Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Fortepan: válogatás a Főfotó képeiből

2021. április 23. - fovarosi.blog.hu

Több, mint 2500 új fotó került fel a Főfotó archívumából a Fortepan-ra. A legjobb képekből válogattam. 

A kép azonosító számára kattintva a fotó nagyobb méretben is megtekinthető.

56osoktere-felvonulasiter-1969korul-fortepan_hu-208163-fofoto.jpg

 

56osoktere-felvonulasiter-1969korul-fortepan_hu-208163-fofoto.jpg

208163: Az 1969-es május elsejei felvonulás a Felvonulási téren - ma 1956-os tere. A területet még Rákosiék szakították ki a Városliget parkjából, ezzel megcsonkítva a valamikor még a Városliget főbejáratának szánt Rondót. A későbbi évtizedekben autóparkoló működött a területen, manapság pedig a Néprajzi Múzeum új épületét építik itt. A dísztribün eredetileg az 1956-ban ledöntött Sztálin-szobor talapzata volt. A képen is látszik, hogy valamikor itt is volt egy szökőkút. 

aluminiumipariszekhaz-apv-vagyonkezelo-1967korul-fortepan_hu-207547-fofoto.jpg

207547: Az Alumíniumipari Tröszt székháza Újlipótvárosban. Az épületet Mináry Olga tervezte, 1966-ban épült fel. A rendszerváltás után a MAT is állami vagyonkezelésbe került, az időközben új homlokzati elemekkel átépített irodaház pedig mint az ÁPV Zrt. székháza volt gyakran látható a tévében. 

barosster-1975korul-fortepan_hu-206702-fofoto.jpg

barosster-1975korul-fortepan_hu-206704-fofoto.jpg

206702 és 206704: A Baross tér a 2-es metró építéséhez kapcsolódóan épült át az 1960-as évek végén. Az 1970-ben megnyitott első szakasz (Deák tér - Örs vezér tere) Keleti pályaudvar megállójából ezen az aluljárón keresztül lehetett eljutni a buszokhoz, villamosokhoz és a pályaudvar aljában kialakított új pénztárcsarnokhoz. A következő nagy átépítés is a metró építése kapcsán érkezett meg: a 4-es metró építésekor szüntették meg ezt a kialakítást. 

blahalujzater-1975korul-fortepan_hu-206677-fofoto.jpg

blahalujzater-1978korul-fortepan_hu-207303-fofoto.jpg

206677 és 207303: a Blaha Lujza tér a hetvenes években. Már elbontották a Nemzeti Színházat, járt a 2-es metró,  és már villamos sínek sem voltak a Rákóczi úton. A hagymakupolás sarokház aljában szenzáció volt a hatvanas évek végén az "Éjjel-nappali" Csemege - egy időben még csomag összekészítést is vállaltak. Így a vásárló telefonon leadhatta a rendelését, és az előre megbeszélt időpontban bement, átvette az árut, fizetett, és már mehetett is. Mindezt úgy fél évszázaddal az internet előtt. A színes fotón látható üres telek, ahol éppen egy Pepsi reklámot festenek fel, ma már nem üres: ott áll az EMKE irodaház. A homlokzatán rá van gravírozva a homlokzati burkoló lapokra a Nemzeti Színház képe. 

budafokikiserletiltp-1969korul-fortepan_hu-208621-fofoto.jpg

208621: Az 1966-68-ban elkészült, Tenke Tibor által tervezett középmagas lakóházak egyike Budafokon. Az 1966-68 között emelt toronyházak egyedi homlokzataikkal ragadják meg a figyelmet. A toronyházakon próbálták ki a csúszózsalus építési módot - hasonló módon épült fel Kelenföldön is három magas lakóház, de így épült az újpalotai víztoronyház is. Ez az építési mód tette lehetővé, hogy a házak lekerekített sarkokkal épüljenek. A lakások kis konyhával és kis fürdőszobával épültek, a telepen ugyanis ruhatisztító, vendéglő, KÖZÉRT és bölcsőde-óvoda is működött. Olvass erről bővebben >>>

clarkadamter-1975korul-fortepan_hu-206798-fofoto.jpg

206798: A Lánchíd budai hídfőjét mindenki körforgalomként szokta emlegetni, pedig sokáig nem volt az, mint a fenti képen is látható. A tér közepének elengedhetetlen dísze volt a vörös csillagot formázó virágültetés. A háttérben, a pesti oldalon épül a sötétzöld színéről "Spenótház"-ként emlegetett irodaház. Az volt a legelső, teljesen légkondicionált irodaház Magyarországon. Építése 11 évig húzódott el, miközben a költségek 180 millió forintról 750 millióra nőttek. Tulajdonképpen ma is áll, Roosevelt irodaházként, de jelentős átépítéssel. 

