Fővárosi Blog

Mi lesz (már) a Moszkva térrel?

2007. november 14. - fovarosi.blog.hu

Egyszerre találkozóhely ("a Moszkván az óránál"), közlekedési és tömegközlekedési csomópont (napi több mint 100 000 fős forgalommal), alföld és hegyvidék talákozása, három kerület "sarka" és feketemunkások piaca. Ez a Moszkva tér. 2006 elején nagyon sok szó esett a tér átrendezéséről. Már korábban is születtek átépítési tervek, alapvetően három fő koncepció tisztult le a Mű-Hely Rt.-nél 1986 óta:

a) a tér jelentős beépítése, magántőke bevonásával, kihasználva a kiváló megközelíthetőséget

b) sok zöldfelület létrehozásával nyugodt környezetet teremteni

c) a közlekedési rend átalakításával elsősorban a gyalogosoknak kedvezni.


Dr. Nagy Gábor Tamás (I. ker. akkori polgármestere), Mitnyán György (XII. ker akkori polgármestere), Horváth Csaba (II. ker. akkori polgármestere) és a főváros kellett volna, hogy egyezségre jussanak. A kampány hevében volt is nagy egyetértés, egy terv 2006 április 19-én került a Tervtanács elé megvitatásra.




2006 szeptemberében jóváhagyták a Moszkva tér átépítéséhez szükséges kerületi szabályozási tervet - írta a NOL.hu. A mellékelt képről is látszik, hogy a felszín sok zöldfelülettel épült volna át, a tömegközlekedést levitték volna a felszín alá. A 18-as és a 61-es villamosok összekötését tervezték, az 56-os villamost végállomása a felszín alá került. A metrót is átrajzolták: a Széna tér felé új kijáratot, a Budagyöngye felé új leágazást (!) terveztek. És akkor most jöjjön a jelen álmodozása.


"Három szinten alakítanak ki gyalogos- és zöldfelületet a Moszkva téren; a föld szintje alatt, illetve lefedett aluljárórendszerben, a tér felszínén, valamint a Várfok utca és a tér szintje közötti, ferde rámpán" - számolt be a Népszabadság Budapest melléklete a legújabb elképzelésekről. A nagykörúti villamosok végállomása nem változna, de a Szilágyi Erzsébet fasor - Krisztina körút irányban összekötnék a villamosokat, így ezek a Moszkva téren nem "végállomásoznának", csak egy megállóval áthaladnának. Az autóforgalom körforgalomszerűen járná körbe a teret. Az autóbuszállomás és a felszín alatti parkoló a tér északi felén kapna helyet. A rendezés költsége 13,4 milliárd forint, a beruházás legkorábban 2 év múlva indulhatna el. A megvalósulás legfőbb akadálya a pénzügyi korlátok mellett a tér "szerencsétlen" helye: 3 kerület határpontja, így három kerületnek és a fővárosnak kellene egy álláspontra jutnia, együtt kellene finanszírozniuk és végigvinnük a projektet. Ezidáig ez nem sikerült: már több nekiveselkedést is "túlélt" a tér jelenlegi állapota. A főváros EU-finanszírozásban gondolkodik, úgy, hogy a főváros önrészét az állam venné magára, mivel a fővárosnak nincs erre pénze. A tér átépítését már 1964-ben is felvetették, de a forgalmi rendezésre csak 1999-ben dolgoztak ki tanulmánytervet. A tavalyi kampányban is téma volt a tér rendezése - az átépítés szükségességében tehát egyetértés van, a tényleges megvalósítás mégis újra és újra elúszik. A tér átépítése nem került be a második Nemzeti Fejlesztési Tervbe, a szükséges milliárdokat sehol sem különítették el.


A jelenlegi polgármesterek:

I. kerület: Dr. Nagy Gábor Tamás

II. kerület: Láng Zsolt

XII. kerület: Pokorni Zoltán


Na, őket kellene a főváros vezetésével és a GKM-mel egy asztalhoz ültetni, és addig ott ültetni őket, amíg készen nem állnak a tér rendezését megoldani.


Források:

http://www.nol.hu/budapest/cikk/468762/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/416528/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/434292/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/468762/

http://www.epiteszforum.hu/node/1772

http://www.epiteszforum.hu/node/592


 

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr991752864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.