Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1967 december

2017. december 02. - fovarosi.blog.hu

Meglett a második házgyár is, berobbantunk a panelkorszakba. Nagyban épült a metró, az aluljáró és a felüljáró a szétdúlt Baross téren. Ez történt Budapesten fél évszázaddal ezelőtt.

fovarosi.blog.hu: KerepesiUtiSzerviz-1966 - indafoto.huDecember 1: Új autószerviz a fővárosban. A Kerepesi úton hét és fél millió forint költséggel új autószerviz épül. Az építők, az ÉVM Középületépítő Vállalat dolgozói, a december 31-i határidő helyett két héttel korábban, 15-én átadják az épületet, hogy az új szerviz január első napjaiban megkezdhesse működését. (Népszabadság)

December 2: Elkészült a távfűtő vezeték a budai Attila út burkolata alatt. A Mélyépítő Vállalat dolgozói a tervezettnél egy hónappal korábban fejezték be a munkát. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Elevator-Kozraktarak-1945Utan - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: BorarosTer-1960asEvekVege - indafoto.hu
Az Elevátor a második világháború után, és a tér a hatvanas évek végén

December 2: Bontják a Boráros téri hídgyárat. A MÁVAG hídgyárának december 31-ig ki kell ürítenie a Boráros tér Duna parti oldalán levő területét, miután a csepeli gyorsvasút és a Duna-parti pályaudvar állomásainak rendezése ezt szükségessé teszi. Ugyanezen okból lebontják a híd másik oldalán levő régi malom, újabban panelek gyártására használt úgynevezett elevátorépületeit is. A munkálatok néhány nappal ezelőtt megkezdődtek. A volt hídgyár 300 méter hosszú frontján alakítják ki a megnagyobbított pályaudvarokat és építik meg a 2-es villamos meghosszabbított vonalát, az egykori malomépület helyén pedig díszparkot létesítenek. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196712-Javszer - indafoto.hu

Tovább

1937: Az olasz király a lóversenypályán

A Lovi... A nagy múltú lóversenypálya mára egészen lehalt. Még van néhány lelkes támogatója, de a tömegek már régesrég kihátráltak mögüle. Még Széchenyi honosította meg Magyarországon a lóversenyzést. Később a Kincsem nevű ló lett olyan "sztár", mint néhány éve Overdose. De a nagy nevek sem mentették meg a lóversenyt: csak egy lelátó maradt talpon, a pálya helyén pláza épült. Így állt elő az az abszurd, hogy egy lóversenypálya lelátójáról nézhetünk egy bevásárlóközpontot. Azt hiszem, ilyen nincs még egy a világon. Az alábbi filmhíradó 1937-ből maradt fenn: 


További Filmhíradókhoz katt ide!


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

Ötven éve írták - 1967 november

Két nap alatt összeszerelhető hidat vettünk a Filatorigáthoz az NSZK-ból. Megjött a 2-es metró első mozgólépcsője a szovjet "testvérektől", és hat új lakótelep építésének kezdtek neki. Óbudán 20-30 emeletes házak is épülhettek volna. És azt is megtudhatjuk, miért burkolták végül alu lemezekkel a Szabadság szállót. Ez történt Budapesten fél évszázaddal ezelőtt.

November 1: Gondok és fejlesztések a főváros tömegközlekedésében. (...) A Közlekedési Igazgatóság nem tervez jelentősebb hálózatbővítést, inkább a nagyobb befogadóképességű járművek forgalomba állításával igyekszik enyhíteni a közlekedési nehézségeket. Az idén és jövőre tíz-tíz csuklós villamost kap a Ganz-MÁVAG-tól a Fővárosi Villamosvasút, az Ikarus pedig az idén összesen 87 százszemélyes és ennél nagyobb csuklós autóbuszt ad át a Fővárosi Autóbuszüzemnek. Jövőre újabb 90 nagy befogadóképességű autóbuszt szállít a gyár a FAÜ-nek. A Szovjetunióból 1968 végéig 80 trolibuszt importálunk.

fovarosi.blog.hu: OrsVezerTere-1969 - indafoto.hu
Az Örs vezér tere 1969-ben

A fontosabb fejlesztési feladatok között szerepel egy korszerű csomópont építése a metró Fehér úti végállomásánál, az Eörs vezér téren; 1970 első felére a Rákóczi útnak a Luther utcától a Baross térig terjedő része, s a Kerepesi útnak a százlábú hídig terjedő szakasza aszfaltburkolatot kap. 1968 júniusára készül el a kelenföldi lakótelepen, a Bornemissza téren az új autóbusz végállomás. Korszerűsítik a Budafoki utat és átépítik a Népköztársaság útja külső részét is; ezzel egyidejűleg már a jövő évben bővítik a Bajza utcai, a Köröndnél levő és a Vörösmarty utcai földalatti-állomást; a kis-földalatti járműparkját ugyanis háromkocsis szerelvényekkel váltják fel; vonalát a Mexikói útig hosszabbítják meg. Jól haladnak a munkák a Soroksári úton, ahol korszerű, kétpályás utat alakítanak ki, első ütemben a Boráros tér - Kvassay út között. A közúttól elkülönített villamospályán 1969 első felében indulnak meg a 2-es villamosok. (...) (Népszabadság)

Tovább

Ybl munkássága 1856-1863 között

„Amíg megmagyarázom, addig megcsinálom”
- Ybl Miklós egyetlen fennmaradt mondása
(Ney Béla cikkéből - Vasárnapi Újság 1879)

Az előző bejegyzés Hentzi császári és királyi vezérőrnagy ágyúival - amelyekkel a várból szétlövette Pestet - fejeződött be. Az 1849-ben elrendelt ostromállapot 1954. május 1-i megszűnése meghatározó volt a város további fejlődésében. (Ekkoriban költözött Pestre Deák Ferenc is, ennek majd a következő részben lesz jelentősége.)

A korszak óriási változásokat hozott. Új építőanyagok születtek: a cement (1820), a beton (1847), a vasbeton (1849). A kovácsoltvas szerepét átvette a gyári öntöttvas, majd a hengerelt acél (1860). A szerkezetet számításokkal tervezték meg. Reiter Ferenc - Széchenyi eszmekörében és embereivel, előbb a közlekedési minisztérium vasúti osztályán, majd budai hatósági főmérnökként dolgozva - 1853-ban a „beton korlátlan használatával” megkezdte a dunai rakpartok kiépítését. Fényes Elek geográfiai szótárában olvashatjuk, hogy Pest 269 utcájából 116 „egészen kövezett”, 112 „éjjeli világításban”. 1850-ben Buda és Óbuda egyesült. 1853-ban megkezdték a Vár alatti alagút építését (1857-ben adták át). 1855-ben megjelent a Tűzoltási Szabályzat Buda és Pest számára. 1857-ben megalakult az Első Magyar Általános Biztosító Társaság és felgyulladt az első villanyóra Lechner órásmester Váci utcai boltja felett. 1860-ban a lipótmezei elmegyógyintézet építése kezdődött meg. 1861-ben megnyílt a Déli vasút pályaudvara, a Budai Népszínház és 1864-ben a Tőzsde a Lloyd palotában, s Zsigmond Vilmos megkezdte az első artézi kút fúrását a Margitszigeten…

Tovább

Ilyen lett a Hilton szálloda

Budapesten élve nem igazán követjük, hogy mi történik a szállodákban, hisz minek vennénk szállodai szobát ott, ahol lakunk, ugyebár. Így aztán valószínűleg sokan nem is tudják, hogy az elmúlt években milyen szépen átalakult a várbéli Hilton Budapest szálloda a Halászbástya szomszédságában. 

Hilton-BudaiVar-1970esEvek"A második világháborús ostrom során jelentősen megsérült Várnegyed romos területén az 1960-as években kezdődtek átfogó régészeti ásatások. Ennek során tárták fel a XIII. századi domonkos kolostor, a Mátyás-címeres kút, a kerengő, a Szent Miklós torony és a XVIII. század fordulóján épített jezsuita kollégium maradványait. A domonkos kolostor huszonnyolc kőrácsos ablakkal megnyitott kerengője és a Szent Miklós torony a XV. század első felében épült, ez volt az egyik legjelentősebb magas építmény a várnegyed területén. A kolostor és a torony a török időkben pusztult el, a templom pedig jelentős mértékben megsérült. (...) A Széchenyi György alapította jezsuita kollégium 1687 és 1702 között épült a domonkos kolostortól délre, a Mátyás-templommal összeépítve. A jezsuita rend 1773-as eltörlésekor a kibővített épület először az egyetemes papnevelde, majd II. József királyi kamarájának otthona lett. A copf stílusú homlokzati falmaradványok ebből az időszakból származnak. Az épület a második világháború idején teljesen kiégett, addig a pénzügyminiszter tulajdonában volt. (...) A háború pusztította területre először általános iskolát terveztek. 1968-ban már biztos volt, hogy Hilton Szálló épül a Várnegyedben, ekkor a Középülettervező Vállalat házi tervpályázatot hirdetett a terület beépítésére. A zsűri hat terv közül Pintér Béla építész koncepcióját választotta ki, amelynek egyik lényeges eleme volt, hogy optimálisan kitöltötte a rendelkezésre álló 38 000 nm-es területet a budai városkép egységnek megőrzést, a Mátyás-templom és Halászbástya környezetének rendezését szem előtt tartva. (...) A Hilton Szálló belsőépítésze Lőrinczi Edit volt. Az elkészült szállodában 647 főt tudtak elszállásolni a 28 lakosztályban és a 295 szobában. A 3,6 x 5 méteres szobákhoz fürdőszobát is terveztek. Tizennyolc féle vendéglátó egység, hét konyha, bálterem, éttermek, presszók és bárhelyiségek biztosították a magas színvonalú ellátást. Az Anjou, a Mátyás, a Beatrix, a Visegrád, az Endre, a Levente és a Béla különtermek pedig rendezvények helyszínéül szolgáltak. A régi Miklós toronyban kapott helyett a Tower étterem, ahonnan csodás kilátás nyílt Pestre. Emellett virágüzlet, ruhabutik, az IBUSZ, a DANUBIUS és a MALÉV irodája is helyet kapott az impozáns Hiltonban." (forrás)

A felújításról 2015-ben hallhattunk először, amikor a Vaterán árulták a régi bútorzatot. Először a lobby és a recepció újult meg. A Lobby Café & Bar és az Executive Lounge szintén új külsőt kapott. Az első emeleten pedig egy elegáns "business center"-t alakítottak ki. A felújítás tehát a közös terek felújításával indult. 

fovarosi.blog.hu: Hilton-BudaiVar-2017-BarlangBejarat - indafoto.hu

Tovább

Ötven éve írták - 1967 október

Megjött az első Ganz villamos. Felépült az első, földgázzal fűtött új társasház. Ingyen szállított házhoz a Csemege az ábécéből. Így éltünk ötven évvel ezelőtt Budapesten.

Október 1: Próbaúton az új típusú csuklós villamos. A Ganz Villamossági Művek és a Ganz-MÁVAG megkezdte az új típusú csuklós villamoskocsik sorozatgyártását. Az első négy kocsi a szombatra virradó éjszaka a 28-as vonalán sikeresen tette meg próbaútját. A 26 méteres kocsiban 265-ben férnek el, de akkor sem túlzsúfolt, ha 300-an szállnak fel. Az utasok számára egyszerre öt ajtó nyílik - villamos vezérléssel. A fékek ugyancsak villannyal működnek. Nyáron a jó szellőzést az ablakok mellett ventilátorok szolgálják. A kocsi a többi villamos 45 kilométeres sebességével szemben 60 kilométeres sebességre is képes.

fovarosi.blog.hu: GanzICS-3730-Regi1-villamosok.hu - indafoto.hu

Az elkészült kocsikat néhány héten belül a 2-es villamos vonalán helyezik üzembe, ugyancsak itt közlekedik majd az a további hat kocsi is, amelyet az év végéig helyeznek üzembe. (Népszabadság, kép: villamosok.hu)

fovarosi.blog.hu: 196710-SzigoruanEllenorzottVonatok-Plakat-grofjardanhazy - indafoto.hu

Október 1: Felállítják a közlekedés magyar úttörőinek szobrát a Városligetben. Szemközt az újjáépített Közlekedési Múzeummal, a Városliget egyik fasorában még az ősszel átadják a magyar közlekedés nagyjainak szoborsétányát, a margitszigeti Művészsétány mintájára. A későbbiekben továbbfejlesztésre kerülő mellszobor-sorfal egyelőre nyolc (öt kő és három bronz) műből áll majd.

Tovább