Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1966 augusztus

2016. augusztus 07. - fovarosi.blog.hu

200 méter magas tornyot építettek volna a Városligetbe. Beindult a dunaparti szállodasor tervezése. Az MTA számára könyvtárat terveztek, ami aztán sosem épült meg. Fantasztikus ötletek és hírek ötven évvel ezelőttről, Budapestről.

fovarosi.blog.hu: 196608-CsepelAruhaz-Megnyilt - indafoto.hu

Tovább

1936: Összeomlott egy ház a Rákóczi úton

rakocziut73-1950esevek-fortepan_hu-3553.jpg

A Rákóczi út 73. az ötvenes években. (kép: fortepan.hu, 3553)

1936 júliusában a Rákóczi úton egy négyemeletes bérház összeomlott. Homlokzata az útra zuhant, halálos áldozat is volt.

"A közeli pályaudvar magasabb beosztású hivatalnokainak, valamint cégvezetők egész sorának otthont adó épületben kapott helyet a tízes években a Salgó-féle ablak- és lakástisztítási vállalat központja, valamint Fodor Berczi kávéháza, a Frühauf is, mely a Keletibe érkező óriási embertömeg, és a környező cégek alkalmazottai miatt egész fennállása alatt óriási bevételt könyvelhetett el. A tulajdonos ezt a szükséges felújítások helyett inkább nőkre és szórakozásra herdálta el, így a hely egyre kopottabbá vált, 1913-ban pedig végül be is zárt. Az épület négy évvel később a Magyar Általános Ingatlanbank Rt. tulajdonába került, majd beköltözött a Fejér és Glattner nyomda, a Magyar Lloyd Lapvállalat központja, a kávéház helyén pedig a Hungária szalámi-, húscsemege- és kolbászárugyár fióküzlete nyitott meg. A (nem is olyan rejtett) statikai problémákkal küzdő, repedező falú házat 1927-ben Quittner Ervin tervei szerint újabb szinttel (a statikai vizsgálatok szerint kettőt nem bírt volna el) bővítették – de a bank gondatlansága, és a következő évben történt átalakítások, így az üzlethelyiségek portáljai miatti pillérfaragások, valamint a 3-4 szobás lakások feldarabolása miatti súlytöbbletnek köszönhetően a ház egyre gyengébbé vált. Az épület sarokhomlokzata végül 1936. július 23-án megadta magát a rá nehezedő tömegnek, így az leomlott, csodával határos módon azonban csak egyetlen halálos áldozatot – egy szobaleány, Péntek Matild a III. emeleti lakás sarokszobájában tartózkodott épp – követelve." (forrás)

A leomlás következménye, hogy a ház sarka ablaktalan lett, így lett hely arra, hogy a szocializmusban egy óriási RB (Ruházati Bolt - Vásároljon Készruhát!) neonreklámot helyezzenek el ide.


További Filmhíradókhoz katt ide!


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

Megcsúszott a Várfal

Emlékszünk arra, amikor 2010-ben a sok esőzés hatására megcsúszott a várfal? Nos, nem az volt az első eset. Az alábbi két, 1936-os filmhíradó a Vár Vérmező felé eső lejtőjéről jelentkezik, ahol pont ez történt. Jöttek az aládúcolások, kiköltöztetések.



És a végére egy poén: most pont erre a területre terveznek mélygarázst építeni

További Filmhíradókhoz katt ide!


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

Ötven éve írták - 1966 július

A Blaha Lujza téri aluljáró padlója a régi Erzsébet hídról került "az EMKE" felszíne alá. 20-25 emeletes házakat terveztek a Flórián térre. Jól haladt a metróépítés az Astoriánál. Beindult Finta József karrierje. Megszületett a Magyar Munkásmozgalmi Múzeum. Ez történt fél évszázaddal ezelőtt Budapesten.

Tovább

A 4-es metró két éve - az építész tervező jelentése

Két évvel ezelőtt, 2014 március 28-án adták át a 4-es metrót. Az új vonalról szóló cikksorozat lezárásaként a vezető tervező Palatium Stúdió Kft. ügyvezetője, Erő Zoltán osztja meg gondolatait a Fővárosi Blog olvasóival.

A tervezők az épületek átadása után figyelemmel kísérik a mű sorsát. Különösen így van ez egy tíz éves munka eredményével, egy olyan kísérlettel, aminek - bizonyos értelemben - nem is volt előzménye. Nem volt előzménye, mert ilyen gazdasági-szervezeti-technológiai feltételek mellett még senki nem épített metrót Magyarországon. Újonnan kellett kitalálni sok mindent - még akkor is, ha külföldi példák, előképek nagyban segítették a műszaki megoldások kidolgozását. Nem titkoljuk, hogy sok inspirációt jelentett a londoni, a koppenhágai metró, és nagy segítséget kaptunk a müncheni és a bécsi metró tervezőitől is. Különösen sok támogatást adtak azok a magyar mélyépítő kollégák, akik a 3-as metró befejezését követően a 4-es metró indulásáig eltelt másfél évtizedet német és osztrák földön töltötték közúti és vasúti alagutak, metróállomások építésével - ők tehát a ’state of the art’ megoldásokat képviselték. Az állomások legfontosabb karakterjegye, a nagy terű, egy fesztávval lefedett utascsarnok tehát ennek az iskolának a megértése alapján alakult ki. Az építészeti koncepció nem más, mint egyes alapelvek következetes képviselete, és kreatív megtermékenyítése minden egyes helyszínen. Ehhez persze szükség volt némi alkotói bátorságra és kíváncsiságra.

fovarosi.blog.hu: Metro4-KelenfoldVasutallomas-2009-Rajz-Specialterv.hu - indafoto.hu

Tovább

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu