A napokban ismét frissült a fortepan.hu. Már év eleje óta dolgoznak a a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum fotótárának digitalizálásán. Ennek első eredménye a most felöltött kb. 1200 kép. Ezek az Óbudai Hajógyár (DDSG) és a Ganz Hajógyár hagyatékából kerültek évtizedekkel ezelőtt a Múzeumba. A munka még nem ért véget, a folytatásban jön majd Asbóth Oszkár helikopterétől a balatoni vasútépítésig sok-sok kép. Az alábbiakban egy kis szubjektív válogatás látható a Budapest szempontjából releváns felvételekből. Az azonosító számra kattintva a képek nagyobb méretben is megtekinthetők.
122003: Az 1925-re datált kép jobb oldalán húzódó út a mai Árpád fejedelem útja. Lent a hatalmas farakások akár a Pál utcai fiúk helyszíne is lehetne - de az persze csak a Ferencvárosban lenne hiteles. Fentebb a nagyobb épület az óbudai zsinagóga, amely sokáig a Magyar Televízió egyik stúdiója volt. 2010 óta újra zsinagógaként a funkcionál.
122731: A DTRT Kassa nevű duna-tengeri áruszállító csavaros motorhajója a csepeli szabadkikötőben, 1939-ben. A háttérben a kikötő raktárépülete, amely 1928-ban készült el.
122924: A József Attila úszódaru nagy munkában van. A Kossuth tér déli végében hidat épít, méghozzá 1946-ban. A Kossuth-hidat, amely a második világháború után épült ideiglenes hidak egyike volt, és a Kossuth teret kötötte össze a Batthyány térrel. Nem lenne rossz ma itt egy gyalogos-kerékpáros híd, ugye?
122042: Az Óbudai Hajógyár nagyon sok felvételen szerepel ebben az adag feltöltésben. Ez itt például a hajógyár bejárata, a Remmel-hídról fényképezve, 1924-ben. Vidéki kúriának is tökéletes lenne!
122219: Széndaru és raktárház a sziget bejáratánál, 1933-ban. Előtte a DDSG két uszálya áll. A DDSG a Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft, azaz a Duna Gőzhajózási Társaság rövidítése volt, a története a reformkorig nyúlik vissza.
122674: A fotó azért készült el 1938-ban, hogy megörökítsék a "Hunor" áruszállító csavaros motorhajót. Számomra viszont azért érdekesebb a kép, mert a háttérben ott van a rakpart egész házsora. Balra azzal a házzal kezdődik, ami a Kossuth tér legdélebbi épülete, és nemrég újították fel, fehéren ragyog. Aztán jön végig az az házsor, amit ma Id. Antall József rakpartnak hívunk.
122966, 122967, 123143: Mindhárom kép 1946-ban készült. Két úszódaru, a József Attila és az Ady Endre nevű dolgozik együtt a Szabadság híd újjáépítésén. A középső, utolsó elemet emelték be akkor a helyére. A Wikipedia egészen pontosan leírja az újjáépítést:
"A Szabadság híd helyreállítása 1946 tavaszán kezdődött el, az újjáépítés terveit Sávoly Pál készítette. A budai és pesti parti áthidalásokat megerősítették, a sérült elemeket kicserélték. Valamennyi hosszabb rácsrúdon lemezek ráhegesztésével növelték a kihajlás elleni biztonságot. A középső hídrészt az 1894-es tervek alapján gyártották le, majd úszódaruk segítségével csatlakoztatták a meglevő szerkezetekhez. A hídrészeket a parton szerelték össze 50 tonnás elemekké, amelyeket egyben emeltek be a helyükre. A középső tartó 120 tonnás egységeit 1946. július 12-én."
122011: Az 1915-re datált felvételen az előtérben az 1871-ben épült "SMS Maros" látható. Természtesen nem a rövid üzenet küldésére kell gondolni ebben az esetben. Az SMS "Seiner Majestäts Schiff", azaz "Őfelsége hajója" rövidítése volt. A hajó hátterében az óbudai Zichy-kastély látható, amelynek épületében néhány hete nyílt meg a felújított Vasarely-kiállítás.
Szubjektív válogatásom további fotóit itt tudod végiglapozni:
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
Burgermeister 2017.07.13. 06:15:50
gigabursch 2017.07.13. 07:39:02
De! Rossz lenne.
Példának okáért az Országház teljes szépségét megölné.
Amúgy köszi a cikket.