Fővárosi Blog

A Szépilona kocsiszín

2008. június 02. - fovarosi.blog.hu

061-SzepilonaKocsiszin
A kocsiszínben

2008. május 24-én, szombaton nyílt napot tartottak a Szépilona Kocsiszínben. Elnéztem, de ez most nem volt olyan jó. Az egészet áthatotta valami rossz bazári hangulat. A helyszínre érkezve az egyik villamos fogadott. Az első kocsijában fotókiállítás volt, de sajnos egészen igénytelen tálalásban. Laminált A4-es papírokat ragasztgattak cellux-szal az ablakokra. Igazán hozhattak volna két-három nagy képernyős tévét, és mutogathatták volna azon a beérkezett képeket. A középső kocsiban BKV ajándéktárgy boltot rendeztek be, itt vettem is egy bögrét. A harmadik kocsi gyermekmegőrzős lett volna, de ott nem nagyon volt ottjártamkor senki. Bent, a kocsiszínben őrzik a Tatra villamosokat. Ezek járnak a Hűvösvölgyi vonalon. Elég kicsi a kocsiszín, a Hungária sokkal nagyobb. Belépve jobbra rengeteg üres szék, a rengeteg üres szék mögött egy kis színpadon Hajós András éppen két tucat gyereket próbált meg túlüvölteni. Nagy sikerrel, mert nála volt a mikrofon, és a kihangosítást is messze túllőtték a valós szükségletnél. A középső "sávban" lehetett lemenni a szervízaknába, és vezetéssel végigjárni, hogy milyen berendezések vannak egy Tatra villamos alján: hogyan hajt, fékez, vezérel stb. egy villamos. Erről továbbra sincs lövésem se, és erősen hiányos műszaki ismereteim mellett elsősorban Hajós András a felelős ezért. Egy mukkot nem hallottam az ismertetésből. A kocsiszín bal végében egy ismerkedős blog tagjai rendezkedtek be, de én nem akartam már ismerkedni se, meg maradni se, úgyhogy kb. 20 perc után el is jöttem.

062-TatraVillamos
Ha ezt látod, akkor alapesetben neked nagyon rossz.

A Szépilona kocsiszín története
A BKV szórólapja alapján
1867-ben alakult meg a Budai Közúti Vaspálya Társaság. Először a Lánchídtól a mai Bem térnél elágazva Óbuda, majd 1868 június 30-ától Zugliget felé jártak a lóvasúti kocsik. A jelenlegi kocsiszín telkén először istálló és lovászmesteri lakás épült, majd 1881-re elkészült a kocsiszín is. 1896-tól kezdték meg a villamosítást, és ezzel párhuzamosan a vonalak bővítését. 1896 szeptember 15-én 36 kocsi elhelyezésére és karbantartására alkalmas remízt helyeztek üzembe, 1910 végére pedig már 106 kocsi tárolására volt hely. 1923-ban az akkor megalakuló BSzKRt tulajdonába került a kocsiszín. 1938-ban készült el az áramátalakító új épülete. A BSzKRt 1949-ben megszűnt, az új tulajdonos a Fővárosi Villamos Vasút lett. A "V" típusú, ezresnek becézett villamosok laktak akkoriban itt. Az 50-es és 60-as évek fordulóján komoly járműcsere zajlott le. 1968-ban alakult meg a BKV. 1977-ben szűnt meg az 58-as villamosvonal, azóta autóbuszok járnak erre. 1980-tól érkeztek a BKV-hoz a csehszlovák (prágai) gyártású Tatra T5C5 típusú kocsik. Mivel ezek méretükben és műszaki felszereltségükben is eltértek a korábbi modellektől, a kocsiszínt is át kellett alakítani. Korszerűsítették a vágányrendszert, átépítették a szerelőaknákat, a járművek megemeléséhez körmös emelőket telepítettek stb. 1980. február 1-én az 59-es vonalán jelentek meg az első Tatra villamosok, majd hamarosan a 18-as vonalra is ilyeneket tettek. 1986 óta a Szépilona kocsiszínben már csak Tatra villamosokat tárolnak. A Tatra kocsik felújítása 2002-től kezdődött el: korszerű hajtásvezérlést, és az utasok kényelmét szolgáló szebb-jobb belső teret kaptak a kocsik. A felújított kocsik a T5C5K nevet kapták. A 80 darab motorkocsiból egy átlagos munkanapon 68-at adnak forgalomba az 59-es és a 61-es, valamint a budafoki kocsiszínnel közösen a 18-as és az 56-os vonalakra.

063-TatraVillamos
Tatra villamos alulnézetben

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr121757477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.