Fővárosi blog

90 éve született Dúl Dezső

2015. június 18. - fovarosi.blog.hu

Eredetileg Dúl Dezső 90. születésnapjára időzettem ezt a cikket. Időközben jött a szomorú hír, hogy az építész 2015 május 30-án elhunyt.

Dúl Dezső 1925. június 18-án született Gyulán. Egyetemi tanulmányait 1943-48 között a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán végezte.

Tovább

Ötven éve írták - 1965 június

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Június 2: Megnyílt a Bosnyák téri nagybani piac. A XIV. kerületi Bosnyák téren megnyílt a főváros új nagybani zöldség-, gyümölcs-piaca. Ezzel egyidejűleg a lakásépítkezések előrehaladása miatt a Hámán Kató téren megszűnt az árusítás. (...) A fővárosi tanács a következő hónapokban tovább bővíti a piacot. A még bekapcsolódó területek is az eddigihez hasonló, könnyen lemosható korszerű burkolatot és világítást kapnak. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: 196506-LelepesElott - indafoto.hu
Plakát 1965-ből

Tovább

Útikalauz a 4-es metróhoz: II. János Pál pápa tér

Az első tervekben még Népszínház utca néven futó metróállomás az átadásra már a frissen átnevezett térhez igazodva kapta végső nevét: II. János Pál pápa tér. Ez lett az egyik legalacsonyabb forgalmú metróállomás: a Baross tér gyalog sincsen túl messze innen, a belváros felé pedig ott vannak a Népszínház utcai villamosok, a környékre pedig az ott lakókon kívül nem nagyon siet senki. Nagyobb forgalmat csak akkor látni az állomáson, amikor véget ér egy előadás az Erkel színházban. Nem csoda, hogy nagy vita volt a tervezés időszakában akörül, hogy kell-e ide egyáltalán metróállomás. A jelenlegi forgalom nem igazolja vissza, de ha idővel segít "felfelé húzni" a jelenleg igencsak sajnálatos állapotú Népszínház utcai városrészt, akkor mégis megérte.

fovarosi.blog.hu: Metro4-2003Korul-IIJanosPalPapaTer - indafoto.hu
A metróállomás megépítése előtt, 2003 körül

Tovább

Válogatás a fortepan legújabb budapesti képeiből

A májusban feltöltött képek között több a vidéki kép, mint a budapesti, de így is rengeteg érdekes képet találhatunk Budapest múltjából. Szubjektív best of 2015 május: az elfeledett Elevátor, az épülő Szabadság-szobor, az Orient Express, lángoló teherautó és a Lánchíd leborult oroszlánja. (Az azonosító számra kattintva a kép nagyban is letölthető.)

fovarosi.blog.hu: 56osokTere-FelvonulasiTer-19520501-fortepan.hu-79297 - indafoto.hu

Tovább

Bejártuk a József telefonközpontot

Józsefváros egyik legnagyobb műszaki emléke a József telefonközpont palotája a Horváth Mihály téren. Az impozáns épület 2007 óta üresen áll, de talán új életre kel. Bent jártam, fotóztam!
(* Az 1917-es fotók a Magyar Építőművészetből valók.)

fovarosi.blog.hu: JozsefTelefonkozpont-1917-MagyEpMuv-14 - indafoto.hu

Tovább

Ötven éve írták - 1965 május

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Május 1: Új létesítményeket avattak Kőbányán. Új létesítményeket adtak át pénteken Kőbányán. A Harmat utcai lakótelepen, ahol az eddig elkészült 400 korszerű lakásba néhány hónapja költöztek be az első családok, iskolaavató ünnepséget tartottak, amelyen dr. Orbán László, az MSZMP Központi Bizottságának tagja, a kerület országgyűlési képviselője mondott beszédet. A másik új intézmény a kerületi öregek számára létesített napközi otthon, amelyet Bozsóki Mihályné, a kerületi tanács végrehajtó bizottságának titkára adott át. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196505-IparmuveszetiVallalatKartyanaptara - indafoto.hu
Az Iparművészeti Vállalat kártyanaptára, 1965

Tovább

Útikalauz a 4-es metróhoz: Keleti pályaudvar

fovarosi.blog.hu: Metro4-BarossTer-20150419-13 - indafoto.hu

Az állomás tervezésének története 1999-ben indult, amikor a felszíni arculat és közlekedési rendszer megoldására kiírt pályázatot az M-Teampannon Kft. - TAAT Kft. - Palatium Kft. által alkotott csapat nyerte meg. A metróvonal szabályozási terveit 2004-ben ismertették: ezek szerint a Baross téren megmaradt volna a Kővári György tervezte aluljárórendszer nagy része, bár az állomás elhelyezéséből adódóan a Bethlen Gábor utcai aluljáró-szakasz megszűnt volna. (A 4-es metró honlapján még mindig ez az állapot szerepel!) Akkor úgy számoltak, hogy a 4-es metró átadása után a belváros felé menő, illetve onnan érkező forgalom csökken, de a Baross tértől kifelé áramló forgalom valamivel nő majd. Természetesen cél volt már akkor is az autóforgalom által elfoglalt terület csökkentése, a kevés zöldfelület kiterjesztése és megújítása, valamint a gyalogosforgalom újragondolása a gyorsabb átszállások érdekében.

fovarosi.blog.hu: Metro4-2003Korul-BarossTer - indafoto.hu
A Baross tér a 2000-es évek elején, a Kővári György (MÁVTI) tervezte aluljárórendszerrel

Tovább

Segítőket keresek

Az elmúlt időszakban a blogolással tölhető időm kevésnek bizonyult a szükségeshez képest, így Olvasóim felé fordulok. Mint az a Radnóti Gimnáziumról szóló cikkekből is látható már, szerzőtársakat szeretnék bevonni a Fővárosi Blog jövőjébe. Ha te (vagy Ön) rendelkezik már némi tapasztalattal e téren - például részt vesz egy túracsoport vagy helytörténeti gyűjtemény vagy blog vagy honlap írásában stb. -, és szívesen írnál / írna cikkeket a Fővárosi Blogra hobbiként, jelentkezz a blog e-mail címén: 7788fido (a) gmail (pont) com.

Már több éve nagy sikernek örvend az ötven évvel ezelőtti fővárosi hírekből válogató cikksorozat is. Ennek alapja sok-sok oldalnyi napilap átlapozása, cikkek kifotózása. Ehhez a munkához olyan segítőre lenne szükségem, aki rendelkezik laptoppal és egy kis kompakt digitális fényképezőgéppel is. Ez utóbbi esetben szerény javadalmazást is fel tudok ajánlani. További részletek szintén e-mailben.