Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1967 november

2017. november 04. - fovarosi.blog.hu

Két nap alatt összeszerelhető hidat vettünk a Filatorigáthoz az NSZK-ból. Megjött a 2-es metró első mozgólépcsője a szovjet "testvérektől", és hat új lakótelep építésének kezdtek neki. Óbudán 20-30 emeletes házak is épülhettek volna. És azt is megtudhatjuk, miért burkolták végül alu lemezekkel a Szabadság szállót. Ez történt Budapesten fél évszázaddal ezelőtt.

November 1: Gondok és fejlesztések a főváros tömegközlekedésében. (...) A Közlekedési Igazgatóság nem tervez jelentősebb hálózatbővítést, inkább a nagyobb befogadóképességű járművek forgalomba állításával igyekszik enyhíteni a közlekedési nehézségeket. Az idén és jövőre tíz-tíz csuklós villamost kap a Ganz-MÁVAG-tól a Fővárosi Villamosvasút, az Ikarus pedig az idén összesen 87 százszemélyes és ennél nagyobb csuklós autóbuszt ad át a Fővárosi Autóbuszüzemnek. Jövőre újabb 90 nagy befogadóképességű autóbuszt szállít a gyár a FAÜ-nek. A Szovjetunióból 1968 végéig 80 trolibuszt importálunk.

fovarosi.blog.hu: OrsVezerTere-1969 - indafoto.hu
Az Örs vezér tere 1969-ben

A fontosabb fejlesztési feladatok között szerepel egy korszerű csomópont építése a metró Fehér úti végállomásánál, az Eörs vezér téren; 1970 első felére a Rákóczi útnak a Luther utcától a Baross térig terjedő része, s a Kerepesi útnak a százlábú hídig terjedő szakasza aszfaltburkolatot kap. 1968 júniusára készül el a kelenföldi lakótelepen, a Bornemissza téren az új autóbusz végállomás. Korszerűsítik a Budafoki utat és átépítik a Népköztársaság útja külső részét is; ezzel egyidejűleg már a jövő évben bővítik a Bajza utcai, a Köröndnél levő és a Vörösmarty utcai földalatti-állomást; a kis-földalatti járműparkját ugyanis háromkocsis szerelvényekkel váltják fel; vonalát a Mexikói útig hosszabbítják meg. Jól haladnak a munkák a Soroksári úton, ahol korszerű, kétpályás utat alakítanak ki, első ütemben a Boráros tér - Kvassay út között. A közúttól elkülönített villamospályán 1969 első felében indulnak meg a 2-es villamosok. (...) (Népszabadság) November 1: Hat új lakótelep építése kezdődik Budapesten. (...) Pesterzsébet városközpontjában első építési körzetében februárban még érintetlenül álltak a lebontásra ítélt, elavult, földszintes épületek. Azóta a helyükön 700 modern lakás épült fel. Az év utolsó két hónapjában még mintegy 1100 lakást adnak át, s ezzel befejeződik a háromezer lakásos Lakatos utcai és a 300-nál több lakásos Hámán Kató téri lakótelep építkezése. A jövő évi program csaknem 2800 új otthon átadása. Budapesten hat helyen kezdődik meg új lakótelep építése. Többek között a Nagy Lajos király útjának Fogarasi út felőli oldalán, Kőbányán a Mádi utca környékén, Pesterzsébeten a Vécsei utca körzeében, Budafokon a Bartók Béla út mentén, a Római-parton a Monostori útnál, Csepelen a Bajcsy-Zsilinszky úton. (Magyar Nemzet)

November 2: Nemzeti panteonunk. Nem valószínű, hogy csak a halottak napja ébresztette a gondolatot a Hazafias Népfront aktivistáiban, hogy a régen vitatott nemzeti panteon rendezéséről szakemberektől véleményt kérjenek. Hiszen a fővárosi tanács már 17 alkalommal gyűjtött javaslatokat a 15 éve lezárt Kerepesi temető rendbehozatalára. (...) A legnagyobb kegyelettel gondozott sírokat már rendbehozattatták; helyreállították a Kossuth- és a Deák-mauzóleumot, rendbehozták az 1848-as honvédek és az 1919-es fehér terror áldozatainak sírhelyét, a felszabadító harcok során elesett szovjet katonák sírkertjét, a munkásmozgalmi emlékművet és Károlyi Mihály sírboltját. (...)

fovarosi.blog.hu: FiumeiUtiNemzetiSirkert-MunkasmozgalmiPantheon-RomanAndrasArchiv - indafoto.hu
Kép: Román András archívum

A panteon rendezése csak jól meggondolt tervek alapján kezdődhet meg. El kell dönteni, hogy a 2737 nyilvántartott név közül melyek érdemesek arra, hogy a nemzeti panteonba kerüljenek, s akik ott nyernek elhelyezést, milyen rendben, elhelyezésben kapják meg végső helyüket. Hiszen bármelyik nagy múltú országba vetődünk el, a nagy halottak ápolt sírkertjében méltó büszkeséggel vezetik végig az idegent. Ma mindezt mi nem tekinthetjük meg. (...) (Magyar Nemzet)

November 2: Üzembe helyezték a József telefonközpont 4000 vonalas új egységét. A Beloiannisz Híradástechnikai Gyár és a posta szerelőiből alakult közös szocialista brigád szép eredménnyel ünnepli november 7-ét: a jubileumi versenyben vállalt kötelezettségüket teljesítve, határidő előtt két hónappal elkészítették a József telefonközpont 4000 vonalas bővítését. Tegnap reggel Horváth Ferenc, a Budapesti Távbeszélő Igazgatóság vezetője átadta rendeltetésének a központ új egységét és estig mind az 1205 előre felszerelt telefonkészüléket bekapcsolták a budapesti hálózatba. (Népszabadság)

November 3: Új ruhába öltözik az ódonságok városa - Nagy lakásépítkezés kezdődik Óbudán. Napi hír: a III. kerületi tanács végrehajtó bizottsága október 24-i ülésén megtárgyalta az óbudai rekonstrukció helyzetét. (...)

fovarosi.blog.hu: ObudaiLtp-1970esEvek-TanuloUtca-fortepan.hu-47352 - indafoto.hu-A bontások első szakaszában néhány hónapos elcsúszás lesz - magyarázza Arnócz János, az építési és közlekedési osztály vezetője, s Horváth Károlyné tanácselnök, miközben a hatalmas tanácskozó asztalra kiterített óriási árkus papírokon a tervrajzokat tanulmányozzuk. - A több ütemben végrehajtandó rekonstrukció során a program szerint ebben az ötéves tervben összesen 1333 lakást bontunk le. Az idén 356 lakást szanálunk, a többit mind 1968-ban. A lebontott területekre mintegy négyezer új lakás épül. (...) 1967-ben csak bontanak. 1968-ban azonban már megkezdik az építkezések alapozását a bontott terület I. szakaszán: a Vörösvári út - Szentendrei út - Raktár út által határolt részen. Itt a jelenlegi tervek szerint 1640 lakás épül. A II. ütemhez tartozik a Kiscelli út - Zápor utca - Vörösvári útig terjedő rész rendezése, ahol 1560 új lakás épül. A III. ütemben a Dévai Bíró Mátyás tér - Kiscelli út közötti terület rendezése szerepel. Itt 840 új lakás lesz. Az építési osztály vezetője szerint 1969-ben kezdik meg a házgyári lakások szerelését, 1970-től lehet beköltözni, folyamatosan évente 1800 lakásba.

20 és 30 emeletes házak

És a lakásokon kívül mi újat kap az ódonságok városa? Az I. ütemhez tartozik az óbudai vásárlóközpont felépítése is. 1969-ben kezdik meg a Flórián téren a 150-200 ezer ember vásárlási igényit kielégítő háromemeletes épületkompozíció kialakítását, amelyben három mozgólépcsőn lehet majd közlekedni, s ahol állami áruház, étterem, szupermarket, gyógyszertár, Patyolat-fiók és még sok minden egyéb lesz. Azt mondják, ilyen még nem volt széles e hazában, mint ez a svéd mintára épülő vásárlóközpont. Az építkezések eme szakaszában kap üzletházat a Zápor utcai kísérleti lakótelep, itt építik fel az Ifjúsági Házat is. Négy tanteremmel bővítik a Zápor utcai iskolát, 24 tantermes új iskola épül a Raktár úton, valamint bölcsőde, óvoda, s új körzeti szakorvosi rendelő is. A II. ütemben ugyancsak épül egy bölcsőde és óvoda, mégpedig a kísérleti lakótelep szomszédságában, s egy modern bisztró ékeskedik majd a Vörösvári út és Solymár utca sarkánál. A III. ütemben - tekintve, hogy sok új gyerek születésére számítanak az új lakásokban - megint csak emelnek egy bölcsődét és óvodát, mégpedig a Dévai Bíró Mátyás téren. (...) A későbbi évek perspektíváját tekintve, az építési osztály vezetője úgy tájékoztat, hogy végeredményben húszezer új lakás felépítésére van hely és lehetőség Óbudán. A következő években épülő házak még csak "középmagasak", tízemeletesek lesznek, de szerencsére a lakások már tágasabbak benne, mint az eddig megépült házakban: minimálisan 53 négyzetméter alapterületűek. A későbbi években a Duna-partot már húszemeletes házakkal kívánják "beszegni", s másutt 30 emeletes épületeket is szeretnének. (...) (Magyar Nemzet)

November 4: Modern szolgáltató üzletházat kapott Pestújhely-Rákospalota. Az avatóünnepségen, amelyet pénteken délelőtt tartottak, megjelent Sarlós István, a fővárosi tanács vb-elnöke és Szépvölgyi Zoltán, az MSZMP budapesti bizottságának titkára is. A harmadik ötéves tervben a XVII., a XXI. és a VIII. kerületben épül hasonló szolgáltató üzletház. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: GrandHotelHungaria-20100325-02 - indafoto.hu
2010-ben. (kép: Fővárosi Blog)

November 5: Miért vált el a Szabadság Szálló legfelső párkányának burkolata. (...) A Szabadság Szállót a LAKÓTERV tervezte és a kivitelezési munkákat a Középületépítő Vállalat végezte. Rejtett hibák helyreállítására három évre szólt a garanciális szerződés, amely a jövő év májusában jár le. E határidőn belül jelentkezett egy olyan rendellenesség, amelyre sem a tervező, sem a kivitelező nem számított. A legfelsőbb párkánymellvéden, a homlokzati burkolaton repedések keletkeztek és több mint fél négyzetméternyi mozaikos vakolat levált. A baleset megelőzésére a szállodát üzemeltető Hungária Vállalat felhívta az építő céget, vizsgálja meg a homlokzatot, állapítsa meg, mi okozta a vakolat leválását és szükség van-e beavatkozásra. (...) A szakértők gondosan ellenőrizték a vakolásnál, burkolásnál felhasznált anyagokat, a habarcs minőségét. Megállapították, hogy minden építőanyag kifogástalan minőségű, megfelelt az előírásoknak, csupán az úgynevezett kiegyenlítő habarcsréteg tapadása nem volt kielégítő. Célszerű lett volna a vakkolat felrakása előtt tüskézést alkalmazni, gömbvashálót húzni a párkányzatra és erre az alapozásra, az ilyen biztonságosabb rétegre ragasztani a mozaik burkolatot.

A kivitelező vállalat azonban tovább vitte a vizsgálatot, mert úgy látta, nemcsak tapadási probléma okozhatta a vakolat leválását. Ennek során azt tapasztalták, hogy az épület felső párkányzata állandó rezgésnek, vibrálásnak van kitéve az épület előtt lebonyolódó nagy forgalom következtében. Ez a vibrálás volt az egyik előidézője a burkolat meglazulásának. A próbavizsgálatok azt is kimutatták, hogy több helyen másfél-két centivel elmozdult a vakolás a faltól, ilyen hézagok veszélyeztetik a párkányzat teljes burkolásának épségét.

A kivitelező vállalat az eddigi vizsgálat eredményeként úgy határozott, hogy a felső mellvéd teljes burkolását leszedik és vizsgálják, nem mutatkoznak-e hasonló rendellenességek a szálloda többi szintjeinek burkolatán is. Tanácskoznak a szakemberek arról, hogy a jelenlegi mozaik burkolat leszedése után miként állítsák helyre a felső párkányzatot. Egyes vélemények szerint célszerű lenne és városképileg is tetszetős megoldást nyújtana, ha Luxaflex alumíniumlemezekkel borítanák a mellvédet. A helyreállítást igyekeznek a legrövidebb időn belül elvégezni. (Magyar Nemzet)

November 5: Utcai tejárudát nyitnak november 6-án, hétfőn a fővárosban tíz helyen: - a XI., Baranyai téren, a Déli-pályaudvarnál, Csepelen, a Vasmunkás téren, a pestlőrinci Kossuth Lajos téren, a Rákóczi téri és a Hunyadi téri csarnoknál, a Garay- és a Lehel-piacon, a Madách téren és a Hungária körút-Thököly út sarkán. Ezeken a helyeken gépkocsiról egyliteres palackozott tejet árusítanak reggel 7 órától déli 12 óráig. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: 196711-Moszkva-Nov7 - indafoto.hu
Moszkva, 1967 november 7-én

November 9: Minta lakótelepek épülnek. Az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, az OTP és a Típustervező Intézet kezdeményezésére Budapesten és az ország különböző helyein mintalakótelepek létesülnek. A most kidolgozott programban 13 mintatelep szerepel és egy részüknél már a jövő évben megindul az építkezés. Elsőnek Szegeden a Tarján telepen, Kalocsán, Pécs-kertvárosban, Kaposvárott, Jászberényben és Veszprém-Jankovits telepen kezdik meg a lakóházak építését. 1969 első felében az akció folytatódik és ekkor Budapesten a II., Törökvész úton, a XXII., Terv utcában, Gyöngyös-Kálvária dombon, Balatonalmádin, Siófokon, Miskolc-Szentpétery kapunál és Debrecenben építkeznek. A munkálatokat az OTP, illetve megyei fiókjai kulcsátadásig bonyolítják le. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Filatorigat-1970esEvek - indafoto.hu
A Filatorigát felüljárója a hetvenes években

November 9: "Märklin-híd" épül a Szentendrei úton. A jövő nyáron megszűnik a Szentendrei út közlekedésének régi gondja: közúti híd épül a HÉV pályája felett. A mintegy 200 méter hosszú felüljárót, a Fővárosi Tanács megrendelésére, a Földalatti Vasút Vállalat szereli össze. Szereli és nem építi. Amint a vállalat szakemberei elmondták, egy nyugatnémet részvénytársaságtól vásárolt szabadalom alapján a Ganz-MÁVAG-ban már megkezdték a hídszerkezet elemeinek gyártását. Az egyenként 18 méter hosszú és 3,5 méter széles elemeket az ismert Märklin-játék elve alapján egy, legfeljebb két nap alatt csavarozzák össze. Lényeges előnye a két forgalmi sávra méretezett, hét méter széles felüljárónak, hogy különleges statikai megoldása következtében mindössze másfél méter mély alapot kell hozzá készíteni. A híd szélességéből kiderül, hogy nem végleges megoldásnak szánják, mert a Szentendrei utat a Római-part várható forgalmának növekedése miatt, néhány év múlva jelentékenyen kiszélesítik. Addigra négy hasonló híd készül el a Ganz-MÁVAG-ban, s ezeket - mivel könnyen szétszedhetők és összeállíthatók - mindig ott szerelik fel, ahol a forgalom a leginkább megkívánja a veszélyes vasúti kereszteződések megszüntetését. (Népszabadság)

November 9: A kelenföldi lakótelepen új iskolát avattak kedden. A Keveháza utca 2. szám alatt felépült 16 tantermes iskolában 120 általános iskolás tanulhat majd. Az iskola mellett egy 150 személyes óvoda és 60 gyereket befogadó bölcsőde is épült. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BudapestSzallo1968-02 - indafoto.huNovember 11: Befejezés előtt. Elkészült a tizenkét emeletes Budapest Szálló homlokzata. A toronyépület 2000 négyzetméter külső falát - melyről már bontják az állványzatot - csillogó üvegszemcse-mozaikkal burkolták be. Az új szállót decemberben berendezik, és szilveszterkor már vendégeket fogadhat a Budapest Szálló. (Népszabadság)

November 12: Vita 220 millió körül - A tervező véleménye: A Rókus-kórház korszerűsítése csak kényszermegoldás - Más helyen kell új kórházat felépíteni. A Pest megyei tanács megbízásából a Középülettervező Vállalat mérnöke, Ulrih Ferenc elkészítette a Semmelweis-kórház rekonstrukciójának és az azzal kapcsolatos új beruházások programját. A volt Rókus-kórház sorsa hosszú idő óta foglalkoztatja az egészségügyi hatóságokat, a városrendezőket, az egész közvéleményt. Sok terv készült már a kórház modernizálására, újjáépítésére és nemegyszer merült fel az épület lebontásának kérdése.  

Pest megye, amelynek a Semmelweis-kórház központi egészségügyi intézménye, a meglevő épület rekonstrukcióját és mellette egy új kórházkomplexum építését tartja elfogadhatónak, s mivel ilyen célra nagyobb összegű beruházási hitellel rendelkezik, e terv mellett foglalt állást.

fovarosi.blog.hu: RokusKorhaz-1961Korul-fortepan.hu-102394 - indafoto.hu
A Rókus kórház a hatvanas évek elején. (fortepan.hu, 102394)

(...) Jelenleg 620 ággyal rendelkezik a Semmelweis-kórház, amelynek Gyulai Pál utcai épületszárnya 200 évvel ezelőtt épült, a Rákóczi úti és a Márkus Emília utcai front pedig 100 éves. Azóta is sok toldalékkal, hozzáépítéssel bővítették, alakították a kórházat, amelynek állagát a közepesnél rosszabbnak minősíti a hivatalos vizsgálat. A rekonstrukciótól függetlenül is felújításra szorulnak a Semmelweis-kórház épületrészei. (...) Az új kórházi főépületet a beruházási program a Stáhly utcai üres telekre tervezi. A tervezet szerint a rekonstrukció után 780 ággyal rendelkezne a Semmelweis-kórház, ebből 366 a régi épületben, 414 pedig az új épületben. A beruházási költségek 220 millió forintot tesznek ki. Hangsúlyozta a tervező, hogy a régi kórházépületben a gazdaságtalan elrendezés miatt az egy ágyra jutó felújítási költség több lenne, mint a toronyépületben az új osztályok ágyainak költsége. (...) Mégis, zavarná a betegeket az építkezéssel járó por, a zaj, azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a munkálatok tíz évet vennének igénybe. Ezek a tények helyezik előtérbe azt a meggondolást, helyesebb és gazdaságosabb lenne a város másik, alkalmasabb helyén egy új kórházat építeni, semmint a Rókus elavult épülettömegébe százmilliókat beruházni. Ez a beruházás amúgy is csak ideig-óráig történő megoldást jelent, mert 10-15 éven belül egész sor födémcserét kellene végrehajtani és a további szerkezeti romlások újabb horribilis összegeket vennének igénybe. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: KoranyiKorhaz-1967Korul-fortepan.hu-58956 - indafoto.huNovember 14: Korszerűsítik a Korányi-kórházat. (...) A Korányi-kórházzal kapcsolatban sokáig az a hír járta, hogy előbb-utóbb megszűnik. Végül úgy döntöttek, hogy erre a belterületi egészségügyi intézményre szükség van és elkészítették a nagymérvű rekonstrukciós tervét. Az elképzelések szerint 1968-ban kezdik meg ezt a munkát. Az Alsóerdősor utcai szárnyon új épületet emelnek. A Dohány utcai részen levő épületszárnyat lebontják és helyén építik fel az új szülészeti és nőgyógyászati osztályt. A további tervezés a kórház teljes egészének korszerűsítését foglalja magában, amely négy évig tart. (Magyar Nemzet)

November 14: Rendezd be magadnak! - Új otthonok, újfajta bútorok. Lesagne regényhőse, a Sánta Ördög felemelte a párizsi háztetőket, hogy benézzen a francia családok otthonába. Budapesten, az új lakótelepeken nem kell ehhez misztikus hatalmú regényalaknak lenni. Alkonyatkor odaáll az ember az erkélyajtóba, s ahogyan egymás után felgyulladnak a villanyok, beláthat a szembenlevő ház minden lakásába. Ezek a lakások azonban valahogy mind egyformák. A berendezések közhelyszerűen egyhangúak. Ugyanazokat a lámpákat, szekrényeket, asztalokat, fotelokat, fekhelyeket láthatjuk a harmadik emeleti otthonokban, mint az első és a negyedik emeleten. (...) E modern lakások egyik tervező központjában, a Lakóterv igazgatói szobájában azonban most olyan megbeszélés zajlott le, amely már azzal kecsegtet, hogy hamarosan megváltozhat az "előregyártott" otthonok méla egyhangúsága. (...) A megfelelő bútorokat eddig is beletervezték a kislakásokba. Kivitelezésük azonban csak elmélet maradt. Sajnos a gyakorlatban a belkereskedelem illetékesei nem nagyon fogadták meg az építészek tanácsait. (...) ...a következő években egyre több házgyári lakás készül, a kapható bútortípusok közül azonban mindössze egyetlen van, a Varia, amelynek darabjai úgy-ahogy alkalmasak ezekbe a kis lakásokba. (...) A sötét rajzpapíron fehér festékkel kihúzva már itt vannak (...) az új frigy első gyümölcsei: a házgyári lakásokba való kisbútorok rajzai, Horváth János és társtervezője, Görgényi Judit munkája. Az ülőbútorok terveinek kivételével - amelyek külön témát jelentenek - minden terv elkészült már. Szekrénysorok, akasztós- és fiókosszekrények, bárszekrények, könyvszekrények, étkező- és íróasztalok, fekhelyek, gyermek heverők... Tulajdonképpen 32-féle sík lapelem... De ebből a 32-féle elemből - akár a Märklin-gyermekjáték építőkockáiból - mindenféle bútor felépíthető, összeszerelhető. A sima lapelemek - amelyeket majd különféle minőségű és színű furnír-borítással, színes festékkel dukkózva, vagy poliészterrel fényezve, vagy műanyag lappal burkolva gyártanak - 30-60-90-120 centiméter szélesek és 60-90-120-150-195 centiméter magasak. Speciális vasalással lesznek ellátva, amelyet az Elzett-gyár készít majd, ennek segítségével mindenki úgy építi fel magának bútorait, ahogyan éppen akarja, ahogyan lakásában variálni szeretné az egyes bútorféléket. (...) E Märklin-bútorok prototípusait, s a hozzájuk illő sokféle apró kiegészítő tárgyat, amelyek az otthon hangulatát adják, tavasszal már láthatjuk a Lakóterv kiállítóhelyiségében. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BociBociTarka-196711-Karikatura-MagyarNemzet - indafoto.hu

November 16: Milyen lesz a belvárosi üzletközpont. Szerdán eldőlt Budapest egyik fontos kereskedelmi és városrendezési vonatkozású tervpályázata. Régóta szó van arról, hogy világvárosi színvonalra kellene fejleszteni a Belváros üzletnegyedét, úgynevezett bevásárló utcákat kellene létesíteni, amire most van a legjobb alkalom, mert a Belváros rekonstrukciója kapcsán lebontják az elavult épületeket, a romházakat, s helyükön moderneket emelnek. A nyár elején az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, a Belkereskedelmi Minisztérium és a fővárosi tanács közös tervpályázatot írt ki a belvárosi üzletközpont kialakítására. (...) A pályázat első díját, 50 ezer forintot Kapsza Miklós és Schall József, a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusa, illetve docense pályaművének ítélte. A 38 ezer forintos második díjat Spiró Éva, Újhelyi Jenő, a Lakóépülettervező Vállalat mérnökeinek, Zóbel Lajos, a Betonépületelemgyár mérnökének és Zsitva Tibor Zoltán, a Típustervező Intézet mérnökének közös terve kapta. 28 ezer forintos harmadik díjjal, egyenlő rangsorolással két pályamunkát jutalmaztak, mégpedig Cserba Dezső és Kisléghy Nagy István, az Iparterv mérnökeinek, valamint Koltai Endrének a Lakóterv mérnökének munkáit. (...) A pályázati kiírás feltételei szerint átjáró utcákkal kell átszelni a Belvárosnak a Pesti Barnabás utca - Váci utca - Régiposta utca, valamint a Váci utca - Petőfi Sándor utca - Régiposta utca közötti területét, a Petőfi Sándor utca és a Városház utca közötti tömböt. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: PajtasEtterem2010-01 - indafoto.huNovember 17: Önkiszolgáló éttermet rendeznek be az I. Batthyány utca 3. szám alatt épülő lakóház földszintjén. (...) (Magyar Nemzet)

November 18: Az új földalatti állomásainak tervei. Az UVATERV elkészítette az új földalatti állomásai terveinek túlnyomó részét. Az 1970-ig üzembe lépő vonalszakasz hét állomásának kiviteli tervdokumentációjából az intézet hatot átadott a kivitelezőknek, s a hetedik, a Pillangó utcai állomás tervei is időben elkészülnek. (A Pillangó utcánál az eredeti elgondolások szerint nem lett volna megálló. De egy nemrég meghozott határozat szerint a gödöllői HÉV végállomását a Keleti pályaudvartól a Fehér úthoz helyezik át, s a megszűnő HÉV-állomások forgalmát az új földalattinak kell átvennie.)

Az UVATERV kiviteli tervei általános elismerésre találtak. Mint a szakértők megállapították, a tervezett állomások egységes építészeti felfogást tükröznek, az egyes állomások mégis egyedi arculatúak, nem utolsósorban az utasok gyors tájékozódása érdekében. Külön érdeme az állomások terveinek, hogy figyelembe veszik a különböző európai nagyvárosok metróinak tapasztalatait, de nem másolják egyiket sem: kiképzésük a modern Budapestet képviseli majd. Jellemzi ezt, hogy a födémek az általános boltívessel szemben mindenütt nyugodt, sík felületek; a burkolóanyagok között a hagyományos nemes burkolatok mellett nagy szerepet kaptak a korszerű, könnyű, nem kevésbé időtálló anyagok. Hasonló sajátosság, hogy modern képzőművészeti alkotások is helyet kaptak, de nem öncélúan, hanem egy-egy állomás egyedi hangulatának szolgálatában.

fovarosi.blog.hu: Stadionok-Regi2 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: BlahaLujzaTer-Regi03 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: DeakTer-Regi3 - indafoto.hu
A Népstadion, a Blaha Lujza tér és a Deák tér állomások belső tere az átadás után

Ami a tervezett anyagokat illeti: padlóburkolatként a legkopásállóbb és könnyen tisztítható gránitlapot választották a tervezők, éspedig állomásonként eltérő színösszeállításban. A peronszéleket biztonsági okokból bordázott gumival borítják. Az oszlopokat és az oldalfalakat a színes kőlapokon kívül kerámia és üvegmozaikkal, valamint színes üveggel burkolják. A mennyezetek és a kábeltakaró falak úgynevezett luxaflex alumínium panelekből készülnek. Ezek színezett, korszerű alumínium gyártmányok, az akusztikai és légtechnikai követelményeknek is megfelelnek, és lehetőséget adnak arra is, hogy a világítótesteket szervesen beilleszthessék a mennyezetsíkokba. A fényforrások tehát az esztétikai hatást is növelik.

Az állomások közül a Fehér úti végállomás és a Pillangó utcai állomás a felszínen épül meg, a Népstadionnál kéregalatti állomás lesz, a többi négy (Baross tér, Blaha Lujza tér, Astória és Deák tér) pedig mélyállomás. Peronjuk 120 méter hosszú, s így hatkocsis szerelvény fogadására is alkalmas. Az utasok gyors áramlását a mélyállomásokon három-három mozgólépcső és a távlati igényekhez méretezett elosztócsarnok szolgálja. A kéregalatti és a felszín alatti állomások felszíni épületeit pavilonszerűen alakították ki. (...) A hét állomás 1969-re elkészül, hogy a földalatti üzemi próbái időben megkezdődhessenek. (Népszabadság)

November 21: A második házgyár megkezdte az üzempróbákat Budapesten, s épül már a harmadik is. Ugyanakkor a hagyományosnak minősülő blokkos lakásépítés sem szorul háttérbe. A Budapesti Lakásépítő Vállalat dolgozói új berendezésekkel, építményekkel bővítették Gyáli úti kohóhabsalak falblokkgyártó üzemüket. Az új berendezésekkel megkétszerezik az üzem termelését: a korábban gyártott évi 42000-45000 helyett csaknem 100000 köbméter kohóhabsalak betont készítenek. (Magyar Nemzet)

November 22: Eltűnt a Tabán utolsó utcarészlete. Ezekben a napokban útépítő munkások és kubikosok a korszerű Hegyalja úttal egy magasságúra töltötték fel a régi Tabán egy legendás, irodalmi emlékű utcájának, a volt Hadnagy utcának eddig még meglevő, északi részét. Ezzel eltűnt a Tabán utolsó utcarészlete is. Megkövetelte ezt a modern várostervezés, hiszen a volt utcarészlet úgyszólván már csak hosszú árok volt. Az egyik legöregebb budai városrésznek, a régi Tabánnak egykori lakói és azoknak fiai, unokái, vasárnap a hagyományos tabáni találkozó "kezdő lépéseként" elzarándokolnak a volt Hadnagy utca helyére. Utána természetesen a mindenkori találkozók helyén, a Várkert KIOSZK-ban újítják fel a történeti és családi emlékeiket. Emlékeznek arra, hogy Berzsenyi Dániel a Döbrentei téri "Arany Liba", Beethoven pedig budai vendégeskedése idején a Hét Választó Fejedelem fogadóban szállt meg. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: MargitszigetiNagyszallo-1960asEvekVegen - indafoto.hu

November 22: Újjászületik a Margitszigeti Nagyszálló. Harmincmillió forint költséggel felújítják, korszerűsítik a margitszigeti Nagyszállót. Az újjászülető szálloda területileg is bővül. 1700 négyzetméter alapterületű csarnok épült körülötte, amelyben új étterem, konyha, előcsarnok és egyéb részlegek kapnak helyett. Az ÉVM Középületépítő Vállalat dolgozói december 31-re átadják a kész épületet. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Siklo-1970Korul-fortepan.hu-97832 - indafoto.hu
(kép: fortepan.hu, 97832)

November 24: A budai vár siklójának jövőjéről dönteni kell. A Közlekedéstudományi Egyesület elnöksége úgy foglalt állást, hogy az egykori budai hegypálya méltóan reprezentálja a múlt század Budapestjének technikai fejlettségét. Ez volt a világ első városi siklója, tehát műszaki műemléknek tekinthető. Az elnökség javasolja, hogy a szakemberek társadalmi munkában derítsék fel a rekonstrukció lehetőségét, s ha van mód az újjáépítésre, úgy a sikló centenáriumára, 1970. március 2-re újjáépülhet. (Magyar Nemzet)

November 24: Új lapnyomda épül. Az Árpád-híd pesti hídfője mellett épül a Szikra Lapnyomda új üzeme. Az építkezést ez év első negyedében kezdték meg, de az oldalfalak burkolását már befejezték és tető alá került az épület. 1968 első negyedévében megkezdik a gépek szerelését, és előreláthatólag az év második felében már próbaüzemel az új nyomda. (Népszabadság)

November 25: Hatezer lakás építését tervezik a XII. kerületben. A XII. kerületi tanács 1968-1970. évi községfejlesztési alapterv-javaslatát nagy vita keretében, közös ülésen tárgyalta meg és fogadta el a tanács és az MSZMP kerületi végrehajtó bizottsága. A fővárosi tanács építési osztálya az év végéig elkészítteti a XII. kerület beépítési tervét. E szerint a harmadik ötéves terv végén, a negyedik és az ötödik ötévesben összefüggő építkezéssel az Istenhegyi út, Szendrő út és Diana út, továbbá a Tündér utca, Hangya utca, Tamás utca és Kakukk utca, valamint a Mártonhegyi út, Szúnyog utca, Denevér utca, Bürök utca által határolt területen és a Dániel úti lakótelep további építésével hatezer lakást és ennek megfelelő számú tantermet, óvodát, bölcsődét, üzleteket, orvosi rendelőt építenek. Ezenkívül a kerületben szétszórtan mintegy 1200 lakást emelnek magánerőből, de mint az OTP képviselője bejelentette, még körülbelül háromezer lakás építésével kell számolni, mert ebben a kerületben építik a fővárosban a legtöbb OTP-társasházat itt. (...) A területi tanácsnak azonban jórészt saját erőforrásaira kell támaszkodnia. Azon igyekszik tehát, hogy jó gazdálkodással minél több pénzt teremtsen elő a fejlesztés megvalósításához. Ennek egy kis példája, hogy a János-hegy - Zugliget közötti drótkötélpályát - amelynek építését előreláthatólag jövőre megkezdik - saját maguk fogják üzemeltetni. (Magyar Nemzet)

November 26: Decemberben megkezdik a metró vágányainak fektetését. Szombaton a fővárosi és a kerületi tanácsok vezetői megtekintették a metró építkezését. Bartos István vb-elnökhelyettes a látogatást követően összegezte a tapasztalatokat: A metró építése jól halad, remélhető, hogy a földalatti első, Fehér út - Deák tér közötti szakaszát 1970 első felében, a másodikat (a Deák tér - Moszkva tér közötti szakaszt) pedig 1973-ban át lehet adni a forgalomnak. (...) Decembertől a Fehér úttól kiindulva, előbb a felszínen, majd a felszín alatti alagutakban, s azt követően a körülbelül 30 méter mélyen húzódó alagutakban fektetik a vágányokat. A metró első szakaszán 44 szovjet motorkocsi közlekedik majd. Tizenöt nagy mozgólépcsőt vásárolunk, ugyancsak a Szovjetunióból; a Baross, a Blaha Lujza téri és az Astoria állomáson 6 mozgólépcsőt helyeznek üzembe. Az első mozgólépcső még az idén megérkezik, a Baross téren szerelik be és próbálják ki. (Népszabadság)

November 28: Új levéltár a budai Várban. A budavári Hess András téri volt Pénzügyminisztérium épületében (jelenleg egyetemi diákszálló) nyílik majd meg - a tervek szerint - az Országos Levéltár részlegeként a felszabadulás óta felgyűlt irattári anyagokat magában foglaló új levéltár. A legkorszerűbb kutatószobákkal és laboratóriumokkal felszerelt új levéltárban kap helyet Pest megye levéltára, valamint a Fővárosi Tanács levéltárának hatalmas anyaga. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Intranszmas-19671128-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1967. november 28.)

November 30: Tanulmányterv készült az új fővárosi nagyáruházról. Régóta szó van arról, hogy Budapestnek szüksége van egy minden tekintetben modern, a világvárosi követelményekhez méretezett új nagyáruházra. A Belkereskedelmi Minisztérium és az Országos Áruházi Vállalat megbízta a Lakótervet, készítsen tanulmánytervet a kérdéses áruház elhelyezésére. A kivitelezési tervekre majd csak akkor kerülhet sor, amikor már elhatározták, hol épüljön az új áruháza. Hollay György és Törőcsik Sándor, a Lakóterv mérnökei a kapott megbízás alapján kidolgozták a feladatot.

Elsőként a mai Rókus-kórház helyét jelölik meg, amennyiben sor kerülne a kórház lebontására. Alaprajz tervet is mellékeltek elgondolásukhoz annak illusztrálására, miként illeszkedne be az új áruház ebbe a környezetbe. Második alternatívaként a Múzeum körút és a Rákóczi út sarkán levő üres telket javasolják, amelyhez még hozzávennék a mellette levő egykori Pannónia szálló lebontandó épületének telkét. A harmadik helykijelölési javaslat a Tanács körúton, a Városháza jelenleg földszintes üzletsorral beépített nagy telekkomplexumát érinti. Az áruház idetelepítése nem hátráltatná, sőt elősegítené a Városháza rekonstrukcióját.

A további alternatívák az Engels tér és a Bazilika közötti terület áruházépítés céljára történő felhasználását teszik megfontolás tárgyává. Két megoldást javasolnak a tervezők. Az egyik szerint az Engels téren, a jelenlegi autóparkoló helyen épülhetne fel az áruház, amely nem zavarná a mögötte levő autóbusz pályaudvar működését.

Hangsúlyozzuk, hogy ezek a tervek tanulmány jellegűek és az illetékes városrendezési, kereskedelmi szervek a közeljövőben vitatják meg. A közeljövőben tehát egyelőre arról kell dönteni, hol épüljön Budapest új, modern áruháza. (Magyar Nemzet)

November 30: Non-stop presszó nyílik szombaton a Belvárosban. Az Egyetem presszó alakul át non-stop presszóvá; nem lesz zárórája. A vendégeket este 10 és hajnali 4 óra között pianínó-muzsika szórakoztatja, gyertyafény mellett. (Magyar Nemzet)

November 30: Végre eltávolítják az állatifehérje-üzemet az Illatos útról. Sok éve folyik a vita hivatalos szinten - sok-sok cikk megjelent már a sajtóban - az Illatos út környéke és a József Attila lakótelep levegőjét bántóan szennyező Állatifehérje Takarmányokat Előállító Vállalat városon kívülre telepítéséről. A vállalat vezetői végre a probléma megoldásáról tájékoztattak bennünket. (...) Tököltől két és fél kilométerre épül fel az új gyár: a szakemberek levegőszennyeződési vizsgálatot végeztek és megkaptuk az építési engedélyt, mivel itt Tököl lakosságát nem fogjuk zavarni. Végre sikerült az épületek felépítésére kivitelezőt is találnunk, az ÉVM 25-ös vállalatot. Ezzel egy időben a gyár modernizálását is elvégezzük. A költözést 1968 első negyedében elkezdjük; utolsó szakasza két és fél év múlva fejeződik be. (Népszabadság)


A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr10011838893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2017.11.05. 12:19:01

vajon mikor, és miért tettek le a 20-30 emeletes lakóházak építéséről?

n3spr3ss0 2017.11.05. 12:40:56

Szerencsére nem Tarlós vezette a várost...

Duplaxiii 2017.11.05. 13:01:55

A franc vigye el! A múltam... Az intransmasban dolgoztam... A Szikrát már el is takarították... Ismertem az Óbufai kis házas világot, utazgattam még Csillaghegyre, amikor a régi képeken látható világ volt arrafelé... 4000 vonalas Józsefközpont... A Flórián... Micsoda kis bulihely volt a felső szintjén. Mekkorákat csajozhattunk ott a 70-es években...

fbal02 2017.11.05. 15:02:54

Rend volt, fegyelem volt, mindene meg volt az embernek. Ezért sírják vissza az összes negatívumával együtt ezt a rendszert.

lutria 2017.11.05. 15:57:05

Gyerekkoromban a "Márklin-híd"mellett laktunk az egyik 15 emeletes házban-mielőtt lebontották valamikor a 70'-es évek végén egy ideig még csak le volt zárva a járműforgalom elől de nem ugrottak azonnal neki,úgyhogy mi azon a télen a hídon szánkóztunk.:)

Pizsera Kelemen 2017.11.06. 21:21:21

Nagyon nosztalgikus,de mindeközben térdig jártak a sárban,lógtak a villamos ütközőjén,a kórházakban még a folyósón is feküdtek,és lesték a boltokat mikor érkezik a hiánycikk, hogy időben lecsapjanak rá.Ez a pártállam propagandája,mese, hogy rend volt meg megvolt mindenkinek mindene.Hacsak a párttitkárnak nem...Hofi vicce volt: Tudod mikor lesz a gyereked lábán új cipő? Majd ha a pártitkár fia rálép....