Fővárosi Blog

Ismét frissült a fortepan

2015. október 15. - fovarosi.blog.hu

Tegnap új képek jelentek meg a fortepan.hu-n. Ezúttal Urbán Tamás hatvanas-hetvenes évekbeli képeiből válogattak, én pedig ezekből a képekből válogattam ki néhány budapesti képet. 

"Urbán Tamás a Pest Megyei Hírlap, majd az Ifjúsági Magazin riportereként közel százezer kockát exponált 30 év alatt. Ebből a hatalmas, sokféle, mégis egy irányba tartó életműből első körben az 1965-1980 közötti képeket válogattuk ki." (fortepan.hu)

fovarosi.blog.hu: 0kmKo-1972-fortepan.hu-87956 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: 0kmKo-1975-fortepan.hu-89301 - indafoto.hu

87956, 89301: Borsos Miklós alkotása, a nulla kilométerkő felállítása előtt és után. Az átadón picit ugratták a mestert, erről itt olvashat a Nyájas. Egyébként idén volt 40 éves a szobor.

fovarosi.blog.hu: Alagut-1973-fortepan.hu-88016 - indafoto.hu

88016: 1973-ban, a centenáriumi évben újították fel az Alagutat (és a Lánchidat, és még csomó mindent). Erre egy emléktábla is emlékezik az alagút falán.

fovarosi.blog.hu: Astoria-1969-UFOlampa-fortepan.hu-89588 - indafoto.hu

89588: Az Astoriánál 1969-ben. A szálloda melletti épület (amely sokkal régebbi, mint homlokzata alapján gondolnánk) még "lakott" volt, ma csak egy hamburgerfaloda van az aljában. Figyelemre méltó a múltidéző közlekedési eszköz mellett az akkoriban korszerűnek számító UFÓ-kandeláber és a mindig friss bogárhátú is.

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1972-fortepan.hu-87793 - indafoto.hu

87793: A Baross tér 1972-ben. Emlékeztek még arra a kivilágított órára a homlokzaton? Az aluljárórendszert az a Kővári György (MÁVTI) tervezte, aki később a Nyugatinál is szorgoskodott. Persze akkoriban még mást kellett érteni az aluljáró fogalma alatt..

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1972-fortepan.hu-87794 - indafoto.hu

87794: A Baross tér Thököly úti oldala 1972-ben. Ma ez a rész alatt húzódik a 4-es metró állomása. Akkoriban még jártak villamosok a Thököly úton is, és még egy kis ideig a Rákóczi úton is. Ma meg visszaálmodjuk őket.

fovarosi.blog.hu: BudaiSkala-1976-fortepan.hu-88694 - indafoto.hu

88694: Ha csak egy képet nézel meg a 2560-ból, akkor ez legyen az: Mirr-Murr a Budai Skála gyermekmegőrzőjében, 1976-ban. Az áruház több újítást is hozott Magyarországra, innen indult el Demjén Sándor karrierje is. Az áruház helyén ma az Allee bevásárlóközpont áll.

fovarosi.blog.hu: BudaiSkala-1976-fortepan.hu-88698 - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: BudaiSkala-1976-fortepan.hu-88704 - indafoto.hu

88698, 88704: További képek a Budai Skáláról, nagy látószögű objektíven át. A fortepan-on tucatnyi felvétel van a különböző osztályokról.

fovarosi.blog.hu: CorvinAruhaz-1971-fortepan.hu-87374 - indafoto.hu

87374: A Corvin Áruház 1971-ben - akkor még egészen újnak volt mondható rajta az aluflex homlokzat, ami helyett azóta már nagyon áhítjuk vissza az eredetit. Ami egyébként ott rejtőzik az alu borítás alatt ma is: a régi díszek romos maradványai és a hatvanas évekbeli "előfal" között van egy kábé másfél méteres távolság.

fovarosi.blog.hu: DeliPalyaudvar-1979-fortepan.hu-89253 - indafoto.hu

89253: A zsírúj Déli pályaudvar jegypénztárai. A szintén Kővári György nevéhez fűződő épület több törődést érdemelne: a 20. század második felének szerintem jelentős alkotása, csak borzasztóan lesajnált, magára hagyott állapotában. Mondjuk úgy finoman, hogy a hatalmas üvegfalas panoráma ma alulhasznosított.

fovarosi.blog.hu: Ferihegy1-1974-TU134A-fortepan.hu-88533 - indafoto.hu

88533: Ferihegy 1974-ben még csak az 1-es terminál épületét jelentette. A TU-134-es orrésze rokonságot mutat a korabeli szovjet katonai repülőkkel - az orr részbe bújtatott navigátori helyre vezetett túrán be is lehet ülni a 2-es terminál melletti repülőgépes emlékparkban. Ferihegy 1-ről bővebben itt olvashat a Nyájas.

fovarosi.blog.hu: HerminaTowers-1974-fortepan.hu-88559 - indafoto.hu

88559: Az 1974-re datált képen még épül a két irodaház-torony. Ma Hermina Towers néven, felújítva áll a Városliget sarkánál, annó még a Metalimpex és a Konsumex székháza számára emelték az ikertornyokat.

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1970-fortepan.hu-87264 - indafoto.hu

87264: Ki gépen szállt fölébe: a még teljesen ki sem épült kelenföldi lakótelep. Az első házat 1967-ben adták át, a kép készültekor, 1970-ben már sokminden elkészült, de az Olimpia mozit is magába foglaló városközponti tömb még vagy egy évtizeddel később érkezett csak meg. És akkor még hol volt a Meszlényi-templom vagy a Bikás park metróállomás...

fovarosi.blog.hu: M1M7-1972-fortepan.hu-87661 - indafoto.hu

87661: 1972-ben, az M1-M7 építésén elkapott jelenet - egy fotóriporteri gyöngyszem. Emlékszünk még a betonlapos M7-es ritmusára?

fovarosi.blog.hu: Margitsziget-1972-fortepan.hu-87788 - indafoto.hu

87788: 1972-ben már felavatták a Margitszigeten a centenáriumi emlékművet Budapest századik születésnapjára. 1973-ban egy sor építkezés, szoboravatás és felújítás valósult meg, ezeket Urbán Tamás alaposan dokumentálta, szerénységem pedig két éve cikksorozatot szentelt a témának.

fovarosi.blog.hu: NeprajziMuzeum-1973-fortepan.hu-88363 - indafoto.hu

83363: A Néprajzi Múzeum, azaz az egykori Kúria épületében, a Kossuth téren, ismét csak egy nagy látószögű objektíves felvétel.

fovarosi.blog.hu: ObudaiLtp-1973-KiscelliABC-fortepan.hu-88344 - indafoto.hu

88344: Az 1973-as felvétel kábé a létező szocializmus egyetlen képbe sűrítve: Trabant, ABC áruház, panelházak. A kép Óbudán, a Kiscelli utca körforgalmánál készült, az ABC ma is működik, most éppen CBA.

fovarosi.blog.hu: Osztapenko-1975-fortepan.hu-89303 - indafoto.hu

89303: Az utat kettéosztja penkó - viccelődtek a pestiek az M1-M7 bevezetőjénél egykor állt szoborról, amely egyfajta igazodási pontként is szolgált az autósoknak. 2009-ben volt egy fellángolás, hogy mi kerüljön a szobor helyére.

fovarosi.blog.hu: RakocziTeriVasarcsarnok-1977-fortepan.hu-88991 - indafoto.hu

88991: A Rákóczi téri vásárcsarnokban, 1977-ben.

fovarosi.blog.hu: Rakpart-1974-KernAndras-fortepan.hu-88409 - indafoto.hu

88409: Urbán Tamás előszeretettel fotózta a korszak hírességeit is. Ezen a képen például Kern Andrást az Országház előtt, a rakpart kövein. (Dinnyehéj nélkül.)

fovarosi.blog.hu: UjpestVaroskapu-1974-fortepan.hu-89462 - indafoto.hu

89462: Újpest-Városkapu 1974-ben, még számos villamossal.

fovarosi.blog.hu: Villamos44-1972-fortepan.hu-87833 - indafoto.hu

87833: Az Erzsébet hídon még járt a villamos 1972-ben, a kép készültekor, de már nem kellett sokat várni arra, hogy Baló György magyarázza el a köznépnek, hogy miért is előnyös a villamos megszüntetése.

fovarosi.blog.hu: VorosCsillag-Orszaghaz-1973-fortepan.hu-88173 - indafoto.hu

88173: Vörös csillag az Országház tetején, 96 méter magasan, 1973-ban.


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpgg_logo.png

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr877969703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ideasz 2015.10.16. 11:00:00

Egy 50-esert vigyaztak a kölkökre orankent? Az ma olyan 2-3000 Ft lehet... Huzos.

murray 2015.10.16. 13:16:27

Emlékszünk még a betonlapos M7-es ritmusára?

igen. és ingyen volt!

Babette anyó húsdarálója 2015.10.16. 14:02:54

@murray:

Visszasírjuk. Tükörsima a mai utakhoz képest. Jártál már a Nemzet Gázszerelő Útépítője által felújított utakon?

Balt 2015.10.16. 14:23:19

87793: Nem is emlékszem, hogy ipari csuklós (is) járt a 44-es vonalon.
88344: Jé: https://www.google.hu/maps/place/CBA,+Budapest,+Kiscelli+u.+14,+1032+Magyarorsz%C3%A1g/@47.5389593,19.0378904,15z/data=!4m2!3m1!1s0x4741d95cf9c2b1e1:0x79df84e7a80444f9
88694: DemjÁn Sándor.

@Babette anyó húsdarálója: Na ne vicceljünk, kérem!

D2 2015.10.16. 21:31:42

@ideasz: 76-ban a gyes havi 910 Ft volt. Gombóc fagyi 50 filler :). Még jó, hogy első óra ingyenes. (Egyébként sokat jártunk a skálába, az volt a mai plázázás alternatívája, de nem emlékszem a gyerekmegőrzőre csak az akkor hatalmasnak számító hiperre.

...elmúlik... 2015.10.17. 09:58:19

Azért azt az M7 -t nem sírom vissza. Úgy 1930 körüli technológiával épült, csak azért nevezték autópályának, mert kétszer két sávos volt. A minőségét pedig az jellemezte, amit a kép is mutat. Jó, persze akkor nagy dolog volt. Ki is használtuk, akkoriban minden hétvégén a Balatonon voltunk.

Macropus Rufus 2016.01.25. 15:57:11

én emléxem a M7 ritmusára. :) De az tényleg régi technológia volt. Ajánlom figyelmetekbe a Megyeri hídon lévő aszfalt ritmusát. Vagy az ürömi elégtól épített új 10-es út ritmusát amikor a városból kifelé jövünk. Ezek nem öreg technológiák, de vannak olyan szarok mint anno az M7 volt.
Ja igen: a Megyeri hídon menő M0-ás fizetős, és mint említettem szép ritmusa van.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.24. 19:26:01

@Babette anyó húsdarálója: Én mondjuk annyira nem sírom vissza, egy rettenet volt.És még ma is vannak ilyen dödöm-dödöm autópályák a cseheknél is, meg a németek nyugati részén is! Rühelletes rajta autózni.Nézegetni persze lehet, hogy szép... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.24. 19:29:39

A 0 km-kő meg igen is vulvát formáz...Valami más betűtípus szerencsésebb lett volna.Nem is tudom, hogy nem kötöttek ebbe bele a kommunista vezetők akkoriban.Mármint hogy hagyjuk meg a szekszualitást a hanyatló imperializmus ópiumának...
:-))))))))