Fővárosi Blog

Frissült a Fortepan!

2018. június 06. - fovarosi.blog.hu

A dísztribün bontása, az Alagút burkolása, taxisblokád és Nemzeti Színház: ismét remek képekkel bővült a fortepan.hu oldal. A budapesti képekből válogattam. (A kép azonosítóra kattintva a kép nagy méretben is megtekinthető, lementhető. A posztban közölt képek mindegyikét Szalay Zoltán készítette.)

138544, 138547, 138548: Egykor a Sztálin-szobor talapzata volt, aztán a Kádár-korszakban dísztribünként funkcionált. A város legritkábban használt vécéje is itt volt, hisz csak a pártelit használhatta, és csak akkor, amikor felvonulást tartottak. A dísztribünt Mikus Sándor alkotásaival díszítették fel 1951-ben. A Sztálin-szobor ledöntése az 1956-os forradalom egyik emblematikus eseménye volt. A szobrot sosem állították már helyre - csak a ledöntés után megmaradt csizmák másolata látható a Szoborparkban. 

 

Alagut-1973Korul-fortepan.hu-138955

138955: A mozaikcsempéket helyezik fel a Váralagút felújítása során, 1973-ban. A Budapest megszületésének 100. évfordulójára elkészült felújítás (>>> ezzel egész cikksorozatban foglalkoztam néhány éve) volt az utolsó alkalom, hogy érdemben hozzányúltak az építményhez. Azóta a szerkezetek, berendezések elöregedtek. A következő évekre tervezik, hogy ismét felújítják a Lánchidat és az Alagutat. 

BudaorsiUt-1990Korul-fortepan.hu-138536

138536: Ez még nem a szokásos dugó a Budaörsi úton, hanem a taxisblokád 1990-ben. Több ezer taxis és fuvarozó bénította meg az országot néhány napra, a üzemanyag árak drasztikus, 65 százalékos megemelése ellen tiltakozva. A blokád ideje alatt csak a tűzoltók, a mentők, valamint az országból kivonuló szovjet csapatok közlekedhettek zavartalanul. A Wikipedia szerint a taxisblokád sikere alapvetően két dolognak volt köszönhető. Egyrészt 1990-ben Budapesten több taxis volt, mint New Yorkban: közel húszezren dolgoztak engedéllyel és legalább ötezren feketén. Összehasonlítva: 2013-ban már csak hozzávetőlegesen hatezer taxi futott a főváros útjain. A siker másik tényezője az volt, hogy a taxisoknak olyan kommunikációs hálózatuk volt, amivel akkor csak a rendőrség, a mentőszolgálat és a hadsereg rendelkezett. Mobiltelefon híján a CB rádió biztosította azt a kommunikációs rendszert, amely lehetővé tette az országot megbénító demonstrációt. Az október 25-én indult demonstráció végül 28-án egy árkompenzációs megoldással, tárgyalások útján ért véget.

ClarkAdamTer-1964Korul-fortepan.hu-137357

137357: A Clark Ádám tér 1964 körül. Az autóforgalom által körülölelt teret évtizedeken át vörös csillagot formázó virágágyással díszítették.  

DeliPalyaudvar-1963Korul-fortepan.hu-139121

139121: Akármilyen furcsának is tűnhet, ez itt a Déli pályaudvar. Amikor a fotó készült (1963 körül), akkor még ez a jóval kisebb pályaudvar bonyolította a forgalmat. A MÁV tervezőintézeténél, a MÁVTI-nál dolgozó Kővári György tervezte ezt is, és a ma látható (azaz ma omladozó) újabb épületet is. A Balaton felé irányuló forgalom növekedésével indokolták az új, nagyobb pályaudvar felépítését, amellyel párhuzamosan a vasúti pálya villamosítását is elvégezték. 

137650137651137652137655137656137658: Az új Erzsébet híd felépítésével fejeződött be a budapesti Duna-hidak helyreállítása. A képeken az építkezés látható 1963-ban, a hidat a következő évben adták át. Olvass róla bővebben itt >>>

KassaiTer-1969Korul-fortepan.hu-137885

137885: A Kassai tér 1969-ben. Ugye, hogy milyen kopárnak tűnik a táj a mai állapothoz képest? Balra a Herminamezői Szentlélek templom látható, jobbra az újonnan épült Ungvár utcai lakótelep egyik tömbje.

138277, 138280, 138283, 138287, 138376, 138290, 138288: A Blaha Lujza téren állt Nemzeti Színház bontása 1965-ben. "A műszaki szakértők szakvéleménye szerint az 1875-ben épült Blaha Lujza téri színházépület mind építészeti, mind műszaki állagában teljesen elavult volt. A metró építése miatt pedig hat évig nem üzemelhetett volna. Az épület felújításának költségét 120 millió forintra becsülték, ugyanakkor az épületet - adottságai miatt - csak a századforduló technikai színvonalán lehetett volna helyreállítani" - írja a bontás okairól a Múlt-Kor.

Varbazar-1963Korul-fortepan.hu-137170

137170: A >>> Várbazár második világháború utáni fénykorában, amikor az >>> Ifjúsági Park otthonaként szolgált. Budapest egyik legnépszerűbb szórakozóhelyén szigorú protokoll volt érvényben. A felújítás elmaradása végül tragédiához vezetett: miután egy oszlop a belépésre várakozókra dőlt, halálos áldozatot is követelve, az Ifjúsági Parkot bezárták. (Ennek a kiváltója lett a Városligetben az 1985-ben átadott, és 2015-ben bezárt >>> Petőfi Csarnok.)

Még több kép ebben az albumban lapozható végig: 


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr3514024604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cs.zoli 2018.06.07. 10:30:11

"137885: A Kassai tér 1969-ben. Ugye, hogy milyen kopárnak tűnik a táj a mai állapothoz képest? Balra a Herminamezői Szentlélek templom látható, jobbra az újonnan épült Ungvár utcai lakótelep egyik tömbje."

Az Ungvár utcai lakótelep a képen a hátunk mögött van...

lenörd hofstadter 2018.06.07. 11:11:51

"A blokád ideje alatt csak a tűzoltók, a mentők, valamint az országból kivonuló szovjet csapatok közlekedhettek zavartalanul."

Aha. Meg én. Életem legjobb időszaka volt, a sok zseni aki csak kályhától kályháig ismerte az utakat kiesett (átlagautósok úgy 99%-a most is zavarba jön ha a megszokott útvonalon egy kuka arrébb van, már nem tudja merre kell menni) , lazán lehetett közlekedni az egész városban.
Amúgy csak szólok, nem véletlenül fordította orbán az UBER agymenésben a taxisok ellen a tömegeket, tisztában van a büdös cigó azzal, hogy jelenleg is a taxisok az egyetlen csoport az országban akiket nem lehet kikapcsolni és most is pontosan ugyanazokkal a kom cuccokkal rendelkeznek mint akkor. Megnézném a sok okostojást akik ezerrel taxishiénáznak, mit tesznek ha valami csoda folytán beindul némi szervezkedés a fideSSmaffia ellen és a Kedves Vezető megfelelő helyi bábja egy laza mozdulattal lekapcsolja a szolgáltatókat, és nem lesz faszbúk, tv, rádió és telefon. Postagalambot küldözgetnek?

Savior 2018.06.07. 11:19:14

A dísztribün bontásáról a fotók miért fekete-fehérek? Azért '90-ben bőven voltak már színes képek. :)

konrada 2018.06.07. 12:24:36

@lenörd hofstadter:
...hiába ismerte az ember a várost, ha a sorsa úgy hozta, hogy a Körvasút 2 oldalán volt dolga...
(Az alatti-feletti, illetve az abból kiágazó vonalak átjáróit könnyen lezárták a parasztok - hogy kapják be még utólag is! - mert km-es távolságok vannak közöttük.)

CyberPunK 2018.06.07. 13:01:52

@lenörd hofstadter: "Megnézném a sok okostojást akik ezerrel taxishiénáznak, mit tesznek"

Igen, én szeretném hogy pont az egyik tolvaj csoport szervezkedne a másik tolvaj csoport ellen. Ebből még akár ki is alakulhatna egy átlátható demokrácia. :D

Amúgy mit tenne szerinted? Kuksolna otthon minden infótól elvágva, vagy tömegesen vonálnának utcára az emberek, hogy mi a fasz van? Persze, lehet, hogy csak te vagy túl ostoba, hogy belásd, pont elég forradalmat vezettek már le a világban média nélkül, mert még nem létezett.

kvp 2018.06.07. 14:22:54

A Deli palyaudvaros fotohoz egy apro reszlet. Az foton levo epulet a mai napig megvan, csak a lepcsot bontottak el es megtoldottak amikor megerkezett a metro. Jelenleg a kepen mar meglevo reszen vannak a penztarak es a betonon, tovabba az uvegfalon is latszik a toldas helye, kb. a penztaraktol a var fele par lepesnyire.

Trónkövetelő 2018.06.07. 23:38:39

@cs.zoli: Pontosan ezért már a megnevezés is téves, mivel Kacsóh Pongrác úti lakótelep a neve. Így viszont már stimmel, annak annak az első házai közül néhányat láthatunk. Az kétségtelen, hogy a lakótelep 95%-a az Ungvár utca és a Kacsóh Pongrác út között van, és az Ungvár utca a lakótelep fő "ütőere", mert azon járnak a trolik, a Kacsóh Pongrác út meg még szervizútnak sem nagyon megy el. Itt tehát a maradék 5%-ot láthatjuk, mivel az Ungvár utca véget ér a Templom mögött.