Fővárosi Blog

A tömegközlekedés 2018-ban

2019. január 02. - fovarosi.blog.hu

Milyen évet zárt a fővárosi tömegközlekedés? 3-as metró felújítás, új villamosvonalak, csődbe jutott buszgyártó, építkezések és selejtezések - ez volt 2018.

A Budapest életét alaposan megbolygató szervezeti átalakításokból kettő is zajlik. Az egyik a BKK tervezett megszüntetése - ez Tarlós szándéka, helyette egy, a fővárosi polgármesteri hivatalon belül létrejövő új osztály venné át a BKK funkcióinak egy részét. Valamint létrejön a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKFT), amely a kormány és a főváros közös testületeként dönt majd a Budapestet is érintő ügyekről.

METRÓK ÉS HÉV-EK

2018 első napjaiban röppent fel a hír, hogy nem csak a 2-es metrót kötnék össze a gödöllői HÉV vonallal, hanem új szárnyvonalat építenének Rákoskeresztúrra, átépítenék a csömöri ágat, és új vonalat vinnének a Hungaroringre. Azóta nem hallani a tervekről, talán csendben ejtették? 

A legnagyobb téma természetesen a 3-as metró felújítása lett. A látványtervek alapján elég egyszerű, sallangmentes állomásfelújítások zajlanak a felszín alatt, de legalább egy-két új lift beépítésével egy picit többet kapunk egy tatarozásnál. A metrópótló buszok beszerzése olyan hosszú tragikomédia lett, hogy itt most bele sem megyek a részletekbe - itt elolvasható. Az még nem biztos, hogy az Árpád híd, metróállomás neve megváltozik-e a látványterveken szereplő Göncz Árpád városközpontra. Az viszont biztosnak látszik, hogy a Forgách utca metróállomáson megszűnik a metróvonal alatti aluljáró, így ezentúl az egyik oldalról a másikra csak a felszínen lehet majd átjutni. A Gyöngyösi utcánál viszont megmarad a sínek alatti aluljáró. 

Február elején már a következő két szakasz felújításának kivitelezőit keresték: kiírták a pályázatokat a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti, valamint a Népliget és Kőbánya-Kispest közötti állomások felújítására is. Novemberben hirdettek eredményt: eszerint a nyertes a budapesti FŐMTERV Zrt. és a kecskeméti VIKÖTI Kft. lett. Ők készíthetik elő a felújítást és készíthetik el az engedélyezési és a kiviteli terveket, nettó 3 milliárd forint értékben. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a 3-as metrót meg is hosszabbítanák: március 1-én jelent meg a hír, hogy közbeszerzést írtak ki a Káposztásmegyerig tartó meghosszabbításra. 2 felszín alatti és 2 felszíni metróállomás és egy új járműtelep is épülne, valamint P+R parkolót alakítanának ki Rákospalota-Újpest vasútállomásnál. (Megj.: A 3-as metró északi meghosszabbítása Káposztásmegyerig a rendszerváltás óta élő ígéret.) Megvalósulhat viszont a 3-as metró jobb akadálymentesítése: ferdepályás felvonók épülhetnek a Klinikáknál, az Arany János utcánál, a Corvin-negyednél, a Kálvin téren és a Ferenciek terén. A Dózsa György útnál pedig olyan liftek épülnének be, amelyek a peronszinten, az aluljárószinten és a felszínen is megállnak. Az Ecseri utca és a Pöttyös utca állomásokon átmeneti megoldásként korlátlifteket építhetnek be. A felújítás továbbhaladását segíti, hogy az Európai Bizottság július 11-én döntött a 3-as metró felújításának a jelentős, 473,4 millió eurós támogatásáról

A 3-as metró járműveinek cseréje viszont véget ért, március 28-a után az utolsó szerelvény is panda lett. Az utolsó, "felújításra" kivitt 81-717-es transzport április 25-én lépett ki Kőbánya-Kispestnél:

Az utolsó szerelvény május végén indult el az orosz gyárból Magyarországra. Hogy ezek mennyire "felújított", és nem újonnan gyártott szerelvények, azt jól mutatja, hogy júniusban a Metróért Egyesület az orosz transphoto.ru weboldalon kiszúrta, hogy Moszkvában ott áll egy rozsdás, öreg budapesti metrókocsi. Csakhogy hivatalosan az a pályaszámú kocsi már felújítva közlekedik Budapesten március 28. óta - azaz ugyanaz a kocsi egyszerre volt Moszkvában és Budapesten

Sajnos egy súlyos mulasztás is történt: február 7-én kora hajnalban egy szolgálati szerelvény dízel mozdonya nekiütközött egy karbantartó vonatba a Blaha Lujza téri állomás közelében. Személyi sérülés nem történt, de a mozdonyvezető ellen eljárás indult. 

A 4-es metró újabb komoly építészeti díjat söpörhetett be: a Royal Institute of British Architects (RIBA) pályázatán az International Excellence 2018 díjat nyerte el a 2014-ben megnyitott vonal. 

Idei fejlemény az is, hogy - kísérleti jelleggel - hétvégén 7-21 óra között a kerékpár szállítására is lehetőséget kaptak az utasok. Szerelvényenként legfeljebb két kerékpár szállítható, amelyeket biztonsági övvel rögzíteni kell. A BKV járatai közül jelenleg a fogaskerekűn, a 65-ös, a 165-ös és a 212-es autóbuszon, a 77-es trolibuszon, az 56-os, az 59-es és a 61-es villamoson, valamint a dunai hajókon (D11, 12) és kompon (D14) lehet biciklit szállítani.

m1-marcheggi.jpgA földalatti felújítása sem várhat már sokáig: a vonalat a 90-es években tették rendbe, de a Ganz járművek 1973 óta járnak, mára nagyon elavultak, elkoptak, cserére érettek. Talán hamarosan eljutunk egy új jármű prototípusáig, ha már 5 milliárd forintot megszavaztak rá. Felmerült a vonal meghosszabbítása is, mindkét irányban: a Vörösmarty tértől 1 megállóval lehetne tovább utazni a Vigadó térig; a Mexikói úttól pedig a Marchieggi-hídig hosszabbodna a vonal. Akadálymentessé tennék a Deák Ferenc tér, az Oktogon, és a Hősök tere megállókat. A műemlék állomások miatt a peronok meghosszabbítása helyett a járművek meghosszabbításával lehetne a kapacitást növelni - a szerelvény mindkét irányban túllógna a peronon, de az ajtók természetesen a peronnál lennének. 

A HÉV-ek felújítása egyre sürgetőbb feladattá vált. A legöregebb szerelvény már 52 éves, de a fiatalabbak is 40 év körüliek: 1963 és 1983 között gyártották az MIX/A, MX és MXA jelzésű kocsikat. A csepeli vonal szerelvényeinek harmada használhatatlanná vált, így átmenetileg óriási zsúfoltság alakult ki a ritkább követés miatt. (2015-ben egy szerelvényt felújítottak, ez azonban prototípus maradt.) A vonalak felújítását nehezíti, hogy a HÉV-ek a BKV kötelékéből átkerültek a MÁV-hoz, viszont tervben van a BKV-nál maradt 2-es metróval való összeköttetés. Június 1-én a ráckevei vonalon egy Siemens Desiro motorvonat közlekedett tesztjelleggel - az azonban nincs napirenden, hogy ilyen vonatokkal váltsák ki a zöld HÉV-eket. 

VILLAMOSOK ÉS FOGASKEREKŰ

Még több CAF villamos jön Budapestre: a 2013-as villamos beszerzés opcióját lehívva további 5 hosszabb (9 egységes) és 21 rövidebb (5 egységes) változatot szereznek be. 

Kisebb fejlesztés, hogy bekamerázták a Combino villamosokat is, és FUTÁR kijelzőket is felszereltek a járművekbe. 

Épül az 1-es villamos kelenföldi szakasza: az Etele út - Fehérvári úti kereszteződéstől a Kelenföldi pályaudvarig viszik el a vonalat. A Népszínház utca - Fiumei út - Magdolna utca - Salgótarjáni út villamospályáján pedig felújítást végeztek el. Ezzel lehetővé válik, hogy a Combino villamosok is használhassák a pályát. Fejlődhet a villamoshálózat a Lágymányosi híd környékén is. A BudaPart projekt több ezer lakásához és irodájához új villamosvonalat terveznek építeni: ez a Gellért tértől a Műegyetem rakparton és a Dombóvári úton át érné el az új negyedet, de az Infopark megközelíthetőségét is javítaná. 

A fogaskerekű teljes rekonstrukciója is egyre sürgetőbb feladat, ideértve a pálya felújítását, a vonal meghosszabbítását és a járművek cseréjét is.

BUSZOK ÉS TROLIBUSZOK

A csuklós Modulo buszok gyártása óriási késésben volt 2018 elején. A modellt ráadásul úgy változtatták meg menet közben az Ikarus Egyedinél, hogy azzal a típusengedélyt el is kellett volna buknia. Instabil, becsuklásra hajlamos autóbuszokat álltak neki legyártani. Nem csoda, hogy a csuklós buszokra kiírt tendert meg is támadták

A tapasztalataink nagyon rosszak a budapesti 7-es vonalon forgalomba állt első M168d-vel kapcsolatban. A kanyarokban és sávváltásoknál a jármű hajlamos a dülöngélésre, menet közben állandóan szintez, felemeli és leengedi a légrugókat, az úthibákat kegyetlenül megtorolja, kellemetlenül rázkódik. Az utastér elosztása rosszabb, mint a hosszabb verzióé, sok az akadály és a holt tér, szűkek az átjárók. A DAF-motor hangos és kellemetlenül meleg van a környezetében. (forrás)

Az Ikarus Egyedi másik modellje is megbukott: az alig két éves Modulo C68E elektromos buszt a BKV üzemképtelenség miatt kivonta a forgalomból. Kötbér, ellentételezés nincs.

A gyenge teljesítmény ellenére - vagy talán pont emiatt - a kormány július 11-én az Ikarus Egyedi Kft.-t stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette. A cég csődvédelmet kért, a BKV pedig felbontotta a szerződést a 30 darab Modulo M168d busz adásvételéről. (A Volán pedig 150 darabról.)

A hibrid buszokkal kísérletezést sem adták fel: 40 darab hibrid autóbusz állt forgalomba februárban - ezeket nem újonnan szerezték be, hanem 4-5 éves, használt járművek. 

buszeletkor-2018januar.png

A buszok átlagéletkor szerint, 2018 január

Persze közben a régi buszok selejtezése is zajlik. Ma már csak mutatóban van egy-egy régi Ikarus busz a flottában. Az Ikarus 260-as és 280-as modelleket folyamatosan selejtezik. De selejteztek elektromos Modulo midibuszt és az első néhány Van Hoolt is. Augusztusban újabb tizenegy Ikarus buszt selejteztek. Nagy arányú új busz beszerzésről továbbra sem hallani - kb. 800 darabot kellene vásárolni, hogy ne legyen a flottában 6 évesnél idősebb busz.

A 212-es buszjárat menetrendi módosításával javult a Normafa elérhetősége: szombaton és vasárnap a járat a Normafáig meghosszabbítva közledik, kiegészítve a 21-es és 21A buszokat. Ráadásul a meghosszabbított 212-eseken a kerékpár szállítást is lehetővé tették. 

skoda-solaris.jpgA trolibuszok sokkal csendesebb évet tudhatnak maguk mögött. Egyetlen új járat, a CITY beindulása történt meg, ez november 17-től hétvégenként jár csak, és a Fővám téri és a Lehel téri piacot köti össze. A jármű beszerzések jövőre folytatódhatnak: december 6-án megérkezett az első csuklós Skoda-Solaris trolibusz - 2019 első félévében összesen 10 szóló és 11 csuklós trolibusz érkezhet a fővárosba. Ezeket légkondicionálóval és kamerákkal is felszerelik, és akár 4 kilométert is megtehetnek a felsővezetéktől függetlenül. 

KISHAJÓK

Április 28-tól új kikötő működik a Margitszigeten a kishajóknak.  

ELEKTRONIKUS JEGYRENDSZER

2018 talán legnagyobb bukása volt az elektronikus jegyrendszer bevezetése. A RIGO névre keresztelt rendszert 2018 elején már buszon is "tesztelték".  (2017-ben már teszteltek beléptetőkapukat a Deák téren és a H6 HÉV vonal közvágóhídi végállomásán.) Szeptember végére már látszott, hogy a bevezetésnek már cél dátuma sincsen, de még további évekbe kerülhet a másfél évtizede tervezett és halogatott bevezetés. Miközben az egésszel párhuzamosan fut egy állami projekt is, ami magába foglalja az elektronikus jegyrendszer lehetőségét is. Ez a MÁV és a Volán társaságok országos e-jegyrendszerébe kapcsolná be a fővárosi tömegközlekedést is. A bukással több milliárd forint ment a levesbe. Hogy hogy sikerült egy ekkora bénázás sorozatot összehozni, azt az Index foglalta össze.

2019

Hogy mit hozhat 2019? 

  • Tarlós István jó eséllyel megszünteti a BKK-t - ezt már május végén belengette.
  • Új szervezet, az FKFT lép működésbe
  • Újabb Skoda-Solaris trolibuszok érkeznek
  • Átadják a 3-as metró hat, felújított északi állomását
  • Átadják az 1-es villamos pályáját a Kelenföldi pályaudvarig

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr4414528162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aron_son 2019.01.02. 16:08:41

Két apróság a buszos alfejezetben:

"Az Ikarus Egyedi másik modellje is megbukott: az egyetlen darab, alig két éves Modulo C68E elektromos buszt [...]

Egy darab, nem egyetlen: összesen 20 darab van a BKV-nál a típusból.

"[...] a BKV pedig felbontotta a szerződést a 180 darab Modulo M168d busz adásvételéről."

A BKV Zrt. 30 darabról szóló megállapodását bontotta fel. Majd a Volánbusz is a sajátját, 150 darabról.

Köszönet az összefoglalóért! :)

Kobaljov 2019.01.02. 22:33:01

Mit hozhat 2019: Elkészül az 1-es villamos pályahosszabbítása Dél-Budán?

Kobaljov 2019.01.02. 22:42:48

(Más: A (tömeg)közlekedés 1960-ban, rövid oktatófilm Poldi bácsival sajnos csak január 4-ig a Filmarchívum karácsonyi csomagjában: vimeo.com/303008593 )

lbalazs 2019.01.04. 13:26:26

Vajon még mindíg napirenden van az M3 és a Hév összekötése, vagy igazából nem is volt?

KissGecihuszár 2019.01.04. 17:32:12

Azt szerintem -pláne az E jegyrendszer száánalmas buktája után- érdemes belátni, hogy a BKK így, ebben a formájában nem prolongálható és ha nem is a "régi szép időknek" -miszerint volt a Főv. Önkori közlekedési ügyosztály, mint a "bigboss", illetve a BKV, mely maga volt a zenéért csengető és egyben azt bazseváló, ami ugye teljes nonsence- kell visszatérnie, de mindenképp egy olyan szervezeti egységnek kell lennie a főv. "tömköz" megrendelőjének, mely napi szintű Föv. Önkori kontroll alatt van, tehát ad abszurdum; ha a "mi Pistánknak", illetve aki esetleg az októberi választást követően a helyébe lép, nos ha a Főpolginak úgy tartja kedve, az ebéd után szépen besétál az "ügyosztályra" és kérdez, illetve konzultál, mermérne, ha már ő a Főnök. Bőven van ugyanis mit javítani a Főváros (közösségi) közlekedésének, úthálózatának, egyéb, az A pontból B-be történő eljutásban résztvevő szervezetek működésében. Szerénységem pl. immár 6-8 éve non stop javasolja, hogy a full time zsúfolt Nagy Lajos király útja helyett végig a Róna u-n közlekedjen a 32-es busz, hiszen a Nagy Lalin futó 3-as 62-es villingerek bőséges , kényelmes, gyors, kalkulálható eljutást kínálnak, ezzel szemben a Róna u 82-es trolival nem érintett szakaszai kissé mostohán vannak tömközzel ellátva, épp ezért segíthetne sokat az ott közlekedő 32-es. Nyilván számos -nagyjából SCI-FI kategória- fejlesztési ötlet is van, pl. a nagyobb forgalmú Budai buszviszonylatok (5, 8E, 29,stb) trolisítása, de ezen fejlesztéseket ugye érdemes átgondoltan végrehajtani, mert bár a mai trolik már képesek akár 6Km-t is önjáró üzemmódban haladni, felsővezetékezni azért itt-ott mindenképpen kellene, mely felsővezeték szakaszoknak 1-2 ponton találkozniuk kell egymással.
Vagy itt van pl. a "legendás" ( decemberben volt olyan nap ,amikor !2 óra alatt! tette meg az Újpali-.Erdélyi u. viszonylatot!) 133E járat, melyhez szerénységemnek is volt némi köze,s mely Centrum irányban, a Gellért térnél külön megállózik a Bartók Bélán megállózó 7-essel, de remélhetőleg a Budafoki út közelgő korszerűsítése kapcsán a 133E majd balra kanyarodik a jobboldalán parkolótlanított Csíky u-ba és azon keresztül, külön felfestett jobbra kanyarodó sávban, illetve ún. "bejelentkezős" jelzőlámpa által csak a kis ívben a Bartókra jobbra kanyarodást lehetővé téve éri el a 7-es megállóját, így biztosítva egy diszkrét kb. ütemes (7-133E) buszos elérést Centrum, ill Zugló, vagy Újpali irányában, főként a csúcsidőn kívüli és hétvégi időszakban.

laci_52 2019.01.05. 00:04:58

Hallottam egy fülest, hogy az új - rövidebb - CAF-villamosok az 50-es vonalra kerülnek. Tud erről valaki valamit?

Más: a dél-pesti garázsból még most is nagyon sok 260-as és 280-as Ikarus gurul ki a forgalomba. Meddig még? Már a 412-es Ikaruszok is elég rozzantak...

KissGecihuszár 2019.01.05. 11:02:06

@laci_52: Még egy darabig egész biztos, legább addig, ameddig az M3 felújítás másik combos szakasza, nevezetesen a Déli szakasz véget nem ér, tekintettel arra, hogy a Modulo botrány okán nem lett az a kontingens, melyre a "kockák" végképp eltörléséhez szükség lett volna. Aztán, hogy esetleg lesz-e valahol Nyugat-Európában egy olyan selejtezés hullám, melynek eredményeként lesz -akár több "alomból"- 30-40-50, a vízfejnek még jó lesz kaliberű, 8-10 éves busz, na ez jó kérdés... A 412-eseket egyébként jól fel lehet újítani, volt is ilyenre számos jó példa, csakhát mivel a leghosszabb A-B tengelytávú (én vezettem, coool feeling volt még a 415-höz képest is) busz, ezért korlátozott azon viszonylatok száma, ahol bevethető.
Mint számos dologra a zéletben, a tömközre is fokozottan érvényes, miszerint nagy lépések megtételéhez a SZAKtudáson túl 3 dolog kell: PÉNZ-PÉNZ és ismét csak PÉNZ!!!