Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Rákóczi út, mi lesz veled?

2008. július 02. - fovarosi.blog.hu

Megújult a Rákóczi út 7. alatti épület. A házat Schmal Henrik tervezte. Hamburgban született, és Ybl a Vámház építésekor vette magához segítségül. Később az Operaház kivitelezésén is dolgozott, illetve ő tervezte az Uránia mozi és a Párizsi Udvart körülvevő volt IBUSZ palota (eredetileg Belvárosi Takarékpénztár) épületeit. A Rákóczi út 7. szám alatti ház homlokzatán két freskó is megújult, ezek Lotz Károly mesterművei. Megújult a faragott kapubejárat is, meg a ház sok értékes dísze. Sajnos a belső terek, a szobák annyi átalakuláson estek át az elmúlt évtizedek során, hogy ott már nincs is mit védeni, felújíttani: ezek modern irodai terek lettek. Ami megmaradt az 1892-ben épült házból, azt viszont a tulajdonos Volksbank nemcsak műemléki gondossággal állíttatta helyre, de a ház utcai frontját még díszkivilágítással is ellátta. A ház értékes elemeit (majolika és stukkó díszeket, ajtókat, rácsokat stb.) a felújítás előtt eltávolították és elraktározták, hogy amennyire csak lehet, az eredetit tehessék vissza az épületre. A tatarozás után a ház teljes egészében a Volksbanké, és az egyetlen megmaradt lakószobát (az eredeti tulajdonos egykori lakásának díszes ebédlőjét) ezután tárgyalóteremként használják majd. Az építkezés tervezője Révi Zsolt, Győr főépítésze volt.

 

Ha arra jársz, nyájas olvasóm, pillants fel a 7-es busz ablakából a házra - megéri!

Sajnos a Rákóczi út 7. inkább ritka kivételnek, mint szabálynak mondható a Rákóczi úton. Ma a Rákóczi út egy tranzitfolyosó. A 80-as években még egészen jó forgalmú üzletek voltak itt, a 90-es évekből emlékszem a Kleider Bauer üzletekre. Aztán évről évre egyre lerobbantabb lett a kép: sok a bezárt üzlet, az első emeleti lakások egyre nagyobb hányada áll üresen, és a meglévő üzletek sem Kleider Bauerek, hanem inkább csak majdnemmindenszázforint meg használt ruha van. És ebbe ékelődik be egy-egy ritka kivételként egy-egy új irodaház, egy-egy felújított szálloda. Az összkép igencsak lehangoló, és ma senkinek nem jut eszébe, hogy üres órájában pont arrafelé sétálgasson.
 

A Rákóczi út átka, hogy néhány évtizede főutat varázsoltak belőle. Körgyűrű építése helyett a Rákóczi út - Erzsébet híd - BAH csomópont - M1-M7 kelet-nyugati tengely közlekedési célú fejlesztése volt a cél. És ez az irány mára teljesen bebukott - nem véletlen hallani annyit az "emnullás"-ról. Mit kellene tenni? Át kellene rendezni a forgalmat. Idén nyár végén átadásra kerül az M0 északi hídja. Ide szeretnék minél erősebben "kiűzni" a tranzitforgalmat, és a teherautós forgalmat. (A Szabadság híd átadása után pedig azonnal elkezdődik a Margit híd felújítása.) Ezzel részben tehermentesíthető lenne a belvárosi forgalom. 2010 után lehet érdemi lépés az ügyben - ekkorra lesz M0 híd (2x2 sáv, ami 2x3-ra bővíthető), felújított Margit híd és Szabadság híd, és az M0 déli hídja is bővül 2 sávval. Ez 6 új sávot jelent az autósoknak, és ehhez még hozzá lehet adni a 2013/2014/2015... évben átadásra kerülő 4-es metró forgalmi kapacitását. Ez az extra Duna-keresztezési kapacitás adja a lehetőséget arra, hogy a Rákóczi úton is végre csillapítani lehessen a lakót és kereskedőt egyaránt elűző túlzott gépjárműforgalmat. Végleges döntés még nincs, költségvetés sincs hozzárendelve, egyelőre az ötletelés szintjén tartanak a tervek. Az egyik ötlet szerint a Petőfi Sándor utcánál ma is meglévő aluljárót alakítanák át úgy, hogy az új alagút onnan az Astoriáig, de akár a Blaha Lujza térig is eljöjjön a föld alatt. Ebben haladva nem a belvárosba lehetne bejutni, hanem a belváros alatt lehetne elhúzni. 2012-ben kezdődhetne legkorábban az építkezés, de a terv nem aggályok nélküli. Míg a forgalom a felszínen tényleg csillapodik, a kelet-nyugati forgalom összességében nemhogy nem csökkenne, hanem - a gyorsabb végighaladás miatt - még nőne is, így az alagút kijáratainál kritikus forgalmi helyzetek jönnének létre. Egy alternatív megoldás lehetne, ha az Erzsébet híd és a Rákóczi út forgalmát leszűkítenék irányonként egy sávval. A felszabaduló területen, mint "koncon" aztán lehetne "veszekedni": kerékpárút, zöldfelület, parkolóhely, étterem terasza stb. keletkezhetne. Az így beszűkített kapacitás aztán továbbvihető a budai oldalra is: az Erzsébet hídon kerékpárutat lehetne létrehozni, a BAH csomópont ad absurdum akár el is bontható. Így egy jóval szűkebb legbelső folyosót kapnak az autósok a Rákóczi úton, amit a fent leírt új kapacitások pótolnak ki. Az így újraéledő Rákóczi útra első ütemben vissza lehetne csábítani az éttermeket, az igényesebb boltokat, és sok növényt lehetne kiültetni, majd második ütemben fel lehetne újítani a régi épületeket.

 

Források:

Unokáink sem fogják látni, 204. adás

http://epiteszforum.hu/node/9745
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása