel. A Hungária körúti felüljárónál a vasúti pályák feletti két, egyenként 26 méteres nyílás pályaszerkezetét előre gyártott elemekből képezik ki, hogy a vasúti forgalomban lehetőleg az építkezés idején se legyen nagyobb fennakadás. (...) (Népszabadság)

Július 21: A Budapest-szálló "öltöztetése" augusztusban kezdődik. A körszálló tetszetős, tartós üvegmozaik burkolatot kap. A szálló homlokzatának 2200 négyzetméternyi falfelületén mintegy ötmillió opál-üveg-mozaik szemcsét helyeznek el. (Magyar Nemzet)

Július 23: Szeptemberben megkezdi a próbaüzemeltetést a második budapesti házgyár. Az utolsó simításokat végzi a 31-es Építőipari Vállalat a második budapesti házgyáron. A szerelővállalatokkal együtt nagy erőket mozgósítottak, hogy szeptemberben megkezdhesse próbaüzemét az új gyár, amely évente 1800 lakást ad majd a budapestieknek. A dán Larsen-Nielsen rendszerű házgyári gépsor első termékei Újpesten, az Árpád útnál kapnak helyet, ahol a 43-as Építőipari Vállalat már megkezdte a 132 lakásos házgyári épület alapozását. Szeptemberig lerakják az alapokat és felkészülnek a falelemel szerelésére is. Nagy munkát végeznek az első hazai Larsen-Nielsen épületekből tervezett lakótelep területén, az Árpád-híd pesti hídfőjének déli oldalán. Az építési terület egyengetésének nagy részét már elvégezték a Földmunkát Gépesítő Vállalat gépei. Az új lakótelepen - amellyel végleges formát kap az Árpád-híd pesti hídfőjének közvetlen környéke - még az idén megkezdik a Larsen-Nielsen-féle házak összeszerelését. Ebben a kis városrészben 396 "gyári" lakást, továbbá 60 személyes bölcsődét és 75 személyes óvodát adnak majd át az építők. (Népszabadság)

Július 23: Budapest éjszakai élete új nemzetközi táncos-varieté szórakozóhellyel színesedik. A József körúti egykori Spolarich Kávéház helyén Revübár néven szórakozóhelyet nyitnak. 250 személyes nézőteret építenek középen emelkedő körszínpaddal. Az új mulatót előreláthatólag szeptember 22-én adják át rendeltetésének. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1968-NagyZsoltLeventeFelvetele - indafoto.hu
Nagy Zsolt Levente felvétele a Baross téri építkezésről, 1968

Július 23: A Baross tér rendezésének idei programja. Néhány napon belül barakkok kerülnek a Keleti pályaudvar indulási oldalának közelébe, az egykori Capitol mozi helyére, s megkezdi a felvonulást a Baross térre a Közlekedési Építő Vállalat. Az idei feladatokról Kiss István, a vállalat igazgatója elmondotta, hogy augusztusban a Baross téren a Keleti pályaudvar előtt és a Festetics utcában felszedik a villamosvágányokat, elbontják a villamos felsővezetékeket, egyes szakaszokon az útburkolatot. A Baross tér parkosított részén megkezdik a gyalogos aluljárórendszer nyitott térségének, az úgynevezett kerengőnek a földmunkáit. Emiatt el kell vinni a Baross szobrot, amely néhány év múlva a volt Capitol mozi helyére kerül majd. Az új főgyűjtő csatornarész építése előtt pedig át kell helyezni az elektromos és postai kábeleket. Ehhez még augusztusban hozzálát az építővállalat, emiatt augusztus 20-a után a MÁV lezárja a Keleti pályaudvar főbejáratát és a homlokzat előtti térséget. Az új főgyűjtő építése előreláthatólag áthúzódik a jövő évre is. (Magyar Nemzet)

Július 23: Jó ütemben haladnak a lakásépítkezések Kőbányán. Kőbányán serényen folynak a lakásépítkezések és a kerületi tanács végrehajtó bizottsága most foglalkozott a lakásépítkezés további kilátásaival. A kerület városközpontjában 1257 lakásos lakótelep építkezése folyik. Ebben az évben 283 lakást adnak át a szövetkezeti lakástulajdonosoknak. A kivitelező vállalat terven felül még három, egyenként 37 lakásos épületet akar átadni és tető alá kerül két 37 lakásos lakóház. Folyamatban van a Ganz-MÁVAG patronálásával épülő 110 lakásos társasháztelep a Harmat utca és Kada utca sarkán. Ebben az évben megépülnek a lakások. Az OTP szervezésében az Óhegyen 800 lakásos lakótömb építését készítik elő. Itt 9 darab, egyenként 60 lakásos, 10 emeletes toronyház is épül. Járulékos létesítményekként orvosi rendelő, 12 tantermes iskola, 75 férőhelyes óvoda, 40 férőhelyes bölcsőde, ABC-áruház és szolgáltatóház épül Kőbányán. (Magyar Nemzet)

Július 26: Tető alá kerültek a félkészház-akció idén átadandó épületei. (...) A Budapesti Pártbizottság javaslatára kibontakozott új kezdeményezés szerint általában úgy osztották meg az építést, hogy az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium nagy építőipari vállalatai előre gyártott blokkból és egyéb szerkezeti elemből összeszerelik, tető alá hozzák a társasházakat, a nagyüzemek házi építőrészlegei pedig - a vakolással, a vezetékek és szerelvények elhelyezéséve, a festéssel és más szakipari munkákkal stb. - befejezik a félkész ház építését. (...) A 43-as Építőipari Vállalat dolgozói a Fóti úton az Egyesült Izzó házilagos részlegének eddig öt, a X. kerületi Harmat utcában a Ganz-MÁVAG építési részlegének hat félkész házat - általában négyemeletes épületeket 19-19 lakással - adtak át. A 25-ös Építőipari Vállalat Csepel-Csillagtelepen az utolsó szerkezeti munkákat végzi a Csepel Vas- és Fémművekben épülő 42, illetve 60 lakásos félkész házban. Így most már tető alá került mindhárom nagyüzem idei átadású félkész háza. Az Egyesült Izzó házilagos építőrészlege a befejező munkákat is elvégezte a Fóti úti első társasházba, amelyet ma adnak át a lakóknak, s augusztus közepéig az építkező csepeli vasutasok is beköltözhetővé teszik első lakóépületüket. (...) Az új kezdeményezés iránt nagy az érdeklődés. A XIII. kerületben több nagyüzem megkezdte az előkészületeket, hogy a Budapesti Házépítő Vállalattal közösen társasházakat építsen a Reitter Ferenc utcában; előrláthatólag jövőre indul a munka, s 1970 végéig 200 lakást adnak át. A Csepel Autógyár vezetői is előkészítő tárgyalásokat kezdtek, s most Szigetszentmiklóson keresnek helyet mintegy 400 társasházi lakásnak. (Népszabadság)

Július 27: Az idén befejezik a Rákos- és a Szilas-patak szabályozását. Két év óta dolgoztak az árvizek idején sok kárt okozó Rákos-patak medrének szabályozásán. A pataknak az Egressy út és Kerepesi út közötti szakaszán nemcsak kimélyítették a medret, hanem betonlappal is burkolták. Most rendezték a Kerepesi út és körvasút közötti szakaszt, s e munkálatoknál a MÁV körvasúti hídját is megerősítették. A meder alját a körvasút és a X. kerületi Váltó utca között szintén cementlapokkal bélelik ki, így most már a Duna torkolatától a Váltó utcáig kiépített medre lesz a Rákos-pataknak.

Ugyanebben az időszakban megkezdődött a Szilas-patak medrének a szabályozása is. A XVI. kerületben új híd épül a Simon-gátnál, a partot pedig rőzsefonással és más megerősítési módszerekkel védik a vízmosás ellen. Az idén befejeződik a Szilas-patak dunai torkolatának átépítése is. A XV. kerületben a rákospalotai Növényipari Vállalat környékén boltozatot is vonnak a patak fölé. A nagyszabású vízrendezési munkálatok mintegy 80 millió forintba kerülnek. (Magyar Nemzet)

Július 29: Megkezdődik a Baross tér átépítése - Változások a tér forgalmi rendjében. Budapest új létesítménnyel gazdagodik: kialakítják a Metró Baross téri felszíni állomását; a téren gyalogos aluljáró-rendszer épül; közúti felüljáró segíti a közlekedést a Rottenbiller utca - Mező Imre út vonalában, áthidalva a Rákóczi utat; gyalogos aluljáró vezet a Keleti pályaudvar üvegcsarnokába. A munkálatokat a tervek szerint 1970 első felében fejezik be.

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1968 - indafoto.huA generál-kivitelező, a Közlekedési Építő Vállalat, megkezdte a felvonulást a Baross téren. Az építési irodákat a volt Capitol mozi telkén helyezik el. Vasvázas téglafalazatú felvonulási épületek kerülnek a térségre, olyanok, amelyek túlságosan nem rínak ki a környezetből.

Körös-körül beállványozták a Baross-szobrot, hogy megkönnyítsék lebontását. Később a volt Capitol Mozi helyén állítják fel. A szakemberek egyébként megállapították, hogy a bronzszobor alapos restaurálásra szorul. (...) Amint augusztus 22-én hajnalban a MÁV lezárja a Keleti pályaudvar főbejáratát, megkezdődik az új főgyűjtő építése. A gyalogos aluljáró rendszer bevezet majd a Keleti pályaudvar üvegcsarnokába, ahol egy széles lépcsőfeljárót alakítanak ki, pénztárakkal, csomagmegőrzőkkel, újságárudákkal stb. Ezt megelőzőleg teljesen korszerűsíteni kell a pályaudvarra bevezető vágányhálózatot. Ezt a munkát augusztus 29-én kezdik meg, november 10-ig tart. Ezért több szerelvény nem futhat be a közönség által már megszokott vágányokra, sőt, néhány vonatot a Józsefvárosi pályaudvarra irányítanak. A MÁV igyekszik az átépítést úgy megoldani, hogy ez az utasoknak minél kevesebb kényelmetlenséget okozzon. (...) (Magyar Nemzet)

Július 30: Mozaikházak Óbudán. 1700 esztendős római padlómozaikképek sorát mentette meg az óbudai Meggyfa utcában öt évig tartó áldozatos, igen körülményes munkával a Fővárosi Műemléki Felügyelőség és a Budapesti Történeti Múzeum. Egy iskolaépítkezésnél, alapozási földmunkák során került elő annak idején egy nagyméretű villa urbana - városi palota - szinte teljes szobasora. E helyiségek közül többet az ókori művészek nagyszerű, többnyire mitológiai tárgyú képekkel ékesítették. Mivel az ábrázolásos mozaikpadlók csoportos előfordulása aránylag ritkaság, az építők mindent elkövettek az antik képzőművészeti ábrázolások megmentésére. A nagy munka most fejeződött be. A legmodernebb betonhéj szerkezetek kerültek a mozaikok fölé; e házikók közül az egyikben a hajdani fűtőberendezés maradványai is láthatók. A szép vonalú védőházak környékét azok a szarkofágok - kőkoporsók - díszítik, amelyeket a kutatók a közelben tártak fel. (Népszabadság)

Július 30: Sok dicséret, kevés panasz az épülő kelenföldi lakótelepen. - Gazdagabbak leszünk egy egész városrésszel - mondotta Bozsik József, a XI. kerületi tanács vb-elnöke, a harmadik ötéves terv során felépülő kelenföldi lakótelepről szólva. - Soha nem tapasztalt ütemben épülnek az új, korszerű otthonok. A mintegy 8000 lakás kétharmadát tízszintes épületekben, az 1-es számú Házgyár elemeiből szerelik össze. A többi lakás ugyancsak modern technológiával 15 szintes tömb-, illetve pontházakban nyer elhelyezést, másfél-, két- és háromszobás beosztásban. S mert a több férőhelyes lakásokra nagy az igény, a jövőben főleg ilyeneket építünk.

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1971-EteleUt-fortepan.hu-94250 - indafoto.hu
(kép: fortepan.hu, 94250)

30000 ember él majd kulturált körülmények között Kelenföldön. Nemcsak távfűtés, állandó hideg-meleg vízszolgáltatás, de beépített konyhák, szekrények; három-három otthonhoz szárítóhelyiség és hulladékgyűjtő fülke (csörlős rendszerrel, úgy, hogy egy kar elmozdításával a pincékben levő központi kukákba kerül a szemét) teszik kényelmesebbé a lakók életét. Hat-hat lépcsőházban a rendet egy-egy gondnok biztosítja, akinek három-három takarítónő segít. A kelenföldi lakótelepen sikerült először elérni, hogy az első lakóépületekkel egyidőben elkészült az első iskola, az első bölcsőde és az első óvoda is. A parkosítás, az utak rendezése, a játszóterek kiképzése is együtthalad az építkezés ütemével.

Nagy feladat az új lakótelep közlekedési hálózatának megszervezése. Ennek során az Etele úton - annak egyidejű rendezésével - és a Bornemissza téren új autóbusz végállomást létesítenek. (...) Az Etele út épületeibe már egy esztendeje beköltöztek, s lassan a Tétényi út páros oldalán levő házak is benépesülnek. Akiknek gyermekük van, azok legalább kétszobás lakást kaptak. (...)

A lakók elégedettek új otthonukkal. Néhányan ugyan panaszkodtak amiatt, hogy az északi fekvésű (Gellérthegyre néző) helyiségek, ha nagy az eső, beáznak az ablakdeszkák alatt, hogy a kapuzárak nem kifogástalanak s éjszakánként nagy robajjal csapódnak be. Elég sok a hibás szerkezetű lift. Találtunk olyan háztömböt, ahol a gondnok nem győz egyik lépcsőházból a másikba menni, hogy a liftekben bentrekedt lakókat leengedje. (...) (Magyar Nemzet)


A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr9811838845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

czjanos 2017.07.09. 07:18:06

Jé, ennyi minden épült egyetlen évben, a szocccccializmusban? Ki hitte volna! remek összeállítás, köszönet érte!

Void Bunkoid 2017.07.09. 09:33:12

@enpera: jaja, mára megfordult a trend. A hatvanas-hetvenes években minden ház kocka volt, belül meg mindenféle hajlított-íves-(ma már retro)futurisztikus belsőépítészeti megoldások, bútorok voltak.

Ma a házak hajladoznak-ívelnek-tekerednek, és belül meg minden egyen-ikeás bunkerkocka bútorral, szerelvénnyel van teleb*szva.

öreg baka nem rakéta 2017.07.09. 10:37:10

Igen, ennyi minden épült. De a kor akkori követelményének megfelelően. Lehet mai szemmel szidni, de akkor kellett a mindennapi élethez. Lehet szidni a kockaházakat, panelokat, és meg lehet nézni a ma épült lakóparkok embertelenségét. Anno kb 800 ezer embernek kellett lakást építeni, hogy emberi körülményei legyenek. Ugyanis anno felépült a lakótelep, közérttel iskolával óvodával, bölcsődével, nem egymás szájába néző lakásokkal. De bezzeg ma!

ROTFL Manó 2017.07.09. 16:39:14

Az a római mozaikpadlós villa az nem a Herkules-villa a Meggyfa utcában?

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.09. 18:35:40

@öreg baka nem rakéta: jaja, hibás panel volt beépítve nálunk, a tanács meg csak széttárta a kezét. Folyamatos beázás, penész. De jó is volt akkor!

has 2017.07.09. 22:36:43

És sehol egy stadion?