Fővárosi Blog

Útikalauz a 4-es metróhoz: Fővám tér

2015. augusztus 25. - fovarosi.blog.hu

A 4-es metró legtöbb díjat elnyert állomás-párja a Fővám tér és a Szent Gellért tér állomások lettek. A korai tervezési fázisban még az is felmerült, hogy egy közös, Duna alatti állomás épüljön, kijárattal a Fővám tér és a Gellért tér felé is, ennek megépítését azonban túl kockázatosnak és túl költségesnek ítélték, így végül két metróállomás épült a Duna két partján.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-20150716-10 - indafoto.huA kb. 7100 négyzetméteres állomásépületet 2005-2013 között tervezte a Sporaarchitects csapata (Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya), és 2006-2014 között épült meg. Ahogy sok más állomásnál is, itt is fúrópajzsok építette alagutak csatlakoznak a réselt dobozszerkezethez. Mivel az állomás benyúlik a Duna alá is, egy részét bányászott alagútszakaszként kellett megépíteni. A Duna közelsége mellett további feladatot jelentett a már meglévő 2-es villamosvonalhoz igazodás, pontosabban az átszállási lehetőség megteremtése. A tervezés korai fázisában még szinte teljesen a Duna alá benyúló állomást álmodtak ide, de a kivitelezés nehézségei miatt egy részben a tér alatti, részben a Duna alá is beérő állomás épült meg. A Duna közelsége miatt a peron 31,9 méterrel van a felszín alatt - ez és a Gellért téri a legmélyebben fekvők a vonalon.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-Rajz01 - indafoto.hu
A peronszint rajza (forrás: archdaily.com)

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-Rajz02 - indafoto.hu
Keresztmetszet (forrás: archdaily.com)

A hatalmas vasbeton dobozszerkezet, ami az állomás "külső" oldalfalait adja a mélyben, óriási földnyomás alatt áll. Ennek egy játékosnak és véletszerűnek ható dupla rácsszerkezet áll ellen. Ez a rácsozat lett az állomások egyik meghatározó látványeleme, amelyet csak tovább erősít az egymásba vágó vonalakkal megrajzolt világítótestek sorozata. A technológia, a talajjellemzők részleteinek kidolgozása kapcsán a különböző vastagságú, változatos szögekben elhelyezett gerendákból felépülő vázszerkezet is sokszor változott, de a lényege megmaradt. Számos asszociációs lehetőséget is rejt: van, akit csontszövetre emlékeztetett, volt, aki a nagyváros térképét, utcahálózatát és az azon futó közlekedési hálózatot látta bele.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-20150716-05 - indafoto.hu
Kriksz-kraksz, de nagyon tudatosan :) (kép: Fővárosi Blog)

A két mozgólépcső sor közötti szinten körültekintve válik a leginkább szembetűnővé, hogy a korábbi budapesti metróvonalakhoz képest milyen nagyvonalú terek jöhettek itt létre a felszín alatt.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-20150716-12 - indafoto.hu
"A terek léptékéről sokat elárul, hogy az állomások keresztmetszetei összevethetőek a pesti eklektikus városszövet utcakeresztmetszeteinek méretével, igy az állomások terei felfoghatóak a fenti utcák és terek inverz folytatásaként." (sporaarchitects.hu)

Az állomás "rejtőzködő" mivoltát mutatja, hogy miközben a teljes bruttó területe kb. 7100 négyzetméter, a felszínen a felülvilágítók alig vesznek el az egyetem előtti térből. Bár a felszínen nincs olyan nagy szabad terület, mint például a Bikás Park esetében, a csökkentett forgalomnak köszönhetően sikerült üveg tetőkön keresztül természetes fényt juttatni az állomásra. A mesterséges világítás meghatározó elemei a rácsszerkezetre reflektáló fénycső-sorok lettek. A világítás tervezője Bányai Tamás volt.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-20150716-03 - indafoto.hu
A többi állomástól eltérően itt nem a standard fém-fa ülőbútorokkal találkozhatunk. Helyettük a Konstantin Grcic által a Magis számára tervezett "Chair One" székek bukkannak fel. Egészen közelről jövünk csak rá, hogy nem műanyag, hanem fém székekről van szó.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-20150716-04 - indafoto.hu
(kép: Fővárosi Blog)

A falakat a lejárati térben Corten acél lemezekkel burkolták vöröses-barnás színre. Itt megengedhető volt a sötétebb színvilág, mivel a tér rendkívül tágas, a felülvilágító üvegtáblái pedig bőven engednek fényt a mozgólépcsőn lefelé tartó utasra. A peron szinten a nyersbeton szürkéi mellé színes mozaikcsempés burkolatokat párosítottak: élénk sárga, vörös, fekete stb. színben is felbukkannak az egyszínű mozaikcsempék.

fovarosi.blog.hu: Metro4-FovamTer-20150716-15 - indafoto.hu
Az egykori Fővámház előtti térség éjszakai világításban (kép: Fővárosi Blog)

A metróállomás pozitív hozadékaként a felszínen nagyobb forgalomentes tér alakulhatott ki, amelyeket az állomás felülvilágítói tagolnak. A felújított 2-es villamossal, a megújult egyetemi tér-résszel és az új metróállomással a Fővám tér a Belváros egyik új kapujává vált. A piros hetes buszok világában Kelenföldről még a Ferenciek terére érkeztek az utasok tömegei, a 4-es metró ezt az érkezési pontot a Fővám térre helyezte át. Az építészek pedig hazavihették az egyik legrangosabb díjat, az Architizer Awards díját a zsűri és a közönségdíj kategóriáiban is!

(For English subtitle click on the “CC” button and choose “English”.)



További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr497653860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anselmo 2015.08.26. 08:49:50

"Az építészek pedig hazavihették az egyik legrangosabb díjat, az Architizer Awards díját a zsűri és a közönségdíj kategóriáiban is"

Ezek szerint csak nekem nem tetszik. Rendkívül nyomasztónak tartom azokat a betongerendákat, meg a rozsdaszínű ormótlan fémlemezeket. Ultramodern haláltáborra emlékeztet a hangulata néhány megállónak.

ildsisy 2015.08.26. 08:55:57

Hamar megbarátkoztam ezzel az állomással is! :)
Tetszik mindegyik állomás, ez is, mert más, óriási alkotásnak tartom, nem kell a régi hagyományos metróállomást ismételve építgetni a XXI. században.
Persze a Gellért téri a csúcs!!! :)

zoli_ 2015.08.26. 10:09:21

Én meg ostobi vagyok. Nem tetszik a látszóbeton, mert baromi ronda, nagyon örülök, hogy az építészek egymást díjazzák a rusnya építményekért, amiket ők soha sem használnak, látnak majd szinte, szemben azokkal a milliókkal akik igénybeveszik a metrót. És látják a nagyon trendike, ezzel szemben baromi drága állomásokat. Nekem egy szerény is megfelelt volna, építészeti "csodák" nélkül, de inkább 120 méteres állomások kellettek volna, kevesebb megállóval.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2015.08.26. 13:32:55

Igazából nem "baromi drága". A 4-es metró építési összköltségének úgy 1%-át tette ki az, hogy az állomásokat berendezzék.

A látszóbeton pedig a lehető legszerényebb megoldás is egyben: nincs lefestve, nincs vakolva...

120 méteres állomásokat azért nem építettek, mert az automata üzemmódnak köszönhetően a jelenleginél sűrűbben is járathatók a szerelvények, ha szükség lesz rá, így a 80 méteres peronhossz mellett is elérhető nagyobb óránkénti kapacitás.

Aztán az persze ízlés kérdése, hogy valakinek tetszik-e a Corten lemez és a nyersbeton, vagy nem, ezzel képtelenség vitatkozni... :)

aegithalos 2015.08.26. 16:18:07

Szemely szerint a Rakoczi ter jobban tetszik a maga nyomaszto mivoltaban.

Vili Doli 2015.08.26. 16:48:30

A Kelenföldi végállomás a legszebb!

zoli_ 2015.08.26. 18:55:12

@fovarosi.blog.hu: A hivatalos választ megkaptuk már párszor, köszönjük. Csak épp egy apró baj van vele, mint bármilyen állami közleménnyel, hogy a fele sem igaz.

humorpalanta 2015.08.31. 16:27:38

@jet set: Mire ment el 460 milliárd?
Fúrás és föld elhelyezése. A fúrógép maga sem olcsó (bérlés).
Állomások kiásása, berendezése.
Állomások felett lévő terek és környékük teljes megújítása minden szempontból. (Kelenföld környékének teljes megújulása, Móricz Zsigmond körtér teljes átalakulása, Fővám tér teljes átalakulása, 2-es villamos alagút megépítése, aluljárók, egyetem környékének rendbe rakása, Kálvin tér teljes megújulása, Rákóczi tér teljes megújulása, Köztársaság (II. János Pál pápa) tér teljes megújulása, Keleti előtti tér teljes megújulása. Gyakorlatilag a fél várost felújították és rendbe rakták.)
Új metrótelep felépítése.
Új metrókocsik beszerzése.
Biztonsági berendezés beszerzése, telepítése, beüzemelése.
7 évnyi humán fizetés.
Csak a "felesleges" metrót mondja mindenki, de az fel sem tűnik már, hogy megújult a fél város. Emlékszünk még a régi Móriczra, a régi Rákóczi térre, a régi Kálvinra? Kelenföldre?