Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1970 május

2020. május 02. - fovarosi.blog.hu

Hosszú sorbanállás volt a vasárnap is nyitva tartó Csemege előtt. Letették a Marczi alapkövét. De mennyit ért akkor egy állatkerti zsiráf és egy orrszarvú?

marczibanyi-regi01-marczi_hu.jpgMájus 1: Új ifjúsági ház alapkövét helyezték el ünnepi külsőségek között csütörtökön a Marcibányi téren a II. kerület párt- és tanácsi vezetői. Az egyemeletes létesítményben különböző szakköri és klubhelyiséget alakítanak ki. Berendeznek egy 500 személyes színháztermet, s az ifjúsági házban kapnak új otthont a kerületi úttörők is. (Magyar Nemzet)

ferenckorut-ulloiutsarok-1960asevek.jpgMájus 1: Újabb aluljáró-építkezések a fővárosban. A metró építése valósággal magával ragadja a budapesti csomópontok modernizálását; szembetűnő jele ennek, hogy már a közeljövőben jelentősen meggyorsul az egyébként nagy költségekkel járó gyalogos aluljárók építése. (...) A sort a Batthyány téri munkák nyitják meg: május 3-án megkezdődik az építők felvonulása a Bem rakparton: a kéreg alá bújtatják a szentendrei HÉV vonalát, s meghosszabbítják a Batthyány térig. A későbbiekben a mostani HÉV végállomást felszámolják, helyét pázsit lepi majd. (...) A híd budai lejáratánál a mostani egy, középső villamossziget helyett a két oldalon építenek egy-egy peront, a hídfőben pedig, a kéreg alatt hat méternyi mélységben haladnak majd a HÉV-szerelvények a Batthyány téri új végállomásig s vissza. Erről a végállomásról három kis mozgólépcsőn juthatnak majd fel az utasok a tér közepére, egy autóbusz-végállomáshoz, egy másik kis mozgólépcsőn pedig a Duna-parti sétányhoz. Ha viszont lefelé indulnak, a Fehér út vagy a Moszkva tér irányába idnuló metrószerelvényekhez juthatnak majd el immár az ismert nagy mozgólépcsőkön. A munkálatok befejezési határideje azonos a mostani metrószárny teljes vonalának átadásával: ez az időpont 1973 dereka. (...)

ferenckorutialuljaro-1972korul-fortepan_hu-98358.jpgAlig néhány nappal a Bem rakparti munkálatok megkezdése után a IX. kerületi Markusovszky teret rendezve be felvonulási területnek, a Ferenc körút - Üllői út kereszteződésében is hozzálátnak a gyalogos-aluljáró építéséhez, amely elsőként illeszkedik majd az észak-déli földalatti gyorsvasút vonalába. (...)

Az elgondolások szerint hamarosan közúti aluljárót is kap a főváros: a Felszabadulás tér alatt nem a járókelők, hanem a gépkocsik számára terveznek föld alatti utat. Ennek bújtatását a Károlyi Mihály utcában, a Curia utcával egy vonalban kezdik meg, s a tér alatt átvezetve a Petőfi Sándor utcában, a Pilvax köznél fejezik be. Hamarosan döntenek arról a javaslatról is, amely szerint ebből az aluljáróból, a Jégbüfé előtt elkanyarodva, még egy alagút ágazzék el az Erzsébet-híd felé. A tervek megvalósítását sürgeti az a körülmény, hogy a Felszabadulás téri csomóponton metszi majd egymást a kelet-nyugati közúti tengely az épülő észak-déli metróval, amelynek gyalogos-aluljáróval ellátott felszíni állomáskijárata előreláthatólag a ferencesek templománál lesz. Úgy tervezik, hogy a közúti aluljáró építéséhez a jövő év végén kezdenek hozzá.

kalvinter-1966-fortepan_hu-65388.jpg

A Kálvin tér a hatvanas évek második felében. (fortepan.hu, 65388, adományozó: Magyar Rendőr)

Az aluljáró-építkezés gyorsított programjának további menetrendje a Kálvin teret veszi számításba. A rendezés tanulmányterve már elkészült. A csomópontra szándékozzák bevezetni - kéreg alatt - a csepeli és a pesterzsébeti gyorsvasutat, a Gönczy Pál utca vonalában, ezért számolni kell a Kálvin téri áruház lebontásával. A körforgalom megszűnik a téren, ezenkívül a tér közepe alatt építendő nagy gyalogos-aluljáró, a felszínen a jelzőlámpás csomópontok kialakítása és a tér közepén levő körpark megszüntetése is hozzájárul itt a gyorsabb, biztonságosabb közúti forgalom megteremtéséhez. A Kálvin tér rendezését 1975-ig kívánják befejezni.

Valószínűleg még a negyedk ötéves tervben megkezdik a Móricz Zsigmond körtér rendezését is. Megszüntetik az egymást keresztező villamosvonalakat, s jelzőlámpa-rendszer segítségével kapcsolják össze a Villányi és a Karinthy Frigyes út forgalmát, megteremtve az egybefüggő budai nagykörutat. Amint időszerű lesz a földalatti gyorsvasút dél-budai szárnyának a tervezése, a körtér is gyalogos aluljárót kap. (Népszabadság)

197005-illeskoncert-fmh.jpg

Május 4: Miniváros épül a csillebérci úttörőtábor mellett. A Magyar Úttörők Szövetsége 25. születésnapján, 1971 júniusában adja át a gyerekeknek azt a minivárost, amely a csillebérci úttörőtábor szomszédságában, két-három futballpályányi területen épül majd fel.

A Minipolis az egész földkerekség legnevezetesebb alkotásait mutatja majd be 1:50 arányú kicsinyítésben. Főleg azokat az alkotásokat, amelyekről a gyerekek 14 éves korukig tanulnak, olvasnak vagy hallanak. Fákkal, bokrokkal, virágokkal övezett kacskaringós út két oldalán helyezik el a maketteket, eredeti színben és formában, amelynek mentén láthatók majd az egyiptomi piramisok, az Eiffel-torony, a Téli Palota, a Reichstag, a moszkvai Vörös tér építményei, a moszkvai és a berlini tv-torony stb. A miniváros közepén mesterséges tavat létesítenek, itt horgonyoz Kolumbus Kristóf hajója, a Santa Maria, az Auróra, a Titanic és más híres hajók. A tóba vezető patakocskák felett a világ leghíresebb hídjai ívelnek át, a légi kikötőkben pedig az utasszállító és hazai repülőgépek makettjei láthatók. A vasútvonalakon közlekedő apró szerelvények bemutatják a vasút fejlődését. (...) (Népszabadság)

Május 5: SZOT-javaslat: Öt év alatt százezer lakást kell építeni Budapesten. A SZOT elnöksége hétfői ülésén közérdekű kérdéseket vitatott meg. Első napirendi pontként megvizsgálták az egészségügyi beruházások helyzetét. Támogatni kell azt a kezdeményezést, hogy erre vállalkozó intézmények kulcsra kész átadásával.

A lakásépítési tervekkel foglalkozó rész szerint 1971 és 1975 között legalább 85 ezer lakást kell építeni Budapesten, de törekedni kell arra, hogy 95-100 ezer lakás épüljön. A kommunális ellátás fejlődésével foglalkozó fejezet a többi között utal arra, hogy az új lakótelepeket már teljes egészében földgázzal kell ellátni. Az ivóvízellátást is ténylegesen tovább javítják. A távfűtőhálózatba bekapcsolt lakások száma a jelenleginek kétszeresére emelkedik öt év alatt. Távfűtést kap például a XIII. kerület. Befejezik a ferencvárosi és a távfűtő gerincvezeték hálózat építését is. (Magyar Nemzet)

Május 5: Hol szabad strandolni a budapesti Dunán. Csak a Római-parton engedélyezik a szabad strandolást a fővárosi Duna-parton. Négy folyószakaszt jelöltek ki fürdés céljára. A Duna-parti kerületek tanácsai minden esztendőben - jóval a nyár kezdete előtt - felülvizsgálják és kijelölik a strandolás céljára szabadon igénybe vehető folyószakaszokat. A Duna vizének fokozódó szennyezettsége, illetve a veszélyes sodrás miatt már csak kevés helyen engedélyezhető a fürdés a Dunán. Az érdekelt kerületek tanácsai gondoskodnak arról, hogy a víz mentén táblák jelezzék, hol szabad és hol tilos a fürdés. (...) (Magyar Nemzet)

Május 6: 200 millió költséggel felépül a Tabán fürdőkombinát. (...) A Fővárosi Gázművek az idén 41 kilométer városi gáz és 45 kilométer földgázvezetéket épít. Tovább folytatják a Duna bal parti földgázvezetékének építését, így az év végére a délről jövő vezetékre egész a Kossuth Lajos térig lehet majd fogyasztókat kapcsolni. A városi gázellátás növekedése elsősorban a belső kerületekben várható. (...) A fővárosi fürdők fejlesztését is tovább folytatják. A negyedik 5 éves terv során befejezik a Csillaghegyi-strand bővítését és felújítását. Sportszálló is épül itt, sportpályákat, fedett uszodákat létesítenek, s terveik hullámfürdő s műjégpálya építését is. Sor kerül a Lukács törökfürdő átépítésére és megépül a Paskál-fürdő. A Gellért-fürdő jelenleg idegenforgalmi célokra nem hasznosítható, mert nagy a forgalma. A belföldiek részére a Gellértnél korszerűbb fürdőt építenek a Rácz-fürdő helyén. A Tabán fürdőkombinát a tervek szerint 200 millió forint beruházással épülne fel.

szentendreihev-1973korul-fortepan_hu-98409.jpg

A Szentendrei HÉV végállomása a hetvenes évek elején, a forgalmi irodából nézve. (fortepan.hu, 98409, orig: UVATERV)

A földalatti Déli pályaudvarig terjedő szakaszának elkészüléséig megtörténik a Batthyány tér, valamint a Magyar Jakobinusok terének rendezése. A Batthyány térre kéreg alatt bevezetik a Szentendrei HÉV-et. Ehhez kapcsolódna a Clark Ádám tér rendezése, ahol a villamosvasúti aluljárót közúti aluljáróvá építik át. Rendezik a Boráros teret, az E 5-ös úton megszüntetik a vasúti kereszteződést és 1972 után megkezdődik az M-3 autópálya fővárosi szakaszának építése. Rendezik továbbá a Moszkva teret és ehhez csatlakozóan a Mártírok útját. (Magyar Nemzet)

jaszaimariter-1971.jpgMájus 8: Marxról és Engelsről készített emlékművet Segesdi György. A Képzőművészeti Kivitelező Vállalat süttői telepén most fejezték be az emlékmű faragását. Az öt méter magas és két méter széles szoborcsoportot augusztus 20-án, Budapesten a Jászai téren állítják fel. (Magyar Nemzet)

Május 8: Megkezdték a Roosevelt téri külkereskedelmi székház építését. A Középületépítő Vállalat dolgozói a Roosevelt téren megkezdték három külkereskedelmi vállalat, a Medimpex, a Nikex és a Tannimpex közös üzletkötő székházának építését. A városrendezési előírások szerint az új székház Roosevelt téri főépülete 9 emeletes lesz, hogy a tető egy magasságba kerüljön a Gresham-palotával, s a hasonló megfontolásból a Vigyázó Ferenc és a Zrínyi utca házsorával összhangban ötemeletes lesz a székház két oldalszárnya is.

szechenyiter-1968korul-fortepan_hu-96719.jpg

A Roosevelt tér (ma: Széchenyi tér) 1968 körül, az építkezés megkezdése előtt. (kép: fortepan.hu, 96719, orig: UVATERV)

Az országban először ezen az építkezésen hasznosítják a dán scan-form acélzsaluzatot, amellyel az épület pilléreinek betonozási munkálatait gyorsítják. Júliusban érkezik Budapestre a betonozó berendezés, s ezzel még az idén felépítik az első ötemeletes épületszárnyat. (Magyar Nemzet)

ferihegy1-1950esevek-fortepan_hu.jpgAz ötvenes években. (kép: fortepan.hu)

Május 8: Újjászületik a 20 éves Ferihegyi repülőtér - Tíz év alatt 2,5 milliárd forint a továbbfejlesztésre. A Ferihegyi nemzetközi repülőtér húsz évvel ezelőtt, május 7-én kapcsolódott be a nemzetközi légi forgalom lebonyolításába. Csütörtökön a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumban Földvári László miniszterhelyettes sajtótájékoztatón ismertette a húszéves fejlődés főbb mozzanatait és a repülőtér további korszerűsítésére irányuló terveket.

A Ferihegyi repülőtér - amely bármilyen típusú polgári repülőgép fogadására alkalmas - tavaly csaknem 750 ezer utast továbbított; a MALÉV, ferihegyi bázisáról kiindulva, 28 ország 34 városával tart fenn menetrendszerű kapcsolatot. (...) A sajtótájékoztatón elmondták, hogy a Ferihegyi repülőteret 1980-ig két ütemben, mintegy 2,5 milliárd forintos költséggel fejlesztik. Az utasok fogadásának és kiszolgálásának gyorsabbá, kulturáltabbá tételére bővítik a forgalmi épületet, nagyobb teherbírású telefonközpontot és új információs központot létesítenek, összevonják a jegy- és vámkezelést, a Roosevelt téren pedig városi végállomást és szállodát építenek. Hamarosan sor kerül a repülőtér és a városközpont közötti közlekedés megjavítására is, a fejlesztés második ütemében pedig új forgalmi épületet és még egy leszállópályát építenek. (...) (Népszabadság)

Május 8: Toronyházak épülnek a Józsefvárosban. A Tömő utcában lebontott régi házak helyén toronyházak épülnek. Az első már elkészült, mellette a következő toronyház harmadik emeletén dolgoznak. (Népszabadság)

Május 8: Miért vágják ki a Bem rakparti gesztenyefákat? Két napja sűrűn cseng a szerkesztőségi telefon: Budán, a Bem József rakparton és környéken élő - lakó és dolgozó - emberek ingerült hangon közlik, hogy az Országházzal szemben, nem tudni kik és miért, kivágják a gyönyörű gesztenyefasort; kérik, akadályozzuk meg a gesztenyefák kiirtását.

A bejelentések alapján információt kértünk a fővárosi tanács illetékes osztályától. Közölték: - A gesztenyefák egy részének kivágása, sajnos szükségszerű, összefügg az új metróhálózat vonalainak további építésével, valamint a szentendrei HÉV végállomásának áthelyezésével. Mint köztudott, a szentendrei HÉV végállomása a Margit-híd budai hídfőjétől a Batthyány térre helyeződik át, a HÉV a régi végállomás és a Batthyány tér közötti szakaszon a föld alatt közlekedik majd, ennek az útszakasznak, illetve a vonalcsatornának építése összefügg a gesztenyefák kivágásával, azt szükségszerűvé teszi; továbbá az építkezés megköveteli, hogy a Bem rakparti úttest alatt levő gáz- és vízvezetékek is új helyre kerüljenek a föld alatt. A Bem József rakparti gesztenyefák egy részének eltávolítása a környék lakóinak és Budapest minden lakójának természetszerűen sérelem, de az ugyancsak Budapest lakóinak épülő új HÉV- és metróvonal építése ezt elkerülhetetlenné teszi. (Magyar Nemzet)

Május 9: Új távfűtő hőerőmű épül Óbudán, Zuglóban és Újpalotán. Budapest három nagy építkezésén, Óbudán, Zuglóban és Újpalotán távfűtést vezetnek be az új lakóházakba. Ennek érdekében mind a három helyen külön-külön fűtőművet építenek. (...) A zuglói fűtőmű első szakasza június 30-ig, a második szakasza november 15-ig készül el, s 12 ezer lakás fűtését látja el. Az óbudai fűtőmű 12-15 ezer lakást lát el, s a tervek szerint november 15-ig elkészül. Újpalotán is megkezdi a fűtést november végén az új fűtőmű, amely a másik kettőhöz hasonló, mintegy 14 ezer lakást fűt majd. (Magyar Nemzet)

karikatura-197005-magyarnemzet.jpg

Május 10: Kinyitott az Ifjúsági Park. Megnyílt - ma egy hete - az Ifjúsági Park. Egyelőre még "az" Ifjúsági Park, vagy ha úgy tetszik: a Magyar Ifjúsági Park. Az egyetlen, a hasonlíthatatlan. Amiből nincs több. Ez elég baj. A kósza májusi szelek ugyan hoztak olyan híreket, hogy lesz még ezen a nyáron egy második, Kőbányán, a Csajkovszkij-parkban s azután még egy, valamelyik vidéki nagyvárosban. Talán még emlékeznek olvasóink az erről szóló írásainkra: a KISZ és a Belkereskedelmi Minisztérium is letették erre a nagy esküt. (...)

varbazar-1970esevek-fortepan_hu-46773.jpg

A Várbazárban működött az Ifjúsági Park. A fotó az 1970-es években készült. (fortepan.hu, 46773, orig: Fortepan)

Egyébként kilencedik újjászületési napján átrendezve, kicsinosítva, megszépülve nyitotta meg kapuit a park. Nem gond nélkül. A fő probléma: milyen elvi álláspontot alakítsanak ki a maxi divattal, pontosabban a lányok nadrágjával kapcsolatban? Végül is döntöttek: a nadrágkosztüm bebocsátható. Továbbá megszüntették a kötelező nyakkendőviseletet. A fiúk beléphetnek pulóverben is, feltéve, ha megfelelnek a feltételeknek: ápolt és kulturált megjelenés. (...) A programról ezért hát tessék megelégedni ennyi információval: keddi napokon amatőr tánczenekarok játszanak, szombaton és vasárnap pedig a "nagyok". (Népszabadság)

Május 12: Milyen lesz az új Ferencváros? (...) A javaslat szerint elő kell készíteni az apparátust a Középső-Ferencváros szanálásának megkezdésére. Ennek kapcsán megvizsgálják, mely üzemeket, vállalatokat kell erről a területről kitelepíteni, áthelyezni, és meg kell állapítani a kitelepítés sorrendjét. A MÁV Budapesti Igazgatóságánál lépéseket tesznek, hogy a Boráros tér átépítésével egyidejűleg a városrendezési követelményeknek megfelelően oldják meg a Duna-parti teherpályaudvar rendezését. A Belkereskedelmi Minisztériummal tárgyalnak majd a Közraktár utca előtti Duna-parton ég meglevő FÜSZÉRT raktárházak lebontásáról és a terület parkosításáról. A Duna-partnak ezen a részén az ifjúság szórakoztatására alkalmas és idegenforgalmi célokat is szolgáló létesítményeket terveznek. A Hámán Kató téren akarják felépíteni a kerületi pártszékházat és a kerületi tanács új székházát. (...) (Magyar Nemzet)

Május 14: Új eladási formákra készülnek a Centrum Áruházak. A Centrum Áruházak Vállalat tevékenységéről és terveiről szóló jelentést vitatta meg szerdai ülésén a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága. (...) Az idei program szerint a Csillag, a Verseny, az Úttörő és a Corvin áruház emeletein áttérnek az általános önkiválasztó és önkiszolgáló módszerre. Az Úttörő Áruház vegyes osztályain, valamint a játék- és a papírrészlegnél zártpályás önkiszolgálást alakítanak ki, e rendszerben csak egy bejárat és egy kijárati kifizetőhely lesz s teenagerosztályt nyitnak. A Corvin Áruház a tervek szerint mozgólépcsőt építtet, a Lottó Áruházat, amely a főváros legzsúfoltabb áruháza, átalakítják. (Népszabadság)

Május 15: Felavatták az első intézményjellegű iskolai csillagvizsgálót csütörtökön Újpesten, az Április 4. téri Könyves Kálmán Gimnáziumban. Az iskolai csillagvizsgálót dr. Kulin György, az Uránia Csillagvizsgáló igazgatója nyitotta meg, ünnepélyes keretek között. (Magyar Nemzet)

Május 17: További öt házgyár a négyszázezer lakáshoz - Bondor József előadása az építőipari konferencián. (...) Vidéken tulajdonképpen az építkezés már minőségi cserét jelent, mert általában a régi lakások helyett építenek korszerűt, újat. Budapesten és a városokban még a lakásszám növelése az elsődleges feladat.

Az ország 15 éves lakásépítési programjának valóra váltása érdekében a harmadik ötéves terv előirányzatát körülbelül 18 ezer lakással kell túlteljesíteni és ehhez az idén 70 ezer új lakást kell építeni. A negyedik ötéves tervben előirányzott 400 ezer lakásból 180-200 ezret állami erőből, a magánlakás építési formában 230 ezer új otthont kell építeni, de kedvezőbb anyagellátás esetén a társasházak építésével túlteljesíthető ez a terv. (...) A követelmények és célkitűzések teljesítése érdekében további öt új házgyár beruházását tervezik. (Magyar Nemzet)

Május 27: 2000 lakásos KISZ-lakótelep. A XX. kerületben a Vécsei úti KISZ-lakótelepen 1972-ig kétezer lakást s a hozzá szükséges kommunális létesítményeket adnak át. Az idén 560 lakásba költöznek be a fiatalok. (Népszabadság)

Május 28: Nagyáruházak, üzletközpontok épülnek Budapesten - A telekadó nagyságáról döntött a főváros végrehajtó bizottsága. A fővárosi tanács végrehajtó bizottsága szerdai ülésén megtárgyalta Budapest kereskedelmi hálózatfejlesztésének feladatait a IV. ötéves tervben. Az előzetes számítások szerint az áruforgalom 1975-ben megközelíti az 55 milliárd forintot, tízmilliárddal haladja túl az idei év várható forgalmát. Ez a növekedés szükségessé teszi a hálózatfejesztést. A dél-budai területen nagy autóparkolást is biztosító bevásárlóközpontot terveznek. Korszerűsítik a csarnokokat és a piacokat. (...)

A végrehajtó bizottság megtárgyalta és elfogadta a Fővárosi Állat- és Növénykert munkájáról szóló jelentést. Az Állatkertet tavaly 1 millió 390 ezren látogatták. A jelenlegi állat- és növényállomány teljes értéke 7.775.439 forint. (Egy zsiráf ára 110 ezer, az orrszarvú ára 400 ezer forint, ehhez képest egy mississippi aligátor egészen olcsó, potom 20 ezer forint.) Nincs fókája, jávorantilopja, kenguruja, sivatagi rókája és jaguárja az Állatkertnek. (...) (Magyar Nemzet)

Május 29: Új piacot létesítenek az újpesti István téren, több mint harmincmillió forintos költséggel, 10 ezer négyzetméternyi területen. (Magyar Nemzet)

Május 30: Új típusú vendéglőt avattak pénteken: a Bajcsy-Zsilinszky út 46. számú házban, a Hűtőipari Vállalat és a Hermes Fogyasztási Szövetkezet közös vállalkozásában rendezték be az új önkiszolgáló éttermet. Az italokon kívül minden másfajta étel, az édesség is, mirelite-készítmény. (Magyar Nemzet)

Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 5-10 euróval. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr1515613198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.