Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1968 március

2018. március 06. - fovarosi.blog.hu

Új csomópont a Hungária körúton. Fúrópajzs a Kossuth tér alatt. A jövő Budapestje a panel lakótelep. Kövér ház épült Kelenföldön. Soha meg nem épült hídépítési tervek. Ötven éve is nagyban ment az élet Budapesten.
Március 2: A jövő Budapestjével ismerkedett a miniszterelnök. Fock Jenő, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnöke, pénteken látogatást tett a fővárosi tanácsnál. A kormány elnökét, s a kíséretében levő Németh Károlyt, az MSZMP Politikai Bizottságának póttagját, a budapesti pártbizottság első titkárát és Szépvölgyi Zoltánt, a budapesti pártbizottság titkárát Sarlós István vb-elnök részletesen tájékoztatta az időszerű várospolitikai kérdésekről. (...) A több mint másfél órás, közvetlen hangulatú, baráti beszélgetés után bemutatták a vendégeknek a jövő Budapestjét. A vb ülésteremben rendezték meg az alkalmi kiállítást, amely maketteken, tablókon és hatalmas fényképeken a korszerű városfejlesztés elképzeléseit tükrözte.

(...) Óbudán 11 ezer új lakás épül, de sok régi épületet lebontanak. Csak ebben az évben 1300 lakást szanálnak. Az új városközpontot négy hatalmas magasház uralja majd. A tér így kicsiben, maketten is, nagyon impozáns. S ami még lényeges: úgy építkeznek, hogy megőrizzék a városrész történelmi levegőjét. (...) ...majd ebéd után meglátogatták a Baross téri építkezést. A pályaudvar előtt kimélyített gödörben lendületes munka folyik, már elérték a kívánt szintmélységet. Innen a földalatti "utasellátó tér" bejáratán keresztül a vendégek eljutottak az épülő mozgólépcsőkhöz. Ez a folyosó köti majd össze a Keleti pályaudvart a földalattival, a felszíni forgalom teljes kizárásával. Rövidesen megkezdik a mozgólépcsők felszerelését is. (...)

fovarosi.blog.hu: EVmetro-1970-fortepan.hu-94864 - indafoto.hu

A földalatti építkezésének megtekintése után a Fehér úti kocsiszínbe látogattak el a vendégek. Itt kapcsolódik majd a földalatti a HÉV-hez. A világos nagy csarnokban bent áll a Szovjetunióból érkezett első négy kocsi. A kék és zöld színű szerelvény impozáns látvány. Elsőnek a miniszterelnök kapaszkodik fel rá. Kiváló a kocsi rugózása, akár egy vízen himbálódzó csónak, úgy mozog.

- Mikor kapjuk a többi kocsit?

- A következő húsz darabot jövőre, s az azt követő húszat pedig két év múlva. Azok már sárga színűek lesznek, mint a pesti villamosok és a belső kiképzésük is változik. Sima burkolatot kapnak.

- A próbaüzemelésre mikor kerül sor?

- Már építik a próbapályát, s március közepén futni kezdenek a metrókocsik.

(...) Innen délutáni verőfényben érkeztek a vendégek a Kacsóh Pongrác úti lakótelepre. (...) - Itt a legkisebb lakás is másfél szobás, de általában kétszobásak a lakások - tájékoztat Bartos István elnökhelyettes. - Nem nagy ez a lakótelep, de nagyon jól sikerült. Szeretnek itt lakni az emberek, s ez igen fontos. Tervezik, hogy a régi földalatti vonalát meghosszabbítják, s a föld felett kihozzák egész idáig. Akkor ez a lakótelep szervesebben kapcsolódik majd Budapest központjához, lakói 10-15 perc alatt beérnek a belvárosba, s ha megépül az új földalatti, átszállással Budapest minden részébe gyorsan eljuthatnak. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BecsiUt-Teglagyar-Regi1 - indafoto.hu

Március 2: Városrendezési okból 1971-ben megszüntetik a Budai Tégla és Cserépipari Vállalat Bécsi úti I. és II. számú gyárát. Helyettük Solymár határában új tetőfedő cserépgyárat épít a vállalat. A teljesen automatizált üzemben évente 33 millió hornyolt cserepet és 14 millió téglát gyártanak majd. A solymári cserépgyár a tervek szerint 1971-ben kezdi meg munkáját. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: SOTE-Klinikak-1985Korul-TomoUtca25-29-fortepan.hu-74585 - indafoto.hu

Március 6: 1970-re felépül az új I. számú szemklinika. Új klinikával bővül a budapesti egészségügyi intézmények sora. A VIII. kerületi Balassa és Tömő utca sarkán létesülő modern szemklinikával.

- Az új 160 ágyas klnika - mondotta érdeklődésünkre dr. Radnót Magda, az I. számú szemklinika vezető professzora - 40-45 millió forintos költségvetéssel épül. Az összeg nagysága lehetővé teszi a korszerű műtők, laboratóriumok és vizsgálati helyiségek létrehozását. A klinikához kétszáz hallgatót befogadó tanterem is csatlakozik.

- Az építkezés eddigi eredményei arra engednek következtetni, hogy klinikánk 1970-re elkészül. Biztosíték erre a kivitelező: a 21. Építőipari Vállalat is, amely startra kész állapotban van, hogy az alapozási munkák befejezése után, amelyek jelenleg éjjel-nappal folynak, hozzálásson a nagy épület felhúzásához. (Magyar Nemzet)

Március 6: A Rákóczi út átépítésének menetrendje. (...) Néhány évvel ezelőtt az Astoria-aluljáró, azt követően az Emke-aluljáró építésével egyidejűleg korszerűsítették a Rákóczi utat a Kiskörúttól egészen a Szövetség utcáig. Most a Baross téri aluljárórendszer és a Baross tér - Rákóczi út torkolatában épülő gyalogos-aluljáró folyosó létesítésével egyidejűleg rendbe kell hozni a Rákóczi útnak a Szövetség utca és a Baross tér közötti szakaszát is, ahol a közművek elavultak és még mindig a mai forgalomban már korszerűtlen, nagy kőkocka burkolat fedi az úttestet. (...) A gyalogos-aluljáró folyosó - amely független a Baross téri aluljárórendszertől - a Szabadság Szálló és az Elektromos Művek Baross téri irodája között húzódik majd és 40 méter hosszú, 5 méter 10 centi széles, 2 méter 60 centi magas lesz. (...)

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1968-fortepan.hu-65631 - indafoto.huA Baross tér 1968-ban: már építési terület, de még felüljáró nélkül (fortepan.hu, 65631)

Az aluljárót két részben alakítják ki; először a Szabadság Szálló előtti lejárót és a Rákóczi utat részben átvágó folyosót, azt követően az Elektromos Művek Baross téri irodája előtti lejárót és a Rákóczi út közepe felé húzódó, körülbelül 6-7 méter hosszú folyosórészt. A munkálatok kezdete előtt mindkét Rákóczi út villamossínpárt a mostani nyomvonalról áthelyezik az Elektromos Művek Baross téri irodája előtt fekvő járda elé. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196803-Cipobolt - indafoto.hu

Március 8: Az újpesti lakóházépítés az idén új szakaszába érkezett: megkezdik a Pozsonyi utcai új városnegyed kialakítását. A régi temető helyén egyelőre hat sáv- és öt pontház épül, összesen 102 lakással. Az épületeket az Illatos úti házgyár termékeiből szerelik össze, a legkorszerűbb technológiával. (Magyar Nemzet)

Március 10: Új szövetkezeti szolgáltatóház Pestlőrincen. A kerületi tanács, az OKISZ és az érdekelt szövetkezetek képviselőinek jelenlétében szombaton átadták rendeltetésének a XVIII. kerületi Vörös Hadsereg útja 185. szám alatt épült új szövetkezeti szolgáltatóházat. A tanácsokkal együttműködve a kisipari szövetkezetek a lakosság jobb ellátására a fővárosban nyolc szolgáltatóházat létesítenek a közeli években; közülük kettő már működik, s a harmadik a pestlőrinci, amely hárommillió forintos beruházással épült. A szolgáltatóközpontban van nő, férfi- és gyermekfodrászat, kozmetika, ruhatisztító részleg, valamint elektroakusztikai és háztartásigép-javító fiók. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: SzazevesVendeglo-196803-MagyarNemzetHirdetes - indafoto.huVasárnap délben is nyitva (Magyar Nemzet, 1968 március)

Március 16: A Kossuth Lajos térig ér a metróvonal alagútja. Péntekre virradó éjjel megérkezett a Kossuth Lajos téri metróállomásra a szovjet alagútfúró mechanikus pajzs. A mintegy 20-25 méter hosszú - vasúti szerelvénynek is beillő - mechanikus pajzs 5,5 méter átmérőjű alagutat fúr, és azonnal, automatikusan vasbeton-tübbinggel béleli.

