Fővárosi Blog

A hármas metró története és építészete 10/2

2009. május 07. - fovarosi.blog.hu

Végig a vonalon
Az állomások nagy hányadánál alakították ki úgy a megállókat, mintha azok is a két alagút közötti alagút-szelvények lennének, csak egybenyitva. Ezt a megoldást Budapest típusú állomásnak hívják a nemzetközi szakirodalomban is, és először a 2-es metró építésénél alkalmazták. Így épült meg a Klinikák (ötalagutas), a Kálvin tér (hatalagutas), a Ferenc körút, a Felszabadulás tér (Ferenciek tere) és a Deák tér állomás is - utóbbiak mind ötalagutasak, de az állomások méretei, azaz az alagutak átmérői a forgalmi viszonyok függvényében változóak.

A vonal mélyvezetésű szakasza a Nagyvárad tértől az Élmunkás térig tart. Az alagutak itt nem olyan mélyen futnak, mint a kettes vonalon. A burkolat alatti és a mélyvezetésű rész határa a volt Kun Béla téren (Ludovika) van. Ettől délre másfeles szintű (azaz állomás - aluljáró - felszín elrendezésű), északra pedig mélyvezetésű a vonalszakasz. Az állomások mélysége 20-28 méter között váltakozik, a lejtés maximálisan 30 ezreléknyi. A legmélyebb ponton a Ferenc körút és a Kálvin tér között, a Szentkirályi utca alatt halad a vonal, innen emelkedik a Deák térig. Onnan a Nyugatiig csaknem vízszintes a pálya, majd a Lehel térig emelkedő jön, onnan pedig már kéreg alattiként fut tovább a vonal Újpest felé. Járjuk végig a vonalat!

Kőbánya-Kispest végállomásról indulunk. Erről az állomásról már írtam, most csak annyit hogy 1980-ra készült el, Kővári György tervezte, és 2008-ban kezdődött el a bontása, mivel épül a KÖKI Terminál óriási bevásárlólepénye. Az állomás mellé épült meg a 2x2 sávos, 311 méter hosszú Sibrik Miklós úti közúti felüljáró. Ezt 1978 decemberében helyezték forgalomba. Az építkezés keretében 300 P+R parkolóhelyet is létrehoztak. Az új bevásárlóközponthoz is ígérik, reméljük, nem marad el.


A KÖKI bontása. A képek 2009. január 10-én készültek.

Ez mellett épült ki a Kőér utcai járműtelep és mozgólépcső javítóbázis. A telep decentralizált részlegek egységéből áll, épületcsoportonként készült el. Az üzemcsarnokok és a daruzott üzemcsarnokok azonos belmagasságúak, és a tartószerkezetek is ismétlődőek. Az egész telep építészete végtelenül racionális és egyszerű, sok az ismétlődő elem. Az építész Földesi Lajos volt (IPARTERV), a tervezés 1974-76, a kivitelezés 1974-82-ig tartott - azaz a tervezés és a kivitelezés időben átfedte egymást. A tervezőnek a terveket szakaszosan biztosítania kellett a párhuzamosan megindult építkezéshez. A forgalomirányítás, a központi irányító, étterem-konyha, szállás a központi szociális épületben van elhelyezve. Épületenként ismétlődnek a lépcsőházak, WC csoportok, öltöző-zuhanyzó helyiségek, üzemi irodák, ezek kialakítása egységesen, azonos kialakítással történt. A csarnokok természetes világítását és szellőzését 3x3 méteres kupolák biztosítják, melyek gépileg nyithatók-zárhatók. A gyártmányegységek segédüzemben készültek, a helyszínen tulajdonképpen nem is építettek, csak szereltek. Mindennek dacára két épületet nem épített ugyanaz az ember, pedig a két épületen ugyanazok az elemek vannak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr91761072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.