Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1969 november

2019. november 08. - fovarosi.blog.hu

Országos hír volt, hogy narancs érkezett a boltokba. Bizottság bírálta el a benyújtott neonreklám terveket. A Margit híd 1944-es felrobbantására emlékeztek vissza a túlélők. Így éltünk ötven évvel ezelőtt Budapesten.

November 4: Húszmillió forint Budapest fényprogramjára - Meggyorsult a főváros neonosítása.
A Fővárosi tanács út-, közmű- és mélyépítési főigazgatósága ebben az évben mintegy 20 millió forintot költ Budapest fényprogramjára. Különös gondot fordítanak a külső útvonalak világvárosi színvonalú megvilágítására. A Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út megvilágítása a fényprogram egyik legnagyobb akciója. Jövő év áprilisára a gyorsforgalmi út teljes, 5 kilométeres hosszában elkészül a korszerű világítás, amelyet 500-800 wattos kandeláberek szolgáltatnak majd. A Várban csaknem négymillió forintos költséggel 200 speciális, a régi gázlámpák stílusát követő lámpát szerelnek fel. A jövő évre kerül sor a Fortuna utca, a Kapisztrán tér és a Szentháromság tér hangulatos megvilágítására. A neonosítási program végrehajtása is tervszerűen folytatódik. A hatóságok könnyítéseket eszközöltek a reklámvilágítások felszerelésének engedélyezésénél és hogy meggyorsítsák a munkálatok ütemét, most már hetenként tart ülést az a fővárosi vegyes bizottság, amely elbírálja a benyújtott neonterveket.

fovarosi.blog.hu: RakocziUt-1980Korul - indafoto.hu
A Rákóczi út a hetvenes évek végén

Tevékeny részt vállalt a kivitelezésben a Neon- és Fénycsőberendezéseket Készítő és Javító Ksz, amely már eddig is sok nagyméretű, díszes reklámvilágító berendezést szerelt fel a főváros útvonalain. A Váci utcában öt üzletben teljesen díjmentesen olyan korszerű kirakat- és helyiség-megvilágító fényforrásokat szerel fel, amelyek mintául szolgálnak majd és gyakorlatilag mutatják be, milyen a modern üzleti világítás. A kirakatok fényét emelik majd a neonosított reklámtáblák is, az Egyesült Izzó minden Keravill-bolt kirakatában szereltet fel ilyen világító táblákat. A Centrum Áruházak kirakataiban órával kombinált neonreklámtáblák kerülnek elhelyezésre. A Hungarhotels Vállalat öt nagy szállodájának kiemelkedő pontjaira szereltek fel két méter átmérőjű, négyszínű forgó emblémát. Egymillió forint költséggel épül a Rákóczi úton egy hatalmas méretű Tungsram fénycsőreklám. A Nagykörút és a Majakovszkij utca sarkán lévő Halló büfé kiugró reklámtáblájának szerelését most fejezik be. A Zeneakadémia épületére a Majakovszkij utca sarkán három emelet magas, bronzlemezre alkalmazott feliratot építenek és a főbejárat íveit díszkivilágítással látják el. Sok új neonreklámot kap az újjászülető Baross tér és reklámgócokat alakítanak ki a metróállomások körül. Nagy gyárak és külföldi vállalatok már megrendelték a földalatti vasút lejáróinak környékén felszerelésre kerülő neon reklámjaikat. A főútvonalak mellett, nem hanyagolják el a mellékutcai üzletek kirakatvilágításának korszerűsítését sem. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: 196911-451Fahrenheit-Plakat-grofjardanhazy - indafoto.hu

November 4: A Margit-híd felrobbantására emlékeznek a szemtanúk. A Katasztrófa ma huszonöt éve történt, 1944. november 4-én, szombaton délben. Az áldozatok számát még ma sem ismerjük pontosan. Most olyan emberek emlékeznek, akik így vagy úgy részesei voltak a negyedszázad előtti eseménynek, a Margit-híd felrobbantásának.

A halálvillamos utasa

Szép napsütés volt, amikor Bonczos László felszállt az 5-A jelzésű villamosra.
- Húszéves voltam akkor, másodéves egyetemista. A sebészeti klinikáról igyekeztem haza. A két kocsiból álló szerelvény lépésben haladt a Szent István körúton. Szombat volt, nem sok hiányzott a két órához, a pesti hídfőnél levő órán hét perccel múlt háromnegyed kettő. A villamos a hídra gördült; a középső ívdarabon jártunk, amikor hatalmas dörej hallatszott.
- Mire gondolt, hallva a detonációt?
- Bevallom, azt hittem: repülők bombázzák a hidat. Én a peronon álltam, láttam hogy az előttem álló magas férfi a lecsapható vasajtót próbálja kinyitni. Neki még sikerült lelépnie az úttestre. Ekkor újabb robbanás következett, majd megingott alattunk a híd… Zuhanás… A jéghideg vízben kezdtem eszmélni. A szerelvény első kocsija teljesen elmerült, a második is félig a vízben. Szemüvegemet elsodorta a folyó, csak elmosódott foltokat láttam. Elengedtem a peronajtó vasát és a lejtős roncson a híd korlátjához kúsztam. Itt már többen kapaszkodtak az életben maradt utasok közül. Az első kocsiból senki sem menekült meg, mindnyájan a Dunába vesztek.
- Milyen érzésekkel megy át ma a Margit-hídon?
- Bár nagyon fiatal voltam 1944-ben, a szörnyű élmény mégis megviselt. Attól a naptól fogva állandóan tériszonyom van, évekig nem mertem gyalogosan átmenni a hídon. Ezt és még sok hasonlót szívesen kihagytam volna az életemből.

A másik villamos vezetője

fovarosi.blog.hu: MargitHid-1944 - indafoto.huSokan ismerik a felrobbant Margit-hidat ábrázoló nevezetes fényképet. A képen egy villamosszerelvény látható, félig a vízben. Ennek a 48-as szerelvénynek Mukli József volt a vezetője, aki ma is a szakmában, a BKV angyalföldi telepén dolgozik.
- November 4-én kora hajnalban kezdtem a szolgálatot a 48-ason. Négyen jártunk a szerelvénnyel, a kalauzok Tóth Imre, Sáfár József és Uhr Erzsébet voltak. Délután fél kettő körül lehetett, ez lett volna az utolsó menetem. Ha eljutunk a Széll Kálmán térre, akkor ott leadom a szolgálatot. Délután indult volna a vonatom: Balatonszabadiba készültem a feleségemhez és egyhetes kislányomhoz.
- A szigeti lejáróhoz közeledtem Buda felé menet. Amikor az első robbantást meghallottam, rögtön kiengedtem a légféket és behúztam a kéziféket. Az utasok leugráltak, rohantak az aluljáró felé. Azt hittük, bombázzák a hidat. No, én is leszállok, kezemben az irányváltó - ezt nem szabad a kocsin hagyni - és futás az aluljáróba. A lépcsőn voltam már, amikor újabb robbanás. valahogy kitántorogtam a Szigetre, hát ott találkoztam Tóth Imrével és Sáfár Józsival. Uhr Erzsit az utasok mentették ki a kocsiból, az ablakon keresztül. Amikor magamhoz tértem, megyek vissza a kocsihoz. Látom ám: a kézifék nem tudta megtartani a szerelvényt, a három kocsi visszacsúszott a lejtőn. A harmadik kocsi bizony félig a Dunában. Sok halott, sebesült feküdt a megállóban. benéztem a vezetőállásba; itt volt egy csomagban a nyári szolgálati ruhám, mosatni vittem volna. Eltűnt. Be is perelt érte a BSZKRT.
- Sokáig betegeskedtem, bajlódtam. A villamosvasúthoz csak 1948-ban kerültem vissza. Én vezettem az utolsó villamost a régi hídon. Fáj, hogy nem én vezethettem az elsőt az új hídon. Még a megnyitására sem hívtak meg.

Mit őriz a hídmesteri napló?

A 40-es években Füsik József volt a Margit-híd hídmestere. 1947-ben ment nyugdíjba, 50-ben halt meg. A jelenlegi hídmesterrel, Fazekas Jánossal nézegetjük a 44-es eseménynaplót.
- A napló szerint 13 óra 40 perckor történt az első robbanás, majd pillanatokkal később a második. A pesti oldalon a 2-es hajónyílás és a 3-as hídnyílás robbant fel. A két hídpillér úgyszólván sértetlen maradt, de az ívtartók megrongálódtak, a híd kettétört. A két 53 méter hosszú nyílás a Dunába zuhant. Rengeteg volt a sebesült; nagy részüket az Irgalmasok kórházába vitték. Az 1944-es hídmesteri eseménynaplóban az áll, hogy 57 embert fogtak ki a vízből a mentőhajók. A halottak számát máig sem tudják pontosan.
- Az akkori újságok a gázvezeték felrobbanásáról írtak, noha mindenki tudta, hogy nem ez az igazság. Én akkor hídászkatona voltam Budán. Tudtam, hogy a hidakat a németek már előbb aláaknázták, de azután - éppen a Margit-híd katasztrófája miatt - novemberben leszerelték a robbantószerkezeteket. Később, decemberben újra felszerelték az összes hídra. Hogy mi lehetett a robbanás közvetlen oka? Ma már nehéz lenne megállapítani. De éppen a hídmesteri napló őriz egy érdekes feljegyzést: november negyedikén a robbanás időpontjában 27 német katona dolgozott a híd alsó szerkezetén. A főváros többi hídját 1945. január 16-án és 18-án robbantották fel a nácik. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Varosliget-Regi07-RonkfalasJatszoter-fokert150.hu - indafoto.hu
(kép: fokert150.hu)

November 4: Átadták a gyerekeknek a városligeti cölöpvárat. Kedden délelőtt a Városliget új játszóparkjában felsorakoztak az úttörők és 11 órakor megkezdődött a cölöpvár felavatása. Szávó Béla, a XIV. ker. tanács vb-elnöke és Radó Dezső, a Fővárosi Kertészeti Vállalat igazgatója átadta az új játék-kombinátot a gyerekeknek. A Május 1. úti és a Telepes utcai általános iskola úttörői pillanatok alatt elözönlötték a támadó és védő állásokat, és megkezdődött a nagy csata, amelybe aztán az újonnan érkező gyerekek is bekapcsolódtak. Repültek az “ágyúgolyók”, amelyeket a FŐKERT munkatársai puha rongyból készítettek. A védők és támadók, időnként helyet cseréltek, s kezdődött a játék elölről. Zsitvay Attiláné, a FŐKERT parkfenntartási osztályának vezetője elmondotta, hogy a rönkvárat 120 köbméter fából építették, 1400 köbméter földet mozgattak meg, mintegy 3000 négyzetméter területen. A rendkívül ötletes cölöpvár Csorba Vera és Osváth Judit, a Fővárosi Kertészeti Vállalat munkatársainak tervei alapján épült. A játékpark minden talpalatnyi helyén érezni, hogy sikerült beleélniük magukat a gyerekek képzeletvilágába, s hogy e kedves “gyermekbirodalmat” szeretettel tervezték. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: ParkHotel-19691106-MagyarNemzet-02 - indafoto.huNovember 6: 400 ággyal bővítik a Park Szállót - Több emeletes élelmiszeráruház épül a Baross téren. A Baross tér nemcsak a most befejezéshez közeledő térrendezés és aluljáró rendszer kiépítésével változik, hanem rövidesen új építkezés is kezdődik a Kerepesi út tengelyében levő oldalon. Ezzel az építkezéssel lezárul a tér teljes kialakítása, megszűnik az utolsó foghíj, amely eddig erősen rontotta e forgalmi csomópont építészeti megjelenését. Évtizedek óta a térnek ezen az oldalán éktelenkedett egy üres telek, amely annak idején vastelep volt, legutóbb pedig a földalatti vasút építkezésének egyik munkahelye. Most, hogy a földalatti vasút első szakaszának építkezése befejezéshez közeledik, a telek felszabadul és városrendezési szempontból is szükségesnek mutatkozik - már a tér egysége szempontjából is - korszerű beépítése. A fővárosi tanács és a Belkereskedelmi Minisztérium között kezdődtek erre vonatkozó tárgyalások, a megegyezés megtörtént. Ennek eredményeként elhatározták, hogy az üres telken és a mellette levő, lebontandó Baross tér 9. számú ház helyén többemeletes, legalább tízezer négyzetméter alapterületű élelmiszeráruházat építenek.

A szomszédos Park Szállót is korszerűsítik, befogadóképességét négyszáz új ággyal bővítik oly módon, hogy az élelmiszeráruház fölé ötemeletnyi új szállodarészt építenek, az épülettömb mögött pedig a Mosonyi utcai oldalon hatemeletes, négyszáz gépkocsit befogadó parkoló garázst létesítenek. A garázs elhelyezése érdekében itt le kell bontani a Gyógypedagógiai Iskola ott levő elavult épületszárnyát, de ennek pótlására - miután kollégium jellegű - az új szállodatraktusban alakítanak ki hasonló terjedelmű bennlakásos intézményt. A Baross tér forgalma az átrendezés után naponta eléri a félmilliót. Ennek az ember tömegnek egy része bizonyára felkeresi az élelmiszeráruházat, hogy bevásárlását itt eszközölje. közvetlen föld alatti folyosóösszeköttetést teremtenek az áruház és a Baross téri aluljárók között. Folyosó köti majd össze az áruházat a parkló garázzsal is. A várható nagy forgalomra tekintettel a Festetics utca és a Mező Imre út között levő épületeket árkádosítják. A területrendezés kapcsán gondoskodnak a közelben a 73-as és a 95-ös autóbuszok, valamint a 24. 26. 36 jelzésű villamosok korszerű végállomásáról. Volt egy olyan elgondolás, hogy a Baross tér 9. számú házat ne bontsák le, hanem a közelben levő Szabadság Szálló régi épületének mintájára hagyják meg és az új létesítménnyel építsék körül. Ez azonban nem lett volna esztétikus, és erről a variációról lemondottak. A nagyszabású építkezés a jelek szerint a jövő évben megindul. A költségekre több mint 250 millió forintot irányoznak elő. A beruházást a Pannónia Éterrmi és Szálloda Vállalat, a Közértvállalatok központja és az INTERAG Garázsipari Vállalat finanszírozza. Az érdekes városrendezési és területbeépítési tervet Peschka Alfréd, a LAKÓTERV építészmérnöke készítette. (Magyar Nemzet)

November 6: Új szolgáltatóház. Ma nyílik meg a XII. kerületi Zugligeti út 6. szám alatt a szövetkezeti ipar új szolgáltatóháza. A kétszintes modern épületben női-férfi fodrászat, manikűr-, pedikűrszalon, ruhatisztító, háztartási gépjavító és fényképészet üzemel majd. (Népszabadság)

November 6: A Pesterzsébeten felépülő Dél-pesti Kórház 922 ágyas lesz, közölték a XX. kerületi tanács vb szerdai ülésén. A félmilliárd forint költséggel épülő egészségügyi intézmény a Köves út, a Vasút sor és a Sós árok által határolt, több mint 100 holdnyi területen kap helyet. A kórházban összesen tizenegy osztályt rendeznek be. (Magyar Nemzet)

November 7: Megkezdődött Budapest belső decentralizálása - Új városközpontokat alakítanak ki a peremkerületekben. Csaknem mindennaposokká és rendszeresekké váltak már a közlekedési dugók a nap bizonyos szakaszában Budapest egyes területein. Előfordul, hogy az autós 25-30 perc alatt ér át a Belvárosból Budára. A napokban közölték a lapok, hogy a nagy zsúfoltság következtében a buszokat is csak 15 percenként tudták indítani egy közlekedési dugó miatt. De nemcsak az utak zsúfoltsága okoz problémát, rengeteg a belvárosi üzletekben a vásárló is. Budapestre naponta több mint 200 ezer ember érkezik vidékről, s ezen nagy része felkeresi a belvárosi üzleteket. Még több azoknak a száma, akik a külső városkerületekből villamosoznak be csak azért, mert a város központjában valamilyen árucikkből nagyobb a választék.

Új városrész-központok

Budapest további fejlődése szempontjából szükséges a város belső decentralizálása. Dr. Reischl Gábor tervező főmérnök szerint olyan városfejlesztési koncepciót kell érvényre juttatni, amely ezt a decentralizálást lehetővé teszi. Ennek érdekében a legfontosabb teendők egyike az új városrészközpontok kialakítása. Az elképzelések szerint három új városrészközpont alakulna ki Pesten, s ugyanennyi Budán, ez utóbbiak egyike Óbuda lenne. Pesten szükségesnek mutatkozik Újpesten és Kispesten is egy ilyen központ kialakítása, amely nagyvárosias jellegével, jól felszerelt áruházaival, éttermeivel, szórakozóhelyeivel magához vonzaná a környező lakosságot, s nem kellene a peremkerületek lakóinak sem órák hosszat villamosozni nagyobb áruválasztékért, megtalálnák azt a közelükben is. Újpest rekonstrukciós terve, a korszerű városközpont kialakítása a negyedik ötéves terv során megkezdődik. Ennek érdekében tervpályázatot is hirdetett a főváros, amelyre nagyon sok hasznos és megvalósítható pályamunka érkezett. Természetes, hogy ez a nagyszabású munka nemcsak egy tervidőszak feladata lesz, talán évtizedek telnek el, amíg Újpest központja a korszerű üzletházakkal, lakótelepekkel, éttermekkel együtt elkészül. Egyelőre a beruházási terveken dolgoznak.

