Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

4-es metró kronológia 2009

2010. január 18. - fovarosi.blog.hu

Megy a fúrás :-) 2009-ben is folytatódott a 4-es metró építése. A fúrópajzsok áthaladtak a Duna alatt, majd a Kálvin térnél a 3-as metróvonal felett is. Az új szerelvényeket át kellett építeni, így a 2-es vonalon sem jelenhettek meg ebben az évben. Az átadási évre pedig képletet dolgoztam ki, ahol:
M=T+4
M a metróvonal átadási éve, T pedig az aktuális év. :-)



2009.01.09
: 4 hónap szünet után ismét elindultak a fúrópajzsok , amelyek hamarosan elérték a Gellért téri állomást. Itt szünet jött. A Fővám téri állomást ugyanis át kellett tervezni, így onnan csak március-április környékére ígérték, hogy tudják fogadni a pajzsot.

2009.01.17: A 4-es metró új kocsijait legalább 1 km hosszú, legalább 400 m egyenes szakaszt is tartalmazó pályán kellene tesztelni , ilyen pálya azonban nincs a BKV-nál.

2009.01.19: A 4-es metró északi fúrópajzsa a kora esti órákban elérte a Gellért téri állomást . Ekkoriban arról is cikkeznek, hogy a 2-es metró vonalára hamarosan megérkeznek az új kocsik - aztán nem álltak forgalomba mégsem. Január 26-án elindult a déli pajzs is.

2009.02.12: Tesztelték, hogy befér-e megfelelően az alagútba az új metrószerelvény. A régi orosz kocsikra hungarocell darabokat ragasztgattak, és végigküldték a szerelvényt oda-vissza a 2-es metró vonalán. A hungarocellek rendben visszaérkeztek, azaz az új metró is el fog férni az alagútban. (Aztán júniusban a 3-as vonalon is megcsinálták ugyanezt a tesztet.)

2009.02.25: Egy betonfödém leszakadása az egyik munkás halálát okozta a Keleti Pályaudvarnál.

2009.02.28: A Fővám térnél -190 fokos folyékony nitrogénnel fagyasztják a talajt. Ez védi meg az épülő alagutat a víz betörésétől:

2009.03.02: A Gellért tér állomáson beszivárgott a víz a metróalagútba, ám ezt az alagutak építésének felgyorsításával sikerült lecsillapítani. (Kis mennyiségű vízbeszivárgás tulajdonképpen természetes jelenségnek tekinthető.)

2009.03.16: Befejeződött az alagútfúrás budai szakasza, mivel a déli pajzs is elérte a Gellért tér állomást. Itt pihenő jött, és csak miután a Fővám téren készen álltak, indult tovább a fúrás a Duna alatt.

2009.03.17: A BAMCO újra befenyegetett: vagy engednek 35 milliárd forintos követelésének, vagy leállnak a munkálatokkal. Bár a BKV is késett a saját részével, a követelés eltúlzottnak volt nevezhető.

2009.04.07: Több mint két éve, hogy 2007 április 3-án elindult az első fúrópajzs az Etele térről. Az akkori ütemterv szerint a pajzsoknak már a Keletinél kellett volna tartaniuk - egészen pontosan 2009 április 17-én törtek volna be a Keleti Pályaudvar állomásra. Ehelyett a pajzsok kb. félúton jártak.

2009.04.08: Mintegy 12 milliárd forintba kerül a 4-es metró járműtelepének megépítése az Etele téren - közölte a DBR Metró Igazgatóság. A több mint 10 ezer négyzetméteres telep az Andor utca - Etele tér - Borszéki utca által határolt 6 hektáros területen kapott helyet.

2009.04.09: A DBR bejelentette, hogy a próbaüzem 2011 helyett 2012-re csúszik át, és a kevésre tervezett 3 hónap helyett akár 6 hónapig is eltarthat majd. Közben a MÁV bejelentette, hogy felújításra kerül a Budapest-Székesfehérvár vonal és a Kelenföldi Pályaudvar is.

2009.04.14: A DBR felszólította a BAMCO-t a munka folytatására. Közben hangsúlyozták, hogy nem a teljes munka állt le, csak az alagútépítés. Az állomások építése folytatódott ez idő alatt is. Ha a BAMCO kiesett volna, akkor vagy új céggel szerződnek, vagy a DBR saját hatáskörébe veszi át a feladatot. Mindkét verzió több hónapos csúszást és jelentős költségemelkedést jelentett volna. A BAMCO két hetet kapott a munka újbóli felvételére. Ha nem tette volna meg, államosíthatták volna a fúrópajzsokat - amire a BAMCO pert indított volna, amit ha megnyer, akár több tízmilliárd forintot is nyerhetett volna.

