Fővárosi blog

Ötven éve írták - 1965 február

2015. február 05. - fovarosi.blog.hu

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Február 2: A csomópontok forgalomvizsgálatának eredménye: Legsürgősebb a Baross tér rendezése. (...) Az új Erzsébet-híd megnyitása sürgeti a tér rendezését, s indokolja ezt az is, hogy a meggyorsított ütemben épülő földalatti vasútnak éppen a Baross téren az egyik legfontosabb és előreláthatóan igen nagyforgalmú megállóhelye.

A Baross tér rendezése nehéz feladat. Öt közlekedési irány találkozik itt, a közúti forgalom a tér közlekedési teljesítőképességét már csaknem teljesen kihasználta. A helyzet a gépjárművek növekedésével csak romolhat. A FŐMTERV becslése szerint 1963. és 1980. között a személyautók forgalma 5,3-szeresre, a teherautóké 2,3-szeresre, a villamos- és troliforgalom 1,4-szeresre, az autóbuszforgalom ugyancsak 1,4-szeresne nő. Különösen a Thököly út torkolatánál válik kritikussá a tér forgalma. (...)

A Baross tér forgalmának rendezése szükségessé teszi majd közúti aluljáró építését a Mező Imre út és a Rottenbiller utca között. Az aluljáró előterve már elkészült, a szakemberek most tanulmányozzák. A Baross tér átépítése természetesen nem megy máról holnapra, viszont a tér közlekedési gondjain már ma segíteni kell. A Keleti pályaudvar indulási oldalánál levő hurokvágányban csúcsforgalmi időben rendszerint torlódnak a villamosok, ezért most arra gondolnak, hogy a hurokvágányban csak azok a kocsik közlekedjenek, amelyek ott meg is fordulnak, a többiek egyenesen folytassák útjukat. Döntés még nincs, mert a forgalom alakulását még ellenőrzik, s végzik az utasszámlálásokat is; ezek befejezése után, előreláthatólag március-áprilisban módosítják a villamosközlekedést a Baross téren. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: Hilton-BudaiVar-1950esEvek-fortepan.hu-24264 - indafoto.huFebruár 3: Hol épül fel a várbeli szálloda. (...) Általános érdeklődésre tarthat számot az a tervpályázat, amely Budapest egyik központi fekvésű, évtiezedek óta üresen álló telkének felhasználását, korszerű beépítését célozza. A Rákóczi út és a Múzeum körút sarkán, a régi Nemzeti Színház helyén, az úgynevezett Grassalkovich-telken a Budapesti Eötvös Lóránd Tudományegyetem új épületkomplexumát tervezik felépíteni.

A budapesti szállodaépítkezési program egyik reprezentatív ékkövének készül a Várban, a Mátyás-templom közelében tervezett új szálloda. A Hess András téren, a volt Illetmény Hivatallá átalakított egykori jezsuita kolostor műemlék épületének felhasználásával és a mellette levő üres telken új szállodaszárny építésével alakulna ki az igényes, külföldiek számára létesülő várbeli szálloda.

A Szabolcs utcai Orvostovábbképző Intézet korszerűsítése és továbbfejlesztése szintén helyet kapott a tervezési programban. Új sebészeti épületet emelnek és ennek tervezésére írják majd ki a pályázatot.

A Magyar Nemzet már beszámolt az Országos Sportegészségügyi Intézet küszöbönálló új építkezéséről, amelyet az Alkotás utca kiszélesítése tesz szükségessé. Az út tizenöt méteres kiszélesítése miatt le kell bontani az intézet több épületét. Ezek pótlására új épületeket emelnek és a tervezésre a pályázati hirdetmény már meg is jelent.

Budapesten Békásmegyer területén a következő években 2000 lakásos új lakótelep létesül. Ennek tervezésére szintén tervpályázatot rendeznek. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: 196502-Szegenylegenyek - indafoto.hu

Tovább

A fővárosi tömegközlekedés 2014-ben

Milyen évet tudhat maga mögött Budapest, ami a tömegközlekedését illeti? Mozgalmas év volt, az egyszer biztos! Az első részben a "vaskerekes" üzemeket tekintettük át a metrótól a HÉV-en át a villamosig. A második részben az autóbusz, a trolibusz és társai következnek, és egy kis kitekintés 2015-re.

fovarosi.blog.hu: BKV2015.png - indafoto.hu


"Take The Bus" - A De Lijn közlekedési társaság reklámjai

Tovább

A fővárosi tömegközlekedés 2014-ben

Milyen évet tudhat maga mögött Budapest, ami a tömegközlekedését illeti? Mozgalmas év volt, az egyszer biztos! Az első részben a "vaskerekes" üzemeket tekintjük át a metrótól a HÉV-en át a villamosig. A második részben az autóbusz, a trolibusz és társai következnek majd, és egy kis kitekintés 2015-re.