HÉV a föld alatt

De már most gondolni kell arra, hogy ezeket a városrészközpontokat is tehermentesítsük valahogyan. Ennek érdekében készítik el egyes kerületek fejlesztési terveit, a kerületi városközpontok kialakítására. Tarján László, a BUVATI főmérnöke elmondotta, hogy egy-egy ilyen kerületi központ Pesterzsébeten és Kőbányán van most kialakulóban. Erzsébeten már nyolcszáz új lakás felépült, ez a magja az új központnak, amely köré még több mint hétezer lakást építenek a következő ötéves tervben. A régi épületek szanálását már jövőre megkezdik.

- Megnehezíti az előttünk álló feladat megoldását a forgalom rendezése. A tervek szerint a HÉV-vonalát ezen a részen a föld alá bújtatják, s a helyiérdekű vasút a városközponthoz már mint földalatti érkezik. A megoldásról még vitatkoznak az illetékesek és szükség van egyes műszaki vizsgálatok elvégzésére is. A HÉV vonalának áthelyezése egybevág a Soroksári út rendezésével, ezek együttes megoldására már készült javaslat. Az erzsébeti új városrész a Baross utca és a Vörösmarty út kereszteződésében helyezkedne el az elképzelések szerint. A közlekedési útvonal itt végig a föld alá bújna, ezt kívánja a szintkülönbség is míg a gyalogosok forgalma a felszínen bonyolódna le. A Baross utcából sétáló utca lenne, a közúti forgalomból teljesen kizárnák. A pesterzsébeti új lakónegyed nagyobbrészt 4-5 emeletes házakból áll majd, de lesznek tíz, sőt 16 emeletes épületek is. A terület beépítési formációin most dolgoznak a tervezők. A lakónegyed középpontjában alakítják ki az üzletközpontot, a HÉV földalatti állomása fölé kerülnek a modern áruházak, amelyeket az aluljárókon át is könnyen meg lehet majd közelíteni.

Új építkezési technológia

- Az építkezéseknél új technológiát alkalmazunk majd, az alagút-zsaluzatos eljárást (Outinord), amely precízen elkészített fémzsaluzat, sima felületet ad és vakolatmentességet biztosít a falaknak. Kissé talán nehezíti az építkezést azzal, hogy az ilyen eljárás szükségessé teszi a falakba már előre berakni a csöveket, vezetékeket. Ehhez az építési technológiához szükséges lenne kidolgozni egy új eljárást a válaszfalak berakásához. Az eddigi elképzelések szerint a válaszfalakat előregyártott vasbetonelemekből kell készíteni, de próbálkoznak a jövőben gipszválaszfalakkal is. Hogy melyik felel meg jobban a célnak, azt majd a gyakorlat dönti el.

Kőbánya

A kőbányai kerületi városközpont kialakításánál is egyik fő probléma az útvezetés, a Kőrösi Csoma út szerepe, s mellette a Budapestről kivezető 3-as főközlekedési út elhelyezése. A tervezők elképzelése szerint ide három nagy épületblokkot építenek majd 1714 lakással. Ez háromszögként fogja össze a központot. A Kőrösi Csoma utat elzárnak a forgalom elől és a Zalka Máté tértől félkör alakban, hajlított ívként futna az új főközlekedési útvonal egy ideig a Kápolna utcán, majd visszakanyarodva a Pataki István térnél kapcsolódna be ismét a Kőrösi Csoma útba. A gyalogosok közlekedését ezen a részen felüljárókkal oldanák meg. A felüljárók egy nagy áruház előcsarnokába vezetnének, onnan ágaznának szét különböző irányokba. Az egyik ilyen felüljáró a jelenlegi vasútállomás mellett épülne. Ugyanakkor a Kápolna utcában két aluljáróra lesz majd szükség, hogy a gyalogosforgalom ne zavarja az új autópálya közlekedését. Ez a hosszú aluljáró több helyen rendelkezne feljáratokkal a villamosmegállókhoz, autóbuszokhoz. Egyébként itt épül majd fel a távlati tervek szerint az új távolsági autóbusz végállomás is. Kőbányán nagytáblás, zsaluzatos öntött rendszerrel építik az új városközpontot, ez is vakolatmentes falakat biztosít. A már említett 1714 lakáshoz 9566 négyzetméternyi kereskedelmi létesítmény és 6586 négyzetméternyi szolgáltatóipari létesítmény is kapcsolódik majd, s felépül egy hatalmas irodaház. Az új városfejlesztési koncepciónak ezek még csak a kezdeti lépései, amelyeket újabb, nagyobb és még merészebb tervek követnek majd annak érdekében, hogy helyes irányba tereljék fővárosunk fejlődését. (Magyar Nemzet)

November 7: Hatvan KISZ-lakás építésének alapkövét rakták le csütörtök délután a Tárogató úton. A Középületépítő Vállalat Vezetősége és KISZ-bizottsága a vállalati törzsgárdához tartozó fiatal mérnökök, technikusok, dolgozók számára közös összefogással összkomfortos lakásokat épít. (Magyar Nemzet)

November 7: Megépítették a Városligetben a Pál utcai fiúk cölöpvárát. Molnár Ferenc 1907-ben megjelent ifjúsági regénye, a Pál utcai fiúk, most már a harmadik nemzedék kezében forog, és mint film is sikert aratott; a legutóbbi pécsi filmfesztiválon a könyv legújabb filmváltozata ismét elnyerte a közönség díját. Most a Pál utcai fiúk hajdani grundja is feltámadt. Csorba Vera és Osváth Judit, a Fővárosi Kertészeti Vállalat fiatal dolgozói megtervezték azt a romantikus grundot, ahol Geréb árulása révén az emlékezetes harcok folytak. A Dózsa György út és Ajtósi Dürer sor sarkán, hatalmas ősfák alatt, amelyek talán hat évtized előtt a Pál utcai fiúk fejére is hullatták ősszel a leveleiket, áll a 3000 négyzetméter nagyságú terület, amelynek déli sarkán őrtorony őrzi a grundot, mögötte emeletes vár áll, a várat természetesen "vizesárok" veszi körül a védők biztonsága érdekében, csak a vizesárokban homok van, viszont fölötte éppen olyan a híd, mint a valódi várak vizesárkai fölött. Megint megvan a tüzelőállás, megvannak a palánkok, sőt a tüzelőállásban ágyú is várja az ütközetet, az ágyú mellett pedig ott fekszenek ágyúgolyóknak a ronggyal kitömött bőrlabdák. A grundot november 4-én vette birtokba a XIV. kerület ifjúsága a Kertészeti Vállalattól, s a Városligetben játszó gyerekek már elfoglalták, megszerették a régi csaták újjáépült helyszínét, a cölöpvárat. (Népszabadság)

