Fővárosi Blog

1936: Összeomlott egy ház a Rákóczi úton

2016. július 23. - fovarosi.blog.hu

1936 júliusában a Rákóczi úton egy négyemeletes bérház összeomlott. Homlokzata az útra zuhant, halálos áldozatok is voltak. Ha jól sejtem, akkor a ház a Rákóczi út és a Berzsenyi utca sarkán álló ház volt, amit a jelen állapotok alapján később sikerül(hetet)t helyreállítani. Talán a leomlás következménye, hogy a ház sarka ablaktalan lett, így lett hely arra, hogy a szocializmusban egy óriási RB (Ruházati Bolt - Vásároljon Készruhát!) neonreklámot helyezzenek el ide.


További Filmhíradókhoz katt ide!


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

Megcsúszott a Várfal

Emlékszünk arra, amikor 2010-ben a sok esőzés hatására megcsúszott a várfal? Nos, nem az volt az első eset. Az alábbi két, 1936-os filmhíradó a Vár Vérmező felé eső lejtőjéről jelentkezik, ahol pont ez történt. Jöttek az aládúcolások, kiköltöztetések.



És a végére egy poén: most pont erre a területre terveznek mélygarázst építeni

További Filmhíradókhoz katt ide!


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

Ötven éve írták - 1966 július

A Blaha Lujza téri aluljáró padlója a régi Erzsébet hídról került "az EMKE" felszíne alá. 20-25 emeletes házakat terveztek a Flórián térre. Jól haladt a metróépítés az Astoriánál. Beindult Finta József karrierje. Megszületett a Magyar Munkásmozgalmi Múzeum. Ez történt fél évszázaddal ezelőtt Budapesten.

Tovább

A 4-es metró két éve - az építész tervező jelentése

Két évvel ezelőtt, 2014 március 28-án adták át a 4-es metrót. Az új vonalról szóló cikksorozat lezárásaként a vezető tervező Palatium Stúdió Kft. ügyvezetője, Erő Zoltán osztja meg gondolatait a Fővárosi Blog olvasóival.

A tervezők az épületek átadása után figyelemmel kísérik a mű sorsát. Különösen így van ez egy tíz éves munka eredményével, egy olyan kísérlettel, aminek - bizonyos értelemben - nem is volt előzménye. Nem volt előzménye, mert ilyen gazdasági-szervezeti-technológiai feltételek mellett még senki nem épített metrót Magyarországon. Újonnan kellett kitalálni sok mindent - még akkor is, ha külföldi példák, előképek nagyban segítették a műszaki megoldások kidolgozását. Nem titkoljuk, hogy sok inspirációt jelentett a londoni, a koppenhágai metró, és nagy segítséget kaptunk a müncheni és a bécsi metró tervezőitől is. Különösen sok támogatást adtak azok a magyar mélyépítő kollégák, akik a 3-as metró befejezését követően a 4-es metró indulásáig eltelt másfél évtizedet német és osztrák földön töltötték közúti és vasúti alagutak, metróállomások építésével - ők tehát a ’state of the art’ megoldásokat képviselték. Az állomások legfontosabb karakterjegye, a nagy terű, egy fesztávval lefedett utascsarnok tehát ennek az iskolának a megértése alapján alakult ki. Az építészeti koncepció nem más, mint egyes alapelvek következetes képviselete, és kreatív megtermékenyítése minden egyes helyszínen. Ehhez persze szükség volt némi alkotói bátorságra és kíváncsiságra.

fovarosi.blog.hu: Metro4-KelenfoldVasutallomas-2009-Rajz-Specialterv.hu - indafoto.hu

Tovább

Budapest legmagasabb építménye különleges kivilágításban

fovarosi.blog.hu: ObudaiTavhokemeny-20160313-01 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: ObudaiTavhokemeny-20160313-02 - indafoto.huTavaly októberben a FŐTÁV és a MYAD jóvoltából járhattam benne, tegnap pedig különleges kivilágítása kapcsán látogattam meg újra Budapest legmagasabb építményét, a 203 méter (más forrás szerint 200 méter) magas óbudai távhőkéményt. 

A nemzeti színekben megvilágított kéménnyel a távfűtő vállalat március 15-ére is emlékezik, de a távfűtés imázsát is javítani kívánják ilyen közvetett módon. A vállalat számításai alapján, ha 10-10 ezer fogyasztó felváltaná az egyedi gáz- és a fafűtést a környezetbarát távhővel, érdemben nőne annak az esélye, hogy fűtési szezonban se alakuljon ki szmogriadóra okot adó légszennyezettségi állapot a fővárosban. Minden tízezer lakás vagy közület átállásával összesen évi 13 tonna por kibocsátásától is mentesülne Budapest.

A modern nagyvárosokban egyre inkább a távhő határozza meg a környezetbarát jövőt, a világ metropoliszaiban számos fejlesztési irány indult el az elmúlt időszakban. Párizsban a geotermia, Oslóban a fjordok hőenergiája, Londonban a metróhálózat állandó hőmérsékletű levegője, Törökországban a pisztáciahéj, máshol pedig a szennyvíz felhasználásával fejlesztik az olcsó, megbízható és a városi életminőséget javító technológiát.

A kémény március 13-án, 14-én és 15-én este 19:00 és 24:00 között látható ilyen ünnepi díszben, címe: 1037 Budapest, Kunigunda útja 49.

fovarosi.blog.hu: ObudaiTavhokemeny-20160313-03 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: ObudaiTavhokemeny-20160313-05 - indafoto.hu

Tavaly októberben jártam a kémény belsejében és tetején is, az erről szóló poszt itt olvasható, alább pedig még pár kép a kéményről és a csodás panorámáról:

 

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu