Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1965 május

2015. május 05. - fovarosi.blog.hu

Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

Május 1: Új létesítményeket avattak Kőbányán. Új létesítményeket adtak át pénteken Kőbányán. A Harmat utcai lakótelepen, ahol az eddig elkészült 400 korszerű lakásba néhány hónapja költöztek be az első családok, iskolaavató ünnepséget tartottak, amelyen dr. Orbán László, az MSZMP Központi Bizottságának tagja, a kerület országgyűlési képviselője mondott beszédet. A másik új intézmény a kerületi öregek számára létesített napközi otthon, amelyet Bozsóki Mihályné, a kerületi tanács végrehajtó bizottságának titkára adott át. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196505-IparmuveszetiVallalatKartyanaptara - indafoto.hu
Az Iparművészeti Vállalat kártyanaptára, 1965

Május 4: Kivonják a forgalomból az első trolibuszokat - Két járatot ritkítanak - Száz szovjet kocsit rendeltünk. Az autóiparban általában 8-10 év a kocsik futási ideje. A Szovjetuniótól vásárolt trolilbuszok derekasan megállták a helyüket; 16 éve vesznek részt Budapest közlekedésében, a tömegszállítás lebonyolításában. Most azonban már kiszolgáltak ezek a kocsik, napról napra többet vonnak ki a forgalomból. A nemrég még üzemben volt 31 trolibuszból a napokban vontak ki 16-ot, a megmaradt 15 kocsi kiselejtezésére is sor kerül ez év elejéig.

A szovjet kocsik kiesését a troliforgalom erősen megérzi, hiszen az FVV troli-üzemegysége nem kap helyettük pótlást és ez a járatok ritkítását vonja maga után. Amint a troli-üzemegység vezetőitől megtudtuk, a 75/A járat szinte teljesen elsorvadt már, pedig ez a betétjárat igen hasznosnak bizonyult a Thököly út és a Népliget közötti útvonalon, csúcsforgalmi időben, az Angyalföld, Zugló, Újpest, Pestújhely, Rákospalota felől érkező és a kőbányai, ferencvárosi üzemekbe igyekvő dolgozók szállítására. A 75-ös járathoz - éppen fontossága miatt - ameddig csak lehet, nem nyúlnak, ezt a járatot nem ritkítják. A 74-es és 76-os járatok azonban előreláthatólag ritkábban közelekdnek majd, amíg a troliüzem nem kap a kiselejtezettek helyett új kocsikat. Erre azonban csak jövőre kerülhet sor, amikor a Szovjetuniótól rendelt 100 új trolibusz első 20 kocsija megérkezik. (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: Nepstadion-20100919-28 - indafoto.hu

Május 6: Megvalósult egy jó ötlet: Új sportszálló a Népstadionban. Új létesítménnyel gazdagodott a Népstadion. Hónapokkal ezelőtt felvetődött, hogy a toronyépületben levő helyiségek átalakításával sportszállót lehetne létesíteni. A kitűnő ötlet megvalósult: a Népstadion és intézményei mérnökkollektívája elkészítette a terveket, s alig hat hónappal később kényelmes, modern berendezéssel felszerelt 26 három- és négyágyas szoba 101 sportolónak nyújt pihenési lehetőséget. A "kapunyitás" megtörtént, első vendégek a Londonba készülő magyar labdarúgók voltak. A sportszálló ízléses berendezését a szegedi Tisza Bútorgyár és a Budapesti Fémbútorgyár készítette. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1960asEvek-Epul-PerenyiAKorszeruVaros-01 - indafoto.hu

Május 7: Piros és zöld út Óbudáról Kelenföldre - Hétezerhétszáz lakás a kelenföldi új lakótelepen. Budapest térképe fölé hajolunk. Ujjunk piros vonalat követ a Szentendrei úttól Kelenföldig. Nagy viták előzték meg, amíg ezt a vonalat a térképre rajzolták és ide került a Fővárosi Építőipari Beruházó Vállalathoz a többi dokumentáció közé. Ezen az útvonalon szállítják majd a házgyár termékeit a felhasználási helyre, a kelenföldi új lakótelepre. Mintegy 7700 lakás épül itt a következő ötéves tervben és ebből 5200 a házgyár terméke lesz. (...) Az útvonal: Szentendrei út - Flórián tér - Tavasz utca - Árpád fejedelem útja - majd a Duna alsó rakpartján végig a Déli Összekötő Vasúti-hídig - Dombóvári út - Budafoki út - Hengermalom utca. Ez az útvonal kikerüli a nagy forgalmi gócokat.

