Fővárosi blog

Útikalauz a 4-es metróhoz: Fővám tér

2015. augusztus 25. - fovarosi.blog.hu

A 4-es metró legtöbb díjat elnyert állomás-párja a Fővám tér és a Szent Gellért tér állomások lettek. A korai tervezési fázisban még az is felmerült, hogy egy közös, Duna alatti állomás épüljön, kijárattal a Fővám tér és a Gellért tér felé is, ennek megépítését azonban túl kockázatosnak és túl költségesnek ítélték, így végül két metróállomás épült a Duna két partján.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-20150716-10 - indafoto.huA kb. 7100 négyzetméteres állomásépületet 2005-2013 között tervezte a Sporaarchitects csapata (Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya), és 2006-2014 között épült meg. Ahogy sok más állomásnál is, itt is fúrópajzsok építette alagutak csatlakoznak a réselt dobozszerkezethez. Mivel az állomás benyúlik a Duna alá is, egy részét bányászott alagútszakaszként kellett megépíteni. A Duna közelsége mellett további feladatot jelentett a már meglévő 2-es villamosvonalhoz igazodás, pontosabban az átszállási lehetőség megteremtése. A tervezés korai fázisában még szinte teljesen a Duna alá benyúló állomást álmodtak ide, de a kivitelezés nehézségei miatt egy részben a tér alatti, részben a Duna alá is beérő állomás épült meg. A Duna közelsége miatt a peron 31,9 méterrel van a felszín alatt - ez és a Gellért téri a legmélyebben fekvők a vonalon.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-Rajz01 - indafoto.hu
A peronszint rajza (forrás: archdaily.com)

Tovább

Villamosították a Budapest-Hegyeshalom vasútvonalat

Az alábbi 1935-ös, azaz 80 évvel ezelőtti filmhíradó a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal villamosításáról számol be. "A miniszter és a megnyitón megjelent előkelőségek Senn Ottó dr. MÁV elnök vezetésével különvonaton tekintették meg a magyar technika büszkeségének, a Kandó Kálmán-féle villamos mozdonynak útvonalát. A megnyitás résztvevői Bánhidán megtekintették a villamos erőmű telepét."  


További Filmhíradókhoz katt ide!

Ötven éve írták - 1965 augusztus

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Augusztus 1: Több új egészségügyi intézményt kap Óbuda. Óbuda egészségügyi helyzetének javítására a következő öt évben mindenekelőtt a szakorvosi ellátást kell fejleszteni. (...) Lényeges könnyítést jelent majd, hogy az Árpád-hídfő rekonstrukciós fejlesztésénél négy munkahelyes, szakosított körzeti orvosi rendelő épül a környéken. A Rákóczi úti körzeti orvosi rendelőre emeletet húznak, így a néhány osztályból álló csillaghegyi szakrendelőt megfelelőbb környezetben helyezhetik el, s a kibővített intézmény maga is szakosítottá válik. Néhány kisebb létesítmény még az idén megkezdi munkáját. Például az ősszel elkészül az új tüdőszűrő állomás a Raktár utca 39-41. szám alatt, amely a kerület lakosságán kívül a környező községek betegeinek vizsgálatát is elvégzi. Az ideggondozó intézet keretében alkohol elvonó szakrendelést szerveznek. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: 196508-Gyogyszer - indafoto.hu
Egészségügyi plakát 1965-ből

Tovább

Budapest a legújabb fortepanos képeken

A napokban ismét frissült a fortepan.hu, és olyan remek budapesti fotók vannak az új képek között, hogy az csak na! Az alábbiakban egy kis szubjektív válogatás következik, a képek azonosítójára kattintva a fotó nagy méretben is letölthető.

fovarosi.blog.hu: 56osokTere-FelvonulasiTer-1954-fortepan.hu-84062 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: 56osokTere-FelvonulasiTer-1954-fortepan.hu-84061 - indafoto.hu
84062, 84061: 1954: még a Sztálin éra, de már Sztálin elvtárs nélkül. A Felvonulási tér az új Sztálin szoborral, amit aztán két év múlva jól le is döntöttek, és fel is daraboltak.

Tovább

Történelmi AP felvételek Budapestről a YouTube-on

A múlt-kor portálon megjelent hír szerint az AP hírügynökség a British Movietone nevű vállalattal összefogva összesen több mint 550 ezer digitalizált történelmi videót töltött fel a Youtube-ra. A felvételek az 1895 és 1986 közötti történelmi eseményeket mutatják be. Ez a YouTube legnagyobb történelmi videógyűjteménye jelenleg. Az alábbiakban néhány Budapesttel kapcsolatos videót szemléztem, a teljesség igénye nélkül. (Az összes felvétel hang nélküli.)

Tovább

Útikalauz a 4-es metróhoz: Kálvin tér

Amilyen kaotikusan sokarcú a felszín, olyan ötletes lett a felszín alatti világ - röviden így foglalható össze a 4-es metró Kálvin tér állomása. Nézzük meg közelebbről is!

A helyszínre már régóta többet terveztek, mint a 3-as metró. Amikor a 3-as metró állomása épült (ezt a szakaszt 1976-ban adták át), már számba vették annak a lehetőségét, hogy egyszer egy 4-es is lehet itt, sőt, a HÉV-et is bevezették volna a Kálvin térig. Ennek kapcsán épült meg az aluljáró Lónyay utcai nyúlványa, amelyen keresztül ma a 4-es metróba juthatunk le. Csakhogy régen még úgy volt, hogy a 4-es metró lesz mélyebben, időközben azonban változtak a tervek, és a 4-es metró végül a 3-as fölé került, nem alá. Ennek következtében elég szűk helyre kellett bepréselni az állomás dobozát. Ezzel a kihívással nézett szembe a 2000-es évek elején a Palatium Stúdió, a vezető tervezők Erő Zoltán és Kosztolányi Zsolt voltak.

fovarosi.blog.hu: Metro4-2003Korul-KalvinTer - indafoto.hu
A Kálvin tér 2003 körül, a metróépítés megkezdése előtti utolsó állapotában

Tovább

Ötven éve írták - 1965 július

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

fovarosi.blog.hu: BudapestSzallo-1966-Epul - indafoto.huJúlius 1: Rövidesen megkezdik a Budapest Szálló építését. Az egykori Florida Szálló helyén, a fogaskerekű végállomásával szemben építik fel Buda egyik legmagasabb épületét, a 17 emeletes Budapest Szállót. Tervezését a közelmúltban fejezték be a Középülettervező Vállalatnál, és a Kereskedelmi Beruházási Iroda irányításával júliusban megkezdik az építést.

A főváros idegenforgalmi érdekességének ígérkezik a 65 méter magas, építészetileg is különleges megoldású hotel, mert ez lesz az ország első körkeresztmetszetű épülete. Az első három emeletig négyzet alaprajzú, de a negyedik emelettől kezdve 33 méter átmérőjű hengerré formálják. A torony homlokzata üvegpalástot kap, középen henger alakú felvonóaknákat helyeznek el három felvonóval.

Az épület műszaki különlegessége az alapozás lesz, tervezésekor sok probléma keletkezett. A dombos, csúszásra hajlamos területet a Rózsadombról leszivárgó víz "olajozza", ezért a telek felső határán vízzáró függönnyel állítják meg a talajvíz útját. (Népszabadság)
 
 

fovarosi.blog.hu: 196507-GolyaAruhaz-MagyarNemzetHirdetes - indafoto.hu
A Gólya Áruház hirdetése 1965-ből

Tovább

Útikalauz a 4-es metróhoz: Rákóczi tér

A Rákócziak birtokai, egyedi fénycsatorna, pöttyös mennyezet és trikolór peronfalak: a Budapesti Műhely tervezte Rákóczi tér metróállomás a 4-es metró egyik legegyénibb állomása lett. Nézzük meg közelebbről!

fovarosi.blog.hu: Metro4-2003Korul-RakocziTer - indafoto.hu
A Rákóczi tér a metróépítés előtti utolsó állapotában, 2003

Tovább

1935: Épül-szépül Budapest

1935-öt írunk. A Filmhíradó a legújabb építkezéseket sorolja: "Budapest 1935. évi építkezései közül kiemelkedik a Parlament renoválása, a Koronázó főtemplom Mátyás-tornyának újjáépítése, míg a modern egyházépítészetet a városmajori templom új tornya képviseli. Régi alakjában újra felépült a Bécsi kapu. Megkezdődtek a Margithíd kiszélesítési munkálatai. Nagy lépéssel halad előre az előző évben elkezdett Boráros téri híd. Középületeink mellett nagyszabású magánépítkezéseket is látunk. Helyenként egész új bérpalota-sorok emelkedtek. A legmodernebb berendezéseket találjuk kereskedelmünk és iparunk építkezéseinél. A külföldön jól bevált modern üvegburkolatos homlokzat ebben az évben nyert alkalmazást fővárosunkban egy áruház építkezésénél. Új, modern berendezéssel felszerelt gyártelepek fokozzák iparunk versenyképességét. Nagyszabású előkészítő munkálatok folynak a Tabánban, ahol Budapest legrégibb városrészének zegzugos utcái és ódon házai eltűntek a föld színéről. Itt nyílnak a legnagyobb lehetőségek Budapest Fürdőváros további fejlesztésére."


További Filmhíradókhoz katt ide!

90 éve született Dúl Dezső

Eredetileg Dúl Dezső 90. születésnapjára időzettem ezt a cikket. Időközben jött a szomorú hír, hogy az építész 2015 május 30-án elhunyt.

Dúl Dezső 1925. június 18-án született Gyulán. Egyetemi tanulmányait 1943-48 között a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán végezte.

Tovább