November 10: Kétmilliárdos beruházással épül az óbudai rekonstrukció első szakasza. Javában folyik Óbuda rekonstrukciójának első üteme. Az építkezésekről a most tartott ülésen tájékoztatták a kerületi tanács végrehajtó bizottságának tagjait. Bejelentették, hogy némi korrekciót eszközöltek az eredeti programon, amennyiben bővítették az első szakaszban beépítésre kerülő területet, tehát az első időszakban több építkezés történik, mint ahogyan tervezték. A létesítendő közintézmények építési programjában is történt változás. Eredetileg a Dévai Biró Mátyás téren akartak egy 75 férőhelyes óvodát és 40 férőhelyes bölcsődét építeni egy épületben, ehelyett a Kenyeres utca és a Zápor utca sarkán 60 férőhelyes bölcsőde, a San Marco utca és a Reménység utca sarkán pedig 100 férőhelyes óvoda épül önálló épületekben. A Fényes Adolf utca és a Tanuló utca között tervezték egy orvosi rendelő és egy gyógyszertár építését, ehelyett a Szentendrei út mentén épül majd az orvosi rendelő és a gyógyszertár. Irodaházat építenek a kerületi IKV, a Fővárosi Távfűtő Művek és a Fővárosi Kertészeti Vállalat részére a San Marco utcában. A rekonstrukció kapcsán nagyobb sütőüzem is épül. Az új óbudai lakóházak sokkal változatosabbak lesznek, mint a korábban épültek. Az első építkezési ütem időszakában három, úgynevezett miniház, kilenc soványház, tizenkét fülesház, hat kövérház, két füles kövérház és két 15 emeletes magasház épül. (...) Óbudán 6423 új lakás épül, amelyeknek beruházási költsége 1841 millió forint. A lakóházakon kívül óvoda, bölcsőde, 15 tantermes iskola, nagyméretű bevásárlóközpont, kisáruház, több vendéglátóhely, több egészségügyi intézmény és ifjúsági Ház épül az újjászülető városrészben. (...) (Magyar Nemzet)

November 11: Mérleg Budapest idei beruházásairól. A fővárosi tanács kimutatása szerint háromezer-kétszáz budapesti család költözött új otthonba a harmadik negyedév végéig. Kapcsolódó létesítményként a harmadik negyedév végéig elkészült 48 tanterem, a XI. kerületi Török Ignác utcában és a Karolina úton egy-egy 100 személyes óvoda. Idei kezdéssel 82 iskolai tanterem, 575 óvodai és 360 bölcsődei hely létesítése szerepel a beruházási programban. A főváros ellátatlan területein erre az évre 22 - összesen 5700 négyzetméter alapterületű - új létesítményt terveztek. A többi között elkészült a XVI. kerületi Arany János utcában levő kis ABC Áruház; a XIII. kerületi Mautner Sándor utca 150-152. szám alatti üzletház, a XVI. kerületi Máramaros utcai üzlet megnyitása pedig a negyedik negyedévben várható. Az egészségügyi beruházások sorában jelentős a János-kórház ortopédiai osztályának korszerűsítése. A Gyáli úti és a Bajcsy-Zsilinszky kórház 124 ágyas pavilonjainak építése tervszerűen halad, s megkezdték a Tétényi úti kórház 248 ágyas pavilonjának munkálatait is. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BudapestSzallo-196911-MagyarNemzetHirdetes - indafoto.hu

November 12: Új luxusszálló épül a Duna-parton és a Margitszigeten. Budapest idegenforgalmának új létesítménye, a Duna-Intercontinental Szálló építkezése közeledik a befejezéshez. A munkálatok vezetői és dolgozói mindent elkövetnek, hogy az eredeti határidőt betartva ez év Szilveszter napján megnyithassa kapuit az ország új reprezentatív nemzetközi szállodája. A szállodanyitást megelőző hetekben a budapesti érdekeltség vezető képviselői megbeszélést folytattak az amerikai szálloda tröszt vezetőivel. (...) Megjelent az Intercontinental vállalat új prospektusa, amely ismerteti a konszern kötelékébe tartozó, a világ minden részén működő szállodáit, és ebben az új prospektusban már szerepel a Duna Intercontinental is. A Duna-parti szálloda szilveszteri megnyitása percnyi pontossággal biztosítva van. Tavasszal Budapestre jön az amerikai utazási irodák, szálloda szervezetek, idegenforgalmi érdekeltségek, újságírók, rádió- és tévé-riporterek egy csoportja. A nagy amerikai utazási irodák európai szervezési programjukba már beiktatták Budapestet, úgy, hogy Magyarország jó kilátásokat ígér a külföldi idegenforgalmi érdekeltségek részére. Ezt tekintetbe véve, az Intercontinental érdekeltség a magyar szakemberek tudomására adta, hogy hajlandó részt venni további Duna-parti szállodák építésében, és bekapcsolódna a tabáni gyógyszálló régen tervezett építésének megvalósításába is. A Magyar Külkereskedelmi Bankkal már felvették a tárgyalásokat a pénzügyi feltételekre vonatkozóan. A legfontosabb most az, hogy pontosan meghatározzák a második Duna-parti szálloda helyét. Erre nézve a fővárosi tanáccsal kell sürgősen megállapodásra jutni. A megbeszéléseken a magyar szakemberek egyeztették a várbeli szálloda terveit és megegyeztek az építkezés mielőbbi megindításában. A várbeli szálló 280 szobával rendelkezik majd, a tervek szerint három év múlva kerül átadásra. A HungarHotels vezetői a felsőbb szervekkel folytatott tárgyalások során elhatározták, hogy a hazai erőforrásokból három nagy gyógyszállót építenek. Az egyik a Margit-szigeten, a volt Ybl-fürdő helyén, a másik Hévízen, a harmadik pedig Harkányban épülne fel. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Metro2-DeakTer-Regi01 - indafoto.hu
A Deák téri állomás újkorában

November 13: Szerelik a Deák téren a metró kis mozgólépcsőjét. A metró kelet-nyugati vonalának a Fehér út és a Deák tér közötti, mintegy 6 és fél kilométer hosszú első szakaszán nagy erővel építkeznek, szerelnek a munkások. Már elkészült a Stadion állomás és a Baross téri állomás, a tervezett határidőre adják át a Blaha Lujza téri állomást, az Astoria előtti mélyállomás építési munkálatai pedig befejeződtek. A Deák téri állomás építői, a munkatervhez viszonyítva két-három hónapot késtek, az itt dolgozóknak a kőburkolatot kell összpontosított erővel elkészíteniük. Jelenleg a Deák téri állomás kis mozgólépcsőjét szerelik, ugyanakkor a Baross téren, a Blaha Lujza téren már befejezték a mozgólépcsők szerelését. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Libego-1969-EpulAFelsoAllomas - indafoto.hu

November 13: A jánoshegyi kötélpálya építése gyors ütemben halad. A kötélpálya a Zugligeti út 95. számú háztól viszi majd az utasokat a János-hegyi kilátóhoz, s a pálya mindkét végén vendéglő várja a kirándulókat. A két állomás között 18 másodpercenként kétszemélyes fülkék indulnak, amelyek óránként 400-400 utast szállítanak mindkét irányba. A kötélpályát a tervek szerint 1970. április 4-én adják át rendeltetésének. (Magyar Nemzet)

November 13: Kenyérgyár épül Csepelen. Ülést tartott szerdán a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága. Meghallgatta és jóváhagyta az Országos Rendező Iroda budapesti tevékenységéről szóló beszámolót, amely szerint, az ORI műsorain évente mintegy 200 ezren vesznek részt. (...) Bejelentették, hogy a kereskedelmi főosztály előterjesztésére a főváros vezetői elfogadták a budapesti élelmiszer nagyáruház felépítésének tervét. Az áruház a Baross téren épül majd fel. Az ipari főosztály előterjesztésére megtárgyalták és jóváhagyták a csepeli kenyérgyár beruházási programját is. Az új kenyérgyár felépülésével megoldódik a csepeliek régi gondja. Sokszor előfordult, hogy friss kenyérért be kellett utazniuk a város szívébe. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BarossTer-Regi02 - indafoto.hu

November 14: A Baross téren gyorsított ütemben halad az építkezés. A felüljáró már szinte készen van. A hó végére lebontják a burkoló állványzatot, s látható lesz a híd 165 méter hosszú teste. A pályatest betonozását már befejezték. (Magyar Nemzet)

November 16: Miért nem épül a Paskál-fürdő? - Barlangfürdők a Gellérthegy gyomrában. A főváros XIV. kerületében, Zuglóban, a régi Paskál-malom területén gyógyvizet tártak föl. Mivel a főváros strand- és gyógyfürdőt, valamint uszodái túlzsúfoltak, felmerült annak a lehetősége, hogy a 70 fokos hévíz felhasználásával korszerű fürdőtelepet létesítenek ezen a területen. A tervek már el is készültek. Ezek szerint a Miskolci utca, Szugló utca, Vezér utca, Egressy út, Szentmihályi út és Mogyoródi út által határolt területen épül fel a fürdőkombinát, 180 millió forintos beruházással. Az első ütemben az 5000 személyt befogadó strandfürdő készül el, azt követi a gyógyfürdő és az ivócsarnok, majd a motel, végül megépül a gyógyszálló és a fedett uszoda.
- Olyan uszodát terveztünk, amely télen-nyáron használható - tájékoztat a tervekről Krajcsir József, a Fővárosi Fürdőigazgatóság vezetője. - Ehhez kapcsolódnának a különböző medencék, a strand, a gyógyfürdő, a súlyfürdő, a termál-, az iszap- és a kádfürdő, majd megépül a kétszer 200 ágyas gyógyszálló is. A tervek szépek, de megvalósításuk egyelőre nehézségekbe ütközik. A fürdőigazgatóság mindent megtesz annak érdekében, hogy megkezdődjék az építkezés. Sajnos, nincs építővállalat, amely vállalná a munkát.
- A tereprendezést saját hatáskörünkben már megkezdtük, fásítottunk, odáig mentünk, hogy a Dunaújvárosban előre gyártott elemeket készíttettünk annak érdekében, hogy a felvonulási épületeket gyorsan össze tudja majd állítani az építő vállalat. Azt terveztük, hogy jövőre, felszabadulásunk évfordulójára már megkezdheti üzemeltetését az új fürdő. Sajnos, nincs vállalkozó, mert nagyvállalatnak ez kis munka.
- Az új Rácz-fürdő építésére pályázatot hirdettünk - mondja az igazgató - amely november 24-én zárul és december 15-ig vizsgálja felül a beérkezett pályaműveket a bizottság. A pályázatra kitűzött díjak összege 260 ezer forint, ebből az első díj 80. Különösen nagy érdeklődésre tarthat számot a Gellért-hegyben létesítendő barlangfürdő terve. A Gellért- és a Rácz-fürdő között már egy esztendeje folynak a feltárási munkák a Gellérthegy barlangjaiban, amelyek egymással összefüggő üregeket, különböző nagyságú fülkéket alkotnak. Ezekben a barlangokban különböző hőfokú fürdőket, medencéket létesítenek. A két fürdőt a hegy alatt a barlangfürdők kötik majd össze.
- Újpesten új tisztasági fürdő épül. Ehhez tanmedence is tartozik majd. A Dagály vizének hőfokát úgy kívánjuk javítani, hogy odavezetjük a Széchenyi vizét, amely lényegesen melegebb. Van olyan tervünk is, hogy a Dagály-, a Széchenyi-fürdő és a Paskál-malom vizét egyesítjük. A Paskálhoz a vezeték építése már folyamatban van.
- A Népligettel mi a terv?
- A fővárosi tanács végrehajtó bizottsága a Népliget rendezését is elhatározta. Sajnos, ide fürdőt egyelőre nem tervezhetünk, mert a próbafúrások nem vezettek eredményre. Nem találtak megfelelő vizet.
- Van egy gyógyforrás a Lágymányoson, a Tétényi úti kórház udvarán. Ennek hasznosítását nem tervezik?
- Ez a forrás körül van építve, ide már nagyobb fürdőt nem tervezhetünk. Szó van azonban arról, hogy e körül alakul majd ki a kelenföldi strand. Nagy szüksége van erre az új lakótelepnek. Sor kerül Csillaghegy korszerűsítésére is. Az itt épült szálló még jobb kihasználása érdekében a Fürdőigazgatóság a Volán és az Express irodák mellett az IBUSZ-szal is szerződést kötött. Bővítik a fürdő területét, a hegytetőn egy olyan hullámmedencét építenek, amelynek egyik fala üvegből lesz. A rövidesen megépülő csillaghegyi hullámfürdő bizonyára Budapest egyik idegenforgalmi nevezetessége lesz. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: Metro2-MoszkvaTer-Epul-01 - indafoto.hu
Épül a metró a Moszkva térnél

November 18: A fúrópajzsok a Moszkva tér felé haladnak. A fővárosi tanács terv- és közgazdasági főosztálya tájékoztató jelentést készített Budapest beruházásainak 1969 I-III. negyedévéről. E szerint szeptember végéig a pénzügyi teljesítés összesen 3065 millió forint volt, s ebből 1120 millió forint a tanácsi és szövetkezeti lakásépítésre esett. (...)

A nagy egyedi beruházások között a metró kelet-nyugati vonalának építése az előírt ütemben folyik. A Fehér út-Deák tér között a befejező építési és technológiai szerelést végzik, hogy ezt a vonalszakaszt jövő év április 4-re üzembe helyezhessék. A Deák tér-Déli pályaudvar között 1973-ban helyezik üzembe a földalattit.

A Fehér úti végállomáson felépülő járműtelep 88 kocsi tárolására, karbantartására és javítására lesz alkalmas. Itt épülnek fel a szociális és irodaépületek, valamint a raktárak is. (...) A mozgólépcsőket már felszerelték a Baross, a Blaha és Deák téri állomásokon. A motorkocsikat még ebben az évben leszállítja a Szovjetunió. Az év végéig 20 új motorkocsi várható.

A második szakasz építése, a Deák tér-Délu pu, között erőteljes ütemben folyik, a gépesített fúrópajzsok a Kossuth téri állomáson keresztül a Duna alatt áthaladva már elhagyták a Batthyány téri állomást. jelenleg a fúrópajzsok a Moszkva tér felé haladnak, átmenetileg rosszabb talajrétegben. A Hungária úti felüljáró munkái jól haladnak. Jövő év április 4-re be kell fejezni a Hungária körút vonalába eső, a MÁV szobi és ceglédi vonalait áthidaló közúti felüljárót és az ehhez csatlakozó Hungária körúti útépítési munkálatokat, a Lehel úttól az Ajtósi Dürer sorig.

Még egy nagy beruházás: a kőbányai 20 ezer köbméteres tárolómedencének már a földmunkáit végzik. A gépek és a különböző vezetékek leszállítása már meg is történt, itt azonban az építési munka üteme még nem kielégítő. Jelentős összegeket fordít a főváros a sütőipar fejlesztésére is. jelenleg folyamatban van a IX., Telepi utcai, a XIII., Váci úti, a VIII., Százados úti sütőüzem korszerűsítése és a XXI. kerületi új kenyérgyár létesítése. Ez utóbbi nagy teljesítményű, korszerű sütőüzem lesz, amelynek beruházási költsége mintegy 60 millió forintot tesz ki. (Magyar Nemzet)

November 18: Jól halad a kőbányai városközpont építése. Jól halad a kőbányai városközpont építése - közölte dr. Orsai János, a X. kerületi tanács végrehajtó bizottságának elnöke, aki hétfőn Kőbánya fejlesztési terveiről tájékoztatta a sajtó munkatársait. A városközpont építésének első ütemét még az idén befejezik, s így a Kőrösi Csoma út és Harmat utca találkozásánál 1250 lakás kerül tető alá. A második ütemben összesen 1740 lakás építését tervezik. A kijelölt részen - a Zalka Máté tér és Pataki István tér között - a lakóépületeknek csaknem felét bontják le. A kerületben megkezdődött a szociális szempontból nem megfelelő lakások szanálása is. A Bihari úton, az úgynevezett Auguszta-telepen eddig 67 lakást számoltak fel, s 1970-ben további 267 lakást bontanak le. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: EVMetro-1970esEvek-Fortepan.hu - indafoto.hu
(kép: fortepan.hu)

November 19: A metró motorkocsija százezer kilométeren vizsgázott sikeresen a Fehér úti és Népstadion állomás között. A motorkocsi típus a Szovjetunióban 1963 óta teljesít szolgálatot a legnagyobb sikerrel. A budapesti metró számára az első kocsiszállítmány decemberben érkezik meg és 1970. április 4-ig együtt lesz az egész járműpark. A leendő kocsivezetők közül 24 már megkapta a jogosítványt, további 48 pedig most végzi a tanfolyamot. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1970esEvek-02 - indafoto.huNovember 20: Új lámpasor a Baross téren. Az Elektromos Művek dolgozói sorban állítják fel a higanygőzvilágítású kandelábereket az átalakuló Baross téren. A már meglevőkön kívül ez évben még 14 darab 18 méter magas lámpát állítanak fel.. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: IstenHoztaOrnagyUr-19691123-NepszabadsagHirdetes - indafoto.hu

November 25: Budapest új városrészének, Újpalotának utcáit, tereit felöltöztető környezeti architektúrát kellett a pályázóknak megtervezniük a Magyar Építőművészek Szövetsége és a Képző- és Iparművészeti Lektorátus által meghirdetett újszerű pályázaton. A bíráló bizottság most értékelte a pályázatot. Az 50 ezer forintos első díjat Vadász György, Tell Márta és Katona Péter építészbrigádja, a 40 ezer forintos második díjat Kovács Balázs, Péteri László, Schwarzuk Ágnes, Szenczy Ottó, Jancsó Vilmos és Kovács Miklós tervezőcsoportja kapta. (Magyar Nemzet)

November 26: Angyalföld legmagasabb épülete. Az Árpád-híd melletti új lakóteleppel szemben, a Váci úton épül Angyalföld legmagasabb épülete. A 22 szintes, 74 méter magas létesítmény lesz a SZOT új irodaháza, mellette nyomda és gépkocsiszerelő műhely épül. Most a 19. szint vasszerkezetén és zsaluzásán dolgoznak az építők. (Népszabadság)

November 27: A felvonulási téren levő Lenin-szobor régi, fényét és színét vesztett márványburkolatát lebontják, s Svédországból hozott rubin színű vörös gránittal cserélik fel, amely jobban ellenáll az időjárás viszontagságainak. A tervek szerint április 4-re ismét helyére kerül a szobor. (Magyar Nemzet)

November 29: Új akvárium-terráriumi épülettömböt és krokodilházat kap az Állatkert - Zooiskola kisdiákoknak biológiai oktatásához. Az Iparterv székházában pénteken Takács Gyula igazgató ismertette és kiállításon mutatta be a sajtó képviselőinek a budapesti Állatkert akváriumi tervpályázatán díjazott terveket. Az új akvárium terrárium és krokodilház megtervezésére kiírt állatkerti pályázaton az Iparterv KISZ-es tervezői vettek részt. Lázár Antal tervezői csoportja, illetve Reimholz Péter munkaközössége nyerte a két első díjat, s e két kollektíva kapott most megbízást a részletes tervek elkészítésére is. Az állatkerti tó partjára - s részben a víz fölé - került a három nagy halas és kétéltű részlegnek helyet adó új épülettömb. Világviszonylatban is új módszereket alkalmaznak majd itt az állatok bemutatására. A krokodilházban nemcsak felülről, távlatból nézhetik a hüllőket a látogatók, hanem egy üvegfal mögül közvetlen közelből is. Európában először Budapesten építenek 20-25 négyzetméteres üvegfalas “nézőkével” ellátott monstre édesvízi akváriumot, amelyben a közönség szeme előtt könnyűbúvár eteti a halakat. Az új akváriumkombinátban a jelenlegi 150 helyett 300-400 halfajt mutatnak be, amelyek közül némelyik, például a korallszirti, 40-50 ezer forintot ér. A trópusi akváriumi részleg egyik nagy üvegfalú medencéjét az Amazonas élővilágának szentelik, itt a látogatók egyszerre láthatják a halakat és a part menti buja növényzet és orchideák között röpködő kolibrikat. Az új épülettömb ad helyet a 120 személyes előadóteremmel és több laboratóriummal ellátott zooiskolának, amely a fővárosi általános iskolai oktatás szerves alkotórésze lesz, mert itt tartanak majd egyes biológiai órákat, kísérleteket. Az új állatkerti kombinát beruházási programterveit még az idén átadják a tervezők, s előreláthatólag a negyedik ötéves terv végén, 1975-ben nyitja meg kapuit a közönség előtt az új létesítmény. (Népszabadság)


A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.

További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr314437844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kéki béla 2019.11.09. 08:41:13

Gúnyosan szokták mondani, hogy régen minden jobb volt.
Kevés dolgot tudnék sorolni, ami ma jobb, mint akkor.
Akkor még élt a város. Most a plázákon kívül mindenütt lepukkant, bezárt helyiségek, kosz, sötét... és a diktatúra is megvan hozzá.

Európai téridő 2019.11.09. 10:41:14

A filmplakát nagyon ronda. A hasonló stílusú "A sárga tengeralattjáró" c. Beatles-rajzfilmben legalábbis jobban megválogatták a színvilágot. Persze, ha a Bradbury-regény adaptációjának a nyomasztó atmoszféráját a grafikus így képzelte el, akkor lelke rajta.

KissGecihuszár 2019.11.09. 11:56:40

Hát igen, akkor "már élt" a főváros, ezekben az években vált egy túlburjánzó vízfejjé, melynek kiteljesedése a '70-es évek végi, '80-as évek eleji 2.1 milliós csúcs lakosságszám, mindez egy 10 milliónsnál éppen valamivel népesebb 93ezer km2-es országban. Súlyos hiba volt a kádár regime részéről ez a fajta erőltetett centralizálás, ahelyett, hogy a 15 legnagyobb várost, megyeszékhelyet és további 50 nem megyeszékhely nagyobb várost pörgették volna, ezen városokba tolták volna az ipart, ehelyett a fővárost erőszakolták meg egy Újpalotai, Békásmegyeri, Óbudai, Füredi úti, Kelenföldi, Újpesti panelrengeteggel és építettek újabb és újabb üzemeket a fővárosban. Ennek mára -dacára a főváros több, mint 400 ezres népességcsökkenésének- minden szempontból negatív következményeire -mint számos más negatív kicsengésű dologra- nem gondoltak, valószínűleg azért, mert nem volt szokás a kádár rendszerben a hatásvizsgálat, a jövő tervezés, a következmények mérlegelése.

pizo 2019.11.09. 18:19:55

@KissGecihuszár: "valószínűleg azért, mert nem volt szokás a kádár rendszerben a hatásvizsgálat, a jövő tervezés, a következmények mérlegelése."

Ez az utóbbi 30 évre is lemondható... az orbán-rendszerre főleg.

Zoli

KissGecihuszár 2019.11.10. 22:54:44

@pizo: ezt nem is vitatom, csak sajnos az elmúlt 30 év vízfejesedése a kádár érában csúcsosodott ki, az utódok már csak megtartották eme "jó szokást", azaz szartak nagy ívben rá!