Fővárosi Blog

Útikalauz a 4-es metróhoz: Rákóczi tér

2015. július 09. - fovarosi.blog.hu

A Rákócziak birtokai, egyedi fénycsatorna, pöttyös mennyezet és trikolór peronfalak: a Budapesti Műhely tervezte Rákóczi tér metróállomás a 4-es metró egyik legegyénibb állomása lett. Nézzük meg közelebbről!

fovarosi.blog.hu: Metro4-2003Korul-RakocziTer - indafoto.hu
A Rákóczi tér a metróépítés előtti utolsó állapotában, 2003
A metróvonal tervezője, a Palatium Kft. két metróállomás tervezésének lehetőségét kínálta fel a Dévényi Tamás vezette Budapesti Műhely építész csapatának, ők választották ki a Rákóczi teret. A tervezés megkezdésekor a vasúthatósági engedélyezési terv a térre még aluljárót írt volna elő - ennek szükségtelenségéről Dévényiék győzték meg a hatóságokat, így a megépült állomás mozgólépcsője közvetlenül a felszínre érkezik.

fovarosi.blog.hu: Metro4-201403-RakocziTer01 - indafoto.hu
Vanik Zoltán légifelvétele, 2014

A mozgólépcsők a tér Nagykörút felőli vége felé tájoltak, a liftekkel a Vásárcsarnok közelíthető meg könnyebben. Ennek megfelelően két kijárati épület is épült, felszíni részeiket egy vízmedence köti össze. A "tó" még nevet is kapott, ez lett a Rodostó:

fovarosi.blog.hu: Metro4-201403-RakocziTer02 - indafoto.hu
(fotó: Vanik Zoltán)

Építésekor nagy vitát váltott ki, hogy a metrókijárat ferde vasbeton tetőzete kitakarja a körút felől a vásárcsarnok látványát. A tervezők persze ezzel számoltak az építkezés előtt: megnézve a korabeli képeket, látható volt, hogy a csarnok 1894-es átadása után hamar teleültették fákkal a teret - azaz már akkor sem volt cél a csarnok főhomlokzatának láttatása a körút felől. Egy másik érvük az volt, hogy a főhomlokzat nem a tér közepe felé néz. A tér ugyanis nem szabályos négyzet alakú, így a csarnok tengelye nem esik egybe a tér középtengelyével.

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-Tengely.png - indafoto.hu
(kép: Google Earth)

Azt viszont sikerült elérni, hogy a csarnok bejárata előtt ne haladjon autóforgalom - és ez így helyes. A burkolt terület alatt, részben a 4-es metró beruházásának részeként - mélygarázs épült, amely része a csarnok -1. szintjén létesített parkolóháznak.

A mozgólépcsőket egy visszafordulós galériaszinttel építették meg, föléjük pedig a fenti mozgólépcsőkkel azonos lejtésű, így a lehető legkisebb helyigényű vasbeton tető emelkedik - ezek a megoldások segítettek abban, hogy a Nagykörút felőli részen egy fát se kelljen kivágni a mozgólépcsők elhelyezése miatt. (A tér 56 fája közül huszonkettőt vágtak ki. A huszonkettőből tizenhét károsodott, beteg fa volt, így itt ebből a szempontból nagy kárt nem okozott az állomásépítés.)

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-2015-RizsaviTamasFelvetele - indafoto.hu
(fotó: Rizsavi Tamás)

A hatalmas földnyomást ezen az állomáson nem keresztgerendák, hanem gyűrűs rendszer veszi fel. A két eltérő szélességű és magasságú vasbeton "körgyűrű" éleibe a Rákócziak hajdani birtokainak nevét nyomták bele.

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-2010esEvek-Keresztmetszet - indafoto.hu
Az állomás természetesen jóval nagyobb, mint amit az utas láthat belőle. Az utascsarnok harmada, a mögötte levő üzemi résszel együtt felülről kiásva készült el, így nagy belmagasságú terek jöhettek létre. A harmadik egy szinte önálló gépészeti építmény sok szintre osztva.

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20150605-17 - indafoto.hu
(kép: Fővárosi Blog)

A peronszinten három különböző színű mozaikcsempét használtak: piros, fehér és zöld színekben, tudatosan utalva a nemzeti trikolórra. Az átjárókba erős fényű fénytest blokkok kerültek - ezek ma meghatározó design elemei a peronszintnek. Kérdés, hogy vajon 5-10 év múlva hány világítótest fog világítani, mennyire lesznek ezek karbantartva?

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20150605-06 - indafoto.hu
(kép: Fővárosi Blog)

A mozgólépcsők fordulójának csarnokába eredetileg rozsdamentes acél menyezetet terveztek, de a vélhető káprázázás miatt végül nagy körökből álló, "pöttyös" álmennyzet készült szálcementből, ami az indirekt világítás visszatükrözésére is szolgál.

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20150605-10 - indafoto.hu
(kép: Fővárosi Blog)

A lefelé tartó mozgólépcsők között két, egyenként 80 cm átmérőjű cső fut le a felszíntől a peron szintjéig. Ezek tetején egy számítógép vezérelte tükör rendszer áll, amely a napfényt a csöveken át juttatja le 21,5 méter mélységbe. A mesterséges megvilágítás mellett ennek inkább szimbolikus szerepe lehet, nekem legalábbis nem tűnik úgy, mintha igazán komoly fénymennyiség jutna így le a mélybe. Ez inkább egy kis "gag" az állomáson. Vajon 10 év múlva foglalkoznak majd még a tükrök és a számítógépes rendszer karbantartásával?

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20150605-23 - indafoto.hu
Suhanás tovább... (kép: Fővárosi Blog)

A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr547611138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2015.07.09. 08:59:22

Amíg a BKV kezében van az állomások karbantartása, addig sok jóra nem számíthatunk sehol sem.

Jegkoko 2015.07.10. 07:54:47

Hát a rákóczi tér állomás ezerszer jobban néz ki mint az a hányadék gellért téri megálló azzal a ronda sztk várótermes mozaik kövekkel.

Measurer 2015.07.11. 11:55:16

@Jegkoko: Egy dolog közös a két állomásban, a kis utasforgalom. @retek: Valóban, 5-8 év múlva fog kiderülni, lesz-e ilyen gyér forgalom mellett is fenntartási keret a karbantartásukra, vagy a BKK/BKV a pl. a 3-as metrónál alkalmazott lerohasztási stratégiát kénytelen választani.