Fővárosi Blog

Milyen az ideális főváros?

2007. július 25. - fovarosi.blog.hu

Vidéki nagyvárosokat járva nem nehéz észrevenni, hogy az elmúlt években sorra újultak meg a városközpontok. Szeged, Debrecen központi részein sétálóutcák, díszkövek, szökőkutak, kávéházak és fagylaltozók burjánzanak, nemrég újult meg Gyula belvárosa, és 2010-re igencsak átalakulhat Pécs is. Ezekhez képest azonban Budapest nagyobb kihívással néz szembe: Budapest legbelső területei jóval nagyobbak, mint a vidéki városokéi, így aztán (bár valószínűleg nem pusztán emiatt) a felújítása, átalakulása is jóval lassabban megy végbe.

 

Budapest nagyobb. Budapesten a felújított részek önálló egységeket, szigeteket képeznek a szürke, omladozó homlokzatok tengerén. (Hú de költői vagyok ma :) ) Vannak nagyon jó részek, pölö:

 

-Ráday utca

-Váci utca északi és déli szakasza

-Vörösmarty tér

-Korzó

-Szabadság tér

-Várnegyed

-Erzsébet tér

-Hajós utca

-Liszt Ferenc tér

-Szent István tér

-Szabó Ervin tér-Mikszáth Kálmán tér

-Károlyi kert

-Az Andrássy út

 

(Plusz a Millenáris, a Szent István park, Kosztolányi Dezső tér említhető a jó kis helyek között.)

 

A fő gond ezekkel, hogy nem érnek egymásba. Nincs olyanra lehetőség, hogy kilométereken át sétáljunk az autóforgalom zajától - bűzétől elzárva sétálóutcák rendszerén. Amint elhagyjuk a Vörösmarty teret, és mondjuk a József nádor tér felől a Lánchíd felé indulnánk, egy olyan nyomasztó árkádsoron találjuk magunkat, ahonnan csak kifutni jó.

 

A másik nagy probléma a közösségi terek, közparkok hiánya. Az elmúlt években a meglévő zöldfelületek minősége a Margit-szigetet és egy-két kisebb parkot leszámítva igencsak leromlott: a Városliget egyre lerobbantabb, a Népligetbe este meg már be se merészkedjen az ember.

 

A kerékpárutak kérdése is folyamatos viták tárgya. Itt érzem, hogy él a civil szféra: a kerékpáros szervezetek egy közös ernyőszervezet alatt összefogtak, és közösen hallatják hangjukat. Képesek nyomást gyakorolni a fővárosra, képesek a kerékpáros közlekedés fontosságát folyamatosan a főbb beszédtémák között tartani. (Legújabban a kiskörútra (nem) tervezett kerékpárút a téma.) És hogy miről is beszélnek? Mi lehetne egy élhetőbb nagyváros?

 

Nézd meg ezt a videót, Koppenhágáról szól!

 

 


Ehhez képest Magyarországon még mindig ott tart a közgondolkodás, hogy építsünk még 2 autós sávot mindenhová, mert majd az oldja a forgalmi dugót. Észre kellene venni: a két házsor között adott, véges mennyiségű út van, és ha ennek a többségét az autóforgalomnak adjuk oda, akkor a történet vége nem egy élhető autós város lesz, hanem egy olyan büdös-zajos trutyi, mint amilyen ma a Rákóczi út a Keleti pályaudvar és a Blaha Lujza tér között. A belváros további benzinmotor-terhelése helyett szerintem a következőket kellene tenni:

 

 

1) zöldfelületek és sétálóutcák arányának növelése: a foghíjtelkeket nem csak házépítésre, hanem parkok létrehozására is lehetne hasznosítani. A föld alatti 2-3 szintet parkolóház építésére lehetne felhasználni, a földszinti részen pedig 2-3 méter föld ráhordásával őrzött, gondozott, játszóteres parkot lehetne fenntartani. Akár a tulajdonos önkormányzat beruházásában. Csak ellen kellene állni egy picit az ingatlanhiénák nyomásának, jut is, marad is alapon.

 

2) P+R parkoló hálózatot kellene létrehozni: a BKV főbb, külső csomópontjainál, felépítés után az üzemeltetést a BKV venné át. Lehetséges helyszínek: Örs Vezér tere, Népstadion, Mexikói úti FAV-végállomás, Etele tér, Békásmegyer, HÉV-végállomás - és még hosszan sorolhatnánk. Mindezt olyan jegyekkel és bérletekkel, amelyek együtt tartalmazzák a helyi tömegközlekedés és a parkolóház használatának lehetőségét. Leteszem a kocsit az Örsön, bejövök metróval az Astoriához, mert ott van éppen dolgom, aztán visszamegyek metróval, és hazakocsikázom.

 

3) kerékpárút: 5-6 km távolságon belül nagyon jó, és a tömegközlekedéssel sebességben is egyértelműen versenyképes közlekedési mód. (És akkor most nézd meg Budapest térképén, hogy ez mekkora távolságot is jelent!) Persze ehhez biztonságosan, gyorsan használható kerékpárút-hálózatot kellene létrehozni, és nem csak sárga festékkel. Pedig a kerékpárút építése nem is különösebben drága. Inkább a koncepció, az akarat hiányzik.

 

4) a HÉV-hálózat továbbfejlesztése: a külső kerületek és az agglomeráció közlekedése ma botrányosan elmaradott. A néhány HÉV-vonalon kívül a mai kínálat mindössze néhány, a dugóban araszoló autóbusz. Nem csoda, hogy minden reggel több kilométeres az autók sora az M1-M7 közös szakaszán. Ezekre a településekre villamosoknak, HÉV-eknek kellene kimenniük, amelyek az autóforgalomtól elválasztva hoznák be az embereket a belvárosba. Békásmegyeren ilyen van, Budaörsön, Fóton stb. meg nincs. Az ez irányú fejlesztések simán finanszírozhatók lennének a 4-es metró százmilliárdjaiból. (A végösszeg? "Ki tudja, hol áll meg")

 

Jó példák pedig vannak: Bogotá (Kolumbia) városában az autós sávok lecsökkentésével gyorsbusz hálózatot és kerékpárút hálózatot építettek ki. (Vesd össze: Budapesten a kiskörúton azért akarják elvetni a kerékpárút létesítésének lehetőségét, mert akkor egy autós sávval kevesebb lenne.) Londonban az egekbe emelték a belvárosban autózás költségeit, így a belváros elviselhetetlen zsúfoltsága megszűnt, az emberek pedig visszapártoltak a tömegközlekedésre. Magyar aggyal gondolkodva egy ilyen döntést hozó polgármesternek azonnal buknia kellene. Londonban Livingstone-t újraválasztották, pedig a városi közlekedés kiemelt kampánytéma volt arrafelé is. Szöulban egy nagy, többsávos autópályát egyszerűen elbontottak a belvárosban, hogy újra láthatóvá váljon az alatta rejtőző folyó. Új folyópart, kisebb forgalom lett az eredmény (hozzáteszem: nem kis pénz elköltése után). Budapest az elmúlt évtizedek inkább a meg nem valósult, fiókban porosodó, elvetélt ötletek városa lett. Nincs gyalogoshíd a Duna felett, a kerékpáros közlekedés katasztrófa, a BKV folyamatosan a csőd szélén táncol, a HÉV hálózat csonka maradt, és ha elvesznek egy autós sávot, akkor mindenki bedugult fővárosról beszél csupán, nagyvonalúan elfeledve minden lehetséges előnyt. Persze ígéretek most is állnak hegyekben - a legújabb neve Budapest Szíve Fejlesztési Program.

 

Te hogy gondolod? Szólj hozzá!

 

Források:

http://www.criticalmass.hu/blogbejegyzes/20070412/koppenhagai-video-mindent-egy-ilyen-budapestert-teszunk

http://www.youtube.com/watch?v=a_8dGodhGtI

http://www.origo.hu/nagyvilag/20070405vakmero.html?pIdx=1

http://index.hu/belfold/budapest/bringaut0529/

http://www.origo.hu/nagyvilag/20070405vakmero.html?pIdx=2

http://www.fn.hu/trend/20070412/jrakomponalt_szivhangok/

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr521751887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.