-Arra az esetre, ha az alsó rakparton a tavaszi zöldár akadályozná a szállítást, kijelöltek egy másik útvonalat is - mondja Obert Gábor, a FŐBER mérnöke. -Ebben az esetben a trélekre a zölddel jelzett útvonalon: Moszkva tér - Attila utca - Erzsébet-híd - Bartók Béla úton át jutnak el Kelenföldre. A napokban tartják meg a két útvonal próbabejárását.

"Társadalmi bontás"

A leendő lakótelepen még veteményeskertek húzódnak, és több száz családi ház áll szétszórtan. Összesen 729 lakást kell szanálni. A kisajátítás az 1. ütem területén megtörtént. A régi lakók nagy részének az újonnan felépített házakban adnak majd lakást. Azon a területen, ahol az első házak építését az idén megkezdik, már hozzáfogtak a bontáshoz.

-Az úgynevezett "társadalmi bontást" valósítottuk meg. (...) A lényege: üzemekkel kötnék szerződést és a szakszervezet jelöli ki az építtetni szándékozó dolgozók közül azokat, akiket bontási lehetőséghez juttat. Néha egész műhelyek kollektívái, szocialista brigádok bontják a házakat, segítenek dolgozótársaiknak. A bontási anyagért sík területet adnak át a kivitelezőknek. (...) A kivitelező az ÉM 43. Építőipari Vállalat felvonulásához szükséges organizációs dokumentációk már megvannak és elkészültek a mélyépítési tervek is. (...)

Jó tervek szépséghibával

A magasépítési tervdokumentáció is ütemesen készül. A Lakóterv az idei kezdéshez szükséges első három hatlépcsőházas épület tervét már február 28-án leszállította. A tervek szerint a nagy lakások lesznek többségében a telepen. Az átlagos lakásnagyság 2,5 szoba lesz a házgyári épületekben. A 15-16 emeletes öntött technológiával emelt házaknál 1-1,5 szobás Minden lakás beépített konyhával, szekrénnyel épül, távfűtést, és állandó meleg vizet kap.

A tervekkel csak az a baj, hogy leszállításuk nem szabályosan történt. A tűzrendészet ugyanis nem tette rá a pecsétjét, mivel az Építésügyi Minisztérium vele nem egyeztette le a terveket. Típusterveknél pedig ez előírás. Ha most a FŐBER szintén paragrafusokhoz, a Beruházási Kódexhez tartja magát, akkor nyomban visszaadja a dokumentációt a Lakótervnek, mivel a tűzrendészet jóváhagyása nélkül nem kapna rá kivitelezési engedélyt. A beruházók azonban rugalmasak voltak, csak elvileg utasították el a terveket. A gyarkolatban a legfontosabb szempontokból megvizsgálták az észrevételeiket, közölték a tervezőkkel, hogy amíg eldöntik: ki követett el mulasztást, addig is dolgozhassanak a tervek kijavításán. (...) (Magyar Nemzet)

Május 8: A 15 éves Ferihegyi repülőtér múlt évi mérlege: 165 567 MALÉV-utas. Tizenöt éves fennállását ünnepli a Ferihegyi repülőtér, hazai és nemzetközi repülőjáratok - elmondhatjuk - világszerte ismert repülőtere. 1950-ben május 9-én szállt fel Ferihegyről az első repülőgép, s ezt a dátumot megünnepelve a MALÉV, a Budapesten kirendeltségi irodákat fenntartó nemzetközi légitársaságok képviselőinek jelenlétében, sajtófogadáson számolt be Rédei György, a magyarországi repülőterek igazgatója a 15 év utasforgalmának ugrásszerű alakulásáról és a repülőtér további fejlesztési terveiről. 1950-ben az ötvenezret sem haladta meg a jórészt belföldi járatokon repülő utasok száma. A nemzetközi utasforgalom 2548 főt tett ki. Ezzel szemben a múlt évben 165 567 utast szállított a MALÉV, és ebből 131 064-en a nemzetközi járatokon utaztak. A 15 év nemcsak jelentős utas- és áruszállítási fejlődést könyvelhet el a MALÉV javára, hiszen jól emlékszünk rá, hogy közben épült meg a Tranzit Szálloda, a radarberendezés, az éjszakai leszállásokat biztosító szegélyfénysor, továbbá rádiólaboratóriumok sora és a meteorológiai szolgálat. Az idén megkezdték ötven kilométeres körzetben a légtér-ellenőrző radar telepítését, hogy a leszálló pályát ködös időben is biztonságosabban közelíthessék meg a repülőgépek. A közeli évek programja: bővítik a forgalmi előteret, nagyobbítják a várócsarnokot és az útlevél-ellenőrzés termeit. (Magyar Nemzet)

Május 8: Rövidesen benépesül a Nemzeti üres telke. Még üresen ásítozik a lebontott Nemzeti Színház helyén körülkerített telek, de már nem sokáig. Talán egy kissé különösen hangzik, de a hét közepén megtörtént az elhagyott terület műszaki átvétele; az új "gazda", a Földalatti Vasút Vállalat küldte ki szemlére szakembereit ,hogy a további munkára készen hagyták-e ott a telket a bontók. (...) A soron következő munkálatokat ugyanis az egykori "randevúóra", a színészbejáró helyén végzik. Itt ássák a négy-öt méter mélységű aknát, ahonnan valószínűleg már a nyár végére egy hatalmas vasbeton szekrény, a keszon emelkedik majd ki. A 30-40 méter hosszú, 15-20 méter széles óriás keszont, az Astoria-sarokról és a Baross térről jól ismert építmények "ikertestvérét", körülbelül fél évig tartó munkával fokozatosan a mélybe süllyesztik, hogy a földalatti gyorsvasút itteni állomásán a mozgólépcső kapujául szolgáljon. (...) Számolnak a kereszteződés későbbi forgalmi rendezésével, ezért a gyalogos-aluljárót úgy építik meg, hogy alkalmas legyen az esetleges közúti aluljáró céljaira is. A gyalogos-aluljáró lépcsőit egyébként a kereszteződés három sarkán levő árkádsor alatt helyezik el olyan szélességben, hogy később mozgólépcsőket is elhelyezhessenek rajtuk. (...)

A tervek egy része kétszintes keresztezést javasol, miután az ilyen megoldások óránként 10 ezer gépjármű zavartalan forgalmát tennék lehetővé. Ennek értelmében a gyalogos-aluljáró elkészülte után a kereszteződésben vagy a Nagykörutat süllyesztenék a Rákóczi út alá, vagy a Rákóczi utat emelnék a Nagykörút fölé. Az előző megoldás, főleg a közművek, a főgyűjtőcsatorna áthelyezése miatt, negyedmilliárdos költséget jelentene, szemben az utóbbi százmillilóba kerülő kivitelezésével, ezenkívül 28 hónap helyett mindössze 12 hónapot venne igénybe a Rákóczi út "felemelése"; döntés azonban egyelőre mégsem született ez utóbbi megoldás javára, elsősorban városesztétikai megfontolások miatt. A keskeny Rákóczi úton vezető felüljárók ugyanis túlságosan közel kerülnének a házakhoz, a forgalom szinte az ablakok előtt zajlana.

Jelenleg azonban már biztos az építkezés első ütemének programja. A keszon és a gyalogos-aluljáró megépítése utáni időre - 1967 végére - a Földalatti Vasút Vállalatnál kialakultak az elképzelések a Blaha Lujza tér rendezésére. A lebontott színház egy részén parkot, a Népszabadság székháza elé pedig tágas autóparkírozó helyet terveznek, lépcsőlejárattal az aluljáróba. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: UngvarUtcaiLtp-1968-Egykor.hu-02 - indafoto.hu

Május 9: Ezerhétszázhúsz lakás készül el 1967 végéig Zuglóban, a Kacsóh Pongrác úti új település mintegy 25 hektárnyi területén. Az építkezésnél korszerű technológiát alkalmaznak. (Magyar Nemzet)

Május 9: A budapesti Műszaki Egyetem 10 emeletes új tanulmányi épülete, amelyben számos tanszék és 48 előadóterem kap helyet, az őszi tanévnyitásra elkészül. A múlt évben elkezdett 1000 személyes fiúkollégium és 400 személyes lánykollégium, valamint a menza építését a jövőre fejezik be. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem is új diáklétesítménnyel gazdagodik: 1966 tavaszára felépül a Nándorfehérvári úti 300 személyes kollégium. (Magyar Nemzet)

Május 13: Ülést tartott a Fővárosi Tanács vb - Új beruházásokkal gyarapodott Budapest. Korzó és park lesz a Petőfi-híd pesti hídfőjénél. (...) Az idén befejzett nagyobb beruházások listáján szerepel például a IX. kerületi Napfény utcai ABC-áruház, a rákoshegyi bölcsőde és az Apáthy István Kórházban létesített új, 120 ágyas osztály. (...)

Az ülésen megvitatták a ferencvárosi Duna-part rendezésének tervét is. A Petőfi-híd pesti hídfőjének szomszédságában, a Közraktár utca és a Duna között körülbelül 2,5 hektár kiterjedésű zöld területet létesítenek. A rendezési terv szerint a Duna-parton széles, korláttal védett korzót alakítanak ki, a parkban pihenőket, bekerített gyermekjátszótereket és nagyobb labdázótereket építenek. A jövőben reprezentatív cukrászdát is berendeznek a parkban. (Népszabadság)

Május 15: Mától: új forgalomirányító berendezés a Madách téren. Ma reggel a Tanács körúton, a Madách térnél üzembe helyezték a gyalogos átkelést, a közúti forgalommal is kombinált első, újszerű irányító berendezést. Amikor a Fővárosi Tanács közlekedési állandó bizottságának tegnap délutáni ülésén ülésén Nagy Rudolf főmérnök ezt bejelentette, egyben a zöldhullám-hálózat további kiépítésével kapcsolatos intézkedéseket is ismertette. Kiemelte, hogy azokon az útvonalakon, ahol most új útburkolatot építenek, már most elhelyezik a későbbi zöldhullám kábeleinek csatornáját, nehogy majd sor kerüljön az útburkolat felbontására, ha az útvonal mentén felállított és ma még önállóan működő forgalomirányító lámpákat később összehangolják. (...) (Esti Hírlap)

fovarosi.blog.hu: ErzsebetTer-19650516-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1965 május 16.)

Május 18: Újszülött a csuklóscsaládban. Hetek óta közlekedik a Rákóczi úton egy, a megszokottól eltérő külsejű 44-es villamos. Kísérleti példány. A formatervezők munkáját dícsérő tetszetős, modern kivitelű kocsi a Ganz-MÁVAG vagonrészlege és a Ganz Villamossági Művek dolgozóinak közös alkotása.

fovarosi.blog.hu: GanzVillamos-1965-villamosok.hu - indafoto.huA hazai tervezésű és gyártású berendezésekkel felszerelt nyolctengelyű csuklós villamos 25,6 méter hosszú, és 265 utast képes egyszerre szállítani. A kétirányú forgalomnak megfelelően, a kocsi mindkét oldalán öt-öt, iletőleg a hattengelyű kivitelnél négy-négy - villanymotorral működtetett - ajtó kapott helyet. Felszállni a kocsi két végén, leszállni a középső ajtókon lehet. Az új villamos formája a legújabb gépjárművek modern vonalát követi. A kocsiszekrény szögletes, a tető egészen lapos, az ablakok viszont ennek következtében jóval magasabbak az eddigieknél, úgyhogy az álló utasok is kényelmesen kiláthatnak a kocsiból. Az ablakok bármely magasságra nyithatók.

A villamost az eddig alkalmazottaknál nagyobb teljesítményű motorok hajtják, és olyan elektromos és mechanikus fékberendezéseket építettek a kocsiba, amelyek egyszerre és külön is működtethetők: két tengelyt egymástól független módon is lehet fékezni. Ez nagyban növeli a fékezés, s ezzel a közlekedés biztonságát. A felszállóajtó és az ülő kalauz közötti részen ülőhelyet egyáltalán nem helyeztek el, s az így kialakított nagy felszállótér gyorsítja a felszállást, segít elkerülni a torlódást.

A motorikus elemek és a kapcsolóberendezések a padló alatt nyertek elhelyezést, úgyhogy az új kocsi kevésbé zajos, mint elődei. A zajt és a rázkódást azzal is nagymértékben csökkentették, hogy a villamost gumibetétes kerekekre helyezték.

Az új csuklóst fűtőberendezéssel is ellátták, mely télen kellemesen temperálja a kocsi levegőjét, s ventilátoros szerkezettel a vezető előtti ablak páramentességét is biztosítja. A szellőzést az ablakok és a villamos elején elhelyezett szellőztető biztosítja: a beáramló levegő a mennyezeten végigfutó szellőzőcsatornán jut a kocsi belsejébe. A légmozgást beépített ventilátorokkal fokozni is lehet.

Az új villamos a szakértők szerint felveszi a versenyt a legújabb nyugati konstrukciókkal. Az eddig készült két példány egyike a Budapesti Nemzetközi Vásáron lesz látható, míg a másikon folytatják a megfigyeléseket a próbajáratással. A tervezők véleménye szerint a kísérleti üzemeltetés adatainak értékelése után előreláthatóan a nyolctengelyűt fogják sorozatban gyártani. (Népszabadság, kép: villamosok.hu)

Május 19: Már működik a Traffipax. A rendőrség beveti új "fegyverét" az országúti autóskalandorok ellen. A Német Szövetségi Köztársaságból vásárolt készülékkel éjjel-nappal fényképezhetik, dokumentálhatják a szabálytalanul közlekedő gépkocsikat. Egyszerre két felvevőgéppel "tüzelnek" a balesetveszélyes gépkocsira. A találat mutatja a gépkocsi rendszámát, a napot, az órát, a percet, gyorshajtáskor a kilométert is. Egy hónapig kísérleteznek a traffipax készülékkel, majd szakemberek határoznak: hány gépet állítsanak munkába. (Esti Hírlap)

Május 20: Panelházak, zuhanysorok, autószervizek az új budapesti campingekben. (...) A 3. sz. Fővárosi Építőipari Vállalat június közepére befejezi a Margitszigeti Szabadtéri Színpad korszerűsítését. Megtörtént már a tribünök terhelési próbája is. Négyszáz vízzel teli hordót helyeztek el a nézőtéren, 100 tonnányi súlyban. A festés és a mázolás is hamarosan véget ér; modernizálták az öltözőket, az elektromos hálózatot és a hangosítóberendezést. (...) Tavaly, ezer férőhelyen 55 ezer hazai és külföldi vendéget fogadott a római-parti sátortábor, az idén azonban egyszerre már háromezer kempingező számára jut hely Budapesten: az 1. sz. Fővárosi Építőipari Vállalat az átlagos 15 hónapos beruházási idő helyett három hónap alatt végezte el a római-parti kemping bővítését, s fejezi be az új, 1500 személyes hárs-hegyi, Dénes úti camping építését. A Római-parton földút helyett szilárd burkolatú autóutat, zuhanysorokat, élelmiszert és népművészeti cikkeket árusító pavilonokat is építettek. A július 1-én nyíló hárs-hegyi kempingben ugyancsak nagy gondot fordítottak a higiénikus, kultúrált táborozás előfeltételeinek megteremtésére. Itt 15 panelházat is építettek a vendégek számára, s kölcsönzőboltot, nyilvános telefonállomást is berendeznek. A budapesti Autójavító Ktsz-szel folytatott tárgyalások eredményeként előreláthatólag mindkét campingnél külön gépkocsiszervíz-állomást állítanak fel. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: JubileumiPark-1960asEvek-fortepan.hu-24904 - indafoto.hu

Május 20: Kertészek dolgoznak már a Jubileumi parkban. A Fővárosi Kertészeti Vállalat dolgozói szorgos munkával készülődnek már a Jubileumi park alkotmányünnepi felavatására. A Gellérthegy déli lejtőjén, ahol az utóbbi években sok ezer társadalmi munkás, a főváros lakossága dolgozott a tízhektáros park előkészítésén, ma már szakemberek végzik az utolsó simításokat a Citadellától lefelé a Szirtes út, a Kelenhegyi út és Rezeda utca közötti hatalmas területen. Szorgos kezek ültetnek itt 600 fát, több tízezer négyzetméteren füvet, gyeptéglát a készülő rózsateraszra a műkővel szegélyezett virágágyak közé más-más fajta rózsatőből 20000-et, évelő növényből 35000-et és több ezer díszcserjét. Alkotmányunk ünnepére már sétautak hálózzák be az egész területet, amelyen terméskőből készült támfalak tartják a teraszokat. A gyermekek különböző korosztályok szerint több játszótéren is játszhatnak majd. (Népszabadság)

Május 21: A Bosnyák térre helyezik át a Hámán Kató téri nagybani piacot. A Hámán Kató téren az utolsó árusítási nap 1965. május 31-e lesz. Az új Bosnyák téri piac a következő napon, június 1-én - kedden - nyílik meg az állami gazdaságok, a tsz-ek és egyéni termelők számára. (Magyar Nemzet)

Május 21: Készül az új zuglói távbeszélő-központ. Új távbeszélőközpont épül Zuglóban, a Lumumba utcában. A központ épülete már áll, befogadóképességét évek során fokozatosan növelik: az idén 8000 állomás kapcsolására lesz alkalmas. Mégis, ez évben csak kétezer új zuglói előfizető kaphat készüléket. Miért? A Budapesti Távbeszélő Igazgatóság vezetői elmondották: az új távbeszélőközpont építésével együtt, a hálózatot is bővíteni kell. A hálózat bővítéséhez viszont kábelekre van szükség, s abból a kábelgyár nem tud eleget szállítani. (...) (Esti Hírlap)

Május 22: Megnyílt az Astoria étterem pénteken délben, több mint egyéves szünet után. Az Astoria Szálló rekonstrukciója során az idén készült el, s néhány hete már működik a szálló 48 szobás új szárnya. (Magyar Nemzet)

Május 25: Milyen legyen a város szíve - Üzleti-idegenforgalmi és igazgatási központ - A kultúra és a Városliget. Milyen legyen a jövő Belvárosa, Budapest városközpontjának magva? A BUVÁTI városrendezési szakemberei elkészítették a Belváros rendezési tervét, amelyről Preisich Gábor építész előadást tartott a Magyar Építőművészek Szövetségében.

A tervezést részletes vizsgálat előzte meg. Érdekes adatokat tártak fel. A Belvárosban lakók száma 66611 - a kerületben foglalkoztatottaké 112699. A napközben tartózkodó, tehát az úgynevezett nappali népesség száma átlagosan 300-350 ezer. Ebben a kerületben 1595 intézmény működik, a legtöbbjük - szám szerint 498 - raktár, az ország egész árukészletének 10 százalékát Budapest e szűk területén tárolják. A raktárak kis része működik olyan helyiségekben, amley eredetileg is erre a célra épült, többségük üzlethelyiségekben, lakóházak pincéjében van. (...) A Gellérthegyről és a Vár-hegyről feltáruló panorámának két szépséghibája van: az egyik a Duna-part beépítetlensége, a másik a Belváros sziluettje. Feltűnően zavaró hatásúak a Duna-part közelében éktelenkedő szabad tűzfalak is. (...) Hogyan határozható meg a Belváros jövője?
fovarosi.blog.hu: Osztapenko-Regi2 - indafoto.hu
A Belváros északi része, amely a Parlamentet és az államigazgatási szervek többségét foglalja magában, már ma is az állami és a gazdasági igazgatás központja: 78 háztömbje közül 45 ilyen jellegű. Az intézmények egymás közti forgalmának és az ügyfélforgalomnak egyaránt érdeke, hogy ezt a területet továbbra is Budapest legfőbb igazgatási központjának tekintsék, ilyen jellegét továbbfejlesszék. Két helyen: az Árpád-híd pesti hídfőjénél, később pedig a belső Erzsébetvárosban alakítható ki új igazgatási központ. A Belváros középső - a József Attila utcától a Kossuth Lajos utcáig terjedő - része az előbbinél vegyesebb rendeltetésű. Az itt már kialakult sok színvonalas üzletutca és szállodaépítésre alkalmas Duna-part indokolja, hogy a jövőben ez a terület Budapest idegenforgalmi és kereskedelmi fő központja legyen. (...) (Esti Hírlap)

Május 28: Erőteljes útépítkezés Budapesttől Siófokig.
(...) Az első útépítők még Budapesten, a kivezető úton dolgoznak. Az Osztapenko-szobor környékén a leendő balatoni sztráda építkezései folynak, itt az idei főszezonban még terelőúton kell haladniuk a gépkocsiknak. A régi vámháztól egészen a főváros határáig javítják, foltozzák a burkolatot, szélesítik a pályát. A kamaraerdei hajtűkanyarban - az autósok nem kis örömére - 60 centiméterrel bővítik az ívet, e munkának a befejezését június 1-re ígéri a Fővárosi Út- és Vasútépítő Vállalat. A Panoráma Étterem előtti szakaszon két kilométeres hosszúságban a téli felfagyás okozta sebeket gyógyítják az úton. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: HungarotexIrodahaz-1970esEvek-Fortepan.hu - indafoto.hu
A Hungarotex székház a hetvenes években. Kép: fortepan.hu

Május 30: A Belváros legmagasabb épülete, a Kossuth Lajos és a Szép utca sarkán épülő Hungarotex Külkereskedelmi Vállalat új székháza tető alá került. A Szép utcai szárnyépület 14 emeletes. Ilyen magas ház még nem épült a Belvárosban. (Magyar Nemzet)

Május 30: Eredménytelenül végződött a népligeti mélyfúrás. Új kutatás kezdődik a Pascal-malomnál. Befejeződött a népligeti kútfúrás. A fúrógép 1888 méter mélységre hatolt le, gyakorlatilag értékesíthető termálvízre azonban nem bukkant. Rátalált viszont egy olyan képződményre, amely egészen újszerű adalékokat szolgáltat a főváros alatti mélyebb rétegekről. A fúró ugyanis anélkül, hogy átjárta volna a triászkori üledéket, amelyben a termálvizet feltételezték, az utolsó, több mint 250 méteren át már egy kemény, tömör, dolomittömbben haladt lefelé. (...) ...mindössze az bizonyosodott be, hogy a főváros alatt nemcsak szabályos rendben lerakódott üledékrétegek fekszenek egymáson, még az is lehetséges, hogy helyenként hiányzik a triász-üledék. A népligeti kút tehát egészen új helyzet elé állította a geológusokat. A fúróberendezést most az Egressy út és a Rákospatak kereszteződéséhez, a Pascal-malom mellé telepítik át, és rövidesen ott kezdődik meg az új kutatófúrás. (Magyar Nemzet)


A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csoio csagasz 2015.05.07. 08:10:01

"olyan elektromos és mechanikus fékberendezéseket építettek a kocsiba, amelyek egyszerre és külön is működtethetők: két tengelyt egymástól független módon is lehet fékezni. Ez nagyban növeli a fékezés, s ezzel a közlekedés biztonságát."

A két méterrel mellettem a villamos végébe cirka 60-as tempóval becsapódó másik villamos után ezzel azért nem teljesen értek egyet.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2015.05.07. 09:44:32

@csoio csagasz: Mikor és hol történt ez a villamos baleset?

lutria 2015.05.07. 13:45:29

Kelenföldön úgy látszik lejjebb adtak a tervekből,a "15-16 emeletes házakból" épült is vagy 3 darab a Hadak útjánál,jóval messzebb a Hengermalom/Etele úttól.
süti beállítások módosítása