Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1969 május

2019. május 03. - fovarosi.blog.hu

Robbantással tűnt el a régi Duna szálló, és jött az Intercontinental. Épültek a nagy panel lakótelepek Őrmezőn és Óbudán is, és végső hajrájában volt a metróépítés is. Amikor az újságíró a frissen beengedett Coca-Cola felett merengett, az volt Budapest ötven évvel ezelőtt.

fovarosi.blog.hu: GulBabaTurbeje-20060617 - indafoto.hu
2006-ban. (kép: Fővárosi Blog)

Május 1: Impozáns lesz a Gül Baba türbe és környéke - Megtárgyalták a II. kerület fejlesztési tervét. Tanácsülésen terjesztették elő és vitatták meg a II. kerület fejlesztési és beépítési tervének részleteit. (...) A Viziváros rekonstrukciója keretében 1200 új lakást építenek korszerű technológiával. A II. kerület egyik érdekes, városrendezéssel kapcsolatos munkája lesz a Gül Baba környékén tervezett építkezés. A türbét övező, életveszélyesnek minősített úgynevezett Wágner-házat lebontják és ez maga után vonja a környező utcák rendezését is. A tervek szerint a Gül Baba nemrég rendbehozott sírkamráját illő környezetbe helyezik. Rendezik a Gül Baba utcát, a Mecset utcát. Ehhez a tervhez csatlakozik a Rómel Flóris utca és a Mártírok útja sarkán levő terület beépítése is. A telken az Üvegipari Művek és a Fémmunkás Vállalat szándékozik közös irodaépületet építtetni. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: 196905-OFOTERT - indafoto.hu

Május 1: A kelenföldi új Patyolat. A kelenföldi lakótelep közelében, a XI. kerületi Nándorfejérvári úton létesül a Patyolat mosodája, amely Budapest legnagyobb és legkorszerűbb ilyen szolgáltatóüzeme lesz. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: VerhalomUtca-19690501-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1969 május 1.)

Május 1: Intercontinental, Auróra, Alba Regia - új szállók. Mindössze három napja, hogy Balatonalmádin megnyílt az új, igen impozáns megjelenésű Auróra Szálló, és máris rövidesen újabb szállók, touringhotelek nyílnak Budapesten, a Balatonon és az ország több nagy városában. Júliusban fogadja az első vendégeket a két új balatonmáriai touringhotel és ugyancsak júliusban nyit a 780 férőhelyes balatonfüredi Marina. Ez év utolsó napján pedig kapunyitás a budapesti Duna Intercontinental Hotelban. A Hungarhotels Vállalattól kapott információnk szerint most érik be a néhány évvel ezelőtt kidolgozott szállodaépítési program gyümölcse. Csak ez az egy vállalat a következő nagyobb - zömmel az igényesebb idegenforgalmat szolgáló - szállodákat adja át a turistáknak a jövő év folyamán: a keszthelyi Helikont 480 férőhellyel, a Miskolc-tapolcai új üdülőszálló 230 ággyal és az újonnan átépített és bővített szegedi Royal Szállót. Ehhez járul a másik nagy szállodaüzemeltető vállalat, a Pannónia négy új budapesti hotelja az Üllői úton, a Rákóczi úton, a Normafánál és az Osztapenko-szobornál. Valamennyi a jövő évben nyílik. 1971-ben két új vidéki szállodát nyit a Hungarohotels. Az egyiket Székesfehérvárott Alba Regia néven, amelynek a jövő héten rakják le az alapköveit. A másikat Szombathelyen a termálfürdő mellett. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: BKV-Jegykezelo - indafoto.hu
Jegykezelő készülékek szerelése annó

Május 3: A kalauz nélküli közlekedésnél használandó jegykezelő automatákkal a BNV-n megismerkedhetnek a vásár látogatói. A “jegykezelő-iskolának” bizonyára nagy sikere lesz, mivel ez lesz az első alkalom, hogy a pestiek tömegesen kipróbálhatják a kalauz nélküli, “önkiszolgáló rendszerű” autóbuszutazást. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: OrmezoiLtp-Regi1-BVTV-RendezesiTerv - indafoto.hu

Május 4: Tervezők, gyártók, kivitelezők együttműködése – Lakótelep, gyermekváros Őrmezőn – Városközpontok a peremkerületekben. Új lakótelep tervei készültek el a Budapesti Városépítési Tervező Vállalatnál. A városrendezők - akik a főváros valamennyi lakótelepének részletes rendezési tervét készítették - ezúttal a budai Őrmezőre készítettek programot, egy 2500 családi otthonból álló lakónegyedre. A negyedik ötéves terv idején épülő új - két- és háromszobás lakásokból álló - lakótelep újszerű külső és belső megoldással készül majd. A 10, illetve 18-20 szintes lakóházak, valamint az iskolák, óvodák, bölcsödék és kereskedelmi létesítmények előre gyártott elemeit a Budapesti Vasbetonipari Műveknél fogják gyártani (amely most első ízben rendezkedik be panelek készítésére), az összeszerelési és befejező munkákat pedig a Budapesti lakásépítő Vállalat végzi. A tervezők, a gyártók és a kivitelezők együttműködésével létesülő új lakótelep építését előreláthatóan a jövő év tavaszán kezdik meg. Ugyancsak Őrmezőn épül fel az új gyermekváros. Érdekes feladatot ró a tervezőintézetre a peremkerületek városközpontjainak megtervezése; a többi között Pesterzsébet továbbfejlesztése. Itt 8000 új lakást adnak majd át 1971-1975 között. Városközpont épül - ugyancsak a BUVÁTI tervei alapján - Rákospalotán és Kőbányán is, s már készülnek Csepel rekonstrukciós, valamint Békásmegyer és Csillaghegy részletes rendezési tervei. A városrendezők, tervezők, kutatók munkájának elismeréséül - az idén először - a vállalat nívódíjakkal tünteti ki az 1967-1968. évben készült legjobb városrendezési tervek, beruházási programok, a már megvalósult építmények, valamint a legkiválóbb műszaki tervek alkotóit. Közöttük vannak - többek közt - az őrmezei és a Dániel úti lakótelep részletes rendezési tervének, az “Erdért” nyaralóházak tervének, a Fő utca 2. szám alatti ház beruházási programjának, valamint az őrmezei lakótelep pontházterveinek a készítői. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: JozsefvarosiLtp-2017-TomoUtcaiHazak-roofview.tumblr.com - indafoto.hu
A Tömő utcai házak 2017-ben (kép: roofview.tumblr.com)

Május 6: Épül Józsefváros új központja. A Józsefvárosban, a régi Tömő utcai házak helyén új, 19 emeletes, 192 lakásos toronyházak épülnek. Jelenleg az első toronyház harmadik szintjét szerelik. (Népszabadság)

Május 7: A harmadik mozgólépcső. A Baross tér és a Deák tér után elkészült a metró harmadik mozgólépcsője a Blaha Lujza téren. Az új lépcsőnek, amely az Emke-aluljárót köti össze a 23,4 méterrel mélyebben levő állomással, kedden volt a műszaki átadása. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Margitsziget-20100704-01 - indafoto.hu

Május 8: Vita a Margitsziget fejlesztési tervéről - Szó sem lehet toronyház építéséről - Üdülő-pihenő jellegű park legyen a sziget. A XIII. kerületi Hazafias Népfront vitát hirdetett meg a Margitsziget távlati fejlesztési tervéről, amelynek előadói Giltner Andor, a fővárosi tanács vb. közmű- és mélyépítési főigazgatóságának vezetője és Barát Etele, a Budapesti Városépítési Tervező Vállalat tervezőmérnöke voltak.

Az előadók ismertették a fővárosi tanács döntését, amelyben meghatározta a Margitsziget helyzetét, funkcióját és kitűzte a feladatot, a sziget részletes rendezését. A határozat értelmében a Margitszigetnek védett, üdülő-pihenő jellegű park célját kell szolgálnia és e cél elérése mind az egyéni, mind a csoportérdekeket a közérdeknek kell alárendelni. A részletes fejlesztési terveken most dolgoznak és azok megvalósítása gyökeres változásokat követel. Ezek között szerepel azoknak a létesítményeknek felszámolása, illetve kitelepítése, amelyek nem illenek a sziget jellegéhez, a közlekedés olyan rendezése, amely a pihenők nyugalmát, az ősnövényzet fennmaradását és a sziget esztétikai képét nem zavarja. A közlekedési elképzelések változatai közül a fővárosi tanács azt az elgondolást támogatja, amely a teher- és személyautó-forgalmat - az autóbuszközlekedés és a célfuvarok kivételével - teljesen kitiltaná a szigetről. Érdekes tervekről számoltak be az előadók az egyes épületek, létesítmények bővítésével, kiegészítésével kapcsolatosan. A Nagyszállónak a bővítéssel párhuzamosan fürdőszálló jelleget is kívánnak adni, amennyiben a szállóval szoros kapcsolatban felépítenék a volt Ybl-fürdő helyén az új reprezentatív termálfürdőt. A fővárosi tanács állást foglalt amellett is, hogy a szálló célját csak a fák koronáját meg nem haladó magasságú épület szolgálhatja, semmi esetre sem lehet szó a szigeten toronyház építéséről. Tervezik a Palatinus-strand bővítését is, egyrészt új medencékkel, a Dunára kihelyezett uszodákkal, másrészt kiúszókkal télen is igénybe vehető új, szabadtéri meleg vizű medencével. A két előadó által ismertetett elképzeléseket a jelenlevők élénk vitája követte. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Nyugdijfolyosito-VaciUt-19690510-Nepszabadsag - indafoto.hu
(Népszabadság, 1969. május 10.)

fovarosi.blog.hu: Metro2-Stadionok-Regi02 - indafoto.hu Május 15: A metró első állomása. Rövidesen elkészül a metró Népstadion állomása. Az állomás szerkezeti munkáit befejezték, a vágányhálózat elkészült, már csak gépészeti munkák, elektromos és távközlési berendezések szerelése van hátra. Utolsó simításokat végzik a burkolók is: lassanként kialakul az első állomás végleges képe. (Népszabadság)

Május 16: Impozáns fényreklámokkal gazdagodik a közeljövőben Budapest. A November 7. térre kerül az új coca-cola reklám, a Vörösmarty tér esti kivilágítását emeli majd a Hungarotex felirata, és ide szerelik fel a híres borotvapengegyár, a Wilkinson hirdetését is. Ugyancsak a Vörösmarty térre tervezik az NSZK-beli Triumph fényreklámját. Rövidesen kigyulladnak a Balcancar és a Lucnik külföldi vállalatok feliratai a Blaha Lujza és a Baross téren. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Libego-1970-Egykor.hu01 - indafoto.huMájus 17: A János-hegyi kötélpálya építése - 1200 méteres kötélpálya a János-hegyre. Előreláthatólag még ebben a félévben megkezdik a János-hegyi kötélpálya építését. A tervek szerint, amelyet az Út- és Vasúttervező Vállalat mérnökei készítettek, a pálya a Zugligeti és Csiga út sarkáról viszi majd fel az utasokat a János-hegyi kilátó alatti fennsíkra, a jelenlegi autóbuszforduló közepére. A pálya mindkét végén korszerű, csinos állomás épül; a felsőben vendéglő, az alsóban büfé és símegőrző is lesz. Köztük – az 1200 méter hosszú pályán – a 18 másodpercenként induló kétszemélyes fülkék körülbelül hat kilométeres sebességgel óránként 400-400 utast szállítanak mindkét irányban. Az átlag 13 fokos szögben emelkedő kötélpálya 262 méteres hegymászástól kíméli meg a turistákat, illetve a síelőket, nagyszerű kilátást biztosít. (Magyar Nemzet)

Május 20: A pesterzsébeti KISZ-lakótelep építése gyors ütemben halad a XX. kerületi Vécsey utcában. A telepen 13 négyemeletes sávház, 15 négyemeletes kockaház, egy kilencemeletes “sávtoronyház”, valamint egy 15 emeletes toronyház kerül tető alá. A KISZ-lakótelep teljes befejezését 1973-ra tervezik. (Magyar Nemzet)

Május 21: Korszerű forgalmi csomópont épül. A Hungária körút és Kacsóh Pongrác út sarkán, korszerű forgalmi csomópontot alakítanak ki. A Hungária körúti felüljáró építése jó ütemben halad és a tervezett határidőnél korábban, ez év végén elkészül. A közelmúltban megkezdődött a Kacsóh Pongrác úti felüljáró töltésének építése, sőt mivel az új csomópont alatt bújik majd át a meghosszabbított Népköztársaság úti földalatti, egyidejűleg ezt a szakaszt is elkészítik a Hídépítő Vállalat dolgozói. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: KalvinTer-1970esEvek-fortepan.hu-25752 - indafoto.hu
Kálvin tér, 1970-es évek. (kép: fortepan.hu)

Május 21: A Kálvin téri foghíjak beépítésének terve elkészült. E szerint a Kálvin tér 1. és a Kecskeméti utca 14. számú telken hat-, illetve hétemeletes lakóházakat építenek. (Magyar Nemzet)

Palma-camping Amerikában - Uraim! Aranybányán ülünk. Minden feltételünk megvan, hogy az USA piacát rohammal bevegyük - alig néhány hete ilyen bevezetővel küldte el Seymour Pearl kanadai gyáros és üzletember részletes ajánlatát az Országos Gumiipari Vállalatnak és a Chemolimpexnek. Az ajánlat a Palma campingcikkekkel az Egyesült Államokban való közös értékesítéséről szólt. Most pedig a Budapesti Nemzetközi Vásárra érkezve, az ajánlattevő már arról beszél, hogy június elsejével meg is kezdik ezt a nem kis erőfeszítést igénylő vállalkozást. - Négy éve vásárolok Palma matracokat; ágybetéteket - mondja -, ezek Kanadában teljes megelégedést váltottak ki. Évente megdupláztam rendelésemet, tavaly pedig háromszorosát vettem az előző évi mennyiségnek. A kifogástalan minőség, a különleges igények gyors kielégítése, a pontos szállítások bátorítottak arra, hogy a magyarokkal közös akcióba kezdjek az USA nagyon igényes piacain. Ha a magyarok még a termelési költségeket, illetve az árakat is egy kissé le tudnánk szorítani, akkor még a legnagyobb versenytársat, Japánt is legyőzhetjük. Seymour Pearl egyébként nemcsak az egyesült államokbeli közös fellépés megbeszélésére jött a BNV-re, hanem a jövő szezonra szóló rendelését is most adja fel. 700 000 dollár értékű árut vásárol, 200 000-rel megtoldva a tavalyi üzletet. A magyar ipari és külkereskedelmi szakemberek véleménye szerint olyan vevő, akinek különleges minőségi igényei, választékbővítésre tett javaslatai valósággal rákényszerítették a gyártókat a gyors műszaki fejlesztésre s ennek más külföldi piacokon is hasznát látják. . (Népszabadság, 1969. május 22.)

fovarosi.blog.hu: DunapartiSzallodasor-Regi02 - indafoto.hu

Május 22: Robbantás 14 óra 05-kor - Eltűnik a Duna szálló. Budapest, Régiposta utca, szerda dél, 12 óra.Az egykori Duna-szálló falai csupaszon meredeznek. Szürke, égfele nyúló kőváz ez, élettelen vaksi ablakokkal. Az épület - ha még annak nevezhetjük - utolsó óráit éli. A robbantást délután 14 óra 00 perckor az OVH Árvíz- és Belvízvédelmi Központi Szervezetének szakemberei végzik. Az előkészületeket befejezték.

12 óra 8 perc.

A Régiposta utcai parkolóhelyen személygépkocsik várakoznak. A reggeli lapokban figyelmeztetés jelent meg, hogy déli 12 órakor az autók hagyják el ezt a pihenő helyet. Fő a nyugalom. A környező házak ablakainak jó része tárva van.

12 óra 12 perc

A halálra ítélt épület mellett egy kékre festett lakókocsinál állunk, a robbantórészleg vezetőjével, Fazekas Andrással.
- Milyen robbantószert alkalmaznak?
- Paxitot.
- Békés neve van.
- Békés robbantás lesz.
- Ma befejezik a munkát?
- Nem. Csak a szálló Dunára néző falaival végzünk. A robbantóanyagot 278 furatban helyeztük el, az egész folyamat az adott pillanatban háromnegyed másodperc alatt zajlik. A következő napokban még két alkalommal kerül sor robbantásra.
- A Magyar Nemzetben nemrégiben cikk jelent meg arról, hogy Norvégiában darura erősített lengő nehezékkel rombolják szét a halálra ítélt épületeket. A cikkíró szerint gyors és eredményes módszer.
- Nálunk is alkalmazzák. Itt a Duna-szállónál viszont ez lehetetlen. Próbálná meg a szűk utcákban a darus lengetni azt a nehezéket, a szomszéd házsort is elintézné. A most épülő új szállodától a régi mindössze négy méternyire van.
- Minden óvintézkedés megtörtént?
- Köröztettem a környéken, hogy az ablakot hagyják nyitva. Egy háziasszony írásban így válaszolt: "csak félig nyílik". Egyébként minden elővigyázatossági intézkedést megtettünk, a robbantáskor az épület elméletileg önmagában rogy össze, nagy por lesz, de remélem, más kellemetlenségre nem kell számítani. 13 óra 50 perckor kikapcsoljuk a villamos főtávvezetéket, mert az itt húzódik alattunk, nehogy a rezgések következtében baj történjen vele. A város bizonyos részein, így a Parlamentben, néhány percig áramszünet lesz. A rezgést nem a robbanás, hanem esetleg az épület lezuhanó tömege okozza.
- A riporter honnan tekinthetné meg ezt a békében nem mindennapi látványt?
- Az Erzsébet-hidat ajánlom.
- Közelebb?
- Legfeljebb titokban itt az udvaron. De figyelmeztetem, utána ruhát cserélhet. Nagyobb por lesz, mint szélvihar idején a Szaharában.

13 óra 50 perc.

A Duna-parton végig, az Erzsébet-hídon, a 2-es villamos vonalán, emberek állnak. Csak közvetlenül a szálloda előtt egy keskeny sáv maradt szabadon. A főváros felkészült a látványosságra.

14 óra 00 perc.

Semmi sem történik. minden szem az épületre mered.

14 óra 4 perc.

Az új, épülő szálloda tetején, apró, fekete alak piros zászlóval köröz a levegőben. Csönd van, mozdulatlan minden.

14 óra 5 perc.

A falak rezzenés nélküli csöndben hirtelen csöppnyit megemelkednek, aztán nyugodt hömpölygéssel zuhannak alá. Most egy pillanatnyi késéssel hallani lehet a detonáció moraját. Fehér, napfényben tündöklő, gömb alakú felhő emelkedik, hatalmassá dagad, gördül, sugárzik, elnyújtózik a Duna felé. Olyan az égbolt kékjén, mintha ahhoz tartozna, mintha természeti jelenség volna. Valóban békés. Aztán a felhő alábbszáll, por terül szét a rakparton. Csönd van. A megmaradt falak váza lassan kiemelkedik a fehér gomolygásból.

14 óra 10 perc.

Hatalmas tégla és törmelékhalom. Meredező, elgörbült vastraverzek. mintha egy élőlény kitárult belsejét látnánk. Valóban, az épület önmagába csuklott, csak a por szállt el néhány méternyire. Fazekas András az eredményt szemléli.
- Minden rendben ment?
- Minden nagyon jó volt - feleli. - Pontosan úgy történt, ahogy elképzeltük. (Magyar Nemzet)

Május 24: Nagy értékű dokumentációk - zenetörténeti múzeum. A budai várnegyedben nyolc évvel ezelőtt nyílt meg a Bartók Archívum, a Magyar Tudományos Akadémia Bartók-dokumentációja, a magyar és az általános zenetörténeti, valamint a XX. századi zene kutatásának központja. Korunk nagy zenei úttörője sokágú életművének gyűjteménye a legutóbbi években egy nagyszabású, az egész magyar zenetörténetet felölelő, tudományos kutatóintézet és muzeális gyűjtemény alapjává fejlődött. Az átszervezésre az MTA elnöke januárban adott utasítást; a néhány hónapja tartó munkálatok eredményeiről és a jövő terveiről dr. Falvy Zoltán kandidátus, tudományos titkártól kaptunk tájékoztatást.

- A magyar tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete négy részre tagolódik - mondotta. - A Bartók Bélára vonatkozó dokumentumok központi gyűjtő- és feldolgozószerveként működik, nagyrészt a Bartók család ajándékozásának jóvoltából. A tudományos - zenetörténeti, zeneelméleti, zeneszociológiai osztályok feladata lesz a többi között a magyar zenetörténet kézikönyvének összeállítása. E nagy munka az átszervezéssel megkezdődött. A zenetudományi szakkönyvtár és dokumentáció hazánkban most alakult meg első ízben. Alapja az a gazdag gyűjtemény, amelyet az elhunyt zenetudós, Major Ervin családjától egy éve vásárolt meg államunk, olyan értékekhez juttatva az intézetet, mint például Liszt Ferenc, Kossuth Lajos, Bartók Béla, Victor Hugo levelei, Kodály Zoltán kéziratai és sok más zenei kézirat. A szakkönyvtár egyébként köz- és magángyűjteményekből régi és új zenei felvételekkel (fonográffelvételekkel, lemezekkel, hangszalagokkal) is kiegészül. Az intézet negyedik részeként a zenetörténeti múzeum megszervezésére kerül sor, az éppen fél évszázada - a Tanácsköztársaság idején - megszületett gondolat megvalósulásaként. A múzeum a Zenetudományi Intézet leendő új otthonában, a Vár Táncsics Mihály utcai épületében, az egykori Erdődy-palotában kap majd helyet. (Népszabadság)

Május 25: Otthon strandolhatnak majd nyaranként a VIII., Tömő utcában épülő toronyházak lakói. Az öt, egyenként 16 emeletes épület tetőemeletein ugyanis - egy méter magas mellvédfalak mögött - napozók és zuhanyozók várják majd a lakókat. (Magyar Nemzet)

Május 28: Coca-cola. A coca-colának van egy különös sajátossága: ha valahová beférkőzik, nem lehet onnan kiűzni többé. Közép-Bantuföld bármelyik elhanyagolt dzsungel bisztrójában éppúgy megtalálható ez a jeges habzó ital, mint az európai luxuséttermekben. Egyszóval a Coca-cola szívósabb a poloskánál.

Be kell vallanom, én kezdetben idegenkedtem tőle, talán azért, mert tudatomban összefonódott a kapitalizmus képzetével, talán szokatlan, fagiforszerű íze miatt. Később ugyanúgy megkedveltem, mint a bantuk, vagy a szingalézek, s egy ideig álmélkodva láttam, hogy nem fogy ki az üzletekből, bármennyire szeretem. Ugyanis tapasztalataim szerint mindent, amit szeretek, rövidesen ki szokott fogyni az üzletekből. Elképedtem, hogy a Cola szívósságával a magyar kereskedelem sem tud megbírkózni, pedig ilyen szempontból véleményem szerint a világ élvonalába tartozunk. Vártam, mi történik. Rövidesen felrobbant a szénsavgyár és a Coca-cola eltünedezett. Elismerően hajtottam meg a fejemet; mégis jobbak vagyunk a szingalézeknél. Drasztikus közbeavatkozás volt, de az eredmény megfelelt a várakozásnak. Nincs mit tenni - mondtam magamban - rátérek a fagiforra.

De a Coca-cola, ha nem is a szokott bőségben, ismét jelentkezett. Időnként nemcsak az osztályonfelüli éttermekben (öt húszért), hanem a közértekben (háromért) is vásárolhattam ezt az italt. Egy pillanatig úgy éreztem, nincs az az elme, aki ebben a tárgykörben valami újat tudna kiötleni.

De Cola utáni kalandozásom során betévedtem Budapest egyik legrangosabb büféjébe, a különlegességeiről ismert Kígyó utcai Mézes Mackóba. Áfonya lekvárral ízesített alaszkai gombasalátámhoz egy üveg Colát akartam vásárolni, de a pénztárosnő így szólt: "Coca-colát csak utcán át árusítunk. (Négy nyolcvanért.)" "Hm - mondtam -, miért?" "Mert nincs behűtve." "Akkor melegen kérem," "nem megy." Rémlett valami: a Coca-cola cég minden esetben azzal a kikötéssel él kereskedelmi partnereinél, hogy ezt az italt csak jégbe hűtve szabad árusítani.

"Fáj a torkom - próbálkoztam mégis -, ragaszkodom a meleg Colához." "Forduljon… az üzletvezetőhöz." "Kifejezetten kérem - fordultam az üzletvezetőhöz -, hogy megihassak itt egy üveg szoba hőmérsékletű Colát." "Ragaszkodik hozzá?" Fájt egy kicsit, hogy elszörnyedve néz rám, mégis azt mondtam: "Ragaszkodom. Ha kívánják, írásba adom, hogy kifejezetten meleg Coca-colát akartam inni" Megszánt. "Egy Coca-cola kiadható - mondta az érző szívű ember mosolyával. - A vendég kifejezetten ragaszkodik hozzá." Így utólag négy kérdésem van:

1. Ha az utcán át vásárolom meg a Coca-colát (négy nyolcvanért), ki a felelős azért, ha puszta impertinenciából nem hűtöm le fogyasztás előtt?

2. Ha a kitűnő hírnévnek örvendő Mackó-büfé nem hűti le a Coca-colát, akkor miért árusítja drágábban, mint valamely Közért?

3. Miért tudják lehűteni minden esetben Közép-Bamakóban a Coca-colát, s miért nem tudják minden esetben lehűteni Budapesten?

4. Végül miért tudnak lehűteni engem? (Magyar Nemzet)

Május 28: Utazás a földalatti vasút próbaszakaszán - Budapesti országgyűlési képviselők látogatása az építkezéseken. "Tenger-kéj veszen körül / Közepében lelkem fürdik, / A madár röpült csak eddig / Most az ember is röpül!" - így írt Petőfi a vasútról szóló versében azokban az években, amikor hazánkban is megindult a vasúti közlekedés.

fovarosi.blog.hu: EVMetro-belsoter - indafoto.huEz jutott eszembe, amíg a vadonatúj zöld-kékre festett kocsik végigszaladtak az épülő földalatti szerelvényei számára épített próbapályán, és körülpillantva a kocsiban, csupa elégedett, mosolygó arcot láttam. Pedig a repülésről talán túlzás beszélni - Petőfinél is költői túlzás volt -, de a szerelvény maximális sebessége mégiscsak 90 kilométer óránként, ha a megállók miatt ez átlagban kevesebbre is korlátozódik. Az öröm pedig azért jogos, mivel ez a próbautazás épülő földalattink munkálatainak előrehaladását jelzi: a Kelet-nyugati vonalnak a Fehér úti végállomás és a Deák Ferenc tér közötti első szakaszán 1970. április 4-re megindul a forgalom.

A "Próbautasok" a budapesti országgyűlési képviselők voltak, akik a Hazafias Népfront budapesti bizottságának kezdeményezésére a kerületi vezetőkkel egyetemben végig látogatták a földalatti munkahelyeit.

"Kalauzuk" az egésznapos program során Hidvégi Károly, a Földalatti Vasútépítő Vállalat igazgatója volt, aki tájékoztatójában a többi között elmondotta, hogy a kelet-nyugati pálya teljes hossza 10,2 kilométer lesz, összköltsége pedig csaknem hatmilliárd forint. Az ezután készülő csaknem 15 kilométer hosszú észak-déli irányú vonal jelentős kooperációt, igazi együttműködést igényel a részvevő vállalatoktól is, amelyek közül 29 szerződésben kötelezte magát a munkálatok minél gyorsabb és tökéletesebb elvégzésére. Az építési és szerelő munkálatokba számos külföldi válalat és cég is bekapcsolódott. Ezek közül legjelentősebbek a szovjet vállalatok, amelyek a többi között öntöttvas tübbingeket, a mozgólépcsőket és a vasúti kocsikat szállították. Svájci licensz alapján készültek például a Deák téri menetirányító és biztosító berendezések.

A szerelvények általában három kocsiból állnak majd, amelyek számát szükség esetén hatra lehet emelni. A normál összeállításban a kocsik két-két és fél percenként, összesen 700 utast szállítanak. Óránként tehát egy szerelvény több mint húszezer embert juttat el úticéljához. A kelet-nyugati pálya menetideje odavissza 14-14 perc. A kocsik reggel fél öttől éjjel fél 2-ig üzemelnek. A jegyrendszerről még eddig nem döntöttek. A budapesti képviselők megtekintették a budai végállomást, a Vérmező alatt, ahol körülbelül 40 méter mélységben alakul ki a hatalmas csarnok. Végigjárták a Baross téri felszíni és föld alatti munkahelyeket, majd pedig a már monumentális méreteiben, alumínium- és műanyag “ruhájában” csaknem teljesen kibontakozott Népstadion állomást. (...) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Hazgyar-19690531-DunakesziHazgyar-Nepszabadsag - indafoto.hu (Népszabadság, 1969. május 31.)

Május 31: Új szolgáltatóház. Ma nyílik meg a XII. kerületi Zugligeti út 6. szám alatt a szövetkezeti ipar új szolgáltatóháza. A kétszintes modern épületben női-férfi fodrászat, manikűr-, pedikűrszalon, ruhatisztító, háztartási gépjavító és fényképészet üzemel majd. (Népszabadság)


A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr6814437542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.