bp50-1971.pngHa tetszik a blog, kérlek támogasd munkámat anyagilag is - 1000 forintot elérő támogatásodért ajándékba kapsz tőlem egy letölthető könyvet (pdf), benne az 1971. év legfontosabb fővárosi híreivel! Támogatásod segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Nagyobb adományodat most könyvvel hálálom meg, részletek a Patreon oldalon. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>

domusaruhaz-1974korul-fortepan_hu-206600-fofoto.jpg

domusaruhaz-1974korul-fortepan_hu-206601-fofoto.jpg

206600 és 206601: Már több mint 70 éves lenne a Domus bútoráruház-lánc, ha hozzászámoljuk elődjét, az 1949-ben alapított Bútorértékesítő Vállalatot is. Neves építészek tervezték: Lázár Antal és Reimholz Péter. A körút felőli oldalon lefelé haladva lépcsőzik hátra a homlokzat, a Lehel út felől pedig egy finom törés látható a homlokzaton. Ennek érdekes történelmi oka van: az áruház építésekor még élt egy olyan terv, hogy kétszintessé alakítsák a Róbert Károly körutat, és a felső szintről ezen a sarkon kanyarodott volna le egy sáv a Lehel útra. Olvass a Domusról bővebben itt >>>

dunapartiszallodasor-1967korul-fortepan_hu-207577-fofoto.jpg

207577: Az 1967-es felvétel különleges állapotot örökített meg. A régi épületek bontása már nagyrészt befejeződött, már az Erzsébet hidat is átadták, de még nem kezdődött meg az új szállodák felépítése. Az új szállodasor első eleme, a Duna Intercontinental (ma: Marriott) szálloda csak 1969-re készült el. Olvass róla bővebben itt >>>

hilton-budaivar-1967korul-fortepan_hu-207524-fofoto.jpg

207524: Az 1967-re datált kép érdekessége a különleges nézőpontja: az épülő Hilton szálló tetejéről készült. Balra az egykori Pénzügyminisztérium épület a Szentháromság téren, jobbra az egykori dominikánus kolostorból átépülő szálloda látható. A kis tér végében, a fák takarásában a Vörös Sün fogadó épülete áll. A kép fobb felső sarkában, a távolban még a Margit körúton a KGM irodaház és mögötte a Ganz telephelye látható - itt ma a Millenáris áll. 

jozsefattilautca-1975korul-fortepan_hu-206776-fofoto.jpg

206776: A hetvenes évek közepén készült felvételen a Bajcsy-Zsilinszky út - József Attila utca sarok látható. A Bazilika elkoszolódott homlokzata mellett érdemes azt is megfigyelni, hogy még villamos járt a Bajcsy-n. Évek óta újra és újra felröppenő álom, hogy ezt a villamosvonalat helyreállítsák, újra villamos összeköttetést teremtve a Deák tér és a Lehel tér között. A kép bal oldalán még jókora foghíjtelek látható. Itt áll ma Budapest legszexibb irodaháza >>>

kelenfoldiltp-1969korul-fortepan_hu-208644-fofoto.jpg

208644: 1969 körül járunk. Épül a három csúszózsalus magasház Kelenföldön. A lakótelep az első nagy panel lakótelep volt Budapesten, a paneleket az óbudai házgyárban készítették.

kobanya-ujhegy-1977korul-fortepan_hu-207091-fofoto.jpg

kobanya-ujhegy-1977korul-fortepan_hu-207093-fofoto.jpg

207091 és 207093: Új üzletsor Kőbánya-Újhegy panel lakótelepének sétányán. A lakótelep különlegességét egyrészt ez a középső gyalogos sétány adja, másrészt az egykori bányató közelsége, amelynek a partján még egy kis téglatörténeti kiállítást is találunk. A tó végében Varga Imre hatalmas méretű szobrát is érdemes megnézni. Az üzletsor azóta igencsak átalakult, ma már nem mutat ilyen rendezett képet, de a sétányt néhány éve nagyon szépen rendbe hozták. 

209253, 209258, 209259 és 209270: A képek a Vörösmarty tér sarkán álló egykori Luxus Áruház belső tereit mutatják be. A Vörösmarty tér 3. alatti épületet Giergl Kálmán és Korb Flóris tervei alapján 1911-ben emelték. (Ők tervezték a Klotild-palotákat és a Zeneakadémia épületét is.) Kapuját Kozma Lajos, üvegtábláit Róth Miksa tervezte. 1963-ban nyitották meg benne a Luxus Áruházat, benne többek között Rotschild Klára "Clara" kollekciójának darabjaival. A történet 2008-ra ért végleg véget, amikor az áruház területét felszabdalva Bershka és Stradivarius üzletek nyíltak, majd később egy Vapiano étterem is ide került. 


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr8916497344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sóhegy049 2021.04.23. 21:01:45

Köszönet a munkádért!
Ezek még egy élhető világban készültek otthon.

Buchhalter 2021.04.24. 07:42:33

Pár villamos vonalat tényleg vissza kéne fejleszteni : a Bajcsyn ki legalább a Nyugati pályaudvarig . És a Rákóczi út - Rákos patak között is komfortosabb lenne egy villamos , vagy akár a Jászai Mari tértől újból indítani a 15-ös villamost a rakpart mellett legalább elvezetve a Marina lakótelepig.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2021.04.24. 08:17:28

@Buchhalter: A Bajcsy-n volt is szó a villamospálya helyreállításáról, de aztán amikor eljutnak oda, hogy el kellene venni 2x1 autós sávot, és el kellene bontani a Nyugati téri felüljárót, akkor mindig mindenki visszakozik: Tarlós is, Vitézy is stb. Na meg persze most a túlélésért megy a harc, nem az effajta fejlesztésekért. A Rákos-patak már kicsit neccesebb, mert ott sose jönnek ki a megtérülési mutatók - nem lenne akkora forgalom rajta, ami indokolná a busz helyett a villamost. Ha meg el akarnák vinni Rákospalotáig, akkor meg felüljáró is kellene a vasúti sínek fölé, ami jól megdrágítja az egészet. Szóval az keményebb dió. A 2-es villamost viszont én is nagyon szívesen meghosszabbítanám a rakparton, csak akkor megint csak autós sávokat kellene elvenni, meg a néhány éve átadott Beton Sétányt megszüntetni. De tök jó lenne elvinni a Rákos-patakig, végállomás a Lindab Uszoda előtt, onnan gyalogos hidakkal 2 perc a Marina Part (és társai) épületegyüttesei. (Most egyébként annyi van, hogy néhány éve a 15-ös buszok felmennek a Marina Parton át a Gyöngyösi utcai végállomásig.)

nemeza 2021.04.24. 11:04:45

Vitézy nem. De Tarlós anno nem merte bevállalni a Rákóczi forgalomcsillapítását. Félt, hogy bukik akkor.. Pedig támogatta a szakma és az ellenzék is. Ez van. (mikor átépült a Ferenciek tere)

Krisztián Károly Györe 2021.04.24. 14:19:50

@sóhegy049: persze élhető világ...3 évente egy nyugati út 50dollár...az élhető. Gyakólázatos minőségű árúk, olyan tartós fogyasztási cikkek hogy a kinai tucatárú AEG Bosch minőség

Buchhalter 2021.04.24. 16:43:04

@fovarosi.blog.hu: kösz a kimerítő választ. Érdekes , több német városban inkább fejlesztenek lásd Bilefeld ahol a 4 vonalat folyamatosan viszik tovább .4-5 évenként 1-2 +megálló. Ill már gondolkodnak egy 5-ös vonalon.Vagy Regensburg, ahol anno elbontották a villamost most pedig vissza fejlesztik A döntés megvan és a régi egy vonal helyett rögtön kettőt terveznek be. Persze van ellenpélda : Hamburg ,ahol a lakosság leszavazta a villamos visszafejlesztését.Igaz első körben egy nosztalgia vonalat tervezett volna a városvezetés ,de a sok kocsi buzi helyi ellentállt. Az indok , hogy van elég metró vonal.Pedig a vonal inkább a kikötő és a hírhedt St Pauli negyed környékén járt volna a 60-as évekbeli mintára kivitelezett villamosokkal.

within 2021.04.24. 20:58:22

@sóhegy049: szoszo, hogy élhető volt e, mindenesetre nem voltak ilyen nagy gazdagsági különbségek mint most.. kicsit emberibb volt a világ, és megvolt a maga romantikája
süti beállítások módosítása