Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1968 június

2018. június 01. - fovarosi.blog.hu

Hol kellett meghosszabbítani a földalatti peronjait? Hol volt a Hanoi park? Hogyan tűnt el a Várban a Teleki-palota? Most kiderül!
Június 2: Újjáépítették és korszerűsítették a főváros és a környék gyógyszerellátása szempontjából jelentős, nagymúltú Kerpel-patikát, amely szombaton már a közönség szolgálatába lépett a Szent István körút 28. szám alatt, 1301-es gyógyszertár néven. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-19680604-Nepszabadsag - indafoto.hu(Népszabadság, 1968 június 4.)

Június 4: "Hosszabbítják" a Vörösmarty utcai és a köröndi földalatti-állomásokat. Nem lesz nagyobb forgalmi korlátozás. Hétfőn a Népköztársaság útján - a November 7. tér és a Körönd között - lezárták a főútvonalat, majd miután elterelték a forgalmat, hozzáláttak az úttest korszerűsítéséhez. Ezzel egyidejűleg átépítik a Vörösmarty utcai és a Köröndnél levő földalatti állomásokat - meghosszabbítják a peronokat. Később ugyanezt a munkát elvégzik a Bajza utcai állomáson is. Néhány év múlva új, a jelenleginél lényegesen hosszabb szerelvények közlekednek a kisföldalattin, s ezeknek egy-két kocsijából nem tudnának kiszállni az utasok, mert ezen a három állomáson rövid a peron. A peronhosszabbítás most előnyös, amikor korszerűsítés miatt a forgalmat el kell terelni. Mindezt úgy oldják meg, hogy a forgalmat hosszabb időre nem kell leállítani a kisföldalattin, legfeljebb időnként a késő esti órákban kerül sor kisebb forgalomkorlátozásokra. Le kell süllyeszteni a kisföldalatti pályáját a November 7. téren, ami elég bonyolult feladat, mert a föld alatt húzódó szakaszon a főgyűjtő boltozatát át kell építeni. Emiatt a nyáron előreláthatólag három alkalommal szombat délutántól vasárnap estig nem közlekedhetnek a földalatti-szerelvények. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: ErzsebetTeriBuszpalyaudvar-1960asEvek - indafoto.hu

Június 7: A "Volán" első budapesti utazási és kereskedelmi irodája csütörtökön megnyílt az Engels téri autóbuszpályaudvaron. Az új Volán-iroda az információs szolgálat mellett külföldi társasutazásokat és hazai országjárásokat szervez, az utasok kérésére gondoskodik vidéki szállásról, s a vidékről Budapestre érkező csoportoknak sporteseményekre, színházi előadásokra jegyeket biztosít. (Magyar Nemzet)

Június 8: Ünnepélyesen felavatták a Hanoi parkot. A Budapesti Hanoiért jelszóval meghirdetett szolidalitári akciósorozat záróeseményeként pénteken a XI. kerületben ünnepélyesen felavatták a Hanoi parkot. A Bocskai út, a Karolina út és Nagyszőlős utca által határolt nagy kiterjedésű, pázsitos háromszögben - virágokkal, cserjékkel, szökőkutakkal díszített ligetben - kemény mészsziklából faragott, hatalmas szimbolikus kőemlék, rajta Budapest és Hanoi címerével, jelképezi a két testvérváros lakóinak barátságát, a budapestiek együttérzését Hanoi és a VDK lakosságával. A megnyitóünnepségen részt vett Sarlós István, a fővárosi tanács vb-elnöke, Venéczi János, a budapesti pártbizottság titkára, dr. Trauttmann Rezső nyugalmazott miniszter, a Hazfias Népfront budapesti bizottságának alelnöke, Hoang Luong, a VDK budapesti nagykövete is. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: ZugloTelefonkozpont-1966Korul-RonaUtca120-122-fortepan.hu-96844 - indafoto.hu

Június 8: Elkészült a zuglói új távbeszélő központ. A posta budapesti telefonhálózatának fejlesztése során elkészült az új zuglói távbeszélő központ. Az új központot már berendezték, s jelenleg gyorsított ütemben folyik a telefonhálózat átszerelése. Az új zuglói telefonközpont június 15-ére virradóra 0 órakor kezdi meg működését. Az eddigi zuglói alközpontot, amely a Lipót távbeszélő központ "filiáléja" volt, egyidejűleg megszüntetik. Berendezése elavult, 1945-ben a megrongált távbeszélő központok épségben maradt gépeiből konstruálták. Mintegy hatezer előfizető kap most új telefonszámot. (...) Már épül a lágymányosi új telefonközpont, amely jövőre lesz kész és egyelőre négyezer új távbeszélő állomással bővíti a központ területét. (Magyar Nemzet)

Június 9: Fiatalok üzeme lesz a metró. Érettségizett ifjakat vár a Földalatti Vasútvállalat. Vonzó, új munkalehetőség kínálkozik az érettségizett budapesti fiatalok, és ifjú szakmunkások számára: ez év őszétől megkezdik az 1970-ben üzembe helyezendő új metró Fehér út és Deák tér közötti szakaszához a motorkocsivezetők, a forgalmi tisztek és a mozgólépcső-gépkezelők kiképzését. (...) A motorkocsi vezetőknél 22, a forgalmi tiszteknél 18 év a megkívánt alsó korhatár; a szeptemberben kezdődő első tanfolyamokra 30 kocsivezető- és 25 forgalmitiszt-jelöltek vesznek fel. Ez a szám később növekszik. Más munkalehetőségek is kínálkoznak a metrónál: a mozgólépcsők gépkezelésére szakmunkásokkra van szükség. (...) A hallgatók már a kiképzés idején 1500 forint havi fizetést kapnak, ezenkívül a városi tömegközlekedési eszközök használatára jogosító szabadjegyet maguk és eltartottjaik számára. A metró megindítása után pedig havi 2000-2300 forintot kereshetnek. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196806-Roltex - indafoto.hu

Június 13: Bővítik a Csehszlovák Kultúra budapesti központját. Tizennyolc éve fogadja az érdeklődőket, tájékoztat és fejti ki sokrétű tevékenységét Népköztársaság úti központjában a Csehszlovák Kultúra. A növekvő igényeknek - amelyek híven tükrözik a két ország népeinek mind szorosabbá váló kulturális kapcsolatait - csak a helyszűke szabott határokat. Ez a gond a közeljövőben megoldódik: a Csehszlovák Kultúra mellett felszabadultak az NDK máshová költözött tájékoztatási irodájának régi helyiségei, s ezeket hozzácsatolják a csehszlovák intézményhez. A tervek már elkészültek, s a több milliós költségű építkezéshez rövidesen hozzá is látnak. A földszinten helyezik el a könyv-, a zenemű-, az iparművészeti és a bizsurészlegeket, s az erkélyszerűen megoldott magasföldszinten kap otthont a nagyobb közönséget befogadó koncert- és moziterem, az olvasóklub, a több száz kötetet számláló házi- és kölcsönkönyvtár, valamint a gazdag filmarchívum. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Kozvagohid-Regi1 - indafoto.hu

Június 13: Százéves a Budapesti Közvágóhíd. Az idén ünnepli alapításának 100. évfordulóját a Budapesti Közvágóhíd. 1868. július 1-én terjesztette elő a "Pest-városi húsügyi bizottmány" a városi tanácsnak, hogy "egészségrendőri szempontból szükséges olyan intézet létesítése, amelyet a nagyobb városok már nem nélkülözhetnek".

Ebben az időben Kammermayer Károly tanácsnok volt a húsügyi bizottmány elnöke. Az ő vezetésével több tervet vizsgáltak meg, s úgy döntöttek, hogy Hennicke Gyula porosz királyi építész tanulmányát veszik figyelembe. Ez német, francia, belga, olasz, angol és svájci közvágóhidak és marhavágások berendezéseit tárgyalta. A meghirdetett pályázat első díját, 1200 forintot is Hennickének ítélték, s őt bízták meg a Soroksári úti közvágóhíd megépítésével.

A vágóhíd elkészülte után a minteg 32 magánvágóhíd a város belső és külső területén megszűnt. Ezzel együtt, egykorú feljegyzések szerint, eltűnt a magánvágóhidak környékén tapasztalható bűz és szenny is. A vágóhídon bevezették az orvosi ellenőrzést, a s közelben 15 holdnyi területen marhavásárteret, s adásvevési csarnokokat létesítettek vízvezetékkel és csatornázással. Megépítették az ide vezető vasutat is.

A Közvágóhíd ma a Húsipari Vállalat keretében teljesen korszerű, higiénikus körülmények között működik. Nem csak itt vágják a sertéseket, hanem fel is dolgozzák. (Magyar Nemzet)

Június 14: Víztelenítik az Alagutat az idén és jövőre, s felújítják a vágatrendszereket. Forgalomkorlátozás emiatt nem lesz, csupán az Alagút két oldalán jelölnek ki felvonulási területet. 1970-71-ben az egész Alagutat tatarozzák. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: JozsefFohercegPalota-1950esEvek-fortepan.hu-51552 - indafoto.huAz egykori Teleki-palota, később József főherceg palotája az ötvenes években. (kép: fortepan.hu, 51552)

Június 15: Falrobbantás a budai Várban. A II. számú Fővárosi Építőipari Vállalat és a bányászati építők robbantóbrigádja befejezte a budai Várban a romos Teleki-palota falainak lerobbantását. A környező ép házakra veszélyesebb oldalon kézi erővel bontották a palota falait, csak a várfal mentén robbantottak. A Teleki-palota építőanyagának felét, mintegy nyolcezer köbméter falat omlasztottak le, s egy-egy nagyobb robbantással 800-1500 köbméternyi épületszerkezetet aprítottak fel. Ezzel a módszerrel jelentősen meggyorsult a munka, s a vállalt határidő előtt több hónappal, még szeptemberben befejezik a törmelék eltávolítását is. A Teleki-palota helye egyelőre más építkezések felvonulási területe lesz, később pedig parkosítják. (Népszabadság)

Június 15: Budapest első Larsen-Nielsen szerkezetű lakóháza tető alá került az Árpád-híd pesti hídfőjénél. A 11 szintes, 132 lakásos épület a Ferencvárosi Házgyár terméke. Feleannyi idő alatt szerelték össze, mint az előzőleg Újpesten épített kísérleti Larsen-Nielsen házat. (Magyar Nemzet)

Június 15: A legújabb fővárosi szórakozóhely: a tavi Hajóbár. A ligeti tóban levő szigeten pénteken megnyílt a főváros legújabb szórakozóhelye, a Hajóbár. Az épületet, amely az eddigi BNV-k alkalmával a hajóipar kiállítási pavilonja volt, átalakították. Éjszakai szórakozóhelyhez illően bárpulttal, modern asztalkákkal és fotelekkel, rejtett világítással szerelték fel. A táncos ötórai teákon és az éjszakai műsorokon egyszerre 250-300 vendég foglalhat helyet, a szabadtéri teraszon, a gombaernyők alatt további százan férnek el. Az italokat és a hidegkonyhai különlegességeket első osztályú áron szolgálják fel. A szigetre két híd vezet, s rövidesen megérkeznek a Vidám Park gondolái is, hogy akinek kedve tartja, vizen tehesse meg az utat a tópart és a Hajóbár között. (Népszabadság)

Június 19: Betonozzák a felüljárót. Jó ütemben halad a Hungária körúti felüljáró építése. A két feljáró betontámfalai elkészültek, befejeződött a földmunka és hétfőn megkezdték a hídszerkezet betonozását a Róbert Károly körúti oldalon. (Népszabadság)

Június 20: Budapesten rendezik meg a vadászati világkiállítást. 1971. augusztus 27-től szeptember 30-ig Budapesten lesz a vadászati világkiállítás, melynek szervezői az egész földkerekség vadászatának helyzetéről kívánnak képet adni. Első ilyen próbálkozás ez a vadászati kiállítások történetében.

(...) Az már bizonyos, hogy a vadászati világkiállítás a mezőgazdasági kiállítások szokásos területén lesz. Az egyes országok külön nemzeti bemutatóval, önálló pavilonnal szerepelhetnek. Lehetőség lesz azonban arra is, hogy több ország együttesen mutassa be vadászati kultúráját és az elgondolások szerint szakosított, kollektív bemutatókat rendeznek, országonkénti csoportosításban.

Nagy érdeklődésre tarthat majd számot a vadásztrófea-bemutató; a világ minden részéből összegyűjtik a legutóbbi két évszázad leghíresebb trófeáit. Ezeket díjazzák is. Lesz még a kiállításon vadászkutya-, vadászfegyver-, sporthorgászati, élelmiszeripari, iparcikk- és campingcikkbemutató. A vadászattal és a horgászattal kapcsolatos képzőművészeti, fotóművészeti és könyvbemutatót, valamint bélyegkiállítást is szerveznek, többféle témából tudományos értekezleteket tartanak. (Népszabadság)

Június 21: Egy hónappal előbb befejeződik a Népköztársaság útja átépítése. A Népköztársaság útja egy hosszú szakaszán március közepe óta folyik a nagyszabású útrekonstrukciós munka, amelyet összekötnek a földalatti vasút három állomásának meghosszabbításával. Időközben a munkálatokat többször meg kellett szakítani, így a nemzetközi vásár ideje alatt is szünetelt az építkezés, nehogy a megnövekedett forgalmat zavarják. A földalatti peronjainak meghosszabbítása a közművek áthelyezését is szükségessé teszi. A Nagykörút kereszteződésében a villamosvágányok korszerűsítését is elvégzik. (...) (Magyar Nemzet)

Június 21: A Mexikói útig meghosszabbítják a kis földalatti vonalát. A Kacsóh Pongrác úti és a rákospalotai lakótelepi építkezések miatt e területeken 1100 ezer új lakos közlekedési lehetőségeit kell megteremteni a 70-es évek elejére. Ennek az igénynek kíván eleget tenni az a program, amelyet a milleniumi földalatti vasút korszerűsítésére, pályájának meghosszabbítására dolgoztak ki a Fővárosi Tanácsnál.

A tervek szerint 1970-ben megkezdik a kis földalatti kocsiparkjának teljes kicserélését. A jelenlegi 160 férőhelyes, kétkocsis szerelvények helyett modernebbeket, hosszabbakat, háromszáz személyeseket állítanak forgalomba, 1973-ig összesen 21 vonatot.

fovarosi.blog.hu: Foldalatti-1972Korul-06 - indafoto.huA földalatti meghosszabbításának építése 1972 körül. (kép: Hídépítő Zrt.)

E munkálatokkal egy időben megkezdik a vonal hosszabbítását. A Széchenyi-fürdőtől egy rövid szakaszon még a felszínen, majd a Kacsóh Pongrác útnál a Mexikói útig a felszín alatt, a jelenlegihez hasonló mélységben vezetik tovább a pályát. A tervezett vonalhosszabbítás egyik szakasza azonos a Hungária körúton indult felüljáró-építkezés területével, ezért műszaki és gazdaságossági okokból a két építkezés tervezését és kivitelezését egyeztetik, azonos időben végzik el. A meghosszabbított földalatti vonal Mexikói úti végállomásától új villamos- és autóbuszjáratokat indítanak, hogy a rákospalotai városnegyed és a főváros belterülete közötti tömegközlekedési kapcsolat folyamatos legyen. A program végrehajtásának költségeit 355 millió forintra becsülik. (Népszabadság)

Június 23: Több belvárosi vendéglátóhely korszerűsítését, bővítését határozták el. A Városház eszpresszóból halbüfét létesítenek. A Váci utcai Koccintó italboltból grillkonyhás poharazó lesz, hasonló üzletté szervezik át a Tulipán eszpresszót. Bővül a csarnok kisvendéglő, a Kisposta eszpresszó, modernizálják a Virág cukrászdát, a Bajtárs és az Alföldi éttermet. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: CsilleberciUttorotabor-Regi03 - indafoto.huJúnius 25: Húszéves a csillebérci tábor. Húsz évvel ezelőtt, 1948. július 31-én röppent föl először a Magyar Úttörő Szövetség zászlaja a csillebérci nagytábor árbocára. Ebből az alkalomból hétfőn a tábor vezetői sajtótájékoztatón ismertették a húszéves múlt eredményeit és a tábor további fejlesztésének tervét. Simon János tábovezető elmondotta, hogy eddig összesen 150 ezer pirosnyakkendős úttörő, csapatvezető és pedagógus töltött hosszabb-rövidebb időt a táborban s az első év néhányszáz pajtásával szemben tavaly már 9000 úttörő élvezte itt nyári vakációját. Érdekes színfoltja Csillebércnek a nemzetközi tábor is, ahová már a világ minden tájáról érkeznek úttörők. (...) (Magyar Nemzet)

Június 28: Ma indul a Duna alá a metró alagútját fúró pajzs. A metró alagútját építő egyik szovjet mechanikus alagútfúró pajzs pénteken indul a Duna alá. Három hét múlva a másik alagútfúró pajzs is építi már a víz alatt az alagutat.

A Duna medre alatt, egymástól körülbelül húsz méternyi távolságra húzódik Pestről Budára át a két vonalalagút. A meder aljától számítva az alagutak fölött négy méter magas kavics- és 16 méter vastag agyagréteg fekszik, ami nem engedi át a vizet. A Duna alatt is olyan geológiai adottságok között dolgozhatnak a földalatti építői, mint a Szent István tértől a Kossuth Lajos térig, ahol a talajvíz elleni védekezéshez nem volt szükség sűrített levegőre, elméletileg tehát különleges intézkedésekre, újszerű védelmi módszerekre a Duna alatt se lenne szükség, mindössze azokra az óvatossági intézkedésekre, amelyeket az előző szakaszon is alkalmaztak. Óvatosságból azonban - mivel magas vízpárna alatt dolgoznak az alagútépítők - több rendkívüli intézkedést vezetnek be. Az esetleges vízszivárgások visszaszorítására sűrített levegőt használnak, tehát az alagutat sűrített levegő "védelme" alatt építik. Az 5,1 méter belső átmérőjű körszelvény alagút felső boltozatába "menekülő hidat" szerelnek be. Vízbetörés esetén a víz először az alagút alsó részét önti el, amíg ez a folyamat lezajlik - ami egyébként, hangsúlyozzák a szakemberek, valószínűtlen -, a boltozat alá épített menekülő hídon a dolgozók időben elhagyhatják a munkahelyet. Messzemenő óvatossággal készülnek tehát a Duna alatti áthaladásra. A jövő év tavaszára megépül a metró egyenként 370 méter hosszú két alagútja a Duna alatt. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: KeletiPu-Regi4 - indafoto.hu

Június 29: Hétfőtől: a Baross téri mozgólépcsők bejáratása. Elkészült a Baross téri mozgólépcső, amely a felszín alatti utaselosztó térségből 24,6 méter mélybe, a metró Baross téri mélyállomásába húzódik. Maga az óriás szerkezet, amelyet a ferde alagútba építettek be, mintegy 50 méter hosszú. Három mozgólépcső van a ferde alagútban, az egyik az utasokat az utaselosztóból viszi a mélyállomásra, a másik onnan a felszínre, a harmadik pedig tartalék. A mozgólépcsőrendszer bejáratását hétfőn kezdik meg. (...) A következő mozgólépcsőt a Deák téri ferde alagútba építik be - a felszerelés folyamatosan érkezik a Szovjetunióból. (...) (Népszabadság)

Június 30: A Hazafias Népfront kezdeményezése - Nyolc és félezer lakó kritikája Kelenföldről. Úgy is írhatnánk: jegyzőkönyv; felvétetett a kelenföldi lakótelepen a lakók és építők vitáján. (...) A lakótelep elkészülésével 30-35 ezres lélekszámú új városrész alakul ki Kelenföldön. Jelenleg mintegy 8500-an laknak a már elkészült háromezer lakásban. A vita erről a háromezer lakásról folyt.

Amiről panasz van

Felállt egy asszony és jegyzeteiből olvasta: a beépített szekrények készüljenek a térkihasználás szempontjából praktikusabb tolóajtóval, tévé, rádió konnektor legyen minden szobában, szereljenek fel két függönysínt, hogy a napvédő függöny mellé lakást díszítő függönyt is feltehessenek - a lakók ezt megfizetik.

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1960asEvek-fortepan.hu-29043 - indafoto.hu

A lakások belmagasságra alig 250 centiméter, ez kevés. Az épület gépészeti berendezései rosszak, a liftek többet állnak, mint amennyit járnak - az épületek kilencszintesek, a pontházakat 16 szintesre tervezik. Egy másik lakó számot is említett: tíz hónap alatt 74-szer romlott el a liftjük.

A tervezett szellőzőberendezéseket legtöbb helyen egyáltalán nem szerelték fel, ahol pedig működik, ott olyan erősen zörög, hogy a lakásban levők egymás szavát sem értik. A lakások összes helyiségében rosszul zárnak az ablakok, ajtók, a parketta nyikorog, fellazul. (...) Kifogásolható a tapétázás is, a fürdőszobai csaptelepek hamar elromlanak, s kijavításukat, pótlásukat még kisiparos sem vállalja. A radiátorok folynak, az ablak alatt leázik a tapéta, a küszöbök kimozdulnak a helyükről. Az előre gyártott elemeken a szennyvíz csöveknek szabadon hagyott nyílásait nem jól zárják és ezért fürdőszobai felmosás után a felmosóvíz megjelenik az alatta levő fürdőszoba falán is.

fovarosi.blog.hu: KelenfoldiLtp-1960asEvek-Epul - indafoto.hu

(...) A telep lakóit legegyöntetűbben az üzlethálózat kiépítésének elmaradása és a közlekedés érinti. Válasz: a Ballagi Mór utcai Közért már elkészült, de a felszereléseket gyártó vállalat a berendezését csak augusztusra vállalta. Ha elkészülnek, szeptemberre megnyitják az üzletet. Tervek szerint szeptemberben vagy októberben kezdik üzemeltetni a Tétényi úti új ABC-áruházat is, amelyben húsárut is fognak árusítani a mostani egyetlen húsbolt mellett.

A lakótelep közlekedésében javulást hoz a 7/C autóbusznak a Bornemissza térig történő meghosszabbítása. A végállomás előreláthatóan júliusban készül el. A Budapesti Közlekedési Vállalat szakembereinek véleménye szerint a jelenlegi villamos- és autóbuszsűrűség elegendő. A jelenlévők általános felzúdulása, tiltakozása egy gyors utasfelmérést sürget, mert papírforma szerint lehet, hogy még néhány hónappal ezelőtt is elegendő volt a járatok száma, de a telepre szinte naponta érkeznek újabb és újabb lakók. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: KomjadiUszoda-1975-fortepan.hu-84834 - indafoto.huJúnius 30: Új fedett uszodát építenek a Császár fürdő mellett. Jóváhagyták a Császár uszoda közelében megépülő új fedett uszoda beruházási programját. Az Alumíniumipari Tervező Vállalat terve alapján 1971-ben készül el az impozáns, új uszoda, a régi mellett levő üres telken. Két medencéje közül az egyik versenyek lebonyolítására alkalmas, 50x21 méteres, a másik 12 méter hosszú, 5 méter széles tanmedence lesz. Az új Császár uszoda 1600 négyzetméteres napozót is kap, a modern öltözőket pedig 600 férfi és 400 nő számára rendezik be. A közönség a versenyeket és a vizilabda-mérkőzéseket 300 személyes lelátóról figyelheti, amelynek alumínium tetőszerkezetét jó időben széthúzhatják. (...) (Népszabadság, kép: az uszoda építése 1975 körül, fortepan.hu, 84834)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr2813522853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.