Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Összegraffitizték, és örülünk neki

2010. augusztus 17. - fovarosi.blog.hu

Összefirkálták a HÉV-megállót Kaszásdűlőn. Nem is lenne ez nagy hír - állandóan firkálgatják az összes megállót -, de ez most speciel nagyon jól sikerült.

Az óbudai "Itt Élünk" Egyesület kezdeményezése valósult meg augusztus elejére. Az ötlet tavaly jött, amikor kitakarították a megállót egy akció keretében. Aztán felvették a kapcsolatot a BKV vezetésével, akik pozitívan álltak az ötlethez, elvi támogatásukról biztosították a projektet. Sikerült megnyerni a kerületi polgármestert is az ügynek, így pályázatot hirdethettek meg a festésre. A beérkezett alkotásokat a polgármester, a jegyző, a BKV és az egyesület képviselői bírálták el, a nyertes Sági Bálint és Hős Endre munkája lett. A graffitit három nap alatt festették fel az íves utasváró falára. Megjegyzem, az utasvárót is érdemes megnézni: sok ilyen van a HÉV vonalán, de többnyire észre sem vesszük őket igazán. Pedig szerintem egészen formás, ötletes kialakításúak, csak az anyaghasználatot kellett volna egy kicsit nemesebbre venni.


A megálló augusztus 15-én éjjel (Nagyobb változat)

A lemezburkolatra úgy vitték fel a képeket, hogy a kontúrokat egy régi írásvetítővel vetítették, utána pedig a kiszínezték, árnyékolták a rajzokat. A hosszú képsoron a környék jellegzetes épületei sorakoznak: az aquincumi vízvezeték, a Gázgyár, a Fő tér, a főplébánia, az esernyős szobrok, lakótelepi házak, a Megyeri híd és persze egy HÉV is - ha már ennek a megállójába készült a mű.

Képek a kaszásdűlői HÉV-megállóból

Az egyesület nem csak elkészítette a festést, hanem gondozni is szeretné, ezért védőréteg is került a felületre. Gondolj bele: graffiti védőréteg került egy graffitire! Azért is szeretem ezt a várost, mert ilyen kis abszurdok is beleférnek. Az egyesület szeretné, ha több ilyen helyi kezdeményezés is születne a jövőben. Legyen ragadós a példa!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

frutella 2010.08.17. 08:37:28

Nem tudom közelről milyen, de így a fényképek alapján tetszetős :-)
Jó lenne több ilyet látni a lepukkant megállók helyett.

Roy 2010.08.17. 08:41:26

Nagyon jó graffitik. Végre egy kis szinfolt a szürkeségben. Saját szememmel láttam, profi munka.

És??? 2010.08.17. 08:57:00

nagyon jó lett,lenne még pár felület amit bekenhetnének

silverwol 2010.08.17. 08:58:09

Tényleg jó. Még sok ilyet!

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.08.17. 09:04:21

Rühellem azt, amit az ú.n. graffitisek művelnek ebben a városban. De ez nem az. Ez itt inkább művészet. Tetszik.

A nép fia 2010.08.17. 09:06:59

Tényleg klassz, kár, hogy soha nem utazok HÉV-vel. De biztos jól néz ki. Néhány vasúti megállót is átfesthetnének... Ajánlom a Hatvan-Keleti közé eső pár megállót.

Zsalugater 2010.08.17. 09:15:23

Fasza. Talán ki lehetett volna használni a felület homorú görbületét valami vizuális játékra, de ne legyünk telhetetlenek.

lord_soth 2010.08.17. 09:18:08

Én láttam, amikor éjjel csinálták, aztán megnéztem nappal is, nagyon jó. A képek nem adják vissza.

Chomy 2010.08.17. 09:28:38

Hihetetlen jó. A kezdeményezés is, a kivitelezés meg pláne.

Csak arra volnék kíváncsi, vajon mennyi ideig tart majd, míg egy kósza suttyó rányom egy-két taget... :)

Kotyomfitty 2010.08.17. 09:37:18

Régen, még a felújítás előtt a 2-es villamos Márc 15 téri megállóját is szépen graffitizték - azok "spontán" graffitik voltak, kedvencem egy sárkány, de sok más igazán művészi alkotás is volt ott. Kár, hogy a "tagelők" abba is belerondítottak... :(

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.08.17. 09:37:45

Németországban nagy hagyománya van a megálló hivatalos graffitizésének. Vagy lehet, hogy nem hivatalos, de akkor tutira sok villamos- ás vasútbolond graffitis lakik arrafelé :)

robian 2010.08.17. 09:45:07

gyönyörű. az alkotók előtt le a kalappal. tag ellenes vagyok, de egy szép festmény, az művészet, ecsettel vagy sprével mind1

Conan a barbar 2010.08.17. 09:45:22

Baromi jol nez ki, Egerben a var melletti aluljaroban lattam meg hasonlot, meg sok ilyen kellene.

oolajtoo 2010.08.17. 09:53:15

sajnos ez meg nem graffiti, hanem egy hivatalos programban lefestett fal, amiben gondolom még a TÉMÁT is az óbudai önkormányzat adta.

nemecsekerno_007 2010.08.17. 10:09:39

Zsííír!!!!

Sokat javulna a települések hangulata ha több igényes graffiti lenne :) de ne álmodozzunk.

azért még mindig az "5 millió tonna szürke festék kell még" szemlélet nagyon erôs :(

fakof 2010.08.17. 10:18:33

Már bocsánat, de ez vastagon kimeríti a giccs fogalmát.

Persze értem én, hogy a háttérben sorakozó (és a képeken éppen nem látszó) panel rengeteghez képest üdítő színfoltként hat ez a színes dekoráció, de hát mégis csak világosan látszik, hogy kizárólag a ízléstelenségnek, és dilettantizmusnak állít nem túl maradandó emléket e mű.

Továbbá kérem mellőzni a graffiti kifejezést is a továbbiakban, mert ez nem az.

Rollende Landstrasse 2010.08.17. 10:19:09

Ez nem graffiti. Ez falfestmény. Gyanítom, hogy nem olyanok készítették, akik illegálisan is fújnak. Azok ideje majd most jön el... Védőréteg ide vagy oda...

Dr. Klein Imre · http://subnormalia.blog.hu 2010.08.17. 10:19:17

Atomfrankóságos. A Csimutámnak szoktam volt mesélni a Falrafirkálóról - nah, az csinál ilyeneket, csak az mese... De majd ezt meg megmutatom a Gyermeknek. :)

2010.08.17. 10:24:55

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:
ez graffiti, amire Te gondolsz azok a tag-ek

@oolajtoo:
szerintem a legális graffiti is graffiti :)

Nibelis 2010.08.17. 10:30:18

ÖSSZEFIRKÁLTÁK??? ha én így tudnék firkálni...micsoda hüle cím.

Conan a barbar 2010.08.17. 10:37:36

@fakof: komolyan nem ertem, mi ezzel a bajod. Ha szet lenne verve vagy csak igenytelenul nezne ki az jobb lenne? miert baj az, hogy az egyre szurkulo vilagunkat megprobaljak szinesebbe tenni? Vagy csak irigykedsz? Nem kotekedni akarok, csak tenyleg nem ertem, hogy ezzel most mi a bajod...

VanessaBlue 2010.08.17. 10:38:03

Ismerem Hoesht, van neve, az ő rajzára nem tagelnek rá.

Goompah 2010.08.17. 10:38:09

@fakof: "Már bocsánat, de ez vastagon kimeríti a giccs fogalmát."

Sajnos egyet kell értenem veled. Ebből épp csak a graffitire jellemző spontaneitás hiányzik. Nyilván nem vár el az ember magas művészetet, de egy igazi graffitis nem kivetített szamárvezetővel dolgozik.

Attól persze még lehet, hogy élőben jobban mutat, mint az összevissza firkált fal.

jack o'neill 2010.08.17. 10:42:33

Kur*va ötletes és ha jól tudom, a két srác 1 év garanciát is biztosít, szóval ha jön vmi "szülőszemefényealfaboy" és neki áll tagelni, azt kijavítják. Tovább is lehetne gondolni, több HÉV megállóba legyen ilyen, pl az adott környékre jellemző helyszínekkel.

fakof 2010.08.17. 10:56:47

@Conan a barbar: Úgy gondolom, a lepukkant (elfelejtett) megállót "összerondító" spontán graffiti nagyrészt egyfajta - az ott élőket célzó - figyelemfelhívás, kritika.

Ennek a dolognak - vagy nevezzük inkább dekorációnak - is van egy üzenete, mégpedig valami ilyesmi: Egy kis pénzért lenyelünk bármit.

Csak ez a bajom vele. Meg hogy ennek a cikknek arról kéne szólnia, hogy miért nem bontották még el ezt az ocsmány lélektelen bádog szart, ami alatt annyiszor megáztam már. Ami annyira nyomasztó, hogy többször döntöttem miatta a gyaloglás mellett. És most a nagy jó fej városi vezetőség ó lám mily nagylelkű, és lakkozva kínálja nekünk a szart, amihez itt még tapsoltok is. Hurrá!

nahát-nahát 2010.08.17. 11:03:18

@fakof: Igazad van! Ez nem graffiti, ez szép... ezt meg kell óvni, az öncélú graffitit meg letakarítani!

fakof 2010.08.17. 11:09:13

Különben a kivitelezőknek, tervezőknek meg gratula a témaválasztáshoz. A lényeg, hogy a pocakosak oda tejeljenek végül, az meglett. És tényleg nem is olyan csúnya. Csak giccses.

Remélem leitták magukat utána alaposan. Én azt tenném.

hvajda 2010.08.17. 11:10:17

Az eredménytől (bár tetszik) és a művészetről meg folklórról folytatott akadémikus vitáktól függetlenül a sokat hangoztatott, keveset látott "alulról" jövő kezdeményezést ünneplem ebben. Van, amikor ezekben sincs sok köszönet, ki ne emlékezne arra, mikor a Margit-hídi combinós rakétakilövő silók aljába lelkesen virágokat ültettek, hadd egye a rozsda az egészet - ja, és a virágokat se gondozta aztán senki.

norbert79 2010.08.17. 11:12:43

Ez nagyon szép lett. Na ezt már inkább elviselem a falakon, semmint az öncélú, értelmetlen firkákat!

=Daniken= 2010.08.17. 11:14:38

ez nagyon jó lett!!!! aki tagel, azt szarrá verném legszívesebben, de ezt szeretem. nagyon jó.

cirrocumulus 2010.08.17. 11:18:41

Annyira egyszerű ötlet, megvalósítható akár pénz nélkül is, több ilyet!

Csak fel kell kérni egy festékes céget, hogy szponzorálják (kicsi logó jobbalsóba, nekik is frankó, mert általában az ilyen kis aranyos kezdeményezések jó sajtót kapnak, meg kint lesz sokáig ott a logójuk) + önjelölt művészek/graffitisek mindig vannak + a kerületért tenni akaró civilek is. Az egyesület a kerülettel/BKV-val kiír egy pályázatot a festékes támogatásával, a legjobbakat kiválasztja valaki, aki ért hozzá (mondjuk itt jöhet a homokszem), a rajzolni tudók meg megvalósítják, és mindenki (a többség) boldog.

Mondjuk konkrétan ez a kaszásdűlői rajz nekem személy szerint annyira nem tetszik, de ez ízlés kérdése, még így is szebb, mint volt. Jó ötlet a helyi szépségek feldolgozása, de nem feltétlenül ragaszkodnék hozzá, lehetne kortárs alkotókkal / nonfiguratívval is színesíteni...

Nagyon jó kezdeményezés volt az elektromos dobozok színezése (azt talán MOMÉsek csinálták), de a mostani Színes Város projekt is nagyon szimpatikus (www.szinesvaros.hu/tiki-index.php), az ilyeneknek mindig úgy örülök...

Remélem, valahol fent rájönnek, hogy az ilyenekkel gyakorlatilag semmiből lehet színesíti a szürkét... Hévmegálló még van, talán lelkesedés is, hajrá!

fakof 2010.08.17. 11:30:41

@cirrocumulus: Igazából én meg azt látom, hogy sokkal több munkanélküli buldózer sofőr van, mint önjelölt önjelölt művész/graffitis. Ők is nagyon örülnének egy ilyen kis melónak, hogy egyszer végre letakaríthassák a világ seggéről az ilyen bádog pörsenéseket.

DeadBodiesEverywhere 2010.08.17. 11:31:59

Nagyon jól néz ki!

No-ban vannak ilyen villamos melletti hangblokkoló falak, azok vannak totál kifújva, csak ott pár paraszt rátagelt ilyen baromságokat a konkrétan mesterművekre.

Szerencsére itt gondoltak a "védelemre".

SiKom 2010.08.17. 11:38:54

Jól néz ki!

Nem is az ilyenek miatt utáljuk a graffitiseket, hanem azért, mert a szép, vagy akár kevésbé szép épületeket, falakat, buszokat összehányják sprével.

Az jó kezdeményezés volt, hogy régi gyárfalakat, külső, kevésbé frekventált kerületekben átengedni festésre, oda aztán mehet minden...

Waldorf Rolandó 2010.08.17. 11:39:56

ezt a fakof gyereket állásba kellene venni, hogy fizuért óvja a megállót az általa istenített majmoktól
rablóból pandúr minősített esete lenne

gabesz: 2010.08.17. 11:46:06

Nem túl kreatív bár technikailag jó..ha ez vigasztal valakit. Fessünk helyi "nevezetességet" oda.. na az jó lesz... hát unalmas.. Bár tény, jobb mint a gusztustalan öncélű tag-ek.
Ezt a funkcióját nem beteljesítő bádogot én is inkább bontanám, de ez most nem ide tartozik.
Azért a Szinesváros projekt kicsit kreatívabb és sokkal látványosabb.
Ja és tényleg nem graffiti.

Lángharcos 2010.08.17. 11:46:25

Az index főoldalán látott 2 sor alapján majd frászt kaptam, hogy ezt a szép graffityt már megrongálták - de hálaégnek csak kis késéssel lett leközölve ez a bejegyzés. ^^

fakof 2010.08.17. 11:49:00

@Waldorf Rolandó: jaja, jó sok pénzért.. de jó is lenne apám! Csak el ne bontsák azokat a drága hév megállókat amiket annyira szeretünk! Istenem, mit nem adnék ha őrizhetném, hogy majd amikor az unokáink felnőnek, ők is mind láthassák mily fenséges dolgokat alkottunk mi, s felmenőink. Ostoba.

fosvitorla (törölt) 2010.08.17. 11:49:01

Érdemes egy két dolgot megjegyezni. Először is ez egy graffiti. A graffiti szó annyit tesz falfestészet. Mert graffiti az ami egy falfelületre kézzel, vázlatszerűen készített rajzok, betűk. Típusát tekintve nevezhetjük Muralnak ezt a munkát. Egészen biztos vagyok benne,hogy ezen felül ez egy Legal munka. stb. stb.

2010.08.17. 11:51:34

aki ismeri hoes-t, nem lepődik meg.

gabesz: 2010.08.17. 12:00:12

Inkább freskó. És nem vázlatszerűen került fel. De még magyarosan is jobb a falfestészet elnevezés, akkor legalább nem utal egy nyilván való szubkultúrára.
Streetart-ot meg meg se említsük..

pg2 2010.08.17. 12:11:15

Hát, jópofa, olyan kis turistás. Jobb helyeken ugyan nem ezt hívják graffitinek, de istenkém, elfér egy kis fogalomzavar...

gozos 2010.08.17. 12:12:35

És ami a lényeg: nem önkényes módon firkáltak valamit, hanem ÖNKORMÁNYZATTÓL ENGEDÉLYT KÉRVE és igen szépet alkotva csinálták.

kilgortrout 2010.08.17. 12:13:23

Egyszer úgy szeretnék tetten érni egy tagelőt, és először lenyomni a torkán az alkoholos filcét, aztán könyöknél, csuklónál eltörni a kezét. Ha a Lánchídon történne, bónuszként még bekúrnám a Dunába is. Kis szerencsével épp zajláskor, hátha egy jégtábla eltöri a gerincét is, és csak ezek után zabálják fel a halak.

highlife 2010.08.17. 12:21:48

kíváncsi vagyok mikor kezdik szanaszét tagelni a lúzerek

ut · http://thaifoldiutazas.uw.hu 2010.08.17. 12:30:36

Mennyit kaptak ezért, meg az 1 év garanciáért? És miért én fizetem ezt meg az adómmal? Nekem jó lenne a szimpla üres fal. Vagy fizessenek azok, akik összefirkálják illegálisan. Tényleg, miért nem lehet az illegális falfirkálásra fix 2 milliós büntetést kiszabni? Annyiból rendbe lehet hozni bármilyen falat, és elrettentő büntetésnek is jó. Csak kapjanak el néhány fickót, és fizessenek a szülők. Híre menne, utána egyből megfegyelmeznék a szülők az illegális művészpalántákat. Ejnye fiacskám, minért van a játékpolcodon ez a festékfújó? Ezektől ronda a város, nézzetek körbe!

átlátó 2010.08.17. 12:32:17

Ez dekoracio. Nem több es nem kevesebb. (Az izlesröl es ezzel az izlestelensegröl pedig tovabbra sem vitatkozok, - meg akkor sem, ha en ertem es nem taszit Fakoff polgartars rebellis hozzaallasa az ügyhöz.)

ut · http://thaifoldiutazas.uw.hu 2010.08.17. 12:34:25

Ráadásként nézzétek meg a hévnek vagy bármelyik villamosnak, busznak az ablakát, arra kulccsal is lehet tegelni. Undorító, hogy csak a rombolás kedvéért miket csinálhatnak büntetlenül! Aztán nézzetek át nyugati szomszédunkhoz, érdekes módon ott nincs pusztítás. MIÉRT?

átlátó 2010.08.17. 12:35:05

Ja... es jut eszembe. Azoknak akik "csak ugy" korukhoz kepest jol karbantartott polgari hazak falait, stukkoit összebasszak jelzeseikkel, - a faszukat-pinajukat kitepnem a helyeböl es politikusokkal etetnem meg.

stikasz_1 2010.08.17. 12:37:12

Na akkor a pár lúzer kedvéért, aki valamiféle graffiti-szakszervezetesként próbálja azt boncolgatni, mi grafitti és mi nem, gondoljuk végig mi történt.
Van egy ócska megálló. Jellemzően annyira értékes dolgokkal firkálva, amik kb. annyira jók, mint ha egy veder trágyalevet öntene rá valaki. (Utóbbi belefér a street (f)art kategóriába?) Ehhez képest most valaki ráfestett valamit, ami nyilván a többség számára inkább tetsző. És kész.
A történet nem arról szól, hogy néhány balfék számára tagelési lehetőség nyíljon. Meg lehet nézni néhány "alkotó" mi mindent tönkre tud tenni pár perc alatt. Aki itt olyan mocsokul védi a graffiti fogalmát (ugyan minek? egy fogalomnak "fáj", ha olyanra használják, ami igazán nem is az?) nyilván meg tudja mutatni saját munkáit. Dobjátok a linkeket a falakról Pesten, amik ezerszer jobban néznek ki. Érdekel. Tényleg.

v2peti 2010.08.17. 12:38:00

Nálunk egy aluljáró betonfalára halakat festettek.
(Az aluljáró ugyanis gyalog és kerékpárút, ami egy főút alatt, de egy patakkal párhuzamosan a híd alatt visz át, így stílszerűek voltak ott a halak.)
Nem kellett sok idő ahhoz, hogy a taggelők odapiszkítsanak! :(

cirrocumulus 2010.08.17. 12:45:23

@fakof: engem nem köt semmiféle érzelem ezekhez a megállókhoz, nem tudom, mennyire ázik be, stb., de sztem ezeknek - mint sok más előző korszakból ránk maradt szockó épületnek, installációnak - van egy kis indusztriális bája, amit én spec. "jobb híján" szeretek, de ez megint ízlés kérdése (ezt a hajlított megoldást én pl. nem látom rémesnek). Persze azt is el tudnám viselni, ha ljubljanai (!) szintű lenne nálunk minden vasút- meg hévállomás, de attól még sajna messze vagyunk, addig meg sztem a dózerolás helyett (mert akkor viszont tuti megáznál) nem rossz feldíszíteni.

De mondj valamit, ami neked tetszik/tetszene, és nem pusztítás!

hollario 2010.08.17. 12:52:43

@fakof: "@Conan a barbar: Úgy gondolom, a lepukkant (elfelejtett) megállót "összerondító" spontán graffiti nagyrészt egyfajta - az ott élőket célzó - figyelemfelhívás, kritika."

És ha elkapom az illetőt és telefújom a száját-tüdejét a saját festékével, akkor ugye ez is értelmehető az illetőt célzó figyelemfelhívásként, kritikaként.

kettőbé 2010.08.17. 13:13:43

Majd a hülyegyerekek jól átfirkálják a tagjeikkel, vagy mikkel. 1-2 nap.

aligorcha (törölt) 2010.08.17. 13:19:46

@fakof: dear fakof, mit szeretnél látni a lélektelen bádog szarok helyett? Senki nem fog igényes megállókat építeni addig, amíg a rongálók egy-két nap alatt leharcolnak (összekarcolnak, lemázolnak, összetörnek) bármilyen új megállót. Nekem tetszettek az üvegtetejű-üvegfalú megállók: ki lehet látni belőle, ad némi védelmet a szél és az eső ellen, és a kinézete sem támadóan ronda. De ha én üzemeltetném a közlekedési céget, dózerolnék le minden esőbeállót a megállókban, toporogjon az utas a szabad ég alatt, ha nem képes nem tönkretenni az épített megállót.

Szóval: mit szeretnél látni a hév esőbeállói helyett? Mi lenne az, amivel elégedett lennél, és aminek a kinézete már nem adna indokot a firkálóknak, karcolóknak arra, hogy összebasszák, és neked arra, hogy ne gyalogolj, hanem hévezz?

kissbergen 2010.08.17. 13:49:18

majd jön valami hülye aki dávid csillagot fúj rá mint a debreceni főtéren a palánk festésekre...

a szutyok aljanépe firkászok nem tisztelik a graffitiseket.

tbb 2010.08.17. 14:03:57

Nagyon zsír. Valszeg mert NEM graffiti.

fakof 2010.08.17. 15:11:23

@cirkof: azért lássuk be, legalább sikerült pár értelmes hozzászólást kicsikarnom a tisztelt nagyérdeműből, azon túl hogy százan elmondtak már: de szép is ami nem szép, és jó látniuk hogyan csillog az érem egyik fele.

aligorcha (törölt) 2010.08.17. 15:45:06

@fakof: Azért azt leírhatnád milyen hévmegállót tartanál használhatónak és elfogadható kinézetűnek

SzekelyG 2010.08.18. 00:42:40

@fakof:

giccs nem giccs,

Ha művészet nem is feltétlenül, de tisztességes iparos munka. Festett plakát, faszomtudja mi.
Nyilván nem a világ legfrissebb ötlete a kerület nevezetességeit felfesteni egy megállóra, de ez a cucc szemmel láthatóan nem is szeretne művészetnek látszani.

Ja, tudod mi még a nettó giccs? A "graffiti" - jelentsen bármit - 99,9999 százaléka, na az az.
Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy rendszeresen elhangzik a nyárspolgárság szájából, hogy hát a tag az ilyen gagyi, de a szép igényes graffiti, az azért elismerést érdemel, meg művészet, mert ilyen szép színei vannak...
Hát már eleve az, hogy "igényes" egy szájbabaszottul proli szó, eladom geci a szuzukimat, alufelni-sportkormány, csak igényeseknek!
Másfelől meg szép színes a keritörpe sapkája, meg amikor kékre-lilára verem a faszomat, na azok is szép színek.
Szóval az egész mondanivalómnak a szummázása csak annyi volna, hogy egy retek nagy nyomorult tirpák lehetsz te. Kár.

Goompah 2010.08.18. 00:46:45

@SzekelyG: Mióta minősít valamit az, amit a nyárspolgár mond rá?

Ha a nyárspolgár tapsol a Le nozze di Figaro végén, akkor Mozart is giccs lesz?

SzekelyG 2010.08.18. 00:58:07

@fakof:

faszkiva, ez a kommented meg kimaradt.

A helyzet a következő:
Azok a hévmegállók szerintem kimagaslóan jól megtervezett, átgondolt szerkezetek. Szerintem az adott korszak dizájn-csúcstermékei közül az egy.
Márcsak ezért sem szabad csak úgy elbontani.

Az, hogy beázik, rohad, és hogy "igénytelen", pedig abból fakad, hogy magyarországon sok olyan ember él, amilyen te is lehetsz, aki annyit bír mondani csak, hogy ez szar, csinájják meg, dózerojják le, épíccsenek helyette másikat.

Akiknek alapvetően felesleges egy akármilyen perontetőt karbantartani, mert nem vigyáznak rá.

Nézz be egy akármilyen elegáns bérpalotába: biztosan van egy csomó lakó, aki összebassza a közös területeket, kábelcsatornában vezeti a kis úpécés drótját végig a gangon, feltöri a műemléki ház cementlapburkolatát, hogy áthúzza a szabadon vezettt gégecsövet, és kibassza a légkondi kondenzátorát a homlokzatra.
És akkor most ez már elég, hogy az ilyen megkeseredett emberek nyünnyögésére, mint amilyen te is vagy, lebontsuk a teljes belvárost, mert a sok paraszt nem vigyáz rá eléggé?

Ami épülne helyette, arra mi lenne a garancia, hogy 20 év múlva is friss és üde lesz?

SzekelyG 2010.08.18. 01:04:13

@Goompah:

Látom nem jött át a mezsidzs.

Eleve ez a nyárspolgár nem ül be akár egy Mozart operára, pedig az ugyebár még szinte popműfaj.

Másfelől itt arról van szó, hogy az a fajta nyárspolgár, aki így örül a graffitinek, az azt tapsolja meg, hogy mondjuk Marcellina milyen szépen ki tudja énekelni a magas cét. És a figaró ugyebár nem ettől művészet, ha művészet.

Goompah 2010.08.18. 01:42:59

@SzekelyG: Átjött az, csak valószínűleg nem pontosan ugyanazt értjük nyárspolgáron. Bár ha belegondolok, nem tudom, találkoztam-e életemben olyan emberekkel, akiket őszintén nyárspolgárnak neveznék.

De azért egyetértek veled, hiszen a nyárspolgár definíciójában (már ha van ilyen valahol) vsz. nincs benne a művészetek alapos ismerete. Igaz, így meg valahol önmagával való bizonyításnak tűnhet az egész. :) (A nyárspolgárnal azért tetszik a giccs, mert a nyárspolgár nem ismeri a valódi művészetet. Nyárspolgárnak pedig azt nevezzük, aki egyebek között nem ismeri a valódi művészetet.) De ez már túl messze vinne.

fakof 2010.08.18. 14:55:40

@aligorcha: Szívesen leírnám, meg le is rajzolnám. Sőt meg is építeném magam, majd én magam nyomnék rá egy tag-et, körbeszarnám és mennék tüntetni, hogy bontsák le mert van ember aki tud jobbat is ennél. És csinálnám mindezt addig amíg létezik olyan ember a földön aki képes szembenézni egy ilyen színesre lefestett bádog küblivel és tiszta szívvel azt mondani rá, hogy:
"ejha mégilyeneket... "
"Jól néz ki. "
"respect. :) "
"Király"

Szívesen megkérdezném inkább én: Mégis milyeneket? Mi néz ki ezen jól? A rozsda, a mocsok vagy a beton körülötte?

E!

fakof 2010.08.18. 15:01:32

@SzekelyG: hát a Statue Parkba nem e vinnéd e ki e felejthetetlen műalkotásokat? Sokan megköszönnénk.
Nagyon.

Juci Óbudáról 2010.08.18. 15:40:35

@fakof:

"spontán graffiti nagyrészt egyfajta - az ott élőket célzó - figyelemfelhívás, kritika."

Ezzel az a gondom, hogy még 1x sem értettem meg az üzenetüket, mivel részemről teljesen olvashatatlanok.
Ráadásul általában egy valóban szép és tiszta felületet rondítanak el, elrontva és megalázva ezzel mások munkáját, értékeit.

Az átfestett megálló teszik, jó ötletnek tartom az ilyen pozitív kezdeményezést. Várom a többi megálló kicsinosítását is, a BKV-től egyelőre ez úgysem várható ilyesmi.

aligorcha (törölt) 2010.08.18. 16:14:19

@fakof: Nem válaszoltál. Pontosabban a válaszodból csak annyi derül ki, hogy nem viseled el, ha a tiédtől eltérő ízlésű emberek is léteznek körülötted. Én nem ezt kérdeztem, hanem azt, hogy milyen hév megállóval tudnál elégedett lenni.

fakof 2010.08.19. 14:58:37

@aligorcha: Nem válaszoltam mert nem feladatom megtervezni egy városrész arculatát. Ha az lenne, akkor meg nem dumálnék hanem csinálnám, de semmiképpen se áldoznék pénzt/időt öncélú ál-graffiti dekorációkra. Az ilyesmi a festékgyártó cégek, meg a politikusok dolga.

Ha az jött le az eddigiekből, hogy nem viselem el az eltérő ízlésű embereket körülöttem, akkor magadra vess. Amiről én beszélek az azt igyekszik kifejezni, hogy amit te eltérő ízlésnek gondolsz az valójában maga az ízléstelenség. Pontosabban: ízlés nélküliség, agónia, szürkeség és keserű megalkuvás.

Ilyen mázolmányokat húsz éve a rendszerváltáskor vidéken csináltak mindenütt. Csak akkor gyerekek kezébe merték még adni az ecsetet, és nem kellet a témát előre elbíráltatni.

aligorcha (törölt) 2010.08.19. 15:43:50

Kérlek, próbálj meg arra válaszolni, amit kérdeztem. Nem kell megállót tervezned, csak azt áruld el, milyen megállóval lennél elégedett. Mondj pár jellemzőt, ami elégedetté tenne.

fakof 2010.08.19. 16:24:30

@aligorcha: én egy BKV sárgának örülnék, amibe biztosan becsorog a lé. Szép szögletes legyen mint a házak arrafelé, és rozsdavirágok legyenek a szélén. De legyen ám gaz ami felveri alatta a betonlapokat, és a kukát is csak havonta vigyék már el, mert az is emelné az összkép színvonalát. És nehogy fát, virágot ültessenek köré mert az tájidegen volna. Továbbá szigorúan ragaszkodnék a sok műanyag, hullámpala, hullámlemez és beton használatához is, mert az igazán korszerű volt akkoriban amikor a telep épült.

Na, milyen? Ugye, hogy tudnánk mi jobbat is a mostaninál?

aligorcha (törölt) 2010.08.19. 16:46:04

Dear fakof, egy várost a lakói tesznek olyanná, amilyen. Egy felelős, a környezetért tudásával és keze munkájával szolgálatot tevő ember nálunk nem fertőz, egy rongáló viszont ezer, tízezer ilyen ember munkáját képes tönkretenni.

Lenne, aki rendbeteszi és rendben tartja ezt a várost, de arra nem fogja senki a pénzét és mnkáját áldozni, hogy egy vandál öt perc alatt összebassza azt, amiért ő napokat, heteket vagy éveket dolgozott.

Láthetóan otthon vagy a nyomot, jelet, üzenetet hagyú utcai művészek gondolkodásmódjában, azért kérdeztem, hogy milyen lenne a megálló, amit a város ki is tud fizetni, és a művész urak se pusztítják le nevelő célzattal.

Sajnálom, hogy nem tudtál, vagy nem akartál segíteni.

Juci Óbudáról 2010.08.19. 17:34:52

@aligorcha:

"Lenne, aki rendbeteszi és rendben tartja ezt a várost, de arra nem fogja senki a pénzét és mnkáját áldozni, hogy egy vandál öt perc alatt összebassza azt, amiért ő napokat, heteket vagy éveket dolgozott."

Pontosan így van!
Számos példa van rá, hogy Budapesten (gondolom máshol is) egyes lakóközösségek rendbe-tisztába tettek egy egész bérházat, vagy parkot. Szerencsére nekem is volt lehetőségem részt venni ilyen akciókban.
A közösen végzett munka (takarítás, festés, árokásás, stb.)remekül összekovácsolta a lakóközösséget, évtizedes ellenségeskedések szűntek meg menet közben, komoly barátságok születtek a családok között. Idősebb lakók, akik nem tudtak nehezebb munkákat végezni pogit sütöttek, kávét főztek a csapatnak.

Végül mindenki egyetértőleg megszavazta az új, automata kapuzár költségeit, illetve a park köré is kerítés került (nyitvatartás megszervezése mellett). Természetesen az elmúlt években mindenki vigyázott a rendre és a tisztaságra, mert így mindenki jobban érzi magát. Legalábbis az, akinek lelke is van.

fakof 2010.08.19. 17:49:56

@aligorcha: Kicsit elszakadtunk az eredeti témától. Sebaj. Ezek is fontos dolgok.

Szerintem a graffiti célja alapvetően az, hogy megosszuk az emberekkel az érzéseinket. Gyerekkorunkban virágokat karcoltunk a konyhaüvegre, mikor kicsit nagyobbak leszünk a busz oldalára vésünk valamit - akármit - csak hogy valami aprócska kúrva kis reakciót váltsunk ki végre a környezetünkből. Aztán van egy rakás nagyokos akinek meg nagyon viszket és kitalálja, hogy ő most akkor profi falfirkász lesz. De mit akar a többi ember akinek nem viszket? (dehogynem viszket, csak ő másképp csinálja) Nem akar tudni a többiről. Nem akar tudni a hülyegyerek dolgairól, és legfőképpen semmi kedve sincs buszmegállót festeni. Pedig kéne. Inkább leül agyalni, hogyan lehetne vandálbiztos dolgokat csinálni, ahelyett hogy igyekezne segíteni megoldani a (sok esetben saját) hülye gyereke problémáit.

Ide vág egy szerintem érdekes kérdés: A régi 56-os villamos vonalán miért nem volt összefirkálva soha egyik ablak sem? Miért csak azóta nem lehet felszállni rá mióta összevonták a 18-al és átjár a pro.. másik kerületekbe?

Nem tudsz olyat falat építeni amin nem látszik át a nyomor!

De építeni kell. Azoknak is akik - szerinted - nem érdemlik meg. És ha összefirkálják, akkor olvasd el. Ha nem érted, menj oda és kérdezd meg mi az. Miért írta oda? Mit akart ezzel mondani? Kinek szól az üzenet? És ha már sok a mocsok rajta, akkor építs egy újat. Mert ez a dolgod, a dolgom. Később aki összefirkálta, lehet hogy ő maga épít majd újat. Ismertem olyan graffitist aki munkaidejében szobafestő. Na, az milyen?

Remélem segítettem, mert igazából azt szeretném.

fakof 2010.08.19. 18:06:47

Délután kerestem képeket a válaszomhoz, csak aztán meggondoltam magam. De itt egy kép ami megragadt bennem:
www.chicagonow.com/blogs/cta-tattler/watermelon%20bus%20stop.jpg

Tudom, hogy ezt is összefirkálnák hamar, de ne nem sokkal érdekesebb mint egy földbe ásott rozsdás parabola félcső?

aligorcha (törölt) 2010.08.19. 22:07:51

@fakof: "De építeni kell. Azoknak is akik - szerinted - nem érdemlik meg. És ha összefirkálják, akkor olvasd el. Ha nem érted, menj oda és kérdezd meg mi az. Miért írta oda? Mit akart ezzel mondani? Kinek szól az üzenet? És ha már sok a mocsok rajta, akkor építs egy újat. Mert ez a dolgod, a dolgom."

Tévedsz. Nem az a dolgom, hogy azokért dolgozzak, akik a munkám eredményét önkényesen elveszik, vagy az önkifejezés nevében elpusztítják. Nem veszek több biciklit a biciklitolvajnak, és nem teszek további száz órákat a közösségi terek rendezésére, fásítására, fejlesztésére. Hátat fordítok, és oda teszem az energiámat, ahol azt megbecsülik, megvédik, eredményét tönkre nem teszik. Nem fogom elolvasni a tegeket, ahogy a szúnyog lelkét sem próbálom megérteni: vagy lecsapom, vagy ha jófej toleráns vagyok, szúnyoghálót használok.

Üzenetet átadni sokféleképpen lehet. Arra van a beszéd, az ének, az írás, a művészet, és főleg a tettek, az alkotó tettek. Ha az általam létrehozott értékek rongálásába, elpusztításába kódolják a nekem szóló üzenetet, arra az üzenetre köszönöm, nem vagyok kíváncsi, sőt a hírnökre sem.

No így van az, hogy nem készül az igényeidnek megfelelő megálló. Ha meg kellene szavazni, hogy az adóforintjaimból költsenek-e több pénzt igényes, jól használható megállókra, habozás nélkül nemet mondanék mindaddig, amíg üzengetés címén festékszórós és karctűs vandálok gátlástalanul pusztíthatják azt, aminek az áráért én dolgoztam meg.

Na milyen megállót is szeretnél?

raplaaa 2010.08.22. 20:47:25

szép kis klasszik magyar történet....

a projekt vezetője, legyen mondjuk bálint, megcsináltatja a tervet a művésszel legyen a neve gergő. bálint "nem tud sajnos" fizetni a tervekért, mert nem akar. erre gergő kiszáll a projektből, miután a látványervet megcsinálta. bálint ezt tudomásul veszi, a terveket kérdés/kérés nélkül lenyúlja, a sikert learatja. gratula bálint, ügyes vagy

4gg4.tumblr.com/post/971464784/samli-osszegraffitiztek-es-orulunk-neki-uj

4gg4.tumblr.com/post/971483102/ja-ez-volt-az-eredeti-latvanytervem-hogy-ne-csak
süti beállítások módosítása