Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1966 március

2016. március 06. - fovarosi.blog.hu

Nem lett Budán trolibusz, de lett felüljáró Albertfalván, és jutott pénz új HÉV szerelvényekre is. Megnyílt a Sport Szálló, a mai Flamenco. Hogy miért kellett kiüríteni a Rókus kórház egy részét, és hogy lehetett pénzt csinálni a pesti galambokból? Kiderül az ötven évvel ezelőtti cikkekből. 

fovarosi.blog.hu: 196603-AnanaszCsoki-Hirdetes-grofjardanhazy - indafoto.hu

Tovább

A legújabb budapesti képek a fortepan.hu-ról

A napokban ismét frissült a fortepan.hu. Kotnyek Antal képeiből már a második válogatást tették közzé, de ezen kívül is érkezett be egy csomó régi kép 1909-ből, a huszas évek végéről, a második világháborúból, és a későbbi évtizedekből is. A budapesti képekből válogattam egy csokorravalót.

Tovább

Útikalauz a 4-es metróhoz: Kelenföld vasútállomás

fovarosi.blog.hu: Metro4-2003Korul-Kelenfold - indafoto.hu
A terület 2003-ban, az építkezés megkezdése előtt

fovarosi.blog.hu: Metro4-KelenfoldVasutallomas-201403-VanikZoltan-01 - indafoto.hu
Légifelvétel 2014 márciusából (Vanik Zoltán felvétele)

A metróállomás engedélyezési és tender szerkezeti terveit a Palatium Stúdió építész elképzelései alapján a Főmterv Zrt. készítette, a felszín tájépítészeti terveit az Újirány Tájépítész Kft. készítette.

fovarosi.blog.hu: Metro4-KelenfoldVasutallomas-2009-Rajz-Specialterv.hu - indafoto.hu
(kép: Specialterv.hu, 2009)

Tovább

Ezek lettek az év irodái

Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit. A verseny idén minden eddigi rekordot megdöntött, hiszen a hét kategóriában 84 pályázat érkezett be, ezen belül a névadó kategóriában 41 iroda jelentkezett a versenyre. A zsűri végül a nagy számú világszínvonalú pályázatnak köszönhetően négy díjat osztott ki ebben a kategóriában. "Az Év Irodája" a Profession.hu lett, "Az Év Irodája Nagyvállalat kategóriát" a GE Global Operations, GE Healthcare nyerte el, "Az Év Design Irodája" a DekoRatio Branding & Design Studio lett, míg "Az Év Irodája Különdíjat" a Waberer’s vezérigazgatói irodák kapta.

"Az Év Irodaháza Bérlői Díjat" a Váci Corner Offices nyerte el, amely a Váci úti irodafolyosón a legújabb zöld fejlesztések méltó reprezentánsa. "Az Év Új Ingatlanfejlesztése" díjat a Váci Greens 'C' épülete érdemelte ki, amely az irodapark újabb fejlesztési fázisának világszínvonalát hirdeti. "Az Év Tervezett Projektje" díjat a CEU Campus Redevolopment Project 1. fázisa kapta, amely a pesti belvárosban példamutatóan revitalizál és modernizál meglévő épületeket, miközben új városi campus formálódik. "Az Év Legzöldebb Projektje" idén a Hun-Office Irodaház Debrecen lett, jelezve, hogy Budapest mellett a vidéki helyszíneken, nagyvárosokban is egyre nagyobb szerepet kapnak a környezettudatos megoldások és fejlesztések. "Az Év Üzemeltető Cége" díjat a Future FM cégcsoport kapta, míg a CBRE "Az Év Property Management Cége Különdíjat" érdemelte ki.

fovarosi.blog.hu: Profession01 - indafoto.hu

A győztesek
Az Év Irodája: Profession.hu
Az Év Irodája Nagyvállalat kategória: GE Global Operations, GE Healthcare
Az Év Design Irodája: DekoRatio Branding & Design Studio
Az Év Irodája Különdíj: Waberer’s vezérigazgatói irodák
Az Év Irodaháza Bérlői Díj: Váci Corner Offices
Az Év Új Ingatlanfejlesztése: Váci Greens ’C’ épület
Az Év Tervezett Projektje: CEU Campus Redevolopment Project 1. fázis
Az Év Legzöldebb Projektje: Hun-Office Irodaház Debrecen
Az Év Üzemeltető Cége: Future FM cégcsoport
Az Év Property Management Cége Különdíj: CBRE
Az Év Ingatlanpiaci Személyisége: Török Árpád, a TriGranit vezérigazgatója.

Zöldülő házak nyomában

Ha jókora lemaradással is, de itthon is egyre terjednek a "zöld" épületek az építészetben. Hogyan csökkentsünk rezsit egy irodaházban vagy egy lakásban? Hol van a város legnagyobb zöld fala? Íme, néhány budapesti példa a legutóbbi Green Walk programjából.

Green House irodaház

XIII. kerületi Kassák-Lőportár-Tüzér utca ölelésében, a Váci úti irodatengely "kiszélesedéseként" épült fel Pintér Tamás (DPi Kft.) felelős tervező és Asa Haremst, valamint Anders Svennington (White Arkitekter AB) svéd építész tervezők közös munkájának eredményeként a Green House irodaházat. Sötét burkolatú tömege meglehetősen egyszerű megfogalmazásban született meg, ezen csak néhány sárga "betét" segít valamelyest. Az egyik oldalszárny aljában az utcáról is megközelíthető menza nyílt, ezen keresztül be tudunk nézni a belső udvarra is. Magyarországon ez az első projekt, mely megkapta a rangos nemzetközi zöld épületminősítési rendszer, a LEED Platinum minősítését, 93 ponttal. Emellett a magyar besorolás szerint "A+" kategóriát kapott, az EU-s minősítés szerint pedig " EU GreenBuilding"-nek mondhatja magát az irodaház. A FIABCI World Prix d’Excellence Awards 2014 nemzetközi versenyében, irodaház kategóriában a legfényesebb, World Gold díjat nyerte el.

A ház zöld koncepciójának egyes elemei:
- geotermikus hűtőrendszer: a talajba került résfalak aktiválása szolgálja az ún. ésszerű talaj-hasznosítást, melyek szabadon, nem kompresszorosan segítik a klimatizálást
- a melegvíz-felhasználást a napkollektorokból nyert energia támogatja
- víztakarékosság a szürkevíz hasznosításával és a csapadékvíz gyűjtésével
- a parkoló szinteken számottevő kerékpártároló épült
- több parkolóhelyet elektromos autó töltővel is felszereltek
- a beltéri világítás működése összeköthető jelenlét-, illetve mozgásérzékelőkkel
- ablaknyitásra a fűtés/hűtés lekapcsol a szobában

fovarosi.blog.hu: Skanska Green House Zold megoldasok - indafoto.hu

Tovább

A legújabb képek Budapestről a Fortepanon

A Fortepan ezúttal a Magyar Rendőr című újság fotóarchívumába túrt bele, és közölt egy bő 2000 képből álló válogatást. Budapesti épületek szempontjából a gyűjtemény fiatalabbkori, hetvenes-nyolcvanas évekbeli része tűnt különösen érdekesnek (leszámítva a 65352-os számú képet persze, amit remélhetőleg alaposan kinyomoztak a lelkes szervek annak idején). Amikor még birkákat hajtottak az autópálya fölött, amikor még foghíjas volt a Kálvin tér, amikor még csak épültek a metrók, és amikor elszabadult egy vasúti kocsi a Nyugati pályaudvaron... Nézzünk meg pár budapesti képet, a teljes gyűjteményhez katt ide!

fovarosi.blog.hu: 56osokTere-FelvonulasiTer-1981-fortepan.hu-66681 - indafoto.hu

Tovább

Melyik irodában dolgoznál a legszívesebben?

Hinta egy irodában? Megbeszélést szervezni egy konyhába? Laptopon pötyögni egy szaunában? Kávézó egy bankfiókban? Igen, ez mind lehetséges, és itt, Budapesten. A legújabb irodák egyszerűen nem vesznek tudomást a hagyományos, íróasztal és tárgyaló szabványról - és milyen jó, hogy két lábbal felrúgták a konvenciókat!

Néhány napig még lehet szavazni Az Év Irodája versenyen, amelyen az előző évben átadott legjobb irodákat, irodaházakat, projekteket keresik. Az alábbiakban a saját kedvenceimet mutatom be, a teljes lista itt elérhető.

Tovább

Mi történt a budapesti tömegközlekedésben 2015-ben?

Európa egyik legnagyobb hibridbusz flottája, 1-es villamos a Lágymányosi hídon, CAF villamosok Spanyolországból, dehogy életveszélyes 3-as metró, és a szokásos évzáró Leállhat A BKV Hiszti. Az alábbiakban ágazatonként foglaltam össze a mozgalmas 2015-ös esztendő legfontosabb eseményeit.

A FUTÁR kijelzők az 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztése kapcsán újabb 17 helyszínen jelentek meg a már meglévő 263 után. A FUTÁR központja is jelentősen fejlődött. A diszpécserek három műszakban, 24 órában, a hét minden napján 1600 járművet irányítanak, továbbá a közel 300 közterületi kijelzőt és monitort kezelik. Megújult a mobiltelefonos applikáció is: a 2.0 változatot december 2-án mutatták be: opcionálisan tervezhetünk már MOL Bubi kerékpárral is, kedvenc helyeket és megállókat vehetünk fel, megnézhetjük a környék összes járművét, és az előzményeket is visszakereshetjük. 

"A cég adósságait idén nyáron ugyan átvállalták, de jövőre 6 milliárddal csökkentenék a támogatást. Ezt nem fedezi az eltűnő kamatterhek évi 3 milliárdja." (Tarlós István, 2015. november 25.)

fovarosi.blog.hu: Rigo-201512-Logo - indafoto.huA BKV számára 2015 az adósrabszolgaságból felszabadulás éve (is) lett: a jelentősen alulfinanszírozott cég 52,3 milliárd forintos adósságát az állam vette át. Ezzel együtt a BKV számára a jövő egyáltalán nem tűnik rózsásnak, ismét az adósság újratermelődése várható. Ennek egyértelmű jele, hogy 2015 októberében ismét fellángolt az állam és a főváros között dúló Leállhat A BKV Hiszti: az állam évről évre csökkenti az állami támogatást, mire a főváros vonalritkításokkal fenyegetőzik, hogy pénzéhez jusson. Az idei epizód szerint az agglomerációs járatok álltak volna le, a BKV-t pedig (persze a BKK nélkül) átadták volna az államnak. 22 milliárd forint átutalásával és a helyi iparűzési adó egy részének a kerületektől a fővároshoz történő átirányításával a probléma megoldását 2016 februárjáig elhalasztották. Pedig az új jegyautomatákra nem lehet panasz: ma már a bevétel fele ezeken keresztül érkezik a BKK-hoz - ezen belül pedig 45% a bankkártyás fizetés aránya. És még csak most indult be a következő lépés, az elektronikus jegyrendszer, azaz a RIGO bevezetése! 

Tovább

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu