Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1969 március

2019. március 01. - fovarosi.blog.hu

Majdnem lebontották a Rácz fürdőt. A BKV-nál bevezették a kalauz nélküli közlekedést, a tévénél pedig indult a színes adás. Letették az újpalotai lakótelep alapkövét.

Március 1: Bővül a távfűtőhálózat. Ez év végére megoldódik a Sertés- és Marhavágóhíd, a szalámi- és a csokoládégyár, valamint a Ferencvárosi pályaudvar hőellátása. A 135 millió forintos beruházással épülő 3 kilométer hosszú távfűtővezeték fogja összekötni az említett gyárakat a Kelenföldi Hőerőművel. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196903-Omnia - indafoto.hu

Március 4: Tizenhat szintes épületek - Az idén átadják Budapest harmadik házgyárát. A 43-as Építőipari Vállalat és a Típustervező Intézet közös munkabizottsága kidolgozta a házgyári termékek fejlesztésének terveit és ezzel lényegében kialakult a hazai házgyári panelszerkezeti rendszer. Ebben az évben átadják Budapest harmadik házgyárát is.

Az újabb szerkezetekkel a harmadik házgyárnak már sokkal nagyobb épület-variációs repertoárja lesz, mint az első házgyárnak. Az üzem termékeiből 15 féle ház építhető. Ezt a variációs lehetőséget bővítik az épület homlokzati felületének változataival. Kísérleteznek például kőzúzalékos és kavicsos, vagy nyers betonfelülettel, üveg és kerámiaburkolattal. A házgyár nemcsak tíz-, hanem tizenhat szintes épületekhez is készít paneleket és gyárt majd teljesen berendezett fürdőszoba-elemeket is. A harmadik házgyár paneleiből elsősorban Újpalota-lakótelep házait építik, s előreláthatólag még az idén sor kerül Újpesten két kísérleti ház építésére is. (Magyar Nemzet)

Március 4: Új technológia - olcsóbb lakás. A Fogarasi úti lakótelepen 1146 lakás épül 1970 végéig, belőlük az idén 510-et adnak át. Az óvoda, bölcsőde, a 12 tantermes általános iskola, ABC áruház és a bisztró még 1969-ben elkészül. A Budapesti Lakásépítő Vállalat új technológiával dolgozik: eredményeképpen olcsóbban és kevesebb munkaerővel tudják a lakásokat megépíteni: sok épületelemet a helyszínen gyártanak. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: SzervitaTer-1968-fortepan.hu-65613 - indafoto.huSzervita tér, a telefonközpont helyén még földszintes bazársorral (kép: fortepan.hu, 65613)

Március 4: Lebontják a Városház utcai bazársort a Belváros rekonstrukciója során. Az ódon bazársor a szerviták templomfalához simul, s most derült ki, hogy az építmény alatt húzódott a híres “miseborpince”. Úgy döntöttek, hogy nem tömik be ezt az ódon emléket, hiszen kiválóan alkalmas borozónak vagy sörözőnek, s új színfoltja lehet a megfiatalodó Belvárosnak. (Magyar Nemzet)

Március 5: Folytatják a budapesti szükséglakások felszámolását. (...) Folytatják a szociális szempontból nem megfelelő lakások felszámolását; lakóik elhelyezésére - a tervek szerint - az idén és a jövő esztendőben, 250 - 250 lakást biztosítanak. Még az idén kiköltöztetik a lakókat a X. kerületi Bihari út 5. számú épület hatvan szükséglakásából. Angyalföldön 30 család költözik új otthonba, s felszámolják a Népszigeten levő 50, lakásnak használt kalibát is. A Hungária körút 223. szám alatt 21 lakást szanálnak. Hasonló munkálatok indulnak a Csepel-sziget csúcsán is, ahol a 177 elavult lakás közül 89-et még az idén lebontanak, a többit pedig 1970-ben. Hasonló sorsra jut a X. kerületi Ceglédi út 30. szám alatti 257 lakás is; itt a jövő évben 162-t számolnak fel - a többit 1971-ben. A fővárosban egyébként 13 ezer, szociális szempontból meg nem felelő lakást tartanak nyilván. A főváros a negyedik ötéves tervidőszakban ugyanilyen ütemben igyekszik korszerű lakáshoz juttatni az érdekelt családokat. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: MuanyagHullamlemez-196903-NepszabadsagHirdetes - indafoto.hu
(Népszabadság, 1969 március)

Március 5: Neonosítási programot dolgozott ki Budapest V. kerületi tanácsa a Belváros esti képének javítására. Először a Belgrád rakpart házait öltöztetik szép fényruhába, korszerű villanófényes reklámokkal. (Magyar Nemzet)

Március 6: Zugló jövője. A zuglói tanács végrehajtó bizottságának most tartott ülésén ismertették a XIV. kerület fejlődését és az erre vonatkozó további terveket.

A végrehajtó bizottság ülésén elmondották, hogy a nagy lakástelepítések szem előtt tartásával 1970-ben adják át a kelet-nyugati gyorsvasutat az Eörs vezér térig és majd sor kerül a régi földalatti vasút meghosszabbítására a Mexikói útig. Ezek a körülmények indokolják, hogy a lakásépítkezéseket a kerületbe koncentrálják.

fovarosi.blog.hu: FurediUtiLtp-Regi1-FogarasiUt-BVTV - indafoto.hu

Elkészült a negyedik ötéves terv zuglói lakásépítési terve. Új lakóterületként jelölték ki a Fogarasi útnak a Lumumba utca felé történő meghosszabbítását, ahol mintegy 1200 lakás megépítése után 5000-rel emelkedik a lakosság száma. hasonló lélekszámú gyarapodásra van kilátás a Rákospataktól északra eső, a Kacsóh Pongrác úti lakótelep folytatásaként kijelölt társasház jellegű új lakónegyed megépítésével is. A városközpont létesítésének előfeltétele a Bosnyák téri villamoskocsiszín kitelepítése, mert annak területén elsősorban igazgatási, oktatási és egyéb kulturális intézményeket szándékoznak elhelyezni. Tervezés alatt áll a Thököly út és a Mexikói út sarkán felépítendő toronyház, a Kerepesi út mentén a Földalatti Vasútépítő Vállalat új székháza. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Libego-1969-EpulAFelsoAllomas - indafoto.hu
1969: épül a Libegő felső állomása

Március 6: A János-hegyi kötélpálya építése előreláthatólag még ebben a félévben megkezdődik. A tervek szerint - amelyet az Út- és Vasúttervező Vállalat mérnökei készítettek - a pálya a Zugligeti út és a Csiga út sarkáról viszi majd fel az utasokat a János-hegyi kilátó alatti fennsíkra. A csaknem 1200 méter hosszú pályán a 18 másodpercenként induló kétszemélyes fülkék körülbelül hat kilométeres sebességgel óránként 400-400 utast szállítanak mindkét irányban. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Intranszmas-2014-roofview-02 - indafoto.hu
Az Intranszmas székház 2014-ben. (kép: roofview.tumblr.com)

Március 7: Az Intransmas budai székháza. Befejezés előtt áll az Intransmas-székház építése az Alkotás utca és Márvány utca sarkán. Az 52 méter magas épület műszaki átadása a napokban megkezdődött és a hónap végén átadják rendeltetésének. (Népszabadság)

Március 9: Új gyógyfürdők Budapesten. Nagy rekonstrukciós program - Melegebb Dagály. Budapest: fürdőváros. Strandjainak, gyógyfürdőinek híre eljutott szinte a világ minden tájára. Ahhoz, hogy jó hírünket e téren is megőrizzük, még sok tennivalónk van. Ezek közül ismertetett néhányat Krajcsir József, a Fővárosi Fürdőigazgatóség vezetője.

Mint elmondta, új gyógyfürdők létesítését kezdték meg a fővárosban. Zuglóban, a Paskál malomnál nyolcholdnyi területen már rendezik a terepet és fásítanak, majd hozzálátnak az új gyógyfürdő nyitott strandrészének, az 1200 személyes gyógyszálló és étterem építéséhez. Régi elképzelés valósul meg azzal, hogy új fürdőt kap a Tabán: a régi 450 férőhelyes Rácz fürdőt lebontják, s helyette modern, 1500 személy befogadására alkalmas fürdőt építenek. Minden bizonnyal a főváros nevezetességei közé tartozik majd a Gellérthegy “gyomrában” épülő reprezentatív, s adottságainál fogva, rendkívül látványos Barlang-fürdő. Már megkezdték a barlang feltárását, ahol a tervek szerint - alagút kiképzésével - a Rácz fürdőtől a Gellért térig terjed majd a természet adta szépségekben is páratlan, új gyógyfürdő; ez előreláthatóan 1975-re készül el. Évente 60 millió forintot költ a vállalat a strandok, a gyógyfürdők karbantartására és felújítására. Ennek keretében decemberig teljesen felújítják a Király-fürdőt. Az ötvenéves Gellért női gőzfürdőben szintén teljes rekonstrukciót hajtanak végre, s még az idén felújítják a pezsgőfürdő tetőszerkezetét. Sok panasz érkezett a Fürdőigazgatósághoz a Széchenyi strand környékének levegőjét szennyező, széntüzelésű kazán működtetése miatt, ezért most földgázzal üzemelő kazánra cserélik ki a régit, Bővítik a Palatinus és a Pünkösdfürdő zuhanyozóit, s új lábápoló szalont kap a Lukács, a Széchenyi és a Király fürdő. S végül egy jó hír a Dagály fürdő barátainak: jövő ősztől melegebb vízben fürödhetnek, ugyanis a Dagály gyorsan lehülő vizét a Széchenyi fürdőtől távvezetéken odaszállított meleg vízzel temperálják majd. (Népszabadság)

Március 9: Szolgáltatóházak a zuglói lakótelepeken. Több új szolgáltatóegységgel gyarapodik az idén a XIV. kerület. Március második felében megnyitják a Népstadion út 17. szám alatti férfifodrászatot. Májusban az Erzsébet királyné útja 43. szám alatt bőrdíszmű üzletet, szeptemberben a Thököly út 100-ban késes-köszörűs boltot nyitnak. A kerület lakótelepein szolgáltatóházakat adnak át rendeltetésüknek. Az Egressy téri lakótelepi szolgáltatóházban férfi- és női fodrászat, elektromos háztartási kisgépjavító részleg, rádió- és tv-javító fiók kap helyet; a Fogarasi úti lakótelepen egyebek között Patyolat-felvevőhely, méretes cipőkészítés és javítás lesz; a Külső Kacsóh Pongrác úti lakótelepen ruhatisztító, férfi- és női fodrászat, valamint gépkocsiszervíz kezdi meg működését.. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: BKV-UjJegykezelok-1968 - indafoto.hu

Március 9: Július 1-től kalauz nélküli közlekedés Budapesten. Bérlet és előre váltott jegy - Fel- és leszállás minden ajtón, tizenötezer jegyérvényesítő szerkezetet szerelnek fel. Daczó József, a Budapesti Közlekedési Vállalat vezérigazgatója szombaton sajtótájékoztatón bejelentette: a BKV a villamosokon, autóbuszokon, trolibuszokon, a HÉV és a Földalatti Vasút járművein július 1-től bevezeti a kalauz nélküli közlekedést.

Elmondotta, hogy több villamos- és néhány autóbuszjáraton eddig is közlekedtettek kalauz nélkül kocsikat. A több kocsiból álló villamosszerelvények egy-egy kocsiján csak bérletesek utazhatnak. Ez a megoldás némileg enyhített a vállalat létszámgondjain. Az autóbusz néhány vonalán ideiglenesen bevezetett kalauz nélküli rendszerben az utas a viteldíjat a kocsiban elhelyezett perselybe dobta, majd a jegyét a készülékről letépte; ez a módszer nem vált be, mert technikailag kezdetleges volt. A július 1-én bevezetésre kerülő kalauz nélküli közlekedés lényegesen eltér az eddig alkalmazott módszerektől. Gyakorlatilag megszűnik a kalauzi szolgálat jelenlegi formája. utazni csak előre váltott jeggyel, illetve bérlettel lehet; az előre váltott jegyet a jegykezelő készülékkel érvényesíteni kell. A kalauz nélküli közlekedtetést az teszi indokolttá, hogy a BKV-nál nincs elég kalauz. A létszámhiány évről évre növekedett. A BKV forgalmi dolgozóinak többsége havonta 250-280 órát is dolgozott.

- Várható - fejtette ki Daczó József -, hogy növekszik a bérlettel utazók száma, a munkába járók zöme tehát nem vonaljegyeket vált, hanem bérletet vesz. A BKV intézkedett, hogy vonaljegyeket a fővárosi dohányboltokban, a BKV bérletpénztáraiban, a végállomásokon az ellenőröknél, a BKV közönségszolgálati irodákban, a postahivatalokban, a külterületek néhány Közért-üzletében stb. lehessen vásárolni, összesen mintegy kétezer helyen. Valamennyi járművön a fel- és leszállásra minden ajtót igénybe lehet venni. Sok csuklós autóbuszon, illetve három kocsiból álló villamosszerelvényen forgalombiztonsági okokból járműkísérő szolgálatot rendszeresít a vállalat. Az önműködő ajtójú járművek vezetői csak akkor indíthatnak, ha előzőleg meggyőződtek: minden ajtó becsukódott. nyitott ajtóval a járművek nem közlekedhetnek. A jegyek a járműveken elhelyezett egyszerű mechanikus jegykezelő szerkezettel könnyen kezelhetők. A jegykezelés módja: az utas jegyét a piros nyíllal jelzett irányban a jegykezelő-szerkezet nyílásába helyezi, s a nyílás alatt levő kart megnyomja. A készülék a jegyet kilyukasztja és ezzel érvényesíti is; összesen 15 ezer érvényesítő készüléket szerelnek fel a járműveken. A BKV a közeljövőben részletesen tájékoztatja a közönséget a jegyérvényesítő készülékek kezeléséről és a kalauz nélküli közlekedéssel kapcsolatos egyéb tudnivalókról. (Népszabadság)

Március 11: Új távválasztó központ. A Távbeszélő-forgalom korszerűsítésére új hazai és nemzetközi távválasztó központ épül a Bacsó Béla utca és József utca sarkán. Az első ütemtervben szereplő mintegy 350 millió forint beruházással épülő központ 14 vidéki város automata központjait köti majd össze egymással és a fővárossal. Ezzel egyidejűleg a már működő nemzetközi távválasztó központ kapacitása is bővül. (Népszabadság)

Március 11: A metró a tervezett ütemben épül. Az építővállalatok tanácskozása. A szakszervezetek Budapesti Tanácsa és a Földalatti Vasút Vállalat szervezésében több napos tanácskozássorozatot tartanak a metró építésében érdekelt vállalatok. A metrót – mint azt a budapesti közönség már tudja - 1970. április 3-án kívánják átadni az építők. Ez év végére azonban teljesen el kell készíteni, mert az átadás előtt legalább 3 hónapig próbaüzemet kell tartani a metró Fehér út-Deák tér közötti szakaszán. Az első tanácskozáson, hétfőn, a három nagy generálkivitelező - a Közlekedési Építő Vállalat, a 23-as Építőipari Vállalat s a Gép- és Felvonószerelő Vállalat -, továbbá az általuk foglalkoztatott, úgynevezett alvállalkozók tárgyalták meg a soron következő feladatokat.

fovarosi.blog.hu: DeakTer-Rajz - indafoto.huA metró építése a tervezett ütemnek megfelelően halad. Az egyik alagútban már a Deák térig húzódik a vágány. A következő hetekben a vágányzóna betonozására kerül sor. A másik alagútban néhány héten belül ér el a vágány a Deák téri állomásig. Most a legsürgetőbb feladat a vonalalagutakban a vasútbiztosító és a távközlő berendezések szerelése. Az állomásokon, részben már helyükre kerültek a gépészeti berendezések, más részüket folyamatosan szerelik. Burkolják a mélyállomások padlózatát és oldalfalait, szerelik a műanyag “tetőket” és a luxaflex borításokat, a világítótesteket stb. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: SandorPalota-1945-fortepan.hu-45563 - indafoto.hu
Sándor-palota, 1945. (kép: fortepan.hu, 45563)

Március 12: A budavári palota beruházási programját az építésügyi és városfejlesztési miniszter előterjesztésére módosította a Gazdasági Bizottság. Figyelembe kellett ugyanis venni a múlt évi 6/b határozatban megjelölt újabb feladatokat, amelyek szerint helyre kell állítani a korábban lebontásra ítélt egykori HM-épületet, a Sándor-palotát pedig kormány-vendégházzá kell átalakítani. A budavári palotában a múlt év végéig összesen 641 millió forint értékű munkát végeztek. A módosítások alapján csaknem 550 millió forinttal növelték az előirányzatot, s így 1600 millió forintos beruházási program valósul meg. (Magyar Nemzet)

Március 13: A színes kísérleti televízióadások megindítására befejezés előtt állnak a postai előkészületek: a Széchenyi-hegyi televízió adóépületében gyakorlatilag minden kész a Tanácsköztársaság 50. évfordulóján, március 21-én kezdődő színes kísérleti műsorok sugárzására. Egyelőre heti egy alkalommal egy-két órás műsort adnak, jórészt a szakemberek számára. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Intercontinental-Marriott-Regi-12 - indafoto.hu

Március 13: "Öltöztetik" a Hotel Duna Interkontinentált. A Hotel Duna Interkontinentál “öltöztetését” megkezdték a Kőfaragó és Épületszobrászipari Vállalat dolgozói, a szálló Apáczai Csere János utcai homlokzatát süttői kemény mészkőborítással díszítik, s sárgásbarna kőlapokkal takarják be a betonfalat. (...) A Kőfaragó- és Épületszobrászipari Vállalat dolgozói megkezdték a Hotel Duna Interkontinentál “öltöztetését”, a díszburkolatok elhelyezését. A szálló Apáczai Csere János utcai homlokzatát süttői kemény mészkőborítással csinosítják. Sárgásbarna kőlapokkal takarják be a betonfalat. A szokásos sima és fényes burkolóanyag helyett rovátkolt felületű kőlapokat ragasztanak fel. Így a több mint 10 000 négyzetméteres homlokzati burkolat függőleges rovátkolása szinte karcsúsítja, magasítja az épületet. Az új hotel építői eddig a régi Duna Szállót használták felvonulási épületnek, de már áttelepítették raktáraikat és öltözőiket a Pesti Vigadóba. Ezzel a “kivonulással” adtak helyet a Fővárosi 2. sz. Építőipari Vállalat dolgozóinak, akik most megkezdték a régi szálló lebontását. Egyelőre az értékesebb épületszerkezeteket, ablak- és ajtótokokat emelik ki a falból. A munka sürgős, július végéig kell befejezni a bontást, mert ezen a helyen az új hotel átadásáig 80 gépkocsi részére pincegarázst és kocsilehajtót kell készíteni. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: CorvinAruhaz-1969-Fenyreklam01 - indafoto.hu

Március 14: Működik a Publicolor - Négyszínű fényreklám a Corvin Áruházon - A Publicolor első szövegei és ábrái a Tanácsköztársaság közelgő ötvenedik évfordulóját köszöntötték. Csütörtök este új színfolt ragadta meg a Rákóczi út-Nagykörút kereszteződése környékén a járókelők figyelmét. Megkezdte működését a Corvin Áruház új, négyszínű mozgó fényreklámja. A szöveget, a rajzokat, a figurákat és a színeket tetszés szerint váltó fényreklám a Villamos Berendezés és Készülék Művek szabadalma, amely műszaki megoldásában és sokoldalúságában a világon páratlan. A 15x2,5 méteres táblán négyezer fénypont helyezkedik el, s ezek sárga, piros, zöld vagy kék színben villannak föl, aszerint, ahogy a szöveg vagy a rajz azt megkívánja. A szöveg vagy rajz jobbról balra, balról jobbra, fentről lefelé, vagy lentről fölfelé egyaránt haladhat. A Corvin Áruház Publicolorját a szabadalom reklámjának is szánják. A VBKM Villamos Előszerelő Vállalata felkészült a rendelések fogadására és a gyártásra. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Marcius15Ter-1950esEvekEleje-Fortepan.hu - indafoto.hu
A Március 15. tér az ötvenes évek elején. (kép: fortepan.hu)

Március 15: Legyen nyilvános vita a Március 15. tér rendezéséről. Budapest új arcának kialakítása szempontjából fontos tervpályázatot írt ki a Budapesti Fővárosi Tanács. Szobrászokat és építészeket kért fel arra, hogy tervezzék meg az Erzsébet-híd pesti oldalán levő Március 15. tér északi részének építészeti és képzőművészeti rendezését. Ezen, a város egyik legexponáltabb helyén levő téren állt valamikor, mint emlékezetes, Erzsébet királyné szobra egy kupolás épület alatt. A pályázóknak tervet kell készíteni a tér szobrászati, díszítési, építészeti rendezésére, amelyek a tér alatt levő római emlékekre is utaljanak. Tíz szobrászművész és építőművész-páros kapott felhívást a pályázatra. Ezek a következők: Vigh Tamás szobrász - Farkas Zoltán építész. Kiss István szobrász - Fekete Dániel építész. Illés Gyula szobrász - Gulyás Zoltán építész. Tarr István - szobrász - Hollay György építész. Segesdy György szobrász - Hofer Miklós építész. Vilt Tibor szobrász - Sedlmayer János építész. Varga Imre szobrász - Spiró Éva építész. Kerényi Jenő szobrász - Szabó István építész. Markisz Agamemnon szobrász - Szrogh György építész. Somogyi József szobrász - Schall József építész. A pályázat az elmúlt héten járt le és a művészek mind beadták terveiket. Ezen a héten összeül a zsűri, hogy döntsön a pályázatról. A tér központi fekvése és a pályázat feltételei kiemelkedően fontos és bonyolult feladatot adtak a pályázó művészeknek. Képzőművészeti alkotást kellett tervezni és elhelyezni, be kellett kapcsolni a tér rendezésébe a talajszint alatt körülbelül 3,5 méter mélységben levő római kasztrum maradványait, amelyeknek egy részét, az északi határfalat, a jelenleg is meglevő föld alatti múzeum mutatja be. A tér rendezési tervének lehetővé kell tennie a kasztrum további részeinek feltárását és bemutatását. A pályázat kiírása szerint “gondolni kell a tervezőnek a meglevő kisebb leletanyag különös védettséget igénylő bemutatására is. Amennyiben pedig a pályaterv a föld alatti múzeumot fenn kívánja tartani, a múzeumi lejáró építészeti kialakítását is meg kell oldani.” A rendezésen belül javaslatot kell tenni a tér köz- és díszkivilágítására, esetleges fényjátékra és az esti városkép előnyös kialakítására is. Az Erzsébet-híd és a most épülő Duna-parti nagyszálló között elterülő intim terecske a város egyik legexponáltabb, különböző nézőpontokról, a hídról, Budáról jól látható és a szálloda felépítése után nyilván Budapest egyik leglátogatottabb, legforgalmasabb tere is lesz. Rendezése hosszú évtizedekre vagy századokra meghatározza a város képét olyan részén, amelyet naponta százezrek vagy milliók, budapesti lakosok és látogatók látni fognak. Ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy a zsűri döntése után - vagy előtt - állítsák ki nyilvánosan a pályaműveket és rendezzenek széles körű nyilvános vitát. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: ElarusitoPavilon-196903-NepszabadsagHirdetes - indafoto.hu
(Népszabadság, 1969 március)

Március 16: Zöldhullámpremier a Népköztársaság útján. Beváltak a külföldi forgalomirányító lámpák, újabb 18 millió forint hasonló berendezésekre - Elkerülhetetlen módosítások. Budapest mindinkább “kinövi” utcáit, tereit: csúcsforgalmi időben gyakran méltatlankodnak a járművezetők a forgalmi “dugók” miatt, a Belvárosban mind több gyalogos ácsorog a zebrák előtt, s várja, hogy elvonuljon egy-egy autóoszlop.

A fővárosi tanács és a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetének képviselői - akik szombat délelőtt megszemlélték a Népköztársaság útján mintegy 6 millió forintos költséggel üzembe helyezett új forgalomirányító berendezések működését - egyöntetűen megállapították: a budapesti közlekedés egyenetlenségét a többi között az okozza, hogy a hazailag gyártott és a fontosabb csomópontokon már régebben felszerelt lámpák nem váltak be. A külföldön vásárolt új berendezések első példányait a Népköztársaság útja és a Körút, valamint az Izabella utca, a Körönd, a Bajza utca és a Népköztársaság útja találkozásánál szerelték fel. Ily módon a jelzett útszakaszon sikerült kialakítani az oly sokat emlegetett zöldhullámot. A négy forgalmas csomópont lámpái szinkronban vannak: átlagban 25 másodpercenként jeleznek zöldet. Berendezéseik - a forgalmi viszonyoktól függően - váltják a lámpákat. A tegnapi bemutató idején az átlagosnál nagyobb forgalom volt, ezért arra a fázisra állították be a berendezéseket, amelyek óránkénti 40 kilométeres sebességet számítva, a Körúttól a Bajza utcáig folyamatosan zöld utat biztosítottak az éppen összegyűlt autóoszlopnak. Egyébként 50 illetve 55 kilométeres sebességre is szabályozhatók a berendezések.

(...) Néhány módosítás azonban elkerülhetetlen lesz. Ha például a Népköztársaság útjának külső sávjában autóbusz várakozik - ami elég gyakori -, a belső sávban haladó járművek vezetői nem látják, mikor vált a lámpa, mert az ellenkező oldalon nincs jelzés. A módosításokban megegyeztek az illetékesek, egyúttal bejelentették a sajtó képviselőinek; még az idén 18 millió forint értékben vásárolnak hasonló forgalomirányító berendezéseket. A közeljövőben a Népköztársaság útja és a Nagymező utca, valamint a Bajcsy-Zsilinszky út és a Népköztársaság útja kereszteződésében szerelnek fel új lámpákat. Ezután a Soroksári út forgalmi gócpontjai kerülnek sorra.

A legfrissebb felmérések szerint, csúcsforgalom idején a Nagykörúton közlekedő villamosok férőhelye - a Nemzeti Szállótól a Nyugatiig számítva - óránként 15000 utas, viszont csak 12000 ember utazik, vagyis elméletileg egyetlen kocsi sem zsúfolt. A valóságban, miután a torlódások miatt a szerelvények elmaradnak, egész nap zsúfoltak a szerelvények. Hasonló torlódás tapasztalható az autóbuszoknál és az autóknál is. mint az illetékesek elmondták: jelentékenyen könnyítené a helyzetet, ha a Népköztársaság útihoz hasonló zöldhullám a Körút néhány szakaszán is megvalósulna. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: UjpalotaiLtp-1969-Alapkoletetel-SarlosIstvan - indafoto.hu
Alapkőletétel, 1969, a képen Sarlós István, a Fővárosi Tanács elnöke

Március 18: Újpalota lesz az ország egyik legszebb városnegyede - Alapkőletétel Budapest új városrészének helyén. Pestújhelyen, a Gazdálkodó út és a Páskomliget környékén megkezdődött a legfiatalabb budapesti városrész, Új-palota építése, s hétfőn került sor az új lakónegyed alapkövének ünnepélyes letételére. Dr. Valachi Gyula, a XV. kerületi tanács vb-elnöke köszöntötte az ünnepség részvevőit, majd Sarlós István, a fővárosi tanács vb-elnöke mondott beszédet. (...)A főváros nagy lakásfejlesztési programja alapján 1975 végéig csaknem 14 000 új otthon épül fel az újpalotai városnegyedben, s egyszerre 5000 gyermek oktatását, nevelését segítik majd az új lakónegyed iskolái, óvodái és bölcsődéi. Építenek modern üzletsort, szolgáltatóegységeket, mozit, művelődési házat, és egészségügyi létesítményeket. Az új városrész településével együtt tovább szépül és fejlődik Rákospalota többi lakónegyede is. Sarlós István végezetül urnát helyezett az alapkő üregébe. Az urnába zárt dokumentumok - fényképek, térképek, tervek és programok - tudósítják majd az utókort Rákospalota jelenéről és a tervekben megálmodott jövőjéről, az új városrész alkotóinak nemes szándékairól. Ezután autódaru helyezte el az építés megkezdésének jelképét, az újpalotai városrész alapkövét. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: UjpalotaiLtp-RendezesiTerv-Budapest-1973-12 - indafoto.hu
1973-as rendezési terv a Budapest újságban

fovarosi.blog.hu: FurediUtiLtp-1970esEvek-FurediUt - indafoto.hu
1970-es évek, a Füredi útnál

Március 21: Tizenháromezer lakásos lakótelep építését kezdték meg Zuglóban. A Tanácsköztársaság kikiáltásának fél évszázados jubileuma alkalmából Budapest második legnagyobb lakótelepének építkezése kezdődött meg csütörtökön Zuglóban. A telep több mint 13 ezer lakásos lesz. Az új otthonokat távfűtéssel, hideg-meleg vízzel, beépített konyhabútorokkal látják el. A Füredi téren ünnepi külsőségek között helyezték végleges helyükre az első épületelemeket. Ezen a részen az első üzemben 70-80 méter hosszú tízemeletes sávházak kerülnek tető alá, valamint egy 22 emeletes toronyház épül. A tervek szerint az idén a telepen már 720 lakást átadnak rendeltetésének. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 56osokTere-FelvonulasiTer-1989-TanacskoztarsasagiEmlekmu-RomanAn - indafoto.hu
1989-ben. Kép: Román András Archívum

Március 24: Felavatták a Tanácsköztársaság budapesti emlékművét. Ünnepelt az ország: a Tanácsköztársaság 50. évfordulóján a hősi napokra emlékezett Magyarország népe. A fővárosban, megyeszékhelyeken és a legkisebb falvakban is rendezvénysorozatok követték egymást. Az ünnepségsorozat kiemelkedő eseménye volt Budapesten, a Dózsa György úti Tanácsköztársasági emlékmű, Kiss István alkotásának felavatása. Az ünnepségen részt vettek a pár és a kormány vezetői, és a hazánkban tartózkodó külföldi küldöttségek. Az ünnepi beszédet Ilku Pál művelődésügyi miniszter tartotta, hosszan, meleg szavakkal méltatta az ötven év előtti hősi napok történetét, jelentőségét. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: SzechenyiHegyiTVado-20150621-03 - indafoto.hu

Március 24: Megkezdődött a magyar televízió színes kísérleti adása. A magyar televízió Szabadság téri központjában március 21-én, 11 óra előtt néhány perccel Tófalvi Gyula Kossuth-díjas, az Elektromechanikai Vállalat főmérnöke jelentette Tömpe Istvánnak, az MRTV elnökének és Horn Dezsőnek, a közlekedés- és postaügyi miniszter első helyettesének, a posta vezérigazgatójának, hogy a vállalat elkészítette a Secam-rendszerű, első magyar színes televízió adóberendezést, amely készen áll a műsor sugárzására. A Széchenyi-hegyi tv-toronyban levő adót a stúdióból távvezérlő automatikával bekapcsolták.

Az első színes adást 11 órakor a Himnusz hangjai vezették be, majd Tömpe István köszöntötte a nézőket. Az adásnál a televízió székházában a hazai szakembereken kívül, ott volt Raymond Gastambide francia nagykövet és az eseményre hazánkba érkezett francia televíziós küldöttség.

A műszaki kísérleti adás ezentúl szerda délutánonként, egyórás műsorral - este pedig ismétléssel - jelentkezik. Pénteken délben a magyar televízió székházában műsoron kívül ismétlést tartottak. Felvételről lejátszották az első kísérleti színes televízióműsort. Az ismétlést megnézte Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Központi Bizottság titkára, dr. Timár Mátyás, a Minisztertanács elnökhelyettese, dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter és Kiss Árpád miniszter, az OMFB elnöke. A színes tv kísérleti adás megindulása alkalmából ünnepséget is tartottak a Széchenyi-hegyi televízió-adóállomáson. Az ünnepségen részt vettek a posta, az MRTV, a színes televízió tárcaközi bizottság vezetői, képviselői. Ott volt Tömpe István és Raymond Gastambide nagykövet. Az ünnepségen Horn Dezső köszönetet mondott a színes adás előkészítésében részt vett dolgozóknak, majd elismeréseket és jutalmakat adott át. (Népszabadság)

Március 26: Épül a metró járműtelepe. A földalatti vasút Fehér úti járműtelepének mélyépítési munkálatait a Mélyépítési Vállalat végzi. Eddig az előirányzott 43 millió forinttal szemben 66 millió forint értékű beruházást végzett. Megkezdték az épülő hőerőműhöz a fűtővezeték szerelését. Az év közepéig el kell készülnie a kisebb belső kiszolgáló vágányhálózatnak, az úgynevezett vágánylíra rendszernek, be kell fejezni az út, és csatornaépítkezést. (Magyar Nemzet)

Március 27: Újabb óriási fényreklámokat szerelnek fel Budapest belső kerületeiben. A Belgrád rakparton, a Március 15. téren, a Kossuth Lajos utcában, a Rákóczi úton és más forgalmasabb helyeken összesen több mint száz nagyméretű fényreklámmal kívánják emelni a főváros esti képét. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: PalUtcaiFiuk-19690327-MagyarNemzet - indafoto.hu

Március 28: Új kereskedelmi létesítmények a tervezőasztalon - Vendégfogadó, Vinotéka, Varsó étterem épül - Megőrzik Óbuda hangulatát. Újszerű feladatok megoldására kapott megbízást a Kereskedelmi Tervező Iroda. (...) A tervezők visszavarázsolják Óbuda jellegzetességeit; a hangulatos kiskocsmákat, cukrászdákat és mellettük gyertyaöntő, mézeskalácsos, valamint iparművészeti és kézműipari műhely működik majd. Romantikus kis vendégfogadó képe alakul az egyik tervezőasztalon; ugyancsak Budán, a Corvin tér 3. szám alatt levő copf stílusú műemlékházat alakítják át, a tervek szerint korabeli, stílbútorokkal berendezett, minden igényt kielégítő “mini” vendéglátóipari kombináttá. A Szőlészeti és Borászati Kutató Intézet bormúzeumot nyit a Váralja utcában. A rusztikus, parasztos jellegű berendezéssel kialakított Vinotékát két nagy - a Várhegy alá benyúló - pincehelyiségben rendezik be, a kivitelezést még ebben az évben megkezdik. Tervezik a varsói magyar étterem “párját” is. A lengyel stílusban épülő és lengyel népi bútorokkal berendezett étterem az Attila úton nyílik majd meg. (...) Tekintettel arra, hogy kiskereskedelmi létesítmények - szállodák, éttermek, áruházak - építése rendszerint sürgős, ezért a tervek a munkafázisokat lerövidítő, korszerű építési technológiák figyelembevételével készülnek. Ennek megfelelően tervezték a többi között a Budaörsön épülő 240 férőhelyes touring-hotelt, amely az előre gyártott vasszerkezetű zsaluzóelemek segítségével, alagútzsaluzással épül. Ugyancsak új építési technológiával készül az újpesti ABC áruház is, amely könnyű acélszerkezetes előre gyártott elemekből a helyszínen szerelhető össze. Az így épülő “félkész” áruházak - amennyiben a távlati városrendezési elképzelések majd úgy kívánják - tetszés szerinti helyre költöztethetők. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Hazgyar-Obuda-1970esEvek-fortepan.hu-84856 - indafoto.hu

Március 29: Budapesti képviselők látogatása az Óbudai Házgyárban. Pénteken a budapesti képviselőcsoport ellátogatott a 43-as Építőipari Vállalat 1. számú házgyárába, Óbudára. 1965 decemberében épült fel a Szentendrei úti gyár, és 1967-ban már 2250 lakást állítottak össze az itt gyártott panelekből. A gyár vezetői szerint ezt a szintet 69-ben is tartani fogják. A kelenföldi házakban ma egy-egy lakás 27 ezer forinttal olcsóbb, mint a megelőzően gyártott épületekben. Növelték a lakótelep befogadó-képességét és az eredeti terveken felül csaknem ezer lakással építenek többet Kelenföldön. Úgy tervezik, hogy még ebben az évben 654 lakást adnak át. A tapasztalatok megszerzésében időközben gyorsabbá vált a helyszíni szerelés is. A képviselők megtekintették a gyár termelő üzemeit. (Magyar Nemzet)


A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr5614437384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szóra kész Szókratész 2019.03.01. 14:18:45

"Fel- és leszállás minden ajtón.."

Hát ezt a vívmányt mára sikerült visszafejleszteni..:)

Watchdog 2019.03.31. 11:17:06

"Fel- és leszállás minden ajtón.."

Tombolt a liberalizmus, teljes volt az anarchia, szerencsére elmúlt... :)