Fővárosi Blog

Frissült a fortepan

2019. május 22. - fovarosi.blog.hu

Hosszabb szünet után hatalmas adaggal, több, mint 5500 képpel frissült a fortepan. Van benne vasúttörténet, első világháború, tánc és 1945-ös Vörös Hadsereg is, szóval ömlesztve mindenféle. Én pedig ismét a budapesti képekből válogattam egy adagot, íme. (Az azonosító számra kattintva a kép nagyban is letölthető.)

Allatkert-1989-fortepan.hu-152180152180: Emlékszünk még arra, amikor Sebeők János 1989-ben beült egy üres ketrecbe az Állatkertben, és kiírta a táblára, hogy Homo Sapiens Sapiens? (Adományozó: Szigetváry Zsolt)

AnkerHaz-1917Korul-fortepan.hu-175065175065: Az Anker-ház 1917 körül. Amikor átadták az Alpár Ignác által tervezett épületet, az Anker Élet- és Járadékbiztosító Társaság székházát, akkor hatalmas botrány volt a túl pökhendinek, nagyzolónak ítélt stílusa miatt. Az andekdota szerint Alpár Ignác felesége így kiáltott fel az épület láttán: "Ignác! Nem szégyelli magát? Mit csinált Ön itt?" Viszont van benne egy remek lakás, fent a toronyban, erről bővebben itt olvahat a Nyájas. (Adományozó: Berecz)

BarossTer-1917Korul-fortepan.hu-175031

BarossTer-1976Korul-fortepan.hu-139883

175031, 139883: A Baross tér 1917 körül, majd a hetvenes évek közepén. Hatalmasat változott a tér képe, és ennek egyértelműen a forgalom növekedése az oka. A szobor elkerült a pályaudvar elől, jött az egyre több sáv, a felüljáró, a metróállomás (azóta már két metróvonalé is), és ez szinte minden zöldet kiirtott. A szerény zöldfelületekkel együtt is rendkívül kopár, kősivatagi hangulatú ez a tér ma is. (Adományozó: Berecz / UVATERV)

BelgradRakpart-1954Korul-fortepan.hu-170498170498: A Belgrád rakpartot 1954 körül ábrázoló fotón nem csak a korabeli hajók, bárkák érdekesek. A háttérben jól látható a visszavonuló nácik által felrobbantott régi Erzsébet híd pesti pillérje, amely nagyon sokáig meredezett ott a folyó partján. Ez volt az utolsónak helyreállított budapesti híd. Csak 1960-ban kezdődött meg az újjáépítése a régi maradványok kiemelésével, hogy aztán 1964-ben már az új hidat avathassák fel. Ami amúgy döbbenetesen hasonlít egy kölni hídra. (Adományozó: Lőrinczi Ákos)

BudaiVar-1930Korul-fortepan.hu-171710171710: A Budai Vár 1930 körül, a második világháborús pusztulás előtti utolsó állapotában. Az előtte - alatta álló házsor is figyelmet érdemel, a jobb alsó sarokban ott van még a Fiume Szálló épülete is. (Adományozó: Tehtube)

BudaiVar-1945-fortepan.hu-175125175125: Az 1945 körül készült fotón nem csak a kiégett Budai Vár látható az Attila út felől, de balra a most vasbetonból újraálmodott Lovarda is felbukkan, előtte a Csikós szoborral. És azt ki tudja megmondani, hogy mi az a kisebb épület a kép alján? (Adományozó: Vörös Hadsereg)

Budapest-1930Korul-fortepan.hu-171714171714: Egy nagyon szép panorámakép Budapestről, a levegőből, 1930 körül. Érdemes nagyban is megnézni - milyen eltéréseket találsz a mai állapotokhoz képest? (Adományozó: Tehtube)

DeliPalyaudvar-1962Korul-fortepan.hu-155985

DeliPalyaudvar-1962Korul-fortepan.hu-155978155985, 155978: Rengeteg fotó került fel a régi Déli pályaudvarról. Már csak a "régiek" emlékezhetnek rá, de a jelenlegi épület előtt volt ott egy kisebb pályaudvari épület. Mind a kettőt a MÁVTI-nál dolgozó Kővári György tervezte, és mindkettőnél kihasználta a Vérmező és a Vár felé nyíló csodás panorámát. (További fotók: 155982, 155983, 155987, 155988, 155990, 155996, 155998, és az építésről a 156016, adományozó: Racsmány Dömötör)

EiffelPalaceIrodahaz-1976Korul-fortepan.hu-139891139891: Mai szemmel talán fel sem ismerjük, de a vörös csillag alatti épület az, ami ma Eiffel Palace irodaházként működik. Eredetileg nyomda és kiadóhivatal volt benne, a Pesti Hírlap székháza volt. A kép készültekor a Zrínyi nyomda működött benne - egészen 1996-ig. 2013-ban, az irodaház átadása előtt jártam benne, erről itt olvashat beszámolót a Nyájas. (Adományozó: UVATERV)

FerenciekTere-1976Korul-fortepan.hu-140010140010: Amikor még azt hitték, hogy az autós közlekedés kiszolgálása nagyon jó lesz a belvárosban, kétszer három sávosra építették ki a Rákóczi utat és az Erzsébet hidat, és több aluljárót is építettek alá a Ferenciek terénél. Az autósoké ez, az "Y aluljáró" lett. A fotó a hetvenes évek közepén készült. (Adományozó: UVATERV)

Foldalatti-1972-fortepan.hu-154582154582: Próbaúton a földalatti új járműve. A Ganz gyár speciálisan erre vonalra tervezte meg és gyártotta le a szerelvényeket, amelyeket 1973-ban, Budapest 100. születésnapjára adtak át. Akkoriban nagyon sok fejlesztést időzítettek a kerek évfordulóra - erről komplett kis cikksorozat olvasható itt. (Adományozó: Surányi Sándor - György József)

GanzHunslet-1987Korul-fortepan.hu-154535

GanzHunslet-1987Korul-fortepan.hu-154537154535, 154537: És ha már metrózunk, akkor itt van pár kép a Ganz-Hunslet metróról is. A rendszerváltás környékén kezdték el fejleszteni, a rendszerváltás után a Hunslet is beszállt a tulajdonosi körbe, de végül az egészből nem lett semmi. Egy szerelvényen utazhattak is, volt próbaforgalomban utasokkal is. De soha nem sikerült megbízhatóan működő járművet faragni belőle, így a fejlesztést végül lezárták, a sorozatgyártás sosem indult el. Összesen másfél szerelvény készült, ma már csak az egyetlen készre gyártott darab első része látható a szentendrei Tömegközlekedési Múzeumban. (Adományozó: Surányi Sándor - György József)

HosokTere-1938-EucharisztikusKongresszus-fortepan.hu-146265146265: A Hősök terét nem nehéz beazonosítani. Figyeljük meg, hogy még nincs készen a ma látható bukolat. Az oszlop mögött pedig egy érdekes építmény figyelhető meg. Ez alapján egyértelműen beazonosítható az 1938-as évszám is a képhez, ez az ideiglenes emelvény ugyanis az Eucharisztikus Kongresszus számára épült. (Adományozó: Sattler Katalin)

KopasziGat-1980Korul-fortepan.hu-174885174885: A Kopaszi-gát és a Déli vasúti híd környezete, 1980 körülre datálva. Vajon milyen üzemek láthatók a képen? A túlsó parton a VITUKI toronyháza látható - a mellette található kis strandot nemrégiben számolták fel. (Adományozó: Kecskés András)

LigetTer-1980Korul-fortepan.hu-174480174480: A kőbányai Liget tér "korszerű" városközpontja, hogy a korabeli szóhasználattal éljek. Panel lakótelep, szolgáltatóközpont, és gömböc lámpabúrák - a szocialista építkezések egy képbe sűrítve, 1980 környékén. (Adományozó: Péterffy István)

Marcius15Ter-1945-fortepan.hu-175182175182: A felvételen az orosz katona a felrobbantott Erzsébet híd felé néz, 1945-ben. Jobbra a Belvárosi Plébániatemplom látható. Lásd még: 175219-es kép! (Adományozó: Vörös Hadsereg)

NemzetiSzinhaz-1917Korul-fortepan.hu-175054175054: A Nemzeti Színház 1917-ben. Az Astoriánál lévő épületből - amelynek a helyén ma az East-West Business Center irodaház áll - költöztek át ide, de a hatvanas években innen is tovább kellett állniuk, mert a 2-es metró építéséhez kapcsolódóan az akkor már nagyon leromlott állapotú épületet lebontották. Jobb lett volna megmenteni. (Adományozó: Berecz)

NyugatiTer-1976Korul-fortepan.hu-139955

NyugatiTer-1976Korul-fortepan.hu-139960139955, 139960: A Nyugati (akkor: Marx) térről egész fotósorozatot töltöttek fel (139897, 139939, 139954, 139955, 139956, 139960...). Ezek a hetvenes évek közepén készültek, amikor még üres volt a Skála Metró telke, és felüljáró sem volt. Az a felüljáró, amely építésekor azzal lett híres, hogy az elsietett építés miatt vissza kellett bontani egy részét. És amelynek az elbontását a minap jelentették be. (Adományozó: UVATERV)

Oktogon-1937Korul-fortepan.hu-174304174304: Az Oktogon 1937 körül, fényreklámok fényében. Tungsram, Zwack Unicum, Modiano, és az 1937-es párizsi világkiállítás reklámjai, de még egy Dreher Baksör felirat is felfedezhető a képen. (Adományozó: Előd Erika)

PetofiHid-1940Korul-fortepan.hu-174351174351: A Petőfi híd (akkor: Horthy Miklós híd) budai oldalán állt a Haditengerészeti Emlékmű. A fotón 1940 körül látható. A Császári és Királyi Haditengerészetnek állított emléket, és a híddal egyidőben, 1937-ben készült el. Miskolczy László tervezte 22 méter magas talapzatát, amelyből egy hajóorr nyúlt ki. Ezen állt Szentgyörgyi István hétméteres, kétalakos bronz szoborcsoportja: a hajókürtös alakja a Támadás Géniuszára tekint. A talapzat tetejére a fiumei világítótorony 30 méteres, kicsinyített másolata került. 1945-ben megsérült, a háború után pedig fel sem merült a Horthy-rendszerrel azonosított emlékmű helyreállítása. A háttérben az Elevátor Ház lóg be a képbe. (Adományozó: Kellner Ludwig)

Siklo-1985Korul-fortepan.hu-153447153447: Ma már szinte elképzelhetetlennek tűnik, de évtizedeken át nem volt Budavári Siklónk. A második világháborúban csak kisebb károkat szenvedett, mégsem állították helyre. A hatvanas években inkább a várba felhajtó buszok kerültek előtérbe. A városvédők egyik nagy sikere volt, hogy a nyolcvanas évek közepén helyreállították, újjáépítették a Siklót, amely 1986 óta szállítja (ismét) az utasokat. (Adományozó: Giltán Tivadar)

SkalaMetro-1989Korul-fortepan.hu-175001175001: És ha már emlegettem, akkor legyen itt a Skála Metró is. Mögötte az egykori Zrínyi nyomda, ma Eiffel Palace irodaház épületének tetején egy jókora vörös csillag. Ma már nem tűnik annak, de átadásakor a nyugati high-tech építészet magyarországi megjelenését üdvözölték az épületben. Az alsó szinteken a Skála rendezkedett be, a felső szinteken a MÁV kapott irodákat. 1984. április 28-án avatták fel, így 1987-es lehet a fotó, az egyik felirat ugyanis ez: "Köszönjük, hogy 3 éve nálunk vásárol". Vajon milyen lehetett az olasz fagyi? (Adományozó: Golz Bernd)

TanacskoztarsasagiEmlekmu-1974Korul-fortepan.hu-170723170723: A végére egy vidámabb kép: 1974 körül, az ellenforradalom mártírjainak emlékművét mossák a Köztársaság téren (ma: II. János Pál pápa tér). Remélem, a hónalja sem maradt ki! :-) (Adományozó: Péterffy István)

Egy 219 képből álló, Budapest témájú képválogatáshoz kattints ide!



További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr9814832754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.23. 04:51:02

Haha, a Műegyetem (vagy az igazi?) helyén a lóversenypálya/focipálya az kemény.Vele szemben a Bálnuska sincs még sehol...
:-)
A Ferenciek teri alagút betöméséért azóta is f@$zkorbács járna az ötletgazdának.Ettől nem lesz kevesebb az autó, csak még nehezebben lehet közlekedni.A buszoknak is.
Na, a Nyugati téri felüljáró dettó, visszalépünk a hetvenes évekbe, csak éppen XXI. századi forgalommennyiséggel.
Ott is a lebontás ötletgazdáját deresre húznám.
Jó volt a poszt, köszönet.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.23. 04:51:56

Haha, a Műegyetem (vagy az igazi?) helyén a lóversenypálya/focipálya az kemény.Vele szemben a Bálnuska sincs még sehol...
:-)
A Ferenciek teri alagút betöméséért azóta is f@$zkorbács járna az ötletgazdának.Ettől nem lesz kevesebb az autó, csak még nehezebben lehet közlekedni.A buszoknak is.
Na, a Nyugati téri felüljáró dettó, visszalépünk a hetvenes évekbe, csak éppen XXI. századi forgalommennyiséggel.
Ott is a lebontás ötletgazdáját deresre húznám.
Jó volt a poszt, köszönet.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.23. 04:57:58

Abba is érdekes lenne belegondolni, hogy manapság mit ereményezne egyetlen budai híd kiesése 20 évre.Képzeljük el, hogy 2x3 sáv egyszer csak egy zsákutcába jut, esetleg egy körforgalomba és lehet visszafelé elindulni...Asztaqrva.
:-ooo

Yaesu 2019.05.23. 06:10:52

@geegee: Na ja, de nem baj, a belvárosi drogos, belterjes hipszter gyökerek majd szépen kerékpározhatnak arrafelé, zavartalanul eltekerhetnek a romkocsmákhoz. :D Remélem, a mentő is kerékpárral fog hozzájuk menni.

Szégyen és gyalázat, hogy már hosszú évek óta (a Vitézy érától kezdve) módszeresen szétbasszák a város közlekedését.

csúti csüngőhasú tolvaj 2019.05.23. 08:03:20

De szerettem a Marx-téri automatát. Bélás bedobása nélkül alulról a harmadik sort picit meg kellett nyomni visszafelé, erre lépett egyet és kiadta az ischlert. Kivesz, fut, mert a kezelő is indult bentről.

csúti csüngőhasú tolvaj 2019.05.23. 08:08:05

Tudom, a sok orbánkomcsi most kiborul, de nagyon megérhetne már egy olyan világ, ahol a fideSSbolsevikokról vezetett nyilvántartás alapján indul a mentő, a tűzoltó, a rendőr, oszt ha megvan az adatbázisi egyezés, akkor szombaton a fideSSbolseviknek csak annyit mondanak, hogy majd hétfőn megyünk, akkor lesz csak fideSSbolsevik szolgálatos aki megmenti a tetves házadat a tűz elől, vagy újraéleszti a tetves anyádat amiért tönkrebacarintottad a budapesti közlekedést... Agyrém ez a felüljáró bontás, ezek az idióták nem igazán fogják fel, hogy elsőként az elkerülő alternatívákat kell megépíteni, ha ész nélkül bontanak meg betemetnek, és semerre sincs elkerülő út, attól csak a dugó nő, és csak a nagyon ostoba ember örül annak, ha az a dugó 600 méterrel arrébb helyeződik az ilyen dilettáns városrendezések miatt.

Öngerjesztő Erg 2019.05.23. 08:54:17

@geegee: Mélységesen egyetértek. Az alagutat nem betömni kellett volna, hanem a Kecskeméti utca alatt meghosszabbítani az Üllői útig (Kálvin térig).
A Nyugati-téri felüljáró elbontása is agyrém.. Reméljük megbukik ősszel Tarlós és nem lesz belőle semmi. Kiváncsi vagyok pl. a BAH-csomóponti felüljárót mikor akarják majd elbontani. Végülis az is ronda a szép budai környezetben..

mel gibson 2019.05.23. 08:55:57

A Vár alatt mit kell nézni? Biztos vak vagyok, de a Fiume szállón kívűl nem látok semmi mást, ami ne lenne meg ma is.

Terézágyú 2019.05.23. 09:13:09

"A Nemzeti Színház 1917-ben. Az Astoriánál lévő épületből - amelynek a helyén ma az East-West Business Center irodaház áll - költöztek át ide, de a hatvanas években innen is tovább kellett állniuk, mert a 2-es metró építéséhez kapcsolódóan az akkor már nagyon leromlott állapotú épületet lebontották. Jobb lett volna megmenteni."

Eleve csak ideiglenesen költözött a Nemzeti a Népszínház épületébe - amely prózai színház céljaira valójában alkalmatlan volt, hiszen a Népszínház (=Népopera) zenés darabok előadására készült "hatalmas hodály" volt (korabeli kifejezés!)

sollozzo 2019.05.23. 09:35:41

Az utolsó kép nem jó! Az nem a T.közt emlékmű és nem a Felvonulási tér, hanem a Köztársaság téri Ellenforradalom mártírjai emlékmű!
s3.eu-central-1.amazonaws.com/kozterkep/photos/3503a88d55ff9604fa344664e0655085_4.jpg

Terézágyú 2019.05.23. 09:48:59

"A szobor elkerült a [Keleti] pályaudvar elől, jött az egyre több sáv, a felüljáró, a metróállomás (azóta már két metróvonalé is), és ez minden maradék kis zöldet kiirtott."

Hát, a képen is látszik, hogy ott, ahol a 67-es villamos egy nagy kört tett meg áll néhány fa. És emlékezhetünk is rá, hogy ott volt fűfelület (bokrokkal) - ami persze olyan volt, amilyen, de zöldfelület volt.

Terézágyú 2019.05.23. 09:54:17

"régi Erzsébet híd pesti pillérje, amely nagyon sokáig meredezett ott a folyóban."

Valójában nem a folyóban "meredezik", mert mindkét Erzsébet hidunk olyan, hogy nincs mederpillére, mindkét végén a parton állnak a pillérek...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2019.05.23. 11:02:03

Köszönöm a hozzászólásokat, javítottam!

sollozzo 2019.05.23. 11:12:38

@fovarosi.blog.hu: Bocs, de nem látom, hogy javítva lenne pl. az utolsó.

maximum 2019.05.23. 12:27:20

174885.jpg
Kopaszi gát képen a nagy Duna melletti területen volt abban az időben a Középületépítő Vállalat betonüzeme,és gépállomása.
A domb a dunából kikotort kavicshegy , mellette a cementsilókkal, az udvaron pedig a mixerek és egyéb építőgépek , daruk.
Ezt a telepet később az Árpádhídhoz , és a Csömöri telepre költöztették.

lutria 2019.05.23. 14:36:41

+ a Kopaszi gátas Fotón a kép alsó részén látható üzemben hídelemeket gyártottak,(a Lágymányosi híd darabjait is)volt ott egy hatalmas sárga futódaru ami a rakpart fölött átemelve uszályokra rakta a kész hídelemeket.

Watchdog 2019.05.25. 14:54:21

"Adományozó: Vörös Hadsereg"
... az adományozás a fotókat, valamint a romos épületek kialakítását is magában foglalta...