fovarosi.blog.hu: BKV2015.png - indafoto.hu

Tovább

Ötven éve írták - 1965 január

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Január 1: A lágymányosi lakótelep legutolsó lakóházát, az S-8 jelű épületet is átadták a 43-as Építőipari Vállalat dolgozói. Ezzel a 108 lakásos házzal együtt már több mint 4500 új otthon épült ebben a városrészben. A szokásos három-négyemeletes házak helyett hét-kilencemeleteseket építettek, így ez a városnegyed jelenleg Budapest legmagasabb lakótelepe. (Magyar Nemzet)

Tovább

Frissült a fortepan

Ismét frissült a fortepan.hu, nem is akármilyen képekkel. A budapesti képekből válogatunk, az Astoria foghíjtelkétől a panelkorszak előtti Óbudán át a valóban egyedi kelenföldi templomig.

fovarosi.blog.hu: Astoria-1960asEvek-fortepan.hu-70184 - indafoto.hu

70184: Az Astoria kereszteződése a hatvanas években. Az egykor itt állt Nemzeti Színházat már rég lebontották, de a telekre majd csak 1991-re épült fel az East-West Business Center. Még villamos is jár a Rákóczi úton, azaz a kép 1972 december 30-ánál előbbi. (Itt egy archív felvétel a villamos megszüntetéséről, a riporter az ifjú Baló György.)

Tovább

Milyen lett a Tüskecsarnok?

2014 szeptember 27-én már másodszor találkozhattam az A&D Stúdió egyik építészével, a Tüskecsarnok társtervezőjével, Lázár Antallal. Ezúttal örömteli napon: a csarnok átadásának napján.  Mivel a csarnokról 2010-ben már írtam (itt olvasható), és már megjelent az Octogon újság 2014 decemberi számába írt cikkem is (a Tüskecsarnokról szóló mellékletben), hosszú leírás helyett inkább egy képriport következik most, a régi-új csarnokból, 2010 vs. 2014.

fovarosi.blog.hu: Tuskecsarnok-Terv2 - indafoto.hu

Keresztmetszeti rajz a kilencvenes évekből (kép: A&D Stúdió)

Tovább

Ötven éve írták - 1964 december

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

December 1: Bekapcsolták az Erzsébet Telefonközpont négyezer új állomását. Horváth Ferenc, a Budapesti Távbeszélő Igazgatóság vezetője hétfőn ünnepélyesen átadta rendeltetésének a nemrég bővített Erzsébet Telefonközpont négyezer új állomását. Az Erzsébet-központ új részét a Beloiannisz-gyár szerelői és a posta dolgozói közös munkával egy hónappal a kitűzött határidő előtt készítették el. A munkán a KISZ-kongresszusra készülő fiatalok védnökséget vállaltak és sikeres munkájukkal ki is érdemelték a távbeszélő igazgatóság emléklapját. A VII. kerület több mint ezer lakásában a már előre felszerelt készülékek megszólaltak. Az év végéig a Nagykörút és a Városliget közötti területen még körülbelül 250 új telefont adnak át, jövőre pedig a Nagykörút másik oldalán is több új állomást kapcsolnak be. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: ParisiNagyaruhaz-19641201-Nepszabadsag-02 - indafoto.huDecember 1: Bemutatták a ma nyíló Divatcsarnokot. A mai nappal újabb színfolttal gazdagodik a főváros: a volt Párisi Áruház helyén, a Népköztársaság útján megnyitja kapuit a Divatcsarnok. (...)

A sajtó munkatársainak elmondták, hogy a 8700 négyzetméter alapterületű Divatcsarnokban hét szinten oldják meg az árusítást. A szakosításnál figyelembe vették, hogy az egyes árucikkeket mennyien keresik. A földszinten a férfi divatárut, a harisnya- és kötöttárut és az ajándéktárgyakat helyezték el, a teljesen különválasztott félemeleti árusítóhelyen pedig a női fehérneműt árusítják. Az első emeleten női cipő, a másodikon férfi- és gyermekcipő kapható. A férfi felsőruházat a harmadik emeletre, a női és leányka pedig a negyedik emeletre került. Az ötödik emeleten működik a lakberendezési és kelengyeosztály. Az áruház kétemeletes cipőosztálya az ország legnagyobb cipőárusító helye, ahol a bemutatópolcokon és a raktárakban körülbelül 60-80 ezer pár cipőt tartanak.

Tovább