Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Fonódunk, fonódunk!

2011. május 14. - fovarosi.blog.hu

Lassan már drámává alakul a fonódó villamosok ügye, amely most talán a végkifejletéhez érkezett. Csak még mindig nem biztos teljesen, hogy sírni vagy nevetni fogunk-e a végén. Most úgy áll, hogy nevetni. Kérdések és válaszok következnek a fonódó villamos ügyében.


A kép forrása: varoskoz.blog.hu

A történet még 2008-ban kezdődött a VEKE felvetésével. Ők vázolták fel először, hogy a 17-es villamost nem is kellene sokat meghosszabbítani ahhoz, hogy elérjen a Batthyány térig, és ott összeköthető legyen a 19-es, 41-es vonalakkal. Van még egy lehetőség: a Lukács fürdő megálló után a vonal a Margit körútra is elérhetne, ahol a Moszkva tér felé, vagy még tovább elvihető egy villamosvonal. Mi ebben a jó? Nyilván az átszállás nélküli hosszú villamosozás lehetősége, ami az óbudai lakótelep és a II. kerület népét hozná közelebb a város sok más részéhez.
A villamosvonalak összekötése nem új dolog, hanem egy régi állapot helyreállítását jelenti. 1868-tól egészen 1970-ig járt villamos a Batthyány tér és a Margit híd közötti szakaszon. 1970-ben az autós közlekedés előnyben részesítése, és a HÉV vonal meghosszabbítása kapcsán szüntették meg a villamost. A jelenlegi projekt, és az Európa-szerte zajló villamos rehabilitációs projektek igazolják, hogy az akkori döntés nem volt éppen helytálló. A tárgyalások el is indultak a Demszky vezette főváros és Láng Zsolt II. kerületi polgármester között, ám érdemi eredmény nem született. A választások után Tarlós váltotta Demszkyt, a kerületi vezető azonban maradt. Elvileg így mindketten azonos politikai zászló alatt vonulnának, ám a konfliktus a kerület és a főváros között továbbra is fennmaradt. Az ügy időközben egyre sürgetőbbé vált. Az Európai Uniótól ugyanis jelentős támogatás szerezhető meg a tömegközlekedés fejlesztésére, de ennek határidői vannak. Nem kis pénzért pályáztunk: a támogatás 5,4 milliárd forint, ami a projektet 83%-ban finanszírozza. A főváros az EU-s pénzeket felügyelő NFÜ-höz (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) fordult már tavaly, hogy a 2010. december 31-iki határidőt tolják ki március 31-ig. Az indoklás: az engedélyezési terven a kerület jóváhagyásának hiánya miatt nem tudtak tovább lépni az építési engedélyezési eljárásra. Január végén civilek, majd februárban a VEKE kérte nyílt levélben Láng Zsoltot a projekt támogatására, április végén pedig alteratív javaslat is született közlekedésmérnök hallgatóktól. De miben is állt a vita a kerület és a főváros között?
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint ők rendszeresen megkeresték a kerületet, egyeztetést és megállapodást várva, ám a kerület vezetése több megkeresésre sem reagált. A helyi önkormányzat szerint ők részt vettek az egyeztetésben, és a főváros az, amelyik nem hajlandó engedni. 2010 november 2-án a főváros új vezetése levélben kérte Láng Zsoltot, hogy észrevételeit mielőbb tegye közzé a projekttel kapcsolatban. A főváros szerint nem érkezett válasz. Tarlós január 11-iki levelében konkrétan Láng Zsolt szemére hányta, hogy miért nem hajlandó egyeztetni. Láng Zsolt visszautasította a vádakat, mondván: ők 2009 óta minden főpolgármesternek ugyanazokat a szakmai érveket hangoztatták. Januárban szabadságon volt, ám a főváros nem egyezett bele, hogy helyette az alpolgármester és a jegyző vegyen részt az egyeztetésen - érvelt a kerületi polgármester. Tarlós Istvánnak egyébként kiemelten fontos a fejlesztés megvalósulása, amely a Nemzet Fővárosa címet viselő programjában is kiemelt helyen szerepel, és állítólag Orbán Viktor támogatását is élvezi. Ezzel szemben Láng Zsolt - egy Magyar Hírlapnak adott interjúban így nyilatkozott: "Legfontosabbnak a P+R parkolók megépítését tartom..." (Megjegyezzük: P+R parkolót nem egy város szívében, hanem annak szélén szoktak létesíteni, ennek ugyanis az a célja, hogy az autós ne jöjjön be a városba az autójával - nem pedig az, hogy a város belső területén tegye le az autóját.) Január végén már Tarlós korábbi munkahelye, az óbudai önkormányzat is felajánlotta a segítségét. Az óbudaiak egyértelműen jól járnak a fejlesztéssel: a hosszabb villamos nekik jobb közlekedést, felújított villamosvonalat jelent. Márciusban már mintha elfogyott volna a főpolgármester türelme. Nyilatkozata szerint mindenáron nem fogja erőltetni a projekt megvalósítását. Aztán végül csak összejött a megállapodás... Akadálymentesség: a kerület felvetése volt, hogy a hosszú villamosvonalak járművei legyenek mozgássérültek számára is hozzáférhetőek. Ez volt az egyik pont, ahol a főváros engedett: az akadálymentesítést bevették a projektbe.

Felújítások: a kerület szerint nem elég a vonalakat összekötni, fel is kell újítani. A 17-es mai vonala tényleg rettenetes állapotban van, a villamos bicajjal lehagyhatónak mondható. Csakhogy míg a villamospálya felújítása bevehető a projektbe, addig a macskaköves Bécsi út - Frankel Leó utca felújítása már nem. Ettől persze még fel lehet újítani - a kerületi, és nem fővárosi tulajdonú - két utcát, de erre már nem lehet EU-s támogatást szerezni, így az csak egy későbbi ütemben valósulna meg. A főváros bevállalta azt is, hogy a Kolosy téren kulturált átszállási lehetőség épüljön ki, hogy a Lukács fürdő előtt legyen balra kanyarodási lehetőség az autósoknak, és hogy a Frankel Leó úton megmaradjon a kétirányú autós forgalom. A BKK azt is hangsúlyozta, hogy ahhoz, hogy EU-s támogatást szerezzenek a 17-es villamos pályájának felújítására, igazolni kell az EU felé, hogy nagy forgalmú vonalról, komoly igényről van szó - ehhez pedig elengedhetetlen a fonódó villamosok megvalósítása. (Ma naponta hét-nyolcezren utaznak a 17-essel, ám ez a vonal gyorsításával és meghosszabbításával megtöbbszörözhető.) A Frankel Leó úton a mai napig vannak olyan megállók, ahol az utasok közvetlenül az úttestre szállnak le, a felújítás során ezt is megszüntetnék.

Új villamosjáratok: A projekt lényege, hogy a meglévő vonalak összekötésével sokkal hosszabb járatok jöhessenek létre. A 61-es villamos a Móricz Zsigmond körtértől a jelenlegi vonalon eljönne a Moszkva térig, onnan a Margit körúton át kapcsolódna a mai 17-es vonalára, és jönne el egészen az óbudai végállomásig. A 19-es villamos a Kelenföldi pályaudvartól a mai vonalán eljönne a Bem rakparton, majd tovább jönne a Margit híd alatti egy vágányon, és elmenne a mai 17-es villamos óbudai végállomásáig. A 41-es villamos is az előzőekhez hasonlóan hosszabbodhatna meg, a Kamaraerdőtől a Margit híd alatt átbújva egészen az óbudai végállomásig.

Határidők: a főváros már háromszor is módosítást kért az NFÜ-től, mivel nem tudtak a kerülettel megegyezni. A főváros szerint már elfogytak az érvekből, ha a kerülettel nem tudnak megegyezni, akkor elbukik a projekt EU-s támogatása. A kerület szerint nincs ilyen kényszer, a pénzek 2013-ig felhasználhatók. Csakhogy ha az NFÜ ezt a pénzt leköti egy olyan projektre, ami aztán nem valósul meg, akkor a pénz elveszik. (Időközben megszületett a megállapodás, így a pénz nem veszik el.)

Megszűnik egy sáv a Margit híd alatt: a dolog logikus: ahhoz, hogy - akár csak egy vágányon - át tudjon jutni a villamos a Margit híd alatt, valamennyi helyet - pontosan egy sávot - el kell venni az autós forgalomtól. A kerület ezért az autósok sérelmére hivatkozva ellenezte a projektet. Azzal érveltek, hogy az egy sáv elvesztésével a párhuzamos budai utakon nő majd meg a forgalom. Csakhogy ez a sáv a híd felújítása alatt is le volt zárva, mégsem alakult ki nagy dugó. Miért? Mert a szűk keresztmetszet nem itt, hanem a rakparti felhajtónál, és az Üstökös utcai csomópontnál van. A főváros és a BKK ezért nem aggódik az egy sáv elvesztése miatt. Az autósok egyébként a villamos projekt nélkül is elvesztenék ezt a sávot, ugyanis azt buszsávvá alakítják át - akár a villamossal osztozva, akár anélkül. (Megjegyezzük: a Lövőház utca kerületi döntéssel vált sétálóutcává. Ott nem aggódtak a párhuzamos utcák forgalma és a megszűnő parkolóhelyek miatt.) Az átalakítás után szűkebb sávokkal ugyan, de továbbra is lesz két sáv északra, két sáv délre, és egy rakpartra lekanyarodó sáv az autósoknak. Keszhelyi Miklós, a tervező Főmterv mérnöke azt is elmondta az Indexnek , hogy a villamosokat átengedő lámpákat a hídi felhajtónál levő gyalogátkelőhely lámpáihoz igazítják, így a villamos a gyalogosok zöldjével együtt tud átkelni a híd alatt, nem zavarva a pirosnál álló autókat. A Főmterv egy szimulációt is készített az új forgalmi helyzetről:


(A videó forrása)

Parkolóhelyek megszűnése: tény, hogy a beruházás megvalósulásával a híd környékén kevesebb parkolóhely lesz. A főváros azzal érvel: így is megéri, hisz a tömegközlekedés fejlesztése sokkal nagyobb haszon, mint a néhány tucat parkolóhely elvesztése. Sőt, még némi kompenzálásra is van mód: ha a villamosvonalak átveszik a jelenlegi buszok forgalmának egy részét, akkor a Fő utcán megszüntethető lesz a buszsáv, így ott ki lehet alakítani parkolóhelyeket. A Bem rakpartról eltűnne 135 parkolóhely - amelyek egyébként júliustól fizetősek lesznek. További 32 parkolóhely tűnne el a Bem rakpart I. kerületi szakaszáról, 57 a Török utcából, 20 a Frankel Leó utcából, és 9 a Vidra utcából. Ez összesen 253 megszűnő parkolóhely. Ezzel szemben a Csalogány utcában 19, a Kacsa utcában 18, a Fő utcában 138, a Margit utcában 56 új parkolóhelyet lehetne létesíteni. Ennek összege - nahát, nahát - 253 parkolóhely. Amit tehát elvesznek a villamosok mellől, máshol kompenzálni lehet. (Ez nyilván nem vigasztalja azokat az autósokat, akik nem akarnak pár száz métert sétálni a parkolóhelytől az otthonukig.) Hogy pontosan mi lesz a végleges állapot, még nem dőlt el. A Bem rakparti szakasz még további egyeztetések tárgyát képezi.

Kerékpárosok:
a bicajosok alapvetően nem a projekt miatt, hanem a Margit híd felújítása miatt járnak jól. A híd alatt ugyanis már ki is csempézték azt az új alagutat, amelyen az észak felé meglévő bicajúton, a HÉV mellett érkezve átmehetnek a híd túloldalára, majd a rakparti felhajtót keresztezve tekerhetnek tovább a Batthyány tér felé. A hídnál mindössze egy lámpa lesz az akadály, de mivel a kerékpárút az észak-déli autós tengellyel párhuzamosan halad, jó hosszú lesz a zöld jelzés nekik is. Lejjebb lesz egy kicsit problémásabb pont, a tervezett Bem téri villamosmegálló ugyanis a kerékpárútból venne el helyet, egy 50 méteres szakaszon kell majd nagyon vigyázni. De a Bem rakparti szakasz még nem végleges, így az is lehet, hogy ez is megoldódik.

A Moszkva tér felújítása: (tudom, Széll Kálmán...) talán elsőre nem is gondolnánk, de a tér felújítása is a fonódó villamosokhoz kötődik. Ha ugyanis megvalósulhat a fejlesztés, akkor a hűvösvölgyi villamosvonal rég nem használt hurokvágányát végre fel lehet szedni, ezzel beindítva a tér átalakítását. A Margit körútról a Bécsi út felé történő vonal összeköttetés így a tér felújításához is bedobhatja a szikrát.

Kisajátítás: A főváros részéről végső aduként az is felmerült, hogy egyszerűen kisajátítják a szükséges területet. Ehhez csupán egyeztetni kellett volna a Földhivatallal, befizetni a 100 ezer forintos illetéket, és még néhány apróságot elintézni. Az egész eljárás kábé 3 hónap alatt lezavarható lett volna. Végül erre nem került sor.

A legújabb határidő 2011 május 31 volt. Nyilván a határidő közelsége is pressziót jelentett a kerület felé, hogy most már csak meg kellene állapodni. Május 10-én robbant be a hír: megvan a megállapodás. Az NFÜ által elkészített javaslat két ütemre bontja a beruházást. Első ütemben megvalósul a Török utcai összeköttetés, ez idő alatt pedig véglegesítik a sokkal jelentősebb Margit hídi összekötés még vitatott részleteit. A kerület tehát végül mindkét ágra beleegyezését adta, a főváros pedig gyorsan le is szögezte, hogy a támogatási szerződésben mindkét ágat szerepeltetni kell. A május 10-iki helyi önkormányzati testületi ülésen született meg az áttörésnek mondható megállapodás. Sajtóvélekedések szerint a megállapodás mögött az is lehet, hogy Láng Zsolt körül a kerületben és a Fideszben is "elfogyott a levegő". Politikai találgatásokba e blogon most nem bocsátkozunk, viszont kíváncsian várjuk a további fejleményeket.

Források:
http://hvg.hu/itthon/20110118_II_kerulet_budai_fonodo_villamos
http://hirszerzo.hu/belfold/20110118_masodik_kerulet_villamosprojekt
http://index.hu/belfold/budapest/2011/01/18/tarlos_hiaba_uldozi_a_ii._keruleti_polgarmestert/
http://hirszerzo.hu/belfold/20110121_budai_fonodo_villamos
http://www.magyarhirlap.hu/belfold/budanak_karos_a_fonodo_villamos.html
http://index.hu/belfold/budapest/2011/01/24/a_masodik_kerulet_nem_tamogatja_a_fonodo_villamost/
http://inforadio.hu/hir/belfold/hir-408479
http://www.haon.hu/civilek-nyilt-levele-a-budai-fonodo-villamosprojektert/haon-news-charlotteInform-20110124-1223031964
http://index.hu/belfold/budapest/2011/01/25/obuda_tamogatja_a_budai_fonodo_villamoshalozatot/
http://hirszerzo.hu/belfold/20110209_budai_fonodo_villamos
http://hvg.hu/itthon/20110209_vitezy_budai_fonodo_villamos
http://index.hu/belfold/budapest/2011/02/14/fonodo_vita_kisajatitas_vagy_bosszubuszsav/
http://ingatlan.net/magazin/2011/02/megis-lesz-budai-villamosprojekt/
http://ingatlanhirek.hu/hir/A-fonodo-mindket-aga-megvalosul/22490/


Tetszett a cikk?
Kövess Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr642896511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.14. 20:26:15

Hol is lesz a Margit utcában új parolóhely? Képtelenség ott parkolót csinálni, mert a 91-es nem fog elférni.

Kacsa utcában az indexen korábban megjelentek szerint a kerékpárút helyén lesz parkoló.

Fő utcában a buszsáv helyén parkoló? Ott mellette ma is parkolnak.

záporjózsi 2011.05.16. 11:50:55

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Fő utcában a buszsáv helyén parkoló? Ott mellette ma is parkolnak. "
Szabályosan? Mert ha nem szabályosan, akkor az ott nincs. Ha szabályosan, akkor 45 fokos is lehet.

greg88 2011.05.16. 18:00:26

45 fokban fognak a Fő utcában parkolni? akkor egysávos lesz a Fő utca? az még érdekes lesz :-)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.16. 18:42:27

@záporjózsi:
Szabályosan.

45 fokos parkolás (vagy kétoldali) lelassítja a forgalmat annyira, hogy a sor vége Szentendrén lesz. Még délben is.

greg88 2011.05.16. 19:55:04

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

mondjuk most is buszsáv van a Fő utcában, úgyhogy nem elképzelhetetlen, viszont azért kár, hogy a buszok főleg a 86os nem tud majd rendesen hajtani rajta

de ha ez a villamos vonal ára, akkor megéri, szerintem

záporjózsi 2011.05.17. 09:34:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem hiába kellene a budai belvárost tehermentesítő út. Nem Pest felé, hanem Budán. Valahol.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.18. 00:44:33

@záporjózsi: Alsó rakpart 2x2 sávval. Plusz M0. apróbb korrekciók a Szépvölgyi-Zöldlomb-Kapy-Csévi-Kelemen László 'tengelyen', jellemzően forgalomgyorsítás, hogy ha egyszer pl mindenki a Szépvölgyin megy, akkor ne a belőle kiágazó Virág Benedek legyen a főút folytatása.

záporjózsi 2011.05.18. 10:57:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A 2x2 sávos alsó rakparthoz legalább 3-4 sávos csomópontok kellenek. Hol van erre hely? Hol van arra hely, hogy a jelenlegi 2x1 sávot ne akasszák meg a csomópontok?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.18. 21:31:27

@záporjózsi:

Meg is lehet szüntetni csomópontokat.

Ha meg van szélesítve, akkor a MArgit híd, Halász utca, Petőfi híd csomópontok maradnak,kb. amik most.

A csomópontok vázlata, a nyilak a haladási irányokat jelölik, a I a lápákat. A csomópontokhoz jelenleg a Halász utcánál,margit hídnál, petőfi hdnál minden adott, mármint jelenleg is 4 sáv van egymás mellett.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
<<<< >>>>>>>>>>I I<<<<
>>>I I<<< I<< >>>>
>>>>>>>>>>>I >>>>>>>>>>>>
Fel LE

záporjózsi 2011.05.19. 06:55:59

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Alakul a dolog, ez a megszüntetősdi tetszik. Sajnos olyan egyszerű "csomópontok", mint a hajók eléréséhez használt kb. 4-5 zebra (ebből 1 lámpás, a többi lámpa nélküli) is kiváltandó felüljáróval. Viszont szerintem az általad vázolt sávmennyiség kevés, ha 2x2 sávon folyamatos forgalmat szeretnél, akkor legalább 2x2 halad, + 2-2 kanyarodó. Nem kevés betonozást igényel...
süti beállítások módosítása