Korábban már volt szó róla, hogy a Raiffeisen bevásárlóközpontot építene a Mexikói úti FAV-végállomásnál. A Raffeisen vállalná, hogy felújítja a végállomást és egy új BKV központot, ha megépíthetné a bevásárlóközpontot - amelynek eredeti tervei még 30 méteres épületről szóltak.
(A Raiffeisen első terve. A kép forrása)
Úgy értesültem, hogy a projekt beindulása előtt a maximális engedélyezett magasság 18 méteres volt, és 50% telek beépítési arányt írtak elő. Ennél sokkal erőteljesebb beépítéssel számolt a beruházó, és a főváros tavaly év végén el is fogadta a Fővárosi Szabályozási Keret Terv módosítását. A civilek ellen-tervet is készítettek, hogy megmutassák: nem építés, hanem túlépítés ellenesek.
A polgármester álláspontja is megváltozott a civil mozgalom nyomására. Weinek Leonárd egyeztetéseket szervezett a civilek, a beruházó és a tervezők részvételével, ezen keretek között végül az a döntés született, hogy a beruházó által elvégeztetett hatástanulmány mellett független vizsgálatot is meg kell rendelni. (Teljes őrület, de ma a beruházó rendeli meg a hatástanulmányt. Találd ki, hogy találtak-e súlyos aggályokat a bevásárlóközponttal kapcsolatban...) A polgármesteri javaslatot a kerületi frakciók viszont csak akkor támogatták volna, ha a beruházó fizeti a független vizsgálatot. A Raiffeisen persze jelezte, hogy majd ha piros hó esik (persze nem szó szerint így :-) ), akkor finanszíroz ő még egy vizsgálatot, ha egyszer az nem törvényi kötelezettsége. A polgármesteri hivatal is elég érdekesen állt a kérdéshez. Lakossági felmérést végeztetnek, az alábbi kérdésekkel:
"Egy befektető cég felújítaná a régóta pusztuló Mexikói úti földalatti végállomás környékét, ahol a parkolóház, park és egy szolgáltató-, üzletközpont építését tervezi. Civil szervezetek szerint a környéken lakókat hátrányosan is érintheti a létesítmény, a környező kis utcák pedig megfelelő forgalmi korlátozások nélkül nem győznék a megnövekvő forgalmat. Ön szerint:
1. inkább maradjon így a végállomás és környéke, de ne bolygassák meg a környék nyugalmát!
2. épüljön meg a létesítmény, de tegyék rendbe a végállomás környékét, és gondoskodjanak a megfelelő forgalmi korlátozásokról!"
A polgármester a képviselőtestület elutasító álláspontja után újabb tárgyalásokba kezdett a Raiffeisen Ingatlan zéertével, hogy talán mégis finanszírozzák már azt a független hatástanulmányt. Léci. A Raiffeisen pedig végül igent mondott. Ezután a következők történhetnek: a szabályozási terv módosításait 30 napra közszemlére teszik, ehhez lehet javaslatokat, észrevételeket tenni, amit a képviselő-testület a végső döntésnél mérlegelhet. (És ez fontos: semmilyen kötelezettség nem keletkezik.)
Ami szép, hogy a hivatalos kerületi kommunikáció nagyon finoman, úri módon arra van kihegyezve, hogy jönne a beruházó rendet tenni, (sz)építeni, hogy ne maradjanak itt ezek a csúnya-csúnya, balkáni állapotok. Az fel sem merül, hogy bevásárlóközpont építése nélkül is rendezhető a terület? Hogy a terület jó karban tartása pont az önkormányzat feladata lenne? Hogy 20 év ígérgetés után fel lehetne végre húzni egy zajvédő falat az M3 mentén?
A Civil Zugló Egyesület szervezésében múlt hétvégén újabb aluljáró festés volt. Ők tették rendbe azt az aluljárót is, ami a 70-es troli végállomása és a Trófea étterem között a vasúti sínek alatt megy át. A Raiffeisen nyilván nyomul tovább, hisz építeni akar, de ezt elég csendben teszi: a honlapjukon rákerestem a "Mexikói" és a "Zugló" szavakra is, egyikre sem kaptam egy találatot se.
A civil mozgalmak az utóbbi időben egyre több helyen ütik fel a fejüket. Sajátos helyi ízt az ad ennek, hogy általában nem jókedvükben, hanem valami elleni felháborodásukban találnak egymásra az emberek. Ez történt korábban a Nagymező utcai mélygarázs ügyében, a Kőbánya-Kispest végállomásra tervezett bevásárlóközpont ügyében, és a Hunyadi téri csarnok ügyében is.
Én a civileknek szurkolok. És te?
Források:
Vita után mégis lesz együttműködés a bevásárlóközpont ügyében. In: Zuglói Lapok, 2008/11
http://www.civilzuglo.hu/
http://www.zuglo.hu/
http://hvg.hu/itthon/20080611_zuglo_onkormanyzat_ingatlan.aspx