A pajzs a Deák térről indult el. Eleinte nehézségeket kellett legyűrnie, mert a Deák tértől több száz méter hosszan meglehetősen zavart geológiai viszonyok között kellett haladnia, a felszín alatt mintegy 35-40 méternyire. Később azonban már gyorsabb volt az előrehaladás, s így pénteken éjjel fogadhatták az alagútfúró-szerelvényt a Kossuth Lajos téren előre kialakított föld alatti kamrában.

Az alagútfúró pajzsot előreláthatólag még a nyáron a Duna alá bújtatják. (Magyar Nemzet)

Március 17: Kövér házak - olcsóbban - Mintegy négyezer lakás épül házgyári elemekből. A modern technológia alkalmazásával és jobb munkaszervezéssel gyorsítja a lakásépítést a fővárosban a 43. számú Állami Építőipari Vállalat. (...) Befejezik jövőre a kelenföldi városrész építését, ahol nyolc és félezer lakásban 30000 ember talál otthonra. Megkezdik 1969-ben a zuglói, a rákospalota-páskomligeti lakótelep építését és Óbuda rekonstrukcióját. Termelni kezd jövőre a legnagyobb kapacitású 3. számú házgyár is. Előzetes számítások szerint a három házgyár évi 8000 lakáshoz tud majd építőelemeket gyártani és 1971-ben 21 féle háztípust lehet variálni.

A szociológiai vizsgálatok alapján felszínre került igényeknek megfelelően a két-, háromszobás lakások számát növelik az új építkezéseknél. Valószínű, kedvelt típus lesz a 22 négyzetméter alapterületű nagyszobából és a két 8 négyzetméteres, szeparálható szobából álló lakás.

Újpesten az Árpád út és a Rózsa utca sarkán befejezik annak a kísérleti háznak az építését, amelynél épületszerkezeti újdonságokat és háromféle garderobe-megoldást alkalmaznak. Kelenföldön még ebben az évben megépítik az ország legnagyobb házát, amely 10 szintes, 12 szekciós és 360 lakásból áll. Most adják át a módosított házgyári elemekből összeállított első "kövér" házat, amelyben emeletenként három helyett hat lakás nyílik a lépcsőházból, és egy-egy lakás építése költsége 27000 forinttal kevesebb. A további 289 lakás kövér házakkal Kelenföldön a korábban tervezettnél majdnem ezerrel több lakást építhetnek.

A lakók kívánságára Kelenföldön garanciális részleget létesítenek, hogy a szavatossági idő alatt bejelentett építési hibákat gyorsabban kijavíthassák. (Magyar Nemzet)

Március 17: Új hidak tervei Buda és Pest között. A városok rohamos fejlődésének egyik legégetőbb problémája - szerte a világon - a közlekedés. (...) Szükség van, pontosabban szükség lesz új kapocsra a Duna két partja között. Az UVA-terv híd-irodájában alakul, formálódik már a fővárosi folyamszakasz új arca. A kép, melyet felvázolnak, lenyűgöző; Budapest hídjai a XXI. század első felében.

Új híd Újpesten

- A fejlesztési terv az összes budapesti Duna-hidat érinti - mondja dr. Petur Alajos, a híd-iroda vezetője. (...) Új híd épül Újpesten, az összekötő vasúti hídtól északra, az Árpád út folytatásában. Az egykor külterületnek számító, rohamosan fejlődő városrésznek mihamarabb szüksége lesz egy, a Dunán átvezető, az eddiginél rövidebb útvonalra.

Emelet az Árpád-hídra

fovarosi.blog.hu: ArpadHid-1965Korul-fortepan.hu-128862 - indafoto.hu - Fontos szerepe lesz a jövő közlekedésében az Árpád-hídnak, melyet először az eredetileg is tervezett teljes szélességében építünk ki. A híd a Hungária körút folytatásában a budapesti körgyűrűn fekszik, pesti hídfőjénél a városba bejövő autópályákat fogja szétosztani. Távolabbi tervekben szó lehet emeletes kiépítéséről is, hazánkban ez lenne az első kétszintes híd, külföldön már vannak ilyenek és be is váltak. Ezen a területen minden építkezés a távlati fejlesztés igényeinek figyelembe vételével történik, a Kacsóh Pongrác úti felüljáró tulajdonképpen már ebben a tervben készül. (...)

Kétágú Szabadság-híd

Háborítatlanul, zavartalanul élheti életét Budapest legöregebb és legfiatalabb hídja, a Lánchíd és az Erzsébet-híd. Hanem a Szabadság-híd bizonyára vitára serkenti majd a vitatkozó kedvű fővárosiakat. A Szabadság-híd forgalmi szempontból már ma sem megfelelő. A szerkezet öreg, a hídpálya keskeny, szűk keretek között nem érdemes felújításával foglalkozni. Teljesen új és modern híd kerül a helyére. Pesti hídfője eredeti helyén marad, a budai oldalon azonban jelentős változtatásokra kerül sor. A Gellért tér forgalmának enyhítésére, az Erzsébet-hídéhoz hasonló magas, vasbeton lábakon álló hídpályát képezünk ki, amelynek vége trombitaszerűen, ívesen fog elágazni, egyik oldalon az alsó rakpartra levezetni. Ehhez a megoldáshoz azonban arra van szükség, hogy a hídpályát már a Duna szintje fölött villásan két ágra válasszuk.

Merész elképzelés. Néhány gyors vázlat arról győz meg, hogy nagyvonalú is. A tervek szerint az új Szabadság-hídon nem lesz villamosforgalom, eltereléséről jó előre gondoskodnak. Az építkezéssel egyidőben kezdődik el a Dimitrov tér rendezése, itt is kétszintes közlekedést terveznek. Jelenleg a helyszükségletet mérik föl.

Délen az összekötő vasúti híd mellett ugyancsak új híd fog épülni, részben a Hungária körúti körgyűrű összefogására, részben pedig azért, hogy a Csepel-szigeten át közvetlen összeköttetést teremtsenek Soroksár és Albertfalva között. Az ott lakók most hosszú és hiábavaló utakat kénytelenek megtenni akár a szigetre mennek, akár egyik partról a másikra.

Fölemelő bepillantani a jövőbe. De amikor a mostani hat közúti híd helyett nyolc ível át a Duna fölött, 2040-et mutat majd a naptár. (Magyar Nemzet)

Március 17: Öt ABC-áruház épül Újpest különböző pontjain. A legelsőt - a városkapunál - már átadták, s egy-egy újabb készül majd a városközpontban és a Szilágyi téren. A jövő év végére a Pozsonyi úti lakótelep is nagyobb áruházat kap, az ötödik pedig a Megyeri téri piac helyén nyílik majd meg. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: 196803-Kozert-GrofjardanhazyTumblr - indafoto.hu

Március 17: Másfél milliárd utas évente. Két és fél hónap telt el azóta, hogy a Fővárosi Villamosvasút, az Autóbuszüzem, a HÉV és a Kishajózási Vállalat egyesült, s megalakult az egységes fővárosi tömegközlekedés irányító szerve, a Budapesti Közlekedési Vállalat. Vezérigazgatójával, Daczó Józseffel beszélgettünk az egyesítés óta eltelt időszak tapasztalatairól.

-Összesen 10 milliárd forint értékű épület, berendezés, jármű működtetéséről, fenntartásáról, hasznosításáról, megóvásáról és gyarapításáról kell gondoskodnunk - tudtuk meg bevezetésként. -A többi között csaknem 3800 személyszállító jármű, 32 áramátalakító állomás, 19000 vezetéktartó oszlop, 785 kilométernyi vágányhálózat, 12 javítóműhely és 22 kocsiszín alkotja ezt a vagyont. Huszonnyolcezer dolgozónk vesz részt közvetve vagy közvetlenül a forgalom lebonyolításában. (...) Az összevonással egységes irányítás alá került a fővárosi tömegközlekedés beruházásainak előkészítése és bonyolítása, központi diszpécser- és menetirányító szolgálat alakult, egységes panaszügyi, bérletárusítási és információs szervezetet hoztunk létre. (...) Érvényesül a központosítás előnye a közlekedési koncepciók kidolgozásánál is. Például a HÉV-nél korábban ragaszkodtak ahhoz az elgondoláshoz, hogy a metró indulása után is a Keleti pályaudvarnál maradjon a HÉV-végállomás. Most megegyeztünk abban, hogy a HÉV-szerelvények csak az Eörs vezér térig járjanak majd. Itt lakótelepi központ lesz, s korábban valamennyi vállalat külön-külön kívánt állomásokat építtetni. A BKV megalakulása lehetőséget adott az olcsóbb és praktikusabb megoldásra: központi pályaudvar építésére, ahol buszok, villamosok, HÉV-szerelvények egyetlen centrumban fogadhatják az utasokat.

fovarosi.blog.hu: Trolibusz-1970esEvek-BajzaUtca-DamjanichUtcaKeresztezodes - indafoto.huTrolibusz a Bajza utca és a Damjanich utca kereszteződésénél, 1970-es évek

(...) Idén a Szovjetunióból érkező 40 trolibusz révén befejeződik a kocsiállomány felfrissítése. Kilencvenöt új csuklós autóbusz és tíz csuklós villamos is forgalomba kerül, ezek nemcsak a régiek pótlását, hanem a férőhelyek gyarapítását is szolgálják nagyobb befogadóképességük révén. A Ganz Villamossági Művek további 35 nyolctengelyes csuklós villamos gyártását vállalta 1969-re. Tárgyalásokat kezdtünk a Német Demokratikus Köztársaság illetékes szerveivel 15 - három kocsiból álló - HÉV-szerelvény importjáról. A Népköztársaság úti kis földalatti is új, hosszabb, háromrészes szerelvényeket kap, ezekből kettőnek a prototípusát már tervezik. Folynak az előkészületek a fogaskerekű pályájának és kocsiparkjának teljes rekonstrukciójára, amelyhez a közeli években látunk hozzá. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1968 - indafoto.hu Március 17: Az idén már csaknem négyezer lakást épít a 43-as vállalat - Kelenföldön több mint kétezer új otthont adnak át. Az ország legnagyobb lakásépítő szervezete, a 43-as Építőipari Vállalat idei tevékenységéről tájékoztatta az újságírókat Kisvári János vezérigazgató. A többi között elmondotta, hogy erre az évre 3900 új lakás átadását irányozták elő, majdnem ezerrel többet, mint amennyit tavaly építettek. Tervük megemelését az tette lehetővé, hogy az idén a nemrégiben üzembe helyezett ferencvárosi házgyár termékeiből már hét tízemeletes házat húzhatnak fel. Az elsőt (az összeszerelés begyakorlására előirányzott kísérleti házat) Újpesten, hármat-hármat pedig Csepel új városközpontjában és az Árpád-híd pesti hídfőjénél építenek meg. Az idén egyébként - 290 új lakás átadásával - befejeződik az Egressy téri építkezés.

A 43-as Építőipari Vállalat legjelentősebb munkahelye: Kelenföld. Itt az első budapesti házgyár termékeiből több mint kétezer új otthon épül. Most adják át a módosított házgyári elemekből összeállított első, úgynevezett "kövér" házat; ebben emeletenkét három helyett hat lakás nyílik a lépcsőházból, s egy-egy lakás építési költsége 27 ezer forinttal csökken. A további, egyenként 289 lakásos kövér házakkal így a kelenföldi lakótelepen a tervezettnél csaknem ezerrel több új otthont adhatnak majd át.

Az idén - csúszózsalus betonozással - két 15 emeletes toronyházat is emelnek Kelenföldön, jövőre pedig egy harmadikat építenek meg. Az új városrészbe tervezett további hat toronyházat már panelből (a harmadik házgyár termékeiből) szerelik majd össze. Egy 24 emeletes házat is építenek az összesen nyolc és fél ezer lakásra tervezett új kelenföldi városrészben. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: BelvarosiTelefonkozpont-1965-Helye-fortepan.hu-96732 - indafoto.hu1965: balra a Szervita (akkor: Martinelli) téri templom

Március 19: Háromszázmillióba kerül az új belvárosi telefonközpont. A Belváros küszöbön álló rekonstrukciója keretében kerül sor a Petőfi Sándor utcai postaépület belső átrendezésére és mellette az új belvárosi telefonközpont felépítésére. Hosszas tárgyalások előzték meg az erre vonatkozó döntést. A fővárosi tanács és a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium között sokáig folyt a megbeszélés: hová kerüljön az új telefonközpont. Előbb a Váci utca és a Régiposta utca sarkán és a mellette levő telkeken akarták az építkezést megvalósítani, de a hely kicsinek bizonyult. Később a Martinelli tér üres területe került kombinációba. Végső megoldásként - és ez mindenképpen helyesnek, célszerűnek bizonyult - a meglévő postaépület melletti ingatlan igénybevétele került előtérbe. A Petőfi Sándor utca 17. számú és a Városház utca 20. számú átjáróház lebontása után ennek a teleknek és a Szervita templom melletti romos üzletház telkének felhasználásával megfelelő terület áll rendelkezésre az új belvárosi telefonközpont felépítéséhez.

A fővárosi tanács a bontás előkészítése során már gondoskodott az átjáróház 35 lakójának elhelyezéséről. Egy hónapon belül megkezdődik a lakók kiköltözködése. A kelenföldi és más modern lakótelepeken kapnak új lakást. A lakókon kívül nyolc küzületi és hét magánüzlet kitelepítéséről is gondoskodni kell. Az új postaépület tanulmányterve elkészült, a végleges terv kidolgozására azonban a fővárosi tanács és a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium rövidesen nyilvános pályázatot hirdet. (...)

Az új telefonközpont felépítésére és a régi postaépület belső átalakítására 300 millió forintot irányoztak elő. Az új épület a Petőfi Sándor utca felőli fronton azonos magasságú lesz a régi épülettel, a Városház utcai fronton 5-6 szintesre tervezik az épületet.

Az építkezés nyomán a Szervita templomot "kiszabadítják" az eddigi körülépítettségéből. A templom és az új épület között hat méter széles szabad járható sávot biztosítanak. Megerősítik a templomnak azt a részét, amely most a lebontandó lakóházba be van építve. Az új telefonközpont földszintjén a posta bemutatótermét, közönségszolgálatát, tudakozóját helyezik el. Az épületbe kerül a telefonnévsor szerkesztés.

Jelenleg 14 ezer állomással rendelkezik a belvárosi telefonközpont, az új épületben 40 ezer állomás lesz. Az új telefonközpont felépülése után a jelenlegi régi épületben megszűnik az elavult távbeszélőközpont és a felszabaduló helyiségeket a központi távirda fejlesztésére, korszerűsítésére használják fel. Itt rendezik majd be a modern telexközpontot is.

Az építkezés kivitelezésére a 23. sz. Állami Építőipari Vállalattal kötnek megállapodást. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: EVMetro-1970esEvek-Fortepan.hu - indafoto.hu

Március 19: Indul a négy szovjet metrókocsi százezer kilométeres próbaútjára. Elkészült a budapesti földalatti 1328 méter hosszú próbapályája a Fehér út és a Pillangó utca között, s még a héten sor kerül a műszaki átadásra. A vonalszakasz a következő hetekben és hónapokban a metrókocsik próbajáratására szolgál, s egyúttal a metró végleges pályája is. A műszaki átadás után, várhatóan a jövő héten, megjelenik a Fehér út és a Pillangó utca között az első négy metrókocsi. A Szovjetuniótól összesen nyolcvannégyet vásároltunk. Elgondolások szerint a próbafutásra már leszállított négy motorkocsi egyenként százezer kilométert fut. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: FovarosiNagycirkusz-Regi1 - indafoto.huA régi cirkusz

Március 21: Mégis a régi helyén épül fel az új budapesti cirkusz. (...) Bejelentette Margitta Gábor igazgató, hogy február végén hosszas huzavona után megkezdődött a Városligetben, a régi helyen, az új cirkusz építkezése Barbier Ferenc, a KÖZTI építészének tervei szerint. (Közbevetőleg meg kell jegyeznünk, hogy míg a vita és a huzavona akörül folyt, hol is építsék fel az új budapesti cirkuszt - sok érv szólt az ellen, hogy a régi helyén -, egy hirtelen elhatározással mégis a régi helyén marad.) A 25 millió forintos beruházás kivitelezését a Középületépítő Vállalat végzi és remélik, hogy az eredeti határidőnél jóval előbb, a jövő év végére az új cirkusz megtarthatja premierjét. (Magyar Nemzet)

Március 23: Új osztályokkal bővült a Divatcsarnok. A megnyílt műszaki-háztartási osztályon minden vásárló április 10-ig blokkmásolatával nyereménysorsoláson vesz részt. Nyeremények: Berndorfi evőeszközkészlet, Selga-rádió, zománcedény-sorozat és egyéb jutalmak. Őrizze meg blokkmásolatát!(Magyar Nemzet)

Március 23: Az első Larsen-Nielsen szerkezetű házgyári lakóház paneljeinek összeszerelését befejezték Újpesten, az Árpád út és Rózsa utca sarkán. A BUVÁTI tervei szerint épített 11 szintes házban szállodaszerűen középfolyosóról nyílnak a lakások. A kísérleti ház 132 lakásának belső szak- és szerelőipari munkáit júniusra fejezik be. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: EVMetro-1970esEvek - indafoto.hu

Március 23: A próbapályán a metró első szerelvénye. A budapesti földalatti vasút első szerelvénye - amely a közelmúltban érkezett meg a Szovjetunióból - péntek délután megkezdte a próbajáratást a Fehér úti végállomás mellett erre a célra épített 1300 méteres próbapályán. (Népszabadság)

Március 26: Újabb lakótelepeket jelöltek ki a budai hegyvidéken - Magasabb házakat építenek a peremkerületekben. A városrendezés időszerű kérdéseiről tájékoztatta hétfőn az újságírókat Heincz Mihály, a fővárosi tanács városrendezési és építészeti osztályának vezetője. Bejelentette, hogy megkezdték az 1960-ban jóváhagyott általános rendezési terv felülvizsgálatát. Az alapkoncepció nem változik, a jelenlegi számítások szerint is úgy tervezik, hogy a fővárosnak 2000-ig nem lesz több lakója, mint 2.300.000. (...) Az általános terv szerint csak 260 ezer lakás felépítését látták szükségesnek, ma már azonban újabb területeket is kell keresni a főváros területén, hogy összesen 400 ezer lakás épülhessen fel körülbelül 2000-ig.

Újabb lakótelepnek jelölték ki például a XV. kerületi Gazdálkodó utat, Káposztásmegyert és Békásmegyert. Új elképzelés az is, hogy bontás útján magasabb házakkal építik be a szűk kertes, földszintes családi házakkal zsúfolt peremkerületeket, mint például Kispestet. (...) A negyedik ötéves terv időszakában 80 ezer lakás felépítésére tettek javaslatot, tehát 15-20 százalékos emelkedés várható.

A budai hegyvidéken nagyobb lakótelepek építését kezdik meg a negyedik ötéves tervben, a III. kerület Törökvész és Csatárka utcai területen háromezer lakást, a XII. kerület Istenhegyi út környékén pedig ötezer lakást szándékoznak felépíteni - társasház formájában. A hegyvidéki építkezések átnyúlnak majd az ötödik ötéves tervbe. (...) (Magyar Nemzet)

Március 27: Új önkiszolgáló boltot létesít a II-III. kerületi Közért Vállalat a Szilágyi Erzsébet fasor 14. szám alatt. A Budakeszi út 55-ben ABC áruházat rendeznek be, a Pasaréti út 104. alatt szövetkezeti áruházat, a 108 szám alatt pedig ABC áruházat létesítenek. (Magyar Nemzet)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr8913522833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · https://www.fotoskepzo.hu 2018.03.07. 21:11:53

Szocialista hazugság: "Az építkezés nyomán a Szervita templomot "kiszabadítják" az eddigi körülépítettségéből. A templom és az új épület között hat méter széles szabad járható sávot biztosítanak."
Valóság: A pártvezetés kifejezett nyomására/parancsára a templomot a lehet legszűkebben kellett körbeépíteni.

Eredmény: kb. 1 méter, lezárt (járhatatlan) rés a telefonközpont és a templom között. A központ épülete a templom hajója fölé magasodott több szinttel.

gigabursch 2018.03.08. 07:35:49

Mennyivel jobban szerettem ezt a fa ablkakkeretes (sőt volt ahol még a korlátok is fából voltak) metrókocsi belsőt.

Plumper_ 2018.03.08. 10:49:05

érdekes, hogy eltűntek a vízhatlan cipők. amik vannak, azok rondák és piszok drágák.

Mancilla Pectoralis 2018.03.08. 11:09:53

A szemlinikán szültem 2014-ben:-D (na jó épp átépítésben volt a SOTEII.szülészet azért raktak minket oda.)

lutria 2018.03.08. 14:24:46

Vajon mi lett a sárga metrószerelvények és a "kétágú" Szabadság-híd tervével?
Még egyszer átgondolták?

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2018.04.07. 18:23:48

"Fölemelő bepillantani a jövőbe. De amikor a mostani hat közúti híd helyett nyolc ível át a Duna fölött, 2040-et mutat majd a naptár."

Most már sürgősen el kell bontani egyet, hogy valóra váljon a jóslat