2009.04.24: Az Alstom Transport Metropolis termékcsaládja a 10. születésnapját ünnepelte. Ilyen jármű közlekedik majd a 2-es és a 4-es vonalon is, és jár már többek között Szingapúrban, Varsóban, Barcelonában, Isztambulban és Shanghaiban.

2009.04.29: Bár nem kapta meg sokmilliárdos követelését, a BAMCO mégis maradt a 4-es metrónál, és ismét felvette a munkát. Így május 18-án elindulhatott az első fúrópajzs a Duna alá.

2009.05.14: Bár az EU még mindig nem adott végleges választ a projekt támogatásáról, az már biztos, hogy - mivel 11 szerződésnél hiányzott a nyílt tendereztetés - 60 milliárd forintnyi megigényelt támogatás már elúszott . A metró második szakaszának támogatására viszont már korábban nemet mondott az EU, arra hivatkozva, hogy a Keleti pu. - Bosnyák tér szakasznak túl gyérek a megtérülési mutatói.

2009.05.20: Demszky bejelenti Brüsszelből , hogy sikerült elvi megállapodásra jutni az Európai Bizottság regionális politikáért felelős főigazgatóságának (DG Regio) képviselőjével, hogy minden kifogásolt szerződést kiemelnek a metró projekt támogatási kérelméből, hogy a korábbi visszafizetési kockázatot elkerüljék. Demszky arról is beszélt, hogy a kieső 60 milliárdot majd a második ütemnél felhasználhatják.

2009.05.26: A Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével megkezdődött az új Alstom metrókocsik tesztelése az Örs Vezér téri üzemi vágányon. Akkor úgy tűnt, hogy év végén forgalomba is állhat az első kocsi. Akkor már ismert volt, hogy a metró orrában a menekülő létra nem felel meg a magyar előírásoknak.

2009.06.05: A déli fúrópajzs 190 métert haladt előre a Duna alatt. A Fővám tér már tudja fogadni a pajzsokat. Ezután egy héttel indulhatott a másik fúrópajzs, illetve a pajzs kiszolgálása is áttelepült az Etele térről a Szent Gellér térre.

2009.06.09: Kemény, agyagos talajba ért, így leállt a fúrópajzs a Duna alatt. A gépet visszahúzták, lepucolták, ezután indulhatott újra a fúrás.

2009.06.10: A járműtelep megépítését a Swietelsky az előzetesen becsült 8,2 milliárd forint helyett 11,5 milliárdért vállalta el. Az új járműtelep központi épülete 5 ezer négyzetméteres lesz, és két csarnokból, műhelyből és raktárból áll. A központi épületből emelkedik ki egy 7 szintes, szintenként kb. 900 négyzetméteres irodaház-tömb. Ebben kap helyet az új, integrált M2-M3-M4 diszpécserközpont is. A járműtároló 11200, mígy a pályafenntartási épület 1500 négyzetméteres lesz.

2009.06.11: Az EU cáfolta Demszky korábbi állítását, aki szerint a nem EU-konform pályáztatások miatt kieső 60 milliárd forintnyi támogatást majd a második ütemnél fel lehet használni. Az EU a második ütemnél még a gazdasságossági vizsgálatánál tart, támogatásról szóló döntés (még) nem született.

2009.06.29: A fúrópajzs betört a Fővám tér állomásra . Az északi pajzs július 6-án indult el a Gellért tér alatt.

2009.07.06: A második ütem áttervezésére született javaslat. Eszerint a Hungária körúti és a Bosnyák téri állomás megépülne, a Róna utcai és a Dózsa György út megállók végleges kiépítésére viszont csak később kerülne sor. A felszabadult pénzből a budaörsi irányú meghosszabbítást (III. szakasz) lehetne elkezdeni. Az első ütem kb. 7,5 km az Etele tértől a Keleti pályaudvarig, a III. szakasz 2,1 km. (Az első ütem állomásairól itt olvashatunk .) A VEKE a tervezett változtatást úgy értelmezte, hogy beismerték a második ütem elhibázottságát.

2009.07.28: Letették a kelenföldi járműtelep alapkövét . Ennek kapcsán Klados Gusztáv elmondta: a 4-es metró vonalán már vezető nélküli szerelvények járnak majd - hasonló rendszer működik Szingapúrban, ahol 1 évig tesztelték a működést.

2009.08.04: Még nem dőlt el, hogy a Keletitől kifelé metró vagy villamos jár-e majd. Októberben a Thököly út felújításával eltűntek a macskakövek - ideiglenes aszfaltburkolat került rájuk.

2009.08.07: A metrókocsik menekülőlétráinak átszerelését az Alstom 4,2 millió euróért (kb. 1 milliárd forintért) vállalta. A régi megoldásnál a létrát a vezetőnek (2-es metró) vagy az utasoknak (4-es metró) kell kiemelniük, és beilleszteniük a küszöbbe. Az új megoldásnál az egész szerkezet az ajtóval együtt kinyílik, és egy rámpa ferdén ráhajlik a sínekre.

2009.08.14: Először hajtott be az új metrókocsi az alagútba. A prototípus szerelvényt végigvontatták a 2-es vonal alagútján. Akkor úgy tűnt, hogy az év végén már forgalomba is állhatnak az első szerelvények.

2009.08.27: A várt 237 milliárd forint helyett 181 milliárd forint EU-támogatást kapott az első szakasz. A hiányzó 56 milliárd forint előteremtésére nem volt azonnali forgatókönyv. Felmerült a költségek lefaragása, és a Közlekedés Operatív Program forrásainak átcsoportosítása is. Az első szakasz kötségét ekkor 353 milliárd forintra becsülték - ebben van egy 40 milliárdos tartalék keret is. A második szakasznak ekkor még kiviteli terve sincsen. A 181 milliárdos EU forráshoz még 41 milliárd forint költségvetési támogatás járul, ez összesen 212 milliárd forint. A csökkentett forrás visszahatott a 2007-es és a 2008-as költségvetésre is.

2009.09.21: Játszóteret avattak a XI. kerületben, a Kanizsai utca és a Fehérvári út sarkán. Az EU-konform játszótér egy kincses szigetet idéz, és 40 millió forintos költsége része volt a 4-es metró költségvetésének. Ez volt az első nagyobb visszaadott munkaterület.

2009.09.26: A Köztársaság téren urbánus művészeti fesztivált rendeztek szombaton. Élő graffiti, kiállítás, gördeszka, hiphop szerepelt az Art Station programban.

2009.10.15: A 4-es metró ismét csúszott, ez alkalommal 10 hónappal későbbre ígérték az átadást. A BAMCO és a DBR egymásra mutogatott: a másik a hibás! A Gellért téri és Fővám téri csúszások miatt új ütemtervet kellett készíteni. A Gellért téren elmaradt átkötő alagút megépítését 2011 márciusáig kell befejezni az ütemterv szerint.

2009.10.16: Eredményesen tesztelték az új metrókocsikat . Péntekre virradó éjjel volt az első alkalom, hogy a szerelvény kísérő jármű nélkül közlekedett.

2009.10.26: Megnyitották a Kálvin teret - pontosabban megnyitottak egy sávot az Astoria irányába, és kerékpársávot alakítottak ki a körút mindkét oldalán. A metróépítéshez kapcsolódó felszíni beruházások a projekt kb. 15%-át adják.

2009.10.27: Mégsem hagyják ki a két megállót a második ütem vonalából, viszont kisebb állomásokat terveztetnek erre a szakaszra. Az EU-tól további 75 milliárd forintnyi támogatást kérne a főváros, a második szakaszt 2014 végén lehetne átadni.

2009.10.28: Orbán Viktor és Tarlós István egy sajtótájékoztatón ígéretet tettek a 4-es metró építésének befejezésére, ugyanakkor az egyre magasabb költségek kivizsgálását is jelezték.

2009.10.29: A VEKE szerint a második szakasz helyett villamost kellene vezetni a Keleti pályaudvartól az újpalotai lakótelepig - írta a NOL .

2009.11.08: A fúrópajzs vasárnap éjjel áthaladt a 3-as metró alagútja felett a Kálvin tér alatt.

2009.11.13: A sok késésből egy kicsit behozhatnak, ugyanis a tervezettnél jobban halad a fúrás a pesti oldalon - jelentette be Klados Gusztáv, a DBR projekt igazgatója.

2009.12.03: Klados Gusztáv szerint a 4-es metró költsége szerint az európai középmezőnybe tartozik, a legdrágább az amszterdami 52-es jelű vonal. A 4-es metró várhatóan 184 millió EUR/km áron készül majd el. A mallorcai vonal nem összehasonlítható a budapestivel, mert az felszín alatt épülő (mint a földalatti), sokszor beépítetlen felszín alatt haladó vonal.

2009.12.17: A metróvonalak pozitív üzleti hatásáról közölt cikket a tozsdeforum.hu portál.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